Beste lezers,
Als je naar Thailand geld overmaakt via TransferWise moet je sinds kort aangeven wat de reden is voor de overboeking:
– Sending money home to family
– General monthly living expenses
– Rent or other property expenses
– Tuition fees or studying expenses
– Travel expenses
– Medical expenses
– Charitable donations
– Pay for goods and services.
Omdat ik niet wist wat er met die gegevens gebeurt heb ik dat nagevraagd bij TransferWise.
Ik heb antwoord gekregen van TransferWise: “For TransferWise to be able to carry out payments to Thailand, then we would indeed need to request a payment reason from our customers. These are shared confidentially with Thai central bank, no other third parties.”
Wat de Bank of Thailand met deze gegevens doet weet ik niet. Maar ik denk dat ze net als in Nederland alle gegevens delen met de belasting.
U bent dus gewaarschuwd.
Groet,
Bert
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Ik zou mij daar niet ongerust over maken:
– Sending money home to family;
– Travel expenses.
Deze 2 redenen lijken mij – voor mij persoonlijk – het meest logisch. En wat kunnen ze daarmee aanvangen? Wat kunnen wij hiermee misdoen? Veel belasting zal dat niet opbrengen. Misschien zelfs helemaal niks.
Als de bedragen normaal zijn, dan lijkt er volgens mij niks aan de hand. Maar als er veelvuldig en/of hoge bedragen overgemaakt worden, dan zouden er toch enkele belletjes moeten rinkelen.
Ik heb er geen probleem mee. Integendeel, ik hoop dat hiermee (een deel van) de witwaspraktijken aangepakt kunnen en zullen worden.
Het zou ook een andere vorm van kontrole kunnen zijn:
Het zou de overheid kunnen toelaten of de reden van een bezoek van een buitenlander en zijn stortingen via Transferwise overeenkomen.
Bijvoorbeeld: iemand die in Thailand studeert en dan via Transferwise geld overmaakt met de reden “Tuition fees or studying expenses” om zijn studie- en verblijfskosten te betalen, dan klinkt dat wel logisch. Maar als zijn visum in dit geval een andere reden van verblijf opgeeft, dan zal ‘die student’ – die waarschijnlijk geen student is – wel eens door de mand kunnen vallen.
Ook als je bij een bank cash geld overmaakt, dan wordt er (soms) naar de herkomst van het geld gevraagd. Dan moet je dat ook kunnen bewijzen.
Deze maatregel kan dus dienen om te beschermen, bijvoorbeeld om te voorkomen dat er misbruik gemaakt wordt van Transferwise.
Wat werkelijk de echte redenen zijn, dat zullen we misschien nooit te weten komen.
“In het belang van de staatsveiligheid.”
Ik doe dit al 15 jaar en zet er ’transaction’ bij en geen enkele ‘Ambtenaar der eerste Klasse Dorknoper’ heeft zich aan mijn tuinhek gemeld. De belastingdienst stuurde me weg toen ik me wilde registreren. Jouw e-mail en internetverkeer wordt gevolgd en op straat kijken camera’s naar je. Dit is een stukje Big Bro en ‘grin and bear it’ is mijn advies.
Als je geld overmaakte van een buitenlandse bank naar een Thaise bank gold deze regeling al veel langer. Transferwise is dus waarschijnlijk er gewoon op gewezen door de Thaise centrale bank dat ze wel aan de Thaise regels moeten voldoen voor boekingen afkomstig uit het buitenland.
Volgens mij is dit niet nieuw. Toen ik in 1999 meer dan 20.000 euro van mijn Nederlandse bankrekenibg die op mijn naam stond overgeboekt had naar de Krubgsri bank ook op een rekening mwt mijn naam en adres werd het geld niet eerder op mijn rekening fwstort dan nadat ik een schriftelijke verklaring had onderteken die zowel de herkomst van het gwld ala hwt doel diende teomvatten.
Fijn dat je de moeite hebt genomen om naar de redenen te informeren. Transferwise is niet de enige die vraagt met welk doel geld wordt overgeboekt, ook Western Union vraagt erom maar de ING bijvoorbeeld weer niet. Op zich toch vreemd, als het beleid is van de nationale Thaise bank zou je verwachten dat alle banken naar de reden van de geldtransactie zouden informeren. De Thaise overheid vraagt op de arrival card overigens ook op je jaarlijks inkomen in te vullen, wellicht voor de statistiek? Controle of je het naar waarheid invult is er uiteindelijk niet.
Er staat ook op dat die informatie niet verplicht ingevuld hoeft te worden.
Wanneer je geld overmaakt met de ABN Amro bank staat zoiets ook bij de aanwijzingen.
Niks nieuws onder de zon. Ik moet dat bij Western Union en Smallworld al jaren.
Bij AXA vragen ze me ook om een reden te vermelden als ik geld overschrijf. Transfer to own account vullen ze dan in en klaar.
Het zou me niet verbazen als dit het gevolg is van eisen gesteld door de US overheid.
Ik mis nog de antwoorden: – Subversive activities, – Money laundering en – Funding (international) terrorism
Wie/Wat denken ‘ze’ nou werkelijk met dat soort vragen te kunnen tegenhouden/opsporen/uitschakelen?