Hoe overleef ik het brommer rijden in Thailand?
- Te allen tijde een helm dagen.
- Een Nederlands motorrijbewijs volstaat. In alle andere gevallen, haal hier je rijbewijs. Een fluitje van een cent als je eenmaal bekend bent met de vragen. Ze zijn niet zozeer logisch, als wel Thais. Als er twee goede antwoorden mogelijk zijn, kies degene met alcohol erin.
- Pas je aan en maak geen gebruik van wat je denkt dat je recht is.
- Op Thaise brommers zit slechts een aan- en uitknop. Vol gas of (nagenoeg) stilstaan. Gelukkig is jouw eigen of gehuurde brommer een uitzondering. Rijd nooit hard en test niet uit wat zijn maximum snelheid is, namelijk véél te hard voor de Thaise wegen, vol hobbels en kuilen.
- Alles mag, behalve je helm thuis laten. Maak hier gebruik van, want veel handiger dan in Nederland.
- Tegen het verkeer in rijden doe je langzaam en liefst met je knipper uit (in Nederland noemen ze dat spookrijden, hier is dat normaal). Houd er echter rekening mee dat andere weggebruikers dat wellicht onhandig vinden en zonder licht, laat staan richtingaanwijzer, zo snel mogelijk thuis of in het ziekenhuis willen zijn.
- Strepen op de weg zijn bedoeld om je ervan bewust te maken dat je op een weg rijdt. Verder niets. Dus er niet overheen mogen, denken alleen Nederlanders.
- Inhalen mag zowel links als rechts, dus let goed op het achterop komend verkeer. Je spiegel heeft een grote dode hoek, zodat achterom kijken van levensbelang kan zijn.
- Links afslaan doe je altijd, zonder acht te slaan op verkeerslichten die op rood staan. Behalve als er een bord bij staat dat je een boete van 2000 Baht krijgt als je het wel doet. Let wel goed op het verkeer van rechts.
- Sta je op een kruispunt en je moet langer wachten dan je wil, sla dan links af, maak een U-turn en volg de instructies van nummer 9.
- Wil je een andere richting in dat het meeste verkeer, doe dan je knipper uit en rijd langzaam maar zeker in de door jou gewenste richting. De Thais zijn dit gewend en laten je voorgaan. Tenminste als je voldoende doordrukt, want is er nog een halve cm ruimte om voor je langs te gaan, dan doe je dat natuurlijk. Dit geldt ook als je een voorrangsweg op gaat.
- Stoppen voor een zebrapad is zoiets als verklappen dat je een buitenlander bent. Behalve als er stoplichten bij staan. Dan wacht je tot de voetgangers zijn overgestoken en dan met volle vaart vooruit. Dus niet wachten op groen.
Alle aanvulling welkom.
Ingezonden door Martin.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand21 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (195)
- Lezersvraag21 december 2024Kun je een bewijs van een Thais adres in het Engels krijgen voor een Belgische bankrekening?
- Lezersvraag21 december 2024Hoe kun je als expat in Thailand omgaan met crypto?
- Lezersinzending19 december 2024Japanse autoverkopen dalen in Thailand, terwijl Chinese auto’s marktaandeel winnen (lezersinzending)
Komisch geschreven.
Inhalen vlak voor bocht of hoogste punt helling ten zeerste aanbevolen, aangezien U geen tegenliggers ziet zijn deze er ook niet.
De Thais zijn velen malen vriendelijker in het verkeer dan in Nederland. In meeste gevallen wijkt ieder een beetje uit om een ieder ruimte te geven en verder te racen.
Helaas als het fout gaat gaat het ook echt fout, vandaar dat Thailand zeer hoog scoort op de wereld rang lijst van meest dodelijke ongelukken.
Wees voorzichtig en verwacht het onmogelijke.
4: “Rij nooit hard” is in tegenstrijd met “3: Pas je aan”.
Met andere woorden, pas je ook qua snelheid aan; Liever iets te hard rijden dan een bewegend obstakel (doelwit?) zijn.
8b: Spiegels gebruiken is voor mensen die niet geloven in karma en/of reïncarnatie. Ga er dus altijd vanuit dat anderen je niet (willen) zien.
13: Auto’s die vanuit stilstand een weg op draaien dienen minstens 3 andere verkeersdeelnemers daarmee lastig te vallen. Ze wachten dus tot er anderen in de buurt zijn en trekken dan zo langzaam mogelijk op. Hou hier rekening mee.
Onduidelijk is of de tekst ironisch bedoeld is of juist aanbevelingen zijn; het lijkt een mix van beide en dient dan ook geen goed doel of schetst ook niet de realiteit.
Bijvoorbeeld punt 1: is juist handelen; punt 2: een Thais rijbewijs is verplicht bij verblijf langer dan 180 dagen. Wat betreft de vragen in de test: heb er afgelopen jaar 5 verschillende gemaakt ( 3 in een test, I proef test en 1 op het internet ) en geen vraag over of gebruik van alcohol !
Punt 7 is grote onzin en niet de praktijk en punt 8 is weer helemaal correct dus wat wil je ons nu vertellen ? Punt 9 en10 : je mag zonder meer links af bij rood verkeerslicht tenzij er staat aangegeven door een bord dat het niet mag dus er is niet mis mee …etc.
Voor vakantiegangers of lang-verblijvers lijkt dit artikel meer een stemmingmakerij en dient geen ander doel dan maar weer iets over het verkeer In Thailand te schrijven. Punt 3 is de meest zinnige vermelding met mijn opmerking dat het men langzamer auto rijdt dan in Nederland maar wat motobikes betreft sneller en dat bij 73% van de dodelijke ongelukken motorbikes betrokken zijn ( dit laatste las ik onlangs op dit blog )
@Ger, ik ben het helemaal met je eens. De schrijver tracht komisch te zijn of wil zijn frustraties van zich af schrijven.
Als je tips wilt geven voor het verkeersgedrag in Thailand, doe het dan op een goede manier en zet niet aan tot onbehoorlijk verkeersgedrag, laat dat maar aan (sommige) Thais over.
Hallo.
Nummer 9 heeft me de laatste maanden al meer dan eens geld gekost, daar staan ze altijd te controleren en de farang heeft altijd prijs.
Dus de stelling: houd geen rekening met rood is klare nonsens.
Trouwens de helft van je regels is een regelrechte tocht naar spoed of het crematorium.
Groet.
U- turn ga meer als een auto breete dus midden u-turn staan en direct naar linkerkant.. en bouw daar je snelheid op, en niet direct rechts om zo als ik vaak zie…. gr.marcel
schrijver van bovenstande is zo nu en dan correct en zo nu en dan grappig. Het belangrijkste wat een Nederlandse brommer rijder in zijn hoofd moet houden dat er zo goed als geen (ms 5%) “brommer” (onder 40 of 50 cc) rondrijden. Die kleintjes worden hier “rod pop” genoemd.
Het merendeel van de andere zijn motorfietsen met een inhoud van tussen de 90 en 150 cc. Ja net als in Nederland kun je daar heel hard mee rijden en ben je verkeerstechnisch de gelijke van een automobilist. Dus gedraag je je ook zo en claimt verder dat je, doordat je kleiner en leniger bent, sneller door het verkeer
kunt laveren.
Het hele verkeersbeeld in Thailand (en in bijna ieder land in Azie en Afrika) wordt bepaald door het besef dat slechts wat zich voor je afspeelt belangrijk is. Wat er achter je gebeurt is van veel minder belang.
Hou het bovenstaande in je achterhoofd en weet dat in Thailand, net als in de meeste ander landen waar links gereden wordt, lins af slaan bij rood officieel is toegestaan, tenzij specifiek is aangegeven dat het ergens niet mag.
Rij nu zo’n 30 jaar auto en motor in Thailand en heb nooit meer dan een paar schrammen/krassen opgelopen met niet meer dan een beetje anticiperen.
3 personen op Motorbike mag niet,4 of 5 geen probleem
Jeetje Ger is een beetje een ironische kijk op het verkeer hier alles wat er staat klopt gewoon als je hier langer woont zal je het zeker gemerkt hebben. Ik rijd altijd met het idee alles wat je niet verwacht kan hier toch gebeuren wel zo veilig. Alleeen vermoeiend als je bijvoorbeeld van de Isaan naar het strand rijd Prachuap Kiri Khan , ik begin zo vroeg mogelijk en doe het gewoon rustig aan zodat ik zeker heel aan kom.
Leuk verhaal. En zo is het. Geloof je het niet ? Ge eens een motorbike-taxi nemen (over een wat langere afstand) Vergeet niet te ademen van de schrik(ken)! ;O)
Genoemd moet worden dat het speciaal gevaarlijk is op volautomatische motorfietsen te rijden, die remmen niet of nauwelijks af op de motor en daardoor is vaak nodig om naast de achterrem (linker hand) de voorrem (rechterhand) ook te gebruiken en het gebeurt echt heel vaak dat bij het mede gebruik van de voorrem de motor onderuit gaat en de rijder met een smak op het wegdek beland. Ik heb drie maal in drie jaar zo’n zelfde ongelukje gehad en driemaal er met wat verstuikingen vanafgekomen. Geluk gehad vind ik. Maar nu het me onlangs voor de derde keer is gebeurd heeft deze ezel besloten voortaan in Chiang Mai op de mountainbike rond te fietsen en voor de langere stukken een songtaew of tuk tuk te nemen.
Gebruik reeds 2 en half jaar een Honda automaat, na in het begin gemerkt te hebben dat bij gebruik van de voorrem je snel slipt vanwege grind, zand etc. op de wegen heb ik op advies van thaise vriendin besloten dus nooit meer de voorrem te gebruiken. En dit werkt prima , remt zeer goed op alleen de achterrem en geen kans meer op schuivers. En echt de voorrem gebruik is dus nooit, ook niet als ik snel dien te stoppen en dus ook dan geen kans om onderuit te gaan.
Het stomste wat je kunt doen. Bij elke motorfiets moet de remkracht juist voornamelijk van de voorrem komen. De achterrem is er vooral om de motor (brommer) in een rechte lijn te houden.
En vergeet ook niet dat ook je achterrem kan blokkeren. Zeker in een noodgeval.
Zaak is om het wegdek in ogenschouw te nemen. En om op juiste wijze te doseren.
Maar het is absoluut geen bruikbare of verstandige tip om de voorrem maar helemaal niet te gebruiken.
rare opmerking van RobHH,
zonder te willen chatten toch een praktijkadvies voor degene die net zoals ik op een motorbike in Thailand rijdt. Mijn gebruik van alleen de achterrem volstaat prima, zelfs in een situatie waarbij ik snel dien te stoppen.
Als je het verhaal van Ton Donders eerst leest ( ! ) en dan als reactie mijn verhaal dan zal je het wel begrijpen. Ben een ervaren rijder, auto en motor in Thailand , en ik leer uit de praktijk in Thailand en op advies van Thaise mensen die zelf ervaring hebben met het rijden op de motorbike.
Juist door het gebruik van de voorrem op soms slechte wegen, met grind, zand, hobbels etc. en bij kleine stuurmanoeuvres bestaat de kans om onderuit te gaan. Vandaar mijn relaas over de achterrem. Door de goede achterrem van mijn Honda blokkeert er niets.
En een ieder doet wat hij het beste vindt; Ton besloot om geen motorbike meer te gaan rijden, zelf na een aantal bijna schuivers besloten om mijn rijstijl daarom te veranderen en dat gaat goed.
Ger, als ik het goed begrijp vindt jij voorremmen op auto en scooter een beetje overbodig en rem je zelfs bij een noodstop enkel op de achterrem. Ook op goede wegen zonder grind? Hoe hard of hoe traag rijdt je dan? Een voorrem remt harder ( grotere schijven omdat het meeste gewicht op het voorwiel komt) dan een achterrem. Er bestaat ook zoiets als doseren, als je dat niet kan op een tweewieler kan je een problem hebben natuurlijk. Als je het advies volgt van die Thaise laagvliegers en je leeft nog heb je al veel geluk gehad zou ik zeggen.
Rob, helemaal mee eens, het eerste wat je leert bij motor rijlessen, tweederde remmen op het voorwiel en eenderde op het achterwiel en tevens konstant het wegdek in de gaten houden.
Sorry maar is dat niet gewoon een kwestie van wennen, cq een paar keer oefenen met remmen zodat je er gevoel voor krijgt.
Er zijn ook diverse manieren om de remkracht naar voren te verminderen zodat je minder kans op dit soort ongelukken hebt. Kan zelfs zo simpel zijn als een blokje onder de remmenhendel maken zodat je hem niet verder inknijpen kan.
Verder remt een motor of scooter op de motor af door zijn achterwiel, lijkt me dus dat je bij een handgeschakelde motorfiets bij een noodstop ook de voorrem nodig hebt.
Enkel remmen op de achterkant is misschien wel veiliger, omdat het zichzelf altijd oplost maar bij een noodstop wel hopeloos inefficiënt. Je motorfiets krijgt namelijk de neiging om meer gewicht naar de voorkant te verplaatsen tijdens het afremmen, daardoor neemt grip achter af en voor toe. Dat is ook vaak de reden dat de achterremmen veel zwakker uitgevoerd zijn. Het effect is echter wel dat je motor bestuurbaar blijft alleen de remvertraging is gewoon veel en veel slechter.
Ik ben gewend om zowel op scooters als op handgeschakelde motoren gewoon met zowel voor als achter te remmen.
Goed verhaal. Ik zou er nog aan toe willen voegen dat je goed op de kwaliteit van het wegdek moet letten, vooral ’s avonds. Potholes en bochten met zand en kiezelstenen waardoor je meedogenloos onderuit kunt gaan zijn verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de ongevallen.
wat is goed volgens jullie
when is it prohibited for a motorist to drive ?
1. after taking medicine for diarhea
2.immeddiately afer consuming alcohol other intoxicant
3.when he/she has a cold or flu
4.when ther is insufficient light
wie weet deze oplosing
wat is goed volgens jullie
when is it prohibited for a motorist to drive ?
1 after taking medicine for diarhea
2 immeddiately afer consuming alcohol other intoxicant
3 when he/she has a cold or flu
4 when ther is insufficient light
Als ik de zelfde snelheid als die thai moet rijden ben ik enkeledagen onder weg van huis tot chiang rai. ik doe dat iets vlugger gewoon goed uit kijken je weet niet iedere thai gebruikt zijn ogen in het verkeer.heb een kleine motor klx 250cc .
Bijkomende raad voor de Isaan-brommenden …
– laat dubbele ruimte over als je koeien of buffels inhaalt, die beesten zijn onvoorspelbaar ;
– super goed opletten als je zo 1 van die torenhoog volgeladen autowrakken wilt dubbelen ( die dan nog meestal half op de brommer-lane rijden en elke 15 seconden een zwarte walm uitbraken …);
– als je ’s avonds rijdt en je ziet 1 licht afkomen of in je spiegel, denk eraan dat het zowel een motorbike als een auto met 1 defect licht kan zijn;
En ik vergeet er wschl nog enkele …
Guy.
Hahaha super.
Ik had zelfs met een mini bus mijn hand op me hart.
Tot hoe ze zich door het verkeer heen rijden.
Idd, links en rechts inhalen. Bij kruising op de vluchtstrook links en dan met flink wat gas aanrijden. Of een snelweg met rechts tegemoed komend verkeer. En ze dan even leuk rechts in gaan halen. Dat je een vrachtwagen recht op de bus af ziet komen.
Als of het normaal is, het gaat allemaal net zo lang goed tot het goed fout gaat.
Met een scooter is het al erg levensgevaarlijk.
Waar kan je, je motor rijbewijs dan wel halen.
Zou mooi zijn om daar je motorrijbewijs te halen en hier laten overschrijven.
Punt 13: Vergeet niet dat verkeer van links voorrang heeft.
Punt 14: Voor zover mij bekend, is dat linksaf slaan bij een rood verkeerslicht gewoon toegestaan.
Helemaal zeker ben ik daar niet van, maar de automobilisten zie ik dat ook doen, als er politie bij staat.
Dat maakt de kans groot, dat dit mag.
Ik neem taxi, meer kans om heelhuids aan te komen…
Misschien nog een tip, als het licht net op oranje sprinkt geef dan vol gas en stop niet. Anders heb grote kans dat je van achter wordt aangereden door een Thai die nooit stopt voor oranje.
Mooi verhaal en leuk geschreven,sommige “aanwijzingen” maar met een korreltje zout nemen!
Ik mis de aanwijzingen m.b.t.loslopende honden en overstekende personen,maar misschien ben ik de enige die zich af en toe te pletter schrikt.
Vr.gr.
Steven
Een paar opmerkingen:
Ger: Mocht U langer dan 90 dagen jawel 90 dagen in Thailand verblijven dan dient U een Thais rijbewijs aan te vragen. Helaas geen 180 dagen zoals omgekeerd het geval is, Uw Thaise rijbewijs is 180 dagen geldig in Nederland.
Ton: Het afremmen van een motorfiets gebeurt voor 80 % met de voor rem, rustig de remdruk opbouwen gelijk het rustig uitknijpen van een spons en het stuur in rechte lijn houden. Bij het afremmen van een motorfiets wordt de druk verhoogd op het voorwiel vandaar dat deze het meest afgeremd kan worden. De druk op het achterwiel verminderd waardoor kans op weg glijden wordt vergroot.
Khunrobert,
dit blog is ook voor vakantiegangers; degene die niet permanent hier verblijft en/of geen Residence Certificate kan krijgen zal toch echt geen Thais rijbewijs kunnen halen of aanvragen. Deze kunnen dan gewoon hun Internationale Rijbewijs gebruiken lijkt mij , is nl. I jaar geldig.
Voor langverblijvers las ik eens een artikel over deze 180 dagen regeling. Misschien is er een andere lezer die meer informatie kan verschaffen of heb jij een bron ?
Zoals al geschreven is de wegbelijning volkomen onbelangrijk, het is versiering. Dus er is ook nooit sprake van JOUW rijbaan, rijstrook, weghelft.
Het aantal rijstroken wordt bepaald door de breedte van de weg ter plaatse en de breedte van de voertuigen die daar op dat moment zijn en (net) naast elkaar passen.
Dus op het ene moment is de ter plaatse 5 meter brede weg 2-baans (2 vrachtwagens), het volgende moment 6-baans (6 motoren). In mindere mate geldt dit ook voor de snelwegen. Heel flexibel allemaal.
Als je een tegenligger of voorganger over de weg ziet zwalken betekent dat niet meteen dat je met een stomdronken bestuurder van doen hebt. Waarschijnlijk probeert hij/zij de potholes te ontwijken en is het raadzaam langzamer te gaan rijden, zodat je hetzelfde kunt doen.
Het komt er toch eigenlijk op neer, dat je de hele tijd de ogen moet open houden en je aan de omstandigheden aanpassen.
Wat links afslaan betreft bij een kruising met stoplichten: daar waar ik stoppen moet, zie je op sommige plekken erbij staan dat het wel of niet mag. Daar waar niks staat, mag het zeker. Maar ik heb zulke nog niet gezien. Er staat (hier in Hua Hin en Pranburi) altijd een bord bij.
Verder blijf ik zoveel mogelijk links rijden en haal rechts in wanneer ik niet anders kan (langzaam rijdend verkeer op de linker strook) en dan ook alleen als ik drie, vier keer gekeken heb of er in de spiegel achter mij niks komt en ook nog eens het hoofd omgedraaid heb om te zien of er in de dode hoek niks was.
Een motorrijbewijs is gemakkelijk te halen, maar ik kan nu, na drie jaar zeggen, dat ik in het eerste jaar dacht dat ik redelijk goed reed. Nu na drie jaar ken ik mijn Honda PCX en kan zelfs zo langzaam rijden zonder om te vallen, dat het wel bijna lijkt dat ik stil sta. Ik ken mijn apparaat en ik ken zo langzaam maar zeker de gewoontes van een Thai en ook buitenlander op straat.
Het is en blijft spelen met je leven en je moet proberen binnen je veiligheidszones te blijven. Geen gekke dingen doen, zoals zovelen hier doen: met een halve meter achter een vrachtwagen hangen, een hele tijd links of rechts (meestal links) van zo’n wagen hangen. Zorg dat je óf langzamer óf juist sneller rijdt, in ieder geval weg ervan. Gisteren was er weer een motorrijder doodgereden, die zo langs een vrachtwagen reed.
Altijd erop bedacht zijn dat er iets kan gebeuren. Relaxed kun je daar rijden, waar geen of weinig verkeer is, maar dan moet je toch nog oppassen.
Zie je een hond op straat liggen, is ie meestal aan het slapen. Rem af en maak een bocht om het beest. Want hij kan plotseling opspringen en juist tegen je op knallen….
Leer de straten kennen. Je moet weten waar de gaten zijn en altijd erop bedacht zijn dat er weer nieuwe bij komen na een regenbui….
Als vakantieganger zal het je vaak meer moeite kosten om op al die dingen te letten, die je later zonder al te veel nadenken doet. En dan wil je ook nog van de omgeving genieten of ben je een weg aan het zoeken. Je bent sneller afgeleid, dan wanneer je de routes kent die je rijdt. Houdt daar rekening mee. Wat voor de een een makkie is, is voor de ander juist weer te veel.
Ervaring met een motor in Nederland helpt zeker, maar je zult je toch moeten aanpassen aan de manier van rijden hier.
Wat het remmen aangaat moet je ook beide remmen gebruiken, niet alleem de hand of voetrem. Je remt met iets meer druk op de handrem af dan op de voetrem. Met een schijfrem remmen moet je ook eerst leren, twee vingers op de handrem houden onder het rijden zodat je niet te veel druk uitoefent want anders, ja, dan ga je onderuit. Een motor cycle moet aan de uiterste linker kant van de weg blijven, max 50 cm van de streep langs de vlucht strook en mag helemaal niet rechts passeren, dit in tegenstelling tot autos. Het links en rechts passeren met autos mag alleen als beide voertuigen op een rechte weg en met dubbele rijbanen in dezelfde richting rijden, mag niet op een kruispunt. De meeste automobilisten houden zich aan de strepen op de weg en weten heus wel wat deze betekenen. Over een dubbele streep gaan kost Baht 1000- bekeuring, probeer maar eens op de expresway. Tegen het verkeer in rijden is drie mnd gevangenis straf, volgens de wet. Ik doe het ook. Zo zijn er nog heel wat meer dingen maar ik word moe van steeds maar weer dat geouwehoer over het Thaise verkeer.
“Gouden tip: “Het geouwehoer over het Thaise verkeer niet meer lezen!”
Ik rij hier in Thailand nu toch al een poosje, maar aan de “spookrijden” kan in toch nog steeds niet wennen.
Gisteren op een 2 x 2 rijbanen met vluchtstrook in Nakon Si Thammarat. komt er een auto op de vluchtstrook je tegemoet, maar dat betekend, dat scooters allemaal moeten uitwijken, de eerste rijbaan op.
Ongelofelijk toch, gewoon te beroerd om via een U-turn om te rijden.
De politie treed daar ook totaal niet tegen op, sterker nog deze doen het zelf ook.
gezien in Rangsit (Bangkok)
Maar toch vindt ik het heerlijk om s’morgens vroeg, een rondje op de scooter te rijden en hoop er nog heel veel te maken.
Groetjes van Nico (vanuit Lak-Si)
De honden in Thailand zijn zeer slim. Ze kijken links en rechts eer ze de straat oversteken. Ik denk dat dit resultaat is van een natuurlijke selectie. De honden die dat niet doen zijn al lang plat gereden. Dat is geen grap. Ik geloof dat echt. Kijk maar eens rond.
Dat begrip natuurlijke selectie is hier in het dorp blijkbaar nog niet doorgedrongen tot de honden.
Hier slapen ze midden op straat en gaan pas op het laatste moment uit de weg.
Af en toe nog wat later dan het laatste moment, met alle gevolgen van dien.
Een Thai bijvoorbeeld, die zijn auto zal moeten wassen.
Zoals in punt 7 al geschreven is de wegbelijning volkomen onbelangrijk, het is versiering. Dus er is ook nooit sprake van JOUW rijbaan, rijstrook, weghelft.
Het aantal rijstroken wordt bepaald door de breedte van de weg ter plaatse en de breedte van de voertuigen die daar op dat moment zijn en (net) naast elkaar passen. Heel flexibel allemaal.
Dus op het ene moment is de ter plaatse 5 meter brede weg 2-baans (2 vrachtwagens), het volgende moment 6-baans (6 motoren). In mindere mate geldt dit ook voor de snelwegen.
Als je een tegenligger of voorganger over de weg ziet zwalken betekent dat niet meteen dat je met een stomdronken bestuurder van doen hebt. Waarschijnlijk probeert hij/zij de potholes te ontwijken en is het raadzaam langzamer te gaan rijden, zodat je hetzelfde kunt doen.
Het nederlandse fenomeen “brommer” (uniek in de wereld?) bestaat niet in Thailand.
In het donker ga je beter rustig rijden ,
dan kan je nog altijd remmen ,
wanneer een slang over de straat kruipt !
Slangen gaan voor al in het donker op pad .
En ook olifanten op straat zijn soms heel gevaarlijk !
Vooral mannetjes , die hun geile dagen hebben .
Kan je beter om draaien en heel snel weg wezen !!!
De tekst noemt e.e.a. ‘brommers’ – dat is een misvatting: het zijn motorfietsen.
Ga ervan uit dat de Thai de verkeersregels niet kent, en ze bijgevolg ook nooit respecteert. Thai op motorbikes, al dan niet met gsm in één hand, al dan niet dronken, zijn losgeslagen projectielen op de weg. Denk voor hen want zij denken niet…nooit…..Maak je geen illusies. Tracht vooral in te schatten wat de Thai verkeerd zal doen en houdt daar rekening mee….
Succes!
Hallo 2 wieler vrienden,
Aardig geprobeerd maar ik heb wat ervaring (60 jaar op een relatief zware motor en ja ik ben nu 80, rij in Th op een Honda CB500X en in Europe op een BMW F800R, voor de kenners) en heb al 10 jaar in Thailand gereden zonder problemen. Dit is mijn advies:
1. Zonder motor ervaring in Thailand er niet aan beginnen.
2. Leven en laten leven dwz de Thai gebruiken ALTIJD hun richtingaanwijzer en dat accepteer je en dat moet ook de berijder van een tweewieler in Th doen. Je kan rustig wat voorrang nemen met je knipperlicht aan, maar je moet dat ook geven.
3. Erg geconcentreerd rijden (door ervaring krijg je links, rechts an achter extra ogen op een motorfiets cq scooter, dat helpt) en dat is soms voor onervaren rijders moeilijk.
4. Op een weg met 2×2 rijbanen direct links van de witte streep rijden. Dan hebben zij die haast hebben de ruimte links en rechts van je en dat kan je leven redden.
5. Op berghellingen uiterst links blijven rijden want Thai snijden bochten af. (anders wordt de weg te lang!)
Ik heb vele malen enthousiaste jongelingen op een scooter (of hoe de Thai het noemen: bike en dat is geen motorfiets!) in een stad gezien en dan breekt me het angstzweet uit. Je ziet dan dat die kinderen geen notie hebben hoe het verkeer in Th verloopt.
Boetes glimlachend betalen na wat afdingen. 500 baht vragen ze meestal en probeer dan verontschuldigend 200 aan te bieden want meer heb je niet dus altijd slechts 200 in je portemonnee hebben, als BEWIJS!. Gebeurt met iedereen dus VOORAL niet kwaad worden omdat je denkt dat je onterecht behandeld wordt. (een nogal westerse houding). Veel agenten gebruiken ook ‘hulpen’ die melden hoe die farang de boot ingaat. De Cop staat dan ergens verborgen opgesteld. Op het ogenblik is vooral (flinke farangs) het niet dragen van een helm een stommiteit, wel dragen dus al is het warm want je bent een van verre zichtbare KLANT!
Tot dusver heb ik geen ongeluk gehad.
s’Avonds rijden is een goede zelfmoordpoging want veel Thai rijden simpelweg zonder licht!
Moet de daar wonen als je dat rijbewijs wil hebben . Ik ga meestal 2 a 3 maal per maand naar Thailand. Kan ik hem dan ook aanvragen.
Rond 19.00 uur, als de zon, samen met de politie verdwijnt, beginnen de meeste Thais, zonder helm te rijden en is het opvallend hoeveel bikes er zonder achterlicht rijden. Heb ergens gelezen dat er bijgelovigen zijn die bang zijn van achtervolgt te worden door boze geesten.
Het zijn hier geen brommers, alles is 125 of 155cc en kan over de 100km per uur. Koop er 1, laat er extra lampen opzetten en achterop een knipperlicht orgie of iets anders met wisselende kleuren zodat mensen je zien. Dan een uitlaat met meer herrie zodat mensen je kunnen horen.
Geel vest aan, handschoenen, lange broek, laarzen, echte helm dus niet die 499 baht troep van de big C en wie weet kom je zonder kleerscheuren door Pattaya.
Dan na 3 maanden dat ding verkopen en een auto aanschaffen, daarna kan je weer rustig slapen.
Thaise verkeers regels zijn als volgt : Alleen wat voor je gebeurt is belangrijk, en hoe groter je voertuig hoe meer voorrang je hebt. Verder kan je rustig met je telefoon spelen en stomdronken zijn, dat bevorderd de overlevingskans bij een ongeluk. Die laatste zijn toch niet te vermijden want alles is voorbestemd.
Met de groeten van neefje Somchai die na zijn laatste motorongeluk nu een hond is voor een jaar of 8.
Gratis advies en wellicht het beste, door geen brommer te rijden.
Ik heb in Nederland 3 motoren tot 1200 cc gehad en gereden. Ik heb mijn rijbewijs gehaald in de winter met gladheid, sneeuw en slecht zicht. In mijn vrije tijd gereden en ook gebruikt om naar mijn werk te rijden. Hierdoor heb ik de kunst van het motorrijden geleerd, rij alsof je 4 ogen hebt en gebruik die dan ook, neem deel aan het verkeer op de manier dat ook de medeweggebruikers je kunnen zien, maar hou rekening met dat ze jouw vaak NIET zien, hou rekening met de befaamde dode hoek als je inhaalt.
Als je hier woont een een fervent motorrijder bent of wil worden, weet dan de Thai in auto of op scooter weinig of geen benul heeft van verkeersregels en zeer weinig zijn binnen en buiten spiegels gebruikt en zeker niet achterom kijkt als HIJ of ZIJ wil gaan inhalen, rijden in Thailand is als naar het casino gaan, jammer maar het is niet anders. O ja de Thai laat zich in het algemeen niet weerhouden om op scooter of in auto te stappen op het moment dat hij of zij zwaar beschonken aan het verkeer deel neemt.
Ik mis eigenlijk 1 tip…Draag lange jeans broek. Bij onderuitgaan scheelt dat been hoop ziekenhuiskosten. Ook een jeans jasje met lange mouwen is aan te bevelen. De helm welke door verhuurbedrijven wordt mee gegeven zijn zeer slecht van kwaliteit. Koop een betere kwaliteit helm.