Ruim een jaar geleden heb ik op dit blog mijn relaas gedaan over de ongelijke strijd tussen de Nederlandse fiscus en mijzelf. Het resultaat was dat mijn AOW over een periode van 3 maanden werd ingehouden en tevens het vakantiegeld. Met nog twee inhoudingen gedurende 2014 was mijn schadepost in zijn totaal bijna 5.000 euro.
Tegen het einde van het jaar keerde de rust terug en werden de AOW betalingen weer regelmatig en het vakantiegeld werd ook normaal uitgekeerd.
Echter wat schertst mijn verbazing, eind oktober ontving ik weer een brief van de SVB dat mijn AOW in opdracht van de Belastingdienst weer wordt ingehouden,voor hoelang wordt niet vermeld. Met ingang van 16 november a.s. ontvang ik 21 euro als maandvergoeding. Zo van; je red je er maar mee.
Weer geen taal noch teken van de Belastingdienst betreffende het hoe wat en waarom, en dat is al zo lang ik in Thailand verblijf (9 jaar). Het verhaal, we hebben kennelijk een verkeerd adres, is onzin! De SVB in deze kwestie, is het verlengstuk van de Belastingdienst en zij weten mij al jaren te bereiken op mijn adres. Waarom de Belastingdienst dan niet?
Wereldomvattende organisaties zetten zich in voor arme landen waar de bevolking moet rond zien te komen op basis van a dollar a day. Als ex-inwoner van een beschaafd en rijk land als Nederland word ik afgescheept met 21 euro per maand. Ik wil hier beslist geen klaagzang opvoeren, maar ben me wel terdege bewust dat dit in mijn ogen een mensonwaardige behandeling is.
Nu mijn vraag, zijn er onder de lezers van dit gewaardeerde blog, die ook zo iets hebben ondervonden en hoe is dat toen opgelost? Tevens zou ik graag in contact willen komen met experts op belastinggebied en juridische aangelegenheden.
Een advocatenkantoor ligt buiten mijn financieel bereik. Mijn spaarsaldo daalt op deze manier met een onheilspellend tempo want wees eerlijk, met 21 euro doe je niet zo veel.
Ik ben 78 jaar, gelukkig nog gezond van lijf en leden. Nog steeds strijdbaar maar om dit geheel tot een goed einde te brengen, heb ik echt advies en hulp nodig,
Soms zakt ook bij mij de moed me in mijn flip-flops.
Wie kan en wil mij hierbij helpen?
Hans
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Hoi Hans,
Dit lijkt me een gevalletje Nederlandse Ambassade. Zij zijn ervoor om Nederlanders in den vreemde te helpen op allerlei gebied. Tevens altijd handig om een andere overheidsdienst (dossiervorming en dure vaak moeizame contact legging met ambtenaren) te laten verzorgen. Zij hebben vaak interne connecties en een andere status als zij zaken gaan uitzoeken. Gezien jou toegezegde maandinkomen van 21 euro lijkt mij dat dit onder urgente bijstand valt. Dus op naar Bangkok en de zaak volledig uitleggen en vragen om hulp.
Sterkte.
Dat lijkt me zinloos zolang je niet weet wat er aan de hand is. De ambassade heeft geen toegang tot je belastinggegevens en zal je nidt helpen voordat je precies weet wzt er aan de hand is.
Bij klachten over de overheid moet je contact opnemen met de Nationale ombudsman https://www.nationaleombudsman.nl/ Natuurlij wel eerst een dossier aanmaken waaruit blijkt dat je de belastingdienst schriftelijk om opheldering hebt gevraagd.
Beste Hans, De Nederlandse belastingdienst legt geen beslag (want dat zal het wel zijn) op je inkomen, zonder geldige reden. Waarom bel je niet een keer met de belastingtelefoon? In Nederland gratis 0800 0543. Als je je sofi nummer opgeeft kunnen ze al je gegevens bekijken en zeggen wat er aan de hand is.
Vanuit het buitenland zul je misschien een ander nummer moeten bellen. Kijk op belastingdienst.nl. Let erop dat je daar terecht komt en niet bij een site van een slimme en dure belastingadviseur met een bijna gelijke url!
Jij weet beter hoe je goedkoop naar Nederland kunt bellen. Dat ene telefoontje kan veel oplossen. Kat en muis spelen met de belastingdienst heeft absoluut geen zin.
Telefoonnummer Belastingdienst Heerlen is +31555385385.
Als je via DTAC belt, eerst 004 en dan 31 enz. Via 004 is het haast gratis bellen. Ik belde naar NL voor Baht 50- ong. 10 minuten.
Kennelijk vind de belastingdienst dat ze geld van u tegoed heeft. Weet u daar niets over? Het lijkt op een beslaglegging bij de SVB.
Als je dat zou weten kun je het probleem aanpakken.
Een raar verhaal. De SVB is geen verlengstuk van de Belastingdienst. Is er door de fiscus beslag gelegd vanwege opgelegde aanslagen? Je moet bij de SVB klagen over het niet (volledig) uitkeren van de AOW.
Ik onderschrijf het advies van Peter om deze zaak voor te leggen aan de Nationale Ombudsman.
Klagen bij de svb is zinloos, die is slechts de uitvoerder van het beslag, vraagsteller geeft ook al aan, dat het beslag is gedaan door de belastingdienst.
NicoB
SVB doet de inhouding, dus daar zal ik eerst opvragen waarvoor en op grond van dat SVB inhouding pleegt. Daarnaast zou er dan een deurwaardersexploot moeten liggen,ook die kan je opvragen.
Uit deurwaardersexploot staat de hoogte van de vordering maar ook van welke datum dit exploot is. Het kan al lang geleden gebeurt zijn en hoeft ook niet per saldo van de belastingdienst zijn.
Dus SvB sommeren om binnen 2 weken de gevraagde gegevens aanjouw toe te zenden, pas dan kan je actie ondernemen.
Zoals ik begrijp van die betaling van 21 euro p/m ben jij uitgeschreven uit Nederland, dus van een minimum wettelijk inkomen is dan geen sprake meer.
Ik heb dit voor ca half jaar terug voor een engels man gedaan die in Nederland had gewerkt, AOW met pensioen ingehouden, dit bleek later niet betaalde kinderallimentatie te gaan, hij wist daar niets van.
Volgend jaar stop dit en dan vragen wij de teveel betaalde inkomstenbelasting en premies terug.
Dus zorg ervoor via de SvB wie de schuldeiser is, dan pas kan je aktie ondernemen.
Gr. Roel
ombudsman doet niets met deze klachten , en ik begrijp het niet ,je adres is niet goed , ben je wel of niet ingeschreven in nederland of wel , dat zijn allemaal dingen waar ze naar kijken , dus je goed laten voorlichten, ja en er kan iets zijn wat jij nog niet weet , ik zou zeker gaan vragen op de ambassade
Als je amper vermogen hebt en laag inkomen is een advocaat toch bijna gratis?
Je hebt namelijk recht op gesubsidieerde rechtsbijstand, zie http://letsel.info/rechtshulp/gratis-advocaat/
Kost je dan hoogstens 129 of 188 euro eigen bijdrage.
Misschien krijg je die kosten ook nog terug als je wint.
Werkt waarschijnlijk veel sneller (misschien enkele dagen) dan via Ombudsman.
Ik heb even voor je gezocht en vond deze advocaat:
http://www.roestsingh.nl/nl/ons-team/mr-drs-je-groenenberg.html, deze heeft vaker zoiets bij de hand gehad, lees ik.
… aanvulling: als je uitgeschreven bent uit NL, zal de vlieger van gesubsidieerde rechtsbijstand niet opgaan, neem ik aan.
Dag Hans,
Om te begoinnen wil ik je sterk aanraden om er niet zelf aan te beginnen maar om een expert in te schakelen.
Ik heb destijds het geluk gehad dat ik via Thailandblog aan zo iemand ben geholpen. Ik wil niet onnodig reklame maken via deze weg maar je kunt me wel een email sturen: [email protected].
Deze expert is gespecialiseerd op oa belastingtechnische zaken die verband houden met Thailand en kan je ook helpen met problemen met de SVB bijvoorbeeld.
Groeten,
Als jue uitgeschreven bent in NL,dan mag de eisende party onmiddelijk volledig beslag op je svb of andere uitkering leggen.
Dus of je hebt belastingschuld die je niet hebt voldaan ? of je hebt een andere soort schuld.?
Door dat je niet meer in NL woond ben je in wezen vogelvrij.Das toch logisch op wie moete een schuldeiser het verhalen als jij niet meer in NL woond. Jan
Ook ik heb problemen met de belastingdienst. In 2014 was ik 3 maandn belastingplichtig in Nederland, ik emigreerde per 01-04-2014, en kreeg een aanslag van € 8560, ze rekenden belasting over een heel jaar. Ik moet geld terug krijgen! Daarover al 4 maanden geleden om uitleg gevraagd. Niets gehoord. Wel een brief van de belastingdienst gehad wat naar een adres van een hotel gestuurd is waar ik 2 jaar geleden even gewoond heb. Die ging over iets anders. Brief gestuurd met klacht dat ze een verkeerd adres gebruikt hebben, overigens wel met de goede postcode, ook al weer 2 maanden geleden, kortom een hopeloze instantie in mijn ogen. Binnenkort moet ik die onterechte € 8560 nog gaan betalen ook, want de betaaltermijn verstrijkt. Het advies om de nationale ombudsman in te schakelen lijkt me een goed advies!
Ik krijg de post van de belastingdienst steeds 3 maanden na verzenden ,oorzaak, bij het adres het land niet vermelden. Komt uiteindelijk wel aan na een rondreis van Taiwan,Hanoi en Manilla. De reactie van de bel.dienst, U heeft een verkeerd adres opgegeven. Ik heb helemaal geen adres opgegeven. De bel.dienst krijg adres info van het GBA. De SVB en mijn pensioenfonds , die het adres ook van het GBA krijgen,geen probleem.Op de vraag hoe het nu verder moet,even in de data veranderen,nee dat kan allemaal maar zo niet.Ik wacht nog maar eens even af want er moet weer wat onderweg zijn. Als de vraagsteller geen post van de blauwe brigade krijgt dan kan het wel eens zijn dat er een aanslag niet bij hem terecht komt dus ook de aanmaningen enz. niet met als resultaat loon/pensioen beslag.
Gr. Jan.
Over een probleemstelling als deze valt natuurlijk van alles en nog wat te zeggen, zelfs zodanig dat het op speculeren aan kan komen. De tekst roept namelijk vragen op. Bij voorbeeld de eerste alinea al: over een periode van 3 maanden zijn betalingen niet verricht en is ook het vakantiegeld ingehouden. Voor de goede orde geldt dan de vraag of deze niet-uitbetalingen het jaar 2013 betroffen. Kennelijk, omdat vervolgens gemeld wordt dat in 2014 wederom 2 x een inhouding plaatsvond, waarmee het totaal aan niet uitgekeerde betalingen bijna de 5.000 euro haalde.
Aldus: heeft de Belastingdienst dan wel de SVB dit geld alsnog uitbetaald? Is er over die inhoudingen achteraf briefwisseling o.d. geweest? Zo ja, wat was hier dan het resultaat van? Is ooit op enigerlei wijze duidelijk gemaakt hoezo en waarom de uitbetalingen niet werden gedaan? Zo neen, ben jij, Hans, akkoord gegaan met de niet-uitbetalingen? Kortom: welke waren de vervolgstappen?
Oktober 2015 wederom het bericht van de SVB dat er vanaf medio november opnieuw inhoudingen worden gedaan, en wel tot op 21 euro per maand. Niet zij vermeld tot welk termijn. Ook niet om welke reden(en). Maar wie zegt dan dat het adres niet bekend is? De Belastingdienst zelve, of de SVB namens de BD? Hetgeen mij de vraag doet oprijzen: heb jij Hans überhaupt wel contact gehad met de BD, bv in 2013, 2014, en afgelopen weken nav de brief van de SVB?
Mij is onduidelijk hoezo en waarom de SVB een verlengstuk is van de Belastingdienst. Ook wat het verband is met wereldomvattende organisaties die zich voor arme landen inzetten? Ook hoe de NL-Ambassade ingezet kan worden in deze kwestie zoals in een reactie wordt gesuggereerd. En of het inhouden van een groot deel van een AOW-uitkering een mensonwaardige behandeling blijkt, is maar de vraag want afhankelijk van de achterliggende oorzaken. Misschien is het allemaal heel legitiem. Probeer hoofd- van bijzaken te scheiden, en haal er geen onnodige uitleg bij. Maakt de boel nog meer troebel.
Wat kunnen achterliggende oorzaken zijn: ooit een akkefiet gehad met de Belastingdienst? Al 9 jaar in TH en altijd met de BD on speaking terms geweest? Ligt er niet iets van voor die 9 jaren? Is in 2006 de fiscale overgang van NL naar TH soepel en vlot verlopen? Zijn er geen vergeten vorderingen?
Ingewikkelde procedures via Ombudsmannen gaan niet werken. Die doen niet aan oplossingen voor individuele gevallen, en zeker niet inhoudelijk. Enkel de procesmatige kant, en dan nog slechts als er sprake is van een zeker patroon, waardoor in meerdere gevallen mensen worden gedupeerd. Oproepen aan belastingexperts en bemiddeling van juridische adviseurs? Ik zou zeggen: niet aan beginnen. Gaat veel geld kosten en dat heb je niet meer.
Wat dan wel? Gewoon alle persoonlijke administratie van voor het vertrek naar TH op tafel deponeren, doorspitten, en rubriceren. Jij bent zelf degene die zijn eigen fiscale en financiele situatie door de jaren heen het beste kent. Van hetzelfde met dat van 2006: het jaar waarin jouw emigratie een feit werd, en naar welk moment de Belastingdienst met graagte kijkt. En daaropvolgend de administratie vanaf 2007, en in het bijzonder 2013/14. Wat is er gaande geweest dat in 2013 de BD gaat invorderen? Is dit een misverstand? Een persoonsverwisseling? Zijn er vergissingen in het spel? Hoe heb jij daar op gereageerd? Klopten die inhoudingen? Zo niet, waarom dan niet opgelost? Heb je bezwaar aangetekend? Een brief van de Belastinginspecteur ontvangen? Is jou een naam bekend van een belastingambtenaar die met jouw kwestie destijds bezig is geweest? Zo ja, bel of schrijf die eens aan! Zo niet, heb je die 5 duizend euro in 2013/14 mar laten lopen dan? Enzovoorts!
Heb je je eigen huidige situatie onder de knie, bel dan de BD. Informeer bij wie je terecht kunt, zorg voor een contact, en maak gedegen afspraken. Ga beslagen ten ijs, immers strijdbaar, weet waar je het over hebt, en voorzie jezelf van argumenten. Er zal briefwisseling en mailverkeer volgen, en wellicht een vliegreisje naar Heerlen. Ben benieuwd!
Hans, woon je in de buurt van Chiang Mai ?
Een domme vraag misschien, maar hebt u zich wel uit laten schrijven uit Nederland, u bij de belastingdienst als buitenlands belastingplichtig aangemeld en de bijbehorende aangifte ingevuld?
Zo niet heeft de belastingdienst inderdaad geld van u tegoed.
Dat zou in ieder geval dat verkeerde adres verklaren.
hallo hans,
het belastingtel. buitenland is nl 55 5385385 heerlen.
verder moet je een klacht indienen naar het svb en de belastingdienst buitenland= postbus 2865 = 6401 dj heerlen via ems laten aantekenen, dat kost ca 800 baht. de manager coordinator voor de klachtenbehandelaars is dhr. cornelissen in amsterdam, tel. nl 6 21139389 .ik heb ook nog een contact in het man. team mw. de jong de quillettes, zij helpt mij met alles en ook dhr. kuipers chef buitenlandse belastingen.weet ik een beetje wil ik even contact maken met hun. de brief van de svb en het dos. nr. van de belastingdienst zijn belangrijk,
groetjes
jürgen
ps.: de beslagvrije voet is wettelijk 10 % van het totaal netto inkomen min. kosten, lasten etc.
Waarom lees ik dan op de volgende website: http://www.judex.nl/rechtsgebied/incasso_%26_beslag/derdenbeslag/artikelen/828/wat-is-een-beslagvrije-voet_.htm
dat een beslagvrije voet normaliter 90% van de bijstandsnorm bedraagt? Dus dat zal meer zijn dan die 21 Euro per maand.
http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/838/hoe-hoog-is-de-bijstandsuitkering_-.htm
Ik zie daar veel hogere bedragen, waarop niemand beslag kan leggen. Ook geen belastingdienst. Ze kunnen niet zomaar zoveel geld inhouden en doen dat ook niet.
Hoe verklaar je dan die 21 Euro, anders dan dat hij wellicht iets verkeerds gedaan heeft met zijn adressering en daardoor als het ware niet “bestaat”. Heeft hij zoals iedereen moet doen, ieder jaar zijn “in leven verklaring” opgestuurd? Of bestaat dat in Nederland niet? Daarop staat altijd een officiële stempel van je bank of immigratiedienst mét je huidige adres. Dat moet toch voldoende zijn?
Bestaat er in Nederland de zogenaamde P-rekening niet? Dat is een bankrekening, waarbij je in ieder geval een minimum onaantastbaar inkomen hebt. Datzelfde geldt voor je normale inkomen. Dit is in Duitsland zo. In mijn geval, zou ik in ieder geval bij beslaglegging, minimaal 1450 Euro overhouden om van te kunnen leven (als echtpaar). En dat bedrag wordt hoger, naarmate je onderhoudsplichtige personen hebt, zoals een kind dat inwoont e.d. En ik heb tot nu toe nergens, maar dan ook nergens iets gevonden dat er op wijst, dat je dat recht niet hebt, wanneer je je inkomsten in het buitenland opmaakt.
Maar dat is Duitsland. Blijkbaar kent Nederland dat recht niet.
In Duitsland heb je dan ook een paar weken tijd om je normale rekening, mocht daar beslag op gelegd worden, om te zetten naar een P-rekening.
Ik zie net een webpagina met de zogenaamde beslagvrije voet. Moet dat niet ook in jouw geval gelden? https://www.kbvg.nl/4099/ik-heb-schulden/beslagvrije-voet.html
Dan moet je toch genoeg geld blijven om van te leven, in geval van schulden. En als het alleen vanwege het adres is, dan is het toch zaak, zo snel mogelijk (met een bevestiging van je lolale immigratiedienst, een document te maken, waarin je huidige adres staat! Of heb je je adres in Nederland aangegeven, terwijl je de meeste tijd in Thailand doorbrengt?
Als het pensioen van @Hans ruimhartig de 1100 euro p.mnd. overstijgt, staat niets de Belastingdienst in de weg zijn AOW te vorderen. Of dacht je echt dat hij van 21 euro maandelijks moet worden rondgelopen?
Uiteraard moet de zin zijn: …….. van 21 euro maandelijks moet rondkomen?
Woon je in Thailand dan heb je GEEN recht op een beslagvrije voet, logisch, het is niet te controleren wat je verder aan inkomen en vermogen hebt.
NicoB
Deze kun je wel hebben, als je kunt aantonen dat je verder geen inkomsten hebt. In Thailand is dat te doen, neem ik aan, want je mag in 90% van de gevallen niet werken -> dus geen extra inkomsten.
Wanneer betrokkene niet in Nederland woont of vast verblijft geldt er geen beslagvrije voet. Dus wanneer men bijvoorbeeld in Spanje woont en vanuit Nederland een AOW-uitkering ontvangt, dan zal wanneer er beslag op deze uitkering wordt gelegd, de gehele uitkering naar de beslaglegger gaan. Slechts indien de debiteur aantoont over onvoldoende middelen van bestaan te beschikken zal de kantonrechter op verzoek alsnog een beslagvrije voet vaststellen. De bewijslast van de inkomenspositie ligt dan bij betrokkene.
De hoogte van de beslagvrije voet in deze situatie hoeft niet gelijk te zijn aan de beslagvrije voet zoals deze normaal berekend wordt. Er kan rekening gehouden worden met het prijspeil en levensstandaard in het betreffende land.
Dus je moet wel rekening ermee houden, dat je in Thailand niet mag genieten van de meerwaarde van je geld, maar dat je net zo arm moet zijn als in Nederland….. 🙁
De SVB is een uitvoerder van het beslag dat gelegd is door de Belastingdienst.
De SVB is geen verlengstuk van de BD, als de BD beslag legt zal daar een, al dan niet juiste reden voor zijn, welke? dat moet u vragen aan de BD, dat zal niet blijken uit de brief van de SVB.
Zodra u weet waarom de BD beslag heeft gelegd kunt u beoordelen of dat juist is of niet.
Zonodig maakt u dan bezwaar, indien dat te laat is, dan met het verzoek dat ambtshalve te doen.
Een onjuist adres bij de Belastingdienst na zoveel jaar? Meldt uw juiste adres alsnog.
Alle correspondentie aangetekend versturen.
Voor een snellere oplossing kunt u de BD ook bellen en vragen hoe e.e.a. zit, misschien dat dan het kwartje ook bij u valt.
Komt u er niet uit, neem dan een belastingadviseur in de arm, die krijgt zeker e.e.a. boven water.
Laatst hoorde ik van iemand, dat hij een geschil had met de SVB over de hoogte van de AOW. Hij spoed beklaagde zich bij de Ombudsman en die greep direct in en het pleit was beslecht binnen een paar weken. Of dat hier ook de juiste weg is? geen garantie.
Hulp vragen bij dit soort problematiek bij de Ambassade, terwijl u niet over de feiten beschikt lijkt me niet de juiste weg, maar niet geschoten is altijd mis, email de Ambassade en leg dat voor.
Ik onderschrijf wat Soi schrijft, de gegeven informatie is te weinig om een gericht advies te geven, maar misschien bent u toch iets op weg geholpen.
Een terzake kundige Belastingconsulent staat op de site van de NVT Pattya, http://www.martyduijts.nl, is soms in Thailand, houdt kantoor in Raamsdonksveer in NL.
Sukses.
NicoB
Hallo Hans,
Ik ben in Nederland belastingadviseur en momenteel op vakantie in Thailand. Ik vermoed dat je belastingaangifte heb moeten doen en dat niet gedaan hebt, de aangifte heeft je misschien niet bereikt of een andere oorzaak. Gevolg is dat de BD je ambtshalve gaan aanslaan. De aanslagen komen ook niet op het goede adres gevolg beslaglegging over het inkomen. Je kunt bellen met de belastingdienst maar dat wordt een beetje duur.
BelastingTelefoon Buitenland: (+3155) 5 385 385 als je het sofinummer bij de hand hebt helpen je je wel.twitter kan ook @Belastingdienst succes
Dit is speculatie van mijn kant, maar ik heb het vermoeden dat het om te veel uitbetaalde heffings kortingen gaat die je nu terug moet betalen. Ik denk dat hun nog steeds een adres in Nederland aanhouden wat niet veranderd is of niet doorgegeven is. Sturen hun een aanslag naar het oude adres dan weet je daar niets van. Het kan soms maanden duren voor dat alles doorgegeven is. Ik had hetzelfde met heffinskortingen die ik moest terug betalen, was een hoop geld. Kreeg een aanslag haast elk jaar voor 4 a 5 jaar. Succes gewenst.
Let op: in tegenstelling tot wat in sommige reacties wordt gesuggereerd dient men zelf als men in het buitenland woont ervoor te zorgen dat de Belastingdienst over het juiste adres beschikt. Dat geldt dus ook in geval je zoals @Hans en vele anderen in TH verblijft. Alleen als iemand in NL woont, wordt bij verhuizing binnen NL automatisch het nieuwe adres door de Gemeente aan alle NL-Instanties doorgegeven.
Schrijft iemand zich uit bij de Gemeente bv vanwege emigratie naar TH, dan zal de Gemeente het nieuwe adres in TH idem automatisch doorgeven aan bv Belastingdienst en SVB.
Een volgende verhuizing in TH en dus een nieuw adres dient men zelf (!) aan de Belastingdienst, SVB, Pensioenfonds, Bank, en overige, bekend te maken. Lijkt me trouwens ook volledig logisch.
Maw: iemand die bij vertrek en uitschrijving uit NL een adres van een hotel in TH opgeeft, en van daaruit ergens een appartement huurt, doet er verstandig de BD van deze adreswijziging te informeren. Zo niet, dan zal eventuele correspondentie naar dat hoteladres blijven worden gestuurd.
Op de site van de Belastingdienst, sectie Internationaal, staat onomwonden beschreven hoe men dient te handelen in geval van een “internationale” verhuizing. Ook bv over wat te doen als iemand in het buitenland bv TH een nieuwe bankrekening heeft geopend. Op die site is een PDF-formulier te downloaden, die men op de pc/laptop kan invullen, vervolgens uitprinten en opsturen. Na een week of 3 even de belastingtelefoon bellen en verifiëren of het nieuwe adres of nieuwe bankrekeningnummer is aangekomen en in de administratie opgenomen. Fluitjes van een vent! Niet zeuren, maar doen!
Let op (2): de Belastingdienst wil het gemakkelijker maken, en doet dat onder meer door steeds meer digitaal te gaan werken. Een initiatief die deze maand november is begonnen, en waarvan bv de hier in TH wonende gepensioneerden absoluut kunnen profiteren. Steeds meer correspondentie gaat via MijnOverheid.Nl lopen, en iedereen kan daar aan meedoen door op https://mijn.overheid.nl/ een account aan te maken. Meer over de digitale correspondentieplannen van de Belastingdienst is te lezen op: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/campagnes/landingspaginas/prive/digitale_post/
Kortom: een pro-actieve houding aannemen jegens de instanties waarmee je te maken hebt, ervoor zorgen geïnformeerd te blijven, en niet schromen mee te doen in de digitaliserende trend dat het administratieve leven via pc/laptop/tablet/smartphone wordt opgeschroefd. Blijf niet denken in termen van postkoets en telegraafkabels, en laat je niet aanpraten dat het gebruik van een smartphone zou betekenen dat je de hele dag maar op een schermpje tuurt. Blijf bij de pinken!
Tot slot: vaak verbaas ik me erover als ik reacties op diverse postings over bv bank en belasting lees hoe sommige mensen zich zo weinig terdege hebben voorbereid, cq in TH hun zelfredzaamheid verliezen. Ik kijk dan niet vreemd op als iemand meldt dat hij het contact met de NL-instanties verloren heeft, waardoor administratieve afhandelproblemen ontstaan. Je komt in een woud van procedures terecht om eea recht te zetten. Aldus geldt ook hier: voorkomen is beter dan genezen.
Lijkt op het het zelfde wat Ik ook heb meegemaakt, de belastingdienst had beslag laten leggen over volgens hun niet betaalde aanslagen. Gebelt en in de pen geklommen en heb alles en meer terug ontvangen omdat Ik niet meer in Nederland belasting plichtig ben maar ze hadden wel al een paar jaar belasting ingehouden op mijn AOW. Dus bellen en schrijven hielp in mijn geval.
je heb wel het goede adress opgegeven maar mischien staat je niet ingeschreven bij de bevolking register
in thailand.
Misschien is het wel gewoon de levensverklaring die hij niet goed heeft afgehandeld. De uitleg die hier gegeven wordt is niet correct en derhalve gemakkelijk verkeerd te interpreteren. Heb vele vergelijkbare verhalen gehoord van mensen die dezelfde paniek hadden. Suc6 met het oplossen.
Volgens de belastingdienst kan er op een wao geen loonbeslag worden gelegd. Info van 5 minuten geleden. Alleen bij verdachte criminele activiteiten of ernstige fraude.
Dat is een interresante mededeling van Ko, alleen Ko waar heb je die informatie vandaan? Ben erg benieuwd, iemand met een hoge Wao uitkering zou dus nooit loonbeslag kunnen krijgen? Eerlijk gezegd geloof ik er niets van, zeker niet als je met je Wao ook nog eens in Thailand woont.
Ik ken nl. iemand die op zijn Wao een loonbeslag heeft, deze persoon woont in Nederland.
Ik hoor graag.
NicoB
Beste Ko en NicoB,
Laten wij de discussie zuiver houden.
Het onderwerp gaat niet over WAO, maar over AOW.
WAO is een uitkering voor afgekeurde werknemers en wordt beheerd door de UWV.
AOW is een uitkering voor gepensioneerden en wordt beheerd door de SVB.
Trouwens NicoB weet wel wat het verschil is.
Chander
Sorry Chandler, we gaan niet chatten, met alle respect hoor, het gaat hier niet over de Aow maar over beslag, door de Belastingdienst daarop, en inderdaad als Aow’er weet ik het verschil tussen Wao en Aow wel.
Het topic heet :” Opnieuw in de tang bij de belastingdienst, wie weet raad? ” Beslag dus.
Als iemand dan onzin gaat vertellen over beslag, wat raakt aan het topic, denk ik dat ik daar toch maar even op moet reageren, opdat Thailandbloggers niet op het verkeerde been gezet worden.
Zoals sommige reageerders beweren, dat er sprake moet zijn van een beslagvrije voet, terwijl dat niet het geval is als je in Thailand woont, dat soort pertinente fouten behoeven enige correktie en dat kan best meegenomen worden gezien het onderwerp.
Met groet.
NicoB