We rijden nu in een 9 jaar oude Mazda 3 naar volle tevredenheid. Enig nadeel is een iets te klein bemeten kofferbak, wanneer we met 4 volwassenen rondreizen. Dus we dachten: waarom geen nieuwe auto en dan volledig elektrisch [BEV]. Dus na heel veel video’s en leesonderzoek op internet dachten we al die auto’s bij elkaar te kunnen bekijken op de Bangkok Motor Expo.

Zo gezegd, zo gedaan. We zijn op zoek naar een auto met een grotere kofferruimte dan de Mazda. Budget is onder de 1 miljoen baht.

Wat zijn we onder de indruk van de kwaliteit van de Chinese auto’s. Als ik die vergelijk met een aantal Japanse auto’s in dezelfde prijscategorie zoals de Honda HRV of de Mitsubishi Xpander, dan bieden de Chinese auto’s luxere materialen in het interieur en veel binnenruimte. De kofferbak is bescheiden, maar toch altijd ruimer dan de Mazda. En het is een volledig uitgeruste auto met panoramadak, alle ADAS-veiligheidssystemen en heel veel camera’s. Sommige hebben zelfs een koelkast of massagestoelen aan boord.

Dit zijn de auto’s die we hebben bekeken:

JY Air is van een onbekende leverancier Juneyao Auto. Een vliegtuigmaatschappij die een failliete autofabriek heeft overgenomen en in Thailand een full service transport beleving wilt introduceren voor haar Chinese klanten. De auto op zich voelt kwalitatief goed aan. Hoogwaardige specs zoals 138kw snelladen. Maar wie wil zich wagen aan een heel kleine speler in een zeer concurrerende markt?

Geely EX5 van Geely Holding. Heeft merken Volvo, Zeekr en Riddara op de beurs staan. Ze willen klein beginnen in Thailand met hun eigen merk Geely. De auto is heel ruim inclusief de kofferbak. Van alle gemakken voorzien. We waren verkocht toen we voorin zaten en de verkoper begon de massage aan te zetten en de speakers op luid. Wat een ervaring. Alle specificaties inclusief de batterij zijn beter dan die van BYD Atto 3. Kanttekening is dat Geely net begint en nog niet een volledig dealernetwerk heeft.

BYD Atto 3. De beursruimte die BYD heeft gehuurd was 3 keer zo groot als Geely’s en nog was het vrij druk bij BYD. Ze hebben zoveel modellen. We zijn gaan zitten op de achterbank van de Atto 3. De zit was minder comfortabel en minder ruim dan Geely. Ook de materialen van het interieur waren minder.

We hebben ook gekeken naar andere modellen zoals Omoda C5, Aion V, Neta X en Deepal S07. Maar ze vielen af of door te weinig hoofdruimte achter [Omoda], kwaliteitsgevoel [Aion, Neta] of niet voldoende snel met laden – minder dan 100kw [Deepal].

Uiteindelijk is de Geely EX5 als beste uit de bus gekomen. Wordt het deze auto of toch een jaartje doorrijden met de Mazda?

Met de Geely hebben we meer comfort en ruimte voor rondreizen met 4 volwassenen. De auto is stiller en veiliger met camera’s en al die veiligheidssystemen. Het onderhoud, wegenbelasting en brandstof [elektriciteit] is ook goedkoper. Daarentegen is de verzekering fors duurder. En niet te vergeten de waardevermindering zal forser zijn dan bij een nieuwe brandstofauto.

Waarom is het m.i. nu niet het geschikte moment om te kopen?

Het is een kopersmarkt. Er is hevige concurrentie en het aanbod is groter dan de vraag, waardoor de kans op kortingen in 2025 groot is.

Batterijen worden in een paar jaar veel beter – meer energie per kg, meer laadcycli [van 2500 naar 3500] en sneller laden voor dezelfde prijs. Kijk eens naar de Geely Aegis batterij uit 2024 en de BYD Atto 3 blade batterij die nog stamt uit 2022.

Het bereik [range] in km op een volgeladen accu voor een extended range auto is nu ongeveer 420 km WLTP. Als je lange afstanden wilt rondreizen, dan betekent het dat je elke 250 km moet stoppen om tussen 20-80% te snelladen in 30-40 minuten. Want laden tussen 80-100% is heel veel langzamer. Een brandstofauto hoeft maar om de 500 km te stoppen om in 15 minuten te tanken. Toch veel ongemak met al die stops.

Ik hoop dat door de snelle ontwikkelingen op batterijtechniek [solid state, natrium, lithium sulfide, etc] binnen enkele jaren een betaalbare BEV te koop is met een bereik van 600 km en dat deze auto binnen 15 minuten 300 km kan bijladen.

Tenslotte over de afschrijving. Zolang de batterijtechniek elk jaar beter wordt, blijft de afschrijving hoger dan die van een brandstofauto, tot een omslagpunt dat er minder getankt wordt en het niet rendabel is dure tankstations open te houden. Die trend van sluiten van onrendabele tankstations is nu al in Nederland begonnen.

Tenslotte wordt de waarde van een gebruikte BEV bepaald door haar bereik. Dus als je nu een BEV koopt, moet je deze maar gewoon oprijden. Een batterij van nu heeft een gemiddelde levensduur tussen 12-15 jaar en kan een miljoen km aan, mits je deze goed verzorgt.

Ingezonden door Eddy

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

15 reacties op “Op zoek naar elektrische auto’s op de Bangkok Motor Expo 2024 (lezersinzending)”

  1. Antoon zegt op

    Eddy, je noemt zelf een aantal nadelen om juist niet over te stappen op een EV.: forse verzekeringspremies, snelle afwaardering, hoge afschrijving, onvolgroeide batterijenmarkt, om de 250 km bijladen waardoor tijdverlies, en over een aantal jaren pas meer km-bereik. In TH komen er enkel pompstations bij, zijn oplaadpunten sporadisch, en is TH nog lang niet ingesteld op volledig elektrisch rijden. De vergelijk met de afbouw van benzinestations in NL gaat daardoor niet op. Verder kent TH niet zoals NL subsidieprogramma’s voor kopers, wel voor de fabrikant, noch verminderde wegenbelasting. Kijk eens naar (M)HEV-modellen. Die markt gaat gestimuleerd worden, https://www.bangkokpost.com/business/motoring/2914210/new-taxes-for-evs
    De EV-markt gaat matigen: https://www.bangkokpost.com/business/motoring/2915032/ev-makers-mull-forgoing-subsidies

    Ik heb een paar jaar geleden voor mijn vrouw een MG-ZS gekocht. Die kostte nog geen 750K baht, (nu ook nog) veel extra’s, rijdt als een trein, wel groot benzineverbruik, maar ze gebruikt deze auto enkel om boodschappen te doen, en rijdt er rijdt amper 500 km per maand mee, tegen 1000 baht aan brandstof. Service bij MG is goedkoop en prima.

    Ik zelf rijd al jaren Pajero Sport diesel (2012/2022). Pracht van een auto. Sterk, betrouwbaar, goed voor de lange afstand met meerdere personen en bagage. (Als het daar om te doen is.) Ik hou van autorijden en wij gaan regelmatig van Udon naar Korat, BKK en CHM. Mijn vrouw heeft een uitgebreide familie- en kennissenkring, zij zien ons graag, want wij nemen hen mee uit eten en betalen de rekening. Maar we logeren bij hen: voor wat, hoort wat. Iedereen tevreden.

    Btw: natuurlijk heeft diesel een hogere uitstoot dan benzine. Maar ik ben niet roomser dan een paus. Die hebben ze niet in TH, en dat is te zien aan hun eigen uitstoot op velerlei gebied. Ik zie over 10 jaar wel hoe het met EV gesteld is. Hoe zit het eigenlijk met ev’s en diesels in NL? Van de 9,45 miljoen auto’s in Nederland, hebben 7,19 miljoen een benzinemotor. Dit is ruim driekwart (76,11 procent) van alle auto’s. Uit autoverkopen in februari 2024 was het aandeel benzineautos’s kleiner dandie van elektrische auto’s. Hoewel ook de hoogtijdagen van de dieselmotor voorbij, er rijden nog altijd 779.227 auto’s op diesel in Nederland rond. Verder telt ons land 596.667 hybride auto’s zonder stekker, terwijl 293.826 auto’s een plug-in hybride aandrijflijn hebben. (bron: autoreview.nl)

    • Eddy zegt op

      Ik weet niet waar je in Thailand woont, maar mijn feitenmateriaal [ga naar plugshare.com ] zegt dat er maandelijks EV stations bijkomen. Volgens de plannen van de regering komen in 2025 300.000 oplaadstations en in 2030 700.000.

      Over subsidies gesproken, vraag maar na hoeveel wegenbelasting je betaalt voor een nieuwe brandstofpickup vs een elektrische. En subsidies zitten gebakken in de soort auto [BEV, plugin, HEV, MEV] die je importeert, of je plannen hebt om te te produceren in Thailand [EV3.0 / EV3.5 contract] of de auto in aanmerking komt voor subsidie. Deze subsidie zal uiteindelijk ook aan de consument worden gegeven. Bijvoorbeeld Geely is niet van plan te produceren en krijgt geen autosubsidie, maar de importaccijns is 2% omdat de auto een BEV is.

  2. GeertP zegt op

    De Geely EX5 is inderdaad een prachtige auto,je vraagt je af hoe ze het voor elkaar hebben gekregen voor die prijs, of zou het zo zijn dat de lage prijs is ingecalculeerd om een groot marktaandeel te veroveren?
    De komst van de solid state batterijen gaat de EV auto’s een boost geven, maar hoelang moeten we daarvoor wachten?

    • Eddy zegt op

      Geert,

      Wat ik begrepen heb, een autofabrikant doet het goed als de fabriek op volle toeren draait, en niet op halve kracht. Anders heb je veel overheadkosten, zoals nu met VW en Stellantis. Vandaar dat Geely besloten heeft de EX5 te leveren vanuit een fabriek op volle toeren in China, ipv vanuit fabrieken op halve kracht zoals de Proton fabriek in Maleisie. De wachttijd voor Thaise klanten is nu 2-5 maanden.

      Geely is een conglomeraat van verschillende merken, en hun leveranciers leveren aan deze merken. Kijk bijvoorbeeld naar het stuur van de EX5, deze lijkt op die van Zeekr. Maw Geely kan goedkoper inkopen door volume net als BYD of Albert Heijn.

      En verder zijn er op plekken bezuinigd. Bijv. de voorportierramen zijn niet gelamineerd.

  3. Luc Van Broekhoven zegt op

    EV hebben zeker hun plaats in de autowereld. 1 op 3 wagens electrish laten rijden is een realistisch doel. Denk echt niet dat een EV emissievrij is…Er is veel meer energie nodig om er een te maken…..Inzetten op zuinige hybridemotoren is daarom nog altijd goed… onze Honda hrv 2023 komt toe met 4,5 liter.
    Wie de Thaise voertuigen kent weet ook dat er nog een enorme uitdaging ligt om deze oude vervuilers te vervangen door zuinigere exemplaren…. daar ligt de prioriteit eerder dan bij de EV proberen aan te smeren aan mensen waarbij het milieu niet op de eerste plaats komt…

    • Eddy zegt op

      Luc,

      Volgens mij is het drijfveer van de Thaise regering niet het milieu, maar de werkgelegenheid in de autoindustrie toekomstbestendig te maken.

      Als ze niets doen, dan gaan de Japanse brandstofauto fabrieken bij verminderde vraag na verloop van tijd dicht, terwijl de ASEAN kapers zoals Indonesie en Maleisie met de Chinese EV buit er vandoor gaan.

      Het dilemma is wel hoe zorg je voor een geleidelijke overgang. Want je moet enerzijds aan de EV fabrikanten wel voor een groeiende EV thuismarkt zorgen, terwijl aan de andere de werkgelegenheid voor brandstofauto’s niet te snel afkalft. Ik heb gelezen dat 75% van de werkgelegenheid van leveranciers leveren aan fabrieken die brandstofpickups bouwen.

      Vandaar dat de regering recentelijk haar EV plannen iets heeft aangepast door verslechterende marktomstandigheden ingegeven door minder koopkracht en strengere eisen vanuit banken voor leningen. En ze moeten nog een list verzinnen om de sterk verminderde vraag van pickups te stutten.

      • Eric zegt op

        Indien het zo is vraag ik mij af waarom staatsbedrijf PTT de laatste jaren zoveel pompstations uit de grond stampt met vnl. gasohol en diesel laadplekken en amper EV laadpalen.
        Diesel wordt met subsidie verkocht vanwege transportkosten beheersing en daar liften de pick-up trucks en SUV rijders op mee. En de Japanse en Koreaanse merken zijn er maar al te blij mee.
        Zo lang de uitstoot van schadelijke stoffen per persoon lager is dan vingerwijzende landen verwacht ik niet dat het EV gebeuren snel gemeengoed wordt want de verhalen over autonoom rijden zijn hier ook wel bekend. Een diesel stopt niet zo snel maar met electronica verbonden aan het net wordt het rijden aan een geleidentuigje is dan mijn mening.
        Het is echter wel zo dat PTT zich wel voorbereid op wat mogelijk komen gaat met die nieuwe plekken. Alles is ingericht op restaurants rond de laadplek dus ooit wordt het laden voor de auto en de mens.
        Een wereldwijde gestuurde trend houdt men tegen maar nu nog de vraag hoe lang de transitie in Thailand gaat duren. Het land kennende net iets onder het gemiddelde zodat er niet teveel vragen komen.

        • Eric zegt op

          Correctie en aanvulling
          Een wereldwijde gestuurde trend houdt men NIET tegen……

  4. henryN zegt op

    Wel heel toevallig dat ik gisteren een video zag van MGuy Australie met 10 punten om GEEN EV te kopen
    Ik zal de punten hier opnoemen en kijkt U zelf an deze video met meer uitleg:
    1 aankoop prijs
    2 afschrijving
    3 verzekering
    4 onderhoud
    5 laad (charging) gemak
    6 thuis laden
    7 praktijk gemak en range
    8 luxe gemak ( alles werkt op die accu)
    9 aanhanger trekken
    10 milieu impact
    Er zijn 3 extra punten bij gekomen ( 2 via reacties)
    11 brandgevaar
    12 natuur rampen
    13 toekomst betalen voor nieuw apps en upgraden oude systemen
    EV kunnen zeer handig zijn voor in de stad( kinderen van school of naar de shopping mall) maar vor de lange afstand ga ik tijdens de Song Kran lachend met mijn diesel voorbij aan de dan vele wachtenden om hun EV op te laden en ik kan U uit ervaring mededelen dat het met diesel en benzine auto’s dan al chaos was om het tankstation op te rijden na 100 m in de file te hebben gestaan op de vluchtstrook en dan totaal geen plaats vinden om nog te parkeren.
    Overigens worden een aantal van Uw punten weerlegd omdat die gewoon niet haalbaar zijn maar voorlopig denk ik dat U een goede beslissing heeft genomen : nog maar even afwachten met de aanschaf

    • Eddy zegt op

      Er zijn heel veel youtubers die hun geld verdienen met anti EV (MGuy is er een van) of heel enthousiast zijn van EV (o.a. Electric Viking).

      Mijn advies doe je eigen onderzoek, er is heel veel feitenmateriaal en geen spookverhalen zoals statistieken die de lijst van Henry ondergraven. Bijvoorbeeld brandgevaar. Statistieken wijzen uit: BEVs hebben minder brand incidenten per aantal auto’s dan gewone brandstof auto’s of hybride. zo kan ik nog meer van bovenstaande ondergraven

      • Gilbert zegt op

        Op basis waarvan ga je dan je eigen onderzoek doen?

        Met cijfers en statistieken kun je veel bewijzen. Toch denken velen de waarheid in pacht te hebben, terwijl specialisten elkaar vaak tegenspreken, soms beïnvloed door lobbyisten. Het maakt het lastig om te weten wat je nog kunt en mag geloven.

  5. GeertP zegt op

    Ik lees hier weer de verhalen van mensen die niet geloven in elektrisch rijden, dat de fossiele brandstof lobby de meest rare argumenten dumpt op het internet, feit is echter dat elektrisch gaat winnen en de Thais kopen ondanks de negatieve verhalen steeds meer elektrische auto’s.

  6. paul zegt op

    mijn opinie::::
    elektrisch is zeker nu weer in , volledig geboest door china .
    waarom …zij leveren de batterijen .
    doch bij het kijken naar documentatie over de EV bij de chinese sites vond ik …
    waarom ze nu boesten , omdat ze weten dat binnen 10 jaar niet enkel hen doch iedereen en zeker in
    europa op WATERSTOF. zal,rijden .
    BMW en Audi en Mercedes zijn er ook al .
    in Australië rijden er reeds verschillende Hyundais op waterstof GEEN uitstoot ..enkel water .
    De toekomst is en blijft waterstof .
    En als antwoordje op Eddy …. denk goed na , doch je bent nu eenmaal beperkt .
    ik blijf bij benzine , geen diesel
    met vr gr

    • GeertP zegt op

      Waterstof maken kost teveel energie en is alleen rendabel als er een overschot aan energie is zoals windparken op zee die soms teveel produceren, voor vrachtverkeer en scheepvaart is het wel een optie in de toekomst, maar met de komst van nieuwe batterijen niet geschikt voor personenauto’s.

  7. Ed zegt op

    Elektrisch rijden is geweldig, zolang je maar een behoorlijke actieradius hebt. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kan je een deel auto van div. bedrijven met een app reserveren. Ze staan waar de vorige “huurder” deze heeft achtergelaten. Loop er naar toe instappen en wegwezen. Bijvoorbeeld bij SIXT ongeveer € 20,- per uur of een pakket voor 24 uur (rond € 90,-) of langer. Voor mij ideaal. Je hoeft geen auto te bezitten. Een scooter “huren” is vaak duurder. Wat betreft Chinese auto’s zie je veel problemen op YouTube. Remmen die plotseling niet meer werken. Onderdelen die van de auto afvallen. Merken die ophouden te bestaan. Zo ook je garanties Ik heb mijn twijfels.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website