Lezersinzending Jaarvisum: Let op bij aanvraag nieuw paspoort op de ambassade in Bangkok
Eind september ben ik naar de ambassade in Bangkok geweest waar ik tegen betaling van 5.320 Baht een nieuw paspoort heb aangevraagd. Direct hierbij heb ik een gefrankeerde en naar mezelf gerichte enveloppe gedaan.
De dame achter de balie vroeg me vriendelijk of ze het paspoort meteen onklaar kon maken en na 10 minuten was mijn paspoort een soort gatenkaas en daarmee onklaar. Heb meteen aan haar een bewijs gevraagd van het onklaar maken en dat ik bij de ambassade een nieuw paspoort heb aangevraagd. De miezerige kassabon was het enige wat ze voor mij had, was haar antwoord.
Na bijna een maand werd mijn nieuwe paspoort door EMS keurig afgeleverd dus ik direct naar Immigratie om het paspoort en het jaarvisum over te zetten, maar daar werd meteen gevraagd waar ik het paspoort had gehaald en of ik daar een bewijs van had. Vol goede moed liet ik haar het kassabonnetje zien van de ambassade, ze schoot in de lach en vroeg of dat een bonnetje van de 7/11 was? Ze kon er niets mee. Ik moest een officiële brief van de ambassade hebben plus een kopie van het oude en een kopie van het nieuwe paspoort.
Gebeld naar de ambassade waar ik het antwoordapparaat kreeg en als ik in het Nederlands verder wilde praten een 1 moest intoetsen, keurig een 1 ingetoetst waarop een Thaise dame mij in het Engels vroeg of ze mij kon helpen. Gevraagd of er ook een Nederlands pratende medewerker was vertelde ze mij dat er geen Nederlanders waren op dat moment. Na uitgelegd te hebben wat ik nodig had vertelde ze mij dat ik maar naar Bangkok moest komen om de benodigde brief tegen betaling van 1200 Thb op de ambassade kon komen halen. Nu laat je netjes je paspoort opsturen maar moet je nog naar de ambassade voor die verklaring.
Waarom vertellen ze dat op de ambassade er niet bij zodat je meteen die 1200 Thb direct kan betalen en alles tegelijk opsturen naar je huisadres? Inderdaad moest ik ook mijn visum wat ik in juli heb gekregen opnieuw aanvragen.
Vond dit eigenlijk belangrijk om te vertellen zodat niet iedereen hiervoor niet twee keer naar Bangkok hoeft te gaan.
Ingezonden door Henk
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 november 2024Thailand ontdekken… (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (179)
- Lezersvraag21 november 2024Weet iemand of de supermarkt Okay in Cha-am nog bestaat?
- Lezersvraag21 november 2024Huis kopen met mijn Thaise partner en wat moet ik doen om er te kunnen blijven wonen?
Hallo Henk, je hebt gewoon pech, een immigratie officer die met een verkeerd been uit bed gestapt is.
Bij mij was dat kassabonnetje met kopieeen pasport voldoende.
Ieder kantoor heeft zijn eigen regels en daar kan de ambassade niets aandoen.
Ik moest voor de gratis dienst wel 500 bath betalen, anders geen overzetten stempel.
Hallo,
Normaal maken ze wel een gatenkaas van je oude paspoort maar laten de bladzijde met het noch lopende Thaise visum ongemoeid opdat je bij het overzetten geen problemen behoeft te ondervinden.
Dat is min ervaring en was probleemloos !
Het lijkt mij dat je een corrupte ambtenaar bent tegengekomen. Hoezo een betalingsbewijs voor een nieuw paspoort voor immigratie? Je overlegt immers een geldig document nl een paspoort.
Ik had in juni een nieuw paspoort en er was niemand die vroeg om een betaalbewijs. Trouwens die zou ik niet kunnen tonen want na ontvangst van mijn nieuwe paspoort heb ik dat weggegooid.
Bij mij geen enkel probleen niet eens kassabon gevraagd wel kopietje ouwe en nieuwe paspoort en helemaal gratis visa geplaatst week later nieuwe jaarvisa en geen enkel probleem ; was soi 5 Jomtien !
Vraag je een nieuw paspoort aan en laat je bij aanvraag het nog geldige paspoort ongeldig maken, doe je iets doms. Je verblijft dan in Thailand zonder in bezit te zijn van een geldig paspoort. Ook in Nederland vraag je een nieuw paspoort aan op vertoon van je oude paspoort dat je in bezit houdt en inlevert of ongeldig laat maken bij verstrekken van het nieuwe paspoort. De dame vraagt of je accoord bent en het antwoord moet dan nee zijn. Spaar je 1200THB en envelop met postzegel uit als je nieuwe paspoort gaat ophalen en oude paspoort pas dan ongeldig laat maken. Krijg je een kassabonnetje moet je vragen om een aanvullende verklaring ter plekke als je kiest voor ongeldig maken bij aanvragen van nieuw paspoort. Spaar je een tweede bezoek naar de Ambassade uit.
Gerardus, ik snap je antwoord niet. Zover ik het kan volgen kom jij zo bij immigratie met een oud en nieuw paspoort. Maar je hebt geen bonnetje of een extra brief. Dus begrijp ik niet wat je hiermee oplost!
Je besparing is mooi, mits je in Bangkok woont, maar niet als je eerst naar Bangkok moet vliegen of zo.
Laast ook een nieuw paspoort geen enkel probleem bij de imegratie 10 minuten was ik weer buiten .
Henk, op welke immigratiekantoor gebeurde dit? Bangkok? Pattaya? Phuket?
Naast de foto pagina staat netjes , Dit paspoort is afgegeven ter vervanging van paspoort nummer N——- en ook in het Engels en Frans. dus je hebt helemaal geen brief of zo nodig
De immigratie dienst in Maptaput vraagt geheel volgens de regels dat je een brief van de ambassade overlegt. In deze brief staat dat het nieuwe paspoort het oude vervangt. en volgens de regels is afgehandeld. Dat deze standaard brief niet vanzelf sprekend wordt opgemaakt en er 1.200 Baht voor gevraagd wordt is een andere discussie.
In Maptaphut heb ik gevraagd wat nodig is.
Zelfde als wat Ton zegt, brief van de Ambassade waarin oud en nieuw paspoort nummer is vermeld, tevens kopie oude en nieuwe paspoort. Overplaatsen van Visa naar nieuwe paspoort gratis.
De Ambassade heeft mij verzekerd dat die brief op verzoek direct bij het afhalen van het nieuwe paspoort in orde wordt gemaakt.
Wel zorgen dat geen gaten worden geponst in de geldige Visa.
Voorzover ik begrepen heb, zsm. na het verkrijgen van het nieuwe paspoort je vervoegen bij Immigration en dan wordt het overplaatsen direct in orde gemaakt.
Uit de reacties blijkt wel, dat de regels niet overal gelijkluidend zijn, vraag daarom bij Immigration vooraf wat men verlangd.
NicoB
Hallo Henk, ik ken dit verhaal. Wij zaten die dag samen voor de ambassade en jij was daarvoor helemaal naar Bangkok gereden. Ik zat daar samen met mijn toekomstige vrouw voor een ander document.
In die zin wil ik hier iets aanvullen. Een beetje klagen over de ambassade en het gaat een beetje in dezelfde richting:
Ik had daar niet hoeven te zitten met Henk, wanneer er op de ambassade een beetje fatsoenlijker gewerkt werd. De informatie die je krijgt, is niet echt duidelijk.
Mij was het volgende gebeurd: ik moest mijn documenten om te kunnen trouwen laten bevestigen door de ambassade. Wat had ik volgens het internet nodig?
Een inkomensverklaring, aan te vragen bij de Nederlandse ambassade (zie onder).
Een verklaring van huwelijksvoornemen, aan te vragen bij de Nederlandse ambassade (zie onder).
Zo staat dit op de website http://thailand.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/consulaire-verklaringen
Nu komt het: nadat ik het aanvraagformulier had ingevuld en leges betaalde, werd mij gevraagd of ik geen getuigenverklaring nodig had. Volgens mijn vriendin niet en het leek optioneel te zijn. NIETS IS MINDER WAAR! Je hebt die getuigenverklaring WEL nodig. Daarvoor moest ik een tweede keer bij de ambassade zijn.
En nu komt de klap op de vuurpijl: op deze verklaring geef je ook je inkomsten per jaar aan. Bij de eerste keer kreeg ik daarvoor een apart formulier.
Dus nu had ik: de verklaring van huwelijksvoornemen, een inkomstenverklaring en na de tweede aanloop (en een vingertje bij de amphur in Bangkok, waar wij wilden trouwen) de getuigenverklaring met nóg eens een inkomstenverklaring daarop.
Dit grapje, om eerlijk te zijn, deze foutieve of onvolledige informatie van de ambassade kostte mij:
1050 baht voor de inkomstenverklaring, 600 baht voor de vertaling daarvan, 600 baht voor de legalisering van de vertaling op het ministerie van buitenlandse zaken, 300 baht extra omdat mijn vertaalbureau in Hua Hin een fout had gemaakt, een extra overnachting in Bangkok en een retour Bangkok met mijn (nog steeds) vriendin. Zo’n slordige VIERDUIZEND baht voor een fout die voorkomen had kunnen worden, wanneer er beter op de ambassade gewerkt werd! Voor één formuliertje!!!!!
Ik was gisteren op de amphur in Pranburi waar onze gelegaliseerde en vertaalde documenten werden nagekeken. Waarom had ik zoveel documenten, vroeg de dame daar. Mijn inkomstenverklaring? Volledig overbodig. Stond al immers op de getuigenverklaring! Dubbel op.
Dus voor diegenen die alleen op de website van de ambassade kijken: het klopt niet wat daar staat!
En nog: toen ik het document: intent to marry bij het vertaalbureau in Hua Hin achterliet, werd ik een uur later opgebeld. Waarom stond de naam van mijn toekomstige echtgenote niet op het formulier? Ik vond dat vreemd. Dat had ik bij de aanvraag moeten invullen. Toen ik daar kwam en meekeek, vond ook ik niks dat daar op wees.
Ik heb meteen een kopie gemaakt en deze per email naar de ambassade gestuurd met de vraag wat men nu voor mij kon doen. Ik heb er per slot van rekening voor betaald. Nou bleek dat het er wel op stond… helemaal onder aan de verklaring in piepkleine lettertjes, alsof het er niet bij hoorde. Kon dat niet groter??? Het kostte me ook weer een dag extra. En deze dag kostte me uiteindelijk ook weer meer, omdat we daardoor een dag later naar Bangkok konden, daar minder tijd hadden, vanwege een feestdag enzovoorts.
Een tip aan diegenen die een formulier gelegaliseerd moeten hebben op het ministerie van buitenlandse zaken. Ga er gewoon met je (Engelse) documenten heen, ga naar de derde verdieping en kijk eens heel erg zoekend… er lopen daar een stuk of tien mensen rond die je documenten voor jou af laten handelen. De vertalingen zijn goedkoper daar dan op de tweede verdieping en ze weten precies welke woorden gebruikt moeten worden in de vertalingen. Je kunt je documenten aan hun overlaten, betaal tevoren en laat het per EMS naar je thuis sturen. Vier dagen later heb je de documenten. Geen wachten, geen overnachten, niks.
Het geschetste verhaal had voorkomen kunnen worden. De medewerker/ster op de Ambassade deelde mede of er geen getuigen verklaring gemaakt moest worden. Vriendin adviseerde niet nodig ( kent zij dus alle voorschriften?) Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met de Nederlandse Ambassade te Bangkok. (12 jaar woonachtig in Thailand)
Bij twijfel stuur ik altijd even een email en men geeft keurig respons, in mijn beleving zijn er vaak situaties waar de schuld bij de Ambassade wordt gelegd. In het verhaal is vriendin de veroorzaker.
Het enige kritiek is dat er meer openingstijden zouden mogen zijn (bijv. ook ’s middags) verder doen ze hun werk goed.
Informatie op de website van de ambassade is niet juist. Daar moet simpelweg duidelijke taal geschreven worden. Dan had ik een getuigenverklaring met opgave van inkomsten en een duidelijke Intentia of marriage. Bij Henk hadden ze vanaf het begin een briefje moeten meegeven. Uiteindelijk is degene die weer rennen moet, degene die afhankelijk is van de wensen van de plaatselijke ambtenaren.
Ja dit probleem komt vaker voor.
Ik stond in Nong Kai bij immigratie en vroeg ook naar zo’n formulier.
Ik zei wacht ff, dat licht nog in de auto,
Liep naar buiten en stopte 500THB tinnen de aanvraag en nieuwe paspoort.
Kreeg geen woord, en moest wachten,
FF late was alles opgelost, En de officier “Tot de volgende keer”
Ik begrijp al die verhalen niet. Als je een nieuw paspoort krijgt staat daarin het nummer van het vorige paspoort. Ter vervanging (staat er ook nog bij) van het oude.
Het nieuwe is 10 jaar geldig..met het nieuwe paspoort naar de immigratie in Pattaya gegaan.
Ze hebben alle stempels gewoon overgezet voor mijn jaarvisa. Ook de datums van de eerste binnenkomst
al weer 10 jaar geleden. Geen satang betaald.
De Nederlandse ambassade maakt het oude paspoort wel ongeldig door er gaten in te maken.
Nou heb ik wel eens kritiek op de ambassade, maar die gaten beschadigen geen oude stempels en
verblijfvergunningen van Thailand.
Dus alle verhalen en bonnetjes gaan bij in de grof vuil.
Cor van Kampen.
De eerste alinea was mij onbekend. Is dit nieuw? Zou de brief mogelijk vervangen.
Cor, in mijn huidige paspoort, sept. 2011, staat niet het nummer van het oude paspoort.
Net als Ton de vraag, is dit nieuw? Wellicht dat Immigration dat nog niet weet en dat daarom die brief nog gevraagd wordt?
Overigens echter … ik heb de indruk dat die brief nu juist datgene doet wat Immigration wil, nl. dat de brief van de NL Embassy bevestigd dat het paspoort is afgegeven door de Embassy en niet een vals paspoort is.
Dus toch nog een functie voor deze brief? Lijkt het mij zeker op.
Ik neem het zekere voor het onzekere en neem die brief de eerstvolgende keer mee en overleg daarna met mijn Immigration Office of die brief voor hen nog wel nodig is nu het oude paspoort nummer, kennelijk, in het nieuwe paspoort is opgenomen.
NicoB
Dit hele gebeuren over die brief was bij de Immigratie in Sri Racha en dat dit geen fabel of net de verkeerde medewerker is wel uit het feit dat ze direct met een paar voorbeelden kwamen van verschillende Ambassades
Ook de Tenglischtalige medewerkster van de Ambassade wist binnen de seconde over welk formulier ik het had.
Dat er medewerkers omkoopbaar zijn voor 500 Baht is een thaise gewoonte maar in mijn geval was dit niet mogelijk (als ik dat wel gewild zou hebben).Ik heb er namelijk niet altijd zin in om op iedere hoek van de straat aangehouden te worden of bij welk soort document of wat dan ook te gaan staan wapperen met geld om de mensen maar aan het eten te houden met hun corrupte zaakjes .
Dat ook alle Immigraties verschillend zijn is ook al jaren bekend .Gisteren schreef Ronny nog dat overschrijven van een jaarvisum van het oude naar het nieuwe paspoort niet meer mogelijk is .
Ook is het zoals Cor zegt dat de belangrijkste vellen papier in je paspoort onbeschadigd blijven en mijn vraag is hoe lang dat geleden is bij Cor want vorige keer gaf dat bij mij ook geen probleem .
Ton ::zoals ik al gezegd heb heb ik duidelijk om een bewijs gevraagd maar toen keek de medewerkster mij aan of ik van een andere planeet kwam .
Cees1 ::dat staat er bij mijn nieuwe paspoort ook bij en als de Immigratie zegt dat je het wel nodig hebt blijf jij gewoon nee zeggen ???
Gerardus :: Je gatenkaas word door iedereen geaccepteerd en ze hebben op de Ambassade zelf uitgevonden met die gefrankeerde enveloppe dus laat ze de volgende keer erop wijzen dat je die brief WEL bij de Immigratie nodig hebt en dat je geen 2 keer hoeft te komen..het enige wat je uitspaart is die 100 baht voor postzegels met enveloppe en geen 1200 baht.
RuudNK ::waar praat ik over een betaalbewijs ??De immigratie moet een bewijs hebben wie jou een nieuw paspoort heeft verstrekt .
Jaco ::ik stond inderdaad ook binnen de 10 minuten weer buiten.Maar dan wel om aan mijn nieuwe trip naar Bangkok te gaan maken.
Jan Krikke ::Dat was op het Immigratiekantoor in Sri Racha .
SjaakS .ja was inderdaad even gezellig om daar kennis te maken maar klagen over de Ambassade??hoe kom je erbij ?Het zijn gewoon mensen zoals jij en ik alleen jij en ik proberen elkaar een beetje her en der te helpen en dat woord hebben ze daar helaas nog nooit van gehoord .
Om een normaal gesprek aan te gaan is daar absoluut onmogelijk want hun woord is wet en daar doen wij niks tegen .Ook het woord behulpzaam komt bij hun niet voor in hun wereldje .Een beetje uitleg en voorlichting via de mensen of de site van de Ambassade zou zeer wenselijk zijn .Kijk bijvoorbeeld ook maar eens naar het parkeren ,die paar mensen die er met de auto komen mogen die voor een paar honderd baht een kilometer verderop parkeren terwijl er een zee van ruimte is op hun terrein ,maar ook dat hoort weer bij hun regels en daar word niet vanaf geweken ,maar ik hoop er de eerste 10 jaar niet meer te hoeven komen.
Tenslotte ::Om een eeuwige discussie van welles en nietes te voorkomen ::Ik ben zo behandeld en daar is geen woord van gelogen ,dat ze op andere Immigraties wel of niet om dat bewijs vragen zal wel per plaats verschillen.Ik kom al 8 jaar bij dezelfde Immigratie en heb er geen zin in om naar Chiang Mai te reizen om mijn paspoort geldig te maken voor een visum.Hun willen dat hebben en daar heb ik me bij neer te leggen en waar het bij mij hoofdzakelijk om ging was dat ik bij de Ambassade gevraagd heb on een document of bewijs en ze me dat niet verstrekt hebben al dan niet tegen het bedrag van 1200 baht ..
Mijn overzet stempel in nieuw paspoort kreeg ik bij Mae Sai met uit en weer in (Thailand) lopen en hij wilde daar 200B voor hebben voor de 2 minuten zonder auto piloot en een andere stempel met 2 x een krabbel aan het achterhoofd…
Ik zei: das goe man 🙂
De belgische ambassade geeft je met jouw nieuw paspoort een brief voor de immigratie waarin gestipuleerd wordt dat je oud paspoort vervangen werd door een nieuw.Geen sprake dus van een corrupt ambtenaar op migratie,maar een te volgen regel.
Waarom de nederlandse ambassade dat niet spontaan doet is mij een raadsel,ze moeten toch ook op de hoogte zijn van de in voege zijnde reglementen.
Bij aanvraag nieuw paspoort behoud je je pas tot je de nieuwe kan afhalen,even uitleggen dat ze alleen de
titel pagina hoeven te perforeren,zo blijven alle visa,s intact.
begaf me met het nieuwe en oude naar de immigration in Bung kan alwaar men het retirement visa in het nieuwe paspoort zette,dit zonder verdere kosten of problemen.
Ik had vorig jaar hetzelde. Persoonlijk aangevraagd op de Nederlandse ambassade in Bangkok. Ik kreeg onderstaande verklaring:
De Nederlandse Ambassade geeft in het paspoort niet meer aan dat deze is uitgegeven in Bangkok. Dit was op mijn vorige paspoort namelijk wel het geval. Er staat alleen dat het ter vervanging is van het vorig document met het betreffende nummer.
De Nederlandse ambassade laat de paspoorten tegenwoordig in Maleisie maken. De Thaise immigratie heeft daardoor een verklaring nodig dat het paspoort in Bangkok is uitgeven en je het dus in Bangkok ontvangen hebt.
We sluiten dit onderwerp. Iedereen bedankt voor het reageren.