Lezersinzending: Motor in Thailand huren? Weet wat je doet
Binnenkort ga ik op vakantie in Noord-Thailand. Als ervaren motorrijder verheugde ik me o.a. op de Mae Hong Son route met zijn (naar men zegt) 1864 bochten.
Toen ik uitzocht waar ik in Chiang Mai een ‘big bike’ kon huren, las ik dat je geen goede verzekering kunt krijgen. Wel voor auto’s maar niet voor motoren. Je kunt je alleen verzekeren voor een totaal van 30.000 baht aan medische kosten. Geen ‘all risk’, geen aansprakelijkheid jegens derden, niets. De eigen Nederlandse aansprakelijkheidsverzekering sluit motorvoertuigen uit.
Als je vervolgens uitzoekt hoe het is met de verkeersveiligheid en je leest dat Thailand het op één na gevaarlijkste land van de wereld is, met veel dodelijke verkeersongelukken, dan slaat de vrees je om het hart. Per 100.000 mensen telt Thailand 36,2 verkeersdoden per jaar, meer dan 10 keer zoveel als Nederland met 3,4 per jaar. Het totaal aantal dodelijke ongelukken in heel Thailand in 2015 was 24.237. Dat is vrijwel hetzelfde als alle landen in Europa samen.
Motorrijden is altijd en overal riskant. Ik heb vroeger onderzoek gedaan naar verkeersveiligheid bij motorrijden en ik herinner me uit die tijd de factor 1000: de kans op een dodelijk ongeluk was voor een motorrijder per gereden kilometer 1000 keer zo groot als voor een automobilist. Dat gold destijds voor West-Europa en zal in de rest van de wereld niet veel anders zijn, al zou het me niet verbazen als die facter nog aanmerkelijk groter was in Thailand.
Die 1864 bochten van de Mae Hong Son route zijn erg aanlokkelijk. Maar ondanks de vele honderdduizenden kilometers motorervaring die ik heb, denk ik niet dat ik het risico in Thailand ga nemen.
Ingezonden door Cor Koster
Bron: o.a. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden1 februari 2025Koh Chang: ongerept tussen jungle en zee
- Thailand tips1 februari 2025Tips voor het huren van een auto in Thailand
- Thailand tips30 januari 2025Buriram: waar geschiedenis en sport samenkomen
- Eten en drinken30 januari 2025‘Naam Keng’ in je bier
Ga al jaren naar Thailand en huur regelmatig auto’s, er is een aantal zaken waar je altijd rekening mee moet houden..
– als buitenlander verlies je altijd
– je moet met elke optie rekening houden, men komt van rechts, links,
– het grotere voertuig verliest van een kleiner, dwz vrachtwagen is schuldig t.o.v. auto, auto t.o.v. motor, motor t.o.v. voetganger maar i.g.v buitenlander..zoals gezegd, verliest die altijd
zou, omdat je als motorrijder altijd moet opletten…gewoon een motor huren en ervan genieten, wel goed kijken of er gebreken zichtbaar zijn of krassen en deuken, dat fotograferen,
Veel plezier
Buitenlander verliest niet altijd. Goede verzekering en n dashcam om onschuld aan te tonen helpt.
Dan wel meerdere dashcams: Links + Rechts + Voor + Achter.
Ik werd vlakbij On Nut skytrain station aangehouden, omdat de agent mijn ogen achter mijn motorhelm-scherm niet kon zien…
Bijna goed….
De verplichte verzekering in Thailand voor een motor (maar ook scooter, of zo een ding wat veel toeristen ten onrechte voor een brommer uitschelden) dekt alleen maar de lichamelijke schade aan in en opzittenden van de tegenpartij, tot een maximum van omgerekend ongeveer 300 Euro. En let op!!! Veel verzekeringsmaatschappijen keren alleen maar uit als je een internationaal rijbewijs kan tonen (officieel is dat geen verplichting om te hebben, een NL rijbewijs moet voldoen) en er zijn zelfs verzekeringsmaatschappijen die alleen maar uitkeren als er een Thais rijbewijs getoond kan worden. En er zijn ook verhuurders die hun motoren verzekeren met slechts één bestuurder. Dat is dan de verhuurder. Dan ben je helemaal niet verzekerd.
En in tegenstelling tot NL, de verhuurder is niet verplicht om te controleren of jij wel mag rijden. Dus ook een 12-jarige kan zonder probleem een motor huren in Thailand. Ook als je geen rijbewijs hebt, zal de verhuurder gewoon aan je verhuren. En dat gaat allemaal goed, zelfs met de politie zijn er weinig problemen te verwachten, maar in geval van een ongeval zal geen enkele verzekering (ook je eigen ziektekosten verzekering!!) tot uitkering over gaan.
naar mijn weten vergoed de nederlandse ziektekostenverzekering altijd ziektekosten, dus het maakt hierbij niet uit hoe u gewond bent geraakt of ziek bent geworden.
De Ned. ziektekostenverzekering keert niet uit, daarvoor is een reisverzekering.
Echter diverse reisverzekeringen sluiten bepaalde categoriën uit, dus lees goed de voorwaarden!
Is andersom. Als de ziektekostenverzekering (met buitenlanddekking) NIET uitbetaald kun je pas bij de reisverzekering terecht.
Zelfde geldt voor overlijden etc. Ben je overal al voor verzekerd. (bv: DELA internationaal, Inboedel met waarde spullen, Particuliere ongevallen verzekering, Arbeidsongeschiktheidsverzekering) etc
Zou ik de verzekeringsvoorwaarden van bv de Europeese maar eens goed doorlezen. Op basis van dit dan een besluit nemen en alleen dat verzekeren wat echt nodig is daar.
Ziektekostenverxekering vergoedt gewoon de kosten, tot Nederlands niveau.
Onjuist op een aantal fronten.
Maximum uitkering is 30,000 baht, dus aanzienlijk meer dan 300 Euro. Die verzekering, PoRorBor, keert altijd uit, zelfs als er geen rijbewijs is.
En je eigen ziektekostenverzekering vergoedt altijd de eigen kosten.
Bijna goed, kijk op de sita van de ANWB en daar staat dat je wel degelijk in het bezit van een internationaal rijbewijs dient te zijn. Zelf ook al een aantal keren in de praktijk meegemaakt dat ik na het tonen hiervan gewoon mijn weg kon vervolgen…
De ANWB zegt waarschijnlijk gewoon dat als je buiten NL rijdt, dat je dan een internationaal rijbewijs moet hebben, dus dat het NL’se niet voldoende is.
Maar de ANWB gaat niet over Thaise verzekeringen, en ook niet over (zorg-) verzekeringen. haal je info dus bij de juiste bronnen!
Volgens mij heb je een HEEL verstandig besluit genomen.
Beste motorrijder,in Thailand is huren een riskante zaak.en al helemaal een motor.
In de 35 jaar dat wij hier komen,loop je een grote kans de fout van je leven te maken.onze welgemeende
Raad. Doe dat …..niet…….leuk bedacht maar zeer slechte ervaringen.
Laat dat ding thuis en de gedachte ook.wij wonen aan een drukke boulevard met veel ongelukken
Kom maar eens hier voorbij,dan spat die droom ui elkaar.en als je zo persee op een motor door
Thailand wil rijden hebben wij in ieder geval gewaarschuwd.
Toch een prettige reis naar Thailand.
Gegroet
Theo
Cor.
Ja het enige probleem waar je tegen aanloopt is de verzekering. Is een lastige kwestie en ik kan daar geen oplossing voor aandragen.
Maar ik rij ook motor in Thailand. Alleen niet in de grote steden en defensief.
Gewoon dubbel zo voorzichtig als in een grote stad in Nederland.
Als je van Chiang Mai uit gaat is het best te doen. Ik rij zelf veel in Uttaradit, Phrae, Phitsanulok, Sukothai. Meestal dag trips als het leuk is.
Heb in 8 jaar (even afgeklopt op een schoon stuk hout) nog nooit een ongeluk gehad.
Meeste ongelukken met motorfietsen zijn jongeren in de leeftijd van 12 tot 28 jaar.
Vaak bravour, met andere dingen bezig, links inhalen, op kruisingen even snel nog proberen, drank, geen licht, te hard rijden, geen goede kleding, geen helm (dat zou al het minste moeten zijn), etc.
Ook gebeuren er veel ongelukken met scooters zijn ook motoren (motosai). Dan nog met teveel mensen op een scooter. Heb ooit eens een scooter met 6 mensen zien rijden. Allen zonder helm.
Thai geloven in Kharma en dat Buddha wel zal helpen. Oh mijn motorfiets is ook gezegend. Dus na het huren even langs de tempel rijden. Het schaadt niet maar help misschien wel.
Wess wijs met al die kennis die je hebt opgedaan. Laat die motor(fiets) in Thailand voor wat hij is.
Je kunt zelf nog zo voorzichtig rijden, veel weggebruikers voelen zich “king” in hun motorvoertuig.
Bijna 80% van de dodelijke ongelukken betreffen motorfiets ongevallen. Thailandf heeft zo veel anders
te bieden dan een motor(fiets)vakantie.
Indien je ervaring hebt met motorrijden is het best te doen om in Thailand een motorscooter te huren.
Wanneer je defensief en rustig met het verkeer mee rijdt valt het allemaal wel mee. Ga geen snelle motorfiets huren, zeker niet als je die niet gewend bent. Het risico dat je die onderuit trekt op het soms zeer slechte en na een licht regenbuitje spekgladde asfalt is groter dan op een lichte motorscooter. En waarom zou je zoveel power willen huren? Het is juist heerlijk relaxed rijden op een scootertje. Je zit lekker rechtop en hebt er ook geen last van dat het motorblok bij lage snelheden jou van de fiets afbrandt.
In Thailand moet je er rekening mee houden dat niemand zich aan de regels houdt en het onverwachte verwachten (voertuigen tegen verkeer in, keren in een bocht, stilstaan op de weg na een blinde bocht of heuvel, etc). En gezien het hoge percentage beschonken rijders en de soms slecht verlichte wegen probeer de nachtelijke uren te vermijden.
Ook het huren van een auto is prima te doen. Al kopen wij dan wel al het eigen risico af en zijn volledig verzekerd. Maar dit doen wij overal ter wereld waar wij een auto huren. Je hebt dan geen gezeur over een krasje dat er al zat. Sterker nog de auto wordt (tot nu toe) niet eens gecontroleerd op schade.
Tja,
Nu doe je Thailand wel erg tekort.
Lange tijd heeft Thailand op de tweede plaats gestaan, als gevaarlijkste land ter wereld, maar……….
Ze zijn nu gepromoveerd naar de EERSTE plaats.
Lof is lof in Thailand.
Belangrijk; GEEF NOOIT JE PASPOORT AF.
Geef een borg van 5.000 Bhat, desnoods 10.000 Bhat, maar geef NOOIT je paspoort af.
Vergeet niet om een internationaal rijbewijs te halen bij de ANWB.
En ga lekker toeren, dat doe ik al jaren met heel veel plezier.
Gebruik Chaing Mai als uitgangspunt, aan te bevelen is het Dutch Gasthause.
Daar zitten regelmatig Nederlandse motor bikers.
Heel veel plezier Groetjes Gerrit.
Bester Cor Koster
Ik woon al 17 jaar in Thailand en rijd vanaf het begin al hier op een motor, het is een eigen motor en gewoon WA verzekerd.
Alleen heb ik de verzekering nog nooit hoeven aan te spreken, en ik kan je verzekeren ik ben zeer zeker geen voorzichtige en langzame rijder. Men zegt dat ik nog gekker rijd dan een Thai.
Mijn motor is een oude maar zeer goed uitziende Honda 1000 CBR van 1995 waar ik zo goed als ieder dag op rijd.
Het ligt hier puur aan je zelf, als je goed uitkijkt is het helemaal geen probleem. Gewoon huren en genieten, alleen geen onnodige risico’s nemen dat heeft geen enkele zin.
Groetjes van Cor.
Beste Cor,
Het is geweldig rijden in Thailand op je motor. Als je volgende regels strak blijft volgen is het risico heel erg beperkt. De meeste ongelukken / doden vallen onder de jongeren die scheuren onwijs hard op hun scooters meestal zonder licht, links en rechts inhalend, tussen de rijen files door en af en toe steigerend en uiteraard meestal zonder helm en alle regels aan hun laars lappen. Daar behoor jij denk ik niet bij…….
1: Rij zeer..zeer defensief.. 10 X meer als in Nederland.
2: Zorg dat niemand tegen jou aanrijd, kijk ” ZEER ” ruim om je heen of er geen gevaar dreigt.
3: Rood is geen rood, groen is geen groen en oranje is een mooie NL kleur. Hou daar dus rekening mee en ga er vanuit dat niemand zich daar aan houd.
4: Spiegels zijn om je haar te kammen
5: De voorste rijder heeft altijd gelijk. Men kijkt nooit achterom, gaat zo van links naar rechts op de rijbanen.
6: Voor en achter lichten zet je niet aan ’s avonds, want dat kost lampjes en is duur.
7: Tegen het verkeer inrijden is heel normaal, reken daar dus altijd op, zie ook mijn punt 2.
8: Zebra’s oversteekplaatsen zijn er wel, soms ook met stoplicht, maar daar geeft men extra gas. Mocht er toch iemand oversteken, rij dus zelf heel rustig want ook hier is rood voor beide partijen geen rood. Vertrouw dus NOOIT op stoplichten !!
9: BLIJF ZOVEEL MOGELIJK van je voorrem af. Zeker met automaat motorbikes. Hebben nog geen ABS. Maar ook als je ABS hebt…. Rem altijd met je achterrem eerst !! zandjes op de weg, olie, glad wegdek enz. De automaat duwt door en als je de voorrem gebruikt lig je direct plat.
10: Ten alle tijden een Thais motorrijbewijs nodig voor scooters, motorbikes, kun je in 1 dag halen. In Pattaya is het zelfs zonder enige test als je een NL rijbewijs en internationaal rijbewijs kunt overleggen. Anders ben je NIET verzekerd !!
11. In Pattaya zit een Nederlander, Matthieu +66 325 32 783 die goede verzekeringen aanbied voor geheel Thailand en in je eigen taal. bel hem voor info.
12: Bij huur extreem controleren op schade en voor de banden profiel en inrijdingen. Maak rondom minstens 20 foto’s voor dat je tekent en controleer of het op het contract staat.
13: Koop in Nederland een zware veiligheid’s ketting met hoogste veiligheidscode 9. In Thailand heeft de verhuurder ook sleutels en worden daarmee motorbikes gestolen door ??? De meeste hotels hebben voor ’s nachts een berging. Zet hem daar altijd in met Kettingslot uit NL.
14: Als je samen op de motorbike zit, meld dat ook aan Matthieu voor de verzekering.
15: Laat je niet afschrikken door mijn puntenlijst, Lees dit maar vele malen, en rij rustig en geniet.
Heel veel rijplezier in dit prachtige land.
Sjaak.
Pattaya-Jomtien Beach.
Bedankt voor de verzekeringstip zal zeker contact opnemen als ik in Jomtien ben.
Puntje 10 is onjuist. Alleen als men langer dan 3 maanden aaneengesloten in Thailand verblijft dient men te beschikken over een thais rijbewijs na 3 maanden. Tot die tijd volstaat een Nederlands rijbewijs, aanfgevuld met een Internationaal rijbewijs.
Dus als je op non-o visum multiple hier bent, en elke 3 maanden even het land verlaat, is er GEEN thais rijbewijs nodig.
Ad punt 9: Als de omstandigheden het toelaten is het ook wel eens leerzaam om te proberen helemáál niet te hoeven remmen. Dan leer je wat anticiperen is en je ontdekt een geheel nieuwe rijervaring. Je moet dit natuurlijk niet consequent doorvoeren tot de dood er op volgt, maar u begrijpt vast wel wat ik bedoel.
vind ik allemaal erg overdreven zoals altijd.
2 jaar geleden een gewone bromfiets (+49 cc omdat er soms met 4/5 op gereden wordt door de Thai) gehuurd aan de River Kwai en daarmee op 1 dag 200 km afgelegd, weliswaar op overwegend grote banen…
nochtans dat ik toen al 68 was en ik met de vlam in de pijp rondvlamde en defensief reed geen noemenswaardige problemen meegemaakt.
het is wel goed opletten als een bus of grote truck op dat moment je tegemoet komt die dan ander auto’s aan het voorbijsteken is.
dan moet ge gewoon opzij omdat die zeker NIET UITWIJKEN. maar ook dat is een probleem omdat op de Thaise wegen er geen “borduren” zoals bij ons zijn en dus plaats genoeg.
eens dat men daarmee rekening houdt valt alles wel mee…
daarom ook dat ik volgend jaar tijdens de wintermaanden bij ons het plan opgevat heb om een motor 2dehans aan te kopen en daarmee midden en noord Thailand doorkruisen. GEEN grote afstande per dag weliswaar en van dorp tot dorp of van kleine stad naar kleine stad zonder gebruik van al die dure luxehotels.
groot voordeel is natuurlijk dat ik me zeer goed in het Thai kan uitdrukken wat natuurlijk altijd meegnomen is.
indie er mensen zijn om me te vergezellen, niet op mijn duozit natuurlijk, dan kunnen die me altijd contacteren.
1/2/of 3 maanden al naar gelang men de tijd heeft. mijn opzet is wel geen zware moto te kopen… een 500cc enn liefst een chopper model is ruim voldoende om te “toeren”.
[email protected] uit Belgie
Ik rij al jaren op scooters die ik huur in Thailand.
Ben ook een zeer ervaren rijder in Nederland ook beroepsmatig !!
Rijden in Thailand is zeker gevaarlijker dan in Nederland, maar dat wil niet zeggen dat je je af moet laten schrikken.
Rijdt gewoon rustig en kalm en daar waar het kan kan je best even op het gas gaan.
Maar always …. ja always… expect the unexpected.
Ik heb geen idee hoe je in Nederland rijdt, maar kijk naar de mensen of ze jouw zien, maak oogcontact, rem af en rijdt pas als je zelf helemaal 100% zeker bent.
Verkeerslichten en borden erg leuk maar vertrouw alleen op jezelf en nooit op je mede weggebruikers.
Heb geen haast en geniet van de omgeving, scooters en motors brengen je op mooie nieuwe plekken.
Ik ga altijd op onderzoek uit en huur bij bedrijven waar de scooters redelijk nieuw zijn en er goed uitzien.
Internationaal rijbewijs op zak en gaan 🙂
Veel plezier.
Een in mijn ogen niet onbelangrijke handicap in het verkeer wordt gevormd door de vaak extreem donkere ruiten in de Thaise autos. Vaak is het niet eens zichtbaar of er wel iemand inzit. Oogcontact maken, zien of de ander jou heeft gezien, is dan onmogelijk.
Ik heb de MHS loop zeker 10 keer gedaan met een – in Chiang Rai gehuurde Honda 250cc off-road. Inderdaad, je moet heel defensief rijden, er kunnen altijd gekke dingen gebeuren. En in de bergen moet je er altijd rekening mee houden dat er aardig wat Thaise bestuurders zijn die de ideale lijn volgen; over de volle breedte van de weg dan en als jij klein bent maak je maar dat je uit de weg komt. Maar verder, prachtige wegen, grotendeels niet druk, schitterende natuur, volop genieten, maar niet racen, gewoon lekker toeren. Altijd helm op en internationaal rijbewijs want daar kan de Thaise politie bij een controle naar vragen. Geniet er van.
Hans zegt.
Naar mijn weten en inlichtingen gewonnen bij ziektekosten verzekering,toen die tijd bij Unive Uiverseel compleet.
Heb ik gevraagd,bij een ongeval,met een motor voertuig,of lopen of fietsen,door mijn eigen schuld en ik raakt gewond, krijgt ik dan de mediche kosten ook vergoed?
Het antwoordt is, bij een motor voertuig nee, want dan moet ik bij de motor verzekering een inzittenden verzekering afsluiten..
Bij lopen of fietsen, dan moet ik een ongevalen verzekering afsluiten.
Bij letsel of materiaal schade bij derden, een WA verzekering.
Net als in Nederland dus,zoals ik het begrijp.
In Nederland heb ik dat ook,maar hier niet.
Hans
Een nederlander met een ziektekosten verzekering is ALTIJD tegen ziekte verzekerd zolang hij of zij de premie betaald.
Voor de auto kun je ook een inzittenden verzekering afsluiten JA maar dat betaald dan de EXTRA kosten als jij als bestuurder bijvoorbeeld schuld hebt aan de aanrijding en je passagier (inzittende) blijvend letsel oploopt. En daarbij het BLIJVEND letsel aan de bestuurder met een MAXIMUM van 100.000 Euro.
Natuurlijk wil een verzekeringsmaatschappij veel polissen verkopen en de gemiddelde nederlander sluit wel af. Maar wees kritisch en lees de polissen maar HELEMAAL door. Dat doet helaas bijna niemand.
Ongevallenverzekering cq invaliditeitsverzekering is extra. Vaak is dit via een werkgever te doen.
Zelfde geld via een WAO of AOW gat verzekering –> RAAD ik IEDEREEN aan en vooral de jongeren.
Je bent in Nederland VERPLICHT een WA verzekering te hebben voor schade aan derden. Materieel EN Immaterieel (letsel). Maar dan geld alleen weer voor BLIJVEND. De eerste kosten komen voor rekening van de ziektekostenverzekering.
Zoals ook al door iemand vermeld worden vanuit de nederlandse kant alle kosten voor ziekte en ongevallen in het buitenland betaald tor een maximum wat het in Nederland zou kosten idien je een internationale polis hebt.
Is er inderdaad letselschade door een ongeval waarbij een derde betrokken is zal de verzekeringsmaatschappij dit verhalen op de tegenpartij. Je passagier moet het altijd op de bestuurder van de auto waarin hij zat ten tijde van het ongeval.
Hans zegt.
Op mijn vorig bericht.
De verzekeringen voor een motorvoertuig ,gehuurd of eigendom is slecht.
Zou hier niet weten waar ik moet zijn,om net zo verzekerd te zijn als in Nederland.
Afkloppen gaat nog steeds goed,ondanks dat ik hier 18 jaar woont.
Hans
Van de wek in een topic bood er iemand aan dat je een extra derden verzekeringen af kan sluiten met een dekking van 3 miljoen baht……kan hem niet terugvinden, 2 of 3 dagen geleden.
Alle bovenstaande adviezen in acht genomen zou ik me toch niet laten ontmoedigen om te gaan motorrijden in het noorden! Het is er gewoonweg te mooi voor! En zeker niet te druk op de weg met die bochten naar de Mea Hon Song! Maar, zoals al eerde beschreven staat: het zijn geen wegen om de bochten ‘mooi te pakken’ zoals in Nederland. Je moet echt je snelheid wel aanpassen en het meer als toertocht zien. Maar zeker een aanrader!
Wil je echt alleen gaan? … met een Thai erbij loop je weinig risico mocht je bij een ongeval betrokken raken. Het klinkt heel vervelend, maar je kan je schuld zo afkopen wanneer je de taal spreekt..of iemand laat bemiddelen.
Twijfel je nog steeds? Reis dan af naar Chang Mai, neem een taxi tot even buiten de stad en dan zie je vanzelf dat het goed te doen is; bijna geen verkeer meer.
Om nog meer in de sfeer te komen; google eens op ‘Lung Addy motor Thailand… dan ga je zeker! Onderaan staan veel reacties waar je vast ook iets aan hebt.
Veel plezier en veilige kilometers!
Niemand spreekt over overstekende dieren op de rijweg,honden,koeien,slangen,grote hagedissen,etc.
Ook honden die achterna komen is een probleem!!
Mensen , kinderen,die zonder kijken de rijbaan opvliegen!
Beste vrienden.
Ik reeds een 10 tal jaren, in Thailand/Yangtalad/Kalasin verblijf, soms 1 maand en soms tweemaal 1 maand/jaar.Ik heb vroeger steeds een motorfiets heb kunnen gebruiken van vrienden of familie.
Sinds 4 jaar gepensioneerd, verblijf meestal in de winterperiode een 6 tal maanden in Thailand.
Heb van mijn Zwitserse vriend een tweede hands motorbike ( Honda Click-110 cc) kunnen overkopen.
Het is een oud bakske, maar echt mijn droom en vrijheid. Momenteel doe ik jaarlijks +/-6000 km.
Daarom besloten een goede verzekering te nemen; en deze heb kunnen onderschrijven.
U dient nog wel de wettelijk verplichte verzekering te onderschrijven ( 323,14bath , taks 100 bath en voor oudere motorbikes –technische controle 60 bath) waarbij remmen verlichting en co uitstoot gecontroleerd worden.
Hierbij email adres [email protected]
De naam van de thaise company = AA Insurance Brokers Co., LTD.
Zij hebben kantoren in Hua Hin en Pattaya. Hebben nederlands- talig personeel, ZEER vriendelijk en professioneel en correct.
Ik heb meerdere contactpersonen/nummers, maar vermoed dat ik deze niet mag mee delen via “De Blog”.
Succes
Piet
vrienden en ” eduard”
Antwoord: dit enkel op Uw vraag van 7/1/2018 18u35
zoals u hoger kunt lezen bij “sjaak”, is één van de contactnummers +66 325 32 783 Mathieu, van AA brookers. Hij is nederlandstalig en geeft U verder perfecte inlichtingen.
JAN —–het gaat hier niet over de gekende gevaren op de weg (loslopende honden, oude vrouwtjes, kruisen van de weg en natuurlijk misschien wel eens een dronken persoon???? e.d.) maar wel het ondertekenen van een degelijke verzekering. Neemt U maar eens informatie, en maak dan voor U zelf uit, of het mogelijk een financiele bescherming is voor het gebruik van nen motorbike,, of beter thuis stillekens in den tuin blijft zitten, met gevaar, dat daar ook een dronken chauffeur met zijne wagen, zich onaangemeld komt bezoeken en dit zonder de voordeur of tuinmuur open te maken.
Allee veel motorbike genot en tot op het kerkhof, onder het moto (rbike) snel leven /maar goed verzekerd sterven;
I LOVE THAILAND
Groeten,
Piet
Er is wel degelijk een motorbike verzekering en ook speciaal voor zwaardere motoren met hogere dekkingen
Verzekering houd in; dekking voor tegenpartij (volledig)
dekking voor kosten politie tot 1 miljoen bath
maximale dekking eigen schade motorbike van 10.000 bath als jezelf schuld hebt
ziektekosten bij schuld 50.000 bath, ook duo passagier.
Horribor (staatsverzekering) bij schuld dekking 30.000 bath ziektekosten, bij geen schuld 80.000.
Het is sterk aan te bevelen om een extra motorbike verzekering te nemen, immers een Thai is bijna nooit verzekerd.
Kosten verzekering, motorbike registratie bepaalt de prijs, bv Chonburi 1790 bath per jaar, daar kan je de risico,s niet voor nemen.
Het is allang niet meer zo dat een buitenlander altijd de schuld krijgt, althans niet in de grotere steden. In kleinere dorpen komt het wel voor omdat elk kent elk en beschermen elkaar, dat geld zelfs voor een Thai die daar niet woont.
Wil je info of een verzekering 0066 89 832 1977 General manager Mittaire Pattaya en omstreken.
Hans zegt.
Is hier al iemand,die een ongeluk heeft gehad met motor voertuig en gewond is geraakt?.
Wel door.eigen schuld,maar de papieren zijn in order.
Die mij kan vertellen hoe het zit met de ZKV?
Eventueel waar het opstaat.
Kan nergens vinden bij een ongelukt,door eigen schuld.
Hans
wetboek zegt: als je een NL ziektekostenverzekering hebt, wordt het altijd vergoed. moet je wel in Nederland wonen en op vakantie zijn daar, als je in Thailand woont en je betaald nog voor de ziektekostenverzekering in Nederland, dan krijg je niks uitbetaald. de ziektekostenverzekering is alleen voor mensen voor wie nederland het thuisland is.
Het enige dat ik nog mis in deze reacties is de gemiddelde staat van het wegdek. Ook niet onbelangrijk voor twee- en vierwielers. Houdt de ogen naast op het vaak onvoorspelbare gedrag van medeweggebruikers ook goed op de weg. Vaak duiken er plotseling oneffenheden, (grote) gaten in de weg op die er een week eerder nog niet waren. Regenval, zwaar vrachtverkeer of wat dan ook kunnen de oorzaken zijn. Een van de redenen dat ik alleen bij daglicht op een tweewieler rondrijd. En s’avonds beperk ik het autoverkeer tot het hoogst noodzakelijke, want de wegen zijn hier vaak niet goed verlicht, bewegwijzering slechts sporadisch te vinden en verlichting is vaak een sluitpost op het Thaise budget.
Mijn ervaring is dat er wel regelmatig herstelwerkzaamheden plaatsvinden, maar op de plaatsen waar hersteld is, is het zeker met een tweewieler de eerste tijd ook nog flink oppassen geblazen.
Verder, als je goed oplet en gewend bent aan het weggedrag hier, ook het links rijden, kun je best ver komen. Je moet wel ogen in je achterhoofd hebben want ze halen je links en rechts in, twee- en vierwielers.