Lezersinzending: Wereldbetaling met ING en verborgen kosten
Op 1 september jl. ontving ik een bericht van ING met als titel Wereldbetalingen verbeterd.
In dit bericht staat volgende info:
“ING is voor jou bezig met het verbeteren van het product voor Wereldbetalingen. Stapsgewijs gaan we deze verbeteringen introduceren. We beginnen binnenkort met een 2 dagen snellere verwerking en de introductie van een vast tarief van 6 Euro voor het versturen en ontvangen van Wereldbetalingen. Ook hebben we de schermen verbeterd, zoals het kunnen doen van een Wereldbetaling vanuit het standaard overschrijfscherm in Mijn ING. Op de Mobiel Bankieren App zijn Wereldbetalingen nog niet mogelijk. Enz.”
Op de website Mijn ING staat het volgende over kosten bij optie SHARE:
Kosten Wereldbetaling. ING hanteert een vast bedrag van 6 euro voor het versturen en ontvangen van Wereldbetalingen. Naast de kosten van ING brengt de ontvangende bank kosten in rekening:
- Voor opdrachten waarvoor je de kosten deelt (SHA), betaalt de ontvanger dit tarief en wordt bepaald door de ontvangende bank. Aanvullend staat er nog deze info:
- Shared (SHA): hiervoor wordt aan jou een tarief in rekening gebracht door de ING en wordt de ontvanger getarifeerd door zijn bank. Mogelijk worden er nog aanvullende kosten in rekening gebracht door tussenpartijen.
In de laatste zin wordt gesproken over mogelijk aanvullende kosten. Wat is nl. het geval? Omdat ik vond dat de koers aan de lage kant was en niet in verhouding stond met TT koers een chatssessie gehouden met ING. Er was het bedrag overgemaakt wat op mijn afschrijving stond, de 6 Euro voor ING stond apart vermeld. Navraag bij Bangkok Bank leverde andere info op namelijk het bedrag wat ik dacht overgemaakt te hebben was zonder verdere info verlaagd met 15 Euro.
De ING maakt namelijk niet zelf Euro’s rechtstreeks over naar Bangkok Bank maar deze transactie gaat via tussenpartij genaamd de Deutsche Bank.
Bij overschrijvingen middels optie SHARE zijn de kosten dus als volgt:
- ING 6 Euro
- Deutsche Bank 15 Euro
- Bangkok Bank 200 Thb (in dit geval minimumbedrag).
Nergens tijdens het overschrijven wordt gesproken over wat de totale kosten zijn. Ik vind dit onbehoorlijk gedrag van de ING. Ik ben klant bij deze ING en er heb m.i. niets te maken als ING intern wat anders regelt, laat staan dat ik voor extra kosten dien op te draaien. Heb inmiddels over deze gang van zaken een schriftelijke klacht aan ING Klantenservice gestuurd. Bijzonder is ook nog dat bij een tweede chatsessie mij compensatie werd geboden voor de extra kosten van de Deutsche Bank. Mijn extra kosten hadden betrekking op 3 overschrijvingen maar het was de policy van de ING om maar maximaal 2 dus 30 Euro te vergoeden. Waarom doet ING dit dan?
Naar mijn bescheiden mening erkennen ze dan zelf dat er iets niet goed gaat. Diegenen die dezelfde optie als ik gebruiken zijn in ieder geval gewaarschuwd voor deze extra kostenpost.
Ingezonden door Rob
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Beste Rob ik had dit al eerder vermeld, maar nu door jouw onderzoek meer duidelijkheid gekregen. De Duitse bank verdient inderdaad aan de transactie. De linkerhand wast de rechterhand zullen we maar zeggen. Uitleg erover was niet gegeven. Dan is wat mij betreft de Bangkok bank meer integer, want die gaven wel alles op een formuliertje zodat het duidelijk was wat zij rekenden en binnen hadden gekregen. Misschien toch niet het beste woord integer want dat hoort niet thuis in de bankenwereld. Maar ja dat weten we allemaal wel zo langzamerhand. Daar zal wel nooit naar gestreefd worden want money rules. Overigens bij optie BEN wordt er niets vermeld door de ING bij de afschrijvingen anders dan het ingediende bedrag voor verzending. In totaal werd er bij mij 21 euro van hun kant verdonkeremaand en dat is dus die 15 euro Deutsche bank en die 6 euro ING bank. Als ik de jaren die ik al gebruik voor verzending dan kom ik op een flink bedrag uit. Ik zal ok eens een brief sturen met het verzoek om terugbetaling. Niet geschoten altijd mis.
Hi Jacques,
ik had jouw stukje ook gelezen maar heb daarna geld overgemaakt. Toen ik er uiteindelijk achter kwam dat Deutsche Bank 15 Euro inhield zonder dat die kosten ergens vermeld stonden had ik de keus of op jouw artikel te reageren of zelf iets te laten plaatsen. ik koos voor het laatste omdat jouw info niet meer op pagina 1 stond en ik dacht dat het voor de actualiteit beter was om opnieuw te plaatsen. Dus absoluut met je eens hoor, ging mij om aanvullende duidelijkheid, niets meer maar ook niets minder.
Beste RNO ik had dit al begrepen en ben blij met de aanvullende informatie. Het verklaart een hoop. Ik had al wel de vorige keer vermeld dat het mij verbaasde dat de zending over de Deutsche bank AG te Frankfurt ging en vroeg mij af of daar geen kosten aan verbonden waren. Ik had dus 2250 euro verstuurd en er kwam maar 2229 euro aan op mijn Bangkok bank rekening waarop de Thaise bank natuurlijk haar gunstige wisselkoers toepast en 200 baht vaste kosten aftrekt. Dit alles kreeg ik zwart op wit . Ik heb gelijk gebeld met de klantenservice van de ING bank en er werd mij verteld dat de ING bij optie BEN (alle kosten voor de ontvanger) geen kosten berekend. De dame in kwestie gaf mij aan dat ik 2250 euro had opgegeven voor verzending en dat hebben ze ook verzonden. Toen ik haar er op aan sprak dat de bepalingen van de ING bank voor de wereldbetaling wel kosten worden berekend zei ze mij “waarom vraagt u mij dit dan als u het al weet”??????????
Ik begrijp niet dat daar mensen worden geplaatst die niet capabel zijn om de juiste informatie te verstrekken. Ik wil nog niet eens zeggen liegen maar gewoon onwetend en onkundig zijn. Ik vroeg haar ook of de betaalopdracht via een Duitse bank ging en daar wist zij ook geen antwoord op te geven. Mijn drie euro telefoonkosten waren gewoon weggegooid geld en mijn frustratie was er zeker niet mee opgelost.
Ik denk zomaar dat die 15 euro die de Duitse bank berekent ook een vast bedrag is net zoals die 6 euro ING berekent maar niet opvoert als zijnde kosten op mijn betaalrekening. Dit is inderdaad zoals je schrijft wel te zien bij de shared kosten optie. Daar was ik al vanaf gestapt want ik wilde geen geld meer hiervoor ingehouden zien. Nu blijkt dus dat je dit ten allen tijden kwijt bent. Ja het gaat goed met de bank. Daar hoeven we geen medelijden mee te hebben. Wel met droge ogen voor een simpele transactie de portemonnee spekken over de ruggen van de klant. Dit terwijl Draghi mooi weer speelt als baas van de Europese bank en de banken spekt met veel geld dat amper wat kost. Vandaar dat we ook niets meer krijgen voor ons gespaarde geld, dat wil je de bank niet aan doen toch. Als die Duitse bankkosten niet teniet gedaan worden dan denk ik dat transferwise een optie is om aan te wenden want iedere maand 49 euro ( op 2250 euro) inleveren op mijn pensioentje dat gun ik de bank niet. Dat stat totaal niet in verhouding met de geleverde prestatie.
Beste Rob, bedankt voor de duidelijke uitleg en dit ING addertje onder het gras.
Helemaal geen transparant gebeuren en de kosten rijzen op deze manier de pan uit.
Ik heb zelf ook een account bij de ING, maar wereld betalingen laat ik over aan Transferwise.
Dan weet ik van tevoren wat een overboeking mij echt gaat kosten.
Dat ze jou willen compenseren verteld voldoende.
Overigens zijn dit niet alle koSten want de bank in Thailand rekent ook nog eens het bedrag volgens hun eigen lagere wisselkoers en daar verlies je dus ook op. Voor mij was dit 28 euro op en bedrag van 2229 euro en daarin zit dus die 200 baht ook verwerkt. Dus met aftrek van zeg maar 6 euro ook zo’n 22 euro extra aftrek.
Ik ga mijn volgende overboeking doen in bahts en laat dus door de ING bank dit doen want ze zeggen dat dit voordeliger is als met euro’s versturen en door de Thaise bank te laten omwisselen. Kijken of dit klopt.
Beste Jacques, ik ben ook benieuwd maar dat wist je al van mijn eerdere reacties. Eigenlijk begrijp ik steeds minder van de handelwijze van ING. Rob hanteert de ‘SHA’ optie, dus gedeelde kosten voor verzender en ontvanger, en jij de ‘BEN’ optie, waarbij de ontvanger alle kosten zou betalen. Maar zowel bij Rob als bij jou worden er € 21,= ( 6 + 15) ingehouden op het te overboeken bedrag. Op de website van ING staat onder ‘BEN’ optie dat de begunstigde alle kosten voor zijn rekening neemt, ook kosten die ING maakt. En vervolgens: ING houdt deze kosten vast in van het bedrag wat overgeboekt wordt. Dat lijkt mij toch in tegenspraak met elkaar. Dat de Thaise Bangkok Bank ook 200 baht in rekening brengt staat daar verder buiten. Zonet heb ik gekeken wat jij zou ontvangen op jouw Bangkok Bank wanneer je nu 2250 euro via Transferwise zou overmaken. (2250 euro, omdat jij dat bedrag laatst had overgeboekt)
De wisselkoers bedraagt 33,5287 Kosten bij ‘Low cost transfer’ € 15,38 en bij ‘Easy transfer’ € 18,07. Respectievelijk gegarandeerd op de Bangkok Bank: Thb 74.947 en 74.855
Er worden geen kosten berekend door de Bangkok Bank!
Wellicht wil jij zelf de proef op de som nemen door bijvoorbeeld € 1125,= over te boeken via ING en € 1125,= via Transferwise. Kosten van Transferwise bij dit bedrag zijn bij ‘Low cost transfer’ € 8,45 en bij ‘Easy transfer’ € 9,79. De wisselkoers kan van minuut tot minuut veranderen maar zodra jij de opdracht hebt gegeven staat de koers vast. Nou kan ik mij goed indenken dat jij huiverig bent om van Transferwise gebruik te maken omdat je er geen ervaring mee hebt. Probeer dan eerst eens een relatief klein bedrag over te maken, bijvoorbeeld € 50,=. Kosten bij Transferwise € 1,83 dan wel 1,89. Daar komt niets meer bij, ook niet van je Thaise bank. Een account aanmaken is niet moeilijk, online moet je een foto van je rijbewijs of paspoort uploaden en verzenden. Vervolgens download je eventueel hun app via Apple store of Google play store om overboeken nog makkelijker te maken. Zomaar een suggestie Jacques, het belangrijkste is dat je geen onnodige kosten maakt en de beste wisselkoers krijgt.
Ik begrijp je wel Leo Th en waardeer je inbreng. Het punt voor mij was altijd dat ik mijn pensioen op de 23 ste van de maand krijg en ik vaste kosten heb ik Thailand die ik uiterlijk de 24 ste moet betalen. Ik moet dus zekerheid hebben dat het maand bedrag maximaal een dag later op mijn Bangkok bank rekening staat, voor drie uur in de middag. Met de ING bank lukt mij dit vrijwel altijd. In het verleden was dit niet zo te doen via Transferwise. Ik lees nu dat dit thans wel binnen een dag geregeld is. Ik ga het zeker een keer proberen.
Oké Jacques, ik snap het dilemma. Afgelopen zaterdag (12/10) heb ik een bedrag via Transferwise naar de Bangkok Bank overgemaakt. Op mijn app kan ik de transactie volgen en het bedrag zou morgenochtend op de Thaise bankrekening worden bijgeschreven. Dus deze keer niet binnen één (werk)dag geregeld. Heb dat overigens wel vaker meegemaakt, ook bij ING in het verleden. De garantie dat het geld binnen één dag in Thailand op je rekening staat is er niet. Succes!
Leo Th, u als expert in Transferwise, kunt u mij aangeven welke opties ik moet aanklikken om zo voordelig mogelijk te verzenden naar Thailand en heeft dit ook zijn invloed op de snelheid van verzenden. Ik las bijvoorbeeld dat de verzendoptie standaard op middel cost staat en ik zie nu dat u low cost en easy transfer aangeeft als opties. Zoals ik al eerder aangaf moet het bedrag er uiterlijk een dag later voor drie uur in de middag op staan. Graag uw advies in deze en bedankt alvast.
Jacques, expert is te veel eer maar ik heb wel veel ervaring. Sinds januari 2017 heb ik tientallen malen gebruik gemaakt van Transferwise. Bij het versturen van euro’s naar Thailand heb je bij Transferwise de keus uit 3 opties: Fast, Easy en Low Cost transfer. Op de ‘help’ pagina van Transferwise kan je onder het hoofdstuk ‘Types of transfers for sending Eur’ de verschillen tussen de opties inzien. Kort gezegd zou met Fast transfer, de duurste variant met betaling vanaf je creditcard, het snelst je geld op je Thaise bankrekening bijgeschrijven zijn. Mijn ervaring is dat gebruik maken van het goedkopere Easy transfer net zo snel gaat. Ook op de ‘help’ pagina wordt onder het hoofdstuk ‘How long does a transfer take’ uitleg gegeven over de snelheid van de transacties. In mijn reactie hierboven schreef ik dat ik op zaterdag (12/10 om 18.19 uur) een bedrag had overgeboekt (optie Low Cost gehanteerd) naar de Bangkok Bank waarvan ik verwacht had dat het gisteren, maandag, bij zou zijn geschreven. In het weekend vinden er namelijk geen bijschrijvingen plaats. Maar dat was niet het geval, gisteren (14/10) was schijnbaar een nationale feestdag in Thailand (passing of king Bhumibol) en ook dan vinden er geen overboekingen plaats. Vanmorgen kreeg ik echter om 02.40 uur (Ned. tijd) een mailtje van Transferwise dat het geld bijgeschreven was. Op de site of app van Transferwise wordt na het intoetsen van het bedrag een transferoptie voorgesteld en door te klikken op het kleine pijltje ernaast kun je de optie wijzigen en zien welke (totale) kosten in rekening gebracht worden. Nadat je op ‘continue’ hebt geklikt wordt er gevraagd wie de begunstigde is en vervolgens de reden waarom je geld overboekt. Dit is een verplichte vraag en wanneer je daarop klikt krijg je een keuzemenu waaruit jij er eentje aankruist. Verder niet van belang. Uiteindelijk krijg je te zien welk bedrag in Thb er op de rekening van de begunstigde wordt bijgeschreven en de verwachte datum. Zij geven zo goed als altijd één dag later aan dan de werkelijke bijschrijving. In de praktijk verreweg meestal uiterlijk de volgende werkdag maar dat kan ik jou dus niet garanderen. Heb 2 keer pas op de derde werkdag het geld ontvangen, waar ik overigens voor gecompenseerd werd doordat bij de eerstvolgende overboeking geen kosten in rekening werden gebracht. Overboeking naar de Bangkok Bank schijnt wel het snelst te gaan. Ik begrijp dat jij de overboeking beslist de volgende dag op je Thaise bankrekening wilt ontvangen maar ik neem aan dat ook ING aanloopt tegen de beperkingen van het niet kunnen overmaken op weekend- en feestdagen. Beter kan ik jou niet informeren, succes.
Bedankt Leo Th, voor uw uitleg. Ik heb mij inmiddels ook ingeschreven bij TransferWise en ga het uitproberen. Ik heb het bekeken en inderdaad is de uitleg helder en is de creditcard optie het snelst ( 1 dag) en de twee anderen duren drie dagen, maar kennelijk zoals u aangeeft 2 dagen. Daar kan ik mee leven, doordat ik na jaren bij mijn Thaise bank SCB voor elkaar heb gekregen om mijn maandbetaling een week naar achteren te verschuiven. Hulde, hulde. Maar waarom voorheen die tegenwerking is mij nog steeds niet duidelijk. Ik heb dus meer dagen lucht gekregen en daarmede groen licht voor het gebruik van TransferWise.
Proficiat Jacques! Maar ik heb niet gezegd dat de Easy en Low Cost transfers 3 dagen in beslag nemen, dat is mij slechts 2 keer overkomen. Mede afhankelijk van het tijdstip van het verstrekken van de betalingsopdracht staat het doorgaans ook bij deze opties de volgende werkdag op je rekening bij je Thaise bank, en naar de Bangkok Bank schijnt het snelst te gaan. Nu je toch wat meer lucht heb gekregen bij SCB zou ik niet voor de duurste optie, Fast transfer kiezen. Maak gewoon eens 50 euro over, kost je bijna niets, en dan kan je gelijk checken of je jouw Thaise bankgegevens goed heb ingevoerd. Het beste gewenst!
P.S.: Woensdag 23/10 is er schijnbaar weer een ‘vrije’ dag in Thailand, Chulalongkorn Day. Misschien heeft dat ook invloed op de snelheid waarmee het geld op een Thaise bankrekening bijgeschreven wordt.
Ik doe het altijd met ABN kosten 9 euro en geen cent meer
Ik zou u adviseren om eens een uitdraai van de transactie van uw Thaise bank te vragen net zoals ik gedaan had bij de Bangkok bank. Er ging een wereld voor mij open, nadat ik dit had gedaan en inzage kreeg. Ook voor u zijn er extra kosten die worden berekend, daar kunt u van op aan.
Ik bereken altijd eerst het bedrag dat ik in euro’s verstuur met de dagwisselkoers en de dag later als het op mijn Thaise rekening staat met de dagwisselkoers van die dag. Het verschil is het verlies aan verstuurt geld. Als u dit doet ziet u ook hoeveel het u werkelijk kost.
Hi Hans,
leuke suggestie maar misschien zie je over het hoop dat ABN-AMRO de bankrekeningen heeft opgezegd van personen die uitgeschreven zijn uit Nederland en bv permanent in Thailand wonen Sterker nog mensen die ABN-AMRO rekening hadden en naar ING rekening wilden overstappen dienden persoonlijk naar Nederland te komen om rekening bij ING te openen, Zelf van zeer nabij meegemaakt (nee niet ikzelf). ABN-AMRO verleende geen enkele medewerking: zo van, zoek het maar uit.
Zo heb ik het ook ervaren. Zelf heb ik vorige week geld overgeboekt en vooraf de kosten vergeleken van ING en TransferWise. Uit mijn berekening bleek dat de ING voordeliger was. Maar toen het geld op mijn bankconto stond bleek het juist niet het geval te zijn. Via ING geld overmaken kost meer als TransferWise. Dus verborgen kosten worden gerekend.
Beste Timo de uitleg welke Transferwise geeft is duidelijk en begrijpelijk. Het verklaart waarom ze goedkoper zijn dan de grote banken. Zij werken niet met andere banken en zitten kennelijk overal. Feitelijk wordt er door dit bedrijf geen geld verzonden en gaat het de grens niet over. De bank of filiaal van Transferwise in het betreffende land maakt daar gewoon na verkregen opdracht geld over op de buitenlandse bankrekening.
Hi Timo,
bedankt voor de info over TransferWise, inmiddels een account aangemaakt en einde van de maand uitproberen. Zoals uit mijn verhaal blijkt ben ik niet echt gelukkig met de aanpassing door ING.
Dit verklaart een heleboel!!!
Ik maak maandelijks een bedrag over naar Thailand, via …… ja de ING
elke keer ben ik verbaast hoe weinig Baht met voor de euro ontvangt
Je zou voor 1 Euro rond de 32 /33 Baht moeten ontvangen maar het is meestal 26/27
Ik dacht idd alleen de 6 Euro kosten en wat voor de plaatselijke bank
ING ja bijna alle banken ECHTE WITTE BOORD CRIMINELEN!!!!
In 2017 en 2018 uitvoerig gecommuniceerd, in dit geval met de Rabo, en een procedure gestart bij het KIFID. Wat was het geval? In dit geval de optie OUR, die u niet noemt maar het betekend dat de overmaker alle kosten voor zijn rekening neemt en het gestorte bedrag, US$, in zijn geheel arriveert bij de ontvanger. Ik maakte US$ over naar Vietnam en dat ging correct. Maar ik maakt een overschrijving in US$ naar Cambodja en toen verdween er opeens meer dan 10% van het gestorte bedrag. Klagen hielp 1 keer en er werd door de Rabo gecompenseerd. Met de mededeling dat ik NU wist dat er een ander bedrag in Cambodja zal arriveren als de opdracht luidde in de code OUR. Na heel veel subatten kwam te voorschijn dat er een andere, amerikaanse. bank tussen zit en die berekend wel kosten. Iets wat niet zou kunnen. Dit leidde tot mijn klacht bij het KIFID dat mij deels gelijk gaf en de Rabo moest het advies op de site aanpassen, Het voorbeeld filmpje echter op de site werd nooit aangepast. Ik voelde en voel mij knap belazerd door mijn eigen bank. Nu gebruik ik western union. Krijg een code en kan direct, veel goedkoper, geld gaan halen en dat doe ik bij de Bangkok Bank die zichzelf veel tekort doet qua kosten. Werkelijk onbegrijpelijk.
Vergelijken
https://transferwise.com/nl/send-money/send-money-to-thailand
Rob, jouw ervaring met de ING is hetzelfde als hetgeen Jacques op 4/10 op Thailandblog schreef. Ook bij hem werd er € 21,= minder overgeboekt naar zijn rekening bij de Bangkok Bank.
De ING spreekt in haar bericht over een verbetering van het product Wereldbetaling en noemt de introductie van een vast tarief van € 6,=. Maar het kostte al 6 euro, dat bedrag werd bovenop de overgeboekte som berekend en apart vermeld op je bankoverzicht. De enige verandering schijnt dus te zijn dat het nu van het overgeboekte bedrag wordt afgetrokken en in feite niet meer zichtbaar is. Daarbij is de ING niet transparant over de kosten van € 15,= bij de Deutsche Bank. Hebben zij verstopt onder de zin dat mogelijk nog aanvullende kosten in rekening gebracht worden door tussenpartijen. Dat ‘mogelijk’ verbaast mij, gebeurt dat dan niet altijd? De ING spreekt van verbetering maar daar heb ik zo mijn twijfels over.
Hi Leo Th,
volledig met je eens maar in artikel van Jacques stonden verborgen kosten van Deutsche Bank niet vermeld. Voor de duidelijkheid heb ik deze informatie nogmaals laten plaatsen, niets meer en niets minder.
Klopt Rob, dat heb jij helder gemaakt. Ik sta er overigens versteld van dat ING bereid was om 2 keer de kosten van de Deutsche Bank á € 15,= aan jou te vergoeden. ING is beslist niet transparant, zie ook mijn reactie op Jacques hierboven. Maar ik denk dat ING niet de enige bank is die niet helder communiceert over de kosten van een Wereldbetaling.
De verbetering die de ING sugereerde was een snellere afhandeling van de buitenlandbetaling. Menigeen denkt dan dat het ook goedkoper is geworden maar dat heeft de ING nooit gezegd/geschreven.
Beste Wil,
nee, ik ging er absoluut niet vanuit dat ING goedkoper zou worden. Lees mijn verhaaltje nog eens door en dan speciaal wat er middels bericht op de telefoon door kwam. Daar wordt een bedrag van 6 Euro genoemd en die kosten betaal ik al jaren. ING beroept zich bij verbetering op snellere afhandeling en dat nam ik ter kennisgeving aan. Mijn ervaring met ING was nl bv. dinsdag overmaken en woensdag stond bedrag op mijn Thaise bankrekening. Ging er dan ook van uit dat voor Thailand niets of niet veel zou veranderen maar wellicht wel voor diegenen die in andere (wereld) landen wonen.
Hi ik heb net €1000 overgemaakt naar bkk bank met bemiddeling van TransferWise. Voor zover ik weet kost dat mij niet meer dan €7,20 kosten TransferWise. Dat heb ik liggende aan het strand in Jomtien gedaan met mijn GSM
Beste Will ik heb net even gekeken wat een overboeking via transferwise kost en ik kwam bij verzending van een bedrag van 2250 euro ( wisselkoers 33.52) uit op 75,433.35 baht volgens mijn app’s .
Bij transferwise wordt dit 74,664.72 baht volgens hun gegevens. Een verschil van 766.63 baht is 22 euro en 86 cent. Als dit allemaal klopt natuurlijk. Bij de ING (+ Deutsche bank) en Bangkok bank samen ben je meer dan het dubbele kwijt, want ik verstuurde de laatste keer ook met dezelfde koers het zelfde bedrag en was toen 49 euro kwijt en kreeg uiteindelijk 73,903.11 baht op mijn Bangkok bank rekening.
De ING liegt bewust of misleidt de klanten per abuis over kosten van betalingen (in het buitenland), maar ook over geldopnames.
Ze zeggen een toeslag te rekenen van 1,1 % + € 2,25. Alleen op je bankafschrift kom je (terugrekenend) wel op een erg slechte koers uit (zeker niet de koers die ze op het afschrift vermelden). Dit nog alles los van de 220 baht, die je natuurlijk ook betaald (aan de Thaise bank). Ik vind het telkens opvallend dat de berekende koersen van ING heel erg slecht zijn en ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat een grote bank als de ING geen betere valutakoers van bedingen. Of ze bedonderen ons toch en berekenen stiekem meer dan de beloofde 1,1%….
Heb me nooit gerealiseerd dat er bij mijn overschrijving van ING naar Bangkok Bank geld naar een tussenpersoon verdwijnt. Toch eens naar andere mogelijkheden kijken!
Na 54 jaar heb ik begin dit jaar de ING vaarwel gezegd: Als bank moet je wel fatsoenlijk blijven. Schande!
ING is een commerciele bank,- zoals vele grote banken trouwens – die het verlies dat ze ondervinden door andere spelers proberen te recuperen.
Alle aanbod in de zakenwereld dien je dubbel te controleren.
Gebruik gewoon Transferwise – die werken met duidelijke tarieven – onder dekking van Deutsche Bank – je stort je geld immers op Deutsche Bank voor alle Transferwise transaties.
Even wat opzoeken en vergelijken en je komt er wel beter uit.
Good luck
Guy
Precies hetzelfde heb ik ook gehad maar dan met SNS bank. Ik kwam hier ook pas achter nadat ik dacht dat de ontvanger wat weinig ontving. Thaise bank gebeld. Daar lag het niet aan. Toen de SNS gebeld en na wat doorvragen kwam de aap uit de mouw. De transactie liep via een bank in Engeland die ook een bedrag rekent. In de tarievenwijzer vd SNS staat hier niets over vermeld, Ik stelde dat ik bedonderd was door de SNS en dat ik dit niet zou accepteren en de AFM zou inlichten. Uiteindelijk werd ik teruggebeld en heb compensatie gekregen van uiteindelijk €90,..omdat ik eerder ook al op deze manier geld hadovergemaakt.
Ze voelden dat ze fout zaten anders geven ze geen compensatie.
Inmiddels maak ik geld over met transferwise.
Voordelen?
– sneller binnen 1 dag staat het geld op de tegenrekening
– veel goedkoper en een veel betere koers
– transparanter je ziet welkoers wordt gehanteerd. Wat het jou kost en wat de ander partij krijgt
Dit gebeurt ook van RABO naar BKK Bank.
Bij elk van mijn transfers van RABO naar de BKK Bank blijft er ergens 5-10 euro aan de strijkstok hangen, inderdaad bij een tussenliggende bank, de Commerzbank in Frankfurt.
Het volle bedrag gaat van RABO naar de C-bank die een commisssie inhoudt en het restant vervolgens doorstuurt naar de BKK Bank die dan nog eens een eigen commissie in rekening brengt.
Toch es bij de RABO navragen hoe dat zit!
Toevallig gevonden bij surfen , review pinnen , betalen in winkel van 4 NL banken : ABN AMRO,ING,RABO,SNS
WISSELKOERSVALUTA.NL
Thaise bath (betalen, pinnen, wisselen)
https://wisselkoersvaluta.nl/baht-thailand.php
Let op. Dit zijn wel berekeningen van mei 2015.
@René Chiangmai
Tai baht is updated tot heden , ik dacht dat alles dan wel zo zou zijn , de calculater volgt de berekening voor pinnen , de % zou kunnen dat ze achterhaald zijn .
Eeuwig problem met websites dat de datums amper vermeld staan wanneer laatst updated
Heb langdurig met sms contact gehad met ING in NL. Tot twee keer toe zegt men: ‘Door de tussenbank mogen geen kosten in rekening worden gebracht.’
Ik krijg deze link mee: https://www.ing.nl/particulier/betalen/buitenland/buitenland-betaling/wereldbetaling/index.html?fbclid=IwAR1FnTlEiwKb6yUoQK4WBZLWENTaquuQIDu8-IDFOh8JGouMRVgo4kVXWwo
Ik boek altijd over met BEN want het geld gaat van mijn linker broekzak naar de rechter. Het maakt dus niets uit hoe ik betaal. Behalve bij OUR. Bij OUR rekent de Kasikorn om wat er binnen komt en crediteert dat op mijn gezinsaccount in TH zonder aftrek van kosten. De Kasikornkosten van 500 thb moet de ING betalen en apart aan mij in rekening brengen. Daarvoor hanteert de ING een vast bedrag per land, voor TH is dat 25 euro. 500 Thb is 15 euro dus er blijft een tientje hangen voor arbeidsloon, om het maar een naam te geven, OF Kasikorn krijgt een tientje euro teveel……
Ik vind de ING niet voldoende open over haar kostenstructuur; hoe zit dat bij AA, Rabo, SNS en al die andere?
De ING int niet alleen met versturen, maar ook als je geld pint berekenen ze op het bedrag dat de Thaise bank berekend, ook nog een provisie. BV je pint 15.000 Bath + 220 aan kosten voor de bank, dan berekend ING over 15.220 Bath de provisie. Heb hier over gebeld met de ING en kreeg als antwoord, we kunnen niet zien op onze papieren wat de exstra kosten zijn dus berekenen we provisie over het hele bedrag. Einde verhaal.
De provisie van een paar procent over 220 Baht lijkt me nu niet echt iets om wakker van te liggen.
En waarschijnlijk hebben ze gelijk en krijgen ze alleen maar een totaalbedrag door uit Thailand.
Je zou die kosten kunnen zien als een betaalde dienst van 220 Baht in Thailand, je neemt 10.220 Baht op en betaalt vervolgens 220 Baht kosten en houdt netto 10.000 Baht over.
Na al de reacties toch even mijn kant van dit verhaal.
Ik heb zelf in mijn werkzame leven aan diverse betaalproducten gewerkt voor een aantal Nederlandse én buitenlandse banken, betaalsystemen ontworpen en geimplementeerd.
Het verbaast me elke keer weer dat iemand zich beklaagt over kosten die een bank maakt en dus doorberekend aan de klant.
De ING heeft geen rekening bij b.v. de Bangkok bank dus is er maar 1 manier om uw geld daar te krijgen: via een 3e bank die zowel bij de Thaise bank als bij de ING een rekening heeft. En nee, dat doen ze niet voor niets.
Daarnaast verbaast het me dat men niet eerst navraagt welke kosten er zijn bij welke bank dan ook om een buitenland betaling uit te voeren. Maar wel klaagt wanneer de transactie eenmaal is uitgevoerd en er kosten berekend zijn.
En ja, een Thaise bank zal ook kostn in rekening brengen want ze moeten wel uw Thai baht omrekenen naar € en die van uw ING rekening zien te krigen.
Maar goed, ik geniet nu van een heerlijk pensioen maar moest dit toch even kwijt.
Hi Johm
hoop dat je het niet erg vindt dat ik het oneens met je ben? Ik maak sinds 2007 geld over van ING naar mijn Thaise bank maar pas na 1 september 2019 komt de Deutsche bank in beeld en vanaf die datum weorden de verborgen kosten van 15 Euro berekend. Voor de “verbetering” werden er geen extra kosten in rekening gebracht en klopte overschrijving gebaseerd op TT koers altijd. Waarom zou ik navraag doen over kosten als in bericht van ING er zelf niet over gesproken wordt en de kosten duidelijk waren gedurende ruim 12 jaar? Omgekeerde wereld volgens mij, Voor de duidelijkheid het ging mij vooral om het principe. Verborgen kosten zijn niet toegestaan. En ja ik weet exact wat de Bangkok Bank aan kosten rekent want dat heb ik uiteraard bij aanvang overmaken bedragen eerst nagevraagd. Toch wel bijzonder weer om in reacties te lezen wat men zou moeten doen enz. Weet echt wel van de hoed en de rand en ben op zeker niet onnozel. Waarom gebruiken de banken egenwoordig internetbankieren dan? Om kosten te verminderen en mensen zelf het meeste van het werk te laten doen. Ook ik ben bekend met dit automatiseringsprincipe hoor, wel in een andere bedrijfstak.
@RNO Natuurlijk mag je het met me oneens zijn! Ik wilde alleen maar even meedelen hoe ik er over dacht en dat is vaak niet hoe een ander er over denkt.
Ik vergelijk deze banken problematiek wel eens met eten in een restaurant: waarom is een gerecht ergens goedkoper of duurder dan ergens anders? Omdat er wellicht een leverancier tussenzit?
Of een grote beurt voor een auto: ook vaak verborgen kosten die ons vooraf niet meegedeeld zijn.
Bij banken gaat het uiteindelijk maar om 1 ding: geld verdienen. Zoveel mogelijk zodat de top hun enorme bonussen kunnen ontvangen na goede resultaten.
Beste John,
Wat mij betreft mogen banken kosten rekenen en net zoveel als zij zelf willen, maar het punt Is dat ze niet transparant of sterker nog geen kosten vermelden in hun voorwaarden die ze wel rekenen. Dat vind ik kwalijk. Een bank hoort te vermelden dat bij een buitenlandse overmaking er een tussenkomst is van een buitenlandse bank die ook kosten rekent om het geld door te zetten naar de ontvangende bank. Ik heb een discussie hierover gehad met de SNS en uiteindelijk hebben ze mij in het gelijk gesteld en heb ik over 2 jaar alle kosten vergoed gekregen die die tussenbank heeft doorberekend. Dat doen ze niet omdat ze mij zo aardig vinden, maar omdat ze weten dat ze fout zitten. Overigens zijn de voorwaarden nog steeds niet aangepast, maar geen punt want ik maak inmiddels geen gebruik meer van ze.
Kortom, natuurlijk mogen banken geld rekenen maar wees duidelijk in je voorwaarden, maar banken lijken hardleers.
Groet
Ger
Beste Ger, je hebt helemaal gelijk. Goed dat je de discussie bent aangegaan en uiteindelijk tevreden bent. Dat zouden meer mensen moeten doen!
Ik ben blij dat ik er uit ben gestapt en nu alles op een afstandje kan bekijken. En hier lezen welke ervaringen mensen tegenwoordig hebben met hun bank.
Hoi. Ik heb afgelopen donderdag via ING 35000bhat overgemaakt naar een Thaise rekening van mn vriendin. Ik wilde alle kosten zelf betalen. Dit kwam op 6+25 euro. De indicatieve koers van 33.4 was niet de werkelijke koers die ze gebruikten 32.9. Voel me wel genaaid.
Heb vandaag Skrill gebruikt om 100 euro over te schrijven voor slechts 0 euro fee. Jawel, helemaal gratis tegen een koers van 33.5. Dus van creditcard naar Thaise bankrekening. Je kan ook van bank naar bank, dit zou dan wel langer dan 2 dagen duren.
Wat is wijsheid ? Zelf heb ik mijn vriendin een Nederlandse pankpas van mijn bank gegeven. Ze kan dan zelf het geld via de ATM pinnen en op haar rekening storten. Of dat koersverschil die 21 euro goedmaakt? Zelf kan ik via internetbankieren dan de boel regelen.
Iemand hier ook ervaring mee ?
Aanvulling: Geld is gelijk overgemaakt naar “haar” rekening, dus geen twee dagen of langer wachten.