Lezersinzending: Weigeren statements of insurance
Ik heb over deze materie een mail gestuurd naar OHRA verzekeringen zie onder:
Ik ben Thailand binnengekomen op 13 november 2020 met een standaard Statement of Insurance. Inmiddels heeft de Thaise ambassade te Den Haag ergens in december 2020 besloten dit Statement niet meer te accepteren omdat er niet de door de Thaise overheid gewenste dekkingsbedragen nadrukkelijk in zijn vermeld.
Dit zijn voor inpatient (ziekenhuisopname) 400.000 baht (plm. 11.000 euro) en outpatient (poliklinische behandeling) 40.000 baht (plm. 1.100 euro), alsmede dekking tegen Covid-19 groot 100.000 USD.
De Thaise ambassade in Den Haag is goed op de hoogte van de werking en de dekking van de Nederlandse zorgverzekering, basis en aanvullend, en weet dus dat onze dekking vele malen beter is. Echter zij hebben constant problemen gehad met de Thaise immigration te Bangkok die niet op de hoogte is en per se de door de Thaise overheid voorgeschreven bedragen wil zien op polissen of statements.
Voordat ik vertrok heb ik bij een Thaise verzekeringsmaatschappij Pacific Health Cross Insurance een offerte aangevraagd voor de gewenste dekking omdat ik niet zeker was op dat moment of mijn Statement zou worden geaccepteerd.
De dekking voor de inpatient-outpatient voor 7 maanden zou mij 31.000 baht gaan kosten 850 euro of zo en de dekking voor Covid-19 36.000 baht voor dezelfde periode, ongeveer 1.000 euro dus. Nu mocht ik nog blij zijn dat ze me wilde verzekeren omdat ik later vernam dat vele oudere overwinteraars worden en werden geweigerd op medische gronden.
Het is toch absurd dat wij Nederlanders een dubbele verzekering moeten sluiten, als dat al kan, terwijl wij veel beter verzekerd zijn. Wij betalen voor deze verzekering toch een tamelijk forse premie. En dat alleen omdat de maatschappijen pertinent weigeren bedragen te vermelden terwijl ze geen enkel risico lopen omdat de dekking van de polissen veel beter is dan de gevraagde bedragen.
Ik zou u daarom willen verzoeken deze zaak aanhangig te maken bij uw directie of een overkoepelend orgaan dat de bevoegdheid heeft iets aan deze situatie te veranderen.
Ik krijg hier namelijk in de toekomst zeker ook mee te maken.
Groeten.
Dezelfde mail heb ik ook gestuurd naar de VVD-fractie in de Tweede kamer met de navolgende begeleidende tekst:
Onderstaand verhaal heb ik heden verzonden naar mijn zorgverzekeraar t.w. OHRA zorgverzekeringen.
Ik vraag uw aandacht voor deze problematiek, kort samengevat het is voor Nederlanders met een Nederlandse zorgverzekering basis en aanvullend duur en vaak onmogelijk te overwinteren in Thailand. Men moet tenminste een dubbele verzekering afsluiten tegen hoge kosten zoals u kunt lezen maar wat erger is vaak kunnen ouderen zich vanwege hun gezondheidstoestand niet eens verzekeren.
Reden waarom ik mij ook tot uw fractie wend, overigens tot op heden exclusief tot uw fractie.
Ik hoop binnenkort positief van u te mogen vernemen.
———————————–
Ingezonden door Theo
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Aangezien de VVD meer van het bedrijfsleven is, lijkt mij dat partijen als de SP of 50Plus meer aangewezen zijn om benaderd te worden. Niettemin is het eigenlijk een taak van de Thaise Ambassade om Immigration in hun thuisland fatsoenlijk te informeren over Neerlands zorgstelsel.
Niet akkoord. Een ambassade moet dat niet doen.
Aanvragers willen naar Thailand en zij moeten voldoen aan de voorwaarden die in dit geval Thailand oplegt.
Het is niet de taak van Thailand/immigratie om te weten hoe de gezondheidszorg geregeld is elk land. Net zoals Nederland of België niet moeten weten hoe de gezondheidszorg in een ander land geregeld is voor reizigers uit dat land.
Een verzekeringspartij moet gewoon bevestigen wat gevraagd wordt .
Als gevraagd wordt om te bevestigen dat je verzekerd bent voor minimum 40 000 Baht/400 000 Baht gedurende een wel bepaalde periode, dan is het de taak van een verzekeringsmaatschappij om dat al dan niet te bevestigen en niet met andere antwoorden af te komen.
Hoe moeilijk kan dat zijn…. ?
Sorry, met die stelling kan ik het niet eens zijn. Naar mijn bescheiden mening is het een taak, zelfs een plicht van Overheden om op de hoogte te zijn van internationale gebruiken.
Thailand zou hier dus, onder andere via zijn Ambassades in Europa, op de hoogte dienen te zijn van de geplogenheden die in de verzekeringswereld gelden en algemeen aanvaard worden.
De Europese Diplomatie zou wel kunnen tussenkomen en de Thaise Overheid daarop wijzen in het kader van internationale samenwerkingen.
Verzekeringen zijn autonome (private) bedrijven die aan bepaalde regels dienen te voldoen.
De eisen van een Natie inwilligen hoort daar niet bij.
Uiteraard kan ieder van jullie daarover wel een eigen mening hebben.
groeten
Guy
Guy ik ben het totaal niet met je eens. Thailand is het gastland en als gastland kan Thailand de voor Thailand geldende regels vaststellen.En niet alleen voor het wel of niet verzekerd zijn, maar voor alle misschien onbegrijpelijke regels die Thailand eist. Daar zou je je als gast aan moeten houden, sorry voor jullie in Nederland en daar buiten maar zo zijn de regels.
Maar misschien kan je je Nederlandse verzekering tijdelijk opzeggen voor de periode dat je in Thailand bent.
Het lijkt me niet, dat het de taak van de Thaise overheid is om van alle landen ter wereld alle voorwaarden van alle zorgverzekeringen bij te houden.
Als je in een land wilt worden toegelaten, mag dat land zelf bepalen wat de spelregels daarvoor zijn.
Een paspoort, een visum, maximum verblijf en ja, ook bewijs dat u voor een minimum bedrag verzekerd bent voor zorgkosten.
Misschien zelfs een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid voor de brokkenmakers.
Het is aan degene die het land binnen wil, om aan te tonen dat hij aan alle eisen voldoet, niet aan de overheid om dat te moeten onderzoeken.
Waarom is er dan nog een diplomatieke post ?
Om er o.a. ook voor te zorgen dat aan de Thaise wetten, eisen of voorschriften om o.a. af te reizen naar Thailand voldaan is of gerespecteerd worden.
Guy, dat klopt niet. Elk land kan de toegang koppelen aan eigen gestelde regels en hoeft zich via hun ambassades niets aan te trekken van wat in alle andere landen van de wereld gebruikelijk is of eigen is aan gezondheidssysteem of wat anders ook. Wie het land wettig wil betreden, moet aan de gestelde eisen voldoen. Punt. Het land ZOU daar wel rekening mee houden, indien zij dit zouden willen en daar dus uitzonderingen op willen voorzien. Het is de vraag waar dat allemaal kan toe leiden. Nederland is zus, Brazilië is zo, enz. Het zijn in dit bovenstaande geval de verzekeringsmaatschappijen die hun klanten moeten voorzien van de nodige documenten indien de afgesloten verzekering aan de gevraagde voorwaarden voldoen
Bete Ronny, alle respect voor je kennis van het visum gebeuren en je bereidheid telkens weer dezelfde vragen te beantwoorden. maar met het tweede deel van je opmerking heb je wat betreft de Nederlandse basisverzekering geen gelijk (zie onder). Mogelijk omdat je uitgaat van de Belgische situatie. De basisverzekering is strikt gereguleerd door de Nederlandse overheid. Het staat ze niet vrij om bedragen te noemen. Daarvoor is een wijziging in de regelgeving nodig.
En dan moet Thailand zich daar maar aan aanpassen ?
Ook Nederland zou zich kunnen aanpassen. En willen ze dat niet. Dan pech voor de Nederlander maar dat is dan het probleem van Thailand toch niet.
Nee, Thailand hoeft zich als gastland uiteraard niet aan te passen. Het aan hen om eisen te stellen en aan ons om daaraan te voldoen. Het enige wat ik zeg is dat het niet aan onwil van de verzekeringsmaatschappijen ligt, maar aan de strikte Nederlandse regelgeving. Niet het probleem van Thailand inderdaad
“En dan moet Thailand zich daar maar aan aanpassen ?” was meer retorisch bedoelt hoor. 😉
Op grond waar van mogen ze dat niet ??
Volgens mij zijn ze eerder bang dat de rekening gelijk wordt aan de gestelde eisen en derhalve zetten ze geen bedragen op de verklaring. Maar dit is slecht mijn mening over dat gestegel.
Insured are all necessary medical costs, including COVID-19 treatment and necessary
observation, which could not be foreseen at departure, during a temporary stay abroad for a
period of at most 365 days
Deze zin staat in mijn verklaring van Unive.
Mag hopen dat dat voldoende is als ik in April mag/kan afreizen.
nee dit was bij mijn visum aanvraag september 2019 niet voldoende visum aanvraag werd geweigerd daarbij had ik ook nog in het engels polis van een reisverzekering met ziektekosten verzekering en van mij zorgverzekering
ik moest eerst een thaise verzekering afsluiten
maar ik weet niet of jij al een visum hebt dat van mij was verlopen.
Dat zal vooral mijn Thaise vrouw leuk vinden als ik thuis zou blijven. Velen van ons hebben inmiddels verplichtingen in Thailand aangegaan (bijv. huwelijk, investeringen zoals huis, spaargeld op Thaise bank, etc…) die niet zomaar terug te draaien zijn. Of vindt u dat we gewoon ons verlies (hoe persoonlijk ook) moeten nemen, niet verder zeuren en volgend jaar maar naar Costa Rica, Griekeland of ander warm land, moeten gaan???? Onvoorstelbaar, uw reactie.
Beste Ronny,
Voor het eerst ben ik het niet met je eens, tenzij de Thaise overheid enkel verzekeringen van Thaise bedrijven verlangt. En volgens mij is dat niet zo. Daarentegen stellen ze zelfs in principe heel redelijke voorwaarden, nl verzekeringen met slechts relatief zeer lage verzekerde bedragen, vaak onvoldoende voor volledige verzorging en genezing bij meer ernstige ziekten.
Edoch ljkt het me ook een taak van een ambassade om enigszins rekening te houden met de cultuur en gebruiken (lees: verzekeringsfeiten) van dat betreffende land waar ze hun Thailand moeten vertegenwoordigen. NL kent nu eenmaal een wettelijk verplichte zorgverzekeringsplicht, die al erg ver gaat, zeker in vergelijk met Thaise verzekeringsnormen. Het is ook niet te ontkennen dat onze ziektekostenverzekeringen vele mate beter en completer zijn dan de Thaise. Waarschijnlijk geldt dat voor de Belgische verzekeringsmarkt evenzo als voor de Nederlandse.
En dan zal de ambassade daar toch ook rekening mee moeten houden en dit ook haar overheid moeten overbrengen.
Het vreemde in dit hele spektakel is, de onberekenbaarheid die de ambassade laat zien. Soms keuren ze de verzekeringsverklaringen af, maar soms lees ik hier ook weer dat er toch weer een verklaring (zonder vermelding bedragen) geaccepteerd is. Daaruit maak ik op dat het geen werkelijk opgelegde maatregel is vanuit BKK.
Maar Thailand weigert die Nederlandse zorgverzekering(en) op zich niet. Ze vinden die zorgverzekering best ok. Dat is helemaal het punt niet.
Ze willen in Thailand alleen de minimum bedragen bevestigd zien.
En dat willen of mogen die verzekeringen blijkbaar niet vermelden.
Misschien moet je, net zoals je zegt, rekening houden met de cultuur en gebruiken (lees: verzekeringsfeiten) van dat betreffende land. Dat geldt ook voor het land waar men naartoe gaat….
Mijn verzekeraar heeft mij schriftelijk bevestigd dat zij geen bedrag kunnen noemen omdat zij geen maximum hanteren….welk bedrag moet je dan invullen??? En minimum bedrag is (als je het eigen risico niet meeneemt) er al helemaal niet…
En uiteraard hou je rekening met de cultuur en gebruiken van je gastland maar dat is wederzijds, ook als je als ambassade gast bent als vertegenwoordiging van je land. En dat doe je niet door het onmogelijke te vragen (want onze verzekeringen verzekeren geen maximum bedragen; zij de ziektes en behandeling daarvan).
Ook met die Thaise verzekeringscultuur houden we nu ons al constant bezig, maar dat wil niet zeggen dat wij die accepteren, net zoals de Thai kennelijk onze polis verzekeringscultuur niet accepteren. Maar komen we zo dan niet verwijdert van het werkelijke probleem? En dan stellen we hier dat het waanzin is om die Thaise polissen te accepteren terwijl we zelf al een beter produkt hebben. Of mogen we ook al niet meer een oplossing voorstellen? Onze polissen schaden generlei de Thaise gebruiken en cultuur: sterker nog, ze zijn een verrijking!!!!!
Rekening houden met een land wil niet zeggen dat je de eisen van je eigen land dan maar moet moet gaan aanpassen aan dat land. Moet dan elke Thaise ambassade zijn visumeisen maar aanpassen aan het land waar ze gevestigd zijn?
Men vraagt enkel om een minimum te bevestigen. En als je dat het onmogelijke vragen noemt ….
Hallo Theo,
Bedankt voor je actie. Veel (potentiele) reizigers naar Thailand zullen blij zijn. Hopelijk komt er wat beweging.
Een beetje nuance van mijn kant:
1) zolang Thailand code oranje heeft (alleen strikt noodzakelijke reizen) op het moment van reizen geeft geen enkele in NL afgesloten verzekering bij mijn weten vergoeding agv Covid.
Dus m.i. er is geen alternatief voor de door Thailand gevraagde Covid verzekering.
2) ik denk dat een deel van de oplossing gevonden moet worden door de groep van reisverzekeraars.
Veel reisverzekeraars geven al Engelse verklaringen af voor specifieke landen zoals Bosnie, Rusland. In de verklaring voor Rusland van Allianz staat o.a. “Insured amounts: .. medical expenses: no limit..”.
Bron: https://www.reisverzekeringkorting.nl/blog/reisverzekering/verzekeringsverklaring-rusland/
Een kleine moeite lijkt me als ze ook een aparte verklaring afgeven voor Thailand met een iets aangepaste tekst zoals “Insured amounts: … medical expenses – inpatient & outpatient: no limit..”
Covid-19 valt altijd onder de basisverzekering ongeacht kleur. Vanaf 1-1-2021 geen dekking meer onder de aanvullende verzekering bij oranje en rood, hetgeen betekent kosten boven Nederlandse norm worden niet vergoed.
Problemen kunnen ontstaan vanwege het feit dat Thailand ieder Covid-19 patiënt verplicht laat opnemen in een ziekenhuis terwijl daar dus niet altijd een medische noodzaak voor is.
In een aantal gevallen hebben die mensen ook problemen met het particuliere COVID-19 100.000 USD verzekering.
Punt 1 klopt niet. U haalt twee zaken door elkaar. De Nederlandse basisverzekering is overal en altijd geldig (incl covid), ongeacht de kleur van het land. Deze verzekering is een merkwaardige hybride: aangeboden door particuliere maatschappijen, maar onderworpen aan strikte regels van de overheid. Zo mogen ze bijvoorbeeld niet zelf de inhoud van de verzekering bepalen en geen mensen weigeren op grond van medische voorgeschiedenis. Bedragen mogen ze ook niet noemen. Ik weet dat velen hier dat niet geloven, maar zo is het toch echt. Om dat te veranderen is een wijziging van de overheidsregels nodig. Dat zie ik zo snel niet gebeuren. Hoe dit in Belgie is geregeld weet ik niet
Aan de andere kant zijn er de aanvullende verzekeringen en reisverzekeringen. De meesten daarvan zijn op dit moment niet geldig in oranje landen. Dat is een keuze. Ze zijn niet onderworpen aan dezelfde overheidsregels als de basisverzekering. Sommigen bieden wel degelijk verzekeringen aan die geaccepteerd worden in Thailand (Oom bv.). Dat leidt in praktijk inderdaad tot dubbele verzekering en extra kosten.
Aan de Thaise ambassade ligt het niet. Die hebben een tijdlang de verklaringen van Nederlandse maatschappijen geaccepteerd, maar zijn blijkbaar terug gefloten door de Thaise overheid
Dan lijkt het me een opdracht voor de Nederlandse en Belgische ambassade om dat aan te kaarten bij de Thaise overheid, en hen te wijzen op de meer uitgebreide verzekeringen terzake. De ambassades vertegenwoordigen onze landen in dat derde land (Thailand).
Op mijn FIC (Foreign Insurance Certificate) stond ook “unlimited” en dat werd geaccepteerd (omcirkel op sommige documenten essentiele woorden, dan maak je het de Thaise Embassy en Immigration in BKK gemakkelijk).
Volgens mij geldt je zorgverzekering altijd, ook bij code oranje.
https://www.zorgverzekeringslijn.nl/nieuws/op-vakantie-naar-een-geel-of-oranje-gebied-wat-betekent-dat-voor-de-dekking-van-mijn-zorgverzekering/
“In een land verblijven met een negatief reisadvies in verband met corona valt niet onder die uitsluitingen”
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2021/dit-vergoedt-je-zorgverzekering-bij-corona
“In landen met code oranje of rood ben je wel vergoed voor spoedeisende zorg via je basisverzekering, maar meestal niet via je aanvullende verzekering of reisverzekering.”
https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/magazine/corona-informatie/veelgestelde-vragen/vragen-over-coronavirus-en-het-buitenland
“Wij vergoeden volgens de normale voorwaarden van de basisverzekering en aanvullende verzekering. U betaalt wel eigen risico. Bekijk de vergoeding voor spoedeisende zorg in het buitenland.”
Een gewone reisverzekeraar kan wel uitkering weigeren voor schade, bijvoorbeeld de kosten van repatriëring.
Uit het schrijven begrijp ik dat het probleem niet bij de Thaise Ambassade ligt maar bij MFA in BKK. Het lijkt mij dus dat hier een rol is weggelegd voor de NL Ambassade in BKK om dit soort onnodige rimpels glad te strijken.
beste Theo
Hartelijk bedankt voor de moeite die je gedaan hebt .
Ik neem aan dat vele mensen te doen hebben gehad met de vaak stoicijnse houding van verzekeringsmaatschappijen.
Ik hoop dat we spoedig uitsluitsel krijgen van de politiek of verzekeringsmaatschappijen zelf.
Nogmaals mijn dank en ik neem aan vele met mij.
Ralph
Beste Ralph,
Wij weten maar al te goed dat deze verzekeringsmaatschappijen onderdeel zijn van grote bestaande assurantie- giganten!
Het is vestzak-broekzak.
Dus waarom zullen ze dit aanpakken.
Ikzelf ben verzekerd bij CZ.
Daarbij nog ‘n doorlopende reisverzekering bij Van Lanschot Chabot.
Beide weigerden de specifieke bedragen te vernoemen, dus móést ondergetekende nóg ‘n extra reisverzekering afsluiten!
Maar ik ben er!
Theo!!!! Chapeau, eindelijk medestander die ook aan de bel trekt!!! Ik kom net terug van rayonkantoor van CZ (mijn zorgverzekeraar), want ik laat het er ook niet bij zitten dat onze basisverzekeringen, die ook niet goedkoop zijn (maar, vergeleken met “andere” polissen, daar krijg je dan ook wat voor!!!!.), grotendeels van tafel worden geveegd!!!
Wel maak ik de bloggers erop attent dat, nu ik verder in de materie thuis ga raken, wel bijna altijd bovenop de basisverzekering (die bij mijn polis 70% dekt in buitenland) ook een aanvullende verzekering nodig is om (in mijn CZ geval) volle 100% dekking in buitenland te hebben!
Hopenlijk houden we elkaar op de hoogte via dit blog.
Haki
Hoe kan dit nou, als je een basisverzekering hebt bij CZ dan ben je voor vrijwel alles in het buitenland verzekerd gelijk je verzekerd bent in Nederland. Aanvullend neem je voor de extra kosten bijvoorbeeld fysiotherapie of tandheelkunde welke niet in het basispakket zitten. Alle details wat betreft de basisverzekering zijn gewoon in te zien bij elke verzekeraar want dat is een standaard. Als je wat beweert dat je polis 70% vergoed dan noem je ook feiten, zelf heb ik ook een CZ polis. Mijn enige aanvullende verzekering bij CZ kost mij 1 Euro per maand en dan ben ik voor spoedhulp in het buitenland gedekt alsmede medisch noodzakelijke repatriering vanuit het buitenland alsmede spoedtandzorg in het buitenland voor maximaal 275 Euro. Jawel dat alles voor 1 Euro per maand, en daarnaast voor hetzelfde verzekerd als waarvoor ik ook in Nederland verzekerd ben dankzij de basisverzekering. Vertel mij nou eens wat CZ je probeerde aan te smeren en wat volgens mij niet nodig is.
Heel goed Theo om dit te doen.
Al is het alleen maar,om jou stem te laten horen,waar je niet mee eens bent.
Terwijl het voor de verzekering,volgens mij maar een kleine moeite is,omdit erbij op te schrijven,het bedrag.
Misschien kan je hetzelfde beericht ookopsturennaar de Nederlandse Ombudsman (vrouw).
Weet wel dat er toen door alle Nederlanders die in buitenland wonen dit ook hebben gedaan,vele jaren geleden, maar dan de ZKV Universeel polis met als woonland buiten Europa (gezameijk getekend door 1 man gedaan).
Met de vraag waarom de verzekering zo prijzig is.
Het antwoord was toen,omdat deze verzekering een particuliere verzekering is kan de Nationale Ombudsman(vrouw) hier niets aan kan doen,ben niet verplicht om het te nemen.
Hans van Mourik
Het is teleurstellend dat de Thaise overheid zich zo star opstelt, terwijl men aldaar (al dan niet via hun eigen ambassade) beter zouden moeten weten.
Dat kan je van die Nederlandse overheid en hun verzekering voorschriften ook zeggen.
Toelaten dat men de gevraagde bedragen mag vermelden, en alles is opgelost.
Precies. Als de Nederlandse regelgever dat zou toestaan is het probleem opgelost. Geen wetswijziging of grote veranderingen voor nodig, alleen een kleine aanpassing van de regels.
Ik vermoed dat dat niet gaat gebeuren
Inderdaad.
De oplossing ligt zo voor de hand, maar waarschijnlijk te eenvoudig en ik denk dat je vermoeden juist is.
Als iemand een Nederlandse (basis)verzekering heeft, vind ik dat de betreffende verzekeraar zo klantvriendelijk moet zijn een gewenste verklaring in te vullen, als de gevraagde bedragen binnen de dekking vallen. Men zou dan “minimaal’ kunnen toevoegen. En zo niet, zou ik als klant overwegen een verzekeraar te kiezen die hieraan wel wil voldoen. Met een dergelijke weigering vind ik ook dat de verzekeraar de verdenking op zich roept om wel eens niet aan deze dekking te kunnen voldoen. Een belachelijke veronderstelling want in Nederland worden verliezen van een zorgverzekeraar jaarlijks ‘verevend’ door de andere verzekeraars. Een weigering van een verzekeraar om een verklaring af te geven, is ook niet in overeenstemming met het basis argument van de overheid destijds om de basisverzekering in te voeren: Marktwerking in de zorg. Nou, u ziet het, de marktwerking lijkt wel totaal verdwenen. Verzekeraars zijn blijkbaar helemaal niet bang om klanten te verliezen.Ik heb in dit blog al verschillende malen gelezen dat bepaalde verzekeraars wel een verklaring af hebben gegeven. Lees deze artikelen nog eens door en doe er uw voordeel mee. Nederlandse verzekeraars mogen iemand niet weigeren ondanks bestaande kwalen.
Of de overheid hieraan iets kan of wil doen, betwijfel ik. Het is hun taak ook niet. Zij hebben gezorgd voor een prima kader. Het is aan de verzekeraars om hieraan uitvoering te geven. En als ze niet willen, verliezen ze klanten. Marktwerking, voor wat het waard is in de zorg.
Met alle respect voor Ronnie als onze visa specialist moet ik zeggen dat deze discussie absurde vormen begint aan te nemen. De Thaise overheid stelt normen en aan die normen voldoet iedere in Nederland verzekerde.
Het huidige standpunt lijkt te zijn dat de bedragen exact Baht. 40.000 resp. Baht 400.000 en USD 100.000. Heb je echter een verzekering die op alle fronten meer vergoedt, zoals alle Nederlanders die verplicht verzekerd zijn hebben, dan voldoe je niet meer aan de eisen. Vette pech, had je maar niet zo goed verzekerd moeten zijn.
Als je een ticket hebt voor de economy-class en de luchtvaartmaatschappij wil je upgraden naar business-class dan is dat onacceptabel. Je hebt immers economy-class betaald. Hardstikke logisch.
Wij moeten ons aanpassen aan alle absurde toestanden, maar de Thaise overheid wil toch graag toeristen, althans dat dacht ik. De betonnen wanden van een bunker zijn flexibeler dan de Thaise overheid.
Ik ben bij OOM verzekerd en die waren zeer behulpzaam mbt het verstrekken van een verklaring.
Dat was in September toen het alleen nog de USD 100,000 betrof.
Beste Frank, het betreft voor een Non Immigrant O visum nog steeds USD 100,000 behalve als je als reden retirement aanvraagt. Bij de andere redenen (bijvoorbeeld huwelijk of vanwege een familieband) om het aan te vragen is USD 100.000 dekking en vermelding hiervan op een polis voldoende.
Nederlandse Overheid en verzekeringen………………breek me de bek niet open.
Als de dag van gisteren herinner ik me de introductie van de Zorgwet in Nederland door meneer Hogevorst. Alle gepensioneerde Nederlanders die buiten Nederland woonden waren op slag hun Partikuliere Verzekering kwijt. Bij de opstelling van de wet was dat gewoon………vergeten. De gezamenlijke gepensioneerden in het buitenland spande vele rechtzaken aan. De arrogante Nederlandse Overheid haalde geen bakzeil maar zette dure advokaten in om de zaak te winnen en de gepensioneerden in het buitenland te verplichten in de zorgwet te komen via een gekompliceerde Verdragsrecht plicht, met ingewikkelde woonlandenfactoren om te compenseren voor verschil van ziektekostenkwaliteit tussen de landen. Maar dat geldt dan alleen voor EU- (en nog wat) landen maar niet daarbuiten, dus niet als je in Thailand woont.
Denk maar niet dat een overheid die dit doet met ziektekostenverzekeringsklanten het ook maar een greintje zal intereseren dat Thailandgangers verzekerde bedragen moeten laten zien aan de Thaise Immigratie.
Vrijheid van bewegen komt ermee in het gedrang. Mensen die hun pensioen willen genieten (ver) buiten Nederland komen voor grote problemen met het afsluiten van nieuwe ziektekostenverzekeringen op hoge leeftijd.
Volgens mij was er een tijd geleden een kamerlid van de D’66 die zich hard maakte voor Nederlanders in het buitenland. Zijn naam is me ontschoten. Deze meneer zal ook wel weer bijna op het net verschijnen in aanloop van de verkiezingen
… en dan kan je … je mag zelfs … zonder 14 of 10 dagen quarantaine = wow !!! .. en dan ? naar waar trek je dan?.
De stranden en palmbomen zijn er nog steeds maar voor de rest ?
Heb recente beelden gezien van Phuket (ben er slechts eenmaal geweest) , Pattaya (nooit geweest) en Koh Samui (dikwijls geweest toen het nog Thai was, maar da’s lang geleden) allemaal, overal schreiende beelden = ghost towns !
Je zal bijna verplicht zijn om in je (top) hotel te blijven wens je iets te consumeren / eten …. andere mogelijkheden zijn of zullen ver te zoeken zijn …
Het zal dus sowieso quarantaine worden, weliswaar met de vrijheid de desolate straten / plaatsen te bezichtigen …
Ik ben al jaren fan van Koh Chang maar het is daar niet anders = zo dood als een pier, droevig … het doet me pijn.
Heb daar vrienden wonen en allen zeggen hetzelfde, de kleintjes zijn eruit / zijn weg … enkele grote resorts hebben of zullen het overleven … en da’s nu net hetgeen mij nu echt niet interesseert, geef mij de de kleine Thaise bar, restaurantje, strand hutje … van de locale Thai die wanneer je daar bent je terug met beide voeten op de grond zetten qua vriendelijkheid, respect, goed eten …noem maar op.
Als ik dat niet meer kan terugvinden wat is het verschil dan met een verschrikkelijke all-in resort op de Dominicaanse of in Gran Canaria.
We hopen allemaal op groen licht, mijzelf inbegrepen, maar ik vrees dat velen teleurgesteld zullen zijn “die bepaalde charmes” van Thailand niet meer, althans voorlopig, terug te zullen vinden … ik hoop dat ik me heel zwaar vergis … ik hoop het echt … en hopelijk zal ik het in september 2021 het echt weten hoe er het aan toe is … (maart heb ik noodgedwongen moeten schrappen) en hopelijk zal ik vele van die lieve Thaise mensen (jong en oud) terug zien die ik in mijn hart draag.