Wij hebben wat meer inlichtingen gevraagd bij de Vlaamse Automobiel Bond in verband met onze reis naar Thailand.

De vraag:

Hallo,
Graag wat meer directe informatie voor onze plannen voor deze winter. Wij hebben een Reisbijstand Gezin. Zoals iedere winter (laatste winter niet wegens COVID-19) overwinteren wij in Thailand voor een periode van 6 maanden ( 4 maanden + 2 maanden extra premie). Wij hebben gelezen op de website van de Belgische Diplomatie dat reizen buiten de Europese Unie sterk afgeraden wordt = negatief reisadvies?

Nu onze vragen:

  • Dekt onze Reisbijstand onze reis?
  • De Thaise regering verplicht ons een hospitalisatieverzekering en een COVID 19 verzekering af te sluiten. Zijn deze eisen gedekt met onze Reisbijstand?
  • Als er van jullie uit enkele adviezen zijn zouden we die graag horen.

Het antwoord:

VAB klantendienst

Bedankt voor je mail.

Jullie reis naar Thailand zal gedekt zijn als er geen uitdrukkelijk reisverbod is om naar daar te reizen en er geen inreisverbod is voor Belgen in Thailand. Je kan dit steeds raadplegen op de website van buitenlandse zaken, buza.be.
Een sterke afrading is geen verbod, dus is het toegelaten om te reizen, en is de reisbijstand geldig en biedt dekking.

Als je een geldige reisbijstand hebt bij VAB kan je een verzekeringsattest aanvragen via onze website:

Je kan dit reisattest zelf makkelijk aanmaken en onmiddellijk afprinten via Mijn VAB of via deze link.

  • Wat moet je invullen? 
  • Het aansluitingsnummer van je polis
  • Je postcode
  • De duur van je reis
  • Het land waar je naartoe reist

Er wordt vervolgens een apart attest opgemaakt per persoon in PDF-formaat, welke je onmiddellijk kan afprinten. Dit attest beantwoordt aan de vereisten voor de Thailand, ook voor Covid 19.

Je kan best jullie reisbijstand tijdig hernieuwen, hiervoor heb je al een voorstel ontvangen, de optie langer verblijf dient hier dan nog aan toegevoegd te worden als je de juiste vertrekdatum kent. Deze optie dient steeds toegevoegd te worden vooraleer je vertrekt, nadien is dat niet meer mogelijk

Heb je bijkomende vragen dan help ik je graag verder.

Met vriendelijke groeten.


Ingezonden door Eric (BE)

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

16 reacties op “Lezersinzending: Voor Belgische reiziger die een Reisbijstand hebben bij de ‘VAB’”

  1. Johan(BE) zegt op

    Ik ben Belg en heb lang gewoond en gewerkt in Nederland.
    Lang vóór Covid heb ik eens geïnformeerd bij mijn toenmalige ziektekostenverzekeraar in NL, CZ. Ik wou weten of bij ziekenhuisopname in Thailand ook opname in een privé- ziekenhuis zoals Bangkok Hospital groep (in tegenstelling tot overheidsziekenhuis) terugbetaald zou worden. De telefonische helpdesk van CZ beweerde dat dit niet terugbetaald zou worden!
    Toen onze zoon een klein ongelukje had werd hij verzorgd in Bangkok Hospital Pattaya. De rekening werd later voor de helft terugbetaald door mijn ziektekostenverzekeraar, de andere helft door mijn reisverzekering.
    Weet iemand hoe het werkt voor Belgen die verzorging en/of opname nodig hebben in Thailand?

  2. haki zegt op

    Beste Eric!

    Ik ben Nederlander en derhalve ook wettelijk voor ziektekosten verzekerd conform Nederlandse wetgeving. Deze wettelijke verzekering dekt in principe alle ziekten, ook Covid, zonder enige limiet. Echter, zoals je wellicht eerder op dit blog hebt gelezen, gaat de Thaise ambassade dit jaar niet akkoord met deze formulering in een door verzekeraars afgegeven attest. Men eist dat in de verklaring bedragen worden genoemd, zoals THB 400.000/40.000 voor In- resp.Out patient care en US$ 100.000 voor Covid. Bovendien mag er niet een uitsluiting gelden indien men afreist als Thailand nog een risicoland is (code rood/oranje). Nederlandse verzekeraars weigeren het afgeven van dito verklaringen waardoor we genoodzaakt zijn om een aparte reisverzekering af te sluiten.

    Nu mijn vraag/opmerking: Nergens in jouw verhaal, alsmede reactie van VAB, wordt gerept over bedragen. Stelt de Thaise ambassade in Brussel dan niet dezelfde eisen als de Thaise ambassade in Den Haag? Of is voormeld bericht van jou in deze niet compleet?

    Omdat ik in Nederland al dit geschil met verzekeraars heb voorgelegd aan een klachten- en geschillen commissie, intereseert het mij hoe het in Belgie is geregeld, dus hoop ik op je reactie.

    • Mark zegt op

      Same Same Haki.

      Deze Belg koopt ook een LUMA 100 000 dollar Covid verzekering + 40 000/400 000 thb verzekering via AA-insure om dat papiertje bij de aanvraag voor een COE te kunnen voegen.

      Mijn Belgische ziekteverzekering (RIZIV en mutualiteit) dekt (gedurende 3 maanden in een referentieperiode van 1 jaar) alle ziektekosten in Thailand, op een franchise van 100 euro na. Ze kan net zoals jouw Nederlandse ziektekostenverzekeraar geen papiertje met de door Thailand geëiste bedragen afleveren.

      Geweldige business voor die Thaise verzekeraars. Zelden of nooit een schadegeval uitbetalen en lekker nettoverzekeringspremies opstrijken. Hoeveel die verzekeringsboys in de kontzakken van de andere boys die deze constructie hebben opgezet moeten droppen blijft een open vraag. Gezien dit een geweldig luctratieve business is zie ik dit niet snel wijzigen.

      Om elk misverstand te vermijden AA-insure is een brooker/makelaar, geen verzekeraar. Zij worden betaald voor hun dienstverlening aan de klant en hun dienstverlening is first class.

    • Eric zegt op

      Haki, dit is het antwoord van VAB reisverzekeringen, maar ik weet nog niet dat de Thaise Ambassade in Brussel dit zullen aanvaarden…..dit is de volgende stap voor mijn visum aanvraag. De VAB verzekering neem ik zeker want de COVID 19 verzekering vanuit Thailand stelt niet veel voor.
      Ook ben ik in Belgie verzekerd via de Mutualiteit ( bond Moyson ) “Mutas reisverzekering” maar deze geeft maar één dekking van 3 maanden. Volgende week hoop ik een antwoord te krijgen van de Thaise Ambassade in Brussel.

      • Johny Prasat zegt op

        Eric, als Belg ben ik ook heel nieuwsgierig naar het antwoord van de ambassade. Ik hoop dat ge ons op de hoogte houd. Hopelijk is dat antwoord positief.

  3. Daniël M. zegt op

    Wooow!!!

    Van harte bedankt voor deze info. Wij zijn ook lid van VAB…

    Fijne vakantie!
    Wees voorzichtig!

    Groetjes,

    Daniël M.

  4. Peter zegt op

    Hallo allen, ik vraag me ook af hoe het nu precies zit met die covd-verzekering. Zelf heb ik een Move-on-world bijstand van Touring (is inclusief reisbijstandsverzekering). Omdat ik ook afreisplannen heb in december 2021, heb ik me geînformeerd bij Touring, aangaande dat attest covid-verzekering 100.000 dollar.. Op verzoek word je een attest bezorgd met de nodige gegevens, maar als ik vraag naar de expliciete vermelding van die 100.000 dollar blijkt dit niet vermeld te zijn op dat attest. Maar ze verzekeren mij dat dit attest toch zou voldoen aan de Thaise voorwaarden en dat Touring reeds diverse klanten met dit formulier zonder problemen Thailand binnenkwamen. Toch ben ik er niet gerust in… Je wil niet daar aankomen en dat je gelijk retour moet omdat die 100.000 dollar niet expliciet vermeld is! Zijn er hier ook mensen die toch zijn afgereisd met zo’n Touring attest? Ben er benieuwd naar…

  5. Mark zegt op

    Belgen die in orde zijn met hun ziekteverzekering (bijdragen aan RIZIV) en die aangesloten zijn bepaalde mutualiteit (bijdrage betalen) kunnen gedurende een periode van 3 maanden dekking genieten voor ziektekosten in Thailand. Let op niet alle mutualiteiten geven dekking in Thailand.
    Aangifte doen via MUTAS binnen de 24 uren na opname in ziekenhuis bij ziekte of bij ongeval met lichamelijke schade. Uitbetaling gebeurt afhankelijk van het specifieke dossier rechtstreeks in een derde betalingsregeling via MUTAS of achteraf door de mutualiteit na voorlegging originele facturen.
    Wanneer die periode van 3 maanden start verschilt van mutualiteit tot mutualiteit. Sommigen beginnen te tellen vanaf datum van aankomst in Thailand, anderen starten vanaf datum van opname binnen een maximale referentieperiode van 1 jaar.

    Zelf had ik in 2020 een ernstige voedselvergiftiging in Krabi. Het evolueerde razendsnel richting septic shock. Ik kreeg ambulante zorgen van een dokter en verplegers in mijn hotelkamer. Meerdere baxters o.a. enkele antibiotica. De arts raadde me aan de veel duurdere Amerikaanse antibiotica te kiezen boven de Thaise. Geen idee of dat echt verschil maakte maar ik koos gezien mijn snel verslechterende toestand het duurste. Ik contacteerde onmiddelijk MUTAS online. Mutas overlegde online met de behandelende arts. MUTAS maakte een dossier op voor mijn mutualiteit. Zij stelden voor dat ik eerst zelf de kosten ter plaatse zou betalen en nadien zelf de facturen voor terugbetaling zou indienen bij mijn mutualiteit. Ik ging akkoord met hun voorstel.
    Totale kosten bedroegen circa 500 euro. Enkele maanden later ontving ik 400 euro terugbetaling via mijn mutualiteit. Franchise 100 euro, zoals bepaald in de statuten van MUTAS voor ambulante zorgen.

    Voorbeeld van een mutualiteit die dekking geeft in Thailand via MUTAS:
    https://www.devoorzorg-bondmoyson.be/sites/default/files/2020-09/Statuten%2001072020.pdf

    Voorbeeld van een mutualiteitenverbond dat geen dekking meer geeft in Thailand:
    https://www.cm.be/media/Statuten-reisbijstand_tcm47-24984.pdf

    Hoe het precies zit bij andere mutualiteiten zoek je best zelf uit met Mr. Google.

    • ruudje zegt op

      Even een correctie ; bij Bond Moyson geld de periode van 3 maanden vanaf de eerste dag van de eerste medische zorg ,

    • fred zegt op

      Mijn mutualiteit zijnde FSMB Brussels gewest dekt alleen reizen van max 3 maanden en alleen wanneer er minstens 1 dag hospitalisatie is geweest.
      Repatriëringen zijn ook niet vergoed.

    • Alphonse Wijnants zegt op

      Sinds een aantal jaren is er geen overeenkomst meer tussen Mutas en CM (= Christelijke Mutualiteiten) waar de meeste Vlamingen bij verzekerd zijn.
      CM stelt duidelijk voorop dat je een aparte reisbijstandsverzekering moet afsluiten.
      Bij medische tussenkomst of hospitalisatie breng je de reisverzekering direct op de hoogte. Zij zal dan overleg plegen met je Thaise hulpverlener en de nodige beslissingen treffen.
      Bij kleine sommen, betaal je zelf en brengt het eerst bij CM binnen. Zij betalen de wettelijke tussenkomst en geven je een attest voor je reisverzekering.
      Bij grotere sommen wordt de afrekening tussen de Thaise hulpverlening en de reisverzekering onderling geregeld.
      Ik ben verzekerd bij Ethias Assistance. eerst stap je in volgens een klein bedrag (ca. 100 euro). Maar telkens je hun tussenkomst nodig hebt, verhogen zij de premie.
      Ik zit op het moment op 260 euro/jaar wegens enkele grote tussenkomsten in de voorbije jaren.
      Ik dacht dat andere verzekeraars meestal ca

      • Mark zegt op

        Kom, kom Alphonse. Hef de mantel der liefde en openbaar de rauwe realiteit 🙂

        CM biedt de gratis MUTAS verzekering in Thailand inderdaad niet meer aan. Ze verkoopt nu zelf reisverzekeringen tegen betaling. Als Farizeeërs buiten aan de tempelpoort.

        CM heeft haar leden op geen enkel moment van die wijziging actief geïnformeerd. Ik moest dat laattijdig horen via via en het zelf natrekken in de kleine lettertjes op hun website. Ze hadden in alle stilte Thailand van de landenlijst geschrapt.

        Ik vond het een schurkenstreek. Omdat CM het even vergat te melden aan haar leden verbleven ik met mijn gezin onverzekerd in Thailand. Met ARCOPAR waren nog niet genoeg gekl…, CM moest ons ook nog heimelijk de MUTAS verzekering afpakken en ons onverzekerd in de waan op reis laten vertrekken. Hoe onethisch onverantwoordelijk kan een Christen mens zijn?
        En moeten wij dan zo’n schurkenstreek vergeten en vergeven?

        Voor mij was dat de aanleiding om over te stappen naar Bond Moyson die wel de MUTAS verzekering en dienstverlening blijft aanbieden in Thailand.

        • Alphonse Wijnants zegt op

          Haha,Mark, misschien ben ik zelf wel de aanleiding geweest dat de CM de diensten met Mutas verbrak.
          Na enkele zware ingrepen in Thailand (ongeval Koh Chang, milt weggenomen, aneurysma lies, Ubon Rachatani en nog enkele andere) diende ik klacht in bij CM omdat Mutas me haast altijd schofterig behandelde.
          Bij de miltoperatie waarbij ik van boven tot onder opengesneden was, kreeg ik al na een week dreigende telefoontjes van Mutas dat mijn verblijf in het ziekenhuis geen luxehotel was, dat ik buiten het ziekenhuis een hotel moest nemen, zelf betalen als ik me nog verder wou laten behandelen… Ik lag er doodziek en alleen, kon me nauwelijks bewegen of praten. Ik had er drie weken revalidatie nodig, wat ze me ook wilden ontzeggen.
          Voor mij duidelijk dat ze de omvang van mijn medische toestand nauwelijks begrepen.
          Ook in andere gevallen werd ik bedreigd door die callboy-yuppies dat ik zat te profiteren. Het ging er meestal vrij grof aan toe bij hun telefoontjes. Bij een ander geval met complicaties stelde mijn specialist (die mij in ons land onder zijn hoede had) vanuit België een andere behandeling voorop, die de Mutas-dokters eerst niet wilden volgen…
          Het ging zo maar door. Toen ik in 2014 in Korat twee tenen brak bij het begin van mijn verblijf (ik was toen voor vijf maanden in Thailand), wilden ze me repatriëren. Toen ik weigerde, alweer dreigementen en ze schorsten me voor de rest van mijn verblijf.
          Daardoor ben ik naar Ethias overgestapt, die wel altijd de beslissingen van de Thaise dokters respecteren.
          Wegens die aanhoudende wrijvingen en willekeurige uitbetalingen spande ik met de juridische dienst van CM een rechtszaak in tegen Mutas, die we wonnen.
          Kort erna heeft CM de samenwerking met die firma gestopt.
          Je hebt wel gelijk dat ze in het begin de reizigers er niet van op de hoogte brachten, dat men voor Thailand niet meer verzekerd was.
          Dus, pas toch maar een beetje op met wierook voor andere ziekenfondsen – die nog GRATIS de Mutas aanbieden. Voor wat hoort wat! Ergens moet het gratis terugverdiend worden.
          Mijn ervaring is dus dat Mutas bij wat meer ingewikkelde en dure dossiers zijn stekels overeind zet. En hun service is nul wegens misverstanden en autoritaire beslissingen tegen de wil van de verzekerde in.
          Helaas weet je dat pas, als je serieus met ze te maken krijgt…

          • Erik zegt op

            Alphonse, als NL-er ken ik niet de regeltjes in jouw thuisland maar als ik jouw stukje lees dan gaan de haren (en dat zijn er niet zoveel meer ..) overeind staan. En dan lees ik telefoon en meer telefoon en nog meer telefoon.

            Weet je, Alphonse, telefoontjes kun je ontkennen. Dan heb JIJ, nee, nooit zij, JIJ hebt het niet goed verstaan en JIJ hebt het ‘dus’ verkeerd gedaan en verstaan en gereageerd en dus moet JIJ betalen!

            Gelukkig heeft de administratieve wereld in ons NL polderlandje die telefoontjes achterwege gelaten en krijg je bevestiging per e-mail. Dan ligt het vast, hun commentaar en de adviezen aan jou, en ben je fout dan ben je fout, en dan kun je een wijziging doorvoeren. Wij hebben een persoonlijke pagina bij MIJN OVERHEID punt NL en daar komen alle berichten van de NL overheid binnen en je krijgt een e-mail dat er iets staat.

            Zekerheid voor alles en in verstaanbaar NL-s. Dat heeft mijn voorkeur!

          • RonnyLatYa zegt op

            MUTAS is geen verzekeringsmaatschappij.
            Het is een alarm en dienstencentrale die je kan contacteren.
            Ik weet het niet zeker maar vermoed dat daar ook de afkorting van kom MUTualiteit, Alarm en Support of zoiets, maar dat is maar een gok.

            MUTAS intermutualistisch project van:
            – de Landsbond der Christelijke Mutualiteiten en haar verbonden;
            – het Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten en haar ziekenfondsen;
            – de Federatie van Socialistische Mutualiteiten van Brabant;
            – de Landsbond van Liberale Mutualiteiten en haar ziekenfondsen;
            – de Landsbond van Neutrale Ziekenfondsen en haar ziekenfondsen;
            – RailCare.

            Het is een alarmcentrale die de mutualiteiten gebruiken en bepaalde diensten levert voor die mutualiteiten.
            Grote voordeel is dat die dan niet elk hun eigen permanentie moeten opzetten.
            Trouwens MUTAS levert ook diensten in het binnenland.

            https://www.mutas.be/

            Maar de beslissingen over uw dossier en terugbetalingen gebeuren door uw mutualiteit. MUTAS is enkel de tussenpersoon die o.a. de betalingen regelt met het ziekenhuis. De bijstand gebeurt op basis van de voorwaarden van de aanvullende verzekering van het ziekenfonds, waarbij u aangesloten bent.

            CM heeft de samenwerking met MUTAS ook niet gestopt.
            In landen waar CM nog wel tussenkomt kan je gewoon beroep blijven doen op MUTAS.

            CM komt niet meer tussen wat o.a. Thailand betreft en daar werden de leden inderdaad niet over ingelicht. Je kan dan ook op de diensten van MUTAS geen beroep meer doen in Thailand. Met uitzondering dan voor kinderen en jongeren met kinderbijslag. Daar geldt de dekking wereldwijd.
            Voor andere CM-leden is ze van toepassing in bepaalde landen, gebieden en regio’s.
            https://www.cm.be/media/Geografische-dekking-CM-reisbijstand_tcm85-24482.pdf

            Reisbijstand CM
            https://www.cm.be/diensten-en-voordelen/vakantie-en-vrije-tijd/reisbijstand

            https://www.cm.be/diensten-en-voordelen/vakantie-en-vrije-tijd/reisbijstand/alarmcentrale

  6. Cor zegt op

    haki
    Als je meent dat een Thaise ambassade aan bevoegdheidsoverschrijding doet (eisen van voorwaarden die verder reiken dan wat de Thaise overheid – en dus “andere” ambassadeposten vragen) moet je die klachten aan de Thaise overheid richten.
    Cor


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website