Lezersinzending: Vliegervaring met Eurowings naar Bangkok
Samen met mijn Thaise vriendin zijn we net terug van een heerlijke vakantie in Thailand. Deze keer zijn we voor de eerste keer met Eurowings vanaf Düsseldorf rechtstreeks op Bangkok gevlogen. Dit was echter geen groot succes.
Voor de heenreis kregen we netjes een sms dat er vertraging was van eerst één uur en daarna zelfs van twee uur. Wat er ook nog bij stond was dat de incheck tijden niet veranderd waren. Dit betekende dat er passagiers waren die een paar uur later op het vliegveld van Düsseldorf kwamen en toen er achter kwamen dat ze hun bagage niet meer konden inchecken, terwijl ze keurig op tijd (lees 3 uur voor vertrek) aanwezig waren. Erg discutabel allemaal….
Vervolgens ons vertrek terug van Bangkok naar Düsseldorf, gepland vertrek 08.00 uur. Bij de gate aankomende werd ons verteld dat er een half uur vertraging was omdat er mechanische problemen waren. Het bleek dat bij aankomst van het vliegtuig dezelfde ochtend schade was aan één van de wielen van het vliegtuig en deze moest worden vervangen. Intussen werd een half uur vertraging omgezet in één uur vertraging. Toen het 09.00 uur was werd het 10.00 uur… Om 10.00 uur gingen we boarden omdat het nieuwe wiel er bijna aan zat. Echter in het vliegtuig zittende bleek het allemaal nog tegen te vallen en was het uiteindelijk 13.00 uur (!) alvorens we de lucht in gingen.
Wie nu denkt dat dit het allemaal was heeft het mis want boven Turkije vliegende kregen we de mededeling dat de crew omwille van de werktijden moest worden vervangen, gevolg een tussenlanding in Ankara. Hier werd gewisseld van crew en stonden we weer ruim een uur stil aan de grond zonder het vliegtuig te kunnen verlaten. Al met al hebben we die dag 17,5 uur onafgebroken in het vliegtuig gezeten!
Nu heb ik een vraag; heeft het zin om compensatie/vergoeding aan te vragen voor de vertraging of is dit overmacht voor Eurowings? En zo ja, wat is de beste weg? Zelf doen of laten doen door een extern persoon/bedrijf?
Ingezonden door Ruudje
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Liefde in Thailand of een dure illusie? (lezersinzending)
- Thailand algemeen19 november 2024Vreemde beroepen (lezersinzending)
- Visumvraag19 november 2024Thailand Visa vraag Nr 209/24: Is een Electronic Travel Authorisation (ETA) vanaf 1 december verplicht?
- Belasting Nederland19 november 2024Thailand belasting vraag: Kun je belasting terugvragen na emigratie naar Thailand?
Ik vlieg regelmatig met eurowings en ken het probleem van vertraging bij hun.
Reden dat ik er nog mee vlieg is de redelijke gunstige prijs voor de premium economy klasse (BEST), alhoewel die ook steeds duurder wordt en omdat ze rechtstreeks vliegen op Dusseldorf. (voor ons slechts 1 uurtje en Schiphol al snel 2)
Claimen kun je zelf doen bij de maatschappij, maar ze doen redelijk moeilijk en vertragen zoveel mogelijk.
Heb 1x een claim ingediend via een buro en dat is netjes afgehandeld door dat buro.
Je kunt alle correspondentie volgen en dan zie je dat Eurowings nooit reageert, ook niet naar dat buro toe.
Pas na een aantal stappen volgt een gerechtelijke procedure en dan uiteindelijk betalen ze.
Nadeel van zo’n buro is dat ze vaak 30% provisie rekenen op basis van no-cure no-pay.
Heb nu weer een vertraging mee gemaakt (20 dec 2018, vlucht gecanceld zonder opgaaf van reden en vertrokken op 21 dec) en probeer nu zelf de claim in te dienen. Gaan ze niet overstaag dan kan ik alsnog een buro inschakelen.
Zaak is wel dat je alle correspondentie en instapkaarten goed bewaard.
Emirates maakt dan een geweldige reclame maar ook daar enorme vertragingen omdat men in Bangkok zowel bij het inchecken als bij de douane en koffer controle zulke enorme hoeveelheden mensen van de A380 niet kan verwerken.
Wachtende gefrustreerde en agressieve mensen die veel te laat bij ons vliegtuig kwamen.
Wij waren 3 uur van te voren aanwezig een ook te laat bij het boarden.
Het vliegtuig moest bijna een uur langer wachten.
Vreselijk! Nooit meer Emirates.
Hallo Bert,
Ja , ik zou ook een claim indienen als ik jouw was.
Weet je nu al of je vanacht terug kan vliegen?
Conclusie: NOOIT MEER MET EUROWINGS VLIEGEN!!
Ik ben al weer lang en breed terug, en die claim is 21 dec al ingediend.
Nu ff 8 weken wachten.
Vlieg nog wel met Eurowings hoor gewoon omdat Dusseldorf zo makkelijk is voor mij en ik nog niet weet welke maatschappij ook rechtstreeks vliegt vanaf Dusseldorf
In beginsel heb je, op basis van de EU Verordening 261/2004, bij een vertraging van méér dan 3u, recht op een vergoeding. Op die vergoeding heb je géén recht als er sprake is van ‘buitengewone omstandigheden’ (overmacht).
Technische problemen en tijdsverlies door het, als gevolg van die problemen, moeten wisselen van de bemanning vallen uitdrukkelijk niet onder overmacht. U heeft rechtbop een compensatie van 600€.
Zelf heb ik in het verleden direct een bureau ingeschakeld; uiteindelijk betaalde toen de betreffende maatschappij – Emirates – pas nadat ze door dat bureau voor de rechter werden gedaagd. Had ik het zelf gedaan, dan had ik nooit een cent gezien.
Vliegt er ook een serieuse luchtvaartmaatschappij rechtstreeks vanaf Dusseldorp op Bangkok?
Voorwaarde voor compensatie bij problemen met de heenreis is ook dat je vanaf een EU luchthaven vertrekt (dat zal vaak geen probleem zijn). Voor de terugreis is er alleen een recht als je met een EU maatschappij terugvliegt (wat met Eurowings evenmin een probleem is).
Als de luchtvaartmaatschappij niet over de brug komt (technische problemen of staking van eigen personeel zijn voor haar risico) kan je de claim redelijk eenvoudig zelf indienen bij de bevoegde rechtbank.
Dat zijn er vaak twee, die van de EU lidstaat waar de luchtvaartmaatschappij is gevestigd én die van de plaats waar het vliegtuig vertrekt of aankomt.
De eenvoudigste weg de claim in Duitsland voor de rechter te brengen gaat via een zogenaamd Mahnverfahren. Dat kost een paar tientjes aan griffierecht. Zie (in het Duits) https://www.justiz.nrw.de/BS/formulare/mahnverfahren/index.php
Bedenk dat bureaus’s vaak de meer eenvoudige claims aannemen (dan is die 30% voor hen snel verdient) en weinig of geen kennis hebben van situaties waar er een instapweigering was wegens het ontbreken van de juiste documenten als een visum.
Hier vind je de volledige tekst van de betreffende Verordening: https://www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl/wp-content/uploads/2017/05/Verordening-261-2004.pdf
Wat meer achtergrond vind je op https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verordening_261/2004
Wat is het nut om per sms over een vertraging geïnformeerd te worden als je je toch aan de inchecktijden moet houden. Later van huis gaan is dan geen optie. Dat op de terugreis het wiel gerepareerd moest worden spreekt voor zichzelf maar laat het boarden dan pas beginnen wanneer de reparatie voltooid is. Begrijp best dat Eurowings zo snel als mogelijk na de reparatie wilde vertrekken maar nu waren de passagiers dubbel de klos, vertraging en dan ook nog eens uren nutteloos in het vliegtuig zitten wachten voor daadwerkelijk vertrek, een nachtmerrie voor mij. Misschien speelt het boarden ook een rol bij een schadevergoeding vanwege de vertraging. Ik neem echter aan dat de klok gaat lopen vanaf de op het ticket vermelde tijd en de werkelijke vertrektijd van het vliegtuig en dus niet de tijd dat het boarden een aanvang neemt. M.b.t. je vraag over de vergoeding zou ik, gezien de bovenstaande reactie van Bert, de claim daarvoor door een daarin gespecialiseerd bureau laten afhandelen. Succes!
Het gaat niet om een vertrekvertraging. Het is de aankomstvertraging die recht geeft op de vergoeding.Als ze haard gaan vliegen kan een vertrekvertraging nog wel eens worden ingelopen.
Dat ze passagiers eerder laten instappen doet een maatschappij wellicht om te voorkomen dat het kosten moeten maken om de passagiers bij vertrekvertraging te verzorgen.
Lees hier meer over uw rechten: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm
Als ik betrokkenen was zou ik eerst zelf beginnen. Het gaat om minimaal € 1.200 bij twee personen. 30% daarvan is best een behoorlijk bedrag.
Vergeet ook de andere kosten niet. Wellicht moest de auto een dag langer betaald geparkeerd staan. Zijn er telefoonkosten gemaakt om afhalers in te lichten of iets dergelijks, zijn er niet vergoede maaltijdkosten gemaakt op het vliegveld (iedere situatie is uiterard anders). Die € 600 pp is een forfait dat zonder veel nadenken uitgekeerd moet worden. Als er andere (gevolg)schade is kan (lees moet) die gewoon meegeclaimd worden.
Je hebt gelijk dat het claimen van een schadevergoeding door het inschakelen van een daartoe gespecificeerd bureau een behoorlijk bedrag kost, hoewel niet elk bureau een percentage van 30 procent berekent. Er zijn ook bureau’s die voor een lager percentage hun diensten aanbieden. Natuurlijk blijft het lonen om de claim zelf in te dienen maar wanneer de desbetreffende luchtvaartmaatschappij niet reageert, zoals Bert met Eurowings heeft ervaren, of simpelweg de claim niet honoreert dan heeft de expertise van zo’n bureau duidelijk zijn meerwaarde. Vandaar mijn advies aan de vraagsteller om de zaak via een claimbureau te laten doen maar het staat hem uiteraard volkomen vrij om het in 1e instantie zelf te proberen.
Mijn ervaring is dat dergelijke bureau’s vooral mikken op de standaardvergoedingen (voor BKK €600 pp) en nauwelijks aandacht hebben voor bijkomende schade. Denk aan extra gemaakte kosten, de extra opgenomen vrije dag (gemiste vakantiedag) enz..
Ik heb dikwijls gebruik gemaakt van Eurowings en was er tevreden over…. Tot de laatste vlucht naar Bangkok via Düsseldorf op 8 oktober. Nu was er veel verandert in verband met de bestklasse. Het enige voordeel dat ik nog had was de zitplaats, alle andere voordelen waren er niet meer, ze hadden mij hiervan niet op de hoogte gesteld via email.Die verandering is ingevoerd na mijn reservering online. Ik heb dan ook een Mail gestuurd voor schadevergoeding maar werd daar vriendelijk voor bedankt. Mijn volgende vlucht zal dus niet Meer met Eurowings zijn , dan nog liever in economy classe met een tussenstop .
In december heb ik een gelijksoortige ervaring gehad met Eurowings.
De vlucht zou plaats vinden op 16-12-2018 om 9.30 am. S’ochtends toen ik opstond zag ik een email dat de vlucht vertraagd was tot 17-12-2018 om 01.00 am, maar ben toch alvast gaan inchecken.
Er werd medegedeeld dat het vliegtuig een technisch mankement had in Dusseldorf. Toen dat eenmal was gerepareerd mocht er wegens het tijdstip niet meer gevlogen worden.
Er werd een verblijf in een hotel aangeboden.
Aangezien ik dicht bij het vliegveld met mijn achterblijvende familie was, heb ik daar geen gebruik van gemaakt en ben nog een dagje bij familie gebleven.
Echter 01.00 uur, werd 02.00 uur en het vluchtnummer was veranderd.
Na het boarden en taxien stond het vliegtuig plotseling stil en werd omgeroepen dat er een land geen toestemming gaf om er over heen te vliegen. Na een half uur werd omgeroepen dat het vluchtnummer was veranderd en er gevlogen kon worden.
Al met al een vertraging van 17 uur.
Kanttekening bij Eurowings zijn de stoelen. Op heen en terugreis zat ik in een doogezakte stoel die direct bij het gaan zitten al pijn aan mijn achterste deed. Met mijn rug tegen de rugleuning zitten was niet mogelijk omdat er daar een metalen stang zat.
Kortom de prijs is goed en voor mij dichterbij dan Schiphol, maar ben voorgoed genezen van Eurowings.
Henk.
10 jaar geleden had mijn vrouw een vlucht van uit BKK die door KLM gecanceld werd. Ze die dag na veel aandringen bij de balie met een zwangere buik via Madrid toch in Amsterdam gekomen met 4 uur vertraging. Bureau ingeschakeld in Eerbeek of Loenen en dat heeft na meer dan een jaar en gang naar de rechter het geld van KLM losgekregen. We werden steeds van elke stap op de hoogte gehouden. Ze was de enige die claimde. Dat was toen nog minder bekend en de meeste passagiers dachten waarschijnlijk blij te mogen zijn met een extra hotel overnachting geregeld door KLM in BKK Als een maatschappij zoals Eurowings regelmatig vertraging heeft vlieg je gratis 🙂
Met een KLM wereldeal kun je op dit moment een retourtje BKK boeken voor € 590.
Ik weet niet wat jullie elders betalen, maar is dat niet iets voor de liefhebber van betere stoelen?
https://campaigns.klm.com/nl/nl/werelddealweken
De reden om met Eurowings te vliegen zou kunnen zijn dat je alleen met handbagage reist. Op deze manier vlieg je met hun b.v. in september/oktober voor €315,- rechtstreeks retour!
Prawo, KLM betere stoelen? Dat meent u niet. Mijn ervaring met deze Franse maatschappij is anders.
Noodgedwongen (de vlucht werd door een andere skyteam maatschappij omgeboekt) vlucht van BKK-AMS moeten maken. Stoel doorgezakt, benauwde ruimte, onder de stoel voor mij een metalen doos op de grond geschroefd waardor ik mijn voeten niet kwijt kon. En boven alles boven mijn hoofd een ijskoude lichtstroom die niet gestopt/gesloten kon worden. Mijn verzoek aan de KLM serveerster om een andere plaats werd door haar op een zeer arrogante manier afgewezen. Plaats is plaats.