Zoals bekend bij de trouwe Thailandblog lezers, handelt deze kwestie over de weigering van Nederlandse zorgverzekeraars om de gewenste bedragen (THB 400.000/40.000 In/Outpatient en US$ 100.000 Covid gerelateerd) te vermelden in hun Statement of Insurance. Omdat mijn verzekeraar CZ dat ook weigert, heb ik het geschil met CZ op 10 juni gemeld bij het SKGZ, Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen. Deze hebben het in behandeling genomen en CZ het geschil voorgelegd.
Deze heeft nu eindelijk haar verweer daarop geschreven waarop ik dat verweer op alle genoemde punten heb kunnen weerleggen. Één punt noemde CZ vreemd genoeg niet in haar verweer, namelijk dat zij niet wettelijk noch contractueel verplicht zijn aan ons verzoek tegemoet te komen. En dat is mijns inziens ook het enige punt waarop CZ en andere zorgverzekeraars zich kunnen vrijwaren. Maar ik ben geen jurist, dus wellicht heb ik het op dit punt toch verkeerd.
Hoe dan ook, zou de volgende stap een hoorzitting zijn. Echter bleek de eerste mogelijkheid van het SKGZ pas op 3 november, terwijl ik op 2 november hoop met EVA richting Thailand te gaan. Omdat ik meen dat er nu wel genoeg geschreven en gesproken is en alles van mijn kant is gezegd, terwijl SKGZ geen vroegere datum wilde of kon inplannen, zal de commissie van de SKGZ nu zonder de hoorzitting een besluit nemen. Zodra dat er is, en mij ook tegen die tijd bekend wordt gemaakt, zal ik het hier op dit blog melden.
Conclusie: Ondanks mijn laatste weerleggingen van het verweer van CZ, ziet het er niet naar uit dat men dit jaar nog veel zal hebben aan een uitspraak. Want zelfs al zou de uitspraak voor ons positief uitvallen, dan nog moeten verzekeraars hun verklaring opstellen; en of dat allemaal voor het einde van dit jaar geregeld zou kunnen worden, is zeer twijfelachtig…… helaas zo blijkt ook nu weer, verzekeraars zijn geen F1 coureurs en weten als geen ander traag te reageren. Daarbij komt ook nog dat intussen door de Thaise immigratie/ambassade de aanvullende eis is gesteld dat er in de verklaring geen ongeldigheid van de polisdekking vermeld mag worden in geval de bestemming risicocode oranje/rood heeft.
Maar misschien hebben we er nog wat aan voor komend jaar. Hoe dan ook, hoort u nog van mij als ik de uitslag heb.
Ingezonden door Haki
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Bedankt voor de update, Haki. Ben heel benieuwd hoe dit afloopt. Vraag me nog steeds af waar de weigerende houding van de zorgverzekeraars op gebaseerd is, in juridische zin.
Helaas zeggen de verzekeraars nog steeds dat ze wel een engelstalige verklaring willen geven maar dan ZONDER bedragen. Ook ik vraag me af waarop de weigerende houding van de verzekeraars gebaseerd is. Ook de reis en annuleringsverzekering incl.medische kosten geeft geen verklaring met bedragen.
Men kan zich in Thailand verzekeren, Ook vraag ik me af waarom de Thaise Ambassade geen genoegen neemt met de verklaring dat wij een topverzekering hebben in Nederland. Het blijft afwachten, ben bijna 74 jaar en moeilijk te verzekeren in Thailand. Ik hoor graag berichten over dit onderwerp.
Cornelis! Wettelijk noch contractueel zijn verzekeraars niets verplicht en het is helaas de aard van het beestje, niet teveel aan de tegenpartij (hun clientele….wij dus) toe te geven, bang voor het scheppen van een precedent.
In de polisvoorwaarden van 2021 staat voor de aanvullende verzekering de clausule:
zorgkosten bij een negatief reisadvies.
Geeft de overheid voor vertrek naar het buitenland een negatief (oranje of rood) reisadvies of vanwege besmettelijke ziekteverwekkers , zoals COVID-19 ? Dan worden de in het buitenland gemaakte zorgkosten die hiermee verbnd houden niet vergoed uit de aanvullende verzekering.
Maar deze uitsluiting geldt niet voor de basis polis; daarvan blijft de dekking ongemoeid! Alleen de aanvullende dekking wordt belast en die kan per polis/per maatschappij verschillen.
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2021/dit-vergoedt-je-zorgverzekering-bij-corona
In landen met code oranje of rood ben je wel vergoed voor spoedeisende zorg via je basisverzekering, maar meestal niet via je aanvullende verzekering of reisverzekering.
Dat betekent ook dat je de hoge kosten voor repatriëring naar Nederland zelf moet bekostigen als er wat gebeurt en dit nodig is. Hetzelfde geldt voor extra kosten die je moet maken doordat je vanwege de coronamaatregelen in het land langer in je vakantiehuis moet verblijven.
Haki, dank voor de update.
Ik denk dat jouw mededeling ‘Daarbij komt ook nog … in geval de bestemming risicocode oranje/rood heeft.’ een enorme sta-in-de-weg wordt.
Die weigerende houding van sommige maatschappijen kan m.i. alleen maar te maken hebben met de afstand die ze hebben (en kennelijk per sé willen blijven houden) tot wat er in de samenleving speelt. Arrogant en absurd als je je realiseert dat hun voortbestaan afhangt van de klanten die ze zouden moeten bedienen.
Verzekeraars zijn commerciële ondernemingen die het vrij staat voorwaarden te stellen aan hun overeenkomsten, zelfs als de overheid een meerderheidsbelang in die verzekeraar heeft. Uitzonderingen daarop zijn de acceptatieplicht voor de basisverzekering voor de zorg in NL en in de door de overheid aangewezen woonlanden, alsmede voorwaarden die in strijd zijn met wet- en regelgeving. Dat heeft totaal niets te maken met afstand tot wat in een samenleving speelt. Concurrentie biedt voldoende zekerheid dat een verzekeraar zich niet uit de markt prijst, zowel in prijs als in voorwaarden. Natuurlijk staat het elke persoon vrij een verzekeraar de rug toe te keren. Natuurlijk zal een verzekeraar, als dat zou gebeuren, daar zijn consequenties uit trekken. Maar in principe staat het een verzekeraar vrij voorwaarden te stellen, net zo goed als het jou vrij staat gestelde voorwaarden al of niet te accepteren. Het principe van vrij ondernemerschap.
Indien je een verzekering met een verzekeraar afsluit, dan zijn beide partijen daaraan gebonden. Er kan wel een geschil ontstaan over een uitleg van een voorwaarde. In dat geval voorziet het SKGZ in beslechting van het geschil. Een partij kan niet eisen dat eenzijdig voorwaarden door de andere partij worden gewijzigd. Pas op de vervaldatum (bij verlenging) kan de verzekeraar nadere voorwaarden vaststellen. De verzekerde heeft dan de keuze de nadere voorwaarden te aanvaarden dan wel de verzekeringsovereenkomst te beëindigen.
Het verweer van Haki in zijn klachtenprocedure heeft hij niet kenbaar gemaakt. Zou hij dat wel hebben gedaan, dan kan een ieder zich daarover een mening vormen.
Tot slot nog dit. Verzekeringspolissen kennen drie belanrijke factoren:
1. de aanspraken welke onder de dekking vallen;
2. de (maximale) kosten m.b.t. de aanspraken;
3. de premie die daarvoor betaald moet worden.
Verschillende aanspraken kunnen dus ook verschillende (maximale) kostendekkingen hebben. In NL worden tussen verzekeraars en zorgverleners kostenafspraken gemaakt. Wordt gebruik gemaakt van andere zorgverleners, dan zal de vergoeding maximaal zijn dat wat vergoed wordt aan gecontracteerde zorgaanbieders. Dat systeem verhoudt zich niet met de eisen die Thailand kennelijk stelt. Dat zal inhouden dat een ieder die daarmee te maken heeft een aanvullende verzekering moeten afsluiten. Haki heeft dat kennelijk ook gedaan.
Bedankt voor de update. Belangrijk is dat de verzekeraar ook de kosten dekt indien je positief test maar zonder symptomen. Helaas is dit niet gedekt bij een Nederlandse zorgverzekeraar. Kost je in Thailand toch gauw 180.000 baht heb ik begrepen. Dus uiteindelijk kom je dan toch bij een b.v. Thaise verzekeraar terecht of je moet het risico nemen.
Wanneer je positief test, zonder symptomen, is er ook geen enkele medische noodzakelijkheid voor een behandeling – en daarom kan ik me goed voorstellen dat een zorgverzekering niet gaat betalen voor een dure ziekenhuisopname die feitelijk gewoon een voortzetting van de quarantaine is.
Heel erg bedankt voor de energie die je hier ingestoken heb.
Beste Haki,
Misschien toch overstappen naar VGZ die leveren nu standaard een Engelse polis met de vermelding van corvid-19 en de omschrijving van de verzekering is in dermate dat de Thaise ambassade deze als goede verzekering neemt voor de reis naar Thailand. Zonder de genoemde bedragen. Ik heb hier nu 2 x gebruik van gemaakt zonder problemen.
Je hebt nu wel een probleem daar je halverwege het jaar niet mag overstappen. Een ander goed alternatief als tussen oplossing die ik net bij de uitbraak van Corona gedaan heb is even een verzekering bij Ooms genomen en die was ook goed en kun je ieder moment weer opzeggen .
Groet
Jan
Wanneer heb je voor het laatst een CoE aangevraagd? Ooms bleek mij te duur; ik ben uiteindelijk bij de Thaise Tune Insurance Company uitgekomen via AA en heb daar verzekering afgesloten.
Mijn laatste aanvraag was 10 juli 2021. Deze wordt zonder discussie geaccepteerd. Wat ik de eerste keer gedaan heb dit in afwachting van VGZ toen heb ik Ooms genomen ( inderdaad duur maar toen geen keuze) om de aanvraag bij ambassade te doen heb het toen maar een maand nodig gehad en had toen de officiële van VGZ en gelijk ooms stop gezet zonder problemen. Dus in jou geval kun je als CZ het uiteindelijk ook gaat leveren de Thaise stop zetten. Let wel dat je zolang code rood is je verzekering officieel niet geld. Nu dan kun je nog altijd snel terug naar Nl in het uiterste geval en ben je gewoon verzekerd.
En let wel je loopt overal iedere dag risico dus laat je leven niet door Corona beperken zou ik zeggen. Straks zijn er meer mensen met psychische problemen dan Corona
Groet
Jan
Trouwens, waarom meldt je nu pas dat VGZ kennelijk een acceptabele verklaring afgeeft en deze verklaring ook hier gepubliceerd. Dan had ik dat ook kunnen gebruiken bij kwestie bij SKGZ en CZ ook kunnen vragen waarom zij dan niet die bereidheid tonen. Misschien waren ze dan toch overstag gegaan.
Sorry Haki
Ik heb over beide reizen van mij en ook de klacht bij VGZ geschreven dit is je waarschijnlijk aan jou voorbij gegaan. Ik heb over beide reizen en bevindingen heel duidelijk geschreven Echter het probleem bij Thailand blog vind ik jammer dat er veel ruis geschreven wordt helaas. Ook dit heb ik al eens aangegeven. Laat iedereen zoveel mogelijk delen wat je werkelijk meegemaakt hebt en hopelijk wordt er dan ook meer inhoudelijk gelezen
Groet
Jan
Haki, dank voor de update.
Ik volg jouw pogingen met belangstelling omdat ik via andere wegen, zoals de politiek en OHRA, bezig ben hetzelfde te bereiken, namelijk een statement of insurance geaccepteerd door de Thaise overheid.
Ik heb zelf voor de zekerheid maar vast een verzekering gesloten bij een derde en ben ruim € 800 lichter voor een totaal overbodige verzekering c.q. dekking. Maar er zijn helaas veel ouderen die geen verzekering kunnen sluiten en dat is veel erger.
Het maakt overigens voor de basis zorgverzekering niet uit of een land groen of pimpelpaars is, ziekte, ook COVID dus, wordt altijd gedekt.
Het ligt anders bij de aanvullende verzekering en reisverzekering, die dekken dan niet. Aangezien de kosten van de Thaise ziekenhuizen nog steeds liggen beneden de Nederlandse norm zal dit geen problemen opleveren.
Verontrustend is dat de ziektekosten in Thailand onevenredig snel toenemen zodat ik bang ben dat die op enig moment boven de Nederlandse normen uitkomen. Alleen dat al is een reden voor Nederlanders altijd een aanvullende en reisverzekering te sluiten maar dat terzijde.
Het probleem zit wel in het feit, dat Thailand bij constatering van COVID tot op heden altijd een ziekenhuisopname wenst, regulier of field hospital, terwijl die opname bij bijvoorbeeld ontbreken van symptomen of milde symptomen niet wordt gedekt door de Nederlandse ziektekostenverzekeraar.
Maar ook dat is niet zo bijzonder belangrijk omdat ouderen, waaronder de meeste overwinteraars en expats vallen, over het algemeen niet ziek worden zonder symptomen.
Dan het vervolg op mijn verhaal. Ondanks stug doorzetten gaat het ook langs de politieke kant erg langzaam, hoewel tot voor kort het erop leek dat de door mij aangeschreven partij zich inzette voor dit geval.
Daarom overweeg ik te proberen degenen die getroffen worden door de de halsstarrigheid van politiek en maatschappijen te verenigen en dan die mensen individueel een zaak aanhangig te laten maken bij SKGZ, uiteraard bijgestaan door anderen.
Als de groep maar groot genoeg is zullen
a. de ziekteverzekeraars ervan gaan balen, vanwege bijvoorbeeld overbelasting van hun apparaat en
b. krijgen we misschien landelijk aandacht.
Ook kunnen we als de groep groot genoeg is mogelijk een zeer kundige jurist inhuren om ons bij te staan.
Ik heb al heel veel e-mail adressen van mensen die zich bij mij hebben gemeld.
Indien ik besluit over te gaan tot deze actie zal ik via verschillende media een oproep plaatsen.
Tot zover mijn ervaringen.
Hallo Mattheus en Haki .
Ik wil mij aansluiten bij de groep. Bij wie en welke e-mail adres ?
Ben voorstander van een jurist ons laten helpen welke kennis heeft van de materie.
Fred Kosum
Ik zou me ook graag willen aansluiten bij die groep om meer duidelijkheid te krijgen inzake ziektekostenverzekeraars en de politiek
Wat mij betreft, is dat nu te laat. Ik ben al vanaf begin dit jaar ermee bezig en dat nadert nu zijn oplossing met de (trage) uitspraak van de commissie van het SKGZ. Deze zal overigens niet bindend zijn, op mijn verzoek. Daardoor zouden wij of anderen altijd nog de gelegenheid hebben om van dit probleem verder werk te maken, mocht dit volgend jaar nog spelen.
Ik begrijp ook niet waarom men er nu pas mee komt om er werk (met jurist) van te maken. Regelmatig heb ik hier ook bericht over mijn aktiviteiten. Tot nu toe heeft er één echtpaar zich bij mij gemeld en die heb ik ook altijd op de hoogte gehouden. En zij hebben ook klacht bij SKGZ gedeponeerd.
Ik kan nu jullie enkel adviseren alsnog jullie klacht over dit onderwerp bij SKGZ in te zenden: https://www.skgz.nl/klacht-indienen/
kost niets…makkelijker kan ik het niet maken……hoe meer klachten, hoe beter
Hoi Haki.
Kan je ook vertellen wat het verweer van CZ was? Ik heb namelijk de verklaring van 40.000 baht en 400.000 baht wel gekregen.
Dag Jos!
Ook ik heb verklaring van 400.000/40.000 maar zonder $100.000Covid. Dat was 1 maart; daarna weigerden ze alle bedragen want ik wilde nog de $100.000 genoemd hebben. Dat deden ze plots niet meer. Inmiddels heb ik maar verzekering via AA genomen.
Ik begrijp echter niet wat jij wil met hun verweer? Ik kan niet hun brief vrijgeven; dat zou niet netjes zijn. Wel wil ik mijn verweer op hun verdediging geven, maar dan moet ik je email adres weten.
Het zou enorm helpen als je die verklaring hier publiceert. Dan kunnen mensen die bij CZ of dochters verzekerd zijn waaronder ik hem gebruiken. Is wel uniek dat jij hem hebt.
Omdat de verklaring niet volledig is (bedrag $ 100.000) en bovendien de uitsluiting “risico gebied code rood/oranje” genoemd is, heeft het geen enkele zin om hem te publiceren. We zouden veel meer hebben aan verklaring die VGZ kennelijk aan Jan gegeven heeft. Want die verklaring zou geaccepteerd zijn door de ambassade.
Sorry basis zorgverzekering sluit niets uit. Alleen aanvullende en reisverzekering.
Dank Haki voor je update.
Voor hen die nog geen vlucht geboekt hebben is de Emirates te overwegen. Deze maatschappij die ook aanvliegt op Phuket en Bangkok geeft momenteel een boeking inclusief verzekering van AIG.
Deze verzekering Travel Guard van AIG geeft een dekking op medische kosten inclusief Covid. De dekkingsgraad is maximaal €410.000.
De Proof of Insurance (POI) die AIG afgeeft heeft duidelijke begripsomschrijving en bedragen in dit document. Wel dient men zelf de AIG te email-en met een verzoek om de POI te verstrekken. Dat proces duurt echter maar 2 werkdagen.
Heb je elders al een vlucht geboekt dan kun je ook direct bij AIG de Travel Guard verzekering afsluiten. Vraag dan wel eerst of deze dezelfde dekking afgeeft en vergelijkbaar is met de AIG Travel guard verzekering bij een vlucht van de Emirates. De kosten voor deze verzekering, buiten Emirates om, zijn mij niet bekend.
Wat ik nog vergeten heb is om het dossiernummer te melden waaronder het bij het SKGZ bekend is; het nummer is 202101169. Onder dat nummer is mijn geschil in behandeling en het lijkt me wel zo handig dat te melden indien er nu alsnog mensen hun klacht bij het SKGZ willen aanmelden;
https://www.skgz.nl/klacht-indienen/
DOEN!!!!