Vrij vertaald naar een artikel van: Tim Newton uit The Thaiger van 10 maart 2019
Draag kleding en rij niet in een zwembroek met bloot bovenlijf. Je knieën en ellebogen schaven is al pijnlijk genoeg. Beter nog: lange mouwen en lange broek, ook slippers zijn een extra risico. Handschoenen zijn een verstandige maatregel. En uiteraard een goede helm, die is verplicht, gebruik geen goedkope plastic ’caps’.
- Zie dat je banden profiel hebben en de remmen goed onderhouden zijn.
- Een motorrijbewijs is verplicht. Besef dat uw verzekering niets uitbetaald als u dat niet heeft en dat kan heel erg in de papieren lopen (tot vele duizenden Euro’s of meer). U kan in Thailand ook een rijbewijs halen in het Land Transport Office, kost maar een halve dag. Met een internationaal rijbewijs, voor een motor, is het geen probleem meestal. (draag dat altijd bij u, dat voorkomt discussies). Het hebben van een Thais rijbewijs echter is voor de autoriteiten nooit een reden tot twijfel en is het beste idee.
- Controleer altijd uw ziektekostenverzekering en reisverzekering of alles in orde is en gedekt.
- Het rijden in Thailand is anders dan u gewend zal zijn. De regels zijn wel vrijwel hetzelfde, maar de Thai heeft een andere rijstijl. Het is meer zoals een school vissen door het water zwemmen. Houdt uzelf enigszins gaande in die stroom van motorfietsen. Ons defensieve rijden is vaak niet handig, dat blokkeert te veel. Observeer hoe het gaat en pas u enigszins daaraan aan.
- Groen ligt betekent: Gaan… Maar soms rood licht, vlak voor het op groen springen, ook! Besef dat en vermijdt te makkelijk omgaan met oranje licht, wat vaak erg kort duurt, en speel op safe: stop maar liever als het op oranje springt.
- Als u weinig ervaring heeft met motorrijden, begin dan te trainen op heel rustige straten. Wen aan het bestuderen van de motor, het optrekken en het remmen.
- Altijd goed kijken naar de straatcondities, u zult vele (onverwachte) gaten en kuiltjes kunnen tegenkomen. Anticipeer daarop en pas uw snelheid daarop aan, want bij plots remmen gaat het vaak mis, uw achterliggers verwachten dat niet. En waak voor zand of grid op de straat, vooral in bochten, dat is zo glad als ijs voor een motor.
- Toch blijft het riskant voor het eerst op een motor te gaan rijden in Thailand als u thuis geen ervaring opdeed. Probeer het liever eerst in uw eigen land.
- Indien iets voorvalt, zoals een aanrijding, dan zal de politie het beoordelen en meestal ter plaatse alles al willen regelen, tot en met de vergoeding die u een ander moet betalen. Ga nooit in discussie, wordt nooit boos, dan trekt u altijd aan het kortste eind. Blijf rustig en vriendelijk. Zorg dat u het nummer van de toeristen politie bij u heeft, en vraag om assistentie als u denkt dat nodig te hebben, dat is het verstandigst. De toeristen politie is heel plezierig in contact. En drink geen alcohol, dat is uiteraard verboden.
Geniet tenslotte van relaxed vrij rondrijden in Thailand, het is heerlijk om te doen. De Thai is in het algemeen veel relaxter dan de Westerling, geen getoeter, geen stress, nooit een vinger omhoog of gescheld en vaak vriendelijk in het u de ruimte geven.
Ingezonden door Ronald Schütte
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
Tuurlijk: “vriendelijk in het u de ruimte geven” , dat was ik even vergeten.
Ronald, je adviezen zijn correct. Maar na 30 jaar motorervaring in Nederland, zie ik me zelf hier niet motorrijden in de zelfde motorkleding als in het thuisland, de temperatuur is hier de spelbreker.
Zelfs met veel motorervaring meegenomen uit het thuisland, is motorrijden in Thailand een riskante business.
Meer dan 80% van de dodelijke ongevallen hier in het verkeer betreft motorrijders. Nogmaals je adviezen zijn juist en correct, maar Thailand heeft in het verkeer een andere werkelijkheid, die ondanks je goede adviezen teniet gedaan wordt door het aantal slachtoffers en gewonden, die getroffen worden op de motor hier in het Thaise verkeer…
Een paar aanvullingen:
-Rem nooit met de voorrem in een bocht , alleen achterrem indien nodig, beter eerder snelheid aanpassen.
-Heel fijn stuifzand kan gladder zijn dan ijs!
-Let op links inhalende motorbikes ( de “verkeerde” kant), vaak met hoge snelheid.
-Het voorsorteren midden op de weg om rechts af te slaan, kan levens gevaarlijk zijn, probeer dit zoveel mogelijk te vermijden.
Goed onderwerp, bravo voor Ronald en (wederom) voor ons thailandblog, elke dag kijken we er naar uit !
Van de 23500 jaarlijkse verkeersdoden in Thailand is – beter gezegd: was, helaas – het overgrote deel jong en motorrijder. Dat zegt toch wel iets over dit meest verkeersgevaarlijke land ter wereld!
Na 50.000 km op mijn motor, zigzaggend door Thailand en omstreken, heb ook ik enkele observaties.
Het allergevaarlijkst zijn, in mijn visie, de wegopbrekingen. Afhankelijk van het nog te gebruiken wegdek mag er 30 of 40 worden gereden, zoals er altijd keurig staat aangegeven: Thaise automobilisten racen je er standaard voorbij met een veelvoud van die maximumsnelheid, waardoor motorrijders in stofwolken belanden en vaak geen hand voor ogen meer kunnen zien. Nergens politie te bekennen. De kranten staan er van vol, de Thai Rath en de Daily News, maar ook de Engelstalige Bangkok Post besteedde al herhaaldelijke aandacht aan het levensgevaarlijke rijgedrag bij wegwerkzaamheden.
Niemand doet er wat aan. TIT !
En dan die kamikaze-types op racebrommers die, uiteraard zonder helm en soms met drank of drugs op, je totaal onverwacht links voorbij komen stuiven… Mag dat gevaarlijke fenomeen ook op Ronald’s lijstje?
Blijf als motorrijder altijd zoveel mogelijk aan de kant, want er staan wel strepen op de Thaise wegen, maar daar trekken de meeste weggebruikers zich totaal niets van aan, zeker ook niet in onoverzichtelijke bochten waar motorrijders tegemoet komend verkeer meestal nog maar net kunnen ontwijken.
De verkeersregels in Thailand zijn vrijwel identiek aan die bij ons in Europa, dat klopt. Maar wie het bij die mededeling laat, zoals onze ANWB die ‘vergeet’ vakantiegangers te waarschuwen dat in Thailand slechts een minderheid de verkeersregels lijkt te kennen en zich er ook aan houdt, is misschien wel medeplichtig aan het Benelux-aandeel in het hierboven genoemde wereldrecord jaarlijkse verkeersdoden, met – volgens de statistieken – een zevenvoud aan ernstige verkeersgewonden…
Hoeveel NL-ers gaan er jaarlijks tussen zes planken naar huis als gevolg van verkeersongelukken in Thailand? Dat is, recht op de man af, mijn vraag vandaag aan onze ambassadeur in Bangkok, wiens excellente bijdragen op dit blog, over bilaterale gesprekken en zo, ik doorgaans geboeid uit lees! Maar waarom wordt er op de site van de ambassade gewaarschuwd voor onnodig bezoek aan het opstandige zuiden van Thailand, waar als gevolg van religieus geweld nog nooit een Nederlandse toerist is omgekomen, en wordt er niet gewaarschuwd voor het levensgevaarlijke verkeer, waar al menige landgenoot droevig genoeg slachtoffer van werd? Ben benieuwd!
Ik al rijdend vele kilometers per jaar hier in Thailand op verschillende soorten van motoren van Yamaha 115 cc Spark, Honda Phantom tot en met een 400 kilogram wegende Harley Davidson 1690 cc Roadking.
Wil aan dit verhaal het een en ander nog toevoegen.
Alleen al om het verhaal van dat ze je hier ruimte geven, heb ik zo al mijn andere mening, met regel maat wordt hier de vouw uit je broek gereden.
Als motorrijder wil je hier overleven, is constant opletten een must , zelfs op rustige backroads.
Als motorrijder moet je ruimte om je heen creeren , dus niet gaan inhalen bij een aankomende tegenligger ook al lijkt er genoeg ruimte te zijn .
Alleen achter kun je niet zelf ruimte creeren , met regelmaat heb je een ander voertuig een meter of twee drie achter je bike rijden, bumper kleven op zijn Thais en zeer gevaarlijk en dan ook nog bij hoge snelheid.
Ik draai mijn gezicht even snel om en wijs met mijn hand op de bijrijders zit, en wijs naar de helm camera.
De achteruitkijk spiegels met grote regelmaat gebruiken, want veel gevaarlijke situaties beginnen achter je waardoor jij als motorrijder in de problemen komt.
Achteruitkijk spiegels bij elke zijdelingse beweging gebruiken, ze passeren je hier zowel links als rechts en soms tegelijk aan beide zijden.
Al geef je richting aan om naar rechts af teslaan , betekent niet dat ze je dan links passeren rechts ingehaald worden op dat moment gebeurt vaak.
Pas op bij het oprijden van een weg bij een kruizing als er een andere motorrijder aankomt met de richting aanwijzers aan lijkt of deze wil afslaan , vaak worden de richting aanwijzers vergeten en knipperen al voor meer dan menige kilometers.
Rij altijd defensief en ga met het tempo van de verkeers flow mee.
Wil je inhalen stel eerst de vraag aan je zelf is het nodig dat ik ga inhalen.
Rij niet met je volle hand om de stuurhandels heen , maar gebruik een vinger leg hem al rustend gestrekt bij de rem en koppelings hendel , bij bikers noemen ze dit de 1 seconde die je leven kan redden.
Hou voldoende ruimte bij het passeren van stilstaande of geparkeerde voertuigen, een plotseling openslaande deur en daar ga je met de bike.
Voorsorteren op een drukke tweebaans weg , dus staan tegen de middellijn is gevaarlijk tegemoet en tegelijk inhalend verkeer op dat moment brengt je als biker in groot gevaar
Beter is na gelang de situatie links te wachten op de vluchtstrook.
En vooral de U turns zijn hier gevaarlijk, bij nadering van een U turn ga op de meest linker baan rijden.
Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar hou het hier voorlopig bij.
Maar bedenk als kwetsbare biker rijdend op twee wielen heb je alleen je lichaam als protektie, dus je kunt je geen vergissingen permiteren.
Jan Beute.
janbeute, ben ik helemaal mee eens. Zeer goede adviezen aangaande motorrijden in Thailand.
Prima, leerzaam verhaal van Jan !
Heb zelf twee keer een unilateraal (voor de ambassdeur) ongeluk gehad, beide keren kon ik, doordat ik niet hard reed, nog tijdig remmen en kwam dusdoende met m’n motor nog tijdig tot stilstand, maar kon het gevaarte daarna niet meer overeind houden. Kwam dus ten val, uit plotselinge stilstand. De eerste keer kwam er een wegpiraat zonder te kijken pardoes vanaf een tuinpad de weg op rijden en de tweede keer gooide een passagier van zo’n pickup onverhoeds het portier wijd open, op de parking bij de Tesco-Lotus. Het verongelijkte gezicht van die Thaise zus vergeet ik nooit meer, want zij keek zo van: hier ben ik, is er soms wat?
Dat Thaise motorrijders niet opletten is ons enkele weken geleden nog duidelijk geworden.
Wij stoppen (met de auto) bij het rode stoplicht en een motor vliegt er zo boven op. De helm had ze weliswaar op maar niet vastgemaakt, dus die vloog op het kofferdeksel. Gelukkig had de jongedame in kwestie nog redelijk veel geluk, en kwam ze er met lichte kwetsuren vanaf. (voor zover wij konden vaststellen)
Geen verzekering, dus onze verzekering dekte de schade gelukkig. Maar het had veel erger kunnen aflopen.
En gelukkig hadden we de dashcam. Want eerst wilde ze nog beweren dat het onze schuld was.
Beste Nicky, zij beweerde dat het jouw schuld was.
Weet je dan nog steeds niet ( Humor) dat je bij een rood stop licht in Thailand mag doorrijden.
Doen velen toch.
Een groenstoplicht betekent hier, voorzichtig optrekken en goed uitkijken wanneer het laatste voertuig door het rode stoplicht is heen gegaan en de kruizing vrij is voor verdere veilige passage.
En dat geld niet alleen voor motorrijders.
Afgelopen week een volle beton mixer truck met behoorlijke snelheid door rood, had vermoedelijk haast om op tijd ergens zijn cement lading te storten. Dag later een Isuzu Dmax koerier pickup ook door rood maar gaf wel met de alarm lichten aan vlak voor de kruizing te kennen pas op ik heb haast.
Zelfde kruizing en een paar meter verderop zit in een nieuwe politiepost gebouw waarschijnlijk weer een diender te slapen of te facebooken. Jan Beute.