Lezersinzending: Terug naar Thailand
Hoewel dit Thailandblog zeer informatief is, is het ook leuk om verhalen en ervaringen van elkaar te lezen. De commentaren te lezen en je daarbij te vermaken of te ergeren aan de reacties. Ik zal mijn ervaringen met jullie delen over mijn reis terug naar Thailand, vrijdag 4 december.
Uitgangspunt was oorspronkelijk om van 1 oktober tot 27 maart in Thailand te verblijven bij mijn vriendin. Echter met mijn Non-Imm-O visum met extention of stay tot 27 december 2020 kon ik het land niet in. Zodoende moest mijn vriendin op 30 september alleen terug met KLM via de inmiddels bekende weg d.m.v. repatriëring wat werd georganiseerd door de Thaise Ambassade in Den Haag.
Ervan uitgaande dat ik deze winter in het koude Nederland zou moeten blijven was de blijdschap groot toen ik op 16 november, op dit blog een bericht zag dat mijn “categorie” nu in aanmerking kwam om een CoE aan te vragen. Ben toen onmiddellijk alles gaan regelen wat nodig is om een CoE te verkrijgen (welke nodig zijn laat ik hier even weg, want daar is al voldoende over geschreven).
Binnen 7 dagen had ik mijn CoE.pdf van de ambassade in mijn e-mail. Ik vlieg meestal rechtstreeks met de KLM, maar die konden mij geen vlucht aanbieden omdat er in Bangkok wel een bemanningswissel wordt gedaan, maar passagiers mogen niet uitstappen. Deze keer gekozen voor Lufthansa met overstap in Frankfurt.
De incheck in Amsterdam verliep niet vlotjes. Ik had mijn benodigde documenten bij de hand. De baliemedewerkster vroeg of ik alle papieren had maar controleerde ze niet. En het systeem weigerde mij in eerste instantie toegang, dus geen instapkaart. De dame achter de balie wist het niet zo goed waarom het systeem mijn gegevens weigerde. Er werd druk over en weer gebeld en na ongeveer 15 minuten werd er akkoord gegeven en kon het boardingpas geprint worden en werd mijn koffer gelabeld naar BKK. Twee uur later zat ik in een Embraer naar Frankfurt.
In Frankfurt werden we vanaf het platform met bussen naar Terminal 1 gebracht voor de overstap naar de Airbus 350 naar Bangkok. Hier werd iedereen gevraagd om de papieren te laten controleren die vereist zijn om Thailand binnen te komen. De vlucht zou om 15.00 uur vertrekken maar het werd uiteindelijk 16u door de langdurige controle van de documenten. In het vliegtuig waren de stoelen maar voor 5/9 bezet. Men had ruimte gelaten om overal een stoel vrij te houden. Dat leverde een beetje extra zit/been ruimte op. De vlucht verliep vrij rustig, aankomst in Bangkok om 8.10u in de ochtend.
Zodra je bent uitgestapt kom je in een lange gang met in het midden de loopband. Links en rechts van die loopband is het nu vol gezet met stoelen. Daar moet je plaats nemen en de papieren bij de hand houden. Een klein legertje in blauwe plastic pakken gestoken jongelui komt je papieren controleren.
Als die in orde zijn, worden groepjes van ongeveer 10 personen doorgestuurd naar de volgende controlepost. Daar wordt je temperatuur gemeten, krijg je een nummer geplakt op je CoE en een badge met ASQ er op. Opnieuw worden de documenten doorgespit en vooral het document van de ziektekostenverzekering wordt extra streng bekeken. De steekwoorden zoals Covid-19, $100.00 of (no maximum) worden omcirkeld. Daarna kan je doorlopen en kom je weer op een stoel te zitten.
Als het jouw beurt weer is ga je onder begeleiding naar de immigratie, je weet wel, bij de helling een beetje omhoog. Daar vormt zich een rij bij een “marktkraam” waar je visum, je paspoort en alle stempels worden gecontroleerd met een namenlijst die men van de ambassade uit Den Haag of andere steden heeft doorgekregen. Sta je op de lijst dan ga je verder naar de “normale” immigratiepost. Daar maakt men een foto van je en mag het mondkapje even af. Hier wordt TM6 gecontroleerd en men vroeg mij waar ik heen ging. Ik noemde het dorpje waar mijn vriendin woont en men had geen idee waar dat was, dus een grote plaats in de buurt genoemd en toen verscheen de grote Thaise glimlach.
Op naar de bagage. Mijn koffer lag al rondjes te draaien op de band en blijkbaar was die flink door elkaar geschut bleek later. Op aanraden van lezers die al in quarantaine zaten had ik o.a. een zoutvaatje ingepakt om eventuele smakeloze spijzen wat op te waarderen, echter mijn zoutvaatje was opengesprongen en alles zat onder het zout. Ik liet zelfs een spoor achter op de vloer. Goed dat men mij daardoor niet aan nog een extra controle onderwierp. Men zou kunnen denken dat er drugs uit stroomden.
En dan sta je buiten, maar ook hier staat een legertje blauwe pakken klaar om je naar een taxibusje te begeleiden, want je draagt een ASQ-badge, dus weten ze dat je naar een hotel moet. Even checken welk hotel en weg ben je met nog een paar andere passagiers die in hetzelfde hotel komen.
Ik heb gekozen voor ChorCher Green Resort Hotel, om twee redenen. Als eerste de prijs was niet te hoog en als tweede, er was plaats. Ik had er op de lijst een 8-tal gekozen op basis van prijs en ligging en mijn vriendin heeft ze gebeld om te vragen of er een kamer vrij was. De meeste hotels zaten vol.
Er was bij aankomst van het vliegveld geen baliepersoneel te zien. Er waren slechts 2 personen die zich over de bagage ontfermden en 1 persoon die de lijst controleerde of we wel de juiste personen waren. We kregen de sleutelkaart van onze kamers en werden naar de lift gebracht. Zelfs de knoppen werden voor ons ingedrukt, maar men ging niet mee de lift in. Ik heb ongeveer 35 m2 tot mijn beschikking en een klein balkonnetje waar de hele dag geen zon komt. De balkondeur schuift open en daarmee lijkt de kamer groter. Er is al een voorraad met pakjes melk, appelsap en grote flessen drinkwater voor 2 weken aanwezig. Verder is er wasmiddel, shampoo, tandpasta, tandenborstel, thermometer, koffie, waterkoker en koelkast. Communicatie verloopt via LINE op je telefoon
De maaltijden kan je de dag van tevoren kiezen via een link in Google docs tussen 6u-12u. De keuze is niet groot maar de maaltijden vallen mij niet tegen en is voldoende om niet te veel kilo’s aan te komen. Twee keer per dag je tempratuur opmeten en doorgeven via LINE
Shoppen kan je ook door een QR-code te scannen en de lijst in te vullen. De spullen worden om 20. 00 uur gebracht en afrekenen doe je bij het uitchecken.
De wifi is voldoende snel, ik kan via mijn iPad de Nederlandse tv zien zonder al te veel haperingen in de streaming.
Nu ben ik op de 5e dag van mijn quarantaine en heb net de eerste Covid-19 test gehad. Morgen de uitslag. Een derde van de quarantaine zit erop, nog eventjes doorbijten.
Zondag rijdt Max nog 1x dit jaar, hopelijk zien we hem een keertje winnen in plaat van 3e te worden of uit te vallen.
Ik lees met belangstelling jullie opmerkingen of vragen.
Groet en prettige feestdagen!
Ingezonden door Ferdinand
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 november 2024Thailand ontdekken… (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (179)
- Lezersvraag21 november 2024Weet iemand of de supermarkt Okay in Cha-am nog bestaat?
- Lezersvraag21 november 2024Huis kopen met mijn Thaise partner en wat moet ik doen om er te kunnen blijven wonen?
Bedankt, Ferdinand, voor het delen van je ervaringen. A.s. zondag hoop ik ook via Frankfurt te vertrekken en ook in het hotel van jouw keuze, ChorCher aan te komen.
Nu eerst die Covid test nog…..
Goede reis Cornelis,
Jij hebt intussen ook veel info gedeeld.
Zo heeft iedereen de puzzelstukjes wel bij elkaar gekregen.
Ik zat alleen nog met de verlening van mijn extention of stay in mijn maag, want ik heb geen 800.000 baht op de bank, dus heb ik van de Ambassade de ondersteuningsbrief nodig.
Ik had thuis alle documenten klaargemaakt om in Thailand op te sturen, zodat tijdens mijn quarantaine de brief naar mijn vriendin gestuurd zou worden. Ik heb als ik uit het hotel kom slechts 5 dagen om de verlenging te regelen.
Tot mijn grote ergernis wilde men hier in het hotel niet meewerken op mijn verzoek de enveloppe op het postkantoor af te geven..Dus heb ik de Ambassade gemaild, de situatie uitgelegd en alle documenten meegezonden als pdf of jpg.. de betaling was al gedaan voor vertrek uit NL.
Hulde voor de ambassade, want de ondersteuningsbrief is gisteren al bij mijn vriendin met de post gearriveerd..
Lang leve het internet
Save paper
Groet
Tot je grote ergernis, schrijf je, wilde men niet meewerken in het hotel. Als ik dit lees dan denk ik dat je nog in de Nederlandse-modus staat. In Thailand is veel mogelijk en hoef je niet zelf overal achter aan of te regelen. In dit geval had je bell-boy of de front office manager even kunnen vragen om je te helpen en dan geef je hen 500 baht + motortaxikosten; voor zoiets belangrijks als een verlenging van je verblijf een klein bedrag. Zo doe je dat in Thailand en beloon je hen. Zo is er voor elk klusje of boodschap wel wat te regelen, bijvoorbeeld zit je in quarantaine-hotel; dan vraag je de schoonmaakster of dezelfde bell-boy om naar de 7-Eleven te gaan om een tas vol favoriete snacks, drankjes of yoghurt voor je te kopen, tip van 150 baht en dan ben jij blij en zij ook.
Dat zou in geval van een “Normale” hotelsituatie zo zijn, maar hier zie je niemand. Enkel de persoon die eten rondbrengt. Je krijgt alleen met de receptie contact via de interne telefoon of via Line..
Ik lees in de relevante Faceboekgroepen dat meer hotels weigeren post te laten verzenden. Ze beroepen zich op de door de overheid vastgestelde ASQ reglementen die nadrukkelijk zouden verbieden dat er ook maar iets dat afkomstig is van een quarantaine-gast, het hotel verlaat.
Inderdaad is de Nederlandse Ambassade zeer coulant. Ik had de postzegels niet op mijn retourenvelope kunnen plakken. Zij hebben de documenten per EMS post naar mijn ASQ hotel verstuurd. Achteraf heb ik begrepen dat de aanlevering van de nodige documenten ook per email had gekund. dat had me 70 euro bespaard. (fedex koerier)
Bijzonder informatief. Dank.
Ik hoop weer in de lente te kunnen gaan.
Sterkte tijdens je isolatieperiode.
zeer informatief dank je wel
Dank voor je info Ferdinand .
Ben nu ook bezig , maar waag het er niet op nog in december te gaan !
Dan weet ik zeker dat ik met Kerst en Oud-en Nieuw in quarantaine zit.
Wacht wel op een vlucht in januari.
Mijn situatie is practisch vergelijkbaar met die van Ferdinand. Met dien verstande dat ik op 4 december ben gevlogen met Etihad met een transfer in Abu Dhabi. Wachttijd 3 uur. Het toestel was practisch leeg. De dokumenten werden hier zeer nauwkeurig bekeken. Ze ontdekten dat mijn verzekeringsdokument een ingangsdatum had van 10 december terwijl ik daar op 4 december was. Na veel heen en weer gebel mocht ik uiteindelijk het toestel naar BKK in. Ik dacht alles in orde te hebben maar die datum was me niet opgevallen. Op de luchthaven hetzelfde ritueel als bij Ferdinand. Het leek wel een militaire operatie. Aangekomen bij het hotel worden de koffers ontsmet, temperatuur opgemeten en krijg je een pasje voor de lift om naar je kamer te gaan. Ik zit in Holiday Inn Express Siam voor 34000 Bath. Voorzieningen zijn ok maar mis wel een balcon. Heb inmiddels PCR test gehad met resultaat negatief en mag morgen een halfuurtje op het dak wandelen. Het eten is redelijk maar heb wel geklaagd dat het vaak koud was. Dit is inmiddels opgelost. Ik vermoed dat dit eten van buiten het hotel wordt bezorgd. Ga nu de 2 e fase in en hoop volgende week mijn geliefde in de armen te kunnen sluiten.
Hahaaa Ferdinand,
Ik ben jaloers. En ik zie je genieten van al die kerstlichtjes boven Bangkok.
Maar ook zie ik , aan de ingepakte rugzak, dat je startklaar staat om naar je lief te gaan.
Ik hoop, als alles goedgekeurd wordt, over 4 weken, ook in BKK te zitten.
Hee Peer,
De redactie heeft de foto gekozen en geplaatst. Dat ben ik niet..
Ik zie heel wat anders als ik naar buiten kijk.
Ik kijk in de verte op de gebouwen van de.universiteit Suvarnabumi.
En ik ben inderdaad startklaar om naar mijn vriendin te gaan.
De meeste van ons waarschijnlijk ook.
Groet
Hallo Ferdinand en andere lezers,
vanaf het inchecken in Amsterdamt/m het instappen in Frankfurt hebben we elkaar gezelschap gehouden. Ik heb in het vliegtuig nog rondgekeken, evenals op de luchthaven in Bangkok, maar heb je niet meer gezien. Ik zou wel meer contact willen hoduen. Mijn Line-id is: henklindeboom.
Mijn verhaal is t/m arriveren in Bangkok is geheel identiek.
Ik heb gekozen voor het hotel Best Villa in Pattaya en daarom kreeg ik een ALQ-badge. Mijn bagage was er niet, in Frankfurt al te horen gekregen dat het label vervangen was en het nieuwe nummer gekregen, en daardoor eerst bij de servicedesk papieren ingevuld.
Toen ik naar buiten kwam, bleek ik niet op de lijst te staan en na een kwartier kwam een dame mij vertellen dat ik op de lijst van die middag stond.
Er was voor mij een extra taxi besteld en na plm. 3 kwartier werd ik opgehaald door een minibus, die me solo naar Pattaya heeft gebracht.
Daar stonden 2 dames, ook gewikkeld in blauw plastiek, die mijn temperatuur opnamen, een vragenlijst doornamen over mijn medische toestand en medicijnengebruik. Daarna kon ik de keuze maken voor lunch en diner van die dag en werd ik naar de lift begeleidt, ook werd voor mij de knop ingedrukt, en op de verdieping werd in opgewacht door een jongeman, geen plastiek maar wel mondkapje, die zorgvuldig minimaal een meter afstand hield en mij naar de kamer heeft gebracht en mij vertelde dat alles in de kamer vrij was.
Er is voor 3 dagen: handdoeken, koffie, thee, frisdrank, fruit (zowel al consument-gereed, zoals ananas, etc als nog te schillen banaan, appel en sinasappel. Waspoeder, afwasmiddel, 2 diner- en 2 ontbijtborden, 2 soepkommen, 2 koffiemokken, alsmede 2 sets westers bestek.
Ik heb gekozen voor een Quarantine-Package van € 39.000,00 voor de gehele periode en heb een kamer, met een aanrecht en zeker belangrijk, een magnetron. Je kunt het best even op de website kijken om een indruk van de kamer te hebben en wat er bij hoort. https://www.bestbellapattaya.com.
Heb een balkon , waar tot plm 13.00 uur de zon op schijnt, dus daar is het ’s middags goed toeven.
Eten bestellen gaat hier ook via Line, voor de volgende dag. Eten is goed, ook met zout, peper en currie, en voldoende. Ik warm het meestal wel op. Maar door de magnetron heb ik ook meer vrijheid over het tijdstip van het eten.
We hebben ook roomservice voor extra eten en versnaperingen, maar hebben verder geen shoppingsmogelijkheden.
Wel mogen familie kleren, etc, brengen, maar absoluut geen voedsel.
Mijn vrouw heeft kleren gebracht, die zaten in de verlate koffer. Er mag vanuit het hotel niets worden afgehaald, Dus de was moet ik zelf doen.
Mijn koffer is trouwens maandagmiddag bezorgt, nadat ik ’s morgens al vanaf de luchthaven gebeld was dat het in Bangkok was aangekomen. Hoef dus geen was te doen, want ik heb nu kleren zat.
Gisteren de 1e Covid-test gehad, wat ook weer met een grote discipline en goed georganisserd werd uitgevoerd en daar krijg ik vanmiddag de uitslag van. Wanneer die negatief is, mag ik vanaf morgen een uur per dag vertoeven op het Sky-terrace en mag ik, officieel, gebruik maken van het balkon. Vooruitlopend op de uitslag heb ik dat voor morgen al gereserveerd en dat is geaccepteerd. Misschien weet het hotel de uitslag al, want vanmiddag is ook de kamer schoongemaakt.
Al met al valt het me erg mee om de dagen hier in afzondering door te brengen en ik kan, met de ervaring t/m nu dit hotel aanbevelen.
Wanneer er vragen zijn, ben ik uiteraard bereid om die te beantwoorden.
Groet
Henk Lindeboom
Hoi Henk,
Ik had in Bangkok ook al naar je uitgekeken en kon je niet vinden.
Zal een dezer dagen eens contact opnemen via Line..
Groet
Ferdinand
Kan jou in mijn Line niet vinden..
Hoi,
ik heb je mijn displayname gegeven. ID=henklindeboom1953
Ik zit nu ook in het ChorCher hotel wat bomvol is ik schat zo’n man of 80. Het is inderdaad een aanrader om e.e.a. mee te nemen. Er is bv geen flessenopener op de kamer (voor het geval dat je spuitwater bij 7/eleven zou bestellen) en ook geen glas om uit te drinken, slechts een koffie mok. Alleen nescafe koffie zakjes en geen thee zakjes. Als je net zoals ik een broodje meegenomen hebt in je bagage, vergeet dan niet een mes in te pakken want in het hotel krijg je er geen (because of bad history in the past Sir, same reason for no alcohol Sir).
Een simcard die 5G aankan bv DTAC is gewenst, de WiFi van het hotel is ronduit niet steeds zo geweldig. EU stekkers kunnen gebruikt worden in de stopkontacten.
Ton
Ik ben nu de koffers aan het pakken voor hetzelfde hotel, Ton. Mes, vork en lepel, en een kommetje voor m’n muësli zitten er al in. Theezakjes ook, trouwens. Plus een fles goeie Single Malt – maar die blijft dicht tot ik weer in Chiang Rai ben……..
Hallo Ton,
Ik zit in kamer 324.
Vandaag de 1e covid test gehad, dus kan ik als die negatief blijkt te zijn dagelijks even luchten.
Ik heb in mijn koffer behalve zout, ook een bestek meegenomen van thuis en sweet chilisaus..
Pindakaas en Hagelslag en theezaakjes heb ik standaard altijd bij me en voor het ontbijt bestel ik extra toast.
Ondertussen heb ik de fruitbekers gewassen en heb daardoor wat extra drinkgerei.
De Wifi accepteert maar max twee divices, mijn laptop kan geen verbinding maken met de wifi.
De Ipad wel.
Ik gebruik een thaise simkaart om mijn laptop via mijn telefoon aan het internet te koppelen.
Dat werkt prima.
Wie weet komen we elkaar nog tegen
Groet
Goed idee, die chilisaus – ik stop het nu in de koffer!
Aangezien je bij ChorCher bij 7/11 inkopen kunt laten doen, denk ik er aan ook regelmatig brood te laten komen. Echt geweldig is dat supermarktbrood niet, maar af en toe, met een dikke plak kaas erop – moet ook mee – is dat toch best lekker!
Op de shoppinglist staat geen brood,
daarom voeg ik bij de onbijtkeuze als extra bestelling 4 of 5 toast..
dat krijg je dan in een apart bakje erbij.
Melk of soyamelk wel, Ferdinand?
Er staan standaard 14 kleine pakjes melk voor je klaar. Je kan vast wel bijbestellen.
Hoe zit het eigenlijk met het schoonmaken van de kamer?
Dat ga ik de komende week merken, want de eerste week komt er niemand.
Je wordt geacht zelf je kamer clean en netjes te houden.
Schoonmaakspullen zijn dan ook voorhanden.
Als na de 1e covid test blijkt dat je negatief bent komt men schoonmaken.
Als de COVID test negatief is mag je de dag ernaa even een half uurtje luchten. In dat half uurtje wordt je bed verschoond, de handoeken vervangen en de vloer van de kamer en badkamer schoongemaakt.
Tjonge wat een gedoe. De nood moet wel heel hoog zijn (positief bedoeld) om dit allemaal over je heen te laten komen. Persoonlijk geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dit traject te volgen hoewel het best zwaar
is om zo lang gescheiden te zijn van mijn vriendin waamee ik al 10 jaar samen ben.
Ik vertik het eenvoudig om in dit opgetuigde circus mee te spelen en naar mijn mening zouden we dit allemaal moeten doen.
Hallo Ieppak,
Iedereen is vrij om te doen en denken wat hij wil over dit circus.
Persoonlijk vind ik het geen circus maar een noodzakelijk kwaad om Covid buiten de deur te houden zolang het vaccin nog niet wereldwijd is uitgerold. Ik zal me hier veiliger voelen dan in NL, waar vandaag weer 8700 positieve gevallen zijn geteld. ik zit in de risicogroep ivm mijn leeftijd en longconditie.
Van mij mag het regime wel streng zijn.
Het wordt niet gedaan om te pesten, maar het is wel tegen een hoge prijs voor degene die hun inkomen hebben zien wegvallen.
Hopelijk is eind volgend jaar iedereen gevaccineerd..
Tot zolang zal het circus door blijven spelen…(:-
Leuk om jouw verslag te lezen Ferdinand. Ik schoot flink in de lach vanwege het voorval met het zoutvaatje.
Zelf ben ik afgelopen zondag gearriveerd en zit in het Amaranth hotel welke net als ChorCher vlakbij de airport ligt. ChorCher was mijn nummer 1 op de lijst om te boeken maar helaas was het al volgeboekt tot later in december.
Voor anderen wil ik er op wijzen dat het verstandig is om zo tijdig mogelijk een ASQ te boeken. Ik heb een week voor vertrek contact opgenomen met ruim 20 hotels en velen bleken al vol te zitten. Dat had ik niet verwacht gezien het grote aanbod van hotels. Wel moet ik erbij aangeven dat een balkon voor mij een vereiste is vanwege een slechte gewoonte. Een klein aantal hotels bleek wel een kamer zonder balkon te hebben en ik vermoed dat ze om die reden dan ook beschikbaar waren. Veel mensen willen denk ik een balkon om toch ook buiten te kunnen zijn.
Uiteindelijk kon ik kiezen tussen het Arte hotel of Amaranth. Toch het duurdere Amaranth gekozen omdat deze ruim buiten het centrum ligt. Tot mijn verbazing kan ik hier gewoon een biertje bestellen. Verder ben ik over alles zeer tevreden en kan het zondermeer aanbevelen. Het eten is top en op alle vragen en verzoeken wordt zeer snel gereageerd (Line).
Ik kijk naar het noorden en zie de airport liggen. Kijk ik naar links dan zie ik het centrum in (wat ik denk) een deken van smog. Kijk ik vooruit of naar rechts dan is het geheel helder. Het valt me overigens op dat er behoorlijk wat vliegtuigen landen hoewel het ook om tussenstops of cargo kan gaan. Ikzelf vloog met Emirates en beide vluchten zaten schat ik voor 65-75% gevuld. Al met al komt het allemaal drukker op mij over dan ik had verwacht.
Mijn binnenkomst is o.b.v. het single entry Tourist Visa. Dit werd op 15 november voor Nederland bekendgemaakt en ben de volgende dag direct van start gegaan. Op 27 november het visum opgehaald en dezelfde dag in de avond de eerste approval voor het CoE gekregen. De 28e was het dus zover dat ik een ticket en een ASQ kon gaan boeken met het voornemen om op 5 december te vertrekken. Dat maakte de tijd voor het boeken van een ASQ dan ook beperkt en ik had weinig zin om met de feestdagen alleen in een hotel te zitten.
Er is al heel veel over geschreven op dit blog maar wil toch even noemen hoe het met de verzekering is verlopen: de standaard Engelstalige VGZ verklaring werd door de ambassade niet geaccepteerd. Op de 16e een aanvraag bij OOM ingediend maar deze liep vertraging op doordat ik netjes mijn (weinig relevante) medische historie had ingevuld. Uiteindelijk op zaterdag met AA Insurance Brokers te Hua Hin gebeld en binnen een uur had ik het verzekeringsbewijs al in bezit. In dit geval een volledige (Thaise) verzekering die ook geheel voldoet aan de gestelde Covid eisen. Overigens fors goedkoper dan wat via https://covid19.tgia.org/ wordt aangeboden voor alleen het Covid deel.
Wat betreft tips:
Al vaak genoemd is bestek. Dat verschilt per hotel natuurlijk maar ook hier is het toch plastic. Zodoende zelf een setje meegenomen en gewikkeld in een theedoek in de koffer gestopt. Mijn zoutvaatje heeft het wel overleefd.
Voor wie een echte espresso prefereert boven de bekende hotelkamer oploskoffie kan ik de Wacaco Nanopresso aanbevelen.
Ik vind een beetje humor wel erbij horen, dat is het zout in de (koffer) pap.
Ben ook blij dat iedereen uitgebreid reageert.
Mijn verklaring vd ziektekosten verzekering benoemd geen bedrag,
maar wel (no maximum) en dat werd geaccepteerd. Is van CZ
Apart dat de verklaring van het CZ dus wel geaccepteerd werd.
Ikzelf heb ook een VGZ Ziektekostenverzekering. Ik ben – uiteraard – geneigd om de (Engelstalige, no maximum) VGZ-verklaring naar de Ambassade te sturen om te zien hoe ze reageren. Want laten we eerlijk wezen: als de CZ-verklaring wel geaccepteerd is dan zou men de VGZ-verklaring ook (kunnen) accepteren. Niet geschoten..
Het scheelt toch honderden euro’s..
Het lijkt me sterk dat de “VGZ-goedkeuring” van de Ambassade in NL door de vliegtuigmaatschappij of de autoriteiten in Bangkok afgewezen zal worden. De vraag is; is dit nu een risico of niet… mmm.
De standaard eng verklaring kun je zo downloaden maar niet gebruiken.
Je moet vgz bellen voor een persoonlijke aanvraag en vermelden dat het voor thailand covid verklaring is. Dan krijg je de goede en accepteren ze.
Idem bij het Zilveren Kruis. Je krijgt dan een gepersonaliseerde verklaring. Zo staat er in de mijne dat ik een aanvulling op de basisverzekering heb die een eventueel verschil dekt tussen 100% van het Nederlandse tarief voor een behandeling en het Thaise tarief.
De standaard Engelstalige verklaring heb ik telefonisch aangevraagd en werd vrij snel beschikbaar gesteld om te downloaden via Mijn VGZ.
Dit was in de week van 16 november en ik heb de volgende dag nog een keer gebeld of men een verklaring m.v.v. ‘Covid inbegrepen’ wilde uitgeven. Daarbij ook aangegeven dat ik het nodig heb voor een reis naar Thailand.
De medewerkster van VGZ heeft het nagevraagd maar men bleek het niet te doen.
Later las ik hier op het blog (ben even kwijt wanneer) in een reactie dat er contact zou zijn geweest tussen VGZ en ambassade. Hoe dat precies zit weet ik niet maar mogelijk dat er sindsdien iets is veranderd.
Hoi Maurice,
Ik ga binnenkort hetzelfde traject nemen zoals u, met een single entry tourist visa. Een vraagje: hoeveel tijd was er tussen de aanvraag van uw visa en de aflevering? Ikzelf heb een afspraak op 15 december in de ambassade in Brussel, en ik vraag me af of dit voldoende tijd op voorhand is voor mijn voorlopige vertrekdatum van 8 januari. Nog iets anders wat ik me afvraag is of ik een tweede maal naar de ambassade zal moeten gaan om het visum op te halen, hoe zit dat precies?
Alvast bedankt.
Hoi Mathieu,
Mijn aanvraag verliep via de Thaise ambassade in Den Haag dus de snelheid van afhandeling kan natuurlijk verschillen. Ik heb alles in de 3 weken voor vertrek kunnen regelen.
Het visum aangevraagd op 20/11 en men gaf aan dat het niet met aangetekende post wordt verstuurd omdat bleek dat dit momenteel in Nederland lang kan duren. Ophalen kan in NL alleen op dinsdag of vrijdag tussen 13:30 en 14:00. Per email liet men later weten dat ik het op 27/11 kon ophalen. In Brussel zou dit natuurlijk anders kunnen zijn.
Daarna heb ik wel geluk gehad dat beide stappen van de CoE ieder binnen 7 uur warden approved (zelfs op een vrijdagavond). Deze approvals verlopen ook via de ambassade.
Informeer eventueel al voordat je het CoE hebt bij een aantal hotels of ze op de aankomstdatum beschikbaar zijn. Begin januari zal ook al druk zijn met boekingen.
Veel success!
Prettige feestdagen.
Hallo Ferdinand,
Herken je ervaring.
Als aanvulling op het strikte controleren van de verzekeringspapieren nog het volgende.
Ook naar de geldigheid wordt strikt gekeken.
Mijn verzekeraar had de verklaring voor een half jaar afgegeven. Ik moest vervolgens met een retour ticket aantonen dat ik voor de in de brief genoemde datum Thailand weer zou verlaten.
Mijn (Thaise) vrouw en ik hebben in het Centre Point Silom hotel in Bangkok gezeten. Zat volgens ons ook behoorlijk vol (alleen quarantaine mensen).
Dagelijks inderdaad ook via de Line app keuzemogelijkheden voor de maaltijden voor de volgende dag. Voor elke maaltijd drie keuzes. Maaltijden altijd vergezeld van zout., peper, ketchup, en Thaise (bijbehorende) sausen. Eten was prima en porties voldoende.
Onze kamer/suite beschikte naast een ruim balkon/terras over een keukentje met onder andere magnetron, waterkoker, wasmachine (inclusief waspoeder), koelkast. Bestek, borden, kopjes en dergelijke waren ook voorhanden. Waterflessen ruim voorhanden. Ook instant koffie, theezakjes en instant noodles.
Sinds afgelopen maandag weer een “vrij” man. Heerlijk.
hallo,
ik heb een vraagje zat jij met jou vrouw in 1 kamer of alle twee in aparte kamers?
Hallo MK, wij zaten met z’n tweeën op de kamer/ suite. Moesten bij boeken wel aantonen dat we getrouwd zijn.
Hadden een kamer met aparte slaapkamer waar wij samen zaten. Moesten overigens bij boeken wel aantonen dat we getrouwd zijn.
Hallo Ferdinand: ik vertrek 13 december 2020 met KLM rechtstreeks naar Bangkok en dan 16 dagen ASQ hotel In Nedeland 3weken 10 papieren in orde gemaakt en een CoE gekregen nu maar afwachten hoe het gaat met kerst alleen ( Andre Hazes) maar het komt hopelijk allemaal goed
Morgen mag ik de quarantaine uit. Mijn vrouw en dochters zijn in juni al terug gevlogen en morgen kan ik ze eindelijk weer zien.
De quarantaine viel me reuze mee, goed eten en geen slechte kamer en een heleboel tijd om over het leven na te denken.
Success nog de tijd is zo voorbij
Hier gisteren één van de laatste hordes genomen. Covid test om 11u, om 20.30u het testcertificaat in de mail.
Wéér een zorg minder!
https://coronalab.eu/corona-en-reizen-naar-thailand/