Lezersinzending: Slechte manieren van buitenlanders

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: ,
19 juni 2018

Ik wil het over de manieren hebben van sommige buitenlanders. Ik erger me groen en geel aan de manieren van sommigen. Vandaag het toppunt van deze slechte manieren.

Het immigratie kantoor in Chachoengsao geeft geen formulieren meer af voor het verlengen van het rijbewijs dankzij de slechte manieren (grote mond) van buitenlanders. Nu moeten we noodgedwongen afreizen naar de ambassade van Bangkok.

Bij deze wil ik er nog eens op wijzen dat je hier te gast bent in dit mooie land, gedraag je dan ook daarnaar en verpest het niet voor anderen!

Ingezonden door Bernd

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

35 reacties op “Lezersinzending: Slechte manieren van buitenlanders”

  1. Hennie Em zegt op

    Beste Bernd

    Wil hier toch op reageren.
    Over slechte manieren gesproken..
    Moest naar de immigratie, in Udon Thani, om mijn visa over te laten schrijven en deze viel bijna samen voor verlenging van mijn jaarvisa in mijn nieuwe paspoort.
    De dame was bezig met stempelen en vroeg aan mijn vriendin 500 bath voor het overschrijven, dit hoorde ik en zei, ik betaal niet want het is gratis.
    Maakte kenbaar dat dit corruptie was, en nogmaals, betaal niet.
    Zij wenkte naar achter, het kantoor, en zei, the Boss.
    Normaal gesproken krijg je tegen betaling van de 1900 bath voor verlenging een een betalingsbewijs, vroeg er 2 maal om, niet gekregen.
    Misschien is dat geld de andere kant opgegaan.
    Een paar maanden hiervoor, bij dezelfde immigratiedienst, een verklaring om bij de bank een rekening te openen, vraagprijs 400 bath wel betaald.
    Ja ik ben gast, maar deze mensen, maken zwaar misbruik van hun functie, want soms hebt je geen keus en bent van hun afhankelijk.

    Hennie Em

    • henry zegt op

      ook in Nonthaburi is dit gratis

  2. HarryN zegt op

    Beste Hennie, begrijp Uw probleem niet helemaal. Overschrijven van visa naar nieuwe paspoort kost gewoon B.500. Het verlengen kost inderdaad B.1900. Het zijn 2 verschillende handelingen en zie niet in wat daar corrupt aan is!!!!

    • Han zegt op

      Ik heb hem vorig jaar naar een nieuw paspoort over laten zetten in koraten dat was gratis.

      • janbeute zegt op

        De kosten voor een jaar verlenging op basis van retirement zijn nog steeds 1900 bath .
        Stempels overzetten van oa retirement visa extension en de laatste binnenkomst datum stempel in Thailand die je krijgt bij aankomst oa op een airport van oude naar nieuwe paspoort is nog steeds gratis .

        Jan Beute .

      • yannisio zegt op

        In Chiang mai idem dito. Gratis

    • LOUISE zegt op

      @Harry,

      Dan hebben wij toch ook een “”foutje”” geaccepteerd.

      Naar Bangkok voor nieuw paspoort.
      Met nieuw paspoort (man en vrouw) naar immigratie om visa over te zetten. Baht 3800.–.
      Ruim een maand later nieuw visum aanvraag, (e.e.a. kon niet tegelijktijd gedaan worden met de bepaling van het aantal dagen.) en wij kregen vrolijk weer Baht 3800.– te betalen.

      Dus Harry, Henny Em heeft gewoon gelijk, we zijn wederom getild.
      Dit gebeurde in Soi 5.
      Mochten we dit nog beleven, laat ik over 10 jaar weten hoe het dan gedaan is.

      LOUISE

      • NL TH zegt op

        Beste Louise,
        Ik blijf het toch vreemd vinden en snapt het vermoedelijk ook niet, maar als je een nieuw paspoort nodig heb kun je dat toch ook een maand eerder regelen als dat met het visum zo uit komt dan heb je het in een keer gedaan, heb ook niet het gevoel getild te zijn.
        Het is in dit geval een kwestie van plannen.

    • Noel Castille zegt op

      Staat duidelijk te lezen is gratis hebben mij ook 500 bath gevraagd heb een betaalbewijs gevraagd kunnen we niet geven dus niet betaald hebben de stempels niet overgezet mijn paspoorten aan elkaar geniet en naar mij gesmeten ? Dat is ook ok beweerde de dame in Udon Thani immigratie helaas heeft mij een paar uur aan de grens gekost bij een verlof tripje naar Laos kon het land niet uit . Zijn dan naar het immigratie
      kantoor in Nongkai geweest en hebben die stempels GRATIS overgezet ?

  3. peter zegt op

    JE kan je ook afvragen, waarom deze “slechte manieren” zijn ontstaan. Het verhaal van Hennie doet je bloed kolken en kan tot gevolg hebben “de grote mond” . Overal lees je deze verhalen en is dus te wijten aan employees van de Thaise regering. Ze kunnen een extra inkomen genereren en doen dat.
    Dus ja slechte manieren, van wie eigenlijk?

  4. Leo Bossink zegt op

    Beste Hennie,

    Ik ben al een aantal malen bij immigration in Udon geweest, voor verschillende zaken. Altijd heel vriendelijk geholpen en nooit enig probleem ondervonden.
    Misschien handig als je je beter laat informeren over wat een bepaalde dienst kost.
    Niet zo maar ambtenaren bij immigration beschuldigen van corruptie van uit je onderbuik gevoelens in de trant van ambtenaren zijn per definitie corrupt in Thailand.

  5. Cornelis zegt op

    ‘Afreizen naar de Ambassade van Bangkok’??? Het enige dat Immigration met het afgeven/verlengen van rijbewijzen van doen heeft is de afgifte van het vereiste Certificate of Residence. Geen enkele Ambassade, zelfs de niet-bestaande Ambassade van Bangkok, kan dit certificaat afgeven. Dus: wat bedoel je nu precies?

  6. Yuundai zegt op

    De schrijver van het inleidende artikel start manmoedig met en ik citeer ” Ik wil het over de manieren hebben van sommige buitenlanders. Ik erger me groen en geel aan de manieren van sommigen. Vandaag het toppunt van deze slechte manieren “.
    Waarna zijn betoog stopt, dit lijkt mij weinig tot niet betoog(je) om vervolgens de zwarte piet uit te delen.
    Natuurlijk zijn er talloze voorbeelden te melden van corruptie op allerlei fronten politie van hoog tot laag doet hier driftig aan mee, grote bedragen of ” gewoon ” dure horloges die op zeer slinkse wijze van pols veranderen. Na een gezellige avond in een bar met de nodig mee drinkende dames word je duidelijk gemaakt dat dit toch echt de rekening is EN betaald moet worden. Indien dit tot enige commotie leiden gaat wordt er Thais JEROMMEKE ten tonele gevoerd. Waarna de keus zeer eenvoudig ligt betalen of strompelen met een fors aantal tanden minder in je mond dan toen je die bar vrolijk lachend binnen stapte. Ik denk dat menig vakantie ganger, zich achteraf achter der lui oor krabbelt bij zo en fraai uitziend en jonge dame die hem berooid in zijn hotelkamer achterlaat, zijn roes dankzij drank en een pilletje uitslapend. Auto’s, scooters, motoren en jetski’s zijn vaak het onderwerp van ruzie omdat het uitgeleende materiaal in tip top conditie was meegegeven aan de klant maar die dat nu ” zwaar beschadigd” als je het bedrag dat je dient te betalen om de ‘ schade” te herstellen weer terug brengt.
    Ach ik kan nog wel een halfuurtje of meer doorgaan, maar wil het hier maar bij laten! Een ieder een vrolijke vakantie toewensend, ge zijt gewaarschuwd en een gewaarschuwd mens telt voor twee!

  7. Sjaak S zegt op

    Hetgeen Hennie schrijft heeft ook niets met slechte manieren te maken. Als er al van corruptie sprake is, doen de Thais dat ook op een beleefde manier. Dat is waar het artikel over ging en niet over je vermeende corruptie. Volkomen misplaatst hier, lijkt me.

    Dat buitenlanders menen dat ze met een grote bek alles gedaan krijgen en geen haar op hun hoofd erover nadenkt dat het juist andersom is, valt me ook wel eens op. Gelukkig niet al te vaak.

    Wanneer ik het over slechte manieren van buitenlanders heb, vind ik bijvoorbeeld de kleding van sommigen een in het oog springend punt. In bikini in Hua Hin of andere stad over straat lopen, past in Thailand niet. Ook niet de doorschijnende doeken die sommige dames dragen en je de bikini toch kunt zien, is een no-go. Of men hier nu zijn geld uitgeeft en of Hua Hin als een badplaats bekend staat, wil niet zeggen dat men zich buiten de daarvoor bestemde plaatsen (strand en zwembad) in badmode laat zien.

    Dan zag ik deze week in een foodcourt een (waarschijnlijk) Duitser, die zijn vrouw afblafte omdat zij óók water gekocht had, terwijl meneer dat ook deed. Ze moest eens eindelijk naar hem luisteren!!

    Vloeken en zoals op de foto hierboven, middelvinger opsteken naar Thais die in onze ogen verkeerd rijden, kan je het leven kosten en is op zijn minst ook slecht gedrag.

    Dit zijn slechts weinige dingen die ik noem… kan er meer opnoemen, maar dan val ik er zelf ook onder (ja ik gedraag me soms ook totaal verkeerd, onbewust, geef ik toe. Het heeft geen zin om de heilige uit te hangen en de vinger naar anderen te wijzen… Ik wil me ervan bewust zijn en probeer dat gedrag te veranderen…

  8. Han zegt op

    Er zullen wel enkele onbeschofte buitenlanders zijn maar om daar dan de hele groep voor te straffen vind ik beneden alle peil. En om hier dan een oproep te plaatsen om je fatsoenlijk te gedragen vind ik sterk overdreven.
    We weten allemaal dat sommige thai soms behoorlijk misbruik proberen te maken en op dat soort momenten mag je best duidelijk maken dat je dat niet accepteerd.

  9. johannes zegt op

    Beste Henny Em,

    Je schijnt te verwaarlozen dat je voor de Thaise cultuur hebt gekozen……
    En daar hoort de Aziatische corruptie ook bij………
    Ik verkeer hier nou 15 jaar en ben nog altijd blij met mijn verblijf……

    In jouw eigen land maak je andere “leuke” dingen mee !!
    Er is welliswaar weinig corruptie, maar misschien ben daar beter af

  10. Carolien zegt op

    Dan wil ik heel graag een tegengeluid laten horen.
    Wij komen al bijna 10 jaar graag in Thailand en hebben al heel veel lieve behulpzame Thai ontmoet.
    Afgelopen Mei vlogen wij terug van Chiang Mai naar Bangkok met een koffer die te zwaar was.
    ( jaja teveel geshopt) ik had het bedrag dat ik bij moest betalen al klaar.
    De stewardess liet ons de koffer van de band halen, keek of er niemand op haar lette, en liet ons hem weer terugzetten terwijl ze op een knop drukte. We zagen het gewicht van de koffer omlaag schieten.
    Ze glimlachte naar ons en zei goede vlucht.
    Paar dagen later in Ayuthhay liepen we langs de weg op zoek naar een taxi of tuk tuk.
    De weg werd steeds breder en nog steeds geen taxi dus we stonden te overleggen wat we zouden doen, oversteken en daar proberen of terug naar het hotel en daar een taxi bellen. Zover kwam het niet want uit een pick up die daar al even stond kwam een jong meisje. Met behulp van google translate vroeg ze waar we naar toe gingen en wat we gingen doen. Nadat we verteld hadden dat we naar de nightmarket wilden. Ze overlegde met haar vader, er werd plaats gemaakt in de pick up en ze brachten ons naar de nachtmarkt. Daar regelde ze een tuk tuk voor de terugweg en ze wilde er geen cent voor hebben. En nee de tuk tuk terug was ook niets duurder 😉 Kortom laten we niet vergeten dat er ook heel veel fijne mensen rondlopen

    • janbeute zegt op

      Beste Carolien , dat die koffer te zwaar was en de checkin stewardess jouw hielp of beter gezegt matste is dat dan geen form van corruptie .
      Wat hier namelijk gebeurt is dat er inkomsten toebehorende aan de luchtvaartmaatschappij verdwijnen in jouw voordeel .
      Mocht het verhaal andersom geweest zijn dat je teveel moest bijbetalen dan gebruikelijk dan was je ook zeker boos geworden .

      Jan Beute .

      • Sjaak S zegt op

        Janbeute, je moet met alle geweld willen reageren, of niet? Wat is daar nou corrupt aan? Corruptie is het aannemen van steekpenningen omwille van eigen voordeel. Nou vraag ik me welk voordeel die stewardess had? Waarschijnlijk was het vliegtuig niet vol en was er nog genoeg speling.
        En als de voordelen voor Carolien waren, waarom??? Wat gaat zij doen met dit ‘matsen’. Heeft ze erom gevraagd? Moest zij iets voor de stewardess doen en deed ze dit alleen maar in eigen voordeel?

        Regeltjes zijn er om gebogen te worden. Ik vind het geweldig dat er zulke mensen zoals die stewardess bestaan. Ik ben zelf steward geweest en weet hoe er met gewicht omgegaan wordt.

        Ik heb het zelf al een paar keer meegemaakt dat mijn koffer te zwaar was. Toen de zware delen uit mijn koffer gehaald en in mijn rugzak gestopt. Die nam ik mee in de kabine. Mijn totale gewicht met bagage bleef hetzelfde..

      • stevenl zegt op

        Als de checkin dame er geld voor vroeg is het corruptie, als ze er geen geld voor vroeg (wat hier het geval was) is het geen corruptie. Of het juist handelen of niet is laat ik in het midden, is voor deze discussie niet van belang.

  11. Niek zegt op

    Wij zij hier helemaal niet ’te gast’, maar hebben recht van verblijf hier als wij ons aan (inter)nationale verplichtingven houden. Een ‘gast’ kan zich daar nooit op beroepen, maar is geheel afhankelijk van de welwillendheid van de gastheer of -vrouw.

    • Rob V. zegt op

      Met je eens Niek. Een buitenlands persoon met geldig langverblijf visum of verblijfsvergunning is niet ’te gast’. Die kan zich prima als (semi?) inwoner van het land voelen en is dat ook. Je bent dan wel geen landgenoot maar toch meer dan iemand die eventjes op vakantie is. Hou je verder aan de wet en algemene fatsoensnormen. Kortom volg de procedures, heb geduld en respect en dan kom je een heel eind in het leven. Die vlieger gaat op voor buitenlanders in Thailand aksmede die in Nederland.

      Ik moet toegeven dat ik moet grinikken uit een soort van medeleiden als ik van sommige lees dat ze in Thailand pas geleerd hebben dat schreeuwen en stemverheffing niet helpt en niet goed is… laat staan hen die dat nooit leren…

  12. Bern zegt op

    Beste Han,
    Ga eens een poosje op het immigratie kantoor zitten en observeer de mensen, dan snap je precies wat ik bedoel!
    Het is in het bewuste kantoor zelfs nog erger ze doen geen enkel extra werk meer voor buitenlanders dus de goede moeten er weer onder lijden.

    • Han zegt op

      Beste Bern,
      Kom daar zoals de meeste farang met enige regelmaat en heb nog nooit iets raars meegemaakt op een stel Birmesen na die ergens over aan het schreeuwen waren. Ik wordt ook altijd heel correct geholpen, heb ik niets op aan te merken.
      Er zal wel eens wat gebeuren maar daar kun je mi niet de hele populatie buitenlanders voor straffen.

  13. ruud zegt op

    De immigratie verleent soms diensten, die niet tot hun takenpakket behoren, maar ze tegen een vergoeding eventueel verrichten.
    Of het overschrijven van een visum tot hun takenpakket behoort, weet ik niet, maar zoniet, is het niet onredelijk, als ze daar een vergoeding – zonder betalingsbewijs uiteraard – voor vragen.
    De keus is dan aan ieder, om voor die niet verplichte dienst te kiezen en te betalen, of anders om naar de juiste instantie te gaan.

  14. Bert zegt op

    Ik ben momenteel in Nederland en vraag mijn jaarlijks visum Non O imm op basis van huwelijk aan bij de Thaise Ambassade in Den Haag. Doe dit reeds voor de 6e keer en daarvoor al vele malen een 60 dagen visum en weet dus wel hoe het enigszins werkt.
    Ik heb voordat ik afreis naar den Haag altijd via email contact met de Th ambassade en vraag dan of mijn documenten compleet zijn of dat er nog aanvullingen cq wijzigingen zijn. Ik krijg hier telkens een net mailtje op terug met het antwoord.
    Dit jaar had ik niet goed opgelet (te veel kletsen) en had bij de gemeente een verkeerd uittreksel meegekregen zonder er op te letten. In de map met overige documenten gedaan en de volgende dag afgereisd naar Den Haag.
    Voor mij was een echtpaar dat ook voor een visum kwam en wou pinnen. Toen de medewerker hen er vriendelijk op wees dat dat niet mogelijk was, maar op 5 minuten lopen een pinautomaat was werd het toch al kleine hokje te klein en meneer meende met verbaal geweld wel even te vertellen dat het achterlijk etc was. Resultaat toch naar buiten en de mededeling dat meneer niet de juiste documenten had en morgen maar terug moest komen met de juiste documenten en contant geld.
    Ik was de volgende en overhandigde de documenten en de medewerker wees mij er op dat één document niet juist was en tja toen zei ik zelf maar dan kom ik over 2 dagen wel terug. De jongeman lachte vriendelijk naar mij en vroeg of hij mijn paspoort even mocht zien want hij dacht mij te herkennen en keek mijn bijna volgestempelde paspoort in en zei dat hij wel zou overleggen met zijn baas. Vrijdags terug en mijn visum was netjes geregeld. Had al een doos koeken in mijn rugzak en heb die overhandigd voor de fijne service en de jongeman zei vriendelijk tot volgend jaar meneer.

    Mijn boodschap is eigenlijk dat je terug krijgt wat je geeft en dat maakt niet uit waar je dat doet en tegen wie, maar meestal bereik je met een beleefde houding meer dan met een grote mond, waar ook ter wereld.

    • NL TH zegt op

      Beste Bert,
      Je zegt hier boven nu precies hoe het is ik had ook iets verkeerd gelezen heb het netjes uitgelegd werd vriendelijk verder geholpen met de mededeling de volgende keer er wel aandenken.
      Maar ja als je willens en wetens de regels over treed moet je niet denken met een grote mond het naar je hand te zetten.
      Maar dit onderwerp is op deze blog weleens vaker te spraken gekomen.

  15. Leo Th. zegt op

    Bernd, overal ter wereld vind je personen met slechte manieren, tot het onbeschofte af. Je kunt er vanuit gaan dat zij deze houding ook tijdens een verblijf in Thailand ten toon blijven spreiden. Het passeren van een landgrens zal geen invloed hebben op hun aangeleerde gedragingen of karakter. Hoe jij zo stellig kunt beweren dat immigratie in Chachoengsao geen papieren meer verstrekt voor verlenging van een rijbewijs, maak je niet duidelijk. Eigenlijk kan ik van jouw inzending geen chocola maken en je oproep aan buitenlanders om zich ‘netjes’ te gedragen zal totaal geen effect scoren.

  16. Haki zegt op

    Ach, wat denk je van de kosten die een Nederlandse gemeente (Breda in dit geval) in rekening brengt, enkel om je handtekening te verifieren? € 12,50! Ik had dat nodig voor het Schengen visum voor mij Thaise partner en verzocht of men gelijk een tweede formulier met mijn handtekening wilde verifieren, voor het geval de eerste verloren zou gaan met de post. Dat kon niet voor die zelfde € 12,50 en zou me nog eens € 12,50 kosten. Dit had dus niets te maken met slechte manieren of corruptie….gewoon starheid van de ambtelijke molen die je dus overal kan tegenkomen!

  17. Henk zegt op

    Onbeschofte buitenlanders zijn er maar denk ook dat het ligt aan de Thai.
    Door de steeds veranderde regels, en de regels regionaal is het een reactie op actie.
    Op maandag bij department of transport de aanwezige formulieren invullen aten controleren en er moest nog een ander bij. Ze kruiste dit aan op een papier waar de regels IP stonden. Verder was alles in orde.
    Dus de dag erop met het stapeltje aangevuld met de nieuwe heb ik de spullen in geleverd.
    Na 15 minuten werd mij keurig medegedeeld door een jongeman dat mijn papieren niet in orde waren. Het juiste visum ontbrak. Hoezo? Ik had geen work permitt. Nee ik heb een non immigrant 0.dit is voor een rijbewijs voldoende.
    Vreemd dat gisteren het wel voldeed. Tja het feest ging niet door.
    Heb hem toch uitgelgd dat hij de regels na moet kijken.
    Op een ander kantoor dus gewoon dezelfde ingeleverd en haf na de formaliteiten het rijbewijs.
    Vriendelijk zijn tegen de Thai is normaal .echter sommige fatsoensnormen worden door de Thai overschreden.
    Als voetganger durven ze nog over je voeten heen te rijden.
    Als automobilist snijden ze en als je ze niet voor laat gaan zijn ze verontwaardigd.
    In winkel centra wordt je geacht op je beurt te wachten bij kassa’s. De tha is een ridicule voordringer. Terug zetten is mijn systeem. Bij het bus gebruik? Voordringen. Zeg je er wat van dan zijn ze boos.
    De strekking van mijn reactie;
    Er zijn onbeschofte mensen in alle bevolkingsgroepen .
    En het is niet specifiek aan immigratie personeel.
    We hebben hele goede ervaringen met alle doelgroepen in Thailand. De slechte ervaringen is soms moeilijk om mee om te gaan maar af en toe..
    Zeker als een motorbike over de stoep rijdt en verwacht dat ik aan de kant ga. Mooi niet dus. Tja dan worden ze boos en ben ik degene die verkeerd doet.
    Wie is onbeschoft?
    Ach zegt mijn vriendin: this is Thailand.

  18. Bem zegt op

    Helaas is met het lezen van sommige reacties al zeer duidelijk hoe het gedrag is
    En inderdaad met beleefdheid bereik je nog altijd het meest. Het is mij iniedergeval wel duidelijk geworden hoe men zich gedraagt in het gastland, pff
    Misschien toch eens nadenken over je eigen gedrag kan geen kwaad dunkt mij.

  19. Tom zegt op

    Vorig jaar de bouwtekening ingediend en moest iets van een paar honderd Bath betalen , bleek ons huiis groter te zijn dan hun dachten , moest eigenlijk bijbetalen , maar was wel goed zo .
    Blijf netjes en vriendelijk met je taalgebruik maar ook lichaamstaal en je zult weinig last ondervinden van “corruptie .
    Belangrijk is goed informeren waar bepaalde zaken kosten , ze rekenen niet overal hetzelfde.

  20. Marco zegt op

    Het is niet te geloven iemand schrijft een stukje over het feit dat hij zich ergert aan onbeschofte buitenlanders en de vaste steen en been klagers draaien het gelijk om.
    Het ligt natuurlijk weer aan de Thai.
    Altijd maar klagen sommige mensen maken er een hobby van misschien is het ook alles wat ze hebben.

    • Sjaak S zegt op

      Je haalt me de woorden uit de mond. Dat is nou wat sommigen hier doen, wanneer ze het onbeschofte gedrag als gevolg van hun ervaringen met enkele Thaise bewoners toedragen. Een ander de schuld te geven van je eigen gedrag is het niet willen nemen van eigen verantwoording.
      Dat is voor mij het ergste soort. Ik heb nog pas geleden een jarenlange vriendschap verbroken, door dit gedoe met een persoon die altijd iedereen de schuld gaf behalve zichzelf. Vreselijk dat soort mensen.

  21. Antonio zegt op

    Corruptie heb je overal dus Thailand is helaas geen uitzondering…
    Als je als toerist ook wel vaak wordt besodemieterd waar je nooit jou gelijk zult krijgen in ene land minder en ander meer.Niet te vergeten Indonesië….want daar is het deel van cultuur.
    Groetjes
    TonyM


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website