Lezersinzending: Reparatie Mitsubishi Triton
Mijn Mitsubishi pick-up maakte lawaai tijdens het rijden en vermoedelijk versnellingsbak problemen, dus ik naar de Mitsubishi dealer in Khon Kaen vlakbij de Makro.
Een garagemedewerker heeft er mee gereden en later ben ik gebeld dat ze het probleem na konden kijken voor 2.000 baht. Eerst zeiden ze dat reparatie 50.000 baht zou kosten, maar daarna vond met dat de versnellingsbak beter gereviseerd kon worden. Ze hebben 3 lijsten van alle onderdelen gemaakt, totale kosten 250.000 baht.
Ik heb alles maar meegenomen. Men heeft daar blijkbaar geen verstand hun merk auto’s en van repareren.
Onze dominee zorgt niet alleen voor ons geestelijk welzijn maar denkt ook mee als we problemen met wereldse zaken hebben zoals nu met de auto. Hij kende wel iemand die een garage heeft en betrouwbaar is. Die man wist meteen dat het probleem met de versnellingsbak was. Hij heeft gerepareerd, kosten 5.000 baht, maar meldde ook dat het beter was om de koppelingsplaten te vernieuwen. Dat heeft hij toen ook gedaan totale kosten 9.600 baht. De auto rijd weer geruisloos. Hij heeft ook alle onderdelen die hij vervangen heeft, laten zien. Perfecte behandeling.
Dus de officiële Mitsubishi garage is niet deskundig en betrouwbaar. Verwacht je toch niet?
Ingezonden door Jay
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Dag Jay, interessant en inderdaad verwonderlijk dat de dealer er zo weinig van kent of er zo erg wilt van profiteren. Om ons te hoeden van die praktijken en de betrouwbare kleine middenstander te ondersteunen, zou het interessant zijn de gegevens van je reparateur te kennen, naam telefoonnr. en/of adres is steeds welkom, temeer daar ik ook in Khon Kaen (Phra Yuen) woon. Bij mijn Honda dealer is het ook steeds de batterij of de banden die om de haverklap moeten vervangen worden. Niet normaal. Je reparateur verdient publiciteit en werk en het is wenselijk dat wij elkaar beschermen tegen de vermelde praktijk van rekeningen op te blazen bij farang.
Althans dank bij voorbaat. Mag ook naar : [email protected] als je het liever binnenskamers houdt.
Hans.
Hans,
De reparateur is in het noord oostelijk gedeelt van Khon Kaen in Ban Nong Hin. Tel no 0842003435
Je neemt komend vanaf het zuiden de ringweg van Khon Kaen de 230 aan de oostkant. Als je noordelijk rijdt krijg je na de kruising met de weg naar Kalasin no 12 een stoplicht. Daar linksaf.en dan nog 2,3 km..
16°28’48.05″N
102°52’9.11″E
Hij heeft ook plaatje op Google Earth
Als je de tel no van de dominee wilt weten kan ik die ook geven.
groet [email protected]
Geloof niet altijd dat de dealer gelijk heeft, is in Ned ook regelmatig het geval dat een universele garage een ander idee heeft en het dan goed en veel goedkoper oplost.
Dit kan voor ons ook op termijn wel een interessant adresje zijn. Wat is het adres en locatie van die garage?
Ik had hetzelfde. Ook versnellingsbak problemen, Eerste garage gaf aan zou 60.000 Thb kosten voor nieuwe versnellingsbak. Andere garage ( kennis van mijn vrouw) heeft kabel vervangen, versnellingsbak bleek niet kapot. Kosten: 500 Thb.
Goede keus gedaan…als je bak open is kan je ook het beste platen en drukgroep verwisselen
Jay,
Het verbaast me niet meer. Je moet in je handen knijpen als je een goede monteur of vakman gevonden hebt.
Ik heb iets dergelijks ook gehad met 2 Mazda dealers – echter de bedragen waren onder de 20.000 baht.
Voor de aankoop van een Mazda 3 ging ik naar Mazda Rayong voor een check vooraf. Dat duurde 4 uur en kostte maar 1200 baht. Goed materiaal voor de onderhandelingen. Ze hadden een olielek geconstateerd en geadviseerd 6 soorten pakkingen van de motor en de versnellingsbak te vervangen.
Na de aankoop ging ik naar de Mazda dealer bij mij in de buurt. Nadat ze de motorblok uitgehaald hebben, vonden ze de oorzaak. De oliesensor die buiten het blok uitstak bleek gekneusd te zijn waardoor olie lekte. Na aandringen van mij en verdere analyse werd gegeconcludeerd dat in principe de pakkingen nog goed zijn. Al met al scheelde de schade slechts een paar duizend baht minder, want Mazda heeft een vast all-in arbeidsloon bedrag voor groot onderhoud, waarbij het motorblok uitgehaald moet worden. Ik zat dicht tegen de 100.000 km, dus heb ik ook gelijk de waterpomp laten vervangen. Kostte geen extra arbeidsloon.
In Thailand is het zo, dat de betere monteurs niet bij een merk dealer te vinden zijn.
Geld zowel voor motorbike als car.
Reden is dat ze zelfstandig veel meer kunnen verdienen dan die happekrats bij de merkdealer.
Ook een rol is dat ze bij merkdealers veelal alleen het saaie werk doen, waaronder oa afleverings beurten olie verversen onderhoudsbeurten en cleanen.
Zelfstandig is het vak meer gevarieerd en ook nog beter betaald.
Bij mij in het dorp ook een goede kennis van mij werkt ook een monteur die superhandig is in brommers en kleine landbouw machines, heeft vroeger enkele jaren gewerkt bij een erkende Honda brommer dealer, en kwam met het zelfde verhaal toen al.
Maar 250000 baht voor reparatie aan een mitsch versnellings bak, is dat niet een beetje teveel gevraagt door die dealer.
Zo zie je maar weer matige kennis van zaken daar op de werkvloer in de workshop.
Jan Beute.