Lezersinzending: Reizigers met Qatar Airways opgelet
Wij hebben een nare ervaring met Qatar meegemaakt die ‘doorvliegers’ voor behoorlijke problemen kan plaatsen, als volgt.
Op 1 oktober zijn we van Parijs via Doha naar Bangkok gevlogen. Het ticket gekocht via de officiele site van Qatar. Aangekomen bij de bagage incheckbalie in Parijs zeiden we dus, net als alle keren daarvoor, svp bagage doorsturen naar Chiang Mai. Dat werd geweigerd!
Er ontstond een interessante discussie waarin wij aangaven dat het betekende dat we door de douane (koffers!) en de immigration moesten in Bangkok en dan onze volgende vlucht met Bangkok Air zouden missen! Na een behoorlijke discussie werd ons een assistent toegewezen die ons zou opvangen in Bangkok en ons rapido door de douane en immigration zou loodsen. Dat gebeurde ook en we waren nog net op tijd om onze Bangkok Air vlucht te halen maar we waren wel behoorlijk ‘pissed off’ als jullie begrijpen wat we bedoelen.
Eenmaal in Chiang Mai aangekomen ben ik dieper op de zaak ingegaan. Onze buurman in CM had daardoor al zijn vlucht in Bangkok gemist! Er ontstond aan behoorlijk pittige strijd met de ‘Customer Relation Officer’ op het hoofdkantoor van Qatar in Doha via emails maar ze bleven voet bij stuk houden ondanks ons argument dat wij bij de boeking niet op de hoogte waren gesteld van het volgende feit.
Qatar zal geen bagage meer doorsturen als de volgende vlucht niet plaatsvindt met een bij de One World Alliance groep behorende maatschappij waartoe ook Qatar behoort (en de belangrijkste is). En bijvoorbeeld Bangkok Air is niet (meer) zo’n maatschappij.
Er kon zelfs geen excuus af!
Voor de geinteresseerden is de officiele e-mail van Qatar Airwys over deze koersverandering beschikbaar via ons email adres: [email protected]
Je zou het ook nog koppelverkoop kunnen noemen maar het kan reizigers behoorlijk in de problemen brengen dus wees alert!
Zegt het voort.
Ingezonden door Aad van Vliet
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 november 2024Thailand ontdekken… (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand (179)
- Lezersvraag21 november 2024Weet iemand of de supermarkt Okay in Cha-am nog bestaat?
- Lezersvraag21 november 2024Huis kopen met mijn Thaise partner en wat moet ik doen om er te kunnen blijven wonen?
Maar dit is nou juist de kracht van de alliantie, ze gaan die niet voor niets aan. Veel mensen boeken het 2e deel van de reis met een goedkopere chartermaatschappij maar dan heb je geen aanspraak op de rechten van de eerste airline die je hebt geboekt.
Ik denk dat doorlabelen van de bagage niet eens kan en mag.
Ze hebben dat echt wel goed dichtgetimmerd.
Dus daar moet je wel bij stilstaan bij het boeken.
Natuurlijk wordt de bagage niet doorgelabeld naar een maatschappij waar men geen overeenkomst mee heeft. Ik zie het probleem niet. De tickets zijn dus separaat gekocht, dat moet dus wel, dan weet je ook dat er geen doorlabeling plaatsvind. Heb je op de site van Quatar air de trip als aaneengesloten geheel geboekt, dan wordt er wel doorgelabeld.
Complimenten voor Qatar Airways dat ze jullie nog geassisteerd hebben in Bangkok, want als ik de (onterechte) verontwaardiging in je mail lees, zal het bij de check-in nog wel een graadje erger geweest zijn.
Natuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid om voordat je boekt te checken of er een overeenkomst bestaat met de domestic airline waar je mee verder vliegt en als dat niet zo is, dan moet je gewoon zorgen dat er voldoende tijd tussen zit en dan moet je inderdaad je bagage opnieuw inchecken.
Goed dat je op deze manier andere reizigers daarop wijst, maar Qatar treft dus geen enkele blaam.
Inderdaad, een jaar of 5 geleden een twee ticketten gekocht met Etihad van LHR – BKK en een 2de ticket BRU – LHR met BMI. De prijs van die 2 ticketten samen was nog 350 Euro goedkoper dan rechtstreeks te boeken uit BRU naar BKK met Etihad. Etihad en BMI hadden zelfs een joint venture en die wilden zelfs mijn bagage niet doorsturen in LHR. QATAR heeft juist zijn werk gedaan zoals het voorzien is.
Goed dat dit verhaal gepost is. Niet zolang geleden stond hier een vraag over de overstaptijd op Bangkok Suv. in de antwoorden stond een aantal keer dat de koffers doorgelabeld zouden worden. Dat is dus niet standaard en soms weer wel. Vroeger stonden er juist lezersvragen over dit gebeuren op deze site. Ik hoop wel dat je dame van de incheckbalie niet helemaal om ver hebt geblazen. Ik vind het wel netjes van Qatar ze je hulp hebben geboden.
Wij hebben dus exact hetzelfde meegemaakt met KLM. Die weigerde in Amsterdam onze vlucht naar Chiang Mai door te labelen, omdat we het ticket niet bij KLM hadden gekocht. In Bangkok waren we daardoor te laat voor onze aansluitende vlucht. Gelukkig loste Thai Airways dat goed voor ons op. Men had ons al -ongevraagd- op een volgende binnenlandse vlucht geboekt. Dat is dus wel een compliment waard.
Iedere maatschappij weigert door te labelen als je overstapt op een andere maatschappij.
Alleen als je doorvlieg met dezelfde word er doorgelabelt.
Dat systeem werk op de hele wereld het zelfde.
Voor dat mensen op reis gaan, eerst goed informeren.
Qatar Airways is zo netjes geweest om deze mensen te helpen, wat veel andere maatschappijen echt niet doen. Dus hebben ze nog veel geluk gehad en kunnen ze niet klagen
Vorige maand Doha naar Praag gevlogen via Munchen. Doha naar Munchen was met Qatar Airways en Munchen naar Praag met Lufthansa. Bagage was geween door gecheckt naar Praag. Dus het is echt niet zo dat “Iedere maatschappij weigert door te labelen als je overstapt op een andere maatschappij.”
Inderdaad, als de 2 airlines geen overeenkomst hebben dan wordt er niet doorgelabeled. Begrijp ik volledig. En om on topic te blijven, weten jullie of Bangkok Air en Thai een overeenkomst hebben ? Wij vilegen met Bangkok Air vanuit koh Samui naar BKK, en daar hebben we aansluiting naar onze intercontinentale vlucht naar Brussel. Zou er in dit geval doorgelabeled worden ? Of best eens een mailtje naar beide maatschappijen sturen ?
kop Kuhn Kap !
Hoi Tony,
neen, Thai Airways and Bangkok Airways zijn GEEN air alliance partners. Dus normaliter wordt er niet doorgelabeld.
anderzijds labelt Bangkok Airways wèl door naar eindbestemming èn print het ook je boardingpass af voor je aansluitende internationale vlucht( volledige lijst van airlines op hun website ) richting thuis … bovendien passeer je immigration en douane op een aantal van de luchthavens waar ze op vliegen , oa. Samui , Krabi ……
IK BEGIN MET VRAAG : waar op website van Bangkok air staat de lijst met maatschappijen waarvoor ze doorlabelen naar eindestemming ??? Dank.
ik vlieg paar keer per jaar van chiang mai naar bangkok en vervolgens naar amsterdam. cm>bkk met bangkokj air, bkk naar nederland met verschillende maatschappijen.
Bij inchecken (op het lokale deel van het gebouw !!) telkens bagage doorgelabeld gekregen naar amsterdam, kreeg beide instapkaarten geprint en werd me gezegd: doorlopen naar internationale afdeling. Daar door douane gegaan. Je krijgt bij inchecken een stikker die je op je revers kleeft en gaat op bangkok van domestic naar international zonder nog douane te passeren. Bij aankomst bordjes volgen waarop de code die op de stikker staat.
Die lijst stond altijd op de website, maar aan de betreffende pagina wordt kennelijk nu gewerkt: https://www.bangkokair.com/pages/view/check-in-through
Over de hele wereld is het van toe passing dat je bij aankomst in welk ook land. De stad van aankomst door de emigratie gaat en ook de douane. Dat is niet alleen in Bangkok, maar in elk land waar je land is de eerste plaats waar je land dat je immigratie en douane door gaat. Daarna kan je met ongeacht met welke airline door vliegen naar de plaats van bestemming. Dus altijd genoeg tijd over houden voor de volgende vlucht.
Dat klopt niet, Rene. Als je bagage is doorgelabeld ga je in Bangkok wel door immigratie, maar passeer je de douane pas op je uiteindelijke bestemming.
Rene en Cornelis, indien je bagage is doorgelabeld blijf je als passagier in het transit-gedeelte van het vliegveld en passeer je zowel immigratie als douane op je uiteindelijke bestemming.
Nee, dat is niet waar je gaat altijd door immigratie in bkk ook als je bagage is doorgelabeled.
Niet op Suvarnabhumi, in ieder geval. Kwam daar op 7 november j.l. aan vanuit Phnom Penh, met Chiang Mai als eindbestemming – en m’n koffer was ook naar die bestemming doorgelabeld.
Immigratieformaliteiten in Bangkok vervuld – m’n paspoortstempel bewijst dit – en met de koffer in Chiang Mai door de douane.
Ja, dat klopt wel, maar ik denk dat er wel een uitleg is waarom de ene door immigratie moet en de andere niet.
Het hangt er van af vanwaar je aansluitende vlucht vertrekt.
Ik heb het dan over dezelfde luchthaven, en niet vanuit Suvarnabhumi naar Don Muang gaan, want dan moet je altijd door immigratie en douane.
Suvarnabhumi heeft twee terminals voor passagiers.(voor ons passagiers want ook nog cargo, etc maar laat het bij die twee houden).
Normaal komen we aan op de internationale terminal (international flights) en vertrekken aansluitende vluchten vanuit de nationale terminal (domestic flights) (of andersom)
Die nationale terminal voert enkel vluchten binnen Thailand uit (domestic flights) en dus moet je eerst door immigratie om naar die “Domestic Flights Terminal” te kunnen gaan.
Enkel indien je doorvliegt naar een land buiten Thailand, of wanneer je vlucht ook vertrek vanuit die Internationale terminal (vb zelfde vliegtuig vliegt door naar een andere internationale luchthaven van Thailand waar ook immigratie aanwezig is) hoef je niet door immigratie, maar zal dit in de andere luchthaven gebeuren (als dit tenminste je eindpunt is).
In jouw geval zal je dus geland zijn met een vlucht vanuit Phnom Penh in de “International flights terminal” van Suvarnabhumi, en is je aansluitende vlucht vertrokken vanuit de “Domestic flights terminal” van SuvarnaBhumi naar Chiang Mai. Dat kan best met dezelfde maatschappij zijn (of een partner daarvan), alleen is de vertrekplaats hier van belang. Je verandert namelijk van Terminal. (maak voor je bagage niks uit)
In dat geval moest je dan door immigratie omdat je van Terminal verandert.
Indien je met diezelfde vlucht vanuit de “International flights terminal” zou kunnen doorvliegen naar Chiang Mai, had je niet door immigratie gemoeten maar had je dit in Chiang Mai moeten doen.
Indien het toch anders was laat het dan even weten. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
Telt niet voor bagage. Koffers is iets voor douane. Als die kunnen worden doorgelabeld moeten ze maar op hun eindbestemming door douane (of tot waar de labeling is gebeurd). Maakt niet uit of je dan zelf door immigratie moest of niet.
Gewoon met KLM vliegen en in één keer boeken.
Heb dikwijls een ticket geboekt bij KLM om echter pas veel later te doen besluiten om direct door te willen reizen naar Koh Samui, zodoende enkele weken later op de site van Bangkok Airways een ticket geboekt die het meest gunstig aansloot dus beide onafhankelijk van elkaar geboekt.
Op AMS is op verzoek om het door te labelen ondanks het niet in één keer geboekt te hebben bij vertrek het nooit geen enkel probleem geweest evenals bij vertrek van USM.
Ik heb ik mijn leven heel veel gevlogen en als je nu eenmaal twee tickets koopt bij twee maatschappijen dan is het toch logie’s dat ze niet door labelen. Als je bij één maatschappij een ticket boekt van Parijs naar Chiang Mai wordt je bagage wel door gelabeld.
Hoe dom kan een mens zijn……..
Dit doet geen enkele maatschappij ook KLM niet
Zelfde meegemaakt paar maanden geleden, op de site van Qatar AW geboekt: BXL-Doha-BKK-Phuket. Twijfel, onwetendheid en foute info bij check in van Qatar AW op Zaventem, bagage ging automatisch doorgaan van BKK naar Phuket met Bangkok Air. Bij aankomst in Phuket was bagage ergens achtergebleven, men wist niet waar, en werd pas na +8 uren geleverd. Terwijl hoognodige spullen moeten kopen, en de factuur daarvan doorgestuurd naar Qatar, echter tot op heden géén teken van leven. Als je het kantoor van Qatar AW contacteert in Brussel wordt je steeds aangemaand alles rechtstreeks met Doha te regelen in het Engels. Ze vertikken het om zelf iets te ondernemen. BTW ik boek ongeveer 50 vluchten/jaar met hen, van dienstverlening gesproken !
Ik vlieg al jaren met KLM en Bangkok airways ( codesharing partners) met twee tickets
In Phuket krijg ik van Bangkok airways de boarding pass van KLM Bkk- Adam
en mn bagage wordt doorgelabeld naar Adam, Prima geen vuiltje aan de lucht
Andersom is een drama. Ik vlieg business class en probeer bij de KLM in Adam
mn bagage door te labelen. Dat wordt geweigerd, want dat kan niet. Maar bij Bangkok Airways
kan het wel. Na veel geruzie en discussie met het hoofdkantoor ( circa 30 min) is het binnen drie minuten geregeld. Ik heb hierover een uitgebreide correspondentie met KLM Adam. Er wordt geweigerd te garanderen dat mn bagage wordt doorgelabeld, terwijl het codesharing partners zijn omdat ik twee tickets heb. KLM biedt geen ticket Bkk- Phuket aan dus ik moet wel twee tickets kopen.
De laatste drie keer ben ik met Etihad business class gevlogen. Service, stoel / bed en eten drie keer
beter dan bij KLM. Daarnaast was mn ticket 500 euro goedkoper. Ik ken meerdere mensen met dit probleem in Phuket en Chiang Mai, maar blijkbaar gaan de zaken bij sommige airlines zo goed dat ze
de klanten niet nodig hebben.
AMS-USM doorbabbelen met KLM is geen probleem als je geen overgewicht hebt voor Bangkok Airways, dus max. 20 kg en geen golftassen ed. Anders om is geen probleem, je betaalt bij vertrek USM tot BKK voor je overgewicht, mits het gewicht wel voldoet aan eisen vervolg van reis. In ons geval KLM.
Dat schreef je hebt een ticket Bangkok airways of Thai doorlabelen vanuit Phuket of CM naar Bangkok en overstappen. Het probleen is KlM in Amsterdam die weigeren om door te labelen. Alleen naar een hoop ruzie en stampij ben ik een aantal keren doorgelabeld. Zelfs de business class wat ik altijd vlieg wordt niet doorgelabeld. Het is een handeling van 3 minuten maar het is niet conform de KLM policy.
Cornelis heeft gelijk want ook wij zijn ‘normaal’ gesproken altijd op Suvarnabhumi in transit gebleven en met BK Air naar Chiang Mai doorgevlogen met doorgelabelde bagage.
Dat niet doorlabelen van Qatar naar Chiang Mai was eerder ook geen probleem want One World Alliance heeft deze beslissing pas genomen in April 2015 maar de passagiers niet geinformeerd.
Zelfs als je nu een ticket koopt bij Qatar incl de volgende vlucht KAN DAT NIET MEER want Qatar heeft geen overeenkomst meer met Bangkok Air! Je bent dus verplicht om 2 tickets te kopen als je zo nodig met Qatar wilt vliegen met de narigheid dat je niet meer in transit bent met alle gevolgen van dien.
Er is echter wel goed nieuws voor diegenen die doorvliegen vanuit BKK naar een andere bestemming want Emirates heeft nu een codeshare deal met Bangkok Air!
Maar de algemene vraag blijft natuurlijk: hoe weet je nou of er een codeshare deal is voordat je boekt?
Ik denk wel dat we allemaal weten dat aan die zgn goedkope vluchten allerlei nadelen kleven en dat je voor 100 euro verschil die nadelen uit de weg kan gaan. Zo boek ik nooit meer bij een intermediair maar altijd direct bij de Mij want dan heb je tenminste nog enige mogelijkheid om te reageren! En ik vermoed dat je ook nog voorrang hebt bij de seating!
We gaan in april naar FR dus we zullen zien of BK Air onze bagage dan wel doorlabelen wil maar ik heb het sterke vermoeden dat ze dat wél doen want de service van BK Air is echt goed.
Beperk U tot handbagage en het probleem is opgelost,goede reis.
U heeft klaarblijkelijk weinig tijd om over te stappen in Bangkok, maar verwacht wel dat uw koffer in diezelfde korte tijd wordt uitgeladen, gecontroleerd en weer in het andere vliegtuig wordt geladen? Dan weet u niet hoe het in de dagelijkse praktijk gaat. Dat het eerder WEL is gelukt, is een groot compliment waard aan Qatar en Bangkok Airways, niet nu een klacht als het een keer niet lukt.
Overigens is Qatar bij lange na niet de belangrijkste deelnemer in Oneworld. Wat dacht u van giganten als IAG (British Airways en Iberia), Cathay Pacific en American Airlines?
Door een krappe overstaptijd te nemen bij het boeken van uw tickets, brengt u uzelf in de problemen. Vervolgens gaat u met Jan en alleman in discussie (in uw ogen uw goed recht) en neemt bij thuiskomst nog eens de tijd in de pen te klimmen met Qatar in Doha en hier op Thailandblog. Beste Aad, maak je niet zo druk! U heeft toch hopelijk in Thailand wel iets geleerd?