Vandaag wil ik even een kleine waarschuwing doorgeven aan een proces hier in Thailand dat me toch een beetje ergert. Ik had recent bij Lazada een artikel besteld. Ik had het moeten weten. Dit artikel wordt overal op de wereld duurder aangeboden dan het bij Lazada het geval was. Dat was eigenlijk al een waarschuwing. Maar goed, ik geloofde in uitzonderingen en kocht én betaalde gelijk (er was geen andere mogelijkheid).
Een paar uur later kreeg ik van Lazada de melding dat de bestelling geannuleerd was en mijn geld weer retour gezonden werd. Nu is dat niet het probleem. Maar hier in Thailand krijg je niet zo snel je geld terug. Bij het kopen via creditcard kan het 5 dagen duren voordat het geld weer op je rekening staat. Maar weten de meesten dat een refund via debetcard tot 45 dagen duren kan? Dat is een verdomd lange tijd.
Ik heb met de klantenservice van Lazada gesproken en kreeg als troost een voucher van 200 baht terug. De reden dat ik Lazada contacteerde was dat bij de reden van de annulering stond dat er een discrepantie in het koopbedrag bestond. Zoals ik schreef, is het overal elders duurder, dus nam ik aan dat de oorspronkelijke verkoper een verkeerd bedrag had aangegeven. Ik was best nog bereid het echte bedrag ervoor te betalen (mits niet te duur). Daarom schreef ik naar Lazada en een medewerker schreef terug dat er zich een technisch probleem voorgedaan had en dat dit een uitzondering was…blah blah blah. Daarop vroeg ik, kan ik het artikel alsnog bestellen? Ja, dat zou dan geen probleem zijn en ik kon de voucher gebruiken.
Nu ben ik niet helemaal dom. Ik heb Paypal. Dus heb ik hetzelfde artikel nóg eens besteld, maar dan via Paypal betaald. En zie hier, het is nu ik schrijf 4 uur ’s morgens, Lazada heeft de bestelling een tweede keer geannuleerd en het geld teruggestuurd. Nu naar Paypal. Het staat weliswaar nog niet op de rekening (ik denk dat ze nog allemaal in bed liggen), maar ik vermoed dat het dit keer sneller terug komt.
Inmiddels is het artikel ook uit het aanbod weggehaald, iets dat ze al meteen bij de eerste keer hadden moeten doen. Kan natuurlijk ook zijn dat dit niet zomaar gaat en dat het daarom nog een tijdje aangeboden werd.
Mijn waarschuwing dus aan potentiële kopers: koop je bij Lazada of elders online in Thailand, betaal dan eerst wanneer het artikel geleverd wordt. Normalerwijze doe ik dat zelf altijd, maar hier was die optie niet aanwezig. Als je dan betaalt, doe het NOOIT met debetkaart, tenzij je er geen probleem mee hebt 45 dagen op je geld te wachten!
Hetzelfde geldt bij Agoda: ik had vorige week een hotelboeking geannuleerd en moet nu ook zo lang op dat geld wachten! Bij betaling met creditcard, krijg je je geld binnen vijf dagen terug. Let wel: dit ligt NIET aan Lazada of Agoda. Van hun kant hebben ze alles snel en goed gedaan. Het ligt aan de banken die om de een of andere reden het geld niet meteen op je rekening terug storten.
In mijn geval is mijn limiet bereikt. Ik heb 7 dagen lang bijna 8 uur per dag op internet zitten zoeken, vergelijken en liggen piekeren hoe ik dat artikel kon kopen en mij leek uiteindelijk de veiligste manier om het bij Lazada te doen. Dus niet! Van nu af ga ik weer Paypal gebruiken bij bestellingen of ik betaal aan huis.
Ik hoop dat mijn boodschap goed over komt en dat ik hiermee een paar lezers heb kunnen waarschuwen en helpen niet in dezelfde situatie te komen.
Ingezonden door Sjaak
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
Dit is ook het geval als je iets koopt bij de Big en blijkt dat het niet goed is.
Je gaat terug en ze hebben geen nieuwe. Je krijgt dan het geld inderdaad ook pas na 45 dagen terug bij gebruik van een debet card.
Bij betalen voor een duurder alternatief kon ook niet. Moest die ook geheel opnieuw betalen.
Ik kon hoog en laag springen. Dit is het beleid.
Duurdere aankopen dus goed uitkijken hoe het opgelost/afgehandeld wordt bij zaken ingeval van kwaliteitsproblemen.
Ok ik betaal altijd gepast als de postbodo komt.
Kan dat niet dan heb ik nog altijd de Lazada Wallet waar je mee kunt betalen lekker makkelijk maar je moet er wel eerst bedrag opzetten en dat kan al vanaf 200 tot max 25000 b.
Of je betaald via Atm of online banking.
Mzzl
Pekasu
We doen veel met LAZADA tot onze grote tevredenheid, we kiezen altijd zonder uitzondering COD
Cash On Delivery Ooit een tablet met problemen geld retour in 5 dagen.
Groet Cees Roi et
Het ging er ook niet over dat Lazada goed of slecht is. Ik heb zelf altijd goede ervaringen gehad met Lazada en ik zal er ook telkens weer wat kopen.
De waarschuwing gaat uit naar de terugbetaling van een artikel dat geannuleerd werd.
Ook hier was NIETS met Lazada mis.
Tot aan de bankinstituten loopt het perfect en dan ligt het aan de banken wanneer jij je geld terug krijgt. Ik heb intussen mijn geld terug. Dus het was “slechts” een week wachten en ook het geld dat ik bij mijn hotel-annulering van Agoda terug kreeg is er. Dat duurde weliswaar iets langer, maar niet de 45 dagen die het KAN duren.
Je weet het gewoonweg niet. Dus nogmaals: geen paniek, die bedrijven doen het goed… het geld komt terug..maar kan langer duren.
Kun je via Paypal betalen gaat het echt binnen een dag en dat is wel een voordeel zo.
Beste Sjaak,
Geld terug krijgen is altijd een probleem als daar niet wettelijk iets voor is geregeld, zoals in EU. Het maakt daarbij volgens mij niet uit waar de schuld ligt. Ik kocht een aantal jaren een bed bij Tesco Lotus. Betaalde met mijn Nederlandse credit card. Bed kon achteraf niet tijdig geleverd worden. Koop werd met wederzijds goedvinden geannuleerd. Maar mijn Nederlandse credit card gaf toch wel wat problemen met terugstorten. Er werd langdurig gebeld met het hoofdkantoor. Na circa anderhalf uur vond ik het toch wel lang genoeg duren waarbij de man aan de telefoon wel erg aandachtig de security code bestudeerde. Ik eiste direct mijn credit card terug en mijn geld. Dat had effect.
er is een duidelijk verschil tussen een debit en een creditkaart, Bij een debitkaart betaal je gewoon en ben van de ontvanger afhankelijk of je het geld terugkrijgt. De bank heeft daarbij gewoon geen functie dan gewoon de betaling uitvoeren.Bij betaling met een creditcard heb je de mogelijkheid dat de creditkaartmaatschappij je bij onjuist leveren of niet leveren de schade op zich neemt. Maw bij vele creditkaartmaatschappijen heb je een soort aankoopgarantie. Is iets te eenvoudig gezegd maar in grote lijnen wekt het zo.
John, zoals ik al aanduidde lag het niet aan Lazada. Zij retourneerden het geld nog dezelfde dag. Het verschil zal wel kloppen, maar dan hangt het van de geldinstituten af. Een creditkaart maatschappij binnen vijf dagen, een debetkaart – dus via de bank tot 45 dagen en bij PayPal nog dezelfde dag.
Dus de bank is niet een allerbeste optie. Ik vraag me af waarom het daar zo lang duren kan.
Dit gebeurd niet alleen in thailand.Mijn man had een retero radio besteld en met zijn creditkaart betaald.Tot onze verbazing was 2 keer het bedrag gereserveed voor het bedrijf.Het bedrijf heeft gelukkig maar 1 keer het bedrag gekregen.Maar de reservering voor nog eens dat bedrag heeft een maand geduurd voordat het opgelost was.
Tja,
Ik kocht via Airpaz een ticket van AirAsia, dan moet je eerst boeken, krijg je een bevestiging’s nummer en dan moet je via je Thaise bank binnen, een uur het bevestiging’s nummer betalen. Tot 2x toe gedaan en tot 2x toe hadden ze geen geld ontvangen, terwijl de SIAM bank het wel had afgeschreven.
Tot 5x Airpaz gevraagd om het geld terug te storten, maar tot op heden nog niets ontvangen.
Mijn ervaring is; als je een Thai geld geeft krijg je het nooit meer terug.
Ik heb twee jaar geleden ook iets gekocht bij Laza ,maar het was niet goed heb het terug gestuurd en wacht nog steeds op een terug betaling ,slechte zeer slechte firma.