Beste lezers,

Aangezien het Thaise Consulaat in Amsterdam sinds 15 augustus 2016 geen ‘multiple entries’ visa meer verstrekt, reisde ik naar de Thaise Ambassade in Den Haag voor het aanvragen van een ‘Non-Immigrant O multiple entries’ visum.

Ik ben 50-plusser en zzp’er en in Amsterdam kreeg ik zo’n visum altijd zonder problemen. Ik hoefde alleen maar aan te tonen dat ik over voldoende financiële middelen beschikte.

In Den Haag vroeg men echter ook naar een bewijs van pensionering. Aangezien ik nog niet gepensioneerd ben, kon ik een dergelijke verklaring niet overleggen, en moest ik op het aanvraagformulier ‘multiple entries’ veranderen in ‘one entry’.

Toen ik vertelde dat ik in Amsterdam nooit een ‘proof of retirement’ had hoeven overleggen, kreeg ik te horen dat men in Amsterdam de visumregels niet correct heeft toegepast, waardoor men daar geen ‘multiple entries’ visa meer mag verstrekken.

Groet,

Lars

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

70 reacties op “Lezersinzending: ‘Non-Immigrant O multiple entries’ visum bij de Thaise ambassade in Den Haag”

  1. Jos zegt op

    Hoogst eigenaardig.
    Wat houdt een bewijs van pensionering precies in ? Een pensioen uitkering zoals AOW ?
    Ik geloof dat niet.
    Pensioen gerechtigde leeftijd is rond de 65 jaar, mensen die met vervroegd pensioen gaan wat eerder misschien maar dat zou dus betekenen dat al wie jonger is dan 65 jaar dit visum niet meer zou kunnen krijgen.
    Ik vermoed dat het een eigen interpretatie is van de medewerker van de ambassade.

  2. RonnyLatPhrao zegt op

    Tja, men is de laatste jaren over het algemeen heel wat strenger geworden.

    Niettegenstaande Thailand de leeftijd van 50 jaar als referentieleeftijd gebruikt om als gepensioneerd aanzien te worden (o.a. ook voor jaarverlengingen als “Retired”), zijn er wel meer Thaise Ambassades die een andere leeftijd als referentie nemen.
    Die leeftijd ligt dan dichter bij de pensioenleeftijd van het land waarin ze gevestigd zijn.

    Ik denk over het algemeen dat 60 jaar voor de meeste ambassades wel voldoende zal zijn, (kan ook meer zijn), maar men kan ook bijkomend een bewijs vragen dat men niet meer werkt (vb als zelfstandige), of dat men van een pensioenuitkering geniet voor diegene die nog niet de officiele pensioenleeftijd hebben bereikt.

    Ook zo in België,
    Alhoewel die officiële pensioenleeftijd 65 jaar is, zijn er ook mensen die vroeger op pensioen gaan of in brugpensioen (noemt nu stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag ) zijn.
    In België is het dan ook niet voldoende om 50 jaar te zijn om door de ambassade/consulaat als gepensioneerd aanzien te worden.

    Het is weer zo een regel die op elke ambassade of consulaat anders kan zijn (zelfs als ze in hetzelfde land liggen).
    Het maakt het er niet duidelijker op.

    • willy vissers zegt op

      In het consulaat in berchem(belgie)geeft men geen non immigrant””o” meer,alleen voor iemand die gehuwd is met een thaise dame of er kinderen heeft.Ik ben 65,heb 800.000 bth op een thaise rekening maar men gaf mij enkel nog een tourist multiple entry(6 maanden).Kan ik bij immigration dit ook laten omzetten naar een jaar extension.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Je had ook een Non-immigrant “O” Single entry kunnen vragen. Dat geven ze blijkbaar nog wel.

        Een Tourist visum kan je bij immigratie laten omzetten naar een Non-immigrant “O” visum.
        Kost 2000 Baht.
        Je bekomt dan eerst 90 dagen, die je dan aansluitend kan verlengen met een jaar op basis van Retirement.
        Ga in Thailand eens naar immigratie. Zij zullen dan zeggen wanneer je in aanmerking komt voor de omzetting.

        • Cornelis zegt op

          Zo werkt het inderdaad. Ben zelf in februari vertrokken met zo’n 90 daags single entry visum en heb vervolgens in Thailand een zgn. retirement extension gekregen – geldigheid een jaar. Bij het verkrijgen van die retirement extension krijg je trouwens ook weer de keuze tussen single- en multiple entry.

          • stevenl zegt op

            Een extension based on retirement is alleen dat, een extension of stay, dus verlenging van je verblijf. Daarnaast heb je de keuze om al dan niet een re-entry permit te kopen, zodat je na een vertrek uit Thailand weer binnen kunt komen zonder dat je je extension if stay verliest/ongeldig wordt. Dit kan een single of multiple entry zijn.

      • george zegt op

        Beste Willy

        Je zult je toeristen visum bij immigration eerst om moeten laten zetten naar een Non Immigrant-O-visum, vervolgens kun je dan na het verkrijgen van je Non Immigrant -O-visum de jaar extension aanvragen.

        groet George

    • Petervz zegt op

      In geval van de schrijver zou ik met een single entry inreizen. De 90 dagen bij binnenkomst voorts verlengen met 1 jaar bij de immigratie op basis van minimaal 50 jaar en 800,000 op de bank, en daarna een multiple re-entry permit.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Inderdaad Peter, volledig mee eens.
        Net als de meeste andere 50+ trouwens die zich nu ongerust maken dat ze geen Multiple entry meer kunnen bekomen in Nederland.

        .

    • David H. zegt op

      Wat brugpensioen betreft , hier de link naar de nieuwe bepalingen inzake …… lange afwezigheid is nu niet meer toegestaan , uitgezonderd voor enkele vroege vogels in tijd .., dit wegens die verandering naar werkloosheid met bedrijfstoeslag …..louter pesterijtje van de regering daar bijna niemand aan werk geraakt .
      Financiele bedrijven hebben daar iets op gevonden , een bank heeft zo beslist dat ipv brugpensioen , betalend gewoon verder betreffende werknemers in dienst houdend ,maar die moeten niet meer komen werken …..dus die kunnen wel op lange buitenlands verblijf …

      http://www.tijd.be/netto/pensioen/Brugpensioen_niet_langer_vrijgeleide_voor_luilekkerleven.9808

      • RonnyLatPhrao zegt op

        David,

        Dat is juist natuurlijk, maar ik wilde het meer algemeen houden als voorbeeld omdat het ook niet de taak is van een buitenlandse ambassade om dat te onderzoeken.
        Net zomin als het de taak is van immigratie om hiermee rekening te houden bij het toestaan van een jaarverlenging op basis van “Retired”.

        Het is de persoon zelf die die verantwoordelijkheid draagt en eventueel opdraait voor de gevolgen.

        Maar je hebt gelijk natuurlijk wat betreft het SWT.

  3. jasper van Der Burgh zegt op

    Dit is wel iets om in de gaten te houden, maar het komt niet onverwacht. In Engeland is deze voorwaarde al sinds jaar en dag zo. In feite doet men nu niets anders dan de bestaande regels scherper interpreteren, dit is van hogerhand opgelegd, net zoals b.v. dat er slechts 2 x per jaar over land mag worden binnengekomen op een visum-vrijstelling.
    Het alternatief is, uiteraard, een dubbel toeristenvisum, dat tussentijds nog met 1 maand telkens verlengd kan worden bij immigration.
    Vraag die overblijft is wat men verstaat onder een bewijs van pensionering. In mijn geval b.v. ben ik afgekeurd na een ongeluk, en leef van de letselschade uitkering. Of men die documentatie bij de Thaise ambassade accepteert -vooropgesteld dat men het lezen kan- is maar de vraag.

  4. Peter zegt op

    Ik heb deze week ook op de ambassade van thailand geweest prima te woord gestaan en een
    visa gekregen 1 year en op de laatste dag krijg je nog 3 maanden max. 15 maanden

    • Lars zegt op

      Peter, dat is heel plezierig voor jou, maar jouw situatie is ongetwijfeld anders dan de mijne (50-plusser, nog niet gepensioneerd). Jij bent waarschijnlijk wel gepensioneerd en hebt dat waarschijnlijk ook aan kunnen tonen op de ambassade. De voordelen van het ‘Non-Immigrant O multiple entries’ visum ken ik maar al te goed. Ik vind het niet voor niets zo jammer dat ik er momenteel niet meer voor in aanmerking kom.

    • george zegt op

      Beste Peter
      Het is misschien handiger om te vermelden hoe en/of waarom u dan wel dit visum gekregen hebt.
      Tenslotte gaat het er hier om, om andere mensen te helpen met goede raad en informatie.

      Hopelijk wil je het een en ander nader toelichten

      Groet

      George

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Om misverstanden te vermijden.

      Je krijgt geen drie maand extra.
      De geldigheidsperiode van het visum blijft altijd 1 jaar.

      Minstens elke 90 dagen moet je een “borderrun” maken,.
      Je mag natuurlijk zoveel “borderruns” maken als je wil binnen de geldigheidsperiode van dat jaar. Je moet geen 90 dagen te blijven. Bij elke binnenkomst zal je een nieuwe verblijfsperiode van 90 dagen bekomen.

      Door nu net voor het einde van de geldigheidsperiode nog een laatste ” borderrun” te maken, bekom je een laatste maal een verblijsperiode van 90 dagen (niet drie maand).
      In theorie kan je dus een periode van bijna 15 maand overbruggen (“borderruns” inbegrepen). En dat is zuiver theoretisch. In de praktijk zal je nooit de volledige 15 maanden halen in Thailand.

      Heeft dus niks te maken met extra drie maanden krijgen.

  5. Hans zegt op

    In het verleden regelmatig multiple NI-0 gekregen via het Consulaat Amsterdam.
    Leeftijd 58. Voldoende inkomen en middelen maar afgekeurd. Vanzelfsprekend vóór formele pensioengerechtigde leeftijd. Ik huur een Condo in Thailand. Zijn er voor de multiple problemen te verwachten?

  6. sylvester Clarisse zegt op

    Graag lees ik het vervolg van dit gebeuren.
    Ikzelf wil voor 92 dagen naar Thailand 2017.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Je kan het jezelf ook moeilijk maken en voor 92 gaan ipv 90 dagen.

      Anders bij 90 dagen gewoon een Non-immigrant “O” Single entry, maar als die 2 dagen dan zo belangrijk zijn… tja

      • Sylvester Clarisse zegt op

        De vlucht die ik boekte naar Bangkok 4October en Mijn vertrek 6 Januari naar New Zealand was al geboekt voor ik de dagen ging tellen. Ik ga 5 weken naar New Zealand familie bezoeken en kom dan terug voor 14dagen eind Maart 2018 naar Bangkok om mijn vriendin bij te staan voor haar visa naar Nederland.

        • TheoB zegt op

          Misschien een alternatief: Een goedkoop retourticket naar een buurland van TH waar je ook met een visa exemption binnen kunt komen. Het overwegen waard als die uitstap niet meer tijd/geld/moeite kost.

          • RonnyLatPhrao zegt op

            Opvallend is dat in dat geval de luchtvaartmaatschappijen, bij de terugvlucht, blijkbaar geen probleem lijken te maken bij de check-in over het hebben van een bewijs dat je Thailand binnen de 30 dagen gaat verlaten.
            Tenslotte heb je bij je terugvlucht geen bewijs dat je Thailand binnen de 30 dagen zal verlaten want het is een retourticket. Eigenlijk zouden ze je dan ook kunnen weigeren. Niet ? 😉

      • hans hu zegt op

        verlengen 7 dagen voor 1900 baht 🙂 bij immigratie.

        • sylvester clarisse zegt op

          Hartelijk bedankt voor de tip ga ik doen de vlucht omgooien kost 175 euro

  7. Marc zegt op

    Wat ik begrijp is dat ambassade den Haag extra moeilijk is. Ik ken nu al vier vrienden en ook mijzelf die dit jaar lichte tot grote problemen hebben ondervonden. Telkens is er wel een extra vraag, zodat men deze vraag weer moet oplossen. Bovendien hoorde ik van degenen die wel zelf gegaan waren dat het er erg onvriendelijk aan to gaat en dat je als een kleine jongen behandeld wordt door de een of andere snotneus. Zelf heb ik via Visumdienst Breda (Hazeldonk) twee pogingen gedaan, met alle papieren erbij, maar zonder succes. Ik heb het opgegeven. Dus ik ben begin dit jaar gewoon op een visum vrijstelling (max 30 dagen) gereisd, dit verlengt voor 1900 THB met 30 dagen en vervolgens er weer uit en er weer in. Dit ging allemaal zonder problemen. Daarna binnen 30 dagen weer naar elders en nu in NL.
    Ik denk er sterk over om mijn appartement in Jomtien maar te verkopen (of verhuren) en Thailand te laten voor wat het is. Het land doet zichzelf de das om, niet alleen door het visum ontmoedigingsbeleid, maar ik begin me steeds meer te ergeren aan de mentaliteit, de rotzooi op straat, de vieze honden, de vele stinkende bussen, de vele ongelukken en de persoonlijke onveiligheid en agressiviteit. Het mooie klimaat is het enige wat ons nog aanstaat. Wij vinden dat heel erg jammer, want het was voor ons altijd LOS, maar te veel is veranderd de laatste jaren. Er zijn waarschijnlijk momenteel veel betere alternatieven, met ook aantrekkelijke belasting-technische voordelen.

    • Pieter zegt op

      Verblijf reeds zo’n 20 jaar in Thailand en heb ook veel problemen bij de ambassade in den Haag ervaren, elke keer moeilijk doen, en bij commentaar van mijn kant werd de Ned.ambassade erbij gehaald met de vermelding dat die ook moeilijk doen voor de Thaise bevolking! Tja, wat moet je daar mee.
      En dan spreek ik dus over de eerste 10 jaar, om die reden ook andere ambassades zoals in Brussel geprobeerd, maar werd ook steeds moeilijker.
      Nu met een retirement stempel i.c.m. mijn Non-imm. visa type -O- geen problemen meer, en wordt ieder jaar onder de geldende voorwaarden verlengd hier in Thailand.
      Maar realiseer mij wel, als het retirement-extensie verloopt, heb ik wel een probleem en moet ergens op een ambassade buiten Thailand een nieuw visa zien te krijgen.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Vooral dan zorgen dat je die “retirement-extensie” (jaarverlenging) niet laat verlopen zou ik zeggen.

        Stel dat het toch is gebeurd, dan is het verkrijgen van een nieuw Non-immigrant “O” Single entry, om opnieuw te starten met 90 dagen, toch vrij eenvoudig te bekomen denk ik.
        Ik hoor daar eigenlijk weinig problemen rond (Amsterdam incl)
        http://www.royalthaiconsulateamsterdam.nl/index.php/visa-service/visum-aanvragen

        De problemen zijn meestal rond het Non-immigrant “O” Multiple entry (wegens Retirement), maar dat is niet enkel in Nederland een probleem.

    • Ger zegt op

      Einstein was 26 toen hij zijn algemene relativiteitstheorie ontvouwde. Een jonge leeftijd geldt trouwens ook voor veel studenten en anderen die al op vroege leeftijd topprestaties leveren. Dus de meneer op de ambassade beledigen vind ik ongepast.

  8. eddy zegt op

    De regels zijn veranderd, ik reis ook al 10 jaar naar Thailand met multiple non “O” jaarvisum, deze maand opnieuw aanvraag gedaan in het consulaat te Antwerpen, maar kreeg daar te horen dat die enkel nog worden toegekend aan buitenlanders die getrouwd zijn met een Thaise of Thaise kinderen hebben. Alle aanvragen worden naar BKK gestuurd voor goedkeuring en dit duurt 10 a 12 dagen. Enkel single entry non “O” voor 90 dagen is nog te krijgen of TR toeristen visa. Dit geld voor alle ambassades en consulaten ook voor de landen rondom Thailand.
    Aangezien ik deze nieuwe regel niet kende heb ik feitelijk mijn visa te laat aangevraagd en hoop mijn paspoort terug te hebben voor mijn vertrek.

    • john zegt op

      kan niet echt kloppen! Non O is voor diverse situaties in gebruik. Getrouwd met thaise is slechts een van de mogelijkheden, boven 50 jaar is een andere en er zijn nog meer redenen om Non O te kunnen krijgen.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Ja het is inderdaad voor diverse situaties, oa. Thaise erkende kinderen hebben, gezinshereniging, ‘care-taker’ (zorgdrager) voor een Thaise onderdaan, sportactiviteiten,…)
        maar dat wil niet zeggen dat men dan voor die “diverse situaties” dan ook altijd een Multiple entry zal geven. Dat zal van het oordeel van de ambassade afhangen.

        In ieder geval voor “Retirement” is het wel duidelijk :

        “gepensioneerden en/of 60+ zonder band met Thailand – kopie bewijs uitkeringen/inkomsten (zie verder onder ‘vereisten’) –> krijgen alleen single (ONE) één entry”

        http://www.thaiconsulate.be/?p=regelgeving.htm&afdeling=nl

  9. Lars zegt op

    Jasper, waarschijnlijk worden de bestaande regels nu inderdaad scherper geïnterpreteerd dan voorheen. Ik vind het ontzettend jammer. Als regelmatige bezoeker van Thailand was het ‘Non-Immigrant O multiple entries’ visum ‘oude stijl’ voor mij een ideaal visum. Ik zag het als een groot voordeel van het 50-plusser zijn dat ik voor dit visum in aanmerking kwam. Aangezien ik zzp’er ben, kan ik zelf bepalen wanneer ik met pensioen ga, en de kans is groot dat dat ruim voor mijn 65e verjaardag zal zijn, maar ik weet niet hoe ik tegen die tijd aan een bewijs van pensionering moet komen als ik op dat moment nog geen pensioen/AOW krijg.

  10. Alex zegt op

    Ik zit met een ander ‘probleem’. Ik ga volgende maand voor de tweede keer dit jaar voor zes weken naar Thailand om in oktober voor de derde keer minstens zo lang te gaan. Ik ben 44 en ook vervroegd met pensioen gegaan, maar dat wordt nergens erkend. Ja, misschien door mijn bank, maar die zetten daarover niets op papier.

    Ik heb dus voldoende middelen om aan de eisen te voldoen, maar ben nog geen 50. Baal dus behoorlijk omdat ook een multiple entry visum niet meer mogelijk is. Ik moet dus schijnbaar iedere keer naar Amsterdam om een visum in m’n paspoort te laten plakken. Ik kan het ook wel laten verlengen en op toeristenvisum afreizen, maar daar doen de luchtvaartmaatschappijen steeds moeilijker over helaas…

    Als iemand nog een tip heeft… graag!

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Als je een toeristenvisum hebt, waarom zouden de luchtvaartmaatschappijen dan moeilijk doen als je maar telkens 6 weken gaat.

      Je bedoelt waarschijnlijk “Visa Exemption” maar dat zijn nu eenmaal de regels.

      • Alex zegt op

        Ha Ronny

        Ik bedoelde met: ‘Ik kan het ook wel laten verlengen…’, dat ik gewoon zonder visum afreis (deed ik in het verleden). Dan ga ik op dag 27 van mijn verblijf naar het immigratie kantoor in de stad, laat daar voor 1900 bath een verlenging in het paspoort aantekenen en voldoe ik aan de regels. MAAR, aangezien luchtvaartmaatschappijen zien dat ik geen visum heb voor >30 dagen, doen die moeilijk bij de bali (ja, ik heb al twee keer en letter of consent getekend en mocht toen wel mee met EVA).

        Ik vlieg nu op standby tickets (gratis tickets bij een maatschappij, waarbij ik enkel 92 pond betaal voor de belastingen) en wil dus geen gedoe bij de bali. Aangezien het goedkoper is naar Amsterdam te gaan dan voor 1900 in de rij aan te sluiten in Thailand zelf zal het dat wel weer worden, maar de vraag die ik stelde: bestaat er nog een mogelijkheid om een multiple entry visum te verkrijgen als je onder de 50 bent maar wel met pensioen, zodat ik mijn paspoort niet dicht hoef te laten plakken van de drie of vier keer per jaar dat ik 6-8 weken naar Thailand ga…

        🙂

        • RonnyLatPhrao zegt op

          Op “Visa Exemption” zoals ik al zei.
          Luchtvaartmaatschappijen kunnen dan inderdaad moeilijk doen.

          Er bestaat wel het Multi Entry Tourist Visa (METV).
          Heeft een geldigheidsduur van 6 maand maar ik weet niet of dat iets voor jou is.
          Hangt er van af hoe dikwijls je naar Thailand wil binnen die 6 maanden.
          Bekijk het eens en vergelijk het met je planningen.
          Kost 150 Euro.

          http://www.thaiembassy.org/hague/th/services/76467-Tourism,-Medical-Treatment.html

  11. george zegt op

    Ook ik heb hier niet lang geleden al eens een vraag gesteld omtrent dit Non Immigrant-O- multiple entry.
    En dan met name naar de nieuwe of verscherpte voorwaarden voorwaarden.
    Ik kreeg destijds helaas geen of onvoldoende informatie.
    Mijn vraag gericht aan de ambassade in Den Haag maakte mij ook niet veel wijzer, enkel dat de financiële voorwaarden gelijk waren aan die van een Non Immigrant O A type.
    Na raadpleging bij een Visum Service dienst, werd mij toegezegd dat de voorwaarden zoals op hun website te lezen is de juiste zouden zijn.( bijna gelijk aan Non Immigrant -O- single entry ) met wat extra formulieren zoals reisplan en verklaring waarom een multiple entry zou moeten worden verstrekt.

    Kortom:
    De juiste info is hoe dan ook niet altijd correct ( hoe tegenstrijdig is dit ).

    Ik heb idd het vermoeden dat Non Immigrant -O – multiple entry tegenwoordig niet meer verstrekt gaan worden.

    Groet

    George

  12. john zegt op

    beste medelezers,

    betreft nederland.
    Ik vraag me af wat “een bewijs van gepensioneerd zijn “is. Bestaat toch niet in nederland?
    Je kunt het hooguit waarschijnlijk maken door bv je leeftijd of bv aow of bv uitkering pensioenfonds maar dat zijn toch niet echte formele bewijs van pensionering.
    En als je als zelfstandige of als zzp er stopt met werken zijn er helemaal weinig mogelijkheden om aan te tonen dat je gepensioneerd bent!!
    Rare vereiste eigenlijk.

  13. John Chiang rai zegt op

    Niet alleen op het Thai consulaat in Amsterdam was het aanvragen van het Non-Immigrant O multiple entry niet meer mogelijk ,ook o.a in Duitsland,kon je voor dit visa alleen nog terecht in Berlijn. Ik kan mij dus helemaal niet voorstellen,dat dit te maken heeft met de onkundigheid van een betreffend consulaat of ambassade,zo dit de persoon in Den Haag verkondigde. Toen ik namelijk enige tijd geleden op de site van het Thai consulaat in München keek,zag ik tot mijn verbazing,dat het aanvragen van een Non Immigrant O multiple entry,opeens daar ook weer mogelijk was. Ik neem aan dat ook deze verandering onder het begrip typisch Thai valt.en dat niemand precies weet,over het hoe,en waarom. Veranderingen die alleen maar onrust in een systeem brengen,wat voorheen jaren gefunctioneerd heeft,en waar eigenlijk niemand mee gedient kan zijn.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Natuurlijk heeft het niks met het consulaat in Amsterdam op zich te maken

      Het is een algemene regel die van toepassing werd op 15 augustus 2016 en dit voor alle consulaten oa ook Essen.

      Sindsdien is het overal lokaal wat aangepast. Sommige consulaten mogen weer mat meer dan andere. Best lokaal eens informeren als het niet duidelijk is wat daar nog wel en niet kan.

  14. Leo Th. zegt op

    Toch wel een vreemde uitleg van de ambassademedewerker over het feit dat op het consulaat in A’dam visa met multiple entries niet meer mogen worden verstrekt. Zelf zou ik niet weten of het consulaat onder de jurisdictie valt van de ambassade in Den Haag of onder het gezag in Bangkok maar in beide gevallen zou ik denken dat, wanneer geconstateerd is dat het consulaat de visumregels niet juist zou interpreteren, het consulaat daarop aangesproken wordt en dat de uitvoering van de regels in A’dam en Den Haag hetzelfde is. De specialist RonnyLatPhrao merkt terecht op dat het er niet duidelijker op wordt. Aan de ene kant wil Thailand het toerisme bevorderen maar aan de andere kant ondervindt een groeiend aantal bezoekers van de ambassade/consulaat een telkens hogere drempel om de vereiste visa verstrekt te krijgen.

  15. bob zegt op

    Men wil gewoon van long stay verblijvers af. Short stay vakantiegangers leveren gewoon meer op.

    • Jos zegt op

      Helemaal mee eens Bob.
      Toeristen die een korte vakantie doorbrengen in Thailand spenderen doorgaans meer dan de lang blijvers.
      Thaise overheid wil natuurlijk graag zoveel mogelijk cashen en is dus niet erg geïnteresseerd in lang blijvers. Misschien mag je binnenkort bij aankomst op Suvarnabumi airport enkel nog snel je centjes afgeven en dan onmiddellijk terug op het vliegtuig naar huis, dat zouden we het liefste hebben denk ik. Grapje 😀

      • Peter V. zegt op

        Als ze willen cashen, dan zouden ze beide groepen moeten willen ontvangen.
        Door de langverblijvers te weigeren, gaan de kortverblijvers niets extra uitgeven…
        Persoonlijk geloof ik eerder dat men niet zit te wachten op lang-verblijvers die mogelijk contact leggen met Thai en ze infecteren met -ongefilterde- kennis etc.

  16. Fred zegt op

    Zie visuminformatie van de ambassade:
    http://www.thaiembassy.org/hague/th/services/76474-Non-Immigrant-Visa-O-(others).html
    Onder (1) staat de regelgeving (immigration act).
    Onder (4) staat dat ‘O’ for the elderly is after retirement.
    Onder Documents required staat dat je een prove of retirement/early retirement moet overleggen.
    In de visuminformatie van de ambassade stond dat altijd al, dus het is geen wijziging van de regels, maar het consulaat in Amsterdam vroeg daar niet om.
    Je kunt de ambassade e-mailen indien je wilt weten wat voor eisen ze aan het retirementbewijs stellen. Je krijgt vrij snel en duidelijk antwoord is mijn ervaring.
    Overigens is op hun website niet te vinden dat dit visum alleen nog maar is voor buitenlanders met een Thaise relatie. Misschien wel in Belgie??

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Simpel.

      In België kan je geen Non-immigrant “O” Multiple entry op basis van “Retirement krijgen.
      Niet in de Ambassade, niet in het Consulaat.

      In Antwerpen kan je als “Retired” wel een Non-immigrant “O” Single entry bekomen.
      “gepensioneerden en/of 60+ zonder band met Thailand – kopie bewijs uitkeringen/inkomsten (zie verder onder ‘vereisten’) –> krijgen alleen single (ONE) één entry”
      http://www.thaiconsulate.be/?p=regelgeving.htm&afdeling=nl
      In de Ambassade zelfs dat niet.

      Non-immigrant “O” Multiple entry op basis van Thai huwelijk/kinderen, etc kan zowel in het Consulaat van Antwerpen als op de Ambassade in Brussel.
      Thaise relatie is niet voldoende….

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Fred,

      De link die je geeft stelt inderdaad dat er een “prove of retirement/early Retirement” .moet geleverd worden.

      Er staat echter nergens dat wanneer je dit niet kan voorleggen, je dan wel een Single entry kan aanvragen.
      Dit is wat trouwens de eerste vraagsteller, Lars is overkomen.

      Als men dan toch de regeltjes wil volgen, en er staat onder “(4) dat ‘O’ for the elderly after Retirement” is, dan moet men eigenlijk ook geen Single entry geven.
      Tenslotte wordt de aanvrager daarmee niet plotseling “Retired”..

      • Lars zegt op

        Na mijn bezoek aan de ambassade verbaasde het mij inderdaad dat ik kennelijk toch een ‘Non-Immigrant O single entry’ visum kon krijgen, aangezien nergens vermeld staat dat je dat zonder bewijs van pensionering wél kan krijgen. De Thaise visumregels zijn kennelijk niet eenduidig.

        • george zegt op

          Vreemd is dat je volgens het consulaat in Amsterdam geen bewijs van pensionering nodig hebt.
          In den Haag op de ambassade wel.

          Tja wie zal het zeggen dan?

          George

          • RonnyLatPhrao zegt op

            Die hebben daar voor de leeftijd van 50 jaar gekozen, net zoals in Thailand immigratie bij een verlenging.

      • george zegt op

        Beste Ronny

        Indien men een visum in Thailand wil wijzigen naar een Non Immigrant-O- visum op basis van reteriment; gelden voor een deel in principe de zelfde voorwaarden als voor de aanvraag van het zogenoemde retirement visum.
        Indien je een inkomsten verklaring van je ambassade gebruikt moet er ik citeer:

        ” together with reference documents showing the source of said monthly pension ”

        Ik begrijp niet wat men hiermee bedoelt. Moet je je salaris strookjes meenemen of jaaropgave?
        Misschien weet jij het antwoord wel.

        Groet

        George

        • george zegt op

          Beste Ronny

          Nog even vergeten.
          Misschien moeten dit bankafschriften zijn wellicht met storting van de inkomsten.

        • RonnyLatPhrao zegt op

          Beste George,

          “reference documents showing the source of said monthly pension” wil zeggen dat men een bewijs wil zien van waar die pensioen inkomsten vandaan komen.

          Als je maandelijks een pensioen bedrag ontvangt, dan krijg je in België van de Federale Pensioendienst een betalingsfiche waarop vermeld staat wat het bruto bedrag is, wat de inhoudingen zijn en wat je uiteindelijk maandelijks op je rekening mag verwachten.
          Hiermee bewijs je de afkomst van het geld dat je ontvangt en ook dat je dit maandelijks ontvangt.
          Meestal wordt zo een betalingsfiche niet maandelijks overgemaakt aan de ontvanger, maar enkel wanneer er veranderingen zijn in de cijfers.
          Indien het ouder is dan 3 maanden dan best een nieuw uittreksel vragen aan de Federale Pensioendienst. Kan eenvoudig via mail.
          Ik beweer nu niet dat het anders niet aanvaard zal worden, maar 3 maanden is zowat een standaard periode voor geldigheid van documenten in Thailand. Misschien best daarop inspelen.

          Wat immigratie echter vooral wil zien is een “Income statement”, dus een inkomsten verklaring die gelegaliseerd of getekend is door je ambassade (in Pattaya kan je ook naar de Oostenrijkse consul gaan maar ik weet niet waar je verblijft), waarop het bedrag van inkomen is vermeld.
          Het bewijsstuk (betalingsfiche) bekijken ze meestal niet. Ze zijn enkel geïnteresseerd in het bedrag vermeld op het “Income statement”.
          Dat wil daarom niet zeggen dat men dit bewijsstuk (betalingsfiche) ook niet zou kunnen vragen, maar dat is eerder uitzonderlijk en als men ergens twijfels over heeft..
          Ter info – Bovenop mijn gewone betalingsfiche die in het Nederlands is opgesteld, heb ik ook een die in het Engels is opgesteld. Kreeg ik spontaan enkele jaren terug meegestuurd bij het opvragen van een recente betalingsfiche en toen ik erbij vermelde dat het voor een visumaanvraag was.

          • David H. zegt op

            Je kan ook een attest krijgen wat je maandelijks pensioenbedrag is op verzoek , zelfs met mooie stempel er op ,Dit heb ik de eerste keer voor mijn extensie o retirement aangevraagd , en met de aanvraag voor affidavit naar Ambassade gestuurd .

            Dit zou wel eens nuttig kunnen zijn indien Ambassade of immigratie een bewijs zou vragen in toekomst van je inkomen eventueel in de toekomst zoals reeds bij sommige ambassades het geval is om affidavit te bekomen ..o.a Australie is daar mee gestart dit jaar ..

            • RonnyLatPhrao zegt op

              Dat is eigenlijk wat ik bedoelde .
              Ik had eigenlijk attest moeten schrijven ipv betalingsfiche wat das was waarschijnlijk verwarrend.
              Ik heb nu beide (bovenop de normale betalingsfiche).
              Een met de vermelding “Attest” in het Nederlands, en een met de vermelding “Certificate” in het Engels.
              Eenvoudig op te vragen met de mail. Dag nadien in je mailbox.

  17. Sylvester Clarisse zegt op

    Kan je je bezoek verlengen naar 90 dagen met een O single entry.
    Bij de Thaise immigratiedienst in Thailand.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Officieel kan je een verblijfsperiode van 90 dagen, bekomen met een Non-immigrant “O”, niet verlengen. Ook niet met 7 dagen.

      Die 7 dagen verlenging bestaat wel, maar is eigenlijk bedoelt om bij weigering van een verlenging, de aanvrager de kans te geven om Thailand binnen een legale termijn te verlaten.
      Iemand die zijn aanvraag tot verlenging dus geweigerd wordt , gelijk welke, zal nog altijd 7 dagen bekomen.

      Het is natuurlijk een oplossing. Uiteindelijk zal je die 7 dagen wel bekomen en daar gaat het om.
      Kost je 1900 Baht maar dat is de prijs voor gelijk welke verlenging.

      Wat je ook kan doen is ergens in de laatste maand even een “borderrun” maken.
      Maak er eventueel een uitstapje van enkele dagen van naar Laos of Cambodja of zo.
      Bij terugkomst zal je 30 dagen “Visa Exemption” bekomen.

      • RonnyLatPhrao zegt op

        Als aanvulling

        Je kan natuurlijk wel de verblijfsperiode van 90 dagen verlengen met een jaar (retired of
        Married), maar dat is de bedoeling van deze vraag niet denk ik

        Ik zal het maar vermelden voor daar reacties op komen.

        • sylvester clarisse zegt op

          Dat is niet zo eens een gek idee want ik kom in 14 Maart 2018 terug om mijn vriendin bij te staan met het aanvragen van een visa voor Nederland voor 30 dagen in de Maand July 2018 en vervolgens kom ik zelf weer terug naar Thailand voor 3 Maanden oktober, november en december 2018 naar Thailand

          • RonnyLatPhrao zegt op

            Zou je de eerste periode toch ook al kunnen vragen. Je bent dan meteen in orde met je verblijf. Die jaarverlenging kost ook 1900 Baht.
            De jaarverlenging gaat in aansluitend op je 90 dagen verblijfsperiode, en dan ben je meteen goed voor een jaar. Kan je vervolgens jaarlijks herhalen (zorg dan wel dat je in Thailand bent)
            De aanvraag kan je starten 30 dagen (soms zelfs 45 dagen) voor het einde van je 90 dagen. (Zal dan ergens vanaf 6 december zijn in jouw geval)

            Let wel op dat wanneer je Thailand verlaat tijdens je verlenging, je dan eerste een re-enrty vraagt voor je Thailand verlaat. Indien niet vervalt je verlenging bij het verlaten van Thailand. Single re-entry kost 1000 Baht. Multiple re-entry kost 3800 Baht.
            Voorwaarden om een jaarverlenging te bekomen staan in het Dossier Thailand.

            Ik heb even snel gekeken naar je eerste verblijfsperiode
            Vertrek 4 oktober (dat is dan waarschijnlijk aankomst Thailand 5 oktober)
            Vertrek 6 januari uit Thailand.
            In dat geval, en als ik het goed reken, is dat 94 dagen (27-30-31-6) en niet 92 dagen.
            Reken best even na.

    • Cornelis zegt op

      Dat is al 90 dagen geldig……

  18. Sylvester Clarisse zegt op

    Misschien een domme vraag maar hoe vaak mag je Thailand in en uit

    • RonnyLatPhrao zegt op

      – Met een Multiple entry visum zo dikwijls als je wil, maar binnen de geldigheidsperiode van het visum
      – Met een Single entry visum slecht éénmaal en dit binnen de geldigheidsperiode van het visum

      Met “Visa Exemption”
      – Via een grenspost over land – 2 x per kalenderjaar
      – Via de luchthaven is er officieel geen beperking. Na 6 keren op “Visa Exemption” binnen een bepaalde tijd (hoelang die is weet ik niet), krijgt de immigratieambtenaar wel een waarschuwing.
      Je zal dan waarschijnlijk even opzij worden genomen voor wat vragen. Meestal wil men weten wat je hier zo dikwijls komt doen. Wil niet zeggen dat men je zal weigeren, maar men zal je er waarschijnlijk van verdenken om niet-toeristische redenen in Thailand te verblijven.
      Mogelijk zal men zeggen dat je de volgende keer een visum moet aanvragen.

      PS Er zijn geen domme vragen. 🙂

  19. Pieter zegt op

    Naar het blijkt, houd dit veel mensen bezig, en bij mij op zijn beurt reist nu ook de vraag of ik a.s. dinsdag ook problemen krijg bij de incheckbalie op de luchthaven in Brussel.
    Namelijk mijn retirement extensie loop op 29 Juni a.s. af, verblijf op dit moment in Nederland en ga dus met de terugvlucht op 27 Juni.
    Is het mogelijk dat de baliemedewerkster moeilijk gaat doen? Tenslotte heb ik dus geen retour-ticket ik ga namelijk terug, het retirement loopt af dus…
    Tuurlijk kan ik aantonen dat ik in Thailand woon d.m.v. 90 dagen notificatie, maar toch.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Indien de baliemedewerker weet waar ze mee bezig is mag je hiermee geen problemen hebben.

      – Je gaat terug. Het is de terugvlucht van een retourticket als ik het goed begrijp.
      – Je heb een geldige verblijfsvergunning en die is geldig tot 29 juni. (als je een re-entry gevraagd hebt tenminste).
      Dat je 27 juni terug gaat mag hier geen enkel verschil maken. Het is binnen de geldige termijn van je verblijfsvergunning.

      Met je 90 dagen notificatie toon je eigenlijk niet veel aan.
      Deze is komen te vervallen bij het verlaten van Thailand en zegt alleen iets als over het adres waar je verblijft als je in Thailand bent.
      Je ” retirement extensie” moet voldoende bewijs zijn.

      Vergelijken met iemand die zonder visum vertrek gaat eigenlijk niet op hier.
      In hun geval moet immigratie een verblijf nog toestaan bij aankomst..
      In jou geval werd een verblijf reeds toegestaan. Je hebt het alleen even onderbroken.

      .

  20. TonyK zegt op

    Mag je met een non-immigrant “O” single-entry (met 90 dagen visum), over land binnenreizen? Blijft de geldigheidsduur van 90 dagen?

    • RonnyLatPhrao zegt op

      1. Binnenkomst met visum via een grenspost over land.

      Indien je Thailand binnenkomt via een grenspost over land en je bent in het bezit van een geldig visum, dan zal je een verblijfsperiode ontvangen die voorzien is voor dat type en categorie van visum.
      (indien dit niet zo zou zijn, zouden o.a. “borderruns” met Multiple entry visums via grensposten over land ook nutteloos zijn)

      In uw situatie, indien je een geldig (let op de geldigheidsduur) Non-immigrant “O” Single entry visum bezit en je komt via een grenspost over land Thailand binnen, dan zal je een verblijfsperiode van 90 dagen bekomen.

      2. Zonder visum via een grenspost over land

      Wanneer je als Nederlander/Belg Thailand binnenkomt zonder visum, en je doet dit via een grenspost over land, zal je een “Visa Exemption” (visum vrijstelling) van 30 dagen bekomen m.a.w. een gratis verblijfsperiode van 30 dagen.
      De enige beperking hier, en sinds dit jaar van toepassing, is dat je via een grenspost over land slecht 2 binnenkomsten op “Visa Exemption” per kalenderjaar kan uitvoeren.

      PS Om misverstanden te vermijden.
      – De “geldigheidsduur of geldigheidsperiode ” betreft enkel het visum. Kan je niet verlengen.
      In uw geval zal dat 3 maanden zijn.
      – 90 dagen is de “verblijfsduur of de verblijfsperiode” en die ontvang je bij binnenkomst.

  21. sylvester clarisse zegt op

    Nu heb ik nog een vraag wat aan de zijkant met dit onderwerp te maken heeft .
    TM30 formulier kan die gedownload worden ergens ????

    Bij voorbaat dank voor elke antwoord.

    • John Chiang rai zegt op

      Beste sylvester clarissa,kijk voor het formulier op de onderstaande link,denk dat je deze bedoeld.
      http://udon-news.com/sites/default/files/files/downloads/tm30.pdf

    • TheoB zegt op

      Gevonden op https://www.immigration.go.th/download/
      28 แบบการแจ้งรับคนต่างด้าวเข้าพักอาศัย สำหรับเจ้าบ้าน เจ้าของ หรือผู้ครอบครองเคหะสถาน (ตม. ๓๐)
      https://www.immigration.go.th/download/1486548460783.doc
      Het is duidelijk dat de vernieuwde website van immigratie nog niet af is.
      Op https://perfecthomes.co.th/tm030-registration-thailand/ een pdf-versie in 2 delen (voor- en achterkant) gevonden.
      https://phomes-perfecthomeschia.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/07/tm30.pdf
      https://phomes-perfecthomeschia.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/07/tm30.2.pdf

      Het lijkt mij handig voor ons als de redactie van Thailandblog de meest recente versies van de voor ons relevante formulieren op de website zet.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website