Lezersinzending: Nieuwe documenten vereist bij aanvraag non immigrant-O visa Thaise ambassade Brussel
Ik ben 65+ en getrouwd met een Thaise. Ik had zoals de laatste 4 jaar de nodige documenten bijgevoegd bij mijn paspoort. Volgens mij leek alles in orde maar de bediende aan de balie vroeg mij een kopie van een bank statement met een minimum van 1.000 €.
Ik zei haar dat dit nergens vermeld was op de site. Ze moesten dit ook nu vragen maar ik mocht het meebrengen bij ophalen van mijn paspoort. Zogezegd zo gedaan. Bij ophalen aan de receptie van de ambassade had ik een kopie van mijn laatste rekeninguitreksel waarop ons gezinspensioen gestort was plus een kopie van de pensioenstorting door de RVP (rijksdienst voor pensioenen). Daar het een gezinspensioen betreft was het voldoende maar dan vroeg de bediende een kopie van mijn internationaal paspoort.
Ik zei haar dat dit bij mijn aanvraag niet gezegd werd en nergens vermeld staat op de site. Zij zei mij dat het al 6 maand vermeld staat maar tot op heden heb ik het niet gevonden. Ik heb wel mijn paspoort met mijn visa gekregen en dat voor 1 maal maar de volgende maal moet de kopie erbij. Ik weet niet of het zo is in Antwerpen, Essen of Nederland maar bij deze zijn jullie gewaarschuwd om deze 2 formulieren bij te voegen zodat jullie aanvraag niet geweigerd wordt.
Ronny: Bedankt voor de steeds uitstekende verstaanbare uitleg over visa aanvragen en documenten en bij deze kun je jouw database aanpassen.
Voor iedereen een gezond 2019!
Groet,
Rene
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Dat je als gehuwde met een Thai bij het aanvragen van een Immigrant O visa ook o.a een copie van beide paspoorten moest voorleggen, was mij al langer bekent.
Alleen dat je nu ook een bewijs van verdienst moet voorleggen,is voor mij compleet nieuw,en ga er van uit dat dit laatste misschien alleen afhankelijk is van de behandelende persoon, of de bezochte Ambassade . Ben erg benieuwd na andere ervaringen.
Daar gaan we weer,mij is dat ook gevraagd in augustus vorig jaar
Wat verstaat men onder een kopie van een internationaal paspoort
Volgens de medewerker van de ambassade moest ik mijn paspoort laten legaliseren bij Buitenlandse Zaken,
maar dat werd daar geweigerd want een paspoort is al legaal
Dan maar terug naar de Thaise Ambassade daar kreeg ik te horen dat ik naar het Ministerie van Justitie moest gaan ,doch daar kreeg ik ook geen kopie die gelegaliseerd was
Conclusie indien men geen 800.000 bath op een Thaise rekening heeft krijg je moeilijkheden op de Thaise Ambassade in Brussel
Drie maal van Oostende naar Brussel gereden voor een visum van 1 jaar
In het Thaise Consulaat te Essen in Duitsland moest ik 5 minuten wachten voor hetzelfde visum, heb enkel een kopie van mijn pensioen moeten tonen
Tja… Weer regeltjes dat een of ander licht uitgevonden heeft om bij de aanvraag te voegen.
Zoals overal staat er steeds bij “The Consul may ask for more documents if deemed necessary” en daar kan je van de ene dag op de andere alle kanten mee uit.
Voor een “O-A” hebben ze ook zo van die geweldige financiële eisen. Wat dacht je hiervan.
” An original attestation from the bank with at least 800.000 bahts or +/- 20.000 € (bank in Thailand or in Belgium) + 2 copies AND a proof of monthly income equivalent to 65.000 bahts net/month, at least from the last 3 months + 2copies
– 3 copies of the bank statements from the 3 last months of this bank account”
Let vooral op de “AND” in hoofdletters. Hier is het dus niet “OR”. Dat is dus het dubbele van wat officieel gevraagd wordt.
Zo kan je er ook geen Non-immigrant “O” Single entry of “Multiple entry” bekomen als “Retired”.
Enkel het “O-A”.
https://www.thaiembassy.be/visa/
Toen ik ooit via mail (om een vraag van een TB lezer correct te kunnen beantwoorden) vroeg waarom dit niet kon en in een andere ambassade wel, kreeg ik van het grote licht aan de receptie, die blijkbaar ook de mails beantwoordt, als antwoord dat dit bij hun niet kon en ik dan maar naar die andere ambassades moest gaan dan.
Dat was dus meteen mijn laatste contact met de Thaise ambassade in Brussel.
Als je ooit het gevoel wil hebben dat je niet welkom bent in Thailand, dan moet je zeker je aanvraag in Brussel maken.
Of dit ook van toepassing is in Antwerpen of Den Haag weet ik niet. Ik heb een jaarverlenging dus kom er zelf niet. Misschien iemand die daar onlangs geweest is ?
In ieder geval bedank voor de info. De lezers kunnen er maar hun voordeel me doen.
Bij het Koninklijk Thais ereconsulaat in Antwerpen, staat op de site een duidelijke omschrijving.
http://www.thaiconsulate.be/?p=regelgeving.htm&afdeling=nl
Ik weet uit vroegere ervaringen dat dit ook niet altijd even duidelijk is…
Beste Ruud tam ruad,Deze duidelijke omschrijvingen vind je op de meeste site’s van een Thais consulaat.
Er wordt meestal ook duidelijk aangegeven dat,in het geval van bovenstaande aanvrager, een verdienst uitkomst helemaal niet nodig is.
Nodig is het alleen voor die aanvragers,die niet gehuwd zijn met een Thai,of in bepaalde gevallen als het consulaat dit nodig acht,zoals ook RonnyLatPhrao dit reeds bovenstaand vermelde.
De duidelijke beschrijvingen die meestal ook bij andere procedures te lezen vallen,zijn niets anders als een z.g.n. gummi aanwijzingen,die na believen van iedere Thaise instelling naar eigen believen gebogen kan worden.
Voor iedereen lekker duidelijk,en vooral erg toeristen en expat vriendelijk.555.
In phom phen wordt ook een banksyatment gevraagd sinds vorig jaar ook voor een 60dsgen visum. In essen alleen maar een kopie vsn het vlirgticket
wij hebben jaren geleden in Antwerpen al een inkomstenbewijs moeten voorleggen.
Vind het vreemd dat ik dit nu lees op het blog
Ben je getrouwd met een Thai?
Antwerpen of Brussel, getrouwd met een Thai of niet, etc… Het kan allemaal een verschil maken.
Het enigste verschil wat ik nu op veel Thai Ambassade site’s vindt is,dat je bij de aanvraag zowel een contact adres in het thuisland,als ook in Thailand moet aangeven,terwijl als ik mij goed herinneren kan,dit enige tijd geleden alleen voor een contact adres in het thuisland gevraagt werd.
Voor diegene die met een Thai gehuwd is,is geen verdienstbewijs noodzakelijk,waarbij als je verder leest zie je onderaan staan,dat de Ambassade voor het vergeven van het visa, ook hier het recht heeft,om extra inlichtigen en bewijzen te vragen.
Voor iemand die zelf voor het verkrijgen van het Visum de Ambassade bezoeken gaat,is het alleen maar verstandig deze informatie bewijzen gelijk mee te nehmen,zodat men ze in geval van noodzakelijkheid gelijk overhandigen kan.
Waarbij voor mij nog steeds de vraag blijft,waarom men geen eenheid in deze procedure tot stand brengen kan?