Ik vroeg mij af hoeveel een vliegticket kostte doorheen de geschiedenis van het moderne toerisme sinds de jaren ’50 van Europa (meer bepaald België en Nederland) naar Thailand.
Aangezien hier heel wat bezoekers zijn op Thailandblog.nl verwacht ik toch wat reacties :-). Haal dus jullie oude vliegtuigtickets boven en post het jaar, vertrekluchthaven, aankomstluchthaven, vliegtuigmaatschappij en de prijs. Eventueel ook de duur van de vlucht en waar de transit was. De prijs mag natuurlijk in Nederlandse Gulden of Belgische Frank zijn. Hopelijk krijgen we uit elk decennia een reactie :-).
Andere transportmogelijkheden zijn ook welkom maar dat zal wel heel beperkt zijn door de afstand.
Ingezonden door Luka
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
In 1993 retour Bangkok vanaf Amsterdam met Tarom via Boedapest 450 gulden
Als ik mij niet vergis was 1 gulden destijds 20 BEF en zou dus moeten overeenkomen met 0.5 euro. Dan zou die vlucht ongeveer 225 euro gekost hebben. Ben ik juist?
In 1978 ,79, Brussel of Amsterdam tussen 20.000 en 25.000 fr , maatschappijen niet meer geweten.
In 2005 via lufthansa de hoofdprijs betaald van 890 euro pp ….. in 2007 via airberlin 400,– pp. daarna altijd rond de 500/600 euro. Alleen vorig jaar helemaal gratis op en neer wegens 12 uur vertraging. Gemiddelde vluchttijd altijd rond de 11 uur. In die tijd ging alles nog rechtstreeks.
In 1990 Iraqi Airways 1265 gulden. Heen ging goed 3 keer tussenstop. Terug ging minder 2 dagen vertraging in Bangkok en 3 dagen vertraging in Bagdad, 14 dagen voor de 1e Golfoorlog. In 1991 met Thai gevlogen, prima vluchten gehad, maar wel 2400 gulden. Tegenwoordig is vliegen dus een stuk goedkoper geworden.
in 2002 €550 met EVA, wat wilt u dan doen met die gegevens?
Ik betaalde meer dan 30.000 BF in 1991.
In 1975 kon je voor 1100 gulden (€ 492) met Royal Jordanian van Amsterdam naar Bangkok vliegen, wel met een stop over in Amman. Met Aeroflot was het zelfs goedkoper. Thai International lag rond de fl 1.500 (€ 680)
Als je de prijzen vergelijkt tussen 1975 en 2017 zijn de tarieven het zelfde gebleven terwijl de kosten toch exponentieel gestegen zijn. De genoemde tarieven uit 1975 waren wel geen officiele IATA tarieven.
Dit klopt zeker, ik vloog in die jaren ook naar Thailand en de prijzen die toen door reis organisatie vroegen waren veel duurder en lang van tevoren boeken heb toen At Latjes in Tilburg gevonden en vele malen daar geboekt heel makkelijk, boeken en weg wezen niet moeilijk doen en met ticket prijzen die nergens anders te krijgen waren misschien waren die er maar ik kon ze alleen daar vinden voor die prijs.
Sorry vergeten erbij te vermelden dat ik toen alleen in het hoog seizoen reisde.
Ik betaalde in 1986 ongeveer 24.000 Belgische frank voor een retourvlucht van Brussel naar Bangkok, maar kan mij de maatschappij niet meer herinneren…
Ik dacht met Britsch Airways, maar ben niet zeker.
Ik zoek het verder op.
In 1990 mijn eerste vlucht nonstop Amsterdam Bangkok met China Airlines voor 1345 Gulden
In november 1978 een retour Melbourne AUstralia 3400 gulden, via Wenen, ABu Dhabi en Singapore
Goede informatie en helemaal to the point. In 1972 van Buenos Aires naar Lima voor 92.000,- Pesos.
1987 – Thai Airways
Ams BKK retour tussenstop Delhi
1700 gulden
In 1969 voor het eerst naar Thailand gevlogen met Sabena en ticket koste toen 60 000 frank
Klopt 100 procent, ik betaalde in 1979 met Sabena van bru naar bkk, .50.000bef retour.
Van 1979 tot 1987 vloog ik jaarlijks van Amsterdam naar Bangkok. De prijs varieerde van 1800 tot 2200 gulden. Het begon met 2 stops wat later 1 stop werd. De reisduur was wel 18 uur in totaal als ik me goed herinner. De stops waren best prettig want je mocht het vliegtuig uit en kon wat kopen op een exotische airport.
Ik vloog toen altijd met Singapore Airlines van Asd naar Bkk.
De vlucht ging vanuit Brussel naar Rome , dan naar Abbu dabi en zo naar Singapore om dan te landen in de oude luchthaven van Thailand met een duurtijd van rond de 22 uur
ik betaalde zo een 25 jaar geleden rond de 25000 bfr voor een retour vlucht naar Bangkok-Brussel, dat is zo een 625 euro
gr
de vlucht was meestal met Thai airways met een tussenstop in Frankfurt
Nu via QUATAR 56o euro
in 1980 1250 gulden met fillipine airline tussenstop in rome en abu dhabi bkk
Tussen 1989 en 1994 tussen 26.000 en 28.000 BF.
In oktober 1992 betaalde ik voor een retour Amsterdam-Bangkok met China Airlines 1295,- gulden.Het vliegtuig was nog niet half vol. Ik vroeg mij af, of dat wel rendabel was.
Via Boekarest.
Het meest, dat ik ooit voor een ticket heb betaald in de jaren 80/90 van de vorige eeuw is
fl, 2350,– bij Thai Airways
Het goedkoopste ticket was fl.1400,00 bij Jordanië Airways.
Exacte jaartallen weet ik niet meer.
In 1976 Brusssel- Bangkok-Brussel met Swissair circa 25 000 BF met tussenlandingen in Zurich. Athene en Karachi reistijd ongeveer 20 uur.
Wat hoogtepunten waar ik de tickets nog van heb (plakboek).
In 1978 Thai airways 780 gulden
In 1984 Philippine airlines 740 gulden.
In 1990 Kuwait air 775 gulden.
In 1996 met Alitalia 680 gulden.
In 2004 Lufthansa 590 euro
In 2008 air Berlin 360 euro
In 2016 Ukrain air 580 euro
In 2017 Swiss 498 euro
Voor wat het waard is.
Ro
in 2000 met Sabena tot Wenen en dan met Lauda Air naar BKK voor 28.000 BEF
– Mid jaren 90.
– China Airline.
– Amsterdam-Bangkok rechtstreeks (ticket Brussel-Amsterdam was inbegrepen).
– 18000-22000 Bfr
afgelopen 30 jaar toch elk jaar 2 en soms 3 x naar BKK gevlogen ….. goedkoopste ticket was vanuit Brussel 15.990 Bef (maar dat was zeker niet de eerste jaren) en nooit meer betaald dan 770 euro (31.000 Bef). Welke maatschappij ….. tja, met zoveel verschillende gevlogen dat ik het niet meer met zekerheid kan zeggen. Het was altijd met aanvaardbare tussenlandingen van 3 tot 4 uur.
in 1982 1700 gulden 3 tussenstops in athene—bombay– en daka in bangladis
in 1982 met de biman was toen 1700 gulden tussen stops athena bombay en daka banglades
Mijn eerste kennismaking met Thailand / Bankgkok was in 1990, had toen een around the world ticket voor 2500 gulden / 1150€ Amsterdam – Wenen – Sofia – Abu Dhabi – Colombo – Bangkok – Taipeh – Seoul – Honolulu – Los Angeles – New York – Amsterdam. Toepolev! Onvergetelijk!!!
Ik heb van 1990 t/m 2005 mijn eigen reisbureau gehad op Thailand en verkocht duitse China airline tickets. Zogenaamde Rail & Fly tickets voor Fl. 1000,= met de trein naar en van schiphol. Erg veel verkocht destijds, de prijzen in NL lagen toen ongeveer op Fl. 12-1400,=
Snap nog steeds niet waarom China airlines is gestopt met de route AMS-BKK-Taipae
Heb volgens mij in die jaren ook wel eens een ticket bij jou gekocht.
Niet uit eigen ervaring, maar ter info:
1925, enkeltje Batavia – Amsterdam per snelvrachtboot met passagiersaccomodatie: Hfl. 737.50.
.
https://photos.app.goo.gl/PT99Esxfla0kvSpy1
.
Geachte gast.
Als je in welk vliegtuig ook zou rondvragen zul je rode oortjes krijgen wat deze mensen
Allemaal betaald hebben.en dit geldt voor iedere vlucht.daar ik in mijn zakenleven
Iedere week moest vliegen noemden wij dat het grijze gebeuren….?????
Prettige reis
Theo.
In 1990 met Qantas naar Australie gevlogen, tussenstop van een week in Bangkok, een eerste kennismaking met Thailand. Heb toen 60000 Belgische franken betaald, 1500 euro dus. Met een beetje geluk vlieg je nu die kant op voor 1000 euro.
Duurste vlucht economyclass…1981…Thai Airways A,dam- Abu Dhabi- BKK…2100 gulden
Goedkoopste economyclass ….2013..Jetair(België) Brussel-Phuket-BKK…..299€
Ook nog in tachtiger jaren met Tharom gevlogen voor 770 gulden
Groetjes joop