Lezersinzending: Je auto accu gun je toch ook een langer leven!
Wie heeft zich ooit bekommerd om hoe het gaat met de accu in je auto? Alleen als de auto niet wilt starten, dan besef je hoe belangrijk zo’n accu is. Of wanneer je bij de garage te horen krijgt dat de accu [voor jouw gevoel te vroeg] aan vervanging toe is.
Bij mij begon het besef toen ik bij de Mazda garage te horen kreeg, dat de accu al na 2 jaar aan vervanging toe was. Dit omdat de automonteur zag dat de doorzichtige ronde indicator op de accu rood kleurt. Ze hadden voor mij wel een nieuwe op voorraad, niet te duur en het is in 10 minuten gepiept. Blijkbaar heeft deze monteur in deze belabberde tijd ook een sales target gekregen om accu’s te verkopen.
Ik kon het niet accepteren. Ik dacht van hoe kan het, al zo vroeg. Na een paar dagen op internet en youtube wat kennis bijgebracht, ben ik tot de conclusie gekomen, dat gewone rijders zoals ik, de accu niet behandelen die het verdient. Dan maar zo’n monteur geloven en om de 2-3 jaar de accu vervangen. Zo makkelijk gaat het toch.
Hulpmiddelen
Ik ben meteen aan de slag gegaan. Op lazada een slimme lader met goede reviews van het merk Foxsur gekocht voor niet meer dan 500 baht. De lader kan een accu zogenaamd “repareren” – door pulserend te laden – of het laden uitvoeren in 7 stappen – beginnen met aangekoekte sulfaat in de zuur weer oplossen en aan het einde druppelsgewijs laden. De lader is ook een voltmeter, als je het niet op de netspanning aansluit.
Naast een lader heb je voor het bijvullen van de accu, een veiligheidsbril nodig en pvc handschoenen. Niet van latex, want je gaat met eventueel los gespatte accuzuur aan het werk.
Ook handig om in de auto te hebben, is een usb voltmeter met extra usb aansluitingen die je kunt insteken in de sigarettenaansteker houder. Ook te bestellen op lazada.
Rood betekent water bijvullen
En nu de waarheid i.p.v. de verkoopleugen van de automonteur. De rode indicatie geeft bij de meeste accumerken aan, dat de accu bijgevuld moet worden met gedestilleerd water. Die kun je kopen op het pompstation.
En ze zeggen dat zo’n loodaccu onderhoudsvrij is. Waar zijn dan de vulgaten? Dus niet. Volgens het boekje zou je om de 4 maanden de waterstand van de accu moeten controleren. Volgens mij is 1 keer per jaar voldoende, zeg maar om de 10.000km.
Als de accu tijdens het rijden continu geladen wordt, verdampt een gedeelte van het water in de accuvloeistof als gas [waterstof en zuurstof], door de chemische reactie – elektrolyse – op de metalen delen in de accu. En als dit water niet aangevuld wordt, kan corrosie in de metalen delen ontstaan, waardoor de accu eerder aan vervanging toe is. Dus voor een langer leven altijd zorgen dat de metalen delen onder water gedompeld blijven.
De lange smalle sticker in het midden eraf halen, en je ziet 6 vuldopjes, een per accucel. Hier is het belangrijk om niet teveel bij te vullen, alleen tot aan de plastic onderrand van het vulgat. Na het bijvullen en de vuldopjes weer dichtgedraaid, zachtjes de accu aan alle kanten schudden om het bijgevulde water goed te vermengen met de lager gelegen accuzuur. Anders zal de gelaagdheid van water boven en zuur beneden blijven. Dit zorgt voor minder laadcapaciteit.
Wit betekent bijladen. Groen betekent een gezonde accu
Nadat er water is bijgevuld en gemengd, zal de accu indicator geleidelijk van rood naar doorzichtig wit gaan. Dit betekent dat de accu meer capaciteit heeft gekregen en bijgeladen kan worden. De slimme lader aansluiten en wachten tot het laden klaar is met de aanduiding FULL [van volgeladen]. Je start het laden opnieuw op, totdat de accu indicator geleidelijk van wit naar groen gaat. Dan pas heb je een volgeladen gezonde accu.
Laadstand accu regelmatig checken en soms bijladen
En deze groene accu indicator stand graag zo lang mogelijk behouden. Dus voortaan als je de motorkap opent en olie- of waterpeil checkt, ook de accu indicator checken. Bij wit extra bijladen, bij rood water bijvullen.
Met de voltmeter van de slimme lader zal een gezonde accu minimaal 12,5 volt aangeven, als de auto nog niet gestart is. Na starten van de auto moet de spanning rond 13,6-14,0 volt, afhankelijk van de dynamo van de auto.
Mocht de spanning tijdens rijden ruim onder 13,6 volt liggen – dit kan bijvoorbeeld doordat er extra mobiele apparaten in de auto geladen worden, dan is het zaak om de accu indicator na thuiskomst te checken en eventueel de accu bij te laden. Gebeurt dit chronisch, dan zou je kunnen laten nakijken of de dynamo[-kabel] nog goed is, of in geval dat je mobiele apparaten teveel stroom trekken, een grotere accu plaatsen.
Grotere accu plaatsen
Sowieso is het handig om bij vervanging een grotere accu te plaatsen dan wat de handleiding voorschrijft, zolang je binnen de fysieke maten van de accu blijft. Soms scheelt het maar 500 baht. Je hebt er meer plezier van, omdat je minder vaak de laadstand hoeft te checken. Een grotere accu heeft meer laad- [in Ah uitgedrukt] en reservecapaciteit [RC] en kan meer stroom [CCA – cold cranking amp] trekken om de auto zonder haperingen te laten starten. Bijvoorbeeld mijn huidige FB accu heeft maat 65D23L [60 Ah met accu lengte van 23cm]. Met dezelfde fysieke maat [23L] kan ik een grotere accu nemen van het merk GS type Q85 met maat 95D23L. Deze heeft een laadcapaciteit van 70Ah en kan 100 ampere meer stroom trekken tijdens het starten [CCA].
Korte ritten en niet zo vaak rijden
Mocht je niet zo vaak de auto gebruiken of dat je veel korte ritjes maakt, dan is het nog belangrijker om de accu indicator in de gaten te houden alsook de accuspanning tijdens het rijden. Kans dat de accu niet voldoende geladen wordt, is groter.
Want een ongebruikte accu verliest van nature laadcapaciteit. Bovendien, een stilstaande auto verbruikt altijd wat stroom. Denk aan een immobilizer en centrale deurvergrendeling. Modernere auto’s met veel elektronica aan boord verbruiken nog meer sluipstroom.
Mocht je je auto een week lang niet gebruiken, handig de accu bij te laden. En mocht je tijdens een lange afwezigheid de auto niet gebruiken, zorg dan dat je een van de accukabels los koppelt, en hiermee sluipverbruik door de auto stopt. Natuurlijke ontlading van de accu blijft helaas doorgaan.
Accukabels auto loskoppelen
Bij modernere auto’s met veel [veiligheids-]elektronica zoals ESP, EBD, LDW en een multimediascherm, is het verstandig om beide accukabels van de auto eerst los te koppelen, voordat je de lader aansluit.
Er is namelijk kans dat de boordcomputer besluit bepaalde zaken van je auto uit veiligheid af te sluiten [te locken], nadat bepaalde spanningsniveaus tijdens het laden door de computer zijn gedetecteerd. Na starten van de auto blijven ze gelockt, waardoor bijvoorbeeld de ventilator voor de airco niet meer werkt. En je moet naar de merkgarage gaan om deze lock te laten verwijderen.
Ingezonden door Eddy
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending2 december 2024Integratie (lezersinzending)
- Lezersinzending2 december 2024Te koop van een lezer: Ford Everest Turbo Diesel 4-Wheel Drive
- Lezersinzending2 december 2024Belgium here we come! (lezerrsinzending)
- Visumvraag2 december 2024Thailand Visa vraag Nr 215/24: Immigration Chonburi – Afspraak bij immigratie niet mogelijk
Bedankt voor de bijdrage Eddy, heel leerzaam , alleen klopt niet voor iedereen denk ik, mijn accu 70ah , is van 2020 , de orginele van chevrolet , en daar staat duidelijk op : “NO MAINTENANCE ” en “DO NOT OPEN BATTERY “, dus is jou accu misschien ouder , of een ander type?
Mijn accu is 70ah, CCA is 600A, (bij -18 gr C) maar heb ik hier gelukkig nog niet uit hoeven te proberen , wat ik begrepen heb , is dat de hoge temperaturen hier een belangrijke rol spelen bij de levensduur van de accu, bij mij tussen de 3-4 jaar meestal , bij mijn vorige auto’s hier.
( zitten trouwens ook geen vuldoppen op , ook niet onder de sticker, want die zit er maar een kleine op , met de gegevens)
heel veel dank voor deze informatieve uitleg over de accu. Ik wist niet dat dergelijke, zogenaamde onderhoudsvrije accu’s wel degelijk onderhoud nodig hebben.
Bedankt voor jouw heldere uitleg Eddy.
Vraagje: waar op de accu is die ronde doorzichtige indicator die een kleur aangeeft zichtbaar.??
Ik rij een Mazda CX-30 en heb een GS accu maar ik kan geen doorzichtige indicator traceren.
Leerzame uitleg van Eddy.
Als ik het bovenstaande in de praktijk breng, heb ik de verkeerde lader gekocht. Ik zou de accu bijvullen met de verkeerde vloeistof en ik zou ernstige verbrandingen oplopen door het accuzuur. Vervolgens zou ik mijn boordcomputer naar de vaantjes geholpen hebben. Mensen zoals ik kunnen zich maar beter laten bedotten door de garage 🙂
Perfecte en duidelijke uitleg Eddy .Ja de garages en zeker de officiele dealers verkopen U graag een nieuwe accu .Ze doen net alsof het een pak melk is :: Uiterst Houdbaar Tot ::: De conditie speelt geen rol ,alleen de datum .
Zou mooi en interessant zijn al U de volgende keer een stukje over de autobanden gaat plaatsten .
Immers al je in de garage komt kijken ze niet naar de conditie en profiel van de banden ..
..NEE ze kijken naar de datum die er op de zijkant van de banden staat ..Vervolgens kijken ze je aan en vragen of jij en je gezin levensmoe zijn omdat jij nog met banden rond durft te rijden .. .Ze zijn al 3 jaar oud en MOETEN met de grootste spoed vervangen worden en ze durven jou eigenlijk niet te laten vertrekken zonder nieuwe banden …. Ook al hebben de banden pas 20000 km gelopen ..alleen de datum is belangrijk ..(en voor hun omzet natuurlijk ook )
Na jaren gewerkt te hebben in de mobiliteits branch, en heel wat accus vervangen te hebben.
Het volgende, onderhouds vrije accu houd in een accu waarbij je geen schroefdopjes hebt en nooit gedistileerd water hoeft bij te vullen.
Als de indicator op rood staat betekent alleen dat het zuurgehalte soortelijk gewicht van de vloeistof door ontlading of zelden te worden bijgeladen te laag is, dus niet dat de accu dan defect hoeft te zijn.
De accu eerst aan de lader zetten en vervolgens kijken wat er gebeurt.
Accus hebben in een warme omgeving zoals in Thailand een kortere levensduur.
Bij dagelijks veelvuldig gebruik van het voertuig zal een accu langer meegaan, dan wanneer je een keer in de maand een stukje gaat rijden.
Of als je weinig km maakt en korte afstanden aflegt het start stoppen ritueel.
Daarom is het beter om een druppel lader aan te schaffen in zulke gevallen.
Levensduur van een accu in mijn oude 16 jaar oude Mitch diesel om en nabij de 3 jaar, mijn nu alweer 5 jaar oude Ford Focus nog nooit vernieuwd.
En dan zijn er nog dry cell accus veel gebruikt in big motorbikes, dit zijn accus zonder vloeistof en werken via een ander principe.
Maar gemiddelt zal een accu in Thailand rond de 3 a 4 jaar meegaan.
Jan Beute.
Tegenwoordig hebben verweg de meeste auto’s gel accu’s en deze zijn inderdaad onderhoudsvrij. Als de accu toch vervangen moet worden zou ik voor een gel accu kiezen.
Yep,
ff accu wisselen gaat niet altijd zomaar..
Soms moet je de auto “inleren” welke accu hij heeft gekregen middels de BEM code:
Batterij Energie Management.
https://www.hamu-automaterialen.nl/Media/Hamu/Pagina%20inhoud/Handleidingen/Technische%20info/Hoe%20kan%20ik%20en%20moet%20ik%20altijd%20een%20accu%20inleren-1.pdf
Dat verhaal Pieter dat klopt.
Het werkt namelijk zo, bij sommige nieuwe modellen waaronder zelfs ook mijn 5 jaar oude Ford Focus ondervalt moet dat namelijk ook.
Naarmate de accu ouder wordt gaat hij aan capaciteit verliezen, het zoals jij het noemt het BEM systeem zorgt ervoor dat de batterij meer stroom toegestuurt krijgt van de Dynamo gedurende het door leeftijd aftakelings proces van de accu.
Ga je nu naar een batterij boer ergens om de hoek, of een kleine lokale garage een nieuwe batterij monteren dan zal het BEM systeem de nieuwe batterij niet herkennen, met als gevolg dat deze gedurende langere tijd een te hoge laadstroom voor zijn kiezen krijgt.
Waardoor de kans groot is dat na een jaar ook deze batterij door overlading ook stuk gaat.
Dus bij vele nieuwere modellen na vervanging bij de erkende merk dealer langs gaan om het systeem te resetten.
Maar ik ben bang dat bij enkele merkdealers velen hier nog nooit van gehoort hebben.
Soms kun je het herkenen aan de pluspool van de batteij als er meerdere draden waaronder een dunnere kwa diameter die in een kabelboom verdwijnt en naar de regeleenheid van het systeem leid.
Rij je in wat oudere voertuigen zoals mijn oude Mitsh pickup is vervanging geen enkel probleem.
Accus die onderhouds vrij zijn hebben in enkele gevallen ook nog wel 6 vuldopjes, maar deze dopjes hebben geen gaatje meer voor de ontluchting, op echte onderhouds vrije batterien staan altijd de letters MF van Maintainance Free.
Jan Beute.
Juist Jan,
Wilde aangeven dat er dingen verandert zijn in de loop der jaren,zoals je zelf ook aangeeft.
Zelfde geldt voor motorolie, zeker voor auto’s met de distributieriem in de olie..
De spreuk “een gewaarschuwd mens telt voor twee” klopt nog altijd.
En met internet is het makkelijk om eerst je “huiswerk” te maken voordat we tot “actie” overgaan.
Dit kan je veel ellende besparen en voelt beter om goed geinformeerd te zijn.
Nog zoiets:
Waterpomp vervangen & ontluchten bij een VW Golf 7, hoe moeilijk kunnen ze het maken..
Wordt je niet vrolijk van.
Mvg Pieter