Geacht Thailandblog, ik richt mij tot u niet om over de ING alleen maar slechte dingen te vermelden maar hoe kan een Bank, gered door de Nederlandsche belastingbetaler, nu zijn klanten in Thailand en in andere landen zo in de steek laten?
Men heeft een einde gemaakt aan het overschrijven en betalen met Tancodes. Nu is dat op zich niet zo erg. Was het niet dat ING het nieuwe systeem niet voor iedereen op de rails heeft staan.
Je kunt op twee manieren geld overmaken: via een smarttelefoon of via een scanner. De smarttelefoon moet je zelf aanschaffen. De scanner echter moet geleverd worden door de ING. En die ING is met de nieuwe systemen begonnen, zonder echter er echt zorg voor te dragen dat iedereen die de scanner moet gebruiken, deze ook daad werkelijk in het bezit heeft. En als men hem heeft moet nog blijken dat je deze ook echt werkend kunt krijgen. De service daarbij is van de ING bar slecht en soms tot zeer onbeleefd. En dan druk ik mij nog zeer netjes uit.
Ik ben een van die vele slachtoffers die met de Tancode werkte. ING beloofde met de Tancodes te blijven werken tot dat iedereen van een scanner was voorzien en werkte. Ik heb mijn scanner nog steeds niet mogen ontvangen. Maar wel is het overschrijven en betalen met Tandcode stopgezet. Met als gevolg dat veel mensen nu niet meer bij hun geld kunnen en op hoge kosten worden gedreven.
Telefoonnummer van ING roodgloeiend van uit het buitenland niet of nauwelijks te bereiken. Via de ING Facebooksite komt vaak op de gestelde vragen geen antwoord of alleen ontwijkende antwoorden. En als je pech hebt wordt er de chat niet of nauwelijks echt serieus gereageerd. U kunt op de Facebooksite van ING kijken, en het zelf constateren.
Nu zitten er Nederlanders die in Thailand wonen met het geweldige probleem en niet meer bij hun geld te kunnen, het water staat aan hun lippen. Hun maandelijkse inkomen kan niet meer worden overgemaakt. Alles staat stil. Voor hoelang? Niemand weet het. Misschien kunt u daar eens over publiceren?
Met vriendelijke groet van een persoon die geld heeft, maar er alleen niet meer bij kan door een ondoordachte verandering van de ING in het betalingssysteem.
Ingezonden door Fokke
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Na heel veel omzwervingen en gezeur met Ing heeft mijn vrouw de scanner uit Nederland naar mij toegebracht.
Alleen kan ik hem niet gebruiken, omdat het gerelateerd moet zijn aan een telefoonnummer en dat kan niet anders dan aanmelden bij een Ing-kantoor in Nederland,vertelde de klantenservice…Waar stond dat..?
Ik kan dus niet internetbankieren of what ever.
Mijn leventje staat dus stil.
Hoe simpel kan een groot bedrijf zijn.
Het is onjuist dat de ING scanner gerelateerd moet zijn aan een telefoonnr, die is nl nergens aan gerelateerd. De relatie die er tussen ING scanner en online banking is nl het scannen van een zogenaamde QR-code die er op het scherm van je pc/laptop/i-pad verschijnt als extra beveiliging.
Het installeren van de ING scanner verloopt in een aantal stappen (8?) en de scanner kan slechts gebruikt worden door een pin-code (6 posities) ter beveiliging van het gebruik van de ING scanner. deze pin-code geeft u zelf op in een van de stappen niet vergeten anders heb je een acuut probleem. Deze stappen hoeven slechts eenmaal uitgevoerd te worden. Het is een wisselwerking tussen ING scanner en het beeldscherm bij het oproepen van de ing.nl om de ING scanner te activeren (is een functie in de persoonsgegevens)
Het is wel juist als u de ING Bank app gebruikt dat deze gekoppeld dient te zijn aan een smartphone nr.
Wanneer je regelmatig reist en in het buitenland elke keer gebruik maakt van een ander mobile nr (sim-kart) is het verstandig te kiezen voor een ING scanner, want alleen bij een ING-kantoor (in NL) kan je de gewijzigde simkaart met mobilenr aanpassen. Ik maak alleen gebruik van prepaid kaarten. Het is niet altijd mogelijk om je oorspronkelijke mobilenr aan te houden.Vandaar mijn keuze voor de ING scanner.
De mobilenr die je in je persoonsgegevens heb opgegeven is slechts bedoeld voor correspondentie doeleinden.Dus dien je je mobilenr tbv gebruik van de ING Bank app extra te melden.Hoe dat de eerste keer gaat is mij niet bekend daar ik heb gekozen voor de ING scanner.
Het activeren van de ING scanner is vrij bewerkelijk en dien je echt stap voor stap uit te voeren. Ik moet bekennen dat het mij best wat stress opleverde, want de wisselwerking tussen de opgegeven gegevens van de scanner en het in te vullen veld op je PC/laptop/iPad scherm moet je wwel even door hebben, vaak is het veld op het PC scherm net niet zichtbaar en moet je even naar beneden scrollen/gaan.
Bij de ING scanner wordt een activeringsinstructie meegeleverd die je eenmalig dient uit te voeren.
ING heeft sinds het begin van dit jaar al aangegeven, elke keer te zien zodra je aansloot op je ing.nl, dat de wijziging (verdwijning van de Tan-code) er aan zat te komen, wel was de einddatum (12 september) niet zichtbaar aangegeven. De voorkeur van ING Bank is uiteraard dat men gebruik maakt van de ING Bank app. men heeft verzuimd aan te geven wanneer voor ING scanner bij voorkeur gekozen dient te worden.
Maar domweg wachten tot sinterklaas de ING scanner bij je op de stoep komt brengen is een misvatting.
Succes
En iedere keer daar op gereageerd en niet gewacht op Sinterklaas. Maar zonder een reactie te zien van ING.
En zo rommelen we verder met de Nederlandse banken.
Waarom niet gewoon een simpele smartphone gekocht om daarop de ING-app te downloaden. Alle problemen in één klap opgelost!
Ik meen me te herinneren dat je na het downloaden van de app hem moet activeren. In mijn geval ging dat met een tan code, dus vraag me af of mensen in thailand die app zomaar kunnen downloaden en actveren.
ik heb het gedaan en het werkt.
Dit is correct. Je hebt een TAN code nodig om de app te kunnen activeren. Wat een beetje lastig is omdat je dus geen TAN codes ontvangt 🙂
Wat je wel kunt doen is betalen de-activeren in mijn ING. Dan wordt de TAN code per post opgestuurd naar Thailand en kan je een telefoonnummer aan je bankrekening koppelen.
De code wordt opgestuurd naar je woonadres, niet naar je correspondentie-adres. Dus je moet wel je correcte adres in Thailand in MIJN ING als woonadres hebben staan.
Beste Frits,
In mijn “omgeving” bij de ING kunt u u mobiel simpel aanmelden.
Deze stappen worden heel duidelijk aan gegeven op u mobiel.
Deze twee moeten in combinatie met elkaar communiseren.
Hiervoor krijgt u geen Tan code.
Het is nog een beetje rommelig omdat ING haar interface aan het veranderen is.
Wees niet gevreest’, het werkt goed.
Als het werkt ‘kan een kind de was doen’.
Ik kan mij goed voorstellen dat veranderingen niet altijd leuk zijn maar één x gedaan
is het top.
Misschien kan ING hier zelf op reageren?
Met vriendelijke Tan,
Erwin
Helaas is ING wat slordig krijg een brief met 1 dag de tijd dat ik over moet op internet bankieren omdat er een speciale code bij moet. Naar ING kantoor we hebben uw eerder een brief gestuurd helaas niet ontvangen. De bezorging door Sand post is slecht. Nu moet je je melden op kantoor met mobiele telefoon en betaalpas je krijgt thuis een brief met code. Afspraak maken ING en dan zullen ze helpen het te activeren
Dit alles geld voor het gebruiken van mijn creditcard ik koop nooit wat met betaalpas internet maar boek wel tickets. In het verre verleden wel een TAN code gehad maar nooit gebruikt. We zullen het zien wat het wordt laat het volgende week wel even weten hoe het gaat werken.
Nog wat stoms er staat bij de deur een man van de ING ze hebben een display waar op je je kan zien hoe het werkt ik vraag kunt u even helpen nee ik weet niet hoe het werkt. Hoe dom.
Ik zou dan een dual-sim toestel nemen en 1 prepaid kaartje. Ik kan in elk land internetbankieren met een gratis prepaid kaartje.
Je kunt tegenwoordig volgens mij vanaf de site van de ene bank, bankieren bij een andere.
Ik meen zoiets ooit gelezen te hebben, maar heb me er niet in verdiept.
Ik heb een ASN rekening, die ik in Thailand alleen mag aanhouden met een koppeling bij een internationale bank.
Mogelijk zou het via bijvoorbeeld de ASN site mogelijk zijn, om bij ING te bankieren?
Maar zoals gezegd, ik heb er ooit iets over gelezen, maar me er nooit in verdiept.
Ik heb dit ook gelezen, maar bankieren, met meerdere rekeningen bij verschillende banken, bij één bank is volgens mij nog toekomstmuziek.
Als je het nieuws een beetje volgt dan weet je dat aan diverse banken al een aantal zeer hoge boetes zijn uitgedeeld als gevolg van het niet goed checken van klanten en de daaruit volgende witwas- en criminele praktijken. ING is een van de banken die zwaar gestraft zijn en ook ABN-AMRO hangt een fikse boete van heel veel miljoenen boven het hoofd. Dat deze banken huiverig zijn geworden t.a.v. buitenlandse transacties en klanten valt te begrijpen. Het zijn ook ondernemingen die niet elke klant hoeven te accepteren waar geen geld aan verdient kan worden ergo geld kost en een groot risico kan inhouden. Zakelijk heel begrijpelijk. En waarom zou je geen bank aanhouden uit het land waar je woont.
Ik gebruik die scanner niet. Ik heb hem niet eens in mijn bezit.
Ik heb gewoon het goedkoopste NL telefoon abonnement genomen en betaal iets van €6.50 per maand.
Daardoor kan ik codes blijven ontvangen van de ING.
Zodat ik geld kan overmaken vanuit NL naar Thailand.
Internet bankieren doe ik dmv de ING app.
Waarom geen pre-paid Sim only ? Kost je 1 malig 5 of 10 euro en je doet er jaren mee
Bij Simyo kan hey nog goedkoper: 4 euro per maand. Als ik naar Nederland ga kan ik via de App de data aanzetten. En ING werkt zonder probleem.
Ik begrijp de heisa niet, zoals Cornelis al zei, koop hier een smartphone, installeer de Ing app.
Start met geld overmaken naar je Thaise bank via de Ing met je laptop of desktop pc. Bevestig
de transactie met je Ing app op je smartphone en klaar is Kees.
Ing gaat wel 6 euro rekenen per transactie, de boete voor witwassen moet toch ergens vandaan komen..
Beste Dirk,
ben het 100% met jou en Cornelis eens over (goedkope) smartphone en app. Werkt prima hier in Thailand.
Je laatste zin klopt echter niet. Die 6 Euro kostenpost is niet nieuw want transactiekosten worden al jaren berekend. Bij overmaken middels Share optie worden die ook op je statement getoond. Bij OUR en BEN wordt 6 Euro al van het bedrag afgetrokken zonder dat jij die kosten ziet. Voorbeeld: bij overmaken 1.000 Euro wordt bij optie SHARE dus 1.000 Euro overgemaakt en 6 Euro aan transactiekosten berekend en getoond. Bij opties OUR en BEN wordt er 994 Euro overgemaakt en zie je die kosten niet maar zijn er wel. De Bangkok Bank rekent 0,25% transactiekosten met een minimum van Thb 250. Wat andere Thaise banken rekenen weet ik niet. Dus die 6 Euro aan transactiekosten was al een bestaande kostenpost en dus absoluut geen middel om boete voor witwassen te compenseren.
Ik heb vorige maand 2250 euro overgeschreven van mijn ING bank rekening naar mijn Bangkok bank rekening. Ik doe dit altijd ( omdat dit het goedkoopste bleek te zijn bij ondervinding) via de methode Ben (optie 3). Dus kosten volledig voor de ontvanger. Dit ben ik zelf, dus daar belast ik verder niemand mee. Met de toenmalige koers zou ik 75,551.85 baht moeten ontvangen minus de kosten die de BKK bank rekent, want de ING bank berekent volgens eigen verklaring niets. Er werd ook 2250 euro afgeschreven van mijn ING bank rekening en een dag later had ik op mijn BKK bank rekening een bedrag bijgeschreven van 73,903.11 baht. ( de koers was deze dag nagenoeg gelijk aan de van de verzenddag.) Een totaal verschil was te lezen van 1,648.74 baht is 49,10 euro. Ik wilde dit nu wel eens onderzocht hebben, want voor zo’n transactie toch wel een hoop geld, wat men zich toe-eigent.
Ik heb gebeld met de klantenservice van de ING bank (4 euro kosten), want mailen is niet meer mogelijk en de dame in kwestie wist mij te vertellen dat er voor mij wat hun betreft geen kosten aan waren verbonden???? Er was immers alleen 2250 euro afgeschreven. Alle kosten dus voor de BKK bank. Ik naar de Bangkok bank en ik kreeg daar een uitdraai met alle gegevens. Men rekent natuurlijk met een lagere wisselkoers dan die van de app die ik gebruik , in dit geval mijn app koers 33.57 en hun koers 33.24500 Ook las ik op de uitdraai van de BKK bank dat ik maar 2229 euro had ontvangen uit Nederland. 21 euro dus toch door de ING, achter gehouden aan kosten terwijl dit niets zou kosten. De BKK bank rekent standaard 200 baht (6 euro) kosten en die eigent de bank zich toe en het verlies aan wisselkoers. Ik nog eens de ING bank regels doorgenomen en wat bleek dat er wel degelijk kosten worden gemaakt door de ING bank voor een wereldbetaling. Dit is wat men schrijft:
” Kosten voor deze Buitenlandbetaling
Non-EER country: all currencies
– Shared cost (SHA)
0,1% over het bedrag (min. € 6,00 en max. € 50,00)
– Our cost (OUR)
0,1% over het bedrag (min. € 6,00 en max. € 50,00) + € 25,00
– Beneficiary cost (BEN)
De ING brengt 0,1% over het bedrag (minimaal € 6,00 en maximaal € 50,00) in mindering op het over te maken bedrag. Daarnaast brengt de bank van de begunstigde kosten bij de begunstigde in rekening.
Aanvullende informatie
Wisselkoersen van vreemde valuta
De kosten van uw overboeking worden omgerekend naar euro’s. De betaalopdrachten worden verwerkt tegen vastgestelde wisselkoersen.
Wisselkoersen
Doorlooptijd afschrijving
gemiddeld 5 werkdagen maar mede afhankelijk van de bank van de begunstigde”
In mijn geval dus 21 euro extra kosten berekent die men niet vermeldt op het afschrift.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen de banken in de EU en de overige banken.
Inmiddels is het voor mij geen vraag meer maar een weet waarom de ING bank zo snel zijn schuld in kon lossen bij de Nederlandse staat. Over de ruggen van de rekeninghouders. Integriteit is in deze branche ver te zoeken. Het is triest dat de wereld zo afhankelijk is gemaakt van dit soort uitbuiters.
E.e.a. staat toch duidelijk in de voorwaarden? Bij BEN betaalt de ontvanger alle kosten – dat jij nu toevallig verzender èn ontvanger tegelijk was doet daar niets aan af. Zelf geef ik altijd SHA – shared costs – aan voor mijn overschrijvingen. De ING brengt mij als verzender dan 6 euro in rekening en de Bangkok Bank past gewoon het gebruikelijke tarief toe. Komt in veel gevallen het gunstigste uit.
Beste Cornelis er staat bij alle drie verzendopties 0,1 % met een minimum van 6 euro en max van 50 euro. Ik deed vroeger ook optie 2 maar dit was nog duurder dan optie drie. Ik houd het al jaren bij, dit bleek het gunstigste.
Wat is er aan de hand ?
Ik kan vanuit Thailand nog perfect geld overschrijven van ING België.
Zijn de systemen dan verschillend tussen België en Nederland ?
Dirk,
Ja, dit zijn twee TOTAAL verschillende systemen (en dus ook app’s)
Door criminelen gedwongen tot allerlei maatregelen. Waarbij de security niet altijd even makkelijk is. Komt regelgeving van de overheid over heen (ook al om criminaliteit tegen te gaan) waardoor voor de banken het niet meer asntrekkelijk is om klanten in het buitenland te hebben. Zelf laat ik maandelijks een vast bedrag van mijn nederlandse bank overboeken naar een bank in mijn woonland. Hoger dan wat ik maandelijks nodig heb. En als dar verhoogd moet worden ga ik op vakantie naar Nederland. Werkt perfect tot nu toe.
ING heeft al maanden geleden aangekondigd dat het inloggen op MijnING niet meer via Tancodes stopt. Op dat moment dien je te anticiperen op veranderingen die er aan staan te komen. Het heeft geen zin om te protesteren of te uit frustratie roepen, want dat heb je aan jezelf te wijten. Schaf een smartphone aan. Wie heeft eigenlijk zo’n mobiel nog niet? Download de mobiel bankieren app en alle gemak van de wereld op gebied van internetbankieren lacht je toe.
Let op: er komt nog een wijziging aan inzake MijnING: na het invullen van je gebruikersnaam en wachtwoord bevestig je het inloggen. Dat doe met de app. Kan ook met de scanner. De extra stap is verplicht vanwege nieuwe Europese regels (PSD2. Nu je het weet kun je er jouw voordeel mee doen.
inderdaad is niet van de ene op andere dag ingevoerd ruim over gecommuniceerd geen gedoe meer met tan codes maar app downloaden werkt prima en razend
snel als mijn geld via TransferWise op mijn kasikorn rekening wordt gestort binnen half uur geregeld met tan was dit niet mogelijk leve de vooruitgang
Geen problemen met de ING. Ze zijn al maanden aan het waarschuwen dat het gaat veranderen. Lezen en voorbereiden moet je toch echt zelf doen. Download de app en klaar is Cees.
Beste Hendrik, dan heb jij geluk. Ik heb gebeld gemaild berichten via mijn ING. heeft allemaal niet geholpen. de scanner 3x aangevraagd.En als je een nieuwe telefoon koopot moet je wel verstandhebben van alles.Ik heb een goede telefoon gekocht van Oppo. Maar achteraf blijkt dat je daar niet de app op kan instaleren. En ik heb aan allemogelijkheden voldaan .Zelfs meer dan dat. Zij vertelden mij dat ik voor lopig nog gewoon met Tancodes kon blijven betalen. Ik heb die tandcodes gebruikt zolang ze bestaan.Noot problemen gehad. En waaro, moet ik een ap nemen op mijn.Als ik geen nieuwe wil kopen en gewoon gebruik wil maken van de scanner.En die is ondanks aanvragen, mailing. omtrend de problemen. Niet op gereageerd. Kijk op ING en find zelf uit dat het niet goed geregeld is,En er veel al geen antwoorden komen. Maar u mag er zo overdenken dat mensen in hun luistoel zijn blijven zitten en dachten dat komt wel goed. Nu dat is echt niet het geval. De bereikbaarheid is zeer slecht. Ik hoop dat het u nooit treft.
Ik gebruik een Oppo A7 telefoon met Thais nummer en die zit thans vol met bruikbare app’s zoals, ING bank app de SNS bank app, mijn overheid.nl . mijn Nederlandse zorgverzekering, de DigID app en nog veel meer. Waarom werkt dit bij mij dan wel.
Snap niet dat het niet werkt bij sommigen. Ik vind het kinderlijk eenvoudig; ik heb geen enkel probleem. Ook niet met betalen via IDEAL. Scannen gaat met telefoon (via ING app) en alles loopt via internet. Ik voel me wat dit betreft beslist niet in de steek gelaten.
Beste Marc, kinderlijk eenvoudig schrijft u.
Misschien voor u maar er zijn ook veel ouderen die in Thailand wonen zoals ik zelf die niet van de Millenials generatie zijn.
En voor velen kan dit wel een groot probleem zijn.
Voor mij is het repareren van een auto of motorbike kinderlijk eenvoudig voor u ook.
Mijn stiefzoon is computer deskundige en weet alles van dit en mobieltjes, maar toen we afgelopen jaar langs de weg stonden met mijn oude Mitsh op weg naar het vliegveld in CM hij reed en de koppeling niet meer werkte .
Stond hij daar met zijn millennium kennis en handen en mobieltje in zijn haar. Ik zorgde ervoor met wat improvisatie dat we weer reden binnen een kwartier.
En hij optijd het vliegtuig nog haalde.
Ik erger mij dan ook dat vooral banken het vanzelfsprekend vinden dat ze van alles en nog wat mensen door de strot kunnen drukken zonder erbij na te denken dat vele ouderen onder ons met hardwerken de banken groot gebracht hebben tot wat ze nu zijn.
Ik ben gelukkig niet klant bij de ING maar heb wel de ABNAMRO affaire meegemaakt.
Jan Beute.
Met verbazing de inzending van de heer Fokke en de negatieve reactie van willc gelezen.
Waar haalt de heer Fokke de wijsheid vandaan om te stellen dat de Nederlanders in Thailand met een groot probleem zitten, en de telefoons bij de ING roodgloeiend staan?
En hoe kan hij beweren dat de service zo slecht is om de scanner werkend te krijgen (zoals hij dat noemt) als hij geen scanner heeft?
Is het nog niet bij hem opgekomen dat het ook mogelijk is dat zijn scanner wel eens bij de Thaise post
“zoekgeraakt” kan zijn (wat nogal eens gebeurd) en dat hij de spreekwoordelijke uitzondering is.
Ik ben ook een van de weinigen die niet in het bezit is van een smartphone.
Toen de ING mij destijds in kennis stelde dat men zou stoppen met de Tan codes op papier, werd ik ook direct gerustgesteld door de mededeling dat voor ons soort “zonderlingen” (grapje) een scanner bedacht was.
Die scanner heb ik ruim van te voren ontvangen, zodat ik voldoende tijd had om hem te installeren.
Er zat een duidelijke uitleg bij.
Toen ik op een bepaald punt toch twijfelde, heb ik voor alle zekerheid even via de ING chat geïnformeerd of ik dat punt wel juist interpreteerde. Ik werd beleefd te woord gestaan en kreeg een duidelijke uitleg.
Bij mijn eerste poging om via het nieuwe Tan codesysteem geld naar Thailand over te maken, had ik een probleempje.Ik weer via de chat om hulp geroepen en werd weer netjes geholpen. Het bleek dat ik met mijn stomme kop iets over het hoofd had gezien.
Ik wil hiermede een lans breken voor de dames die deze job uitoefenen.
Ga er maar eens aan staan, als je de hele dag dat gezeur van sommige mensen moet aanhoren en dan toch nog vriendelijk moet blijven.
Vriendelijk ja dat is soms moeilijk toen ik bij de ING was zo druk allemaal omdat de scanner niet werkte.
En aan de telefoon sommige zijn vriendelijk en andere gaan mij vertellen wat ik moet doen met mijn geld als ik een groot bedrag aanvraag waar heeft u het voor nodig. Ik vertel ga shoppen weet u man daarvan zou niet weten het is mijn geld. Of uw betaalrekening is wel erg hoog wil u niet sparen.
Laatste was er een zo brutaal die zei door de telefoon u heeft deze maand teveel geld uitgegeven.
Dat bepaal ik zelf heb nog nooit in mijn leven rood gestaan.
Helemaal eens met je reactie. ING heeft misschien wel al in 2018 zijn klanten in kennis gesteld van de komende wijzigingen. Daarna ontving ik regelmatig nog brieven over de veranderingen. Ook in mijn ING kreeg ik regelmatig een mail hierover. Ik heb een scanner besteld en binnen 10 dagen thuis (Thailand) ontvangen. Het installeren is kinderspel en het werkt prima.
Fokke moet misschien zijn adres gegevens eens nakijken. Omdat de adres gegevens in Thailand nogal lang zijn worden er soms door Nederlandse instanties belangrijke gegevens weggelaten. Dit is mijn persoonlijke ervaring.
@Ruud NK, al 2x scanner besteld en tot nu toe niets ontvangen. Eerste keer begin dit jaar. Profiel zegt aangevraagd en U gebruikt een tan lijst. Chat zegt bel ING. Suggesties?
Ja, net als Cornelis heb ik de App gedownloaded en heb gewoon geld v m’n ING-rekening overgemaakt naar de Bangkok Bank. Kosten ontvanger, ben ikzelf dus, en het geld stond binnen 2 dagen hier op m’n rek. Vroeger duurde dat 4 dgn.
Lang leve de ING -App
Voor geld overmaken van de ING naar m’n rekening bij Bangkok Bank moet ik Mijn ING op de website gebruiken om de opdracht tot overschrijving te geven, waarna ik met de app de overschrijving moet bevestigen. Met de app kun je – in ieder geval ik niet – geen buitenlandse overschrijvingsopdrachten invoeren. Vaak de volgende dag al in Thailand, prima service.
Dat klopt, je kunt geen geld met je telefoon app overmaken naar Thailand, want de optie buitenland betaling is daar niet te vinden. Dus via de computer internet bankieren inloggen en dan bevestigen met de app.
Dirk ,
Die 6 euro rekent de ING al sinds jaar en dag.
Klopt, maar je moet wel kiezen voor kosten delen anders kunnen de kosten fors oplopen.
Mijn moeder heeft de ING app op haar tablet geinstalleerd en gebruikt de camera van de Tablet als scanner. Met de Mijn ING op haar laptop is dat een prima combinatie. Ze heeft geen smartphone en op de tablet geen mobiel nummer/simcard.
Begrijp best dat het moeilijk is voor een bank om “veilig” te zijn. Ik kreeg vorige maand een bericht dat als ik mijn pinpas niet gebruik, wat ik nooit meer doe sinds ik Thailand woon, korting kan krijgen op mijn Oranjepakket. Per 1-10-2019. Er wordt ook geschreven hoe je dat moet doen, heel eenvoudig via Mijn ING.
Echter, ik moet dat in Nederland doen bij een ING filiaal, met een geldig legitimatiebewijs. Ik ben echter niet van plan daarvoor naar Nederland te gaan. Dus die korting kan ik vergeten. In deze moderne digitale tijd een lachertje.
ING kan wel willen dat je een smartphone gaat gebruiken, maar daarmee is dus de verantwoording voor veiligheid bij jou gelegd. Op die slimfoon staan misschien ook nog andere dingen?
Niet veiliger dus.
Ik bestelde dus de scanner van de ING. Bij eerste poging tot overmaking vulde ik een verkeerde PIN in en kreeg dus bericht op scanner dat overmaking mislukt was. Dus nogmaals met juiste PIN.
Wat blijkt: bedrag 2x afgeschreven (overmaking van 199 euro naar Duitsland) Gebeld met ING: 3x:
jammer, niets aan te doen / onze fout u krijgt email (komt niet) /jammer niets aan te doen – gelukkig hielp email naar leverancier.
Ik vind het te gevaarlijk om slimfoon voor overmakingen te gebruiken dus moet scanner mee op reis.
Andere buitenlandse banken kennen betere systemen.
Maar wie bent u? Toch alleen maar een klant. Wachten maar tot er weer iets komt van ING.
O ja, als u een keer 6000 euro wilt overmaken, ja dan wil men oppassen dat u niet aan het witwassen bent
Beste L.E. Bosch, bij mijn weten heb ik nooit 6 euro betaald voor een ontvangen – of verzonden wereldbetaling bij Ing. U zult vast wel internetbankieren bij Ing, anders zou u niet reageren.
Kijk dan eens in uw berichtenbox naar een bericht van Ing 1 september 2019, waarin ze de aankondiging doen, van kwaliteitsverbetering inzake wereldbetalingen en tevens een vast tarief van zes euro introduceren voor ontvangen- en verzonden wereldbetalingen. Net als bij visa discussies en nu bij geldzaken, worden de feiten vaak over het hoofd gezien, waardoor er soms meer verwarring ontstaat dan reality.
Beste Dirk, zie mijn eerdere respons als aanvulling op RNO en het is een minimum bedrag van 6 euro en kan oplopen tot 50 euro al naar gelang het land en de hoogte van het geldbedrag (0,1%). In mijn geval vorige maand 21 euro afgeschreven, maar niets van deze kosten staat er over vermeld op de overschrijvingslijst. Sterker nog men zegt dat dit niet kost als je op de BEN manier verzendt.Het bleek dat ipv 2250 euro de ING bank maar 2229 euro had verstuurd naar mijn bank in Thailand. De ING klantenservice kon mij niet hierover informeren, waren niet op de hoogte van hun eigen regels.
Beste Dirk,
Lees de reactie van RNO eens goed !
Dan hoef ik het niet nog eens uit te leggen.
Mijn man wil geen smartphone.kan daar ook niet mee uit te voeten.met veel problemen hebben we de scanner ontvangen.als hij iets wil overmaken sturen ze de code naar mijn gsm.dus als ik weg ben krijg ik de sms op mijn telefoon.klantenservice erg onkundig.ze vertelde mij dat de tancode tot april zou kunnen.
Wordt het niet tijd voor Bunq vraag ik mezelf af of een ander internet bank heb je dit gezeik gewoon niet.
Niet bij je geld kunnen? Er is nog zoiets als een ATM waar er zat van zijn in Thailand. In a la minuut heb je een geld bedrag in handen. Kost ook wat maar je hebt je geld. Ik gebruik trouwens niks anders. 1x soms 2x per maand naar de ATM en hupsakee heb geld voor een maand.
Ik heb alleen gemeld mijn ervaringen.En via de chat duurde het zeerlang voor dat ik op sommige vragen een onduidelijk antwoord kreeg. U hoef echt geen lans te breken voor de dames en heren die op de chat en facebook werkzaam zijn sommigen zijn fantastisch, geweldig en helaas sommige niet. En dat is helaas jammer maar waar. Ik gun ieder een zijn eigen mening. En verder wil ik er niets aan toevoegen. Als alleen iedereen mag het lezen op de manier zoals die dat zelf wil .Gisterenavond had ik dus geluk en kreeg een antwoord van een fijne fantastische aandachtige dame en daar ben ik wat verder mee gekomen. En die berichten van Thailand staat vol met ATM machines.Nu dat is iets wat ik nog niet wist. Maar moet je kaart het wel doen en soms heb je pech en doet die het niet. en dan bel je naar een bepaald telefoonnummer in Nederland en maken ze maximaal 2000 euro via grenswisselkantoor aan je over. en daar ga je mee naar een bank en geeft de code en je krijg het geld. Maar het gaat om het feit dat ik contact opnam met ING en vroeg genoeg en informeerde naar de scanner en men deelde mij mede dat ik me geen zorgen behoefde te maken. Men zou pas stoppen als een ieder de app of scanner zou hebben. Meer woorden verspil ik er niet aan want veel mensen kunnen niet begrijpend lezen.En kijk eens op de ING site en commentaren over het geweldig afwerken van de problemen met het ontvangen van de scanner. van de ING. Verder het beste .Ik wacht nu af tot dat ik mijn scanner mag ontvangen. En ik wil geen app op mijn telefoon voor geld over te maken.In mijn vriendenkring hele slechte ervaringen.Mag toch. En verder reageer ik niet meer. Want er zit heel veel bagger bij.
Velen met mij, maken gebruik van Transferwise.
Snel en effeciënt.
Vooraf al weten wat de kosten zijn, transparant genoeg.
Alleen moet je natuurlijk wel overweg kunnen met dit systeem.
Net als het overboeken van geld vanuit NL naar Thailand.
Niet iedereen is een nerd op het gebied van internet en alles wat eromheen hangt.
Constante veranderingen , niet altijd zijn dit verbeteringen, zorgen voor de nodige stress of het niet meer kunnen volgen van de vele wijzigingen.
Wat voor mij logisch en vanzelfsprekend is, kan voor iemand anders hokus pokus zijn.
Enig begrip en enige duidelijke uitleg kan hierbij helpen.
Wat kennelijk nog niet iedereen weet: die vriendelijke dames en heren zitten gewoon in een call centre em ze werken voor ING maar ook voor een verzekering bijvoorbeeld. Als het te moeilijk wordt en de antwoorden staan niet op hun lijstje, dan doen ze navraag bij een ‘echte’ ING medewerker. Die maakt zich er meestal gauw vanaf.
Chat: grotendeels geautomatiseerd. Zelden een echt persoon.
Waar het om gaat is dat een dienstverlenend bedrijf U aan het werk zet en U soms op kosten jaagt.
Of het echt nodig was weet U niet (nee dus)
ING loog gewoon dat al zooo veel klanten overgestapt waren en daarmee alle verantwoordelijkheid op zich namen.
En ja hoor, velen stonken erin en meldden trots hoe goed het ging. Ging het eerder dan niet goed?
Sommige buitenlandse banken hebben een eenvoudig systeem: eerst in aparte beveiligde procedure je begunstigde aanmelden. Die is dan bij jou en de bank bekend. Bij controle altijd telefoon. Werkt.
Neem een rekening bij BUNQ, alles digitaal via een app. Geld overmaken naar Thailand gaat met BUNQ via Transferwise. Prima koersen, zeer lage kosten en binnen 24 uur in Thailand. Alle betalingen via de app. Eenvoudiger kan haast niet.
Betalen kun je met de kaart vrijwel overal in Thailand, zonder kosten en dezelfde lage koers.
Neen ik ben geen aandeelhouder, alleen een tevreden gebruiker.
Ik heb de scanner en had de PIN code verkeerd. Die was nu 5 cijfers ipv 4. Dat was ik plots even vergeten.
Dus moest een nieuwe PIN code aanmaken.
dat kan heel handig weer met de scanner en …..ongelooflijk maar waar, met een TAN code.