Zoals bekend speelt het probleem met onze Nederlandse zorgverzekeraars, over hun weigering om de bedragen (THB 400.000/40.000 In-/Outpatient en USD 100.000 Covid), nog steeds.

Nadat ik zelf eerst wel een verklaring had gekregen van mijn verzekeraar waarin de bedragen van THB 400.000 & THB 40.000 wel waren vermeld maar nog niet de USD 100.00 voor Covid gerelateerde zorg, heb ik daarna dus een aanvulling daarop verzocht zodat ook de USD 100.000 waren vermeld. Dit werd echter plots geweigerd. Protesteren had geen effect en men verwijst eenvoudig naar de wet, die het hun onmogelijk zou maken om bedragen te noemen. Dat is volgens mij nonsens want vermelding doet niets af van de polisdekking en de wetgeving is in deze niet relevant.

Maar wie ben ik en gelukkig meldde zich ook een mede blogger die zich ook niet laat neerleggen bij dito weigering van hun verzekeraar. Vervolgens heb ik een klacht bij de Stichting Klachten & Geschillen Zorgverzekeringen (https://www.skgz.nl/klacht-indienen/) ingediend en ook ministerie VWS (https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier) en de branchevereniging.

Zorgverzekeraars Nederland ([email protected]) hiervan in kennis gesteld. Ook de ombudsman van vereniging MAX meende dat de wet geenszins obstakel zou kunnen zijn om de bedragen te vermelden en gaf het advies om de klacht aan het SKGZ voor te leggen.

We kunnen nu alleen maar hopen dat ook andere belanghebbende Thailandbloggers die dezelfde negatieve ervaring hebben met hun zorgverzekeraar, ook de SKGZ aanschrijven. Hoe meer personen de klacht ondersteunen, hoe sterker we staan en des te meer kans we hebben dat men het geschil ook in behandeling wordt genomen.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

16 reacties op “Lezersinzending: Geschil met zorgverzekeraars over de vermelding bedragen in Statement of Insurance”

  1. haki zegt op

    Aansluitend op mijn bericht hier, moet ik nog vermelden dat mijn klacht bij de SKGZ bekend is onder dossiernummer 202101169, dus mochten lezers ook een klacht melden, verwijs dan naar dit dossier.

  2. Harm zegt op

    Wellicht helpt het als er een standaard brief wordt opgesteld welke naar de SKGZ kan worden gestuurd.
    Dit om onduidelijkheden te voorkomen waardoor klachten ( onterecht) worden geseponeerd of totaal niet in behandeling (kunnen) worden genomen omdat adequate zaken ontbreken. Een standaard brief waarin b.v.b.
    alleen nog naam , adres en woonplaats + verzekeringsnummer ingevuld moeten worden.
    De zaken die absoluut noodzakelijk zijn in zo’n klacht staan er dan al in.
    Dit mede omdat niet iedereen goed met de pen (toetsenbord) weet om te gaan of schriftelijk goed is onderlegd.
    Mocht zo’n standaard brief er komen dan ben ik absoluut van de partij om de klacht naar de SKGZ te sturen

    mvg Harm Klooster

    • haki zegt op

      Ik vind een standaardbrief prima maar overbodig als je de richtlijn van de SKGZ maar volgt, dus ook de afwijzing ven je verzekeraar bijvoegen, zodat de SKGZ ook de reden van de afwijzing kan zien. Want dat is essentieel omdat dat aangevochten wordt!!! Als je op de website van de SKGZ volgt (https://www.skgz.nl/klacht-indienen/), kan dat toch net zo moeilijk zijn.

  3. Laksi zegt op

    Tja,

    Plotseling geweigerd is niet het juiste woord, bij werd het al in november 2020 geweigerd.
    Wettelijk niet toegestaan.

  4. Bromsnor zegt op

    Sluit mij graag aan bij de vraag of er niet een standdaardbrief voorgebruik door eenieder die deze problematiek denkt te gaan tegenkomen. Hoewel voor mij (nog) niet urgent, ben ik graag goed voorbereid.

  5. ruud zegt op

    Graag sluit ik me aan bij het idee van Harm, om een standaardbrief op te stellen, die dan op Thailandblog gepubliceerd kan worden en vervolgens ondertekend kan worden verstuurd naar SKGZ. De verzekeraars kennende, zal het zo maar een half jaar duren, voordat e.e.a. , nadat SKGZ voor ons gunstig heeft beslist, gaan voldoen aan het verzoek van Thailand. En wellicht zijn die tegen die tijd tot het inzicht gekomen, dat deze gewenste eisen volkomen overbodig zijn.

    • haki zegt op

      Het hoeft geen half jaar te duren. Volgens website van de SKGZ (https://www.skgz.nl/procedure/) duurt het ca. 8 weken

  6. haki zegt op

    Ik wil nu toch bij nader inzicht benadrukken dat het verloren tijd is om eerst te organiseren om een standaardbrief te maken met ieders instemming, dan via Thailandblog organiseren om dit te publiceren en te laten ondertekenen (wat al niet kan omdat ieder geval op zich staat met ieder een andere verzekeraar). niet alleen onpraktisch maar wie gaat dit doen (Harm?)en hoe lang duurt het? Dat terwijl het veel duidelijker en sneller zal gaan als men de website van SKGZ volgt. Daarbij vermelden dat mijn dossier, met nummer 202101169, over dezelfde klacht gaat en al bij hun in behandeling is. Dat mag toch niet zo moeilijk zijn. Het is zelfs mij gelukt. En als men zich bij mij wil aansluiten of contact wil opnemen dan kan men mailen naar [email protected]

  7. Tjitske zegt op

    Ik neem aan, dat iedereen die met dit probleem te maken heeft/krijgt zich in Nederland bevindt.
    Hoe moeilijk kan het zijn om zelf de telefoon te pakken of een brief te schrijven.
    Per telefoon wordt je gewoon duidelijk gemaakt wat je moet doen.
    Dus kom op allemaal…….LAAT JE HOREN!!
    Telefoonnummer SKGZ 0889006900.
    Ben het helemaal met je eens Haki.

  8. Gert Katoen zegt op

    De zorgverzekeraars zijn ook een heel groot orgaan die aan bureaucratische regels gebonden zijn. In Thailand is het zoals we weten nog erger. Dus het niet accepteren van onze uitstekend verzekering voor iedere Nederlander is meer de schuld van de generaals dan van de zorgverzekeraars. Als ik lees hoeveel voorwaarden er nog steeds gesteld worden om naar bv. Phuket te gaan van af 01-07 dan maak ik liever even pas op de plaat. Ik vloog 5 maal per jaar naar Thailand maar rekening houden met het toelatings beleid in de naaste toekomst in Thailand vlieg ik 14-06 naar Uganda. Ik was daar in 1982 na Idi Amin en wil het weer een kans geven. Misschien leuk in combinatie met Kenia en Tanzania om te reizen. Ik begin een beetje genoeg te krijgen van de ignorantie van de Thaise generaals met al hun voorwaarden om toegang te krijgen tot Thailand. Oost Afrika is leuk hoor!. En voor de mensen die geen Thai of Isaan spreken, ze spreken stuken beter Engels dan de gemiddelde gepensioneerde Nederlanders. Het vliegen is ook stukken goedkoper met KLM. De huidskleur is wel anders en het eten ook. Het lijkt steeds meer op een Frans/Engelse cuisine. Dat moet de meeste jongens van mijn leeftijd wel aanspreken. Ik heb gelukkig geen dierbaren in Thailand. Wel zal ik de communicatie met de locale bevolking missen. Heb ik Thai voor J.l. geleerd.

  9. Martin zegt op

    Er is helemaal geen probleem met de verklaring van de zorgverzeraar. Op hun verklaring staat vermeld dat ALLE kosten inclusief covid-19 zijn verzekerd. Verder nog wat aanvullingen over repatriëring, ook dat is gedekt.
    Deze verklaring wordt bij aankomst in Thailand door de immigration police zonder problemen geaccepteerd.
    Dus begrijp het hele probleem niet.

    • Cornelis zegt op

      Martin, het probleem is dat de Ambassade deze verklaring kennelijk niet meer accepteert bij het aanvragen van een Certificate of Entry. Ook ik ben Thailand probleemloos binnengekomen met de standaard verzekeringsverklaring, maar dat is inmiddels een half jaar geleden. Als je al bij de Ambassade struikelt heb je er natuurlijk weinig aan dat Immigration er geen probleem van maakt, want zonder dat CoE kom je niet eens het vliegtuig in.
      Er is dus wel degelijk een probleem, dat in feite op het bordje van de Thaise autoriteiten zou moeten liggen. Immers, valt er een ruimer dekkende verzekering te bedenken dat eentje die geen limieten hanteert?

    • Wil zegt op

      Bij mij is het ook zo gegaan. Allereerst werd het afgewezen door de ambassade maar na telefonisch
      contact en mijn uitleg dat ik beter verzekerd was als waar zij om vragen was het o.k. en kreeg ik
      mijn COE.

  10. Martin zegt op

    Nog een opmerking. Als je er niets zinnigs over kan mededelen ga dan niet allerlei onzin uitkramen zoals. De schuld van de Thaise generaals of het systeem in Thailand. Ben in februari naar Thailand gegaan met de bewuste verklaring van de verzekering ZONDER GENOEMDE BEDRAGEN en dus geen enkel probleem hier. Brief wordt zoals ik al eerder heb vermeld zondermeer geaccepteerd.

    • Erik zegt op

      Martin, neem van iemand met 30 jaar Thailand ervaring aan dat iedere ambtenaar in Thailand en op Thaise ambassades een eigen bedrijfje heeft, uiterst belangrijk is of voelt, belangrijke stempels zet, en zijn klein koninkrijkje fanatiek beschermt.

      Dat betekent dat jij wel en een ander niet binnenkomt met exact dezelfde papieren. Het is maar hoe die dag de wind waait.

      De geluiden dat de Nederlandse brief met ‘Dekking voor alle kosten’ niet afdoende is komen niet van beroepsklagers maar van doodgewone mensen die hier meehelpen aan een blog met goede informatie. Daarbij passen absoluut niet jouw woorden als ‘onzin uitkramen’.

  11. Marc zegt op

    Voor je CoE in te vullen is het niet meer dan anders
    Eerst je visa aanvragen zelfde papieren als ervoor + verzekering 120€ Europa assistent staan alle bedragen op in het Engels. Ook covid je bent gedekt 1250000 € ook papieren van hotel
    En dan krijg je uitnodiging van ambassade voor je coe te maken
    alles invullen en terugsturen ( voor mij van alles foto maken en op whats app zetten ) is veel gemakkelijker om later alles in te vullen voor coe


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website