Lezersinzending: Etihad compensatie
Ik had op 24 juli een return vlucht geboekt BKK-Bru-BKK met Etihad Airways. De vlucht naar Brussel verliep zeer vlot, maar tijdens de terugvlucht naar BKK op 01/08, was er een vertraging in Abu Dhabi van maar liefst 9 uur (bovenop de tussenstop van 4 uur).
Bij thuiskomst in BKK, heb ik daarvoor op 7/08, een klachtenformulier ingevuld via Etihad.com. Ik kreeg een antwoord op 14/08 dat mijn klacht gerechtvaardigd was, en ik kon kiezen uit een cashvergoeding van € 600,- of een Voucher voor een vlucht ter waarde van € 750,-.
Daar ik maar 1 keer per jaar naar België vlieg, koos ik voor de cash vergoeding. Nadat ik mijn bankgegevens had doorgestuurd, ontving ik netjes op maandag 26/08 het bedrag van € 600,- op mijn rekening.
Wat een service, had ik helemaal niet op gerekend. Ik had voor het volledig retourticket slechts 610 € betaald!
Moet wel zeggen dat 9 uur vertraging in Abu Dhabi geen lachertje is (een biertje kost daar € 12, haha).
Ingezonden door Frans
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
Mooi dat ze je de vergoeding betalen, maar of je het simpele voldoen aan een wettelijke verplichting (EU-Verordening 261/2004) als bijzondere service moet beschouwen?
Misschien toch wel, want de meeste maatschappijen reageren standaard met de mededeling dat ze niet aansprakelijk zijn en dat ze niet gaan uitkeren en ze rekken de procedure in ieder geval zo veel mogelijk. Ik heb een zeer slechte ervaring hiermee met de KLM. Uiteindelijk krijg je je gelijk wel via de rechter, maar op dat gedoe zit je niet te wachten.
Heb met KLM een goede ervaring, was weliswaar niet naar Bangkok maar met een vertraging naar Vancouver waar ik een familielid wou bezoeken.
Gereclameerd en kort nadien keurig €600 op mijn rekening bijgeschreven. Topservice!
Ik bedoelde met “service” de snelheid en eenvoudigheid hoe Etihad alles afhandelde, zonder al de nonsens van formulieren, extra bewijzen enz…
Heb in het verleden wel veel slechtere ervaringen gehad met andere maatschappijen.
Etihad is gevestigd in de VAR, dus ik meen dat zij niet kunnen verplicht worden om te voldoen aan EU-verordeningen.
zijn wel gebonden aan europeese verplichting. Geldt nl voor alle vluchten van en naar europa. Onafheneklijk van land van vestiging van de vliegmy.,
Wel voor hun vluchten (incl.verbindingsvluchten) die vertrekken vanuit Europa.
zie uittreksel van hun email,
Thank you for contacting us. I am sorry that your flight to Bangkok was delayed because of
operational reasons.
As your initial flight started from Brussels, we are in a position to offer you compensation under
EU Regulation EC261/2004 for EUR 600 (X1).
Dit jaar is dit bij ons ook overkomen met Finnair, ook Finnair heeft 2 x 600 op mijn rekening gestort.
1e instantie werd ik ook terug gefloten met mededeling dat Finnair niet aansprakelijk was, maar heb toen hierop gereageerd met nu de EU verordening 261/2004 in email vermeld. Dezelfde week heeft Finnair het bedrag gestort.
De bureaus die op internet adverteren rekenen minstens 200 euro voor onkosten, dus eerst zelf proberen bij maatschappij zelf.
Eerder dit jaar de staking bij EVA Air die zeggen gewoon nee we betalen niks.Dus ik vlieg niet meer met EVA air, nu maar geboekt voor oktober bij FinnAir.
Interessant OOK positieve ervaringen te vernemen.
€ 600 is het afgesproken bedrag. Maar als een maatschappij niet verantwoordelijk is, dan keert de maatschappij niet uit. Vaak is het lastig om te beoordelen of een maatschappij verantwoordelijk is.
Ik heb het twee keer aan de hand gehad bij Tui Fly. De eerste stelde de maatschappij dat de vliegtuigbouwer verantwoordelijk was. Er hadden een aantal passagiers de publiciteit gezocht en zo’n bureau ingeschakeld, maar Tui werd in het gelijk gesteld. Wel kreeg ik een tegoedbon van € 100.
De tweede keer werd het geld door Tui vrij snel op rekening gestort.
13 uur op Abu Dhabi Airport doorbrengen vreet al snel een forse hap uit de vergoeding van € 600
Zo had ik op 6 april 2019 via Budgetair.nl een vlucht geboekt van Istanbul(ataturk)-Riyad-Manila. De vlieg maatschappij Saudi Airlines. annuleerde mijn vlucht. Krijg op het laatste moment een bevestiging hiervan Budgetair.nl meld dat er vanwege een schema wijziging niet wordt gevlogen en dat ik volledige terug betaling de enige optie is. Het is nu 2 september 2019 en heb nog steeds mijn geld niet terug.
14 april boek ik opnieuw voor Istanbul-Riyad-Manila. Maar nu rechtstreeks bij Saudi Airlines. Vlucht had 26 uur vertraging, wel werd er een voucher voor een diner gegeven en een hotel overnachting betaald. Schade claim/compensatie voor vertraging gevraagd bij Saudi Airlines. Tot op heden geen antwoord..Europese wetgeving is hier niet van toepassing.
Dus ik denk dat u zich gelukkig kunt prijzen met de uitkering van 600 euro.
Groet Antonius.
Beste Antonius, Istanbul valt niet onder de EU.
Als je het goed gelezen had, zou je gezien hebben dat Antonius zelf aangeeft dat de Europese wetgeving niet van toepassing is.
beste Hendrik, dat weet Antonius . Hij schrijft immers” europeese wetgeving is hier niet van toepassing”
De EU-richtlijn geldt alleen voor Europese maatschappijen, dus heel netjes geregeld door Etihad!
Vorig jaar wilde ik van Pisa naar huis vliegen, was er een bosbrand en werd het vliegveld voor alle vliegverkeer gesloten, maar men liet wel steeds meer reizigers binnen. Het werd overvol, alles uitverkocht. Bijna 3 uur vertraging en geen enkele vergoeding van Transavia, nog geen drankje!
Die EU richtlijn geldt voor alle maatschapijen die vertrekken of aankomen op Europese vliegvelden…
Tijdens een van mijn vorige vluchten BRU-BKK-BRU met Etihad werd ik 1 dag voor vertrek vanuit Brussel ervan verwittigd dat de vlucht AUH-BKK met 8u vertraging zou vertrekken. Geen probleem hiermee, dat gebeurt niet zonder grondige reden (later hoorde ik dat het toestel een security-check moest ondergaan voordat het terug in dienst werd genomen). Ik nam toch even contact met Etihad-Be en kreeg te horen dat de nodige opvang was voorzien (incl hotel) in Abu Dhabi. Het bleek daar ter plekke wel niet allemaal van een leien dakje te verlopen, in de mate dat er helemaal niemand voor opvang zorgde bij aankomst van de vlucht BRU-AUH en dat ieder zowat zijn plan moest trekken … het personeel van de helpdesk dat mij te woord stond op de luchthaven van AUH was zelfs niet op de hoogte van het probleem. Resultaat was dat het bijna 3h duurde voor ik met een taxi voor een hotel werd afgezet; en ik was dan nog één van de eersten die arriveerde. Afgezien hiervan wel een 5* hotel (op Yas Island) en incl een voucher voor een uitstekend buffet-diner. Nadien toch contact opgenomen met Etihad Customer Srv met de boodschap dat de opvang in de luchthaven beneden alle peil was, overwegende dat de vertraging reeds 1 dag voordien bekend was. Prompte reactie met verontschuldigingen + een reisvoucher twv 250$. Dus ook hier een pluim voor de Etihad-klantendienst.
Ik had jaren geleden met een vlucht van KLM/AIR FRANCE naar Saigon met een overstap in Parijs ook een grote vertraging, bij terugkomst in Nederland had ik een excuus mail van de KLM vanwege de vertraging.
Omdat ik dat toch een beetje magertjes vond heb ik ze dat ook zo gemaild en dat een passende compensatie meer op zijn plaats zou zijn.
Na een paar dagen belde iemand van de KLM mij met de mededeling dat ik mocht kiezen tussen €600,= cash, of €750,= aan vliegtickets, het geld had ik na een paar dagen op mijn rekening.
Een jaar later vlogen we met de halve familie (12mensen) naar Egypte met Corendon toen we net opgestegen waren bleek dat men op de grond vergeten was een borgpen uit het landingsgestel te halen waardoor we niet op hoogte konden vliegen en terug moesten naar Schiphol, maar eerst moest er voldoende brandstof opgemaakt worden, dus dat werd bijna 4 uur rondjes vliegen boven zee en Noord Holland.
Toen moest de crew gewisseld worden, was er onvoldoende eten en drinken aan boord en uiteidelijk met 7 uur vertraging geland in Hurghada.
Bij terugkomst geclaimd bij Corendon, maar die werd afgewezen omdat we op de terugvlucht een voucher van 50 euro hadden gekregen om IN het vliegtuig te besteden aan parfum of whiskey.
Gelukkig had degeen die voor iedereen geboekt had een rechts bijstand verzekering, en na ruim 1 jaar procederen moest ook Corendon ons 600 euro per persoon terug betalen.
Dus ik zeg altijd proberen te claimen!!!
Klopt niet. De Verordening geldt ook voor niet-Europese maatschappijen wanneer het een uit Europa vertrokken vlucht betreft.
Bij vertraging heb je recht op vergoeding als je vlucht vertrek van een europese luchthaven,geld voor iedere
maatschappij
zie hierboven. De europeese richtlijn geldt voor ALLE vluchten vanuit of naar Europa. Onafhankelijk van vestigingsplaats van de maatschappij
Alleen vanuit Europa, niet er naar toe voor niet EU maatschappijen.
Goede service van Ethiad.
Ik had in mei 2019 een vertraging van 24 uur op Bangkok (via Dubai naar Amsterdam) en krijg slechts een paar Skyward miles als vergoeding. Ondanks meer dan 10 berichten naar Emirates weigert men € 600 te betalen. Men reageert gewoon niet meer op mijn berichten. Echt schandalig
EU wetgeving geld niet voor inkomende vluchten van niet EU maatschappijen, wel voor vertrek vanuit EU landen. Pech dus.
De richtlijn geld niet voor alle vluchten van en naar Europa maar voor alle vluchten van en naar een EU land.
Niet alle landen zitten in de EU, binnenkort het Verenigd Koninkrijk ook niet meer ………………….
Vorig jaar in februari werd mijn vlucht van Brussel naar bkk met Qatar Airways gecancelled zodat ik 1 dag later op mijn bestemming aankwam….ook hier werd een compensatie van 600 € na een week gestort op mijn bankrekening.