Sinds het afgelopen jaar behandeld de Nederlandse Ambassade deze service voorziening niet meer. Uitgifte van de Schengenvisa wordt nu volledig via een commerciële instelling uitbesteed. Dit is ook het geval bij e Britse, Australische en Canadese ambassade. Onze ervaring voor de aanvraag voor een Schengenvisum verliep als volgt.
Dinsdag 28 februari telefonisch contact met de Nederlandse Ambassade in Bangkok voor de aanvraag van een Schengenvisum. Wij werden verwezen naar VFS Global in Bangkok die de procedure verzorgt.
Vervolgens geïnformeerd dat de eerste gelegenheid voor een bezoek kon plaatsvinden over 14 dagen en niet vroeger. Alle benodigde documenten voor dit bezoek staan aangegeven op de website van VDFS Global.
Door informatie van vrienden blijkt er regelmatig veranderingen zijn in de documenten hebben wij een e-gestuurd welke documenten er meegenomen moesten worden. Om te voorkomen dat wij voor niets naar Bangkok reizen. Deze e-mails waren tevergeefs en werden niet beantwoord .
De afspraak voor ons bezoek werd gepland op 16 maart 13.40 uur. Dus minimaal twee weken wachten!
Om verzekerd te zijn en eventuele moeilijkheden te voorkomen melden wij ons aan om 12.30 uur. Om 13.00 uur worden wij naar de lift verwezen om naar de 28ste verdieping te gaan. Wij werden verzocht om in de rij te staan. 20 minuten later kwamen wij aan de beurt om naar boven getrokken te worden. Daar aangekomen mochten allen (20 personen) langs een muur gaan staan in de hitte zonder ventilatie.
Vervolgens werden alle Nederlandse visumaanvragers verzocht via een veiligheidscheck verder te gaan met een kleinere lift die ons nog 2 verdiepingen hoger op stuurde. Daar aangekomen was het mij duidelijk gemaakt dat Nederlanders er bij mogen zijn als hub vrouw/partner een visum aanvraagt. Dus 2 verdiepingen terug, en afwachten.
In tussentijd, zittende naast een andere Nederlander, kreeg ik te horen dat hij al 4 uur aan het wachten was. Zijn Thaise vrouw had hem inmiddels tweemaal bezocht, ivm een probleem met de medische reisverzekering. Dat was vreemd want de verzekering was dezelfde als bij eerdere aanvragen. Zij hadden voorheen al 5 reizen naar Nederland gemaakt.
Tegelijker tijd komt mijn vrouw naar beneden, om uit te vertellen dat zij te doen had met de zelfde persoon van haar voorganger, die zeer onvriendelijk was. Maar ook onprofessioneel in haar opdracht en kennis.
In het geval van mijn vrouw waren alle papieren en documenten aanwezig . De geschreven bevestiging van vriend of familie, dat zij ook de verantwoordelijk nemen van de onderhoud van mijn Thaise vrouw gedurende een kort verblijf, tesamen met bewijs van adres was onvoldoende volgens deze persoon van VFS Global.
Mijn vrouw was naar mij in de wachtkamer twee verdiepingen lager terug gestuurd. Er ontbrak een formulier, die wij bij de ambassade moesten aanvragen, invullen en laten ondertekenen. Het formulier voor garantstelling en logiesverstrekking. Vervolgens moet dit document gestempeld worden bij de ambassade en samengevoegd worden met de andere documenten en terug naar VFS Global.
Na verdere onderhandeling met de heel onvriendelijke woordvoerder van VFS Global werd ons duidelijk gemaakt dat onze aanvraag voor Schengenvisum zal worden doorgestuurd naar de Nederlandse ambassade ….. op ons risico !
Deze zelfde mededeling was ook het nieuws voor de persoon die al 4 uur in afwachting over de medische reisverzekering.
Kosten voor de aanvraag 1230.00 Baht. Huidige kosten 3850.00 Baht + nodige photo kopie’s die VFS Global maken (foto’s , reiskosten etc.) uitgesloten.
Ingezonden door Evert
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Beste Evert, vervelend dat je een negatieve ervaring hebt bij VFS Global, maar als ik het goed begrijp zit je wel zelf fout. Wat volgens mij ontbreekt bij jouw documenten is het gelegaliseerde formulier voor garantstelling/logiesverstrekking. Ik vrees dan ook dat jouw visumaanvraag wordt afgewezen.
Helaas hoor ik wel vaker klachten over norse mensen bij VFS Global. Dat Nederlanders niet mee mogen bij de visumaanvraag is bekend. Dat is een veiligheidsmaatregel omdat men soms agressief wordt, verbaal geweld gebruikt en soms ook fysiek gewelddadig.
Overigens ben je niet verplicht om naar VFS Global te gaan, je kan ook rechtstreeks naar de ambassade maar dan moet je wel voet bij stuk houden. Op Thailandblog staat er veel info over: https://www.thailandblog.nl/?s=vfs&x=26&y=9
Misschien kan je beter een bureau in de arm nemen die alles voor je regelt, kost een paar centen maar dat scheelt je ergernis.
Succes
Dat klopt als een bus. Op zijn goedkoopst ben je als aanvrager 60 euro aan leges kwijt voor een standaard visum (soms zijn lagere of geen leges van toepassing, bijvoorbeeld voor jonge kinderen etc. of aanvraag onder directive 2004/38): een aanvraag direct inleveren op de ambassade zonder VFS en de papieren ophalen bij de ambassade dus ook geen kosten voor zending per aangetekende post (EMS) terug naar de verblijfplaats van de aanvrager.
Kies je voor VFS dan komen er leges bij, dat is nu zo’n 1000 THB. Lever je alles compleet aan dan zouden er geen meerkosten moeten zijn. Ik begrijp niet zo goed wat Evert heeft laten kopiëren. Originele stukken die hij toch niet wou meezenden? Beste is om van alle papieren (bankboekjes, aktes, loonstrookjes etc.) indien mogelijk de originele mee te nemen en achter de hand te houden. Je levert een kopie in en indien nodig toon je het origineel van iets. En als je toch aan het kopiëren bent thuis, kopieer de hele aanvraag 2 keer zodat de Thai (vreemdeling) referent (de Nederlander, Belg) zelf ook een exemplaar hebben.
Het proces valt zelf te doen als je aandachtig de informatie leest van de ambassade, externe dienstverlener en IND. En ook het visum dossier helpt hopelijk bij het zelf regelen van alles. Neem je de tijd en aandacht dan kunnen de meeste het prima zelf doen. Heeft iemand daar toch niet de aandacht, tijd, zin of wat ook in dan kun je naar een bureautje, bijvoorbeeld schuin tegenover de ambassade (S.C.Trans & Travel Co. Ltd.): https://www.thailandblog.nl/lezersvraag/adres-vertalingsbureau-tegenover-ambassade/
Dit si niet als verwijt bedoeld maar Evert had zich aardig wat geld kunnen besparen en voor 60 euro klaar geweest zonder alle extra kosten aan service kosten, kopieerkosten etc. Wel een tip voor een volgende keer en anderen want die paar duizend ‘verspilde’ THB kun je (meermaals) heerlijk van uit eten met zijn allen.
Ik denk dat Evert in Thailand woont en dat hij zijn vrouw mee wil nemen naar Nederland. Voor mij en mijn vriendin geldt dezelfde situatie. Dat formulier garantstelling/logiesverstrekking is voor ons een probleem, want dat is eigenlijk bedoeld voor een Nederlander in Nederland, die een Thaise vriendin laat overkomen. Die Nederlander moet dus op zijn gemeentehuis het formulier logiesverstrekking laten afstempelen. Maar Evert en ik wonen in Thailand. Wij nemen onze vrouw/partner mee op familiebezoek en we gaan wat reizen door Europa. Wij zijn dus geen logiesverstrekkers, dat is mijn familie maar ook maar enkele nachten. Wel staan Evert en ik garant, maar daar is dat formulier niet geschikt voor. Wat ik in 2014 deed was een Nederlandstalige brief bijvoegen om uit te leggen dat ik mijn “vrouw” meeneem op vakantie naar Europa en dat ik bij mijn dochter en een aantal verschillende broers en zussen van mij in NL op bezoek ga. Wij genieten daar natuurlijk gastvrijheid. Deze brief is zonder problemen in 2014 geaccepteerd en het visum is toen gewoon verstrekt. Die procedure deed mijn vriendin via VFSGlobal.
Deze maand maart hebben we een nieuwe aanvraag ingediend, dit keer bij het Consulaat van de Ambassade. Op hun site staat niets over dat formulier. Hoe dan ook, ik heb nu weer een brief gecomponeerd om het uit te leggen en mijn vriendin’s afspraak staat daar op 6 april. Pas dan zal ik weten of dit ook dit jaar geaccepteerd wordt. Ik zal dat op dit blog laten weten. Ik reken erop dat het Schengenvisum gewoon verstrekt gaat worden.
In zo’n geval kan je familie die onderdak geeft (logies) het logies deel invullen van het formulier ‘logies en/OF garantstelling’. Dat hoeft formeel niet gelegaliseerd te worden. Het garant deel kan dan worden open gelaten of door de referent (partner) ingevuld worden:
Het garant deel kan 1) jij invullen en de legalisatie van kouw handtekening op de ambassade doen 2) je partner voor zichzelf garant laten staan met 34 euro per dag.
Voordeel van optie 2: Dan hoeft er geen referent (nederlands partner maar iemand anders mag ook) te zijn. Er mag natuurlijk geen twijfel zijn dat het geld van de Thaise vreemdeling is (bankrekening op naam, geen vreemde transacties die kunnen doen vermoeden dat het geld eventjes geleend is).
Als je dan ook als referent een korte brief met toelichting en contactgegevens schrijft komt het cast goed.
De Schengen visums worden gedaan in Kuala Lumpur.
Voor de diverse schengen landen.
In Azie zijn diverse “front office” die de aanvragen aannemen en dan doorsturen naar Kuala Lumpur.
Zo ook mijn aanvraag via de nl ambassade (front office) in HCMC Vietnam
Kon wel met een code zijn wat de status van behandeling was.
In Kuala Lumpur zit de RSO (Regional Support Office). Dat is iets van Nederland, onderdeel van BuZa. Hier doet Nederland al haar visum afgiften (Type C kort verblijf en ook type D MVV immigratie inreis). Dus inderdaad de backoffice maar alleen voor Nederland. Dit alles om kosten te besparen, alles centraal is goedkoper dan alles per ambassade afhandelen. Het BuZa budget is slinkende en zo spaar men geld uit, daarom ook dat de ambassade VFS gebruikt en mensen liefst daarheen ziet gaan, spaar hen nog meer geld uit. Begrijpelijk. Helaas meer kosten voor de burger: kies je voor VFS (nu nog vrijwillig) dan betaal je dus extra service kosten aan VFS. En heb je Thaise documenten, tja die kunnen ze in Kuala Lumpur niet lezen dus die moet je laten vertalen.. Prijzig grapje als je een Thais arbeidscontract, loonstrookjes of bezit van huis etc. laat vertalen. Ik zou zelf alleen de belangrijkste papieren officieel vertalen (van Thai naar Engels) en de rest zelf vertalen naar het Engels of Nederlands. Als de Nederlandse ambtenaar maar begrijpt wat er op de loonstrookjes etc. staat aan bedragen, de diverse paragraven in het arbeidscontract zal ze een zorg zijn denk ik zo. Als maar zeker is dat de vreemdeling zelf voldoende geld heeft dat echt van de aanvrager is of dat de referent aan de eisen voldoet.
Was het maar waar dat alle Schengen lidstaten samen 1 kantoor runden, dan had men in Bangkok samen een kantoor kunnen runnen met ambtenaren uit meerdere Schengen landen en die de aanvragen laten beoordelen. Bespaard kosten, zou men in BKK daar ook de frontoffice kunnen doen en eventueel extra front offices via de diverse ambassades in BKK of zelfs de consulaten elders in het land, en alles centraal in BKK doen. Heeft de aanvrager ook snel alles terug en kun je Thais personeel de Thaise stukken laten vertalen/uitleggen indien nodig voor een goede beoordeling, net als dat ‘vroeger’ ging toen de backoffice nog op de ambassade zat ipv in KL.
De ambassade zelf en ook VFS (je kunt kiezen uit deze twee) zijn de frontoffice, die sturen het door aan KL, dan komt het weer terug. Wat een feest, en wat als er tussen het loket en de back office iets kwijt raakt? Dan zit de aanvrager met de gebakken peren door die langere keten…
Wij hebben juni 2016 via VSF een Schengenvisum aangevraagd voor mijn vrouw. De partner mag inderdaad niet aanwezig zijn bij het interview en kan wachten op de gang. Er staan helaas geen stoelen. Ik denk dat veel afhangt van degene die het interview doet. Mijn vrouw vertelde dat alles in n gemoedelije sfeer verliep. Ze was binnen 10 minuten wer buiten. Ik moest alleen nog mijn handtekening laten legaliseren op de ambassade en kon het document per e-mail opsturen. Het visum werd binnre 10 werkdagen afgegeven.
Tip voor de aanvragers; kijk op de site van de ambasade welke documenten je nodig hebt. Probeer je vrouw of vriendin goed voor te bereiden op het interview. Blijf vooral ter plaatse rustig.
Ik zou het geen interview noemen, het zijn enkele vragen. Hoeveel hangt af van hoe compleet en duidelijk de aanvraag is en de voorgeschiedenis. Iemand die al eens eerder een Schengenland deed in de afgelopen jaren zal minder snel de noodzaak tot aanvullende vragen hebben dan de aller eerste keer. Maar bij een complete aanvraag, duidelijk en overzichtelijk, kan het bij de eerste keer ook beperkt zijn tot “welk land gaat u bezoeken? wie?” (reisdoel, is de lidstaat waar je aanvraag bij doet wel de juiste of moet je bij een andere Schengen ambassade zijn). Mijn lief stond bij haar eerste aanvraag bij de Nederlandse ambassade ook binnen 10 minuten weer buiten na 1-2 vraagjes.
Lees je de eisen goed (check de site van de ambassade, de externe dienstverlener en de folders van de IND/DVZ voor de meest actuele instructies!!) dan zou alles redelijk soepel moeten verlopen. Verwarrend blijft dan soms het aanvraagformulier, zo moeten de aanvragen met een * gewoon beantwoord worden ook al bezoekt de Thaise relatie zijn/haar Nederlandse referent in Nederland of Belgische referent in België. Familie van EU/EER burgers mogen de * vragen overslaan maar bij die regel is niet van toepassing op EU/EER burgers in eigen land.
Is het e.e.a. wat onduidelijker dan kunnen er meer vragen gesteld worden. De Thaise medewerker kan daarvan aantekeningen maken om de Nederlandse beslis amtenaar in de backoffice van informatie te voorzien die nodig is voor een gewogen en (als het goed is) juist oordeel. Nagenoeg iedereen krijgt uiteindelijk het visum:
https://www.thailandblog.nl/visum-kort-verblijf/afgifte-schengenvisums-thailand-loep-2015/
(binnenkort hopelijk een update want de cijfers van 2016 zullen nu zo’n beetje bekend zijn bij EU Home Affairs)
Ja dat is vervelend. Maar ik vindt ook dat het hele proces bijzonder lastig gemaakt wordt. Check info toeristenvisum aanvragen op IND. Documenten nodig hiervoor downloaden en invullen. Garantieverklaring via gemeente laten afstempelen. Hele zooi weer naar Thailand versturen (al of niet vertaald). En vervolgens toch nog afwachten op een schimmige beoordeling of toerist wellicht om wat voor redenen ook (illegaal werken, of anderszins) toch nog geweigerd wordt. Natuurlijk kun je dan weer in beroep. Maar goed resumerend gewoon een belachelijk zware en langdurige plus kostbare methode om iemand op vakantie te laten komen. Omgekeerd kunnen wij met een eenvoudig ingevuld papiertje in het vliegtuig gewoon op vakantie naar Thailand. Blijkbaar moeten de goed weer lijden om die paar kwaden proberen tegen te houden. Ik blijf Nederland met zijn doorgeslagen bureaucratie belachelijk bezig te vinden.
Daar ga ik een heel eind in mee. Het is zeker geen een-tweetje wat je eventjes in een halfuurtje doet. Inderdaad om oa de rotte vissen er uit te vissen, dus de goede lijden onder de kwade. En de bureaucratie, dat is grotendeels te danken aan de andere Schengen leden. Nederland wou een en ander versimpelen en flexibeliseren maar sommige andere lidstaten delen die visie niet. Helaas.
Zie ook:
https://www.thailandblog.nl/achtergrond/nieuwe-schengen-regels-mogelijk-niet-zo-flexibel-als-eerder-aangekondigd/
De vorige ambassadeur pleite voor het schrappen van de visumplicht voor Thai. Dat zit er helaas voorlopig nog niet in, vooral niet als meer wantrouwender lidststaten vasthouden aan hoe alles nu is. Daar heeft de Europesr commissie nog een hele kluif aan. Op termijn komt het wel goed, zie ook de afschaffing van de visumplicht mbt Zuid Amerikaanse landen, iets wat meegenomen wordt in bijvoorbeeld EU handelsverdragen.
Maar op de korte termijn? Laat de slingers maar in de kast. BuZa heeft minder budget, de ambassade dus ook en de burger betaald de rekening van de kosten die nu oplopen en/of er bij komen. Of Rutte 3 moet een andere wind doen waaien…
De belgische ambassade heeft hetzelfde theater ingevoerd, ik woon hier 12 j, ben ingeschreven op de belgische ambassade en is dus mijn gemeentehuis, dat werd mij toen duidelijk gezegd.Vroeger moest ik een tenlasteneming op de belgische ambassade vragen voor mijn partner haar schengenvisum,nu is dat niet meer mogelijk als men hier woont, enkel belgen die in Belgie gedomicilieerd zijn kunnen dat dokument krijgen. Ik belde de visa sectie van de belgische ambassade en kon men mijn vraag niet zeker beantwoorden maar men vermoede dat omwille van het feit dat de belgische staat toch hier niets kan verhalen op een belg die dat dokument vroeger invulde in geval van probleem die niet meer hoeft.
De persoon aan de telefoon vroeg of ze al schengen visums gehad had, ik zei reeds 4 en heeft verschillende landen bezocht en on top een multiple entry visum voor de VS 10 jaar welke in 10 minuten geregeld was, bijna niet te geloven. Ze kijken de oude passpoorten na en meestal gaat de beslissing volgens de visas en stempels en niet omwille van de gevraagde kilos papier die je moet meebrengen, die worden blijkbaar enkel in geval van twijfels bekeken. Zo gaat de cinema,droevig ikzelf ga nu terug na 7 jaar voor 2 weken vakantie met mijn partner, ik hoop dat ze daar niet te moeilijk doen want dan ga ik rechtstreeks naar de ambassade.Iedere aziatische vrouw wordt aan de grenscontrole reeds als prostitue gezien, mijn partner is 46 ik ben 52 j, wat een droevige europese mentaliteit.
Beste Evert,
Dat de dienstverlening van VFS niet optimaal is hoor ik weleens vaker. Het betreft dan zowel Nederlandse visums als voor andere Schengenlanden alsmede ook totaal andere visums (VK, Australië). Nu hebben bijvoorbeeld aanvragers voor een Brits visum geen andere keuze, doe moeten verplicht naar de externe dienstverlener (VFS). Onder de huidige regels hoeven aanvragers van een Schengenvisum echter niet gebruik te maken van een externe dienstverlener. Deze is volledig optioneel al willen ambassades liever wel dat je naar de externe partij gaat.
Echter heb je recht op ‘direct access’ en kun je een afspraak via de ambassade maken per e-mail voor een afspraak op de ambassade zelf. Sommige ambassades/medewerkers ontkennen dit soms, maar als het goed is staat ‘direct access’ vermeld op de websites van de Schengen ambassades. Je dealt dan alleen met de ambassade en bespaard je zo ellende met knullig VFS (of TLS Contact -Frankrijk-, of BLS -Spanje) personeel. Die lopen een checklist af opgesteld door de ambassade. Ik heb het idee dat die checklist voor standaard scenario’s normaliter goed werkt maar als je van standaard afwijkt je met onkunde te maken krijgt. Het baliepersoneel is niet meer dan papierschuivers en hebben geen kennis van de Schengen regels (Visum Code) laat staan EU regelgeving (o.a. Directive 2004/38, freedom of movement).
In wat ambtelijk taalgebruik meld Nederland dit netjes (al hoor ik dat het personeel soms negatief antwoord op e-mails) op de website van de Nederlandse ambassade
——
In toepassing van artikel 17.5 van de Communautaire Visumcode kan de aanvrager zijn visumaanvraag rechtstreeks indienen bij de Ambassade. In dit geval dient een afspraak aangevraagd per mail gericht aan [email protected]. In overeenstemming met artikel 9.2 bedraagt de wachttijd tot de afspraak in de regel ten hoogste twee weken, te rekenen van de datum waarop om de afspraak is verzocht. Met de verwerkingstijd van het visum van 15 kalenderdagen wordt men alsdan geadviseerd om tenminste 4 weken voorafgaand aan de geplande vertrekdatum een afspraak te maken.
——
Bron: http://thailand.nlambassade.org/nieuws/2015/09/ambassade-besteed-het-visumproces-uit.html
Zoals je kunt zien:
– Kun je totaal buiten VFS om.
– Moet je binnen 2 weken terecht kunnen, een afspraak moeten ze je binnen 2 weken geven. Alleen bij hoge uitzondering (overmacht, hoogseizoen is GEEN overmacht) of als je het zelf wilt mag het langer duren. Helaas zit de afspraak kalender voor een aanvraag soms gewoon voor 2 weken vol, dat is een overtreding van de Visum Code!!
– Na inleveren duurt het standaard tot 15 kalenderdagen om de aanvraag af te handelen. Dit gebeurd in Kuala Lumpur door Nederland personeel. Indien er iets ontbreekt of er nader onderzoek nodig is door de IND in Nederland dan kan dit oplopen tot 30 of 60 kalenderdagen.
-Normaliter is 4 weken dus het minimale waar je rekening mee moet houden. Niet echt vlot, mede dankzij het opzetten van de RSO in Kuala Lumpur..
Tip aan iedereen: Lees het Schengen dossier via deze pagina:
https://www.thailandblog.nl/dossier/schengenvisum/dossier-schengenvisum/
Dan open je daar de PDF die je kunt lezen of printen:
https://www.thailandblog.nl/wp-content/uploads/Schengenvisum-dossier-januari-2015-volledig.pdf
Voor 95% is het dossier nog actueel, de vermijdbare servicekosten zijn omhoog naar 1000 THB en de optionele procedure via VFS iets anders maar de regels zijn hetzelfde. Ansich klopt het dossier dus nog geheel als je alles via de ambassade doet.
Is er een bureau in Pattaya dat een aanvraag kan bijstaan en voorbereiden ?
Beste mensen,
heb de neergang voor het aanvragen van een Schengenvisum vier jaar geleden meegemaakt.
Ze moesten zich schamen, de diverse overheden van in ons geval Europese landen.
Er valt niets goed te praten. Het is beschamend, nee mensonterend, hoe je in de meeste gevallen
behandeld werd en wordt. Speciaal toen VFS in het spel kwam, werd het helemaal erg. Hun “service”
zorgde daarbij voor extra kosten en het percentage van afgekeurde gevallen werd hoger.
Weg geld dus. Ze nemen aan dat je het nog wel een keer gaat proberen. Slim toch?
Natuurlijk worden mensen soms kwaad en zelfs door ergernis onbeschoft. Maar is dat een wonder?
Nee! Er bestaat niet een professionele inslag; een mate van onderscheidend vermogen van het ambassade personeel (en beslissingsbevoegden), tussen een Farang man en zijn Thaise vriendin of langdurige partner, een ronselaar die zijn meisjes een visum wil bezorgen, een Thaise alleenstaande,
of zelfs een gepensioneerd Thais echtpaar die van hun spaarcentjes een bezoek aan Hillegom willen brengen en een reisje op de Rijn willen maken. Daar stond ik bij vier jaar geleden!
En ’t ergste vind ik dat de Farang die alles voor zijn geliefde betaald, haar moet kunnen ondersteunen, omdat nu eenmaal de meeste Thai meisjes of vrouwen, niet opgewassen zijn tegen de toch wat strenge
wijze (soms zelfs bij het arrogante af), waarop ze worden aangesproken. Dan klappen ze dicht, en dan gebeurt het te vaak dat het laadje van de Ambassade wel gevuld is, maar het hart van de klant niet!
En wij Nederlandse of Belgische mannen, worden buiten het glas gehouden. Dat doet pijn en is stom.
Want beide, levenspartners en getrouwd of niet, hebben de droom om naar familie en vrienden te gaan!
Was deze week op de Ambassade; geen normale bedrijvigheid. Vriendelijke maar overduidelijk kille sfeer.
Kwam voor een nieuwe paspoort, moest ook een formulier bij voor Immigration. Werd daarop gewezen door een van de drie Thaise, voor Nederland werkende baliemedewerksters. Ze was aardig, maar ik kon het niet laten kortstondig te mopperen over het totaalbedrag. Moest nu pinnen om met de bus terug te
kunnen. Was niet haar schuld. Daar moet je tegenwoordig rekening mee houden. Ook met de veiligheids-
voorschriften. Ik neem aan in verband met terrorisme. Voor het aanvragen van een Visum, wijken we uit
naar de Spaanse Ambassade. Bij hun konden.., we uiteindelijk wel om de VFS heen.
John D. Kruse
Kram
Sinds VFS zijn er zeker extra kosten. Die zijn nu nog vermijdbaar maar in het nieuwe concept Visumcode is er geen recht meer op ‘direct access’ ofwel links kunnen laten liggen van externe dienstverleners zoals VFS, TLS en BLS). Dan moet iedereen dus naar bijvoorbeeld VFS en dan ook leuk service kosten voor aftikken. Men werkt al sinds 2014 aan een nieuwe Visumcode maar de lidstaten zijn het nog steeds niet eens, de ene wil meer liberaal of flexibel beleid, een ander juist strenger… er is nog geen unaniem besluit.
Meer afwijzingen? De trend is al jaren vooral dalende. Het is even wachten wat de cijfers voor 2016 zullen zijn masr tenzij daar een trendbreuk in zit kun je niet stellen dat het er strenger op wordt of dat VFS stiekem mensen pootje ligt bij het in behandeling nemen van de aanvraag. Hun taak is slechts het nalopen van de checklist en dan alles doorsturen naar de RSO. Oneerbiedig gezegd: VFS personeel zijn papierschuivers. Wel xou men natuurlijk extra kunnen verdienen door onnodig kopieren van stukken, adviseren een nieuwe pasfoto te maken of meer van dat soort extra en mogeliik onnodige service. Af en toe een mystery guest sturen voor kwaliteitscontrole of eventuele afzetterij (mensen onnodig extra diensten opdringen) te controleren of constateren.
Liefst zie ik geen VFS en een gezamenlijke backoffice van alle Schengen lidstaten. Dan is de RSO ook niet langer nodig, dat scheelt dan transporttijd (bkk-kl-bkk) en de noodzaak alle Thaise stukken te vertalen (mogenlijk alleen nog enkele essentiele die ook een grenswachter nodig zou hebben om te checken of de vreemdeling betrouwbaar is en de reis kan betalen).
Beste Rob V,
Ik ben bang dat jouw informatie niet meer geheel juist is. Je schrijft dat je een afspraak moet maken door een mail te sturen naar [email protected]. Maar dat zal dan wel veranderd zijn. Op de site van de ambassade:
https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/lezersinzending-ervaringen-aanvraag-schengenvisum/
staat de volgende tekst:
Op de ambassade in Bangkok kunt u alleen na een vooraf gemaakte afspraak via het online afsprakensysteem terecht.
Ik heb dat toevallig een paar dagen geleden voor mijn vriendin gedaan. Er komt dus geen email aan te pas, alles online. Als je je keus voor datum en tijdstip bevestigd hebt krijg je een bevestiging per email…
Overigens zat er tussen mijn “Afspraak maken” en afspraak “krijgen” wel 3 weken!!
De tekst die ik heb geciteerd met het mailadres heb ik vanmiddag gekopieerd van de website van de ambassade. Maar wie weet zijn ze vergeten hun site aan te passen maar ik zou niet weten hoe je de afspraak kalender buiten VFS om.zou kunnen bereiken (om zo geen service kosten te hebben). Een directe libk kunnen ze zo niet geven anders dan pikken bureautjes alle slots op de kalender in. Dan kom je toch weer uit op ren afspraak via email zodat iemand op de ambassade je in de kalender zet.
Als de ambassade liever op een andere manier mensen buiten VFS om (en dus service kosten vrij) een afspraak wil laten inplannen op de ambassade dan moeten ze hun website aanpassen. In het verleden hielp een kort mailtje dat info mogelijk verouders was en was binnen enkele dagen info aangepast.
En zoals aangegeven door ook de ambassade zelf, je moet binnen 2 weken terecht kunnen. Als de kalender dat niet toelaat dan is de ambassade in overtreding (met uitzondering van overnacht) met artikel 9, lid 2:
—————-‘
Artikel 9
Praktische voorschriften voor het indienen van een aanvraag
1. Aanvragen worden ten hoogste drie maanden voor het begin van het voorgenomen bezoek ingediend. Houders van een meervoudig visum kunnen hun aanvraag indienen vóór het verstrijken van het visum, op voorwaarde dat het geldig is voor een periode van ten minste zes maanden.
2. Van aanvragers kan worden verlangd dat zij een afspraak maken voor het indienen van een aanvraag. De wachttijd tot de afspraak bedraagt in de regel ten hoogste twee weken, te rekenen van de datum waarop om de afspraak is verzocht.
———
Bron:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX%3A32009R0810
Die drie weken is dus niet acceptabel, in gad in dat geval de ambassade gemailed om errder (binnen twee weken) langs te komen en met het verzoek of de kalender niet beter kan zodat deze in de toekomst niet langer in strijd kan zijn met de Visumcode.
Beste Rob V.,
Wat je hierboven in je eerste alinea schrijft is niet juist. Wél juist is dat het jou niet gelukt is een directe link naar de afspraakkalender te vinden. Mij is het echter WEL gelukt dus hierbij geef ik jou en alle andere geïnteresseerden een stapsgewijze instructie hoe direct op het Consulaat een afspraak te maken.
1. Ga naar de site van de NL ambassade in BKK: http://thailand.nlambassade.org/organization/ambassade-bangkok/ambassade-van-thailand-bangkok.html
2. Kies “Burgerzaken”.
3. Kies hier in de kolom Burgerzaken de op één na onderste optie: “Visum Kort Verblijf” (Schengenvisum).
4. Kies dan in de RECHTER BOVENHOEK de 3e optie: “Dien uw aanvraag in”.
5. Nu zie je in het midden de tekst: “Hoe kan ik een afspraak maken?” Het antwoord dat we zoeken staat hier onder OPTIE 3:
“Op de Ambassade in Bangkok kunt u alleen na een vooraf gemaakte AFSPRAAK via het online afsprakensysteem terecht”. De link is het woord “AFSPRAAK”, dus
6. klik hierop en voilà! Daar is ie dan: Klik op Afspraak en daarna
7. op “Afspraak maken”. Je krijgt dan een aantal mogelijke data te zien met de tijdstippen erbij. Maak je keus en bevestig die. Op het scherm krijg je dan je afspraak te zien en die kun je uitprinten en meebrengen naar de afspraak voor de portier, die je anders niet binnen laat.
Op die bevestiging staat duidelijk dat het van het Consulaat is. Niet van VFS. In je browser zie je – oh verwarring – VFS staan. Niet opletten. Je hebt nu echt een afspraak bij het Consulaat.
Ik hoop jou en vele anderen hiermee geholpen te hebben.
Mijn vriendin’s afspraak staat op 6 april. Daarna kan ik op dit blog vermelden of alles goed gegaan is, ook met mijn persoonlijke brief omtrent GARANTSTELLING EN LOGIES die ik gebruik als alternatief voor dat roemruchte formulier voor de ‘logiesverstrekker’.
Beste Factchecker, dank voor je feedback. Zo te zien is de website van de ambassade aan een update toe. De tekst die ik aangehaald heb met het mailadres bereik je door op de homepage op “aanvragen van een Schengenvisum” te klikken aan de rechterkant van het menu. De volgende pagina toont dan een bericht dat over de nieuwe route via VFS vertelt, onderaan staat dan de uitleg dat je ook nog op de ambassade terecht kunt door een e-mail te sturen.
De afspraakkalender voor diverse burgerzaken is iets van een latere datum. Fijn dat daar ook visumzaken onder staan, maar dan mogen ze de eerdere pagina weleens een update geven! Ook mis ik via de jouw genoemde route een pagina met een alinea zoals ik aanhaalde. De ambassade is verplicht om correcte en volledige informatie te geven. Op de pagima waar je dus op ‘afspraak’ kunt klikken verwacht ik dan dat ze een stukje toevoegen dat in de regel je binnen 2 weken terecht kunt (alleen bij hoge uitzondering later, denk aan overmacht, iets wat niet te plannen was), en dat na indiening de doorlooptijd normaliter 15 kalenderdagen is.
Nu ben ik niet verder gekomen dan de pagina waar je naar waarheid je persoonsgegevens moet invullen, ik heb immers niet echt een aanvraag nodig. Maar ik ken de kalender met groene en rode vakjes voor een visumafspraak wel van de ambassade in Rabat (Marokko). Er vanuitgaande dat deze op dezelfde manier werkt vrees ik dat de kalenderpagina géén melding maakt dat je in de regel binnen 2 weken terecht kunt, dus ook in het hoogseizoen waar mee rekening mee houdend extra personeel kan inroosteren. Als de kalender toch vol is voor 2+ weken lijkt er geen optie om er een aanvraag tussen te wringen. Hier zou dan eigenlijk het mailadres moeten staan want je zou contact met de ambassade moeten kunnen maken om toch binnen 2 weken langs te kunnen komen.
Voor zolang de pagina waar ik zelf naar verwees nog behouden blijft mag ik hopen dat de ambassase na ontvangst van de e-mail naar de kalenderpagina verwijst. En als die vol is, hoe je fan toch binnen 2 weken en servicekosten vrij terecht kunt.
De hele ervaring van verzoek tot afspraak tot retournering van het paspoort zou dan 2+2 is vier weken duren op zijn langst als de aanvraag zelf verder compleet is en geen nader onderzoek vereist. Dat stemt overeen met het advies van de ambassade om minstens 4 weken van te voren de procedure te starten.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen en ook die van anderen, vooral hoe een en ander gaat in drukkere perioden. Weten aanvragers hun rechten? Worden ze op tijd geholpen? Is de verdere informatie correct en duidelijk? Waar liep men tegen aan? Dat soort dingen.
Om meerdere redenen is het niet tot een update van het dossier gekomen. Ik was daar eerst gewoon nog niet aan toe om persoonlijke redenen (verlies van mij lief), omdat de nieuwe regels aanstaande zijn (masr tot nu toe al een pasr jasr geen knoop doorgehakt) en omdat er tot nu toe nauwelijks feedback van lezers is op het dossier op een enkele mail na van mensen die schreven dat je hoe dan ook bij VFS uit komt en hoe dan ool servicekosten betaald. Iets wat niet kan, niet msg, kloppen als je de regels en procedures goed kent of heel zorgvuldige de website van de ambassade leest en je niet laat afpoeieren via de telefoon.
Heb een visumaanvraag via VSF Global gedaan in feb voor mijn vrouw om haar eerste keer mee te nemen naar Belgie en ben zeer goed en professioneel behandelt, ons dossier was volledig in orde, na 2 dagen interview op de Belgische Ambassade en 4 dagen later haar paspoort met Shengen visa thuis ontvangen.
Totale kostprijs:1150 bath
Via het genoemde mailadres is het niet mogelijk om een afspraak te maken op de ambassade. Ze verwijzen je door naar VFS en sturen de mail door naar VFS waarna VFS een mail terug stuurt.
Verder correct en snel afgehandeld door VFS.
Als ze op de ambassade de mail doorsturen en VFS jou kosteloos laten inplannen is het verder prima. Als het goed is heb je dan dus geen service fee betaald (uiteraard wel de 60 euro leges voor het visum zelf), dan is alles prima in overeenstemming met de Visumcode. Het enige wat telt is dat je geen service kosten betaald en op de ambassade terecht kunt binnen twee weken.
Dus hoeveel was je kwijt?