Lezersinzending: Ervaring met een taxichauffeur in Bangkok
Even een ervaring (wederom) met de taxichauffeur in Bangkok! Bestelde bij mijn hotel een “metertaxi” de goede man was keurig op tijd en bevestigde mijn vraag naar Suvarnabhumi Airport.
Hij zette de meter aan en na ongeveer 500 meter rijden draait hij zich om en zeg: Hey Boss 500 THB including Tollway….. Ik zei: nee vriend, meter aan en rijden. Zegt hij okay maar 100 THB voor de Tollway waarop ik niet reageer.
Hij rijdt verder en rijdt niet de kortste weg en betaald bij een Tolpoortje THB 25. Bij het vliegveld aangekomen staat de meter op THB 275 dus ik geef hem THB 300 de ritprijs + het Tolticket, waarop hij scheldend afdruipt.
Dus THB 200 uitgespaard door op te letten bij de tolpoort en mijn poot stijf te houden bij het afrekenen. Rit naar het vliegveld was vanaf Phra Arthit Road.
Ingezonden door Theo
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 230/24: Affidavit en TM30
- Visum Kort Verblijf23 december 2024Schengenvisum vraag: Checklist Schengenvisum en reden om terug te keren
- Visumvraag23 december 2024Thailand Visa vraag Nr 229/24: Wat met de 800.000 Baht als je niet in Thailand bent?
Ik heb al ontelbare malen een taxi genomen in en rond Bkk. Nog nooit – ik herhaal Nooit – probeerde men mij te bedriegen. Geluk gehad? Dat betwijfel ik; taxichauffeurs zijn ook mensen. Wel weet ik hoe ze het best (kortste afstand) kunnen rijden en dat laat ik hen dan ook weten. Een praatje onderweg wordt ook fel geapprecieerd. Ook rond ik altijd af naar het hogere 50-voud. Die mensen moeten ook leven, hein!
Zit ruim een week in het Sheraton Royal Orchid in Bangkok. ALLE taxis voor het hotel weigeren de meter aan te zetten. Zelfs een taxi die met passagiers arriveerde weigerde de meter aan te zetten nadat de bellboy dat uitdrukkelijk een voorwaarde maakte. Ik weet het is wat wij een ‘ZIP code’ probleem noemen (goed adres of 5* hotel), maar toch irritant (oplossing: 50 meter verder lopen).
Ja, het is daar inderdaad niet best. Heb er ook over geklaagd bij het hotel, daarbij ook omdat de voor het hotel geparkeerde chauffeurs alsmaar ‘aanmoedigingen’ roepen op je bij sexadressen te brengen, wat ik.onbehoorlijkecht vind.
Verdiep je eens in de economics van een taxi chauffeur in BKK. Dat is geen vetpot, zelfs niet met 16-18 per dag werken.
Ik zeg doorgaan zelf ‘B500 boss; no meter; toll’ en dat levert mij een snelle rit en blijde chauffeur op.
En blijde klant.
[email protected]
Ben het helemaal mee eens.ik betaal ook altijd 500 Bath. Nooit gezeur.
Taxichauffeur in bangkok zijn is een hondenbaan.
Hollandse gierigheid Theo.
Ik ga vrij weinig met de taxi, omdat we zelf vervoer hebben in TH, maar ik denk als een taxichauffeur ritjes kan weigeren door de meter niet aan te zetten of gewoonweg er niet naar toe te willen rijden hij/zij meer dan genoeg verdient. Anders zou de rit niet geweigerd worden.
Dus als die chauffeur de volgende keer 1000 baht zegt betalen jullie dat ook dan?
Altijd meter aan en bij goed gedrag chauffeur een goede fooi.
Ik rij nu steeds met Grab.
Betekent geen gezever meer met die taxi maffia.
Heb tot op heden alleen maar positieve ervaringen met de taxi bestuurders. Het zijn normale mensen die het best moeilijk hebben om de kost te verdienen.
Ben juist terug van een paar dagen Bangkok. Heb iedere dag wel een of twee keer van een taxi gebruik gemaakt. Geen enkel probleem gehad. De taximeter werd zonder vragen aangezet. Zelfs snachts.
Als op mijn verzoek via de tolweg werd gereden, dat was meestal n stuk sneller, dan werd het wisselgeld keurig teruggegeven.
Uityeraard krijgt de chauffeur nog wat xtra.
Ik ben al heeel veel in bkk geweest en zeker honderden keren een taxi genomen. Op een enkele uitzondering daargelaten heb ik geen slechte ervaring.
Wil de chauffeur geen meter gebruiken. Resoluut zijn. Meter aan of uitstappen. Er komt zo weer een andere taxi.
Rotte appels zijn er natuurlijk overal maar zeker niet veel in bkk. Je hebt pech gehad.
Wat zeker helpt is laten merken dat je niet voor het eerst in thailand en bkk bent. Geen naïeve toerist. Dat begint met een woordjes Thai. Doet wonderen.
Mvg
Willem
Het zal nooit veranderen…Wanneer ik in BKK een taxi neem heb ik een kaart van BKK op de schoot en toon aan de chauffeur waar we zijn en waar ik naar toe wil zonder een omweg van 360°. Dit wordt nooit enthousiast onthaald maar het werkt. En de ganse rit toon ik dat ik met de nodige aandacht zijn gekozen route volg. Overigens zal ik taxi’s en toektoek’s vermijden waar mogelijk en kiezen voor metro of skytrain, geen omwegen, geen tijdverlies en best voordelig!
Ik kom al vele jaren in Bangkok en maak regelmatig gebruik van een taxi. Een paar keer meegemaakt dat de chauffeur de meter niet wilde aanzetten. Hem daarop attent gemaakt. De ene keer was de meter volgens hem stuk en de andere keer weigerde hij de meter aan te zetten en wilde alleen voor een van te voren door hem vastgestelde ritprijs mij vervoeren. Ik ben dan steeds meteen uitgestapt en een volgende taxi genomen. Het valt mij echter steeds weer op, dat ik nog nooit een probleem heb gehad met de taxi’s in de geel/groene kleur. Dat zijn volgens mij taxi’s waarvan de chauffeur eigenaar is van de taxi en de chauffeurs komen in mijn beleving ook steeds uit de Isaan (het noorden van Thailand). En sindsdien neem ik ook alleen die taxi’s met altijd zeer vriendelijke chauffeurs.
Ik blijf het vervelend vinden dat gebruikersnamen op dit blog niet uniek zijn.
Het is vrij eenvoudig om je naam uniek te maken: Cornelis123, Cornelis-CR en ga zo maar door. Je kan natuurlijk moeilijk een naam claimen als jouw bezit. Er zijn immers meer hondjes die Fikkie heten.
Je had eigenlijk meer moeten geven want de taxichauffeur moet op het vliegveld en bij busstations betalen om daar te mogen zijn staat ook op de kaart als ze die aan de stoel hebben zitten
Vorig jaar ook een taxi genomen vanaf Bangkok airport naar Cha-Am. Was een prijs afgesproken van 250 bath. Plotseling draait de chauffeur zich naar ons om en zegt dat de prijs 500 bath is. Waarop wij hem vertelden dat ie 2 dingen kon doen. Of terug rijden naar de airport of doorrijden voor 250 bath. Daarop koos hij eieren voor zijn geld. Want hij had nooit die 500 bath gekregen maar wel de politie in zijn nek. Ze proberen je altijd te naaien., alhoewel dit de eerste keer was dat we zo’n chauffeur troffen. Maar we hebben het al vaker gehoord. Normaal hebben wij altijd een vast kantoor waar we boeken vanuit Nederland. Die geven op wat de ritprijs is en dat is tot nu toe altijd goed gegaan.
250 baht voor een reis van 200 KM? Wie naait wie dan?
Inderdaad, een ongelofelijk verhaal.
Verrassend prijsje Ingrid, 250 baht voor een rit van bijna 200 kilometer. En heb zelf nog nooit ervaren dat een taxichauffeur mij wilde naaien.
De taxichauffeurs die ik getroffen heb zullen waarschijnlijk niet op mannen hebben gevallen. En ja Theo, gierigheid troef om exact 300 baht af te rekenen voor jouw rit naar het vliegveld. Overigens nemen taxichauffeurs in Bangkok wel vaker niet de korst mogelijke route i.v.m. verkeersopstoppingen. Wellicht was daar ook bij jou sprake van. Of misschien wist de chauffeur niet beter. Enfin, de stand op de meter gaf 275 bahtjes aan dus de omweg kan nooit veel geweest zijn.
250 THB naar Cha-Am?
Dat is minimaal 1500 THB tante Ingrid.
Beste Ingrid,
ik zou echt beschaamd zijn zoiets te schrijven. 250THB voor een rit van 200km wetende dat die man ook nog terug moet, niet zeker is een passagier te kunnen mee nemen op de terugrit. Hij zou dus 400km moeten rijden voor 250THB, dan zou zelfs 500THB nog dik onder de prijs geweest zijn.. Daar verliest die man geld aan, reeds aan de brandstof en dat moet jij weten. 400km rijden in Thailand doe je niet in 4 uur, daar heb je minstens 6-7 uur voor nodig. Ware ik die taximan geweest ik had je ergens in de middle of no where afgezet en je zou te voet kunnen verder gaan zijn.Dit is werkelijk blijk geven van ‘uitbuiting’ en iemand zelfs het zout op zijn patatten niet te gunnen. Schaam je.
Het is mij 1 maal gebeurd dat de chauffeur geld vroeg om te tanken. Hij had “geen” geld” om de tank weer te vullen dus zouden wij daar blijven staan. Na veel het TANKBEDRAG afgetrokken bij ons adress en gelukkig “”thuis””!! Wat is TH. toch verrassend. HG.
Ik ben vorige maand voor het eerst in Thailand geweest.Ik vond het geweldig.En wat is voor ons nu paar baht extra.Ik kom al jaren in Turkije.Welnu daar moet je pas goed oppassen.Heb je een taxi naar de luchthaven.stopt hij opeens aan de kant v d weg.Mag je overstappen in andere taxi.En ondanks dat de meter aanstond 15 euro meer kwijt.Dat is volgens mij meer dan 400 baht.Ik snap gerust dat ook in Thailand niet iedereen eerlijk is.Maar volgens mij valt het enorm mee.en vindt ik de mensen super aardig en behulpzaam.En niet alleen als ze geld aan mij kunnen verdienen
Ik heb ook nooit meegemaakt dat de taxibestuurder de meter niet wilde aanzetten, wel een aantal keren dat ze niet naar het door mij aangegeven adres wilden rijden. ไอ้เหี้ย zei ik dan.
In de haven is het credo ” De klant is koning, maar wij (de werkers) zijn de keizer” oftewel wie is degene die vertelt om iets niet te mogen weigeren. Staat de koning van NL hoger in aanzien dan de keizer van Japan?
En als dat wordt beantwoord wordt met Ai Hia dan getuigt dat al helemaal van een gebrek aan respect…en dat van een Rode dokter. Niets is wat het lijkt in deze wereld.
Je hebt gelijk, Johnny, dat had ik niet moeten zeggen. Het was een gebrek aan respect. Ik was moe en het was al de derde tai die weigerde. De vierde wilde wel. Ik begrijp heel goed waarom ze soms weigeren. Ik zei Ai Hiea meer binnensmonds (:
Zozo, 6 euro uitgespaard op een ritje van 33 KM. Indrukwekkend hoor.
Het aantal positieve ervaringen met taxi’s in Bangkok is bij mij vele malen hoger dan de negatieve.
In BKK vanaf de luchthaven neem ik de georganiseerde taxi en van hotel naar luchthaven de hoteltaxi.
In BKK stad neem ik een taxi en EEN keer in 26 jaar weigerde man de meter aan te zetten. Ik zeg hem 2x de meter aan te zetten en hij weigert. Bij een stoplicht open ik de deur en wijs naar de politieman die daar toevallig staat. Ik noteer zijn taxinummer en zeg in mijn beste Thais dat ik de agent ga roepen. En hoppa, daar gaat de meter aan. Ik bel daarna mijn vrouw en geef zijn taxinummer aan haar door; helemaal niet waar maar hij kreeg er de schrik in.
Verder nooit last gehad. Een rotte appel hoort er af en toe bij en ik heb het geluk goed Thais te spreken. De tol betaal ik zelf met klein geld maar dat moet je wel bij je steken als je een taxi neemt.
Lekker gierig doen en trots zijn op die paar euro die jij bespaart?
Gun die mensen ook wat centen!
Wij gooien duizenden euro’s stuk op vakantie. Die mensen hebben amper te vreten. Natuurlijk moet het wel een beetje in proporties zijn.
wij reden vorig jaar met een grote taxi (4 pers. met bagage) van airport naar Rennesance hotel. 350 Baht. incl. airporttoeslag. Netjes fooi van 50 Baht erbij.
Op de terugweg, grote taxi bij het hotel besteld. Wou enkel 500 baht vaste prijs. Dat waren de regels.
Na veel discussie , toch niet met de meter willen rijden.
Het hotel deed gewoon mee. Hij is leeg kunnen terugrijden. Wij zijn met de airportlink gegaan.
Het gaat ons niet om die 150 baht extra, maar om het principe.
Zij zijn verplicht om met meter te rijden. klaar uit
150 baht verschil voor 4 personen op een rit van 35 km, dat was vorig jaar 1 euro per persoon – en voor dat verschil laat je de taxi staan? Principes zijn mooi, maar ze moeten de zaak wèl waard zijn…..,
Zo is het maar net Cornelis. Nicky schrijft eerst veel gediscussieerd te hebben. Én dat over 150 baht, terwijl je met 4 personen inclusief bagage (waarvoor ook regels gelden) naar het vliegveld moet voor de terugreis en zodoende toch al lichtelijk gestresst bent. Na de vruchteloze discussie zijn ze toen maar vanwege het ‘principe’ met de airportlink naar het vliegveld gegaan. Zijn ze dan bepakt en bezakt vanaf hun (vrij prijzige) Renaissance hotel lopend naar het dichtstbijzijnde station van de airportlink gegaan? En hadden zij daar voldoende tijd voor? Ongeloofwaardig verhaal, klaar uit!
Eventjes reageren hierop. Nogmaals het ging ons niet om het prijsverschil, maar om het principe.
Taxis zijn in Thailand verplicht om met de meter te rijden. KLAAR
gestrest waren we niet want we hadden tijd genoeg. Vanaf ons hotel is het 2 minuten lopen naar het BTS station, dus met niet al te veel bagage was dit geen enkel probleem.
Wij wilden dus kiezen voor het gemak van een taxi.
De meeste bagage hadden we op de airport laten staan, omdat we maar 2 dagen in Bangkok bleven. Wij weten echter uit ervaring, dat de meeste kofferruimtes van taxis reeds halfvol zijn door een gastank. Zodoende onze keuze voor een grote wagen.
Als die taxi chauffeur dan niet volgens de regels wil werken is dat zijn probleem. En als iedereen dit zou doen, was het snel afgelopen met de prijsafspraken. Misschien blijven dan alleen de goede chauffeurs over, die na een fatsoenlijke rit ook een goede fooi verdienen.
Is ook begrijpelijk dat veel mensen overstappen op Grab Taxi
Vanaf het Renaissance hotel is het een kleine kilometer lopen naar het zeer drukke BTS station Siam. Vervolgens overstappen op de airportlink op Phaya Thai, waar 4 x per uur een trein naar Suvarnabhumi vertrekt. Wellicht met weinig bagage maar ook zonder enige bagage al geen pretje in een warm en druk Bangkok met de nodige kleren aan i.v.m. de komende 12 uur lange vliegreis. Oké, een ieder heeft recht op zijn eigen standpunt maar ik ben praktisch en flexibel ingesteld en had met plezier die 150 bahtjes betaald voor een comfortabele rit in een ruime taxi naar het vliegveld. Mijn eventuele principes hanteer ik voor zaken van meer importantie en ik sla mij al helemaal niet op mijn borst daarvoor. Overigens, het opslaan van jullie bagage voor 2 dagen op het vliegveld heeft meer gekost dan die taxirit.
Beste leo,
Ten eerste zijn we niet naar Siam gelopen maar naar Chitlom. En dit is echt niet zo ver lopen. Is amper 300 meter. Zou wel gek zijn om helemaal naar Siam te lopen. Ten tweede, wie zegt dat wij naar Europa vlogen? Wij gingen naar huis in Chiang Mai. Dus in zomerkleding.
Ten derde, hoe weet u Hoeveel bagage wij bij hadden en hoeveel we achtergelaten hebben op de luchthaven. Als u de feiten niet kent , moet U er niet op reageren.
Nogmaals, het ging hier om principes en niet om geld.
wij zijn naar chit Lom gelopen. Is 300m. Wij vlogen naar Chiang Mai, dus in zomerkleding.
U weet niet hoeveel bagage we bij hadden.
Nogmaals principe kwestie
In je eerste reactie staat: ‘We reden vorig jaar met een grote taxi (4 personen met bagage) van airport naar Rennecanse hotel’. Waarschijnlijk bedoelde je Renaissance hotel maar dat terzijde. Vervolgens: ‘Op de terugweg grote taxi bij het hotel besteld’. In je tweede reactie: ‘De meeste bagage hadden we op de airport laten staan, omdat we maar 2 dagen in Bangkok verbleven’. De feiten zijn dat je per bagage item op Suvarnabhumi 100 baht per 24 uur betaalt en dat je van tevoren niet kan weten in welke taxi je terecht komt, tenzij je die gereserveerd hebt. Nu schrijf je dat je in Chiang Mai woonachtig bent. Dan raak ik het spoor bijster. Of je gaat vanuit Chiang Mai twee dagen vakantie houden in Bangkok, maar dan neem je natuurlijk geen bagage mee om die te stationeren op het vliegveld, of je gaat eerst naar je hotel in Bangkok en vervolgens daarvandaan verder op reis in Thailand maar dan zou het vreemd zijn om op de terugweg wederom eerst naar het vliegveld te gaan, daar je meeste bagage achter te laten om nogmaals 2 dagen in het Renaissance hotel te logeren. Ik snap het niet, maar dat kan aan mij liggen. Vanwege jouw principiële standpunt, wat je inmiddels overduidelijk hebt gemaakt, kan ik je adviseren om in bijvoorbeeld Pattaya of op Phuket geen taxi te nemen. Daar hebben ze namelijk volkomen maling aan jouw principes.
Met dit soort principes ben ik blij dat ik een z.g gierige Nederlander ben. Het idiote is dat men met Grab wel vooraf bepaalde bedragen accepteert en bij n taxichauffeur die voor n bedrijf werkt wordt ineens moeilijk gedaan.
Beste Nicky,
Als je bij een Bonvoy hotel (incl. de Renaissance) een (grote) taxi besteld voor een airport transfer betaal je altijd een vaste prijs die iets hoger ligt dan voor een normale kleine (en veelal oude) straat taxi. In jouw geval was 500 Baht een vaste, normale en redelijke prijs (je betaald voor een geselecteerde ruime auto en de call service). De concierge kan dat besvestigen.
Soms schaam ik me als ik de verhalen hier lees over mensen die zich voor 2 of 3 euro bedrogen voelen.
Gelukkig zie ik hier naast deze gierige Nederlanders ook mensen die weten hoe een taxichauffeur leeft in Bangkok. Velen komen uit Isaan omdat daar niets te verdienen valt. In Bangkok rijden ze voor een maatschappij die hen waarschijnlijk uitbuit. Ze hebben nauwelijks te eten en als je s nachts eens rondkijkt zie je hen slapen in hun taxi.
Denk dat het vooral om eerlijkheid gaat. Niets gierigheid maar met respect en eerlijk behandeld willen worden. Dan geef je dat als klant ook terug door vriendelijkheid en een mooie fooi op het einde van de rit. Die hardwerkende eerlijke chauffeurs hebben inderdaad het echt niet makkelijk namelijk.
Die paar euro extra zal me worst wezen, maar ik wil wel respectvol behandeld worden. Zelf tot nu toe altijd eerlijke, vriendelijke en soms wat stille chauffeurs gehad. Eenmaal een chauffeur die niet naar de bestemming kon wegens bijna einde shift en file, Mai pen rai. Ja op Koh Samui rijden ze niet op meter, daar was mijn lief nogal pissig over. Chauffeurs en winkeliers die voor van alles teveel vroegen, nooit meer Samui zei ze. Typisch een gierige Thai? Nee, zij vond het een gebrek aan respect. Ik gaf haar gelijk.
Beste Rob, op Samui en trouwens ook Phuket Patong werd / wordt je opgelicht door de taxi en Tuk Tuk chauffeurs. Daar betaal je schrikbarende prijzen voor relatief korte ritjes. Maar wanneer je vanuit Bangkok voor een rit van zo’n 30 kilometer via de tolweg exact 300 baht aan de chauffeur betaalt en je daarover een verhaal plaatst op Thailandblog, met als strekking dat je zo flink bent geweest om 200 baht te besparen door je poot stijf te houden, kan je verwachten dat sommigen, waaronder ik, je als gierig bestempelen. Die chauffeur heeft nauwelijks iets aan de rit verdiend. Natuurlijk niet de schuld van Theo, jou of mij maar ik kan mij wel verplaatsen in de chauffeur, die er wat meer wil uithalen. Zie het als een spel, althans voor ons, geef een beetje toe en voor die 2 eurootjes extra is de chauffeur ook happy. Op respect van een taxichauffeur zit ik als buitenlander overigens niet te wachten, een normale houding is voor mij meer dan voldoende. Uiteraard zijn er ook chauffeurs die daar niet aan voldoen maar dat is wederzijds, er zijn zat chauffeurs die over hun klanten kunnen klagen.
Wij zijn geen Nederlanders maar BELGEN.
Die hebben niks met de Gierigheid van veel Nederlanders te maken. En nogmaals , het was geen geldkwestie maar een principekwestie.
Vorige maand in het nieuws: Nederlanders geven veel meer aan goede doelen dan Belgen! Maar ik generaliseer niet. Uw principes zijn verder uw eigen zaak. Maar ook principes worden vaak te pas en onpas erbij gesleept.
Beste Nicky,
als Belg zal je dus ook wel de twee Franse spreekwoorden verstaan: ‘les excuses sont faites pour s’en servir”….’qui s’excuse, s’accuse’.
Het is eenvoudig zich achter ‘principes te verschuilen.
Principes zijn er ook om juist verbroken te worden, met name als het toch enkel maar gaat om wat luizige bahts die zo’n taxichauffeur (extra) wil verdienen.
Toevallig had ik vandaag ook een slechte ervaring,moet zeggen woon hier heeel lang en heb nooit
Problemen, en ik denk als je een paar woorden Thais spreekt reageren ze wel anders,
Ga vanochtend uit her warenhuis Central in Bangkok, en houd een taxi aan, zegt de man okay
Dat is dan 200 bht naar uw bestemming,normaal betaal ik tussen de 50 en 70 afhankelijk van
De drukte, dus. Bedankt
Ik woon nu 13 jaar in Bangkok en neem (soms met mijn vrouw) op verschillende plekken in de stad, op verschilende uren wekelijks wel een taxi. Ik heb het hele scala van taxichauffeurs meegemaakt: van stoned en dronken chauffeurs to zeer aardige, een beetje Engelssprekende chauffeurs en soms chauffeuses.
De overgrote meerderheid van de chaufeurs zijn ok, rijden op de meter, vragen of je via de snelweg wilt of helpt bij het uitladen van de boodschappen. Een minderheid wil niet op de meter, wil je niet meenemen (hangt veel van tijd, plaats en bestemming; een kwestie van powerplay of van de files), rijdt gevaarlijk, is een beetje gek of probeert een langere weg te nemen.
Als het me te gortig wordt, stap ik gewoon uit.