Ik had beloofd verslag te doen van mijn terugvlucht met Aeroflot. Ik had al eerder vermeld dat ik voorheen in de comfort klasse vloog bij EVA AIR, maar dat is straks niet meer mogelijk.
Op 7 maart aangekomen op de luchthaven Bangkok naar de incheckbalie, tot dusver geen probleem, totdat de medewerker de instapkaarten begon te verscheuren en we werden verwezen naar de balie van Aeroflot. Daar werd ons medegedeeld dat wij pas de volgende dag verder konden reizen met de vlucht SU 371 deze vertrok om 10.15 uur, er gaan dus 2 vluchten per dag.
Wat nu? De groep groeide aan. Bij navraag bleek dat wij deze nacht op kosten van Aeroflot naar een hotel gingen. Volgens de medewerker hoefden wij ons geen zorgen te maken, het bleek een heel luxe hotel te zijn.
Wij werden met 2 bussen daarnaar toegebracht, alles perfect geregeld. Wij hebben ons maar in de lobby geïnstalleerd met een boek. Het was inderdaad een goed hotel, voor elke maaltijd moesten wij een 0 bonnetje tekenen.
De volgende ochtend om 5 uur op, om 7 uur met bus naar het vliegveld. Daar aangekomen naar de firstclass balie waar we werden ingecheckt, zeer vriendelijke behandeling. Het vliegtuig vertrok om 11 uur, geen probleem.
Op de luchthaven Sheremetyevo aangekomen. Dan denk je, ik ga naar de volgende terminal. Vergeet het maar! Je moet eerst weer door de paspoortcontrole om de volgende terminal te bereiken en ook weer een security check, maar helaas waren we niet de enige. Een groot aantal mensen moesten daar ook doorheen, paniek alom. Veel mensen hebben hun vlucht denk ik gemist doordat er maar 4 poorten waren. Dit is vergelijkbaar met Schiphol in de jaren tachtig het mag de naam internationaal vliegveld niet dragen wat dat betreft.
Maar dan ben je er nog niet, dan moet je naar terminal 4, heel ver lopen en dan nog de balie vinden. Paniek slaat toe! Bij nader inzien heb ik een SMS gemist van Aeroflot. Wat bleek? Wij moesten bij uitgang 38 zijn. Dan moet je naar het platform, daar staat een bus die je naar het vliegtuig brengt voor Schiphol.
Gelukkig zijn wij zonder verdere problemen op Schiphol aangekomen. Bijkomende voordeel, doordat bij first class waren ingecheckt kwam onze bagage er als eerste uit.
Resumerend
Een prima maatschappij, alles zeer correct geregeld, het grote probleem is het vliegveld. Mijn advies is, neem zowel heen en terug een vlucht met een zeer ruime overstap in Moskou dan gaat alles goed.
De comfort class is heel betaalbaar en aan te bevelen. Kost wat meer maar de service is prima. Ik heb nog nooit zo goed gegeten, je krijgt eten van de businessclass.
In deze klasse kan je bij het boeken gelijk je stoel reserveren zonder bijbetaling, zowel heen als terug. Klopt niet veel van maar het kan wel.
Hopende hier een bijdrage geleverd te hebben aan het vliegen naar Thailand.
Ingezonden door Rob
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Als ik op de website van Aeroflot kijk en probeer een ticket te boeken in de comfortklas krijg ik steeds de melding dat de comfortklas “not available” is voor deze reis.
Ik heb niet direct bij aeroflot geboekt maar bij Budgetair in amsterdam,prima .maar dat zal niet voor de Belgen gaan.
Zowel op de heenreis als op de terugreis waren er stoelen niet bezet.
Waarom zou Butgetair niet voor Belgen zijn.? Ik heb reeds geboekt via Budgetair, in Belgie.! En met Aeroflot geen problemen gehad, bij aansluiting voor een andere vlucht, INDERDAAD, eerst opnieuw de paspoortcontrole door, maar dat verliep ook zonder problemen. Ik heb het in Brussels Airport al anders meegemakt, dat het zelfs uren duurde voor ik bij mijn terugkomst van Thailand door de papoortcontrole kon.!. Grote warboel.! en 2 loketten open.! De controleur van het ene loket ging dan ook nog eens weg,! ik denk dat het tijd was voor zijn koffietje te gaan drinken, SCHANDALIG.!
Hoe zit het met de controle en maintenance van vliegtuigen in Rusland?
Ik had begrepen dat Duitse engineers onderhoud van vliegtuigen deden in Rusland en dat deze vanwege
EU sancties terug moesten. Weet niet of deze maintenance deden bij Aeroflot.
Ik heb op het punt gestaan te boeken bij Aeroflot, voordat dit me te binnen schoot. Het was goedkoop, maar kon toen ook geen stoel kiezen in de aanbieding en zoals blijkt uit startverhaal klopt er ook niets van.
Echter vanwege EU sancties, besloten dus geen vluchten te boeken bij Aeroflot.
Maar zo’n loopje ook meegemaakt bij KLM. Vlogen ooit eens rechtstreeks naar Manila, Philipijnen en later werd dat omgezet naar een tussen landing in Taipei, Thaiwan. Ongeloofelijk, want ipv rechtsaf te slaan naar MAnila werd afgeslagen naar links naar Thaiwan. Daar aangekomen moest je je handbagage meenemen en hiermee een rondje lopen om zodoende weer terug te komen bij het vliegtuig, aldaar te wachten om weer in te stappen. Policy KLM, volgens bemanning. Ook wisseling bemanning in Thaipei. Bij mijn boeking stond toen rechtstreeks,dacht ik, was verbaasd.
Later nogmaals mee gemaakt. Wel check op paspoort en instapkaart.
Ik heb het twee keer gedaan, het vliegen met zo’n “voordelige” maatschappij , ja ik ben ook hardleers. En beide keren een vertraging van een dag. Niet erg……? behalve als je vakantiedagen per stuk meer dan 200 euro kosten. Mijn raad is, vlieg met een “normale” maatschappij, die gewoon op tijd vliegt zoals het hoort. Ja die rekenen ook een normale prijs. Goedkoop, duurkoop!
Die extra opgenomen vakantiedag kan dan wel 200 euro kosten maar een vergoeding door de luchtvaartmaatschappij vanwege een vlucht vertraging van een dag levert tegenwoordig minimaal het dubbele van dat bedrag op.
Als je doelt op de betreffende EU-wetgeving – Verordening 261/2004 – heb je gelijk, maar helaas is die regeling hier niet van toepassing.
Misschien toch nog wel
“In het arrest Emirates Airlines/Schenkel oordeelde het Europees Hof van Justitie dat artikel 3, lid 1, sub a van de verordening toepassing mist in het geval van een reis heen en retour waarbij de passagier eerst vanaf een luchthaven op het grondgebied van een EG-lidstaat vertrok en naar deze luchthaven terugkeert met een vlucht vanaf een luchthaven in een derde land.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verordening_261/2004
Juist niet, dus. Dat arrest bevestigt namelijk dat in een soortgelijke situatie als die welke in het bovenstaande lezersinzending wordt beschreven de Verrordening niet van toepassing is.
Ik dacht dat dit een arrest was op Emirates.
Omdat de vlucht van een Europese luchthaven naar de Emiraten op tijd was, maar de aansluitende vlucht niet. Hierop zei Emirates dat in dat geval het niet van toepassing was omdat die aansluitende vlucht niet van en naar een Europese luchthaven ging.
Dit arrest zou dan willen zeggen dat het ganse traject telt en indien de terugkomst ook in een Europese luchthaven ligt. Dat er tussenstops zijn zou in dat geval niet tellen.
Boek je dus een reis van Amsterdam naar Bangkok en Bangkok-Amsterdam dan maakt het niet uit of er onderweg een tussenstop wordt gemaakt omdat dit deel uitmaakt van het traject.
Tenminste zo herinnerde ik het mij toch
Het gehele hééntraject telt. Heb zelf van Emirates de uit die Verordening voortvloeiende vergoeding gekregen omdat ik 5u later dan voorzien, na een overstap in Dubai in Bangkok aankwam (maar daar was wèl de aankondiging van een rechtszaak voor nodig). Het traject terug, naar Amsterdam, valt aleen onder de Verordening als het een Europese luchtvaartmaatschappij betreft.
Ben er niet helemaal in thuis, maar er staat volgens mij niet dat het beperkt is tot de heenvlucht. Terugvlucht telt ook volgens mij want er staat “…waarbij de passagier eerst vanaf een luchthaven op het grondgebied van een EG-lidstaat vertrok en naar deze luchthaven terugkeert met een vlucht vanaf een luchthaven in een derde land.”
Nu ja, goed. Kan je over bezig blijven
Beste Cornelis, de rechtbank Noord-Holland heeft op 28-11-2018 een vonnis geveld (ECLI: NL: RBNHO:2018:10265), wat te vinden is op http://www.recht.nl/rechtspraak
Een passagier van Aeroflot reisde vanaf Amsterdam naar Guangzhou met vluchtnummers SU2551 en SU0220 op 21-1-2017. Tussenstop in Moskou met overstaptijd van 85 minuten, dus 25 minuten meer dan de vereiste minimale overstaptijd in Moskou van 60 minuten. Vlucht SU2551 (A’dam-Moskou) is echter met een vertraging van 69 minuten uitgevoerd, waardoor de vlucht SU0220 naar China gemist werd. De passagier werd overgeboekt en is meer dan 24 uur later dan oorspronkelijk gepland op de eindbestemming aangekomen. Op grond van de EG verordening nr. 261/2004 eiste de passagier compensatie. Aeroflot betwistte de vordering en wel door zich te beroepen op overmacht. De beslissing van de kantonrechter was dat Aeroflot veroordeeld werd tot betaling aan de passagier van € 690 + de wettelijke rente over € 600. Tevens moest Aeroflot de proceskosten betalen en het salaris van de gemachtigde van de passagier, begroot op € 200. De EU-wetgeving is volgens mij maatgevend voor vluchten die aanvangen op een luchthaven op Europese luchthavens.
Ik heb dezelfde ervaring maar zonder vertraging , de vlucht prima in economy , maar idd. probleem in de luchthaven zelf bij die vervelende pascontrole waar ik eveneens in een lange rij moest aanschuiven , er lande toen ik aan het aanschuiven was een Chinees vliegtuig , deze mensen moesten eveneens door die pascontrole en staken ons heel ongemanierd voorbij .
Voor de rest was alles prima
Aan de bovengenoemde EU wetgeving/arrest hebben de Russen lak, Aeroflot VERGETEN dus. Turkish Airlines ? IDEM.
Ja, maar er staat toch juist in het door jou aangehaalde arrest dat het betreffende artikel van de Verordening ‘toepassing mist’? Dat betekent dat het NIET van toepassing is.
ok Ben er niet helemaal in thuis zoals ik al zei.