Ik had op 18-09-2015 een dure router gekocht bij de zo vriendelijke computerzaak Pure Hitech aan de Phetkasem Road in Hua Hin, die mij in het verleden ook al diverse keren goed geholpen had bij verschillende aankopen van computers voor mijn Thaise familie. Het toeval wil dat een week geleden mijn adapter het begaf van een dure router.

Ik keek het garantie formulier na en waarachtig ik had nog recht op garantie want dat loopt tot 18-09-2016. Niets vermoedend ging ik naar Pure Tech om mijn adapter klacht te claimen. Maar dan komt de bekende aap uit de bekende trukendoos te voorschijn.
Als zo’n zaak een artikel binnen krijgt, dan stellen ze dat vast als ingaande garantie periode. In dit geval bleek dat in maart 2015 te zijn.

Dus werd mij te kennen gegeven dat ik geen aanspraak meer kon maken op de garantie periode die nota bene op het garantie formulier in gevuld staat. De eens zo vriendelijk computerzaak Pure Tech was niet zo vriendelijk meer. Pure fraude dus in het hanteren van zakelijke overeenkomsten.

Mijn advies aan u allen, wees op uw hoede als het om garantie gaat van dure spullen. Vaak wordt er ook maar 1 jaar garantie gehandhaafd en als je op de beschrijving kijkt dan heb je vaak 3 jaar fabrieksgarantie.

De zaak Pure Tech valt hierbij zeker door de mand, weer blijkt de glimlach een tegenbeeld van de spiegel te zijn.

Ingezonden door Peter

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

13 reacties op “Lezersinzending: Een vriendelijk computerzaak in Hua Hin of toch niet?”

  1. martin zegt op

    Dit verschijnsel komt bij veel zaken voor want moeite doen voor iets wat niets oplevert is in Thailand niet vreemd.
    Toch zijn er wel zaken die garantie aanspraken goed nakomen.
    Ik heb bij JIB een moederbord gekocht die er na 2.5 jaar mee ophield.
    Bij JIB hebben ze nog geprobeerd het op te lossen en er kwam al gauw de mededeling “kaput” .
    Zolang je de aankoop bewijzen nog hebt is het geen probleem.
    Moederbord werd naar het hoofdkantoor gestuurd en na 2 weken kon ik een nieuw moederbord ophalen
    bij de zaak in Hua Hin.
    Aangezien ik bijna alles daar koop vindt ik het top dat ze het goed en netjes afgewikkeld hebben.

  2. rentenier zegt op

    Was het nog ’n dure zaak ook?! tot juni 2011 nam ik de moeite om helemaal naar Cha-am te rijden (vanaf Hua-Hin) en daar bij het stoplicht links en net voor de parkeerplaats aan de rechterkant , tegenover een dagmarkt, was ’n kleine zaak van 3 jonge techneuten die echte specialisten waren, eigenlijk gericht op reparaties en echte ’trouble shooters’ maar ze hadden ook wel nieuw spul en konden op bestelling leveren. Ook zelf iets nieuws met ‘echte garantie’ in elkaar zetten wat beantwoorde aan ieders wens. Ze stonden altijd voor me klaar en waren niet duur. Ze voerden toen nog geen naam.

  3. geert zegt op

    Als het op garantie aankomt is de glimlach verdwenen ik heb het probleem met een printer halfjaar oud plotseling geen geel meer spoelen en nog eens spoelen geen geel terug naar de dealer krijgt geel ook niet terug die stuurd hem op naar service centre krijg tot verbazing de boodschap thuis u gebruikt niet de originele refil inkt uw garantie is hierdoor vervallen heb geantwoord wij gebruiken aleen maar originele inkt en waarom zijn de andere kleuren wel goed maar alleen geel niet maar naar veel geharrewar sturen ze de printer op naar de fabriek hierbij wil ik vertellen de garantie is een glimlach heb hetzelfde met een nieuwe motorbike bij de dealer na twee weken accu kapot moest zelf nieuwe kopen garantie nooit van gehoord

  4. Oean Eng zegt op

    Hoi,

    Ik kocht een Sony Vaio laptop bij Banana IT (market village). Na twee weken werd ie heel heet en ging dan uit. Ik heb informatica gestuurd, niets echt over hardware. Dat had niet gehoeven voor deze wijsheid, want de ventilator deed het gewoon niet. Dus ik terug. Zij gaven maar 1 week garantie. Maar op het verkoop bordje stond 1 jaar. Ja, dat was Sony, niet zij.

    Dus ik naar Bangkok, Sony Center. Top! Waren verbaasd dat zij hem niet ingenomen hadden. Expert ging kijken en jawel, de ventilator deed het niet. Ik kon een nieuwe krijgen maar dat zou een week duren (veel excuses). Ze hadden een gelijk model, was ook stuk, viel niet meer te repareren, alleen de ventilator deed het nog. Die konden en hebben ze toen overgezet (Na overleg, ik ging meteen akkoord). Jaren plezier van gehad. Hulde voor Sony. Zelfs bij topmerken (A-brand) gaat wel es wat mis, maar dat lossen ze ook A op.

    Garantie…tja…de verkopers geven het gewoon liever niet (willen alleen geld, geen problemen) maar internationale bedrijven moeten wel en wilen dat ook, want anders krijg je merknaam beschadiging. Ik loop met grote boog om banana it heen.

    Maar wel…smile! 🙂

  5. Theo zegt op

    Probeer bij de fabrikant..

  6. Fransamsterdam zegt op

    Heel irritant.
    Sommige merken hebben websites waarop u kunt checken of een apparaat nog onder fabrieksgarantie valt, bijvoorbeeld Netgear.
    .
    http://alturl.com/3mjw8
    .
    Als u een apparaat heeft gekocht bij een niet erkende dealer is het lastig.
    Volgt nog de vraag of de adapter überhaupt onder de garantie valt, althans de kabel daarvan, want kabels worden meestal uitgesloten van garantie en veroorzaken meestal het probleem (Breukje in de kabel).
    Het is bepaald geen optimale service, maar fraude is wel meteen weer een erg groot woord.
    Gelukkig zijn prima adapters in alle soorten en maten voor een paar honderd Baht te koop, dus hoop ik dat u nog lang plezier zult hebben van uw dure router.

  7. khun zegt op

    Ik vind dat hier wel erg kort door de bocht wordt gereageerd en het probleem ligt bij de verkoper.
    Ik ken Pure Hightech zeer goed, heb een goede relatie met hen en beloftes worden nagekomen. En het bedrag dat je ervoor betaald is bijna niet te geloven. Maar je moet zelf wel weten wat er speelt, wat het probleem is en wat je kunt verwachten.
    Ik had een LG-smart TV die het op een gegeven moment begaf. Toen bleek dat dit 2 dagen voor de afloop van de garantie was. Ik heb niet met de verkoper gebeld maar met LG thailand. Als je een storing/probleem opgeeft moet je altijd een TICKET nummer vragen. dit moeten zij inleggen in hun probleemsysteem. Ze konden na 2 weken een tech. sturen. Geen probleem, maar ik heb wel bedongen dat het probleem binnen de garantie termijn was aangemeld. OK, en om het kort te houden, na 1 maand werd het totale aankoopbedrag teruggestort.
    En deze ervaring heb ik met Samsung, Siemens en andere apparaten. Met Dell heb ik een next-business day service, de volgende dag stonden ze hier in hua hin met een nieuw moederboard.
    Dus, zelf ook wel iets ondernemen en investeren voor zo makkelijk te klagen.

    • rentenier zegt op

      Als ik dit commentaar lees lijkt het alsof alles wat je in Thailand koopt, binnen de garantietijd kapot gaat?
      Jammer dat alles in Nederland kopen en naar Thailand sturen zo duur wordt maar wat ik de laatste 5 jaar in Nederland nieuw heb gekocht, is nog steeds niet kapot en dan praat ik over ’n Laptop, ’n Smartphone, ’n 100 CM TV…. jammer genoeg kan ik de TV niet meenemen.
      Maar ik heb al eens 20 jaar in Thailand gewoond en heb er heel veel apparatuur gekocht gehad voor kantoor en prive en gelukkig nooit mee terug gehoeven, zelfs niet nadat de Garantie verlopen was. Ik ken wel alle genoemde bedrijven en ken ook de instelling en moraal van degene die je nodig hebt om iets gedaan te krijgen, Het hoort niet af te hangen van je…….’persoonlijkheid’ en overtuigingskracht maar het maakt wel veel uit. Als ik ’n Thai stuurde die voor mij werkte, en die kwam onverichterzake terug en ik ging dan zelf, dan lukte het wel.

    • ruud zegt op

      Uw reactie verwart mij wat.
      De klacht gaar over Pure hightech en vervolgens stelt u dat Hightech een geweldig bedrijf is en dat u uw garantie zelf regelt met de fabrikant.
      Aangezien de garantie door de verkoper geregeld zou moeten worden, ontgaat het mij wat er zo geweldig is aan het bedrijf.
      Met de service voor wat betreft garantie lijkt het in ieder geval niet best gesteld te zijn, want ook u levert uw apparatuur niet bij Hightech in.

  8. Somchay zegt op

    Hallo Peter, het beste is om de garantie direct bij de producent van de router te claimen. Groeten en succes Somchay

  9. Ronny Cha Am zegt op

    Mijn vrouw wil een Samsung s6 edge na twee jaar de s4 gehad te hebben. Echter na 4 maanden breken twee pinnetjes af in de usb connector, zodat hij enkel nog kan laden, maar geen gegevens meer kan overzetten op pc. In de shop van aankoop in Hua Hin werden wij verwezen naar een service center in Hua Hin. Met een vriendelijke glimlach vertelde ze ons eerst dat het niet onder garantie viel…..raar phone van 4 maand. Na aandringen werd hij nagekeken en kregen wij twee dagen later te horen dat het moederbord diende vervangen te worden. Ok, werd vervangen, maar in Hua hin service center werd er bijverteld dat ze dit maar 1 keer kosteloos vervangen. Echter na drie maanden weer prijs. Samsung komt niet meer tussen, beaamt door Samsung Bangkok. De s6 is 7 maanden oud. Voorheen met de s4, zelfde laders, geen enkel probleem gehad. Gehoord nu dat de usb veranderd zijn in de s6…niet meer de goeie kwaliteit als voorheen in de s4.

  10. pw zegt op

    Ik kocht in Udon Thani bij Power Buy een Lenovo computer van bijna 50.000 THB.
    Duurste uitvoering. Garantie: 1 jaar.

    Na 1.5 jaar gaat de video-kaart kapot.
    Ik met het toestel terug. Helaas, garantie verlopen, maar we kunnen hem wel repareren.
    De computer werd verstuurd naar Bangkok.

    Na enkele weken kon ik hem op komen halen. Ik werd zeer vriendelijk te woord gestaan en vroeg om de rekening. Rekening? Niet dus. De fabrieksgarantie bedraagt 3 jaar, dus reparatie is gratis!

    Kijk, dat is service!!

    Sindsdien koop ik alles op elektra-gebied (Belkin contactdozen!) daar tot volle tevredenheid.
    Een glimlach op de lippen van de verkoper als ik weer binnenstap. Die kent me inmiddels wel!

    http://www.powerbuy.co.th/

  11. alexander zegt op

    Mjah…. herkenbaar verhaal. Maar om een bedrijf publiekelijk aan de schandpaal te nagelen zonder uitleg over eventuele correspondentie met hun hoofdkantoor; dat voelt raar op mijn moreel kompas.

    Over het algemeen zegt Martin het correct; iets wat “niet oplevert” in Thailand leeft niet echt. Ik neem dat mee in elke aankoop die ik hier doe.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website