Casper1774 Studio / Shutterstock.com

Een zoveelste bijdrage over het verkeer hier, maar net als over de Thaise vrouwen en het lekkere eten, kun je er niet over uitgepraat raken…

Ik ben bezig met het rijbewijs alhier en wil even een paar gedachten delen. Een paar maanden geleden was ik voor de zoveelste keer met mijn scooter uitgegleden in Hua Hin. Dit keer was ik meer dan twee weken niet in staat normaal te lopen en het duurde zeker een maand voordat mijn schaafwonden enigszins genezen waren. Ook had ik een raar hoestje ervan over gehouden, maar dat is inmiddels ook weer verdwenen.

Mijn vrouw vond het welletjes. Ze belde haar zus in Bangkok, diens man een autogarage heeft. Mijn schoonzus had al eerder een auto aangeboden. Een Toyota Corolla, die zij als taxi verhuurd hadden. We konden deze auto uit 2006 voor een laag bedrag krijgen. Zij zegde toe en zei tegen me dat zij de helft van de auto kon betalen. De auto zou door haar schoonbroer helemaal opgeknapt en rijklaar gemaakt worden. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb mijn PCX nog laten opknappen en al gauw verkocht.

De auto werd eind december naar ons gebracht. Alleen hadden we nog een klein probleem: allebei hadden we geen rijbewijs. Het Nederlandse van mij was drie jaar geleden verlopen en dat merkte ik pas een half jaar nadat het al verlopen was. Ik had zes jaar geen auto meer gereden. Mijn vrouw al minstens tien jaar niet meer.

In het begin van januari maakte ik een afspraak met het bureau in Pranburi, waar je de rij-test kon afleggen en vorige week moest ik op. De eerste dag was dan gewijd aan een kleine reactietest, kleurenblindheid en driedimensionaal zien. Geen problemen. Ook nadat ik vijf uur video’s bekeken had (waarvan ik ook een half uur door slaap gemist had) kon ik de test gaan doen. Die had ik van te voren een paar keer op een website gedaan, dus dat was ook geen probleem. ’s Maandags moest ik dan op voor het praktische gedeelte. Deel 1: langs de stoeprand rijden met ongeveer 25 cm afstand en dan stoppen bij een stopbord met gele strepen, waarvan je niet met de wielen van de wagen over de eerste streep mocht komen. Je moest er op staan (misschien is er een kleine afwijking mogelijk). Het tweede deel was file parkeren, of zoals het in het Engels heet: parallel parking.  En dan het derde deel: tussen een rij paaltjes heen en terug rijden, zonder de paaltjes om te rijden.

Dat was alles. Hierna mocht je de weg op. Maar….. ik heb het (nog) niet gehaald. De eerste twee tests haalde ik niet. Achteraf ook echt duidelijk, want alleen oefening baart kunst. Ik kan wel nog rijden, maar dat waren dingen die ik in mijn leven nog nooit gedaan had en zeker niet in links verkeer. Maar je hebt het internet. Ik vond een goede aanleiding om file te parkeren, maar de stoeprand… ik dacht dat kan ik nu wel goed…. Poestekuchen zou de Duitser zeggen. Ja, het file parkeren deed ik dan wel goed, maar zakte toch op die stoeprand.

En nu ben ik thuis aan het oefenen. Valt echt niet mee. Op internet vond ik één raadgever en die gaf me niet bepaald veel moed: iedere auto is anders, langer, breder, korter, smaller en je zult met iedere auto weer opnieuw moeten oefenen. Dus moet ik onze auto beter leren kennen. Vandaag is vrijdag, dinsdag mag ik die test weer afleggen. Ik heb nu het foefje gevonden: als ik de deurklink in mijn linker spiegel in de gaten houd, dat deze precies tussen stoep en auto past, ben ik ongeveer 25 cm van de rand. Moet dan wel goed recht rijden.

Vandaag reed ik met mijn vrouw op onze Honda Click naar Hua Hin en terug… en nu, denkend aan de eisen voor het rijbewijs, kan ik alleen maar het hoofd schudden. Drie dingen gebeurden (er waren waarschijnlijk meer, maar die bleven hangen). Een auto kwam de 112 opgeschoten zonder te wachten, waardoor ik moest afremmen en om hem heen rijden. Achter me was geen verkeer! Had ie even kunnen wachten?

De tweede was een grote vrachtwagen, toen we naar huis reden. Hij reed al de hele tijd op een kleine straat voor me, te ver naar rechts. Links had ie meer plaats op de weg dan rechts! Toen op de 112 terug, reed hij met een rotvaart (minstens 95 of 100) op het rechterspoor van de vierbaansweg, dat eigenlijk voor het snellere verkeer was. Goed hij reed snel. Te snel, maar ook weer niet snel genoeg om daar te blijven hangen. En de derde: toen we van de 112 afreden, richting Floating Market, haalde me een personenwagen in, remde vlak voor ons af en boog naar links. Ik moest daardoor sterk afremmen en om hem heen rijden.

Dit gedrag wordt in de 5 uur durende film aangesproken. Maar de meeste Thais slapen dan en krijgen dat niet mee. Het is in mijn ogen gewoonweg belachelijk (goed voor mij, natuurlijk, ben blij dat ik geen examen zoals in Nederland moet doen, maar ik denk dat ik al kan rijden, het rijbewijs was gewoon afgelopen), maar zoals de meesten hier in Thailand hun rijbewijs kunnen bemachtigen, is toch echt van generlei waarde. Fileparkeren, langs de stoeprand kunnen rijden en in een enge straat is af en toe eens nodig, maar veel meer is het nodig de mensen te testen en duidelijk te maken op hun rijgedrag.

En als ik dan op YouTube de filmpjes zie hoe hier ongelukken gebeuren, durf ik al bijna niet meer de weg op. Je kunt dan zeggen: ze houden zich niet aan de regels. Maar dan vraag ik me af, HOE??? Meer dan 90% weet van geen enkele regels af. Je kunt je nergens aan houden als je nooit bijgebracht is omdat je tijdens de les lag te slapen.

Ingezonden door SjaakS

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

28 reacties op “Lezersinzending: ‘Een rijbewijs in Thailand heeft geen enkele waarde!’”

  1. Henk Hauer zegt op

    Het schriftelijk gedeelte is ongeveer gelijk aan het Nederlandse schriftelijk gedeelte en gaat om de verkeers regels. De regels zijn goed. Maar deze worden niet gehandhaaft. Iedere Thai die examen doet kent de regels het ligt niet aan het examen ,maar men houdt zich er niet aan.
    De meeste ongelukken zijn veroorzaakt door motorbikes 75%. Veel rijders zonder rijbewijs. Verder een hoog percentage waar alcohol in het spel is.
    Verder is het examen gewoon goed opgesteld.

  2. Kareltje zegt op

    Tja,

    55555, This is Thailand.

    En ja een Thai gaat altijd een scooter voorbij, om daarna in de remmen te gaan en VOOR de scooter af te slaan.
    En ja een auto uit een zijstraat kijkt wel of er een auto aankomt, maar niet of er een scooter aankomt.
    En ja, veel bestuurders weten niet de breedte van hun voertuig, Zelfs Sjaak weet geen 25 cm afstand te houden 5555.

    Auto rijden is moeilijker dan je denkt he Sjaak.

    Maar ehee, de film duurt maar 1 uur al lijkt het wel 6 uur. Zoveel gruwelijkheden in één film, hoe krijgen ze het voor elkaar, Tenslotte staat Thailand niet voor niets op de eerste plaats van gevaarlijkste landen van de wereld.

    Maar gewoon volhouden, eens lukt het wel, hoewel er bij mij een man was, die al voor de 27e opging.
    Verkeersborden en situatie’s snapte hij maar niet.

    • fred zegt op

      Het overgrote deel van de mensen die vandaag de dag in Thailand met een grote auto rijden die reden 15 jaar geleden nog allemaal met een scooter. Hun rijgedrag is dus nog steeds hetzelfde dan toen ze op een scooter reden. Vergeet niet dat hier 40 jaar geleden omzeggens geen auto’s waren ( Buiten enkele grote stadscentra). In het westen zijn mensen als sinds generaties bijna geboren in een auto.
      In Thailand is de welvaart als een pijl in de lucht geschoten. Opleidingen infrastructuur en verkeersregels zijn gewoon hopeloos achtergebleven op deze razendsnelle evolutie.

    • Sjaak S zegt op

      Nee, de film duurde 5 uur. De inhoud was goed. Maar om mij heen kijkend zag ik de helft slapen. De theorie mag dan goed zijn, maar er is geen training. Reacties in het echte verkeer op echte situaties worden niet getest. Als het in Nederland ook zo is, begrijp ik waarom er in Duitsland over de Nederlanders op de snelwegen gemopperd wordt. Ik heb ooit mijn rijbewijs in Duitsland gehaald en daar ook mijn rijlessen gehad.

  3. jan zegt op

    je kunt de stoeprand ook zien door je achter uitkijk spiegel ,dus volgen als je spiegel goed staat , voor jou is dat dan de linker spiegel zorg dat hij dus goed staat en hou beide in de gaten , het vooruit rijden en tevens in de spiegel kijken .

    veel succes ,

  4. Dirk zegt op

    Sjaak , even wachten is een fenomeen wat de Thaise mensen niet kennen in het verkeer. Instappen en wegwezen, de weg opdraaien en maakt niet uit wat eraan komt. Zelf heb ik een kleine Nissan March, bij het stoplicht ben ik altijd als eerste weg, weinig gewicht, maar de grote jongens moeten eerst op gang komen, ze zullen alles op alles zetten om me in te halen. Ze hebben niet voor niets een miljoen of zo uitgegeven voor hun patserbakkie. Thaise mensen gedragen zich als een individu op de weg, ikke, ikke, ikke, maar het verkeer hoort een samenspel te zijn van de deelnemers met respect voor elkaars belangen. In het taalgebruik zijn de Thai wel zorgvuldig, gezichtsverlies, hierarchie, sociale klasse spelen hierin een grote rol. Zodra ze als individu gemotoriseerd zicht verplaatsen, ikke en de rest kan stikke. Succes met je rijbewijs….

  5. rori zegt op

    Inparkeren altijd vanuit het achteruit rijden.
    https://www.inshared.nl/slimme-tips/de-geheimen-van-goed-achteruit-inparkeren

    Stoeprand (of auto) links simpel gebruiken door de linker spiegel zodanig laag af te stellen zodat je de zijkant (achterwiel) van je eigen auto en daardoor de afstand tot de stoeprand duidelijk in beeld hebt.
    Indien de spiegels elektrisch zijn is het al helemaal simpel.

    Eventueel een extra spiegel (dodehoek spiegel) monteren of een visoog.
    Een bus of vrachtwagen hebben er ook vaal meerdere. (In elk geval in Europa).

    Midden centrale spiegel ook goed afstellen zodat je iets meer van de linkerhoek van de auto ziet.

  6. Han zegt op

    Mijn buurvrouw is na drie keer zakken naar een ander district gegaan om examen te doen. Voor 3000 bant slaagt daar iedereen, ook zij dus

    Verder geloof ik niet dat de meeste thai met een rijbewijs de regels kennen. Iedereen doet maar wat, er wordt niet gehandhaafd op de regels dus die regels zijn snel vergeten.
    Ik word diverse keren per jaar gecontroleerd op rijbewijs en helm, dan hebben ze weer wat geld nodig. Maar ik heb nog nooit gezien dat er een auto of scooter uit het verkeer gehaald wordt wegens constant rechts rijden, spookrijden, links inhalen enz.

  7. Eric zegt op

    beste Sjaak, niet bang zijn in het verkeer daar word je alleen maar onzeker door, na een paar weken rijd je op dezelfde manier als de Thai zelf.
    ook niet gaan vergelijken met nederland want dan lijkt het een chaos maar er zit een logica in.
    let vooral op de knipperlichten want dat geeft aan wat je medeweggebruikers van plan zijn en door ver vooruit te kijken kan je daar veel eerder op reageren en hoef je geen noodstops of uitwijkmanoeuvres te maken .
    ik wens je veel succes en hoop dat je minder brokken maakt dan met je scooter.

  8. Aad van Vliet zegt op

    So what? Kwesite van ervaring. Ik rij hier al 9 jaar rond op een big bike en scooter en nooit een probleem gehad. En zodra je de stad uit bent is er al helemaal geen probleem meer. Maar opgepast wel ALTIJD je richtingaanwijzers gebruiken dat doen de thai ook.

    • rori zegt op

      Kun je even een actie op touw zetten om de gemiddelde thai in het verkeer uit te leggen wat knipperlichten zijn en waarvoor ze bedoeld zijn?

      Ik weet dat jouw opmerking grappig bedoeld is trouwens

    • janbeute zegt op

      Beste Aad heb je dan nog nooit meegemaakt , dat bij vele brommertjes de richting aanwijzer kilometers en kilometers lang aanstaan.
      Vergeten misschien.
      Of helemaal niet gebruikt worden lampje kapot misschien.
      Ik zie het dagelijks, af en toe geef ik even een hind bij het passeren aan de betuurder.
      Geloof me en zeker op de bike, Ik geloof allang niet meer in knipperende richting aanwijzers hier in Thailand.
      Of zu nu links of rechts afwillen slaan.

      Jan Beute.

  9. Stefaan zegt op

    Probeer eens zoals in het filmpje. Zorg dat je in je linker spiegel (voor rechtsrijders zoals Thailand) de stoeprand kan zien. Naargelang het type voertuig en zijn lengte kunnen kleine aanpassingen in je bewegingen nodig zijn. Oefening baart kunst.
    https://youtu.be/ef7Y5p3HGJg

    • Sjaak S zegt op

      Bedankt, maar het parallel parking heb ik al gedaan. Daarover heb ik ook een goed filmpje gezien: https://www.youtube.com/watch?v=E0aYMQL6Bi4&t=1s
      Ik had de Engelse ondertiteling overgeschreven en op een A4 geprint. Dat had ik tijdens mijn oefeningen naast me liggen en deed het dan ook in één keer goed bij de test.
      Het probleem is de afstand tussen stoeprand en wielen. Ik ben het oefenen… gisteren ging het beter.

      Zoals sommigen suggereren: de linkerspiegel zodanig ingesteld, dat ik de stoeprand (de onderste wel) kan zien. Dan ben ik ongeveer 25 cm van de stoeprand af. Ik heb zelfs in het cockpit bij de voorruit en aan de rechter deur plakkertjes aangebracht, zodat ik weet wanneer ik moet stoppen bij de gele lijn. Alleen merk ik dat dit ook niet waterdicht is, want je hoeft je hoofd maar iets anders te draaien en de afstand is al verkeerd. Vandaag wordt er weer geoefend en maandag… dan gaat het hopenlijk lukken. Mocht dit topic nog open staan, laat ik het wel weten.
      In ieder geval alvast bedankt aan ieder die goede tips had.

  10. Kurt zegt op

    De meeste bestuurders hier kennen de regels helemaal niet. Ik neem bijvoorbeeld altijd mijn voorrang op andere bestuurders, tenminste als ik kan inschatten dat ze kunnen remmen of stoppen en in 90% van de keren maken ze ongelooflijk kabaal en gebaren. De voorrang van links is ook niet altid helemaal bruikbaar, in de wetgeving staat immers dat de van links komende bestuurder voorrang heeft “tenzij de van rechts komende bestuurder al eerder op het kruispunt aankwam dan de bestuurder van links”! Ga dan maar proberen je gelijk te krijgen tegen een Thai…, gegarandeerd de sigaar als je geen boordcamera hebt. Een maand of twee geleden maakte ik een u-turn op een kruispunt, enkele meters voor een agent achter een bureautje. De man schreeuwde mij de oren van mijn hoofd dat dat niet mag. Ik parkeerde dus en vroeg beleefd aan de ondertussen drie agenten welke regel ik overtrad, de weg was immers niet voorzien van een doorlopende streep. Hij snauwde heel onbeschoft dat hier Thailand is en als hij zegt dat dat niet mag ik moet doen wat hij mij zegt.
    Wat je rijbewijs betreft, je kan blijkbaar ook je Europees rijbewijs inwisselen tegen een Thais, daar is een specifieke procedure voor. Ik weet alleen niet of dat gaat als het verlopen is.
    Enfin, toch succes verder.

  11. janbeute zegt op

    En dan te bedenken dat ik vroeger voor mijn rijexamen in een Volkswagen kever. Achteruit rijdende een haaksebocht om moest maken ,ook zonder de stoeprand te raken.
    En keren in een smalle straat ook zonder de stoeprand te raken met het voor als wel het achterwiel.

    Jan Beute.

  12. bert mappa zegt op

    Niet eens met de titel. Mijn buurvrouw rijd al jaren auto maar zakte recent voor de tweede maal voor haar rijbewijs . Gelukkig kon ze er een kopen voor 2700 bath. Dit bedrag is dus de waarde van het rijbewijs.

  13. Geertg zegt op

    Dat het verkeer hier onveilig is ligt niet aan de regels. Helaas ligt het aan de handhaving. Zonder rijbewijs aangehouden worden door oom agent kost tussen de 200 en 400 thb. Betalen en je kunt weer door. Zo gaat het bij alle overtredingen. Uitgezonderd alcohol in het verkeer dat wordt redelijk streng bestraft.

    Daarbij heb je het fenomeen dat oom agent de opdracht heeft op bv gordels dragen te controleren. Hij doet dit geweldig goed. Geen gordel een boete. Naar de rest wordt niet meer gekeken. Staat niet in zijn opdracht.

    Wil men af van de grote hoeveelheid ongelukken met doden en gewonden zal men op een andere wijze de wet moeten handhaven. Doet men dit niet dan blijft het dweilen met de kraan open.

  14. serge zegt op

    Thaïs rijbewijs geen waarde ? En het Cambodiaans dan ? Het Thaise kan je in Europa nog omzetten maar het Cambodiaanse bijna nergens ter wereld want geen waarde behalve in het land zelf !
    Sawasdee khrap !

    Serge

  15. Lung Theo zegt op

    SjaakS ben je zeker dat je wel een rijbewijs wil. Met een scooter of motorbike rijden kan je niet want je valt altijd en auto rijden lukt zo te lezen ook niet. In Nederland altijd gefietst zeker? Toch ook niet te dikwijls gevallen hoop ik. En een rijbewijs heeft in Thailand wel waarde want ik ken enkele mensen die er een gekocht hebben, en het is in veel gevallen bruikbaar als paspoort.

    • Sjaak S zegt op

      Lung Theo, je maakt grapjes, zeker he? Ik ben 25 jaar lang van Kerkrade (ligt in Limburg) naar Frankfurt am Main gereden met mijn auto en heb 5 jaar in Frankfurt gewoond en daar zonder problemen gereden. Nooit een ongeval gehad.
      Scooter rijden kan ik goed. De drie keer dat ik uitgegleden ben, was over gruis op de weg bij een heel langzame snelheid. Goed de laatste keer kan het zijn dat ik net iets te laat afremde, waardoor de scooter onder mijn kont gleed in ik over het gruis.
      Maar inderdaad heb ik ook veel gefietst en dat doe ik nu ook nog lekker vaak (en ben ook al eens met de fiets – in Nederland – bij een bocht over gruis uitgegleden).
      Nee hoor, het zijn gewoon een paar dingen die je zelden in je leven doet en die bij iedere auto weer anders zijn.
      Maar zo te zien heb jij een leesbril nodig, want je kunt niet lezen, zo te zien.

      Het ging me ook niet zo zeer daarom wat ik moest doen – het zijn toch dingen waar veel mensen moeite mee hebben. Het ging daarom waaruit de test bestond. En die is in mijn ogen niets waard, wanneer alleen maar aan hand van file parkeren, dicht langs de stoepkant kunnen rijden en voor een gele streep stoppen en tussen een aantal paaltjes rijden, je rijvaardigheid getoetst wordt. Waar blijft het vooruitziend rijden? Waar blijft het voortdurend om je heen kijken? Waarom wordt er niet met klem op gehamerd, dat je niet over doorgetrokken lijnen mag rijden, dat je bij een stopbord moet stoppen, enzovoorts enzovoorts. Leer de mensen optrekken. Gas geven bij het invoegen en niet als een slak de weg op kruipen en iedereen te hinderen. Breng de mensen bij dat juist tweewielers het slechtst beschermd zijn en dat je als automobilist daar op moet letten om bijvoorbeeld niet met een afstand van 50 cm voorbij te rijden. Dat je bij een zebrapad moet stoppen.
      Dit zijn ook alles regels die in het Thaise verkeer zijn opgenomen, maar niemand die dat leert. Er bestaat nauwelijks lesstof over, er wordt niet op getoetst, maar er wordt in het filmpje een keer op gewezen. Dat zijn de lessen.
      Zoals ik al zei, hierdoor stelt het rijbewijs als bewijs dat je kunt rijden niets voor. Het bewijst niets. Alles wat het doet, is dat je nu officieel de weg op mag – of je nu echt kunt rijden of niet. En je kunt het in sommige gevallen als ID gebruiken.
      Het gekke is wel dat er rijscholen bestaan, wat ik toejuich… misschien dat er toch enkelen zijn die dan toch met meer kennis minder fouten maken.

      • Han zegt op

        In het examen worden deze zaken wel getoetst maar het grootse probleem is dat er niet op gehandhaaft wordt en dan vergeten ze dit weer heel snel. Persoonlijk vind ik het van de zotte dat er geen echte praktijktest wordt afgenomen.

  16. Daniel VL zegt op

    De hoofdwegen rond CM zijn allemaal 3 vaks. De linkse strook wordt gebruikt om te parkeren De midden en rechterrijstrook om op te rijden. Rechts is ook de plaats waar men moet stoppen om een U-turn te nemen, een groot gevaar.. Sommige bestuurders snel of traag kennen enkel de rechtse rijstrook. Verkeerslichteen op een kruispunt dienen als de start van de race. Sommigen gebruiken heel de dag richtingaanwijzers. en vergeten hem steeds af te zetten; Pas op voor geparkeerde wagens dueren vligen open op het ogenblik dat je voorbij rijdt of de chauffeur stapt uit zonder eerst in zijn spiegel te zien.
    Spijtig voor de vele ongevallen, het slachtoffer is altijd iemands volk. Karma???

  17. Daniel VL zegt op

    De hoofdwegen rond CM zijn allemaal 3 vaks. De linkse strook wordt gebruikt om te parkeren De midden en rechterrijstrook om op te rijden. Rechts is ook de plaats waar men moet stoppen om een U-turn te nemen, een groot gevaar.. Sommige bestuurders snel of traag kennen enkel de rechtse rijstrook. Verkeerslichten op een kruispunt dienen als de start van de race. Sommigen gebruiken heel de dag richtingaanwijzers. en vergeten hem steeds af te zetten; Pas op voor geparkeerde wagens deuren vliegen open op het ogenblik dat je voorbij rijdt of de chauffeur stapt uit zonder eerst in zijn spiegel te zien.
    Spijtig voor de vele ongevallen, het slachtoffer is altijd iemands volk. Karma???

  18. Bert zegt op

    Sjaak, waarom regel je niet een nieuw rijbewijs in NL, dan hoef je de praktijktest niet af te leggen.
    Icm internationaal rijbewijs en een “certificate of residence” kun je gewoon een TH rijbewijs halen.
    Alleen de kleurentest, 3D test en remtest moet je wel afleggen en een film van ± 1 uurtje kijken.

    Of via een rijschool, dan is het ook allemaal veel makkelijker, kost je een Thb 4 tot 5.000.

    Ga er vanuit dat je wel kunt rijden, alleen die Thaise test niet haalt.

    • Sjaak S zegt op

      Ik ga dinsdag dat papiertje halen, Bert… het is toch prima zo… heb weer wat geleerd.. hahaha

      Trouwens dat had ik toen willen doen, maar men verlangde een Nederlands adres, waar alles naar toe gestuurd moest worden. Ik had destijds in Nederland nauwelijks contact met iemand die ik vertrouwen kon.

      En ik vond het ook niet belangrijk genoeg. Intussen is het verlopen rijbewijs zoek geraakt (ik denk dat ik dat mee moest opsturen?)… in ieder geval heb ik dat niet meer.

  19. henk zegt op

    Die 3e aktie is een veel voorkomend fenomeen in Thailand.
    Inhalen en dan afremmen om links af te slaan. Vaak zover afremmen tot bijna stilstand en vervolgens tergend langzaam linksaf slaan.

    Ben er inmiddels al redelijk aangewend.

  20. Sjaak S zegt op

    Dames en heren, bedankt voor de vele tips. Het heeft geholpen… ik mag nu de volgende twee jaar legaal de Thaise rijwegen op… 🙂


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website