Nog niet zo lang geleden had ik aan de lezers van dit blog gevraagd of er iemand uit de eerste hand ervaring had met de Covidverzekering die Etihad verstrekt bij zijn vliegtuigtickets. De reacties waren teleurstellend laag.

Ik bleef niet bij de pakken zitten en nam contact op met de “ziekenkas” waar ik ben bij aangesloten met name Bond Moyson. Let wel onderstaande info geldt enkel voor Belgen die aangesloten zijn bij een ziekenkas.

Ik mailde hun met de vraag of ik verzekerd ben in geval ik Covid zou oplopen in Thailand en eventueel zou moeten worden gehospitaliseerd. Ik voegde ook de voorwaarden gevraagd door de Thaise overheid erbij. Ik kreeg snel een mail terug met daarin het goede nieuws dat ik verzekerd was conform wat de Thaise overheid verwacht.

Super, maar nu had ik dat ook nog graag gehad in het Engels met alles er duidelijk in beschreven, conform wat Thailand eist. Dus een mail terug met de vraag of ze dit konden doen. En ja hoor, enkele dagen later kreeg ik een mail met als bijlage de Engelse tekst. Waarvoor dank!

Ik heb nog geen CoE aangevraagd daar ik pas eind november vertrek en gezien de recente veranderingen wacht ik sowieso nog tot begin november om een aanvraag in te dienen en dat zou dan via de Thailand pass moeten gebeuren.

Ingezonden door Alain

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

15 reacties op “Lezersinzending: De Covidverzekering voor Belgen”

  1. Om een Engelstalige verklaring te krijgen is ook in Nederland geen probleem. Wat wel een probleem is, is het noemen van minimale of maximale bedragen (zoals bij een sommenverzekering) omdat dit tegen de polisvoorwaarden indruist. Daarom willen Nederlandse zorgverzekeraars het bedrag van 100.000 dollar niet vermelden op een verklaring en dat zal ook gaan gelden voor de 50.000 dollar bij de Thailand Pass.

    • Wil zegt op

      Ik ben op mijn Engelstalige verklaring van Menzis in Thailand binnen gekomen. Eerst werd mijn COE afgekeurd maar na een telefoontje van mij werd hij toch goed gekeurd. Verzekerd Unlimited tegen Covid 19

      • Wanneer was dat? Voor de zomer was men op de ambassade wat soepeler. Dus mogelijk heb je geluk gehad.

  2. Mark zegt op

    @ Alain
    Zou je de tekst van de Engelstalige verklaring van Bond Moyson hier kunnen posten?
    We weten ondertussen allemaal dat de wijze van formuleren voor het geüniformeerde legertje administratieve Thaise pennenlekkers van het hoogste belang is. Vandaar mijn vraag.
    Staat er bijvoorbeeld zoiets als “at least 100.000 dollar insured for medical treatment in case of covid infection” en/of “at least 40.000 inpatient/400.000 outpatient insured in case of hospitalisation”?

    Zelf ben ik ook aangesloten bij Bond Moyson voor mijn RIZIV ziekteverzekering. Ik deed navraag bij de loketbediende in het kantoor van mijn woonplaats. Zij verzekerde me dat ik in Thailand verzekerd ben voor dergelijke risico’s gedurende 3 maanden na datum ongeval of datum opname ziekenhuis in een referentieperiode van 1 jaar. MAAR … dat Bond Moyson geen attesten of verklaringen met bedragen kan afleveren omdat de Belgische RIZIV-verzekering geen “bedragen verzekering” per aandoening of ongeval is. Op dit specifiek punt een vergelijkbare situatie met Nederland.

    Mogelijk is er nu voortschrijdend inzicht bij Bond Moyson en/of RIZIV en geven ze nu toch attesten/verklaringen waar de concrete (minimum?) bedragen in staan die de Thaise overheid (en internationale private verzekeraars) gebruiken.

    • Alain zegt op

      Dag Mark,
      Ik had in mijn mail naar de Bond Moyson duidelijk vermeld wat de vereisten waren van Thailand. (Copy/paste)
      Deze staan in het Engelstalige formulier dat ik ontving duidelijk omschreven.
      Ik zal niet zomaar persoonlijke info op het net gooien. Maar om tegemoet te komen aan je vraag hieronder wat in de brief staat zonder mijn persoonlijke gegevens.

      During his stay in Thailand he is totally covered by our organisation in case of an urgent hospitalisation and all medical services related to Covid19 for 100.000 USD.

      We cover the period from 21/11/2021 till 20/12/2021.

      Besides the covering of the medical treatment under the Belgian law, he is also supplementary covered when he is on vacation in your country.

      This complementary insurance guarantees the payment of medical costs.

      Therefore he has to contact the call-centre of MUTAS in Belgium.

      MUTAS also covers repatriation if medically necessary and in the event of death.

      This call-centre works with the organisation

      April Assistance
      518/3 Maneeya Center North
      Ploenchit Road
      10400 Nangkok Thailand [email protected] Tel 0066 2 022 9191

      Yours sincerely,

      Stefaan Helderweirt
      Responsible Mutas

  3. Peter Provoost zegt op

    Ik heb een attest van Allianz Partners in het engels met een “unlimited” dekking. Volstaat dit ? Of moet men duidelijk vermelden dat de dekking het bedrag van 50.000 US$ of 100.000 US$ overschrijdt?

  4. Rene zegt op

    Ik heb mijn verzekering via Ethias Assistance (omnium bij de wagen).
    Verzekerd worldwide COVID-19 included tot €250.000 en heb niets extra moeten betalen.
    Ethias was zo vriendelijk om een officieel document op te stellen in het Engels.

    Dus, voor alle Belgen met een omnium verzekering: het zit in je paket.
    Mocht je geen omnium hebben, betaal je €64 voor je reisverzekering voor 1 jaar.

    Groetjes,

    René

    • Marc DG zegt op

      Misschien toch eens de kleine lettertjes van je polis lezen. Als je vertrekt naar een land met code rood trekken de meeste verzekeringen hun staart in m.a.w. je bent niet verzekerd. Dat is ook bij elke ziekenkas zo.

    • fred zegt op

      Hoeveel opeenvolgende dagen zie maanden mag je met die verzekering op reis ?

      • Rene zegt op

        De data van mijn reis staan in de brief vermeld.
        Ik ben dus gedekt voor die periode.
        Goede opmerking, ik vraag na of dat ook voor een héél jaar zou gelden.

    • Serge zegt op

      @René :

      Ik vraag iedere keer ik reis een Engelstalig verzekeringscertificaat aan dat Ethias mij gratis verstrekt (max 90 d) en dit op basis van mijn Ethias-assistance. Dat staat los van een omniumverzekering met een personenwagen) l prijs ik dacht € 64,
      Ik ben dan verzekerd tot een bedrag van € 500.000 !!!
      Covid verzekering is included !

      Groeten

  5. niek zegt op

    Tbv mijn CoE vorig jaar had ik een discussie met de Bond Moyson, waar ik bij aangesloten ben, die mij slechts een verzekeringsbewijs voor 3 maanden wilde afgeven.
    IK was het daar niet mee eens, aangezien je je verzekering pas hoeft aan te spreken na je eerste ziektemelding, zoals ook in hun reglement staat.
    Het was dus onjuist om de verzekering te koppelen aan een vastgestelde periode.
    Maar ik kreeg geen gelijk en heb toen een aparte dure verzekering moeten afsluiten bij een particuliere maatschappij.
    Je ziet hoe een besluit kan afhangen van de toevallige medewerker die je te spreken krijgt, want ik blijf erbij dat ik gelijk had.

    • Marc zegt op

      Neen, dat heeft u niet…de periode gaat in vanaf u Europa verlaat, dus 3 maand verzekerd en dat ENKEL bij de socialistische ziekenbond…

  6. Alain zegt op

    Beste Alain ,

    Op mijn vraag bij Bond Moyson kreeg ik deze mail.

    Beste, Wij kunnen u helaas geen covidverzekering bezorgen. Als lid van ons ziekenfonds bent u wereldwijd verzekerd voor medische kosten.
    Onze alarmcentrale Mutas verleent administratieve, medische en financiële bijstand bij medische zorg in het buitenland.

    Voorwaarden voor tussenkomst

    • U moet in orde zijn met uw bijdrage.
    • Dringende medische zorgen in het buitenland (= de verzorging kan niet uitgesteld worden tot de terugkeer naar België).
    • Tijdelijk en recreatief verblijf in het buitenland –> Studenten binnen de EU tot maximaal 1 jaar!
    • Geen geplande medische zorgen (tenzij voorafgaand akkoord adviserend geneesheer).
    • U heeft een officiële woonplaats in België .

    Welke kosten worden vergoed in Mutas?

    • Voor uw medische kosten in het buitenland is een franchise van toepassing. Dit bedrag ligt tussen de 50 en 250 euro.

    Wanneer de alarmcentrale Mutas contacteren?
    • Bij hospitalisatie in het buitenland en dit binnen 48 uur.
    • Als u slachtoffer bent van een ongeval in het buitenland.

    Medische bijstand

    • Het medisch team van de alarmcentrale overlegt met de behandelende arts of het ziekenhuis in het buitenland. In samenspraak met de behandelende arts wordt ook beslist of repatriëring nodig en mogelijk is.
    • Op medische prestaties staat geen maximumbedrag, maar deze moeten steeds in overleg gebeuren met de alarmcentrale van Mutas.

    Alle bijkomende niet-medische kosten dienen steeds in overleg met de alarmcentrale te gebeuren om een tussenkomst in de kosten te krijgen.
    Wij raden aan om contact op te nemen met onze alarmcentrale Mutas indien er toch kosten zijn.

    De alarmcentrale Mutas is dag en nacht bereikbaar via onderstaande contactgegevens:

    Tel: +32 2 272 08 80
    E-mail: [email protected]

  7. winlouis zegt op

    Beste, dat attest heb ik al sedert september, Via het hoofdkantoor van Bond Moyson te Kortrijk. Het Attest is van de reisverzekering Mutas. Ik wacht ook tot ik zonder quarantaine kan vertrekken en toestemming kan aanvragen met de nieuwe reispas voorwaarden, vanaf 02 november voor te vertrekken half, of misschien wel eind november.!?. Alvast ook een goede reis, T0 THAILAND.!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website