Lezersinzending: Covid-19 verklaring van zorgverzekeraar VGZ
Beste lezers, hieronder na vele mailings en klachten eindelijk de Engelse verzekeringsverklaring COVID-19 van mijn zorgverzekeraar VGZ. Dus eindelijk einde discussie.
SUPPLEMENT COVID-19
Herewith we, Zorgverzekeraar VGZ Insurance Company, confirm the insurance of:
[persoonlijke gegevens]
Insured are all necessary medical costs, including COVID-19 treatment and observation, which could not be foreseen at departure, during a temporary stay abroad for a period of at most 365 days. The costs of transport with an ambulance are only covered when this transport is necessary for medical reasons to obtain medical care at the nearest hospital. In case of an admittance to a hospital our insurance company only covers the costs of the lowest nursing-class. Not insured are costs:
- which are not included in our health insurance;
- of medical tests; treatment or an admittance to hospital which were the purpose of travelling abroad;
- of transport, except for transport with an ambulance as mentioned above;
- of repatriation.
All the above mentioned is insured under the conditions of the policy.
Yours Sincerely,
Zorgverzekeraar VGZ
Ingezonden door Jan.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending21 december 2024Controleer de voorwaarden van je Nederlandse levensverzekering bij emigratie naar Thailand (lezersinzending)
- Leven in Thailand21 december 2024Nog meer buren (lezersinzending)
- Visumvraag21 december 2024Thailand Visa vraag Nr 228/24: Visum en huwelijk
- Gezondheid21 december 2024Vraag aan huisarts Maarten: Hoofdpijn na krachttraining
“which could not be foreseen at departure,”
En altijd die dubbelzinnige handige kleine regeltjes vrij voor handige interpretative. En dit is er an maar een van de andere
Allez , beter dan niets , op hoop van Thaise immigratie zegen .
Op hoop van zegen, zegt David H. Ik hoop dat inzender Jan ons op de hoogte wil houden svp?
Hoi David
Zelfde probleem gehad met ftbo.
Gaven geen verklaring.
Toen bij mij reisverzekering interpolis,,gaven ook geen verklaring.
Heb alles opgezegd, was er moe van,,,,welles of niet.
Heb bij AA insure Hua Hin een covid19insure afgesloten,,binnen 2dagen geregeld.
Door thai ambasade den haag geaceepteerd.
De tekst lijkt in tegenspraak met zichzelf.
Insured are all necessary medical costs, including COVID-19 treatment and observation, which could not be foreseen at departure, during a temporary stay abroad for a period of at most 365 days.
Not insured are costs: which are not included in our health insurance;
Het zou natuurlijk best kunnen, dat er in de Covid behandeling kosten zitten die uitgesloten zijn door de verzekeraar.
Mogelijk zit in die 100.000$ ook een bedrag voor quarantaine.
Maar die wordt door de verzekeraar waarschijnlijk niet vergoed, daar zou men ook over kunnen vallen.
Verder wordt de 100.000$ niet letterlijk genoemd en die zal men waarschijnlijk in de tekst wel willen zien.
Het betreft een jammerlijke tekst, die begint met een enkele bevestiging dat persoon X is verzekerd voor een Covid-19-behandeling, mits: voldaan aan een groot aantal voorwaarden en uitzonderingen. Een immigration-officer die het Engels niet goed machtig is kan met deze tekst niet uit de voeten, en zal het terzijde leggen temeer omdat de 100K USD niet wordt genoemd.
Fnuikend is de zinssnede: “All the above mentioned is insured under the conditions of the policy.” Niemand in Thailand is bekend met VGZ-polisvoorwaarden, en aan de “patiënt”zal echt geen nadere uitleg worden gevraagd.
Dit lijkt het maximale wat VGZ kan toezeggen i.v.m de polisdekking.
VGZ betaalt tot wat het in Nederland zou kosten.
Normaal gesproken was je met een reisverzekering max gedekt.
Zolang Thailand op oranje blijft staan, zit een reisverzekering die COVID dekt er niet in.
Het is de vraag, of de Thaise Ambassade het ontbreken van het bedrag van 100.000 USD zwart op wit , accepteert.
Ze voeren de regels uit opgelegd door Bangkok.
Als ze dit niet accepteren, is het waarschijnlijk einde verhaal.
Jan, houd ons aub op de hoogte van de reactie van de Thaise Ambassade.
.
Dit is zo belangrijk voor iederen die naar Thailand wil.
Wie weet hoe lang die eis nog blijft bestaan.
Wil toch even reageren op een paar dingen.
VGZ schrijft natuurlijk voorzichtig zou ik ook doen gezien de vele fraudeurs. Ik ben nog altijd geholpen op een nette manier dus ben positief in mijn leven.
Reisverzekering heb ik afgesloten bij OOM die duidelijk vermeld dat covid-19 gedekt is. En geen verzekering gaat je kosten betalen als je toch stiekem probeert te vertrekken met corvid-19. Om bij je geliefden te zijn. Dus ik denk als je normaal gedraagd en netjes bent tegen je verzekering er niets aan de hand is. Op die 100000 werd geheel niet gelet het gaat er om dat de Thaise staat niet voor ons opdraait dat proberen ze in NL en over de hele wereld terecht te voorkomen. En mensen die vrezen over teksten enz. Zou ik bijna denken blijf lekker thuis. Ik denk dat dit document zeker door de ambassade geaccepteerd gaat worden. Mocht het niet zo zijn laat het mij weten ik wil best nog een keer in discussie met VGZ gaan waren nu zeer behulpzaam en wisten van mijn verzoek daar ze al meerdere mensen geholpen hadden die naar Thailand gingen voor een operatie.
Groet
Jan
Beste Jan, zelf heb ik al een verklaring van CZ waarin ongeveer hetzelfde staat. De Nederlandse verzekeraars mogen geen bedragen noemen en CZ vertelt in de verklaring: “a general maximum reimbursement does not apply ” , er is dus geen maximum vergoeding en dat is dus meer dan USD 100.000 verzekerd indien nodig kun je hier uit lezen. Een andere bloglezer is reeds Thailand binnengekomen met een soortgelijke verklaring en bij navraag dit heeft toegelicht bij aankomst in Thailand. En de ambassade heeft immers ook een toestemmingsformulier hiervoor afgegeven en is geaccepteerd. Kortom, geen beren op de weg zien en hiermee lijkt de verzekeringskwestie voor Thailand opgelost voor degene die onder het Nederlandse zorgstelsel vallen en daardoor een verplichte Nederlandse ziektekostenverzekering hebben
CZ schrijft ook nog in de verklaring en op mijn verzoek dat de verzekering van toepassing is bij een Covid-19 infectie. Een aanvullende verzekering zoals bij OOM heb ik dan ook niet nodig.
Het is jammer dat de Thaise ambassade kennelijk niet kortsluit met de Thaise overheid dat alle Nederlanders verplicht verzekerd zijn en dat al die verzekeringen behandeling voor Covid19 dekken. Dan zou dit hele overbodige circus niet doorlopen hoeven te worden.
Beste Jan,
Bedankt voor het plaatsen van deze verklaring.
Dit is nu precies de situatie waarin Thailandblog een onmisbare rol speelt.
Snel, up to date, en een kritische groep lezers.
Bedankt voor al jullie reacties.
En Jan ….. houd ons op de hoogte (good luck in de ambassade)
Afwachten hoe het verder gaat, met dank voor een vervolg. Alvast bedankt Jan.
Het is bekend dat de vermelding van USD 100.000 geen must is en er verklaringen worden geaccepteerd van verzekeraars die overeenkomstig zijn geformuleerd. O.a. van Anderzorg.
Ik heb dezelfde verklaring ontvangen van Zorgzaam/Univé zorgverzekering. Dus ben inderdaad ook benieuwd of Jan met deze verklaring Thailand binnen komt. Daar ik niet tot de groepen behoord, die momenteel binnen mogen komen.
Ik begrijp het verhaal van Laksi niet goed, met name over het gedoe met
papieren van VGZ. Ik woon nu 16 jaar in Thailand, heb dus al 15 keer mijn
retirement visum (Laksi noemt dat retreatment visa, lijkt mij toch iets anders……..)
verlengd, en heb nooit, ik herhaal nooit iets van een polis of anderszins formulier
van een ziektenkostenverzekering te hoeven overleggen. Wellicht ligt dat aan de
behandelende immigratie-post, ik ga altijd naar Pattaya (vroeger Soi 8, nu
soi 5 Jomtien).
Is deze VGZ verklaring,voor mensen die nog ingeschreven zijn in Nederland?
Want een kennis van mij,hier in Changmai die bij CZ verzekerd is,hebben ze toen per email gechreven,dat ze die verklaringen al reeds hebben.
Een excolega KLU,in Leeuwarden,die bij FBTO verzekerd is heeft dit ook gevraagd en kreeg als antwoord,dat ze die verklaring afgeven in het Engels met covid19.
Hij moet het 14 dagen voor het vertrek het aanvragen en ook van wanneer tot wanneer hij in Thailand verblijft.
Hij vroeg nog aan mij hoelang hij mag wegblijven voor de verzekering(zou het niet weten).
Vraag het maar aan de FBTO,voorlopig blijft hij toch daar wil niet 14 dagen in quarantenne.
Hans van Mourik