Ik weet dat dit onderwerp al drie keer is behandeld op het blog maar Thailand zou Thailand niet zijn als het niet regelmatig iets veranderde. Een paar weken geleden kreeg ik van mijn pensioenfonds vervoer een brief over het Bewijs van leven/Proof of live/Attestatie de vita.

Bijna dezelfde brief heb ik vorig jaar ook al gehad maar toen van een ander pensioenfonds. Hiermee ben ik toen naar Immigration in Sri Racha geweest die de brief perfect en kosteloos afstempelde en ondertekende. Dus dit jaar weer vol goede moed naar de Immigration en het antwoord was op z’n Thais: “Yes oke proof of live, I now, whe not do.”

Dus de zoekfunctie van Thailandblog ingeschakeld en inderdaad: je moet naar de SSO in Leam Chabang in de Thalay tong tower. Dus op naar Leam Chabang. Nee doen we niet want we werken alleen voor de SVB, maar in Chonburi is ook een SSO en daar doen ze dat volgens ook voor andere dan alleen de SVB. Dan maar naar Chonburi en inderdaad we dachten geluk te hebben. ‘Yes,not do’. Je moet naar het gemeentehuis in Chonburi werd ons verteld. Op naar het gemeentehuis waar we via drie loketten bij de hoge bazin terecht kwamen. Ja ja, het staat er in vier talen op maar er staat geen Thais op!

Ga het maar eerst laten vertalen in het Thais en dan bekijk ik wel of ik het stempel, en daar moesten we het weer mee doen. Dan maar even langs de notaris in Chonburi maar die had zo een brief nooit gezien en dus werkte hij ook niet mee om ons probleem op te lossen. Toevallig vandaag in Sri Racha dus ook daar maar even bij het gemeentehuis naar binnen. Na een uurtje wachten kwam de gelukkig het verlossende woord: Yes not do.

Nu is er sinds de laatste discussie over dit onderwerp weer het een en ander veranderd maar weet er misschien iemand waar je wel terecht kan om dit bewijs te laten ondertekenen en afstempelen?

Natuurlijk ook een beetje absurd om voor dit papiertje even naar Bangkok te moeten rijden of een notaris 1000 Baht te moeten betalen.

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

35 reacties op “Lezersinzending: Bewijs van leven aftekenen, van het kastje naar de muur”

  1. Rob Piers zegt op

    Mijn ervaring en dus mogelijk een tip:
    Het ABP krijgt automatisch bericht via het SVB en een data-base waarin de levensverklaringen zijn opgenomen (het pensioenfonds moet wel een abonnement hebben/nemen op die data-base);
    Nat. Nederlanden is desgevraagd akkoord gegaan met een kopie van de levensverklaring van de SVB (gescand + scan van mijn paspoort) per email.

    Kortom: slechts 1 levensverklaring voor 3 uitkeringen.

    Succes

  2. Harold zegt op

    Bij immigration pattaya hebben ze zonder probleem mijn formulier afgestempeld , doen ze als je binnenkomt bij de balie, geen vragen, alleen vraag voor 200 bath.

    Ik vraag mij trouwens af of de pensioen-organisaties niet een copie van SVB accepteren. Zou je even moeten bellen naar je pensioenfonds.
    Pensioenfonds van PGGM krijgt automatisch van het SVB een copie van het teken van leven , daar hoef ik mij geen zorgen meer om te maken. Ik ga het nu ook aan NN pensioenen vragen of zij daar genoegen mee nemen.

    • Henk zegt op

      ING accepteert kopie van SVB. Onlangs heb ik het SVB gevraagd mij een kopie te sturen, nadat ING mij meedeelde daarmee genoegen te nemen. Binnen enkele dagen stuurde het SVB mij het gevraagde, en ik stuurde alles door naar ING. Alles per email. Probleem opgelost. Ook ik werd daarvoor van het kastje naar de muur gestuurd! Op mijn vraag aan ING om het formulier in het Thais te sturen werd negatief geantwoord.

    • Wim van Beveren zegt op

      Mijn pensioen fonds (bouw) neemt genoegen met (althans vorig jaar) met een copy van het SVB.
      Krijg van Bouw de brief in April, dan stuur ik een mail dat ze maar even moeten wachten, daarna stoppen ze mijn uitkering tot ik in September/October de copy stuur, dan hervatten ze met terugwerkende kracht.

  3. Soi zegt op

    Een te ondertekenen bewijs van leven, opgelegd door uitkerings-verstrekkende instanties in NL als SVB of Pensioenfonds, is een verplichting aan jou als uitkerings-trekkende, en dien je als zodanig bij jezelf te houden. Noch SVB noch Pensioenfonds hebben ooit gesteld dat jij in TH moest gaan wonen. Was je in NL gebleven dan had je dit probleem niet. Want zo wordt de afhandeling van dit bewijs nu gepresenteerd. Een probleem: omdat Thai autoriteiten niet (meer) doen wat de farang graag wil. Waarop armen en handen ten hemel schreiend in de lucht worden geheven, want zie hoe moeilijk het ons toch wel niet wordt gemaakt.

    Inderdaad, voorheen was men genegen een handje te helpen, maar sinds dat handje minder toegeknepen kan en mag worden, lijkt het alsof elke Thaise overheidsdienaar slechts handelt conform eigen voorschriften: bij Immigration jouw visumverlenging, naar de Policeoffice om de betaling van een verkeersboete, ter Amphur voor een geel huisboekje, en bij de SSO vanwege de SVB. Nou ja, is dat niet wat de farang altijd heeft betoogd: geen gesjoemel meer want daar gaat dit land van naar de kl0ten! Maar opeens heeft hij er een probleem bij want hoe moet hij nu de NL-autoriteiten duidelijk maken nog steeds in TH in leven te zijn? Mag geen geld kosten, uiteraard! Dus een formulier in het Thais vertalen voor een Amphur-ambtenaar? Neen, dat doen we niet! Uitgesloten! Een lawyer-notary inschakelen? Bekijk het zeg! Dat moet betaal, en de Thai zelf doen ook niets als iets geld kost. Kijk maar in BKK hoe zij daar omgaan met wateroverlast.

    Je komt er niet door uitdagingen als problemen te zien, want door je vertrek uit NL naar TH ben je o.a. administratieve avonturen aangegaan. Bezie die toestanden dan ook als zodanig, en probeer op creatieve wijze te voldoen wat men in NL van je wilt!

    Hoe los ik het op? Over de SVB hoeven we het niet te hebben want dat doet de SSO.

    Dan mijn pensioenfonds en andere levensbewijsvragende instanties: in de maand januari van elk jaar trek ik altijd naar de NL-Ambassade in BKK om een income statement te doen aftekenen en stempelen vanwege mijn verblijfsverlenging.
    Van mijn pensioenfonds krijg ik soms het in te vullen formulier in juni, dan weer in september, of in een andere maand, meestal 1x per jaar, af en toe 2x jaarlijks. Ik bel hen op, vraag naar betreffende afdeling, spreek met de medewerker die levensbewijzen afhandelt.
    Met de betreffende pensioenfondsmedewerker spreek ik af dat ik dan tegelijkertijd de door hen gevraagde levensbewijs in januari daaropvolgend afwerk. Ter Ambassade dus. Ben er dan toch. Waarna ik dat bewijs opstuur.
    Altijd vraag ik de pensioenmedewerker of mijn telefoontje niet getuigt van mijn in leven zijn. Dat is inderdaad, wordt mij bevestigd, maar ze hebben het graag op papier. Met handtekening en stempel van een daartoe bevoegde instantie. Zo ken ik ze weer- die Nederlanders. Ach, ik ben er ook een!
    En…oh ja, BKK. Kost mijn autorit er naar toe, een kort of lang weekend hotel, lekker eten, mijn vrouw blijmaken met wat winkelen, heerlijk rondzwerven op een markt, genieten. Want dat laatste was waarvoor ik naar Thailand emigreerde! Problemen? Nauwelijks!

    • Leo Th. zegt op

      De vraag op het blog gaat over het bewijs van in leven zijn voor Nederlanders met verblijf in Thailand. Steeds meer Thaise partners van overleden Nederlanders komen in Thailand nu en in de toekomst echter ook in aanmerking voor een nabestaandenpensioen van een Nederlands pensioenfonds.
      Heb op Thailandblog getracht hierover informatie te vinden maar heb niets gevonden. Kunnen bloggers mij vertellen waar deze (groeiende) groep zich moet vervoegen om een rechtsgeldig bewijs van in leven zijn te ontvangen? Ik neem niet aan dat zij daarvoor naar de NL-ambassade kunnen gaan. Bedankt voor reacties.

  4. koosski zegt op

    Ik weet niet of je in Pattaya woont of wel eens komt,maar wanneer je naar het Oostenrijks Consulaat gaat,doen ze het graag en gratis.
    Ze hebben een overeenkomst met de Nederlandse ambassade om de nederlanders hiermee te helpen.
    Het Consulaat is te vinden tegenover de ingang van YensabaiCondo in zuid Pattaya

  5. Eric zegt op

    Het antwoord dat ik hierboven mis, of ik lees er over heen.
    De Nederlandse Ambassade in Bangkok.

    Ik heb zo’n ding ook een aantal keer nodig gehad. Kinderbijslag voor in Thailand wonend kind.
    In levende lijve verschenen op de ambassade. kind laten zien. ID bewijs erbij. En hop. Stempel en handtekening. Gratis en klaar.

    • Peter Pattaya zegt op

      Eric,mijn vraag is hoe is het mogelijk dat jij kinderbijslag krijgt voor een in thailand wonend kind?Ik heb ook een dochter van 6 jaar met nederlands pasport ik sta in nederland ingeschreven maar krijg het niet.

  6. ruud zegt op

    Quote: Natuurlijk ook een beetje absurd om voor dit papiertje even naar Bangkok te moeten rijden of een notaris 1000 Baht te moeten betalen.

    Waarom is het eigenlijk absurd, om een notaris te moeten betalen voor zijn werkzaamheden?
    Dat hoort gewoon bij de kosten van het bewijzen, dat u nog leeft.
    Het kan toch niet zo zijn dat u van een pensioenfonds verwacht dat zij zonder enige controle maar geld over blijven maken naar Thailand?

    • han zegt op

      De pensioenfondsen zouden het de expats en zichzelf een stuk makkelijker maken als ze het koppelen aan de SVB . Scheelt voor beiden een hoop rompslomp en geld.

      • teun zegt op

        Dat gebeurt dus al. Ik heb – naast AOW – een pensioen bij Delta Lloyd en KLM. Beiden koppelen aan SVB. Dus ik hoef slechts 1 x per jaar naar SSO.

  7. Roel zegt op

    Oostenrijkse consulaat in Pattaya, ze doen het kosteloos. Ook uw jaarinkomen omgezet naar thai bath doen ze, dat kost wel denk 1700 bath nu.

  8. Geertg zegt op

    Zoals het door een aantal lotgenoten, die ook n bewijs van leven in moeten sturen, is het zo simpel. een keer n bewijs van leven in het Thais laten vertalen. Het probleem zit hem echter niet in de regeltjes, maar in de mentaliteit van vele expats. Wel 1000 bath moeten betalen voor het krijgen van n stempel met handtekening. Van mijn leven niet. Gewoon afzien van je uitkering of pensioen dan heb je dat gedoe niet meer.

    • thailand john zegt op

      We leven in een digitaal tijdperk en is het dus heel makkelijk om via skijpe vast te stellen of iemand nog leeft. En daar bij kun je niet frauderen als je het goed regeld en spot goedkoop en heel makkelijk. Bulgaren etc. kunnen heel makkelijk frauderen. Maar als Nederlander moet je je in allerlij bochten wringen
      om te bewijzen dat je nog leeft en veel geld spanderen voor de betreffende documenten.En Lang leve de SSO, ieder jaar gedonder en de voorwaarden van de SSO kloppen niet met die van de SVB. 3 x over geklaagd en geprotesteerd wel gelijk gekregen, maar niks verandert. Ach ja waarom zullen we het makkelijk doen als het veel moeilijker ook gaat.En dat alles onder het mom van Fraude.Als je het goed en simpel regelt is het heel makelijk en niet faude gevoelig.Nee hoor gewoon doormodderen, is veel beter .En beste geertg vergeet een belangrijk ding? we hebben er voor gewerkt en zelf betaald.Het Pensioen en AOW. Met vriendelijke groet.

  9. Gringo zegt op

    Als je in Pattaya of omgeving woont, beveel ik je aan de website http://jurisinterlaw.com/contact-us.html te bezoeken.

    Nadat ik eerst de nodige levensbewijzen bij een groot notariskantoor liet stempelen en tekenen voor ruim 1000 Baht, kwam ik in contact met de twee jongedames van Juris Interlaw. Zij verzorgen mijn Attestatie’s de Vita al enkele jaren voor 160 Baht per stuk.

    Wel even contact opnemen via hun mobiele nummers voor een eerste afspraak, want de dames werken volgens mij overdag ergens anders.

    Succes ermee!

  10. printen zegt op

    En ik ga gewoon met dat Levensbewijs van mijn pensioenfonds naar de dokter, om de hoek. Ze tekent en stempelt en wordt al tien jaar door het pensioenfonds geaccepteerd.

    Voor de SVB ga ik naar het SSO.

    • A.Zoeteweij zegt op

      Het bakkers pensioenfonds accepteerd geen dokters verklaring dan alleen advokaat of notaris
      a 3000 tb. of Ambassade in Bangkok, 400 km, vanuit mijn woonplaats.

      groetjes apipanjo.

  11. Herbergier zegt op

    Gewoon met het ‘bewijs van leven’ naar je dokter gaan, als er iemand weet dat je nog leeft is hij het wel, die kan over het algemeen wel Engels lezen, hij zet (hier gratis) een handtekening en een stempel, zelf opsturen en dat wordt door mijn pensioenfonds (PMT) geaccepteerd.

  12. Jan zegt op

    Bewijs van in leven wordt door bijna alle pensioenfondsen anders uitgelegd.
    Als je pensioen hebt kan jij bv in Chiang Mai bij de City Hall terecht. Daar is een dependance en die tekenen het bewijs af. Heb je geen pensioen maar inkomsten uit andere bronnen tekenen ze bewijs niet.
    Ben bij het Engelse consulaat geweest “niet ondertekenen” en nog een ander consulaat uit een schengenland wederom “niet tekenen” Daar in tegen het duitse consulaat was zeer behulpzaam en ondertekende het bewijs van in leven zijn. Kosten 1700 bath zo veel kost het ook bij de NL ambassade.
    Andere pensioenfondsen accepteren indien een advocaat tekent puur willekeur.

    • Bucky57 zegt op

      eventjes een opmerking. Heb dit bewijs op de ambassadein Bangkok laten tekenen vorige maand en de kosten waren nihil. Iedereen die toen daar was voor het bewijs hoefde toen geen kosten te betalen.

    • Geertg zegt op

      Door de NL Ambassade wordt het bewijs van leven kosteloos ondertekend!

  13. Jan VC zegt op

    Wij zijn met een afdruk van het document naar het politiekantoor geweest. Zij hebben alles voor mijzelf en mijn Thaise echtgenote getekend met de nodige stempel en de pensioenkas in België heeft dit aanvaard!
    Vanaf 1 juni kan het terug op de Belgische ambassade in Bangkok maar enkel voor Belgische onderdanen! Vorig jaar daar naar toe gevlogen om onverrichterzake terug te moeten keren.
    Dus de plaatselijke politie deed het als enige wel!
    Jan
    Sawang Daen Din
    Sakon Nakhon.

  14. Sjaak S zegt op

    Ik kreeg deze week van mijn oude werkgever (die mij een overgangsverzorging betaalt) eenzelfde soort formuliertje. In Hua Hin bij de immigratiedienst het ingevulde papiertje laten onderstempelen, 500 Baht betaald en tien minuten later stond ik alweer buiten… fluitje van een cent.

    • jasmijn zegt op

      Inderdaad ik kom ook al jaren bij deze emigratiedienst en betaal altijd 500 baht.

  15. W v Meenen zegt op

    Je kan gaan naarSocial SecurityOffice hier in Cha-am of ergens anders kijk op internet waar voor jou het beste is en is gratis
    Vr Gr Wil van Meene

    • jasmijn zegt op

      In Hua Hin heb je de SSO in de buurt tegenover het gemeente ziekenhuis….

  16. Gerard Van Heyste zegt op

    Voor de Belgen is het heel simpel,stuur je formulier naar de Belg. ambassade te samen met een aan u geadresseerde envelop met de nodige zegels,en een paar dagen later heb je het in je brievenbus, deze dienst is gratis !
    Zelf heb ik ook al een paar maal in de immigratie van Jomtien geweest ,ook gratis, wel niet vragen aan de receptie als je binnenkomt ;Robert (een Belg ) helpt je wel ! betaal hem an wel een koffietje !

    • Jean Paul zegt op

      Welk formulier stuurt u naar de ambassade? Hoe kunnen zij zien of je nog leeft aan de hand van een formulier? Een selfie via mail, met de krant van de dag daar kan ik nog inkomen.

  17. Adri zegt op

    IK ben in Chiang Mai naar het Duitse consulaat geweest.
    Hebben alles getekend en goed gekeurd door het pensioen fonds

  18. Jean Paul zegt op

    In Belgie is het ook zo een onbegrijpelijk zootje. Een levensbewijs kan afgeleverd worden door een Ambassade, een Consulaat of een Publieke dienst. In principe zou je bv terecht kunnen bij een Europese diplomatieke missie, maar die willen het enkel doen voor eigen nationalen. De publieke diensten mag je sowieso vergeten. Dus enkel de Belgische Ambassade in Bangkok. Erg makkelijk als er je naast woont. Bijkomend heb je twee systemen. Ofwel een zes maandelijks bewijs nl in januari of juli. Alleen toegelaten als je pensioen bij een Belgische bank wordt gestort, gratis de eerste werkdag van de maand. Je mag dan dood gaan bv in februari en iemand kan je pensioen 5 maand lang pinnen uit de ATM. Niks aan de hand tot in juli dan gaan de poppen aan het dansen. Wanneer je toelage wordt gestort op een Thaise bank dan wordt er pas betaald als je elke eerste werkdag van elke maand een levensbewijs indient, minstens zeven dagen later en tegen betaling van een kost. Je ben dan als het ware een crimineel die maandelijks wordt gecontroleerd. Mijn oplossing: kom naar Thailand en behoudt je adres in Belgie. Geen inschrijving bij de ambassade, Belgische bankrekening. Niemand op het administratief thuisfront zal weten dat je permanent in Thailand bent. Netjes je pensioen uitbetaald in Belgie, zelfs al ben je al lang overleden. En geen levensbewijs nodig.

  19. janbeute zegt op

    De Nederlandse ambassade en het enige consulaat in Phuket moeten een inlevens zijnde verklaring afgeven .
    In Chiangmai weet ik dat de Duitsers , dus het Duitse consulaat ook mee werkt voor Nederlanders .
    De Duitsers die hier wonen bij mij in de buurt kunnen zelfs voor paspoort vernieuwing hier terecht zonder af te hoeven reizen naar hunner ambassade in BKK .
    Het Germaanse consulaat heeft namelijk ook een vingerprint machine aangeschaft .
    Wederom Deutsche Grundlichkeit .
    Nederland kent alleen maar bezuinigingen als het om landsgenoten gaat die hun hele leven hard gewerkt hebben , en nu in Thailand verblijven voor hun oude dag .
    Kom je als niet Nederlandse ingezetene aan op schiphol oid , dan staat er een peleton hulpverleners klaar om je verder te helpen .
    Ook this is Holland .

    Jan Beute .

  20. Aad zegt op

    ADV! Ik heb 4 pensioenfondsen aan de hand, SVB, PME, PMT en AZL. De laatste 3 zijn dus bedrijfspensioenfondsen. Ik heb de situatie als volgt kunnen oplossen:
    1. Tekenen door bevoegde instantie kan voor alle 4 door een gemeenteambtenaar met stempel of door een advocaat (in Chiang Mai voor 500 Baht) in FR gratis bij elke notaris of elke door het pensioenfonds aangegeven functionaris (staat op alle formulieren aangegeven). Dat hebben verschillende deelnemers dus ook gevonden.
    2. Opsturen
    2a SVB. De gescande copieen van het getekende en gestempelde formulier als bijlage via de DigiD procedure of via het SSO. Let wel op dat er 5 blz zijn dus stel de resolutie van de scanner in op 75 dpi anders slikt DigiD het niet.
    2b. De overigen accepteren een gescande copie via een fax of als bijlage bij een email.

    Overigens is deze hele procedure natuurlijk een onding en al 2 jaar geleden heb ik aan een van de PF’s voorgesteld om een centrale post in te stellen hetgeen veel geld scheelt voor de PF’s en als antwoord kreeg ik te horen ‘daar denken we over na’! Wellicht zit de betreffende afdelingsleider niet te wachten op de verkleining van zijn afdeling of opheffing! De SVB is kennelijk al zover dat zij het ADV delen met sommige anderen. Het wordt tijd dat de andere PF’s dat ook zullen doen.
    Succes

    • Gringo zegt op

      Ik krijg ook pensioen van PME en PMT. Een jaar of wat terug kreeg een brief van beide fondsen, die aankondigde, dat ze meer gingen samenwerken. Ik heb toen gereageerd met het advies om dan die attestatie’s de vita alvast maar te combineren, moest zo te doen zijn, want ik heb bij beide PF’s hetzelfde klantennummer.

      Ook stelde ik voor dezelfde procedure te volgen als twee andere PF’s waar ik pensioen van krijg, die de gegevens van SVB betrekken. Hoef ik dus niets aan te doen.

      Ik kreeg hetzelfde antwoord als jij: “daar denken we over na”

  21. theoS zegt op

    Je doet het verkeerd. Elke Immigration, of welke instantie dan ook, ondertekend het Bewijs van in Leven zijn tegen een kleine donatie aan de betreffende ambtenaar, 200 baht. Doe dit zo al jaren. Verder kan ik niets zeggen want dit is Internet en wat je schrijft blijft staan en leesbaar voor iedereen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website