Komenton / Shutterstock.com

Mijn KLM retourvlucht BKK-AMS is geannuleerd en ik heb een plek gekregen op dezelfde KLM-vlucht een dag later in dezelfde klasse en zelfs dezelfde stoel. Dat was keurig geregeld.

Ik kreeg de mededeling 12 dagen voor de dag van de geannuleerde vlucht.

Ik heb ongeveer 10 jaar geleden een onenigheid met de KLM gehad over een vertraging. Zij wilden mij geen € 600 geven, terwijl ik daar duidelijk recht op had en ik moest dat toen via rechtshulp krijgen met de bekende 25% onkosten voor de hulp. Ik vond dat niet correct en heb toen lang geen KLM gevlogen, maar deze keer was EVA erg duur of vol op de dagen dat ik wilde vliegen. KLM heeft nu ook premium economy en ik wil per se rechtstreeks vliegen. Dus toch maar weer eens geprobeerd.

Ik ben benieuwd wat precies mijn rechten zijn wat betreft vergoedingen. Er zijn vast wel mensen die hiervan goed op de hoogte zijn of die het net bij de hand hebben gehad, want je hoort het veel de laatste tijd. Als ik goed lees op informatieve websites, heb ik recht op €600 bij vertraging. Maar kan ik ook nog andere kosten claimen? Ik heb natuurlijk kosten van een extra overnachting en maaltijden.

Hoe pak ik dit het beste aan? Ik hoef echt niet het onderste uit de kan, maar wil wel krijgen waar ik recht op heb en weet dat de KLM zijn uiterste best zal doen om dat te vermijden.

Ik snap het negatieve sentiment van velen met KLM, maar liever geen commentaren in de trant van “je moet nooit KLM vliegen”. Daar heb ik nu niets aan.

Vast bedankt voor de hulp.

Ingezonden door Kees

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

13 reacties op “KLM vlucht Bangkok-Amsterdam geannuleerd en verplaatst (lezersinzending)”

  1. Cornelis zegt op

    Zie voor je rechten de tekst van de betreffende EU Verordening 261/04, met name de artikelen 5, 7 en 9.
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32004R0261

  2. Sander zegt op

    Hoi Kees, same here. Ik heb de aanvraag voor compensatie de dag van de annulering via de website van de KLM ingediend. Gaat best makkelijk. Daar kun je aangeven wat je extra kosten zijn voor hotel, taxi, maaltijden en versnaperingen. Op de site van juridischloket.nl maar ook op de site van de consumentenbond staat omschreven waar je recht op hebt.
    Onze vlucht van 1 maart was geannuleerd, en we zijn omgeboekt op de vlucht van 29 februari, 1 dag eerder dus.

    • Wut zegt op

      Je vliegt dus vandaag, 1 dag eerder dan gepland. Derhalve geen extra kosten voor hotel, taxi, maaltijden en versnaperingen. Je spaart nu zelfs kosten uit. Het zal toch niet zo zijn dat de KLM die besparing vermindert op je tegemoetkoming vanwege de vlucht wijziging?

      • Sander zegt op

        Nee ik heb extra kosten. Ik kom een dag eerder aan, ik was niet van plan om onder een brug te gaan slapen en op een houtje te gaan bijten
        Goed om erbij te vertellen dat de terugreis (nog) ongewijzigd is.

  3. Bert zegt op

    Hoi Kees
    Mijn directe KLM vlucht AMS-BKK voor maandag 4 maart as is geannuleerd.
    KLM heeft mij hiervan schriftelijk in kennis gesteld en mij daarbij tevens alle informatie bijgesloten over mijn rechten. Dat zullen ze toch zeker bij iedereen doen?! Overigens geen kwaad woord over KLM van mij. Ze boden alternatieve vlucht aan op dezelfde dag via Emirates (Dubai stop) waar ik vriendelijk voor heb bedankt. Vervolgens omgeboekt op directe vlucht 2 dgn later en retourvlucht ook aangepast. Beide vluchten met gratis upgrade. Ik ben wel zilver bij KLM, misschien dat dat een rol speelt.

    • Roelof remijn zegt op

      Ik ben diamond maar helpt niks
      Ik vloog 40 jaar klm maar sinds ze mijn dochter in november 300 euro geven voor annuleren en mannelijke passagiers 600 wat zeer duidelijk discriminatie is.
      Ze zijn zelfs zo achtelijk daar dat het dit voorval neef en nicht betreft met zelfde achternaam uiteraard gaat dit vd week viral

  4. freddy zegt op

    Hallo, KLM heeft jou vooraf ingelicht, zoals voorzien in EU wetgeving, die info moet ook vermelden wat de regels zijn voor schadevergoeding en bijstand, in dat bericht moet ook vermeld worden welke nationale instelling controleert of de regels gevolgd worden

    voor extra kosten, hotel, maaltijden, drankjes, elk betaalbewijs bewaren en daarna indienen

    succes

  5. Eric zegt op

    Hallo,

    Mijn directe KLM vlucht AMS-BKK voor maandag 4 maart as is ook geannuleerd.
    Ik ben niet door KLM geinformeerd hierover maar heb dit zelf moeten lezen in mijn KLM ik heb verder ook geen info over mijn rechten gekregen van KLM.
    Ik heb KLM gebeld en mijn reis omgeboekt naar 3 maart en mijn terugreis ook omgeboekt ook telefonisch heeft KLM mij niet op mijn rechten gewezen.
    Ik moet nu een hotel in Bangkok voor een dag nemen om mijn binnenlandse vlucht van 4 maart naar Chiang Mai te halen ook moet ik een dag eerder terug ( 30 dagen ) en 1 dag eerder uit mijn AirB&B wat allemaal al betaald en gereserveerd is.
    Dat ik de kosten van mijn hotel – eten – taxi kan claimen weet ik maar kan iemand mij ook vertellen wat ik nog meer kan claimen en hoe.

  6. Frans de jong zegt op

    Hi, klm kan en mag meer dan 14 dagen van tevoren vluchten annuleren of wijzigen zonder dat er recht op vergoeding is. Dit is een eu regel en geldig voor alle maatschappijen van, naar, in de EU.
    Gr frans

  7. Roland Beukert zegt op

    Rechtsbijstand bellen, maar het moet wel te bewijzen zijn waar de fout in zat ,foto s maken bij drukte enz ,klm is een betrouwbare maatschappij die je ook te woord staat in het Nederlands, soms de fout van de luchthaven soms van de vliegmaatschappijen, en wat als er iemand een hartaanval krijgt midden in de lange rij ,dan moet de ambulance komen en kan extra vertraging opleveren, maar is dit dan overmacht.

  8. Rob zegt op

    Wij kregen een email dat de wij( 4 personen)in plaats van premium comfort naar stoel 18 economy werden geplaatst. Met de mededeling dat de stoelen dusdanig gunstig waren dat de prijs gelijkwaardig was. Nogal een vreemde manier van klantenbinding. Prijzen zijn totaal verschillend. Upgrade was niet mogelijk en waren verplicht om 3 dagen eerder te vliegen en achteraf pas de claim in te dienen bij klm claimdesk. Niet bepaald klantvriendelijk. We moeten nog maar zien dat we deze extra dagen vergoed gaan krijgen.

  9. Ron zegt op

    Eric, mocht je nog geen hotel hebben, ik zat vlakbij sirport , in het Suvarnabhumi ville airport hotel.
    10 minuten van luchthaven, nette ruime kamer.
    Koste mij 2295 Bat incl. ontbijt.
    Shuttlebus service slechts 100 Bat.
    Ik kwam van HUA HIN en dag voor vertrek naar BKK gegaan.

  10. Frans Feijtel zegt op

    Mocht je het niet eens zijn met de voorwaarden van KLM , kun je altijd nog je klacht indienen bij:

    https://www.degeschillencommissie.nl/

    Via hun ooit een dergelijke casus gewonnen!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website