Japanse autoverkopen dalen in Thailand, terwijl Chinese auto’s marktaandeel winnen (lezersinzending)
Deze lezersbijdrage gaat in op een interessant artikel uit het Amerikaanse Cleantechnica.com. Ik zet hier de belangwekkende citaten uit dit artikel. Verder ga ik in op de productiecapaciteit van de nieuwe automerken in Thailand versus die van de Japanners en wat dit betekent voor de Japanse automerken in Thailand.
“Bloomberg meldt dat de verkoop van Japanse auto’s sinds 2019 met 5 procent is gedaald in Maleisië, met 6 procent in Indonesië, met 12 procent in Thailand en met maar liefst 18 procent in Singapore — dit ondanks het feit dat verschillende Japanse bedrijven zoals Toyota, Nissan en Mitsubishi fabrieken in Zuidoost-Azië hebben. In China, waar de verkoop van elektrische en EV’s met een groter bereik booming is, hebben de Japanse bedrijven geen vergelijkbare modellen, wat heeft geleid tot een daling van 9 procent in de verkoop van Japanse merken. Alle zes Japanse autofabrikanten die Bloomberg volgt, hebben terrein verloren in China — zelfs Toyota, dat ooit een dominante kracht was op de nieuwe automarkt van dat land.
In Zuidoost-Azië, waar de loyaliteit aan Japanse merken zo sterk is dat bijna elke auto in Indonesië in 2019 nog door een Japanse autofabrikant werd geproduceerd, worden Chinese merken steeds populairder. Dat geldt met name in Thailand en Singapore, waar het aandeel auto’s van Japanse bedrijven nu rond de 35 procent ligt, terwijl het in 2019 nog ruim 50 procent was.”
De New York Times meldt: “De toestroom van Chinese merken als BYD, Great Wall Motor en SAIC Motor in de afgelopen twee jaar doet de alarmbellen rinkelen in Japan. In december reisde Srettha Thavisin, de premier van Thailand, naar Japan met een boodschap voor Japanse bedrijven: handel snel, investeer in elektrische voertuigen of verlies van China. “Jullie zijn niet alleen op de wereld,” waarschuwde hij Japanse autofabrikanten in een interview met Japanse media.
Japanse fabrikanten, die goed zijn voor ongeveer 75 procent van de autoverkopen in Thailand, nemen maatregelen om de erosie van hun positie tegen te gaan. Tijdens Thavisins reis naar Japan zeiden Toyota, Honda, Isuzu en Mitsubishi dat ze $ 4,3 miljard zouden investeren in vijf jaar om hun Thaise fabrieken om te bouwen voor de productie van elektrische voertuigen. Eind vorig jaar begon Honda met de productie van elektrische voertuigen in dat land. Dat klinkt veelbelovend, maar in juli van dit jaar kondigde Honda aan dat het in 2025 zou stoppen met de productie van voertuigen in een van zijn twee fabrieken in Thailand, terwijl Suzuki in juni zei dat het zijn enige fabriek in het land zou sluiten. De reputatie van Japan voor productie op grote schaal neemt ook af. Terwijl het eiland twee decennia geleden meer dan een vijfde van de wereldwijde autoproductie opleverde, is dat cijfer nu gedaald tot 11 procent.
De Chinese bedrijven zijn geduchte concurrenten. GAC Aion, de elektrische voertuigdivisie van Guangzhou Automobile Group, heeft snel een productie- en verkoopbedrijf opgezet en richt zich op het doorbreken van Toyota’s dominantie op de taximarkt. Via een Thaise partner — Gold Integrate — heeft Aion een volledig elektrische sedan uitgebracht die uitsluitend is bedoeld voor de taximarkten van het land. Het afgelopen jaar heeft het partnerschap verschillende op batterijen werkende taxi’s met een garantie van negen jaar verkocht die voor slechts $ 25.000 aan Thaise klanten worden verkocht. Toyota heeft gereageerd door de prijs van zijn primaire taxi model met bijna $ 3.000 te verlagen. Huang Yongjie, voorzitter van Gold Integrate, vertelde de New York Times dat deze zet historisch was. “Toyota verlaagt nooit prijzen”, zei hij.”
Nieuwe autofabrieken in Thailand
Hier kort de situatie welke nieuwe automerken een fabriek hebben geopend of zullen gaan openen:
- MG is de oudste fabrikant, heeft een capaciteit van 100.000 auto’s en 50.000 batterij-packs. De volgende modellen worden gemaakt: MG ZS EV, MG EP, MG ES, MG3 Hybrid+, MG4, MAXUS 9
- BYD heeft de grootste capaciteit; 150.000 auto’s en maakt de volgende modellen: Dolphin, Atto 3, Seal en Sealion 6
- GWM heeft een capaciteit van 80.000 en maakt Haval H6 en Ora Good Cat.
- Neta maakt sinds april 2024 hun model Neta V2. Capaciteit is 20.000 auto’s.
- GAC Aion begint met een capaciteit van 50.000 auto’s en maakt Aion Y Plus, Aion V en Hyptec HT
- Changan Deepal wil begin 2025 starten met een capaciteit van 100.000 auto’s en zal de modellen S07 en S05 produceren.
- Chery zal in 2025 starten met 50.000 modellen Omoda C5 EV en Jaecoo 6
- Deze merken hebben plannen in de toekomst een fabriek te openen, maar de plannen zijn nog niet concreet genoeg: BMW, Hyundai en Juneyao Auto
- Merken die expliciet het EV 3.0/3.5 memorandum niet hebben getekend, hebben hiermee aangegeven geen fabriek te willen openen. O.a. Tesla, Geely en Xpeng.
Je zult wel begrijpen dat deze productiecapaciteit niet alleen voor de Thaise markt bedoeld is. Thailand maakt auto’s met een stuur aan de rechterkant [RHD]. Landen zoals Australië, NZ, Maleisië, Singapore, Indonesië en misschien zelfs Japan zijn potentiële exportlanden. Mocht het Thailand en de EU lukken het vrijhandelsverdrag in 2025 te tekenen, dan ligt de weg vrij voor merken ook LHD-auto’s voor de EU in Thailand te maken.
Capaciteit Japanse merken
Nissan met een capaciteit van 150.000 voelt nu de grootste druk om productiecapaciteit te verlagen. Honda [120.000] stopt eind 2025 met de fabriek in Ayutthaya, maar geeft niet aan haar productie te verlagen. Eind 2025 stopt Suzuki met haar enige fabriek in Rayong [capaciteit 60.000, productie in 2023 slechts 7.600]. Andere merken hebben nog geen concrete plannen voor afbouw: Isuzu [385.000], Toyota [300.000], Mitsubishi [200.000], Mazda/Ford [175.000] en Honda [120.000].
Vooral de verkoop van pick-ups is tussen 2023 en 2024 met 40% gedaald. Zonder extra steunmaatregelen van de Thaise overheid ben ik bang dat de merken die pick-ups maken genoodzaakt zullen zijn met afbouwplannen te komen.
Tenslotte dit nog
Deze maand is de Bangkok Motor Expo 2024 afgesloten. Hier het artikel van Autolifethailand.tv met de lijst van reserveringen van auto’s door bezoekers op de beurs. Deze cijfers geven m.i. het beeld wat in de toekomst met autoverkopen in Thailand gaat gebeuren.
Vergelijk dit met de stand uit 2023:
Wat opvalt:
- een flinke daling in 2024 t.o.v. 2023. Het jaar 2025 wordt, denk ik een nog slechtere autojaar dan 2024
- de Chinese EV merken scoren beter vanwege nieuwe modellen
- merken met fabrieken of plannen om fabrieken te openen in Thailand scoren vooral hoog: BYD, MG, GWM, Neta, Aion, Changan Deepal
Conclusie
Chinese EV’s worden beter en beter dan Japanse brandstofauto’s en winnen hierdoor marktaandeel in verkochte auto’s. Prijzen van nieuwe EV’s zijn op hetzelfde niveau als nieuwe brandstofauto’s met meer techniek en luxe aan boord. Op dit moment is het marktaandeel nog 12% [2023] en 20% [verwachting 2024]. Gevestigde Duitse automerken doen het nu slecht in China, omdat Chinezen meer en betere Chinese EV’s kopen. Als de trend in China op termijn zich ook doorzet in Thailand, krijg je minder vraag en dus overcapaciteit en onderbezetting van Japanse fabrieken. Hierdoor lijdt de fabrikant verlies in Thailand, tenzij de overcapaciteit wordt aangepakt. Ik zie geen weg terug, behalve als de Japanse merken terugvechten met betaalbare en kwalitatief goede nieuwe modellen. Zie ik dit gebeuren? Nog niet.
Wat houdt deze trend nog tegen of dat het de tempo matigt? Verminderde economische groei en hierdoor minder koopkracht van de consument. Als er niet voldoende oplaadstations worden bijgebouwd.
Ingezonden door Eddy
Chineze auto’s worden beter, dat moet nog blijken in de praktijk, ze zijn er nog maar pas.
Van alle Japanner’s weten we dat door de jaren heen en wereldwijd, deze merken bekend staan als bulletproof.
De Chinezen verkopen goed dankzij de lage prijs, die voortkomt voornamelijk uit het kopiëren van bestaande merken en uiteraard het belangrijkste de subsidies.
Probeer maar eens een Chinees als hij niet bevalt in te ruilen bij een Japanner of Europese car dealer of bij de road box handel.
Ze zien je graag weer vertrekken.
Dat er minder auto’s verkocht worden in Thailand is dat de hele automarkt hier kompleet verzadigd is.
Die een auto kan kopen contant of zoals de meesten op afbetaling hebben er al een.
Als ik elke week onderweg naar HangDong of lamphun rij dan zie ik de vele en vele tweedehands boxen uitpuilen met alle soorten merken en modellen sommigen nog geen 2 jaar oud.
Met brommers en motoren op benzine is het net zo, zelden zie je bij deze voertuigen een Chinees merk.
Om nog maar te zwijgen over die batterij brommers, kennis van mij repareert ze vaak al als ze net uit de verpakking komen.
Om dat de Thais weten dat het troep is.
Ik mag open dat de Chinezen niet te veel macht gaan vergaren in de toekomst, want Thailand gaat steeds meer op een Chineze provincie te lijken en straks ook geleid door niemand anders dan de CCP.
En dan hebben we het nog niet over het laden van de batterij, ik denk dat we straks allemaal in het donker zitten als de Thais terug komen van werk , en het PEA een hartinfarct krijgt.
En hoe zit het met de kennis van de Thaise technischie die aan een EV moet werken. In de US hebben ze al een tekort aan monteurs die aan EV kunnen werken.
Ik was laatst op bezoek bij een MG dealer, en was als oud monteur niet onder de indruk van de werkplaats.
We zullen zien, Janneman rijdt voorlopig nog super zuinig 1 op 24 door met een Japanse Swift.
Janneman.
Mooi overzicht , van wat te toekomst van auto verkoop op zal gaan Grote vragen bij EV zoals reparatie mogelijk , beschikbaarheid van onderdelen na een aantal jaren , waarde vermindering Ik wacht wel tot er een EV pickup van Toyota op de markt komt .
Janneman, ik woon in China en rijd in veel verschillende EVs. De nieuwe Chinese EV zijn veel luxer dan bv VW of Tesla en kwalitatief zeker niet slechter maar wel goedkoper. Ontkennen van die realiteit is naïef en wordt door de Japanse autofabrikanten dan ook niet gedaan.
De CCP heeft de EV sector volop gestimuleerd wat leidde tot schonere steden en minder lawaai in het verkeer (er zijn geen benzine scooters en vrijwel geen motoren).
Dag jan beute, jij woon toch in prasaat als ik het goed heb. Ik woon niet zo heel ver bij jou vandaan en ik wil jou wat vragen . Dus dit is mijn email adres pieter4500@ hotmail.com. graag tot ziens.
Dat ( kwaliteit-) toonaangevers door de tijd met hulp van subsidies links of rechts worden ingehaald door nieuwe concurenten is van alle tijden.
Op die wijze verdween de NL scheepswervenindustrie, hebben DAF, Philips, etc. het moeilijker gekregen door internationale competitie.
Als het in de Thaise steden schoner en gezonder leven wordt door de influx van Chinese EV’s dan is dat reeds een winner.
Verder is het afwachten hoe de markt zich ontwikkelt.
Dat deze automerken en o.a. elektronica en de scheepswerf industrie verdwenen zijn heeft alles met geld te maken.
Korea heeft de scheepvaart industrie toentertijd overgenomen mede door lagere lonen en eisen aangaande milieu en arbeid omstandigheden.
Ook als ze daar ter zijne tijd ook op het zelfde niveau zitten, zal er weer een ander land opstaan die dan het stokje weer overneemt kijk naar China en India en Vietnam.
Janneman.