De ING stuurt ongevraagd nieuwe passen toe. Een pas met vervaldatum 7/2017 wordt vervangen door een nieuwe. Ik heb dus maar eens met de klantenservice gebeld.
Reden: er wordt een nieuwe chip aan toegevoegd voor contactloos betalen. Ik heb de dame mee gedeeld dat mijn pas dan in Nederland ligt en ik in Thailand zit. En dus gewoon gezegd dat ik mijn huidige pas wil blijven gebruiken tot 7/17 oftewel vervaldatum. Nu komt het leuke: de huidige (oude pas) wordt gewoon geblokkeerd na 3 maanden. Zonder enige voor informatie.
Nu heb ik het geluk dat mijn post open gemaakt wordt en heb dus de dame gevraagd hoe ik dan die pas in Thailand krijg. Tja dat is niet haar probleem.
Opsturen door mijn broer etc. Jawel maar ik heb getracht duidelijk te maken dat dit soort post standaard niet aankomt en DHL eigenlijk het betrouwbaarst is. Kosten: ongeveer 50 euro! Kan het niet declareren bij de ING. Dank je wel ING en opgehangen. Belminuten zijn ook niet gratis.
Echter door mijn ontevredenheid heb ik getracht te chatten. Inloggen gaat moeilijk. Maar eindelijk een agent aan de lijn. Heb gevraagd waar ik het e-mailadres kan vinden van de afdeling klachten. Dit kan echter alleen schriftelijk.
Vroeg echter of hij mij kon helpen. Het probleem uitgelegd. Oplossing: adres veranderen en dan stuurt hij het op. Dit gaat niet omdat je alle karakters niet kwijt kunt op het adres wijzigingsformulier en ook niet gewenst om het te veranderen.
Uiteindelijk gaf hij ook wel toe dat het niet correct was en de kosten door de ING vergoed worden. Hij zou een notitie maken (vergeten zijn naam te noteren). Ik kon mij gewoon weer melden via de chat en dan zou het bedrag overgemaakt worden. DHL geregeld en het wordt 13-7-16 opgehaald en binnen 2 dagen afgeleverd. Kosten: € 49,62
Dus wederom de chat geopend (wederom een aantal keren moet inloggen door de enorme drukte) en jawel weer een agent aan de lijn. Moest het hele verhaal weer opnieuw uitleggen. Vroeg hij wat het bedrag was. Vond hij wel erg duur. Of ik het niet gewoon kon versturen met de standaard post. Wederom maar weer uitgelegd dat dit vermoedelijk niet aankomt. DHL had ik afgesproken met zijn collega en nu niet beginnen te zeggen dat het duur is. Tja ik heb ook gezegd dat geld opnemen in Thailand met een ING pas ook duur is… extra 2.25 euro. Ik moest dus de nota opsturen. Via email opgestuurd (de gehele zooi van DHL)
Het gesprek werd ook minder vriendelijk. Irritatie van mijn zijde was hoog.
Al met al een hoop gedoe. Indien dit dus van te voren bekend was had ik een nieuwe pas aan kunnen vragen toen ik in Nederland was. Nu doet de ING op eigen houtje dingen waar je als klant echt niet mee geholpen bent.
Het bedrag van DHL is wel door de ING betaald. Telefoonkosten enz. niet.
Dus let op als je bankiert bij de ING. Voor je het weet heb je een probleem en kun je geen geld opnemen.
Ingezonden door Henk
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand27 december 2024De hond (lezersinzending)
- Achtergrond27 december 2024Borderrun Thailand (lezersinzending)
- Visumvraag27 december 2024Thailand Visa vraag Nr 233/24: Non-immigrant O Retired – waarom die extra bewijzen?
- Visumvraag27 december 2024Thailand Visa vraag Nr 232/24: Van Retirement naar Thai Marriage
Ik denk dat dit niet alleen bij de ING voor komt. Ik denk ook dat ze er van uit gaan dat ze niet met iedere klant rekening kunnen houden en nemen dan ook een paar negatieve reacties op de koop toe. Het merendeel in Nederland zal het toch niet veel interesseren. Die paar klanten die in het buitenland wonen.. ach….
Correct is het niet, maar ik ben bang dat veel andere instituten hetzelfde zouden doen.
Ik had hetzelfde gezeur bij Rabobank.
Door mijn eigen schuld dan wel, mijn pas kwijt geraakt. Een nieuwe was zo geregeld via internet, dat is geen probleem. Maar die wordt dan wel naar je nederlandse adres opgestuurd. dat ik daar niet ben en dat ik zonder pas behoorlijk onthand zit daar hadden zij maling aan. “Niet ons probleem.”
Uiteindelijk is de pas door een andere Nederlander meegenomen naar Thailand nadat mijn zus die had doorgestuurd naar zijn adres. Maar dus inderdaad zelf moeten regelen.
In een ander geval moest er een pas komen uit Australie. Die kon toen naar elk gewenst adres ter wereld worden toegestuurd. “Not a problem sir.”
Die ben ik toen om veiligheidsredenen zelf gaan afhalen bij de vestiging van die bank in Bangkok.
Keurig geregeld dus. Dat zou bij banken als ING en Rabo, met vestigingen wereldwijd, toch ook gewoon een optie moeten zijn?
Wat een rare gang van zaken, zelfs als ik er vanuit ga dat het pasje gratis is (als je zelf vroegtijdig een pasje vraagt omdat deze bijvoorbeeld reeds versleten is dan willen banken dat je betaald) .
– Waarom een jaar van te voren een nieuw pasje verstrekken? Een maand of 3 zou logischer zijn.
– Waarom standaard een pasje voor contactdoos betalen? Ik voel me veiliger met een normaal pasje, signalen kun je immers opvangen..,
– Een brief/mail met aankondiging zou fijn zijn. Geef klanten dan meteen de keuze welk pasje men wil: contactloos of gewoon.
– Scheelt de bank ook kosten, bij ruim van te voren aankondigen zullen er weinig klanten zijn die geen rekeningen hadden kunnen houden met het verstrekken van een nieuw pasje (en dat dus bijvoorbeeld kosten voor doorsturen per pakketpost nodig zijn en uit klantvriendelijkheid vergoed zouden moeten worden)
Al met al lijkt het of ondanks dat het goed bedoeld is men bij de ING niet helemaal heeft nagedacht over de uitvoering…
– Een (ING) pasje is niet gratis. Je betaalt voor je betaalpakket waarin je pasje zit inbegrepen.
– Contactloos betalen kun je in je ING account uitzetten.
De ING heeft maling aan zijn/haar klanten in het buitenland, kan ze niks schelen of er contact gemaakt kan worden of niet. Ook die Euro 2,25- ATM kosten is gewoon diefstal. Ik blijf hardnekkig hun e-mail gebruiken, geen antwoord? Vraag elke dag om een antwoord. ING e-mail is [email protected]
Mijn pas is tot nu altijd aangekomen; bankpas en creditcard. Per gewone priority post en al 14 jaar lang. Wel geblokkeerd tot ik een nummer bel en men gegevens vraagt die ik alleen weet.
Hoge telefoonkosten, dat is toch eigenlijk niet meer nodig met skype. U neemt voor een paar euro een maand abonnement voor een aantal uur per maand of zelfs onbeperkt. Zelfs naar mobiel kan tegenwoordig voor iets meer. Abonnement bellen in Nederland. U kunt dan gewoon vanuit Thailand bellen. Verder vraag ik me af of de duurte van het geld opnemen met een ING pas wel door ING wordt veroorzaakt. Het is juist in Thailand dat hoge commissies door banken in rekening worden gebracht. Dat heeft iemand bij ING me eens uitgelegd toen ik daar naar vroeg.
Verder vind ik het toch een goede service dat men de verzendkosten heeft vergoed.
Vraag me af of ze dat eigenlijk verplicht zijn. Betreft een Nederlandse bank, U heeft een Nederlands adres opgegeven geen Thais adres. Ze sturen hem gewoon naar het door u opgegeven adres. Dat u daar bijna nooit bent is niet hun probleem natuurlijk.
Waarom moet ik onkosten maken om contact met mijn bank te krijgen? ING brengt voor ELKE transactie bij ATM, in Thailand, Euro 2,25 in rekening. Dat Thaise banken transactie kosten in rekening brengen kan ik nog enigszins begrijpen. Met het huidige aantal buitenlanders, bezoekers of langblijvers. moeten hun miljoenen per dag voorschieten via de ATM en lang wachten op terug betaling van de diverse banken in het buitenland. Dit is geld wat geen rente oplevert en niet uitgeleend kan worden. Die mooie verhaaltjes van ING moet ik om lachen. Banken zijn gelegaliseerde criminele instellingen en zouden als zodanig behandelt moeten worden.
Toevallig recent zelf een creditcard vanuit Nederland laten opsturen, maar deze is na ruim 3 weken nog altijd niet aangekomen. Eerder is een verjaardagskaart vanuit Nederland ook niet aangekomen.
Mijn pensioen werd gestopt omdat het Levensbewijs niet aangekomen/bezorgd was. 3 mnd van tevoren uit NL verstuurd
Zou het niet veel makkelijker zijn om gewoon een Thaise bankrekening te gebruiken als je in Thailand leeft?
Volgens de site van svb kan ook AOW en pensioen ook op een buitenlandse rekening gestort worden. Scheelt in de kosten voor opnames en geen gezeur meer als je pas kapot, kwijt of aan vervanging toe is.
Daarbij kost een Nederlandse bankrekening elke maand weer geld, vaak maar een euro of 2 maar vele kleintjes maken één grote hè .
Heeft de SVB erbij verteld, dat dit uitbesteed wordt, dat zij daar verder niet voor zorgen en dat er kosten aan verbonden zijn. (Althans tot voor 2 jaar geleden kreeg ik dat te horen)
Als dat bij u niet zo is, geeft dat weer perspectief.
Wil je dat de SVB je Aow naar een bankrekening in Thailand betaald dan kost dat 0,48 Euro per betaling. Je krijgt de Aow dan ook nog eens ongeveer een week eerder betaald dan in Nederland.
NicoB
De SVB is een staatsbank, de AOW wordt elke helft van de maand (16) overgemaakt naar Thailand, binnen 2 dagen staat het op uw rekening, zonder extra kosten.
Waar terwereld u zich ook bevind, uw AOW kan op elke systeem-bank worden gestort.
@Toon, je reactie op mijn reactie geeft niet de feiten weer, dat zet mensen op het verkeerde been.
Die 0,48 Euro wordt ingehouden door de SVB voor de kosten van overboeking naar een Thaise bankrekening, zie:
http://www.svb.nl/int/nl/aow/uitbetalen_aow/buiten_nederland/
” Alle overige landen én bij chequebetalingen: de SVB verrekent € 0,48 met uw pensioen of uitkering “.
Dat er kosten berekend worden door de SVB staat ook nog eens op de specificatie van de SVB.
Je bank in Thailand kan ook nog kosten inhouden, Bangkok Bank 0,25 % van het ontvangen bedrag met een minumum van 200 bath en een maximum van 500 bath per keer.
NicoB
@Toon, geen reacties schrijven op een reactie als je de feiten anders gaat weergeven dan dat ze zijn, dat zet mensen op het verkeerde been. Het is zoals ik zeg die 0,48 Euro wordt ingehouden door de SVB voor de kosten van overboeking naar een Thaise bankrekening of jij dat nu wel of niet in de gaten hebt. Dat er kosten berekend worden door de SVB staat ook op de specificatie van de SVB en tevens op de site
Je bank in Thailand kan ook nog kosten inhouden, Bangkok Bank 0,25 % van het ontvangen bedrag met een minumum van 200 bath en een maximum van 500 bath per keer.
http://www.svb.nl/int/nl/aow/uitbetalen_aow/buiten_nederland/
Alle overige landen én bij chequebetalingen: de SVB verrekent € 0,48 met uw pensioen of uitkering.
of jij dat nu wel of niet in de gaten hebt. Dat er kosten berekend worden door de SVB staat ook op de specificatie van de SVB en tevens op de site
Je bank in Thailand kan ook nog kosten inhouden, Bangkok Bank 0,25 % van het ontvangen bedrag met een minumum van 200 bath en een maximum van 500 bath per keer.
http://www.svb.nl/int/nl/aow/uitbetalen_aow/buiten_nederland/
Alle overige landen én bij chequebetalingen: de SVB verrekent € 0,48 met uw pensioen of uitkering.
Graag stoppen met chatten!
Ik heb gewoon een Thais adres bij ING en in de elf jaar dat ik in Thailand woon, nog nooit een probleem gehad met betaalpas, creditcard enz. van de ING. Komt keurig aan bij mij in Hang Dong.
Vanzelfsprekend moet u opsturen van bankpassen zelf regelen. Bankpassen worden standaard verzonden naar het adres van de bankrekening of het correspondentie adres als U dat heeft aangegeven. Waarom zet U uw bankrekening niet op uw Thaise adres? Uw bankpasje komt dan netjes aan op Uw woonadres.
Ik vind dat ING met het vergoeden van DHL verzendkosten zeer coulant heeft gehandeld.
Om een andere redenen heb ik mijn ING rekening opgezegd. De belachelijk omslachtige veiligheids procedures bij het toesturen van pin codes, paswoorden en andere vertrouwelijk in formatie maakte het gebruik van internetbankieren bij ING erg onaantrekkelijk.
Vreemd. Ik woon al 30 jaar buiten Nederland en krijg mijn passen en creditcards per post op mijn buitenlands adres (in Thailand, Maleisie, USA, enz, enz). Ik geef iedere keer mijn nieuwe adres door naar mijn bank(en) als ik weer eens verhuis naar een ander land en krijg passen gewoon toegestuurd. Het komt wel eens voor dat een pas zoekraakt maar een e-mail of belletje naar de bank en ze sturen een nieuwe.
Bijzonder jovial van ING om DHL kosten te vergoeden, had ik niet verwacht. Uiteraard heb ik ook een rekening en passen in Thailand.
Reacties zijn welkom.
Hoge telefoonkosten? ja. Daar ik meestal gebeld wordt op een Nederlandse nummer.
Dus dit is buiten skype etc soms nodig. Ook ik heb een skype abonnement. maar dit werkt lang niet altijd feilloos. Ook weet ik dat ik met mijn dtac abonnement naar Nederland bel met voorvoegsel 004.
Maar niet alles is even flexibel.
Buiten de 200 baht die je aan de Thaise banken betaald is er ook een bedrag van 2.25 wat de ING in rekening brengt.
In het verleden was het met een uitgebreid betaalpakket gratis. maar de voorwaarden zijn gewijzigd.
Een Nederlandse rekening opzeggen wil ik niet.
Ik heb ook gewoon een rekening bij de bangkok bank.
Echter gewone zaken worden afgeschreven van mijn ING rekening.
Op zicht is het een internationale bank met zelfs kantoren in Bangkok. Dus zou veel zaken flexibel geregeld moeten worden.
Het klopt dat de ING de pas opstuurt naar het adres wat bij hun in het systeem staat.
Hier is niets mis mee. Wat er nu wel mis mee is is dat ik niet gevraagd heb om een nieuwe pas voor contactloos betalen.Ze sturen dus ongevraagd een nieuwe toe zonder enige voor info of vermelding op mijn ING. En voor de duidelijkheid: Indien de ING een probleem veroorzaakt waar ik totaal niet van op de hoogte ben lijkt het mij normaal dat ze dit ook oplossen. Automatisch een bankpas blokkeren na het toesturen van een nieuwe is te zot voor woorden.
Indien ze dit vooraf melden dan kun je reageren. Achteraf kun je dus niets meer regelen en ben je afhankelijk van hun grillen en grollen
Ik betaal, bij DTAC, voor bellen naar Europa en Nederland Baht 7- (zeven) per minuut. 10 minuten bellen was ik Baht 55- kwijt. Spot goed koop. Bij DTAC eerst 004 intoetsen en dan het land en tel.nr.
Telefoon kosten vanuit Thailand naar huistelefoon in NL, via het programma VOIPBUSTER PRO op je computer GRATIS!
Telefoon kosten van NL naar mobiel Thailand via het programma VOIPBUSTER RPO is € 0,025 per minuut
Conclusie: het is goedkoper op deze manier van Thailand-NL en omgekeerd te bellen dan binnen NL!
@,
Oh Ja.
Toen ik dit schrijven kreeg, gelijk in de e-mail pen geklommen dat ik mijn oude pas wilde houden, daar ik met de vorige nieuwe pas voor 100 jaar ellende achter de rug had.
Vertellen dat ik hier in Thailand woon en dat we in Nederland gewoon kontant betalen.
Ging niet.
Klaar uit.
Nu kan ik me dat enigzins voorstellen.
Henk, je moet een huisnummer afspreken en je 5-cijferige postcode doorgeven.
En kijk her adres even na de eerste keer wanneer,als er iets van ING binnenkomt.
Er stond een keer een adres op, waar wij nog steeds verbaasd over zijn hoe dit in hemelsnaam juist terecht is gekomen.
Ik ben hier bijna 2 jaar mee bezig geweest, tot ik het spuug zat was.Er waren toen 2 dingen die niet goed gingen.
Bankieren bij ING in zakentijd en het was “aap wat heb je mooie jongen””
Na mijn schrijven.
Binnen 4 dagen alles geregeld.
Ze gebruiken daar ook het afschuifsysteem.
Nieuwe kaarten zijn binnen, dus geen problemen meer.
Met een correct adres.
Zal het nog sterker vertellen.
We hebben een mooi oranje boeket bezorgd gekregen.
Well, ik sta niet snel met mijn mond vol tanden, maar het was toch even stil.
Succes met de ING.
LOUISE
Beetje dom Henk, Open een bankrekening in Thailand en maak eens in de zoveel tijd geld over naar die rekening. Is allemaal simpel en goedkoper. Verder komt aangetekende post in de toeristengebieden normaal aan. Zo heb ik althans na meer dan 10 jaren ervaren.
beetje dom?
Tja dan wel van de ING. Als je de tekst goed leest weet je dat ik een Thaise rekening heb.
ING heeft dit veroorzaakt niet ik. dus beetje dom van de ING….
En ik wil zelf nog wel bepalen hoe ik geld opneem of overmaak.
Dat wil ik zelf in de hand houden.
Indien de ING dus iets regelt zonder te informeren dan is het hun probleem en niet de mijne.
En de post komt altijd aan??? Helaas niet dus. We verzenden heel erg veel van Nederland naar Thailand en omgekeerd. Het aantal zendingen wat niet aankomt of beschadigd of geopend is groot.
Ook beetje dom om te versturen met de post>????
Tja ….
Ik ga al jaren, elk jaar naar Thailand en Azie.Heb deze problemen ook meegemaakt.Hier kom geen verandering in.Heb daarom al jaren een Visa creditcard als reserve.Het kost een beetje extra ,maar je hebt geen gedonder.Ik heb ook een creditkaart van Ing.Maar dat wordt niet overal geaccepteerd.Trouwens commissie voor pinnen met Ingpas is tegenwoordig bijna 4 euro.
Als je een bank adres in Nederland hebt dan is het logisch dat men de pas daar naar toe stuurt. Een bank kan niet ruiken dat degene die de rekening beheert voornamelijk in het buitenland is.
Ik ben er op tegen dat kosten nu voor rekening van de ING komen, dit soort kosten wordt uitgesmeerd over de rest van de klanten. Het is de verantwoordelijkheid van de klant zelf dat hij niet daar is waar de pas naar toe wordt gestuurd.
Zet de ING rekening op het Thaise adres en alle problemen zijn over. Komt dat niet uit vanwege zakelijke en of andere belangen in Nederland? Open dan een aparte rekening met wel een Thais adres en alle problemen zijn opgelost. Die mogelijkheid bestaat.
Het de bank verwijten dat iets niet uitkomt omdat men niet daar verblijft daar waar men het adres van de rekening heeft vind ik niet terecht. Een bank heeft met als de inzender een eigen planning, een planning die overigens wel degelijk bekend gemaakt was dmv van hun info op de site dat de passen zonder een contactloze mogelijkheid van betalen vervangen zouden worden.
Ik heb geen slechte ervaringen met aangetekende post.
Gewone post met een gedrukt adres komt ook aan.
De laatste keer, was die wel 5 weken onderweg geweest.
Handgeschreven post is nog nooit aangekomen bij me.
Waarschijnlijk kunnen ze die handgeschreven letters niet ontcijferen.
Van de ING site: ” Heeft u nog geen nieuwe Betaalpas? U ontvangt deze vanzelf als uw huidige pas toe is aan vervanging “. ING gaat bij u wat voortvarend te werk, normaal kreeg je een nieuwe pas 3 à 6 maanden voor de vervaldatum van je oude pas. Is toch niet zo’n probleem, 1/2 jaartje eerder?
En omdat ING dat doet moet ze opdraaien voor de kosten van uw DHL verzending, wat een gedoe, hebt u een adres in NL, dan ligt het in de rede, dat ING daar de pas naar toestuurt, dat weet u vantevoren toch ook wel. ING was voor u uiterst coulant de DHL kosten te voldoen. Dit probleem zou u anders 1/2 jaar later ook gehad hebben ten gevolge van het hebben van een adres in NL voor deze bankrekening.
Passen, codes, etc. van de ING tot nu toe gewoon al jaren ontvangen op mijn adres in Thailand.
Een pas wat eerder vervangen leidt niet direct tot hogere kosten van de bankpas, die kosten betaal je per kwartaal en voor deze wat eerdere pas wordt je niets in rekening gebracht.
Indien je over een basis pas beschikt, zijn atm opnamen niet meer gratis maar kosten 2,25 Euro per opname, dat is ook al een hele tijd zo en weet je ook als je bij ING met een basispas bankiert, de atm bank waar je opneemt rekent ook z’n kosten 180 of 200 bath.
Je pas moet je wel geactiveerd hebben voor wereldgebruik.
NicoB
Zou Henk niet beter toegeven dat hij zelf de grote schuld is van wat er gebeurde. Het is toch totaal logisch dat ING alles naar het adres stuurt welke hij bij de bank heeft. Waar moeten ze het anders heen sturen? Zelf gaan opzoeken waar meneer eventueel nu eigenlijk woont? Mogelijk had klager liever gezien dat ze niets opgestuurd hadden, dan zou op een dag tot de vaststelling gekomen zijn dat zijn kaart het niet meer deed en had hij opnieuw een goede reden om zijn beklag te maken. Ditmaal kon hij dan stellen dat ze het toch naar zijn gekende adres in Nederland konden sturen. Zo kan de klaagmolen steeds blijven draaien.
En dat aangetekende post zelden aankomt … daar heb ik mijn twijfels over. Ik krijg hier, als radioamateur, veel post, niet aangetekende post, en het is echt een zeldzaamheid dat ik moet vernemen dat iemand mij iets stuurde en het niet aankwam ter bestemming, zelfde in omgekeerde richting. Maar ja, als ik hier iets verstuur en de postbediende vraagt me : waar moet dit nu weer naar toe ??? …. MACOA, UZBEKISTAN, SAN MARINO ….. dan maak ik die man niet uit voor dommerik maar geef hem een vriendelijk woordje uitleg …..
ABN Amro zend mij passen maar die zijn nooit aangekomen .Het is een gedoe van heb ik jou daar.
Het zal ervan afhangen waar u woont in Thailand, of de post soepel loopt.
In Bangkok zal het geen probleem zijn, daar komt ongetwijfeld veel internationale post binnen,
Ik heb onlangs post uit Nederland gekregen van 4 weken oud samen met post van 2 weken oud.
Het heeft er alle schijn van, dat internationale post vanuit Bangkok maar 1 maal in de 2 weken of 1 maal per maand wordt doorgestuurd richting binnenland.
Mijn nieuwe creditcard is ook 5 (vijf) weken onderweg geweest.
Tja. Ongevraagd iets toesturen en dan gewoon iets blokkeren zonder de klant er van op de hoogte te brengen?
Dan de schuld bij mij neerleggen?
Je zult maar een half jaar in Thailand verblijven en er achter komen dat je pasgeblokked is.
En ja correct dat ze het naar het woonadres sturen.
Het valt mij op dat er zeer slecht gelezen wordt en wel geoordeeld wordt.
Dus je vindt het normaal dat iemand op eigen houtje iets regelt. En de gevolgen voor de klant afdoet als sorry niet mijn probleem.
Ik heb het zelfde gehad met mijn pas v/d ING alleen had ik de mazzel dat ik 2 weken later
toch terug vloog maar anders had ik mooi om het hand gezeten.