Na een oproep van een lezer om zijn hondjes af te halen in Thailand heb ik gereageerd. Zijn twee hondjes stonden nog op schiphol (wegens controle vaccinatie etc.) en zouden dinsdag aankomen in Thailand. Goed geregeld want ze kwamen aan en wij moesten de hondjes bij cargo ophalen.
De bijbehorende documenten waren met de hondjes meegekomen en pas 2,5 uur later dan de landing bij de cargo. Aasgieren, die Thai daar of de handlangers, bemoeiden zich er direct mee en wilden alles wel regelen voor een bepaald bedrag. Maar wij hebben daar niet op gereageerd maar wisten al dat het veel geld zou kosten.
Toen begon het, een papier erbij met 10 punten/loketten waar we heen moesten. We liepen van ene plaats naar andere plaats, denk totaal wel 10 km lopen alles bij elkaar. Overal natuurlijk weer een ander document en stempeltje, uiteraard jullie raden het al, ook betalen natuurlijk.
In een kantoorgebouw was het zo koud dat de werkers jassen aanhadden, 18 graden, veel en veel te koud, mijn vriendin die daar 1,5 uur in het gebouw is geweest was totaal verkleumd. Ja, en toen de invoertax, nu dat is niet normaal hoe ze dat berekenen. Ze kijken naar de waarde van de honden, honden geen papieren, dus geen rashonden of zo. Waarde honden werd geschat op 400 baht per hond, nu dat is 8000 baht, 30% invoertax is te doen. Maar nu komt het, ook de vervoerskosten met KLM werden meegeteld, 850 euro, dat is niet normaal in mijn optiek.
We konden hoog en laag praten daar was niets aan te doen, hoorde er nu eenmaal bij. Totaal betaald aan tax 12.000 baht, vermeerderd met andere kosten aldaar toch over de 15000 baht. Ook tussendoor kwamen er iedere keer van die loopjongens die geld vroegen om alles te regelen en ze stonden goed met elkaar in contact. Niet op gereageerd natuurlijk.
Na alle documenten te hebben geregeld, konden de honden worden gehaald. Moest met aparte auto naar mijn auto worden gebracht, hup weer kosten. Ook daar kwamen ze iemand tegen die al 1,5 dag stond te wachten op papieren die nog steeds niet klaar waren voor hun hond.
De chauffeur van de auto vertelde mijn vriendin dat als ze de loopjongens had ingeschakeld, die voor hun zelf werken, ze vele malen duurder uit was geweest. Er waren al zoveel problemen geweest met buitenlanders daarover en die loopjongens willen dan eerst een fikse betaling alvorens de buitenlander zijn paspoort terug krijgt. Dus je kan een bedrag afspreken met die loopjongens en later vragen ze nog het 10-voudige erbij en anders geen paspoort terug, zo werkt het daar.
Wij waren om 10.45 uur bij de cargo, om 1.30 uur de papieren en om 5.45 uur de honden in de auto. Het is maar dat je het weet. Hou de kosten van overvliegen zo laag mogelijk op papier, een geluk voor die mensen was dat ze de kosten van verblijf op schiphol en inclusief dierenarts op een aparte rekening hadden en daar niet was bijgevoegd.
Dus alles is te doen in Thailand, maar moeilijk. Ze maken het moeilijk en het kost veel geld en veel loopwerk. Zou bij 1 loket wel kunnen als die Thaien elkaar maar zouden vertrouwen.
Je weet hoe dat gaat, overleggen met elkaar, smoezelen wat, komen er niet uit, moet weer ander bijkomen, foto van de hondjes wilden ze zien. Ja ik wil het haast zeggen…………. bedenk het zelf maar.
Ingezonden door Roel
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Tsja, geen prettige ervaring en al helemaal niet wanneer je het op je genomen hebt om een ander te helpen. Daar kreeg je misschien wel spijt van, halverwege………
Overigens worden invoerrechten altijd en overal, conform wereldwijde conventies, berekend over de waarde plus de vervoerskosten tot aan het land van invoer. Bij de hoge luchtvrachttarieven tikt dat inderdaad dóór.
Ik begrijp deze problemen niet. In 2008 hebben we een kat en een grote hond meegenomen. Alle papieren vooraf klaar gemaakt met een dierenarts in Nederland en het Ministerie van Landbouw in Nederland.
We vlogen van Duesseldorf naar BKK, mijn vrouw 14 dagen voor mij. De hond vloog gratis mee in het zelfde vliegtuig. In BKK 1.000 Baht betaald voor een stempel. Ik vloog later met de kat, deze kostte 25 Euro in het vliegtuig en op BKK ook 1.000 Baht voor een stempel. Het oponthoud op BKK was 30 minuten.
Dus eigenlijk zonder problemen. Het enige probleem heb ik in Nederland gehad, de dierenarts had het bloed laten testen in Duitsland, dit laboratorium kon het Ministerie niet keuren, echter door een mij onbekende kennis, hoofd van de afdelingen wel de stempel gekregen. Ik kende hem niet, hij mij wel, dat krijg je ook in Nederland als je als westerling in een klein dorpje in Friesland gaat wonen.
Het enige recht, dat je als farang in Thailand hebt, is, dat je zo veel mogelijk moet betalen en zo weinig mogelijk daarvoor krijgt.
Tja, Thailand,
En dat terwijl er bij mij in de buurt wel honderden zwerfhonden lopen, die heel graag z’n gul baasje hadden gehad. Hoeveel kluiven had je voor 15.000 Bhat wel niet kunnen kopen?
Toch sterkte.
Groetjes Nico
Zelf heb ik ook buitenissig hoge kosten betaald voor het invoeren van enkele meubelstukken, het taxeren was “nattevinger werk”…wij noemen dat dégoutant…maar hier heet dat Thainess…
Mijn twee katten van Adam- Dusseldorf- Bkk- Phuket.
Gewoon als vracht meegegaan. 40.000 baht aan Lufthansa en Thai
airways moeten betalen. Katten stonden gewoon op de lopende band tussen
de koffers. Niets betaald aan invoerrechten of allerlei loopjongens.
Papiertje met een stempeltje voor 100 baht twee maal.
Wel alle voorbereidingen in Nederland en speciale reis boxen.
Een hoop tijd en geld maar niet belazerd zoals in jullie verhaal.
Katten gewoon in het vrachtruim? Tussen de koffers? Vries het daar niet dan? Ik dacht dat dieren in een speciale ruimte verbleven?
Heb 5 jaar geleden mijn kat meegenomen , hoop papierwerk in Nederland maar aangekomen in Thailand liepalles op rolletje …het is een raskat…..waren in 1 uur tijd door alles heen.
Wat ik doe, kan ik als goed advies aan iedereen aanraden: als je iets moet regelen, ophalen (bv. bij de douane) neem een Thaise persoon mee, bij voorkeur iemand die bij de politie of het leger werkt. Nooit problemen, nooit veel te veel betaald (denk ik) en altijd uitleg gekregen. De Thaise persoon geef je een normaal bedrag voor zijn diensten.
Bij een visarun heb je ook van die loopjongens, keurig in pak, die proberen de onwetende Farang te helpen! Loop met een glimlach door, alsof je het allemaal al weet!
Ook de invoer van een wat duurdere auto is een regelrechte ramp wat kosten betreft.(12 ministeries e.d.)
Koop voor dat geld maar 2 Toyota Camry’s en je houdt nog zakgeld over. Niet doen dus!
even voor de duidelijkheid het waren 2 of 20 honden?
zie tekst : Waarde honden werd geschat op 400 bath per hond, nu dat is 8000 bath,
Ja ik begreep ook de totale berekening niet. De vliegkosten ja daar heeft Thailand niets mee te maken.
Ik begrijp dat als je je honden al lang hebt dat je ze mee wilt nemen, want het zijn uiteindelijk je kinderen.
Maar in Thailand heeft men genoeg honden. Zeker straathonden, die zeker beter tergen de temperaturen kunnen, dan een hond uit Nederland.
Je moet voor een goede gang van zaken bij de import van de honden uit Nederland VOORAF een import vergunning aanvragen bij de Thaise autoriteiten en naar Nederland sturen aan de afzenders .De in Thailand gewenste gegevens doorgeven en het formulier aan de verschillende Nederlandse autoriteiten overhandigen en door hen alles laten afstempelen.
Veel werk in Holland maar met de Thaise in Nederland afgestempelde importvergunning loop je zo door de douane in Thailand zonder kosten
Wanneer je je eigen dieren meebrengt zijn er hoogstwaarschijnlijk geen invoerrechten betalen. Dit was natuurlijk een andere situatie in de ogen van de douane.
Als je honden naar Thailand wilt sturen zonder dat de eigenaar meereist, moet je inderdaad van te voren een import permit aanvragen, waarbij onder (veel) meer een kopie van het paspoort van de ‘afhaler’ moet worden meegezonden,
De minimale verwerkingsduur van de aanvraag is drie werkdagen.
Uit uw verhaal maak ik op dat de hondjes al (of nog) op Schiphol stonden toen u reageerde op een oproep van iemand, en dat hondjes de dinsdag daarop op Suvarnabhumi zouden aankomen, d.w.z op maandag uit Nederland vertrokken.
Ik vermoed dat de papieren gewoon niet compleet waren. Als u woensdag op de oproep had gereageerd, waren er al geen drie werkdagen meer voor de aanvraagprocedure van het import permit.
Mede gelet op de positieve ervaringen in de eerdere reacties sluit ik niet uit dat men u ondanks incomplete papieren met wat kunst- en vliegwerk toch heeft willen helpen.
.
*Roze bril af*
.
Overigens zou ik wel heel veel vragen hebben over het hoe en waarom, voordat ik hondjes van een wildvreemde van een vliegveld zou gaan halen.
6 jaar geleden mijn twee honden. duitse herder en labrador meegebracht ook via dusseldorf invoerrechten 1000 baht en geen onderzoek den dokter had schrik van die honden nu het bedrag dat genoemd wordt is er ver over
Met alles wat ingevoerd moet worden, word je geknipt en geschoren. Ik wou mijn auto naar Thailand verschepen, een old timer.Dagwaarde zo n 35000 euro in Holland.
Werd in Thailand getaxeerd op 12 miljoen baht. Moest hierover 15 !!!!!!!!!!!!! miljoen invoerrechten over betalen.Heb hem maar terug gestuurd.
Je had je toch tevoren kunnen informeren over de hoogte van de invoerrechten? De Thaise douane past gewoon de wettelijk vastgestelde en ook gepubliceerde tarieven toe op de waarde van de goederen.
Beste ik geloof goed dat deze mensen er alles aan gedaan hebben om het vlotjes te laten lopen ook van papier werk in Nederland tot het uitzoeken wat de kosten zijn in Thailand hoe kan je nu taxs vragen op honden een hond heeft geen (bedrag) waarde volgens mij ging het om 2 honden en geen 20 honden.
En beter is het om idd een Thaise persoon mee te nemen
Ik geloof graag dat ze heel blij zijn dat hun trouwe 4 voeters er zijn.
Heel veel sterkte
Waarom niet gewoon de hond meenemen “op vakantie”, is ie toch ook binnen.
Gewoon een retour ticket boeken voor je zelf en dan de hond meenemen, zijn heel andere eisen.
Misschien niet helemaal juist, maar wel goedkoper.
Die invoerrechten bepalen ze ter plaatse, Cornelis………….misschien met nieuwe auto s is het anders.En heb het later meer gehoord , 1200 % schijnt normaal te zijn.
De percentages staan wettelijk vast, maar als het geen normale handelstransactie is moet de waarde worden geschat. En met die schatting zat de douane lager dan de dagwaarde die je hierboven vermeld, dus wat klaag je…………