Ik rij naar tevredenheid mijn oude Mazda 3 uit 2015. Ik ben nog niet overgestapt op een elektrische auto. Dus is het helaas nog nodig dat ik te vaak [om het half jaar] de auto voor onderhoud naar de dealer brengt. Jammer genoeg is de dealer niet dicht bij, een uurtje rijden van mijn huis.

Daarom heb ik een tijdje terug besloten om klein onderhoud, zoals het verwisselen van motorolie en filter, dicht bij huis te laten doen. Ik bestel via Shopee de Mazda spullen. En dan Tyreplus het werk laten doen. Dit scheelt me reistijd, brandstof en minstens duizend baht aan materiaal en arbeidsloon.

Kortgeleden heb ik het makkelijke onderhoud zelf gedaan. De luchtfilter van de motor is binnen 10 minuten vervangen. Dit geldt ook voor de filter in de cabine. Bij elkaar scheelt dit weer duizend baht. Ik heb net de ruitenwisserbladen vervangen. Effe kijken op YouTube hoe dit gaat en weer 500 baht verdiend.

Toen ik de luchtfilter aan het vervangen was, zag ik tot mijn schrik dat het niveau van de koelvloeistof in het reservoir heel laag stond. Dus vloeistof besteld en reservoir bijgevuld. In 2 jaar is ongeveer een kwart liter koelvloeistof uit het reservoir weggelekt. Een beetje te veel lijkt me.  

Dus ik dacht, ik moet een garage vinden die het lek kan opsporen. Dit komt goed uit, want de auto moet toch weer een oliewisselbeurt krijgen. Ik wil deze keer niet naar Tyreplus gaan. Want een lek opsporen is niet wat Tyreplus normaal doet. Bovendien zoek ik een garage, die ook lastiger werk zoals een grote 120.000 km beurt kan doen.

Dus op Google Maps gaan zoeken om foto’s en reviews te beoordelen. Ik heb drie kunnen vinden. De eerste die ik ga opzoeken ziet er heel netjes uit. Het is niet rommelig zoals de meeste kleine garages. Helaas maar 3 reviews met 5 sterren. Zijn de reviews nep misschien?

Voor het gesprek met vragen over het groot onderhoud heb ik de Mazda werklijst voor onderhoud afgedrukt. Ook youtube films bekeken van lastiger werk, zoals een brandstoffilter in de tank vervangen. Ik heb daarna AI chat perplexity.ai gevraagd mij de Mazda onderdeelnummers te geven. Ik kan geen Thaise winkel vinden waar de filter te koop is. Wel Amerikaanse met hogere prijzen dan die van Mazda Thailand.

Ik heb nu alle informatie om naar de garage te gaan. Bij aankomst aangenaam verrast. De gastvrouw Tun spreekt een beetje Engels. De garage bestaat ruim 10 jaar. Twee jaar geleden heeft Tun de zaak van haar vader overgenomen. Tegelijkertijd was Poo, neef van Tun, met 28 jaar Toyota ervaring ook in de zaak gaan werken. Hij is het technische brein. Uitgelegd dat mijn auto een oliewisselbeurt nodig heeft. En of Poo ook naar een lek van koelvloeistof wil zoeken.

Poo opende de motorkap en haalde de plastic kap van de motor weg. En tot mijn verbazing vond hij een aangebeten bougiekabel. Waarschijnlijk het werk van een muis of rat die tijdelijk onderdak vond onder de plastic kap van de motor. Vervolgens zijn we gaan lunchen. Na een uurtje waren we terug en de auto was nog niet klaar. Poo had geen lek kunnen vinden. Hij zei wel dat de achterremschijven binnen een half jaar vervangen moeten worden. Als laatste was Poo bezig de ruimte onder de motorkap schoon te maken. En ik zag dat de aangebeten kabel netjes is gerepareerd.

Ik vroeg hem of hij tijd had om over de grote beurt te praten. Ik liet hem de Mazda werklijst zien met benodigde materialen en prijzen. Hij zei dat hij de brandstoffilter bij Mazda tegen nagenoeg dezelfde prijs kon bestellen. Ik vroeg hem of hij het werk binnen de Mazda arbeidsloon kon doen. Hij zei voor minder geld. Tenslotte liet ik hem de video van het verwisselen van de brandstoffilter zien. Hij kwam terug met het gereedschap om de filter tankdop te openen en met exemplaren van filters van Toyota en Honda. Oké zei ik, de volgende keer laat ik de grote beurt hier doen.

Tun kwam vervolgens met een laptop aanzetten. Ik had haar eerder verteld over mijn werk met computers en software. De laptop bevat software om fouten op te sporen van de te repareren auto’s. De laptop is al 10 jaar oud. Tun vroeg me of ik de software over kan zetten op een nieuwe snellere laptop. Ze hadden toen iemand de software op de laptop laten zetten voor 15.000 baht. Ik zei dat dit alleen mogelijk is als ze de installatiesoftware en de software licentiesleutels heeft. Helaas heeft ze die niet. Ik heb haar geadviseerd in ieder geval de laptop ventilator regelmatig schoon te maken en onnodige software te verwijderen.

Na afloop kwam ze aan met de nota: 300 baht voor de oliewissel. Aangenaam verrast gaf ik haar een royale tip. Beleefd probeerde ze die te weigeren. Ik zei dat Poo extra werk heeft gedaan. Ik vroeg of het oké is als ik een online review schrijf met hun namen erbij. Ik zei ook dat ik maar 4 in plaats van 5 sterren zal geven, om de indruk van een nepreview weg te nemen. Ze ging akkoord.

En dit is wat ik schreef op Google Maps:

“My Mazda 3 2015 needed an oil change. This time I did not want to travel one hour and back to Mazda Pranburi. Found this very neat and clean workshop run by cousins Tun and Poo. Very professional and helpful. Poo has 28 years Toyota experience. They do all kind of Japanese and European brands. They did more than I asked for. Poo found and fixed a cable bitten by a mouse under the engine cover. He checked for leakage of coolant. And finally he cleaned the engine bay, while charging only 300 baht for the oil change. What an excellent service! I told them I will return back for the big 120.000 km maintenance. Will save me a trip to Pranburi and money for the same quality of service.”

Ingezonden door Eddy

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

4 reacties op “Hoe ik kosten bespaar op het onderhoud van mijn auto? (lezersinzending)”

  1. Rudolf zegt op

    Iedereen heeft zo zijn oplossingen.
    Ik heb een auto met chauffeur, die me voor een klein bedrag naar de stad brengt, bij Big C, het ziekenhuis en andere plekken die ik wil bezoeken op me wacht en daarna ook weer thuis brengt.

    Geen onderhoud aan een auto, niet wassen en schoonmaken geen verzekering en als hij een ongeluk zou veroorzaken (iets dat geen hobby van hem is) heeft hij een probleem en niet ik.

    Een taxi noemen ze dat.

  2. William-Phuket zegt op

    Een lezersinzending met prima adviezen.
    Zeker als je technisch bent, zelf veel kunt doen, en/of bekwame thaise klusgarages in omgeving hebt.

    Houdt wel in gedachte dat als uw auto nog onder merk-garantie valt U dit allemaal niet moet gaan doen.
    Dan vervalt de garantie. Dan blijft dealerbezoek toch het advies.

  3. Bert zegt op

    In TH hanteren ze een veel hogere onderhoudsintervall dan in NL. Waarom is dat ?
    Ivm garantie last ik onderhoud doen bij de Toyotagarage.
    Prijs valt mij mee en gelukkig ben ik geen kilometervreter

    • Jomtien Tammy zegt op

      Dit heeft te maken met de (tropische) weersomstandigheden.
      Ook in extreem koude landen, zoals bvb Alaska en Scandinavië, zijn de onderhoudsintervallen aangepast.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website