Het trieste relaas van het huren van een condo in View Talay 5C in Jomtien (lezersinzending)
Wij komen al 20 jaar zeker twee maanden per jaar naar Jomtien en huren dan een dubbele condo in ‘het hogere prijssegment’ zoals de agenten de condo’s aanprijzen. Laatste zes jaren in VT5C. Het is altijd een uitdaging om een leuke condo te vinden; op de website van de agenten staan veel condo’s, maar als je interesse toont, is die condo niet meer beschikbaar. Maar wat ons afgelopen jaar en nu in 2024 is overkomen, is toch wel heel bizar!
Begin 2023 een two bedroom condo voor twee maanden gehuurd, Pattaya kant. Beviel ons goed. Agent vertelde ons dat als we deze condo voor begin 2024 wilde huren dat we aanbetaling en contract moesten afsluiten voor ten minste drie maanden. Dus gedaan, en 45.000 baht deposit betaald. In april besloten we nog eens 6 weken in oktober naar Jomtien te gaan in oktober. Agent gemaild: ja, zelfde condo was beschikbaar voor dezelfde (hoogseizoen) prijs? Moest wel meteen huur voor de 6 weken vooruit overmaken. Dus maar gedaan ook al was het geen hoogseizoen.
Toen we in oktober aankwamen, kregen we een andere condo (met alleen 1 slaapkamer), maar wel goed ingericht. Eerste verhuur, klaarblijkelijk, dus veel startproblematiek. Geen internet inloggegevens, dit niet, dat niet. De agent vertelde ons dat de condo die we hadden geboekt en deposit voor hadden betaald niet meer beschikbaar was omdat de eigenaar die verkocht had. Contract of niet, vliegtickets al geboekt… Agent zei: kan er niets aan doen, heb je deposit gebruikt voor deze rental.
Na een week kwam ze met een andere condo (Jomtien zijde); kon ik niet bezichtigen en ik moest meteen 3 maanden huur vooraf betalen plus 70.000 baht deposit. We stonden voor het blok! Ze verzekerde me dat deze condo optimaal was ingericht; stuurde videoclip en foto’s. Dus alles betaald omdat al onze vrienden ook in deze tijd in Jomtien komen.
We komen dus op 31 dec in de condo! Twee smart tv’s beloofd: alleen maar één oude smart-tv waarop je geen Netflix en Prime kunt kijken. Douche werkt niet goed, koel/vrieskast defect, plafondventilator op de slaapkamer werkt niet, onvoldoende bestek, glazen, borden, enz. Geen beloofde stofzuiger. De lijst is nog langer. De agent geeft de eigenaar de schuld! Ze vertelde dat eigenaar zei dat smart-tv niet kapot was, dus hij geen nieuwe hoefde te kopen enz.
Voorbeeld: wasmachine aanwezig, maar geen strijkijzer of strijkplank. Geen tweede bedgoed set, geen strandlakens. Geen wc-borstels. Slechts 1 wijnglas, 2 koffiebekers, 3 verschillende vorken en lepels. Geen theelepels. Bureaustoel, kapot, slechtzittende balkonstoelen. Zelf maar stofzuiger bij BigC gekocht!!
Dus agent ging naar de Makro! En ze kwam terug met 1 wc-borstel zonder houder, twee party stoeltjes (glinsterend met goud), drie theelepeltjes, twee vorken en twee lepels. En maar klagen dat eigenaar niet wilde betalen. En net voor ander condo huurder nieuwe tv gekocht omdat die harder schreeuwde en ze had geen geld om een nieuwere tv voor deze condo te kopen?
Mijn vriendin zei: Dit is TIT (This Is Thailand) maar eerlijk gezegd is dit voor mij SHIT!
Ingezonden door Herma
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending17 december 2024Te koop van een lezer: twee unieke percelen bouwgrond (Don Sae-Phimai-)
- Golf17 december 2024Golfclub fitting (lezersinzending)
- Visumvraag17 december 2024Thailand Visa vraag Nr 225/24: TM86 formulier bij omzetten van Tourist naar Non-immigrant O
- Visumvraag17 december 2024Thailand Visa vraag Nr 224/24: Kan ik meerdere malen per jaar naar Thailand op Visa exemption?
Ik zit nu al 7 jaar in die handel hier en moet eerst zegen dat ik zwaar tegen ben het korte termijn verhuur omdat het niet werkt met internetabonnementen en linnengoed end. Ten tweede moet je alleen een condo vooruit betalen als je 100 % vertrouwen heb in de agent en als je hier al bent en je mag een condo niet zien dat is het zeker niet zuiver. En VT 5 is ook niet echt goed, daar is veel bagger om het zo maar te zeggen, zal de volgende keer eens gaan kijken als ik u was naar VT 7 of nog beter VT 8 daar woon ik zelf al 4 jaar nu met veel plezier, wat verder weg, maar veel beter groter zwembad en een fitness en een stuk rustiger.En als laatste tip zoek gewoon een Nederlandse agent dat is al beter om misverstanden te voorkomen.
Wat een nare ervaring die helaas vaker voorkomt omdat agenten hun brood verdienen met de meest betalende klant. Ik ken de voorbeelden want ik verhuur aldaar ook 2 studio’s.
Maar u zoekt een 2 bedroom appartement welnu in Soi Wat Boon, iets verder in Jomtien heb ik in Paradise Park resort een 2 bedroom condo 80m2 hoek op 8ste verdieping te huur. Als u interesse heeft gelieve mij te mailen voor details en foto’s. ([email protected])
Hallo Arne kun je mij vertellen wat voor condo’s daar zijn en in welke prijsklasse? Vriendelijke groeten, Cor
Er zijn in VT 8 studios en een en twee slaapkamer condo,s 48/96.145 sqm, prijzen voor een heel jaar vanaf zeg maar 13/14.000 voor een studio tot 50.000 voor een twee slaapkamer. Maar alles op jaarbasis de korte termijn hangt af van beschikbaarheid en hoog of laagseizoen, ik denk wel dat dit de beste VT is aleen VT 6 heeft een betere locatie als je voor de drukte wil gaan, VT 5 vind ik echt achterhaald, VT 7 ligt ook gunstig naar VT 8 heeft veel beter faciliteiten..
Cor, daar kun je condo huren op jaarbasis a Baht 7.000 per maand, ik heb er ook gehuurd in her verleden.
Wow, die agent zit vol smoesjes: zij/hij (allemaal zij hier in VT5C) is degene die behoort te checken of alles in orde is, niet de eigenaar die misschien wel in Bangkok woont en hier slechts een paar keer komt. Agency had geen geld om een nieuwere tv voor deze condo te kopen? Smoesje, want zij heeft huur en deposit op HAAR rekening ontvangen (ze moet immers tzt de borg terugbetalen…)
Dan schreef je dit: “Agent gemaild: ja, zelfde condo was beschikbaar voor dezelfde (hoogseizoen)prijs? Moest wel meteen huur voor de 6 weken vooruit overmaken. Dus maar gedaan ook al was het geen hoogseizoen.”
Reken er maar op dat zij de laagseizoenprijs aan de eigenaar betaald heeft en het verschil in eigen zak gestoken heeft. Bovendien hoef je in laagseizoen niet te reserveren: lege condo’s in overvloed in die periode.
Ik woon al heel lang in VT5C, heb 4x een condo geregeld voor kennisen en altijd was alles in orde via de 2 agenten waarmee ik ‘werk’ (pro deo).
TV oud? Geen probleem, binnen 2 dagen was er een gloednieuwe, super grote smart tv.
Pannen oud? Direct nieuwe.
1 balkondeur liep na 2 weken plots niet soepel? Binnen een dag in orde gemaakt.
Contact mij via [email protected], dan wil ik samen met jullie wel in gesprek gaan met die agent. Ze kennen mij uiteraard, maar het spreekt voor zich dat als zij onwillig is, ik ook niets kan doen. En ik zal jullie in contact brengen met twee andere agencies.
Maar ook zeker een goed plan om Arne en Bob te contacten.
Verder zou je kunnen overwegen een kalcht in te dienen bij [email protected].
En de zou ook nog een klacht telefonisch kunnen indienen bij Consumer Protection: 02 629 6037.
Als je die belt, terwijl je in het kantoor bent van die agency… wie weet.
Vreemd verhaal, als je al 20 jaar in Thailand komt en je weet nog steeds niet weet hoe het reilt
en zeilt en snel met geld over de brug komt dan vraag je om problemen.
Misschien voortaan bij Copacabana of Riviera kijken. Bij Riviera betaalde ik ongeveer 50 euro per nacht voor een appartement van 78m2, 2 slaapkamers, 2 badkamers + een jacuzzi op het balkon. Ik verwacht als je daar voor een langer termijn iets zou huren, dat je nog een stuk goedkoper uit bent.
Copacabana is wel niet zo top echt een aanrader
Ik boek zelf eerste dag hotel en ga daar op zoek naar een condo en dat lukt altijd wel
Zelfs op 29december nog terwijl nieuwjaar volle bak is hier
Groeten uit jomtien
Moderator: Lezersvragen moeten via de redactie,