Gevaarlijk gladde wegen na regen op Koh Lanta (lezersinzending)
Het was op Koh Lanta, alweer bijna een jaar geleden. Zoals altijd had ik een scooter gehuurd voor een paar dagen om me vrij te kunnen bewegen en de mooie plekken van het eiland te ontdekken.
Het had net geregend en ik besloot van de kustweg af te wijken voor een klein ommetje verder het eiland in. De weg begon behoorlijk te stijgen en ik zag wat mensen aan de andere kant van de weg gebaren maken. Ik had echter geen idee wat ze precies bedoelden.
Binnen enkele seconden ontdekte ik het helaas zelf. Hoewel ik niet hard reed (dat doe ik nooit), gleed mijn scooter plotseling volledig onder me vandaan. Ik viel op de weg en schoof nog een stukje verder over het spiegelgladde asfalt. Gelukkig had ik nauwelijks verwondingen en de schade aan de scooter viel ook mee. Maar veel anderen waren minder fortuinlijk, want er stonden meerdere mensen langs de weg met flinke verwondingen.
Toen begreep ik dat de mensen aan de kant van de weg me wilden waarschuwen voor het gevaar. Daarom geef ik hier dezelfde waarschuwing door. Wees voorzichtig, vooral op minder bereden wegen na een regenbui! Door olieresten op de weg kan het spekglad worden, vergelijkbaar met ijzel in Nederland.
In mijn geval ben ik uiteindelijk lopend door de zanderige berm de helling afgegaan, met de scooter aan de hand. Beneden, op het vlakke deel van de weg, kon ik voorzichtig weer verder rijden. Gelukkig liep het voor mij nog net goed af, maar wees gewaarschuwd!
Ingezonden door Tonny
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Belangrijk ook om als je een scooter huurt op Koh Lanta (Overal eigenlijk) goed te kijken naar het profiel van je banden.
Soms krijg je een scooter mee met een achterband wat meer op slicks lijkt. Dus geen enkel profiel en helemaal glad.
Dus als je geen profiel op je banden hebt vragen om een andere scooter, maakt echt een wereld van verschil !!!!
Los van dat je ook gewoon je rechter hand moet beheersen.
Als oud motorrijder met 40 jaar motorrij ervaring ( ook circuit rijden op Zandvoort) .
In een groot deel van Europa gereden waaronder ook in geheel Griekenland.
Is mijn ervaring dat in dergelijke warme landen het asfalt met droog weer veel gladder is als in Nederland met regen.
Nu ruim 20 jaar in Thailand te komende is mijn standpunt het asfalt aanziende daar en met de auto te beleven dat bij het minste gasgeven de banden slippen of piepen( heb een spiksplinternieuwe auto, dus ook nieuwe banden) dat het asfalt in Thailand niets verschilt qua gladheid als het asfalt in Griekenland
Derhalve bevreemd het me niet dat menig motorrijder scooter rijder de pech heeft te slippen en het asfalt te gaan bestuderen, zeker als het asfalt nat is.
En niet te spreken over de staat van het banden profiel.
Ook al beschik ik over een Thais motorrijbewijs, ga ik er geen motorrijden of scooter rijden.
De op foto getoonde geleiderail staat er om bekend dat menig motorrijder die in een bocht onderuit ging onthoofd is door deze staanders.
Levensgevaarlijke geleiderail voor de motorrijder.
Ook de scooters zijn lichte motorfietsen qua motor cc en vermogen dus rijbewijs plichtig.
Ik zie met lede ogen , kromme tenen en rillingen over de rug vaak deze scooters en motoren met dik 100 km/h langs komen , gekleed in T shirt, gympies , korte broek en geen helm, als dat gaat schuiven, het schaaf slijt proces op het asfalt stopt niet eens als alle vlees weg is.
In Nederland is het eerste wat je koopt een goede helm en goede beschermende kleding.
Natuurlijk is een Nederlandse kleding uitrusting veel te warm, maar zeker weten dat er ook beschermende kleding te koop is voor tropische streken.
Gr. Arno
En vooral dit……….Als de weg vol ligt met zand,grind,olie of zelfs bloed, ga dan niet plotseling hard aan je VOORREM trekken want je gaat gegarandeerd onderuit. Eerst je achterrem gebruiken en daarna bij lage snelheid met beide remmen tot stilstand. Spaart je een ziekenhuis bezoek en ook geen problemen met je Thaise verzekering.
Wat men in dit soort omstandigheden ook niet moet vergeten zijn de wegmarkeringen.
Deze veroorzaken ook vaak ongelukken.
Nooit remmen, of als het echt niet anders kan,pompend remmen op asfalt markeringen, vooral niet als het regent.
De beste tip is je snelheid
Als de scholen hier uitgaan moet je kijken
Hoe dat race over de weg
De wegen zijn meestal glad na de eerste regen. Doch, gevaarlijke wegen zijn er niet, enkel gevaarlijke en onbezonnen bestuurders. Een ervaren bestuurden weet dat hij zijn snelheid moet aanpassen op natte en gladde wegen. Dat de Thais eens in Europa komen rijden op ijzel of sneeuw.
Ik ben in de tijd dat ik met mijn Honda PCX reed drie keer uitgegleden. Geen olie, maar zand en kiezelstenen. De laatste keer was zo erg dat ik een aantal weken niet meer kon lopen. Ik heb mijn PCX verkocht en sindsdien rijd ik grotere afstanden alleen nog met de auto. We hebben ook een motor met zijkar, die niet zo gauw omkiept… daarmee ga ik vaak inkopen.
Maar voor de rest: geen motor meer. Zelfs mijn vrouw heeft die van haar na een ongeluk verkocht en kan met de auto boodschappen doen.
Wanneer ze naar de markt wil, hebben we nog een elektrische motor (die eigenlijk als fiets door het leven gaat). Die gaat niet snel en je kunt geen lange afstanden afleggen… maar is prima om vijf kilometer verderop iets te kopen.