EVA Air is gestopt met premium economy en doet daar geen melding van (lezersinzending)
Ik vlieg al jaren met EVA Air naar Thailand, ben frequent flyer en ben hier altijd dik tevreden over geweest, tot nu toe.
In mei via cheaptickets.nl twee premium economy tickets naar Bangkok geboekt maar nu blijkt dat EVA Air in juli heeft besloten om met een ander vliegtuig te vliegen, dat geen premium economy heeft. Dit, zonder hiervan een melding te doen.
We zijn dus ge-downgrade met onze tickets, hebben daar niet alleen geen melding van gekregen maar ook geen restitutie voor het teveel betaalde. We vliegen nu dus economy voor een premium economy prijs! Onnodig te zeggen dat we ons opgelicht voelen.
EVA Air gebeld en die zegt dat ik hiervoor bij Cheaptickets moet zijn terwijl EVA Air zelf de vlucht heeft veranderd en dus verantwoordelijk is voor de restitutie. Cheaptickets is nu bezig om een refund voor ons te krijgen maar ik vrees dat dit nog wel even zal duren, als we het al krijgen. EVA Air doet namelijk nogal moeilijk hierover schijnt en was niet van plan om te betalen tot nu toe.
Ik heb hierdoor het vertrouwen in EVA Air verloren, dat moge duidelijk zijn. EVA Air heeft aan ons, indien dit niet netjes wordt opgelost, twee klanten verloren in ieder geval. Ik laat het hier zeker niet bij zitten indien EVA Air compensatie weigert. Desnoods laat ik een rechter hierover uitspraak doen! Ik accepteer het niet indien ik wordt opgelicht. Was ik op tijd ingelicht, had ik de vlucht eventueel kunnen cancelen en bij een andere maatschappij kunnen boeken. Indien Eva Air een beetje maatschappij zou zijn dan gaven ze ons een gratis upgrade. Dat echter zal een utopie zijn vrees ik.
Ingezonden door Dirk
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Ontdek de verborgen pracht van Sam Roi Yot (video)
- Visumvraag25 december 2024Thailand Visa vraag Nr 231/24: METV of Visa exemption?
- Leven in Thailand25 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (240)
- Lezersinzending23 december 2024De linkse oudere jongere voelt zich prima in Thailand (lezersinzending)
Allereerst, je kiest er zelf voor om via een ticketboer (Cheaptickets) te boeken en niet rechtstreeks bij de maatschappij (EVA Air). Dan moet je ook de nadelen hiervan accepteren. EVA Air heeft gelijk als ze zeggen dat je niet bij hun moet zijn maar bij Cheaptickets. Cheaptickets is de contractpartij. Je bent een overeenkomst aangegaan met Cheaptickets voor wat betreft de tickets. Voor al je klachten moet je bij Cheaptickets zijn. Zij moeten jou een refund geven, je hebt bij hun iets gekocht wat kennelijk niet geleverd kan worden. Je kan rustig naar de rechter stappen, dan krijg je hetzelfde verhaal te horen.
Dat krijg je ervan als je voor een briefkaart op de eerste rij wilt zitten. Eva Air is niets verplicht aar u toe. Boek tickets gewoon rechtstreeks via de luchtvaartmaatschappij, dan heb je dit geduvel niet. Maar ja dat kost iets meer. Nu begint het touwtrekken metCheaptickets.nl. Zij staan helaas niet zo goed aangeschreven. Hoop dat het u gaat lukken succes.
Eens te meer blijkt: boek je ticket bij de maatschappij zelf, niet via een tussenpersoon! Ik heb alleen maar goede ervaringen als je rechtstreeks met EVA te maken hebt en vermijd altijd de ticketboeren.
Heel jammer dat EVA gestopt is met de premium economy. Hopelijk kan de KLM het gat vullen met hun nieuwe premium economy. Ik ben wel bang dat ze voor die klasse de hoofdprijs gaan vragen.
Reeds in april en mei was er op dit blog al melding geweest dat Eva geen Premium Economy meer zou vliegen op de route AMS-BKK. Ik weet niet of er een nieuwsbrief of dergelijke uitgegaan is vanuit Eva maar wie direct bij Eva een ticket zocht zag toen al dat dit niet meer kon. Als Cheaptickets in mei dan nog wel die optie gaf ligt de fout in eerste instantie bij de ticketboer…
Zie oa: https://www.thailandblog.nl/vliegtickets/eva-air-gaat-vanaf-2-juni-weer-drie-keer-per-week-op-bangkok-vliegen/
Zoals Peter zegt dien je niet bij EVA te gaan klagen. EVA geeft op hun website zelfs duidelijk aan dat bij het veranderen van een vliegtuigtype en daardoor verandering van klasse dat je een refund kunt vragen.
zie de link, deze informatie zou je bij Cheaptickets kunnen neerleggen.
https://www.evaair.com/en-us/customer-services/ticket-changes-refunds-due-to-schedule-changes/
MIJ was dit al langer bekend dat EVA geen premium meer heeft. Blijkbaar bij Cheaptickets niet. Meestal is het veiliger bij de maatschappij zelf te boeken voor die paar tientjes. Je had kunnen vragen voor een “emergency exit” plaats bij inchecken. Heb ik eigenlijk altijd gekregen in het verleden in mijn herinnering. Ook een refund van de terugreis naar NL vanuit Thailand die ik niet meer nodig had, was geen probleem
Op het moment dat je je ticket kocht was al bekend dat EVA Air in het winterseizoen met een Boeing 787 zou vliegen – waarin geen Premium Economy is voorzien – en niet met de Boeing 777. Cheaptickets verkoopt jou desondanks een Premium Economy ticket, terwijl het onmogelijk is dat dat ze je op een PE-stoel hebben kunnen boeken. Als je al iemand voor de rechter wilt slepen zul je je tickethandelaar moeten aanpakken. Die verdienen aan elk verkocht ticket maar willen daar in het algemeen zo weinig mogelijk voor doen.
Ik meen dat EVA nog wel premium economy aanbiedt wanneer je via Londen vliegt. Misschien is dat nog een optie. Uiteraard is Cheap tickets hier de aansprakelijke partij.
Je verwachtte ‘n upgrade van EVA air?
Maar voor die evt upgrade moet je bij de tussenhandelaar zijn want die heeft je iets verkocht, dat hij niet kon leveren.
EVA air zal geen upgrade verlenen voor het prijsverschil van ‘n kleine € 1600,- voor 2 tickets.
Heb tickets geboekt direct bij Eva Air. Vanaf 1 oktober vliegt Eva Air niet meer met een vliegtuig dat premium economy stoelen heeft van en naar AMS. Ik vlieg eind september naar BKK premium economy en terug via Heathrow; duurt een een paar uurtjes langer maar dat heb ik er wel voor over! Alle informatie was voor mij duidelijk toen ik heb geboekt (juli 2022). Dus niet het gebrek aan info van Eva Air…..
Niet Eva maar Cheaptickets is voor jouw boeking verantwoordelijk. Je kunt niet eens direct bij Eva je vlucht wijzigen / aanpassen. Dat moet je allemaal via cheaptickets doen. Laat het een les zijn. Boek altijd direct bij de maatschappij. Dan had je niet eens PE kunnen kiezen. De 787 die vanaf 1 oktober vliegt heeft geen premium economie en dat was al heel lang bekend.
EVA air heeft dit verleden jaar bekend gemaakt, op hun eigen site, en de vermelding was dat er niet meer gevlogen zou worden met een B777 maar met een B787 . Ik heb geboekt direkt bij EVA geen premium dus dan maar Business class wel veel duurder maar wel veel beter.
Je kan nog wel Premium Economy boeken, maar dan moet je via London vliegen,
Bijna dezelfde vertrek en aankomst tijden, en op flightradar 24 kan je zien dat ze kort achter elkaar zitten.
Ik heb op 5 mei premium economy geboekt bij EVA-air met vertrek op 23 juli en terug 23 augustus.
Geen enkel probleem. Zoals al eerder gemeld, boek bij de maatschappij en niet via een tussenpersoon.
In 2020 ook direct geboekt bij EVA-air maar door corona is die vlucht door EVA geannuleerd. Zonder problemen binnen no-time mijn geld terug.
Beste Dirk,
Je kan wel boos zijn op EVAAIR, maar die hebben in April al laten weten, om de Boeing 777 te vervangen door een Boeing 787 ZONDER premium stoelen,
Ik denk dat je gewoon economie stoelen hebt betaald, daarom wil EVAAIR ook geen geld terug geven.
Iedereen zegt het al; waarom boek je niet rechtstreeks.
En ja, het is heel jammer, dat er in die Boeing 787 geen premium stoelen staan, in de Boeing 777 stonden er 64 en altijd vol.
Ik denk dat EVAAIR geen enkele blaam kan worden aangerekend, maar die ticket boer, zeer zeker wel.
Het mag wel duidelijk zijn dat cheaptickets zelf de vergoeding zal moeten doen en niet de vliegmaatschappij. Dus ga daar uw gelijk halen. Ik heb jaren lang met EVA air gevlogen en ben zeer te spreken over hun service.
Voordien boekte ik ook mijn vluchten met een reisbureau en met name 333 travel. Ook daar heb ik goede ervaringen mee. We gingen met het gezin, waaronder meerdere kinderen en kleinkinderen naar Thailand en hadden aanvankelijk geboekt bij 333 travel echter door omstandigheden is de vakantie kort voor vertrek een week opgeschoven, waardoor en problemen ontstonden op de terug vlucht naar Nederland. Het jongste kleinkind vloog heen op 3 jarige leeftijd en terug net een dag (feitelijk een paar uren want we vlogen midden in de nacht) vier jaar geworden. We vlogen met China air en we moesten een enkele reis economie betalen voor hem anders mocht hij niet mee. Toen ter tijd was dit 1650 euro, een bedrag met natte vingerwerk opgeëist, want men kon ons geen tarievenlijst tonen en we moesten maar aannemen dat dit wel redelijk was of via een andere vliegmaatschappij gaan boeken, als dit goedkoper kon voor hem. Een onbegrijpelijk voorstel van China air grondpersoneel. Alsof je je kleinkind alleen laat vliegen. Ik kan mij er nog kwaad om maken. 333 travel was op dat moment niet bereikbaar, maar bij terugkomst in Nederland kregen we gelijk antwoord en binnen drie dagen was het hele bedrag aan ons vergoed door 333 travel. Zij hadden geen rekening gehouden met het leeftijdsverschil en waren derhalve in gebreken. Geen onvertogen woord door dit reisbureau in onze richting, want wij hadden ook zitten slapen natuurlijk.
Van de bekende, echte, reisbureaus (333 travel, Bangkok Manilla Air etc) zou ik niet minder verwachten dan dat ze daadwerkelijk service bieden en niet onredelijk zijn bij problemen. Wie niet direct bij een vliegtuigmaatschappij boekt zou ik dus naar dat soort echte reisbureaus wijzen.
Maar de online ticketboeren zeker niet, die bieden tickets aan met 1001 maatschappijen naar ale uithoeken van de wereld, geregeld via computer netwerken want het mag niks kosten. Goedkoop is het credo bij die online boeren zoals cheaptickets, onegate etc want dan kunnen ze voor minder een ticket aanbieden. Scheelt de koper een paar tientjes maar bij problemen blijkt maar weer: goedkoop is duurkoop. Reeds bij aanvang van het Covid gebeuren in 2020 konden we allemaal zien waarom een ticket kopen bij zo’n ticketboer niet aan bevelen is.
Spijtig voor Dirk natuurlijk, maar had hij direct bij Eva of eventueel bij een gerenommeerd echt reisbureau de tickets gekocht ipv de beruchte online ticketboertjes, dan had hen dit gedoe niet overkomen. Ik hoop dat Dirk er uitkomt met Cheaptickets en zijn lessen trekt.
Eva air vliegtniet meer de 777 naar Nederland.
Nu vliegen ze met de dreamliner en die is kleiner
Bij ons gold dit ook alleen voor de terugreis heen nog 777 maar hebben ge upgrade heen en terug
Nu business zitten nu in bangkok heen was heerlijk wat een luxe
Ik had in maart rechtstreeks een Premium economy ticket geboekt bij Eva en zou 1 oktober gaan vliegen. Eva zou vanaf het winterseizoen niet meer met de 777 gaan vliegen, dus was ik net op tijd.
Eva heeft ergens in juli besloten om eerder te stoppen met de 777, namelijk vanaf 30 september, Ik heb keurig een mail gehad, en heb mijn vlucht een paar dagen naar voren gehaald om toch nog Premium economy te kunnen gaan vliegen.
Jammer, maar ze hebben het echt keurig opgelost hoor. Ook ik boek altijd rechtstreeks, Eva air is voor mij nummer 1 om mee te vliegen.
Beste Dick!
Ik kan begrijpen dat je je een beetje genomen voelt. Maar de schuld ligt niet bij EVA, maar bij Cheaptickets. Als Cheaptickets blijft weigeren, dan helpt misschien om EVA netjes en beleefd te vragen of zij wat kunnen betekenen. Ik heb zo’n 2 jaar terug via D-Reizen een ticket EVA geboekt. Nou, iedereen weet dat destijds alle vluchten werden geannuleerd (Corona) en ik dus refund van D-Reizen moest krijgen. Deze weigerde en dankzij heel fijne hulp van EVA, heb ik uiteindelijk alles terug gekregen ondanks dat D-Reizen toen ook nog failliet is gegaan. Nee, voor mij is er maar één maatschappij waarmee ik ook nu weer over een maand naar BKK vlieg…EVA…en gewoon Economy.
Haki