Het leven van Charly zit gelukkig vol prettige verrassingen (helaas soms ook minder prettige). Tot een aantal jaren geleden had hij nooit durven voorspellen dat hij de rest van zijn leven in Thailand zou gaan doorbrengen. Inmiddels woont hij echter al een tijdje in Thailand en de laatste jaren dichtbij Udonthani. In aanvulling op zijn reisverslag in de vorige aflevering, nu een ervaring die hij op deed tijdens zijn verblijf in Nederland.
Tijdens een vakantie met mijn vriendin Toei in Nederland, heb ik een retirement visum O-A aangevraagd bij de Thaise ambassade in Den Haag. Ik wil hier graag mijn ervaringen delen.
Niet gehinderd door veel kennis over dit onderwerp, ging ik vol goede moed naar de Thaise ambassade in Den Haag. Ik had bij me:
- een ingevuld “Application for Visa” formulier
- mijn paspoort
- drie pasfoto’
- maandspecificaties van mijn inkomen over de laatste drie maanden
- bankafschriften waarop de ontvangst van deze maandinkomens te zien zijn
Bij de Thaise ambassade werd meewarig naar deze documenten gekeken en werd mij verteld dat dit absoluut onvoldoende was. Ze gaven mij een formulier waarop precies stond welke documenten vereist zijn om in aanmerking te komen voor een non-retirement visum O – A.
Ik geef hieronder een weergave van dit formulier (let op, dit was in oktober 2015):
www.immigration.go.th (Thailand)
Nederlanders vanaf 50 jaar oud, die langer in Thailand willen verblijven, moeten
een non-immigrant visum O – A aanvragen.
Non-immigrant visum O kost 60 euro (single entry),
Non-immigrant visum O – A (mulitple entry) kost 150 euro.
Benodigde documenten:
- Verklaring Omtrent het Gedrag van het Ministerie van Justitie (twee talig, Nederlands en Engels).
- Pensioen papieren (of ander inkomen), met inkomensverklaring per maand of per jaar (tweetalig, Nederlands en Engels). Minimumeis hierbij is een inkomen van 800.000 baht per jaar of 65.000 baht per maand.
- Gezondheidsverklaring (Health certificate), twee talig (Nederlands en Engels).
- Uittreksel uit het geboorteregister (Birth registration) van de gemeente waar je geboren bent (twee talig, Nederlands en Engels.
- Uittreksel uit het bevolkingsregister (Population registration) van de gemeente waar je bent ingeschreven (twee talig, Nederlands en Engels).
- Eventueel een verklaring van huwelijk (Mariage registration) van de gemeente waar je bent ingeschreven (twee talig, Nederlands en Engels).
- Geldig paspoort
- 2 pasfoto’ s
- Volledig ingevuld formulier “Application for Visa”
- Kopie reservering vliegticket naar Bangkok
- Reis- en ongevallenverzekering
NB: de punten 7 tot en met 11 staan niet op dat formulier, maar het is handig om ook die documenten bij je te hebben. Zonder 7, 8 en 9 wordt de aanvraag absoluut niet in behandeling genomen. De punten 10 en 11 zijn, denk ik, niet echt verplicht. Maar het is absoluut een pre als je die documenten ook kan laten zien.
Legalisatie:
- Ten eerste door het Ministerie van Buitenlandse Zaken
Adres: Bezuidenhoutseweg 67, Den Haag (naast het Centraal Station)
Open: 09.30 – 11.30 uur
Kosten: 10 euro per legalisatie
- Vervolgens (na 1.) door de Thaise ambassade
Adres: Laan Copes van Cattenburch 123, 2585 EZ Den Haag
Kosten: 15 euro per legalisatie
Punt 1, 5 en 6 kun je aanvragen bij de gemeente waar je bent ingeschreven.
De aanvraag voor punt 1 stuurt de gemeente door naar het Ministerie van Justitie. Na verloop van ongeveer tien dagen ontvang je de Verklaring Omtrent het Gedrag op je huisadres.
De punten 5 en 6 kun je direct mee krijgen. Voor alle documenten zijn leges kosten verschuldigd.
Punt 4 dien je aan te vragen in je geboorteplaats. Let op: dit kan soms twee weken in beslag nemen.
Voor punt 3 geeft de Thaise ambassade je een standaardformulier mee, “Medical Certificate” geheten.
In dit formulier verklaart de arts die het document ondertekent, dat hij je heeft onderzocht en dat je vrij bent van de volgende ziektes:
- Leprosy
- Tuberculosis
- Elephantiasis
- Drug addiction
- Third step of syphilis
en dat je in een goede lichamelijke en mentale conditie bent.
Het eenvoudigste is om dit formulier te laten tekenen door je huisarts. Hij moet dan ook zijn BIG-nummer (medical license number) op het formulier invullen. Als alles is ingevuld en ondertekent, met dit formulier naar het Ministerie van Volksgezondheid gaan (CIBG). Daar wordt het formulier gelegaliseerd, op basis van het BIG-nummer.
CIBG vind je op de Wijnhaven 16 in Den Haag (Muzetoren). Dit is vrij lastig te vinden. Het kantoor zit vlak naast de tunnel ingang van de trams (Centraal Station).
Punt 2 kan heel eenvoudig zijn, maar ook buitengewoon gecompliceerd.
Voor je AOW-uitkering neem je contact op met de SVB in Leiden. Leg uit dat je een inkomensverklaring nodig hebt voor de aanvraag van een visum. De verklaring moet in het Engels zijn opgesteld en voorzien zijn van een zogenaamde “natte” handtekening. Verklaring per post laten versturen naar je huisadres.
Bij alle overige inkomsten, dus buiten de SVB, moet een in het Engels opgestelde inkomensverklaring van je (ex) werkgever/pensioenfonds via de Kamer van Koophandel worden gelegaliseerd.
De inkomensverklaring moet zijn ondertekend door daartoe bevoegde functionarissen, die ook als zodanig zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (Handelsregister). De inkomensverklaring moet voorzien zijn van een “natte” handtekening. Dit betekent dat het een originele verklaring moet zijn met de echte handtekening, dus geen kopie.
Over de laatste alinea even mijn ervaring. Ik had mijn voormalige werkgever verzocht om een getekende inkomensverklaring in het Engels en verzocht om die ter legalisering op te sturen naar de Kamer van Koophandel in Amsterdam, afdeling exportdocumentatie. Bij de KvK Amsterdam had ik die informatie telefonisch door gekregen.
Na een aantal dagen bij de KvK Amsterdam geïnformeerd of de inkomensverklaring was ontvangen, maar helaas niets. Na verloop van tijd werd wel duidelijk dat het document “verdwaald” was bij de KvK. Ik kreeg het advies van de KvK om de verklaring maar opnieuw op te vragen, maar dat die verklaring wel door twee bevoegde functionarissen moest worden ondertekend. Dat had men voor mij uitgezocht in de statuten van het pensioenfonds van mijn voormalige werkgever. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de opnieuw opgestelde inkomensverklaring, nu getekend door twee statutair bevoegde functionarissen, naar mijn huisadres laten opsturen. Na ontvangst gelijk dezelfde dag telefonisch een afspraak gemaakt met de KvK Amsterdam en op de trein gestapt naar Amsterdam. Bij de Kvk Amsterdam was ik in tien minuten weer buiten, met het legalisatie stempel en de handtekening van een medewerker van de KvK.
Samenvattend:
Een inkomensverklaring van de SVB behoeft geen verdere legalisatie bij de KvK, in tegenstelling dus tot alle overige inkomsten verklaringen, die moeten worden gelegaliseerd door de KvK waar de uitkerende instantie is ingeschreven.
Extra verwarrend: bij telefonische navraag bij de KvK in Den Haag werd mij verteld dat de KvK Den Haag daar al een paar jaar niet meer aan meewerkt. Vreemde zaak, want het Ministerie van Buitenlandse Zaken accepteert geen inkomensverklaringen zonder KvK legalisatie (behalve dan die van de SVB). De burger wordt hierdoor dus gewoon van het kastje naar de muur gestuurd.
Na het verzamelen van alle documenten, zoals genoemd onder punt 1 tot en met 6, naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag om alle documenten daar te laten legaliseren Tweede verdieping. De loketten gaan om 09.30 open. Mijn advies is ervoor te zorgen dat je er voor 08.45 bent. Na die tijd kan het aardig druk worden. Als je er op tijd bent, ben je waarschijnlijk binnen een uur geholpen en heb je alle legalisaties op zak en ben je 10 euro per gelegaliseerd document armer.
Met alle gelegaliseerde documenten, plus paspoort, pasfoto’ s en ingevuld formulier “Application for Visa” naar de Thaise ambassade, eveneens in Den Haag. De ambassade is tot 11.30 open, dus dat moet lukken op dezelfde dag. Indien de ambassade medewerker alle documenten heeft gecontroleerd (op compleetheid en op alle vereiste legalisaties) zal hij je paspoort innemen en de betaling van de legalisaties (15 euro per legalisatie) en de betaling voor het visum O – A (150 euro) in ontvangst nemen. Alles contant. Pinnen is niet mogelijk. Je krijgt een nummertje mee dat je bij het afhalen van het paspoort moet tonen. De datum waarop je je paspoort met visum stempel kunt afhalen krijg je, met het nummertje, mee.
Meestal is die datum ongeveer een week na inlevering van alle documenten.
Een non-immigrant visum O – A is, indien eenmaal gerealiseerd, buitengewoon handig als je in Thailand bent. Geen gezeur met border runs en dergelijke. Wel natuurlijk de 90 dagen melding.
Zorg dat je op een Thaise bankrekening, op jouw naam gesteld, minimaal 800.000 baht hebt staan (in geval gehuwd met een Thaise onderdaan minimaal 400.000 baht).
Eenmaal per jaar een nieuw jaarvisum aanvragen bij immigration, ongeveer een maand voor dat je lopende visum afloopt. Hierbij heb je een verklaring van je bank nodig, waarin de bank verklaart dat je bij hen een bankrekening hebt lopen, op jouw naam, met het saldo van die bankrekening. De verklaring van je bank moet dezelfde datum hebben als de datum waarop je immigration bezoekt.
Zoals gezegd, deze aanvraagprocedure heb ik gedaan in 2015. Ik heb niet de indruk dat er in de opzet iets is gewijzigd, maar misschien dat Ronny daar nog een aanvulling/correctie op kan geven?
Ingezonden door Charly
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- In memoriam10 november 2024In memoriam: Charly (Leo) – Een bevlogen schrijver voor Thailandblog
- Leven in Thailand16 november 2020Toelichting op een Health Check Up – Deel 1
- Leven in Thailand9 november 2020Aanvraag vrijstelling loonbelasting en sociale premies 2020
- Leven in Thailand1 november 2020Sport kijken in Thailand
“Nederlanders vanaf 50 jaar oud, die langer in Thailand willen verblijven, moeten
een non-immigrant visum O – A aanvragen.”
Voor veel mensen is aanvragen van een noin-immigrant O visum handiger. Veel minder papierwerk vereist, en ook met een O kun je in Thailand ter plekke een verlening van verblijf (extension of stay) aanvragen.
Helemaal mee eens. Non o voor drie maanden en dan een jaarextentie aanvragen. Veel een oudiger en goedkoper.
Zo is dat, ik heb Non 0 in Amsterdam aangevraagd en een jaarextentie in Thailand, gaat prima.
Er is wel verschil tussen de emegratiekantoren hier maar dat kun je dan navragen. Er zijn ook organisaties die het voor jou kunnen verzorgen. Kost wat geld maar je bent dan goed geholpen.
Zo deed ik het in ieder geval. Non-immigrant O en extension of stay for retirement.
Ik vraag ieder jaar mijn Non imm O aan in den Haag en wordt daar prima en aardig geholpen.
Buitenlandse Zaken is verhuisd naar de Rijnstraat 8 2515XP Den Haag.
Is ook makkelijker geworden om binnen te komen, niet meer door de poortjes, de loketten zijn in de hal.
Non imm O wordt uitsluitend voor 3 maanden verstrekt, als je multiple wilt moet je aantonen dat je daadwerkelijk een pensioen ontvangt. Als financieel onafhankelijke Ex-ZZP-er van 62 vis je dus lelijk achter het net, dan.
Elke ambassade heeft ook hier zijn eigen regeltjes weer over de te leveren formulieren.
Dacht dat ze voor de Thaise ambassade in België niet moeten gelegaliseerd zijn, maar dat kan ondertussen ook weer anders zijn.
Wel staat er daar dan weer dat er een bankbedrag van 800 000 Baht EN een inkomen van 65000 Baht moet voorgelegd worden.
Typefout of onredelijke eisen ? Denk eerder het laatste want “AND” staat duidelijk in hoofdletters.
https://www.thaiembassy.be/visa/
Denk dat het aanvragen van een Non-immigrant “O” inderdaad een pak eenvoudiger en stukken goedkoper is.
Bovendien kan je zulk Non-immigrant “O” ook in andere Thaise ambassades verkrijgen, alhoewel dan dikwijls beperkt tot Single entry, maar dat is op zich geen probleem als je daarna toch een jaarverlenging neemt.
Zo kan je dit bijvoorbeeld ook in Vientiane (enkel Single entry) en Savannakhet bekomen. Zelfs Multiple entry bij die laatste als je getrouwd bent met een Thaise en hoef je in dat geval zelfs geen financiële bewijzen voor te leggen.
Tenminste, dat beweren de rapporten toch van mensen die er geweest zijn…..
Wat de financiële kant van de verlenging betreft hebt je drie mogelijkheden :
1. Een bankbedrag van minstens 800 000 Baht (Retirement) of minstens 400 000 Baht (Thai women).
Eerste aanvraag minstens 2 maanden op de bank, vervolgaanvragen minstens 3 maanden op de bank.
OF
2. Een maandelijks inkomen (niet een gemiddeld inkomen) van minstens 65 000 Baht (retirement),
minstens 40 000 Baht (Thai women).
OF
3. Een combinatie van inkomen en een bankbedrag dat samen op jaarbasis 800 000 Baht moet bedragen.
Deze methode kan alleen bij aanvragen op basis van “Retirement”.
Kan dus niet voor een verlenging op basis van “Thai women”
Anders mooi neergeschreven, alhoewel ik denk dat het veel kandidaten zal afschrikken als ze dit alles lezen. 😉
Er is nog een 4e mogelijkheid. Je laat het doen door 1 van de vele agentschappen en kost je Bht 25,000-. Alleen paspoort met foto en thuis zitten, verder niks.
Neen dat is geen vierde mogelijkheid, want illegaal en vooral dom om dat te betalen.
Ik mis in het rijtje dat Charly opsomt het Personal Data form, maar wel documenten die niet gevraagd worden in Den Haag, maar dat terzijde.
Ik lees wel vaker of Retirement visum of Marriage visum, maar op de visum sticker in het paspoort is dit niet te zien? Hoe weet je nu wat je hebt gekregen en hoe je moet verlengen, of mag je dat zelf kiezen bij extension aanvraag?
De basis waarop je een visum of verlenging aanvraagt (Thai marriage, retirement, etc…) is enkel van belang bij de aanvraag.
Dat zal ook bepalen welke bewijzen je dient voor te leggen.
Op het visum zal je die reden zelden terugvinden, alhoewel het door sommige ambassades er wel eens wordt bijgeschreven of gestempeld, maar onbelangrijk voor het vervolg.
Trouwens, immigratie kan dat ook eenvoudig opvragen door je visumnummer in te tikken als ze dat willen.
Verlenging vragen nadien kan op gelijk welke basis en hoeft niet dezelfde te zijn als de basis waarop je het visum kreeg.
In tegenstelling met het visum, zal men bij een verlenging wel steeds vermelden op welke basis de verlenging werd verkregen.
Je mag trouwens elk jaar van basis veranderen als je dat wil, alhoewel de meeste wel bij hetzelfde zullen blijven. Het ene jaar mag je bijvoorbeeld op basis van “Retirement”, het andere jaar mag je best op basis van “Thai Marriage” vragen. Zolang je maar aan de voorwaarde van de verlenging voldoet is het goed.
Zelf ben ik zo gestart in Antwerpen met een Non-immigrant O visum op basis van “Thai marriage”.
Mijn verlengingen vraag ik echter op basis van “Retirement”, omdat dit sneller gaat en veel minder papierwerk vraagt.
Zou ik op een bepaald moment niet meer aan de financiële eisen van een “Retirement” verlenging kunnen voldoen, kan ik gewoon omschakelen naar een “Thai women” verlenging .
Ook mag je trouwens elk jaar veranderen van financieel bewijs. Het ene jaar mag dat bijvoorbeeld een bankbedrag zijn, het andere jaar een inkomen. Zolang je maar voldoet aan de eisen.
Bedankt voor je heldere uitleg Ron!
Mijn vrouw en ik hebben op basis van mij een OA visum. We gaan dit eind van het jaar verlengen. Hiervoor hebben we de benodigde 800.000 op de bank staan. Ik hoorde dat je mogelijk ook een trouwakte moet overleggen… Is dit inderdaad zo..?
Is je vrouw thais?
Nee, Nederlands..
Als je vrouw als je “Dependent” de verlenging wil bekomen zal je een bewijs moeten voorleggen dat jullie officieel getrouwd zijn.
Best vraag je in je immigratiekantoor vooraf of dit dan ook moet vertaald en/of gelegaliseerd zijn.
Let op, want ik hoor wel eens dat sommige immigratiekantoren hier wel eens moeilijk over doen.
Ga daar dus vooraf langs om hierover informatie in te winnen.
Dank je voor je antwoord..en advies. Volgende week naar de immigratie voor de 90 dagen… dus vragen we e.e.a. hgelijk even na.. Dank je
Beste Ronny,
Allereerst hartelijk dank voor uw inbreng in dit thema. Erg informatief en zonder (voor)oordelen…
Vraag : Aangezien in dichter bij Antwerpen woon (Breda, Nederland) is het als Nederlander dan mogelijk ook aldaar bij het Thaise Consulaat de Non-Immigrant O aan te vragen ?
Overigens… ik zag op de website van het Antwerpse consulaat dat het bij de financiële eisen bij O-A daar wel “OF” is ! en niet “EN” zoals bij de Brusselse Thaise ambassade. (http://www.thaiconsulate.be/?p=regelgeving.htm&afdeling=nl) .
Dat België zelfs op dit niveau verdeeld is…
Ik weet dat Nederlanders vroeger naar Antwerpen gingen om daar hun Non*-immigrant “O” aan te vragen en het daar ook zonder probleem kregen.
Echter, de laatste jaren is er ook daar wel een en ander veranderd heb ik vernomen, waardoor ze enkel nog Non-immigrant “O” Single entry uitgeven of enkel nog aan getrouwde met een Thai dacht ik.
Best advies dat ik je kan geven is om een mail naar het consulaat te sturen, of zelfs te telefoneren en de vraag te stellen en dan ook welke bewijzen je precies dient voor te leggen. Zo ben je zeker.
Ik wil je niet naar Antwerpen sturen op basis van info waar ik niet zeker van ben en dat je daar dan nutteloos of met onvoldoende bewijzen aankomt.
Royal Thai Honorary Consulate Antwerp –
Tel:+32 0495/22.99.00
[email protected]
Trouwens, het consulaat geeft geen Non-immigrant “O-A” visums meer uit. Deden ze jaren geleden wel, maar dat kan nu enkel nog via de ambassade volgens mij.
Non-immigrant “O” visums wel.
Wat de financiële eisen betreft zijn de bedragen trouwens ook afwijkend, maar dat heeft eerder een Thaise dan Belgische oorzaak. 😉
Beste RonnyLatPraho, mijn man en ik willen van 1 dec tot 28 feb19, dat zijn dus 89 dagen, naar Thailand voor familiebezoek. Hij wil een toeristenvisum aanvragen, maar ik meen dat een Non Immigrant O slimmer is, want 90 dagen verblijf zonder het land uit. Nu lees ik in jouw dossier dat mijn man een “kopie van recente inkomstengegevens” (=laatste 2 maanden) nodig heeft bij de aanvraag. Het is zo dat wij internetbankieren en geen papieren bankafschriften meer thuis gestuurd krijgen. Is printen van de van de bankgegevens voldoende? Met dank, NokNoi
Dank je wel voor deze uitgebreide beschrijving.
Beste Jos
Ook ik had dit willen doen voor dit jaar, echter als ik het me nog goed herinner stelden zij toen wel hogere inkomens eisen als dat u hier aangeeft namelijk €1250,- per maand plus nog een reisplan met de in- en uitgangs data.En een Engelstalige verklaring, waarom men meerdere entry’s aanvraagt.
Ik spreek van eind 2017 dat ik op hun website gekeken heb. Misschien is het een en ander veranderd.
groet George
Ik vind het ook een heel ingewikkeld verhaal dat non-immigrant O-A en helemaal niet nodig. Toen ik in 2016 naar Thailand wilde verhuizen heb ik de voorwaarden van beide visa goed doorgelezen en het was snel duidelijk. Non-immigrant O is voldoende. Weinig paperassen, geen gezondheidsverklaring en andere onzin. Na drie maanden in Thailand een zogenaamde ‘extension of stay’ aanvragen en klaar is Kees. Mits je voldoende inkomen aantoont uiteraard.
Dit voor de toekomstige migranten. Laat je niet gek maken met de zogenaamde voordelen van non-immigrant O-A!
Ik verleng ieder jaar mijn OA visum in Jomtien. Het attest omtrent de 800.000 baht haal ik steeds de dag voor ik naar immigratie ga voor de extension.
Dus dat je naar immigratie moet dezelfde dag van je attest van de bank heb ik nooit zo ervaren. Mij werd steeds verteld dat het niet ouder mag zijn dan 3 dagen.
Nu is het niet onmogelijk dat zoals in vele gevallen ieder immigratie kantoor hierover zijn eigen regeltjes hanteert.
Je zal wel bedoelen dat je de verblijfsperiode verlengd.
Je O-A visum kan je niet verlengen.
Meestal mag de bankbrief wel 1 of 2 dagen oud zijn.
Een uittreksel van je bankboekje moet meestal wel van dezelfde dag zijn.
Maar de lokake regeltjes kunnen inderdaad wel verschillen.
” Een non-immigrant visum O – A is, indien eenmaal gerealiseerd, buitengewoon handig als je in Thailand bent. Geen gezeur met border runs en dergelijke. ”
Dit behoeft enige aanvulling, in de documentatie van de Ambassade in Den Haag stond dat jaarverlenging van de verblijfsperiode gedaan kon worden bij Immigration, of dat er nog in staat weet ik niet.
Zoja, dit is niet correct.
LET OP, hierover wordt niets gezegd in de documentatie van de Ambassade en niet in het vorenstaande.
Met O-A, wat ook altijd Multiple is, krijg je bij binnenkomst In Thailand een VERBLIJFSPERIODE van 1 jaar, ingaande op de datum van binnenkomst.
Voor het einde van de GELDIGHEIDSPERIODE van je O-A Visa, wat dus eerder zal liggen dan je binnenkomstdatum, moet je eenmalig en TIJDIG even de grens over en krijg je aldaar opnieuw een verblijfsperiode van 1 jaar.
Daarna verleng je de verblijfsperiode bij Immigration voor 1 jaar.
Het is maar dat je het weet.
NicoB
Dat is niet overal zo hoor.
Vele zullen ook de verlenging toestaan, zelfs als de geldigheidsperiode van het visum nog niet verlopen is.
Maar sommige eisen inderdaad dat je eerst je visum opgebruikt als je er nog entries kan mee maken.
Indien je met zo een immigratie te maken hebt doe je gewoon nog even een borderrun, of je doet de aanvraag van je jaarverlenging nadat de geldigheidsperiode van je visum is verlopen. Wel kijken dat je verblijfsperiode dan ook niet verloopt natuurlijk.
Volgens mij is de verblijfsperiode bij binnenkomst 3 maanden daarom is het ook een multyple entry.
Dan moet je iedere 3 maanden even de grens over tenzij je een thai wife visum hebt dan hoef je je alleen te melden iedere 3 maanden.
Met een Non-immigrant O-A visum bekom je bij elke binnenkomst een verblijfsperiode van een jaar. Dit visum heeft ook een Multiple entry en de geldigheidsduur van het visum is een jaar. Als je het dus wat uitrekent en je maakt nog een borderrun net voor het verlopen van de geldigheidsperiode, kan je er in theorie bijna 2 jaar mee overbruggen. Borderrun(s) inbegrepen. Opletten, want na de geldigheidsperiode is ook de multiple entry vervallen. Verlaat je Thailand dan, denk dan ook aan een re-entry.
Bij ononderbroken verblijf van 90 dagen ook adres melden bij immigratie. En ook de daaropvolgende perioden van 90 dagen ononderbroken verblijf.
Dit in tegenstelling tot een Non-immigrant “O” Muliple entry. Daarmee bekom je bij binnenkomst een verblijfsperiode van 90 dagen. Niet 3 maanden. Je moet dan mintens elke 90 dagen een borderrun maken. Gezien het ook een geldigheidsperiode van een jaar heeft, kan je er in theorie 15 maand mee overbruggen, borderruns inbegrepen. Net voor het einde van de geldigheidsperiode ook hier nog een laatste borderrun maken dan.
Wat je schrijft over thai wife visum heeft hier helemaal niks mee te maken.
Iemand die een Non-immigrant O Multiple entry heeft bekomen, moet minstens om de 90 dagen Thailand verlaten, om door een nieuwe binnenkomst een nieuwe verblijfsperiode te activeren.
Enkek het type en categorie van visum zal bepalen welke verblijfsperiode je zal bekomen bij binnenkomst. Afhankelijk van die periode zal je dan voor het einde van die verblijfsperiode een borderrun moeten uitvoeren als je langer wil blijven. Of je al dan niet getrouwd bent maakt hier helemaal niets uit.
De reden (o.a. getrouwd met een Thai, retired,…) is waarom een bepaald visum is uitgereikt, en is alleen van belang bij de aanvraag.
Iedereen die 90 dagen ononderbroken in Thailand verblijft moet elke 90 dagen zijn adres melden. De basis waarop hij in Thailand verblijft en of hij getrouwd is of niet, speelt geen enkele rol. De duur van zijn verblijf in Thailand wel.
Dit betreft natuurlijk allemaal visumhouders of houders van verlengingen. Niet voor Permanent Residents.
Nico B, dit is gewoon pertinent niet waar. Ik ben de afgelopen jaren niet een maal Thailand uit geweest en heb ieder jaar gewoon weer een visum gekregen, bij immigration, voor wederom een jaar.
Dus hier aub geen onzin verkopen.
Groeten,
Charly
Je krijgt geen nieuw visum, je krijgt een verlenging. Zoals je zelf schrijft: ‘dus hier aub geen onzin verkopen’.
Bij immigratie krijg je geen visum maar een verlenging van je verblijfsvergunning. Je hebt het dus over iets anders als Nico B.
Charly,
Ik begrijp wat NicoB wil zeggen, en inderdaad, sommige immigratiekantoren willen geen verlenging toestaan indien de mogelijkheden van het visum niet volledig zijn opgebruikt.
Dat dit dus pertinent onwaar of onzin is, is dan ook niet juist.
Je moet dan, van dat immigratiekantoor, eerst de mogelijkheden van het visum volledig opgebruiken. Dit wil zeggen “borderruns” maken tot het niet meer kan en dan willen ze pas een verlenging toestaan van de laatst bekomen verblijfsperiode.
Ik dacht trouwens, en als ik het mij goed herinner, dat hij dit zoveel jaren terug ook zelf heeft mogen ervaren toen hij zelf een Non-immigrant O-A visum had.
Maar zoiets wordt dan niet alleen door die immigratiekantoren toegepast op Non-immigrant O-A visums, maar voor alle Multiple entry visums. Zijn weer van die lokale regeltjes. Eigenlijk onterecht maar tja….
Ik wil vooral nog eens duidelijk maken dat dit niet overal zo is. De meeste immigratiekantoren zullen de verlenging gewoon toestaan, zelfs als de geldigheidsperiode van het visum nog niet verlopen is en je er nog “borderruns” kan mee uitvoeren.
Of ze zeggen het je gewoon ter info dat “borderruns” ook nog tot de mogelijkheid behoren en je dan later alsnog kan verlengen. Ze laten je in dat geval de keuze.
Toch nog even.
Je hebt elk jaar je verblijfsperiode, initieel bekomen met je Non-immigrant O-A, verlengd voor een jaar bedoel je.
Je hebt niet elk jaar een nieuw visum gekregen bij immigratie, of je visum verlengd zoals vele andere ook soms schrijven. 😉
Ik citeer: ” Ik dacht trouwens, en als ik het mij goed herinner, dat hij dit zoveel jaren terug ook zelf heeft mogen ervaren toen hij zelf een Non-immigrant O-A visum had. ”
Wat heerlijk en scherp toch weer dat geheugen van je RonnyLatPhrao,
Het is zoals je hierboven zegt, mijn immigratiekantoor stond geen verlenging toe omdat ik een ” speciaal “, O-A visa had en weigerde pertinent om te verlengen, moest eerst de mogelijkheid gebruiken om, gratis, te verlengen door een borderrun te maken en daarna, een jaar later terug komen voor een nieuwe verlenging.
Groet.
NicoB
Beste Charly, zo’n onzin is het niet, alleen niet helemaal volledig:
Ers is sprake van 2 afzonderlijke termijnen!
Bij de afgifte van het (eerste) O/A visum staat op het visum een soort van “houdbaarheidsdatum” (“enter before”) Dat is een periode van 1 jaar, naar eigen keuze met single of multiple entry.
Als je binnen dat eerste jaar Thailand binnenkomt, dan start de verblijftermijn van 1 jaar. Dat is dus een geheel andere termijn. (Die eindigt dus meestal na de houdbaarheidsdatum.) Dat staat ook keurig vermeld op het aankomst-stempel dat je bij aankomst krijgt. Uiteraard start dan ook de 90 dagen meldingsplicht.
Ga je nu binnen dat eerste jaar weer de grens over en je keert vóór de houdbaarheidsdatum weer terug in Thailand, dan start de verblijftermijn van 1 jaar weer opnieuw op de datum van de nieuwe aankomst. (ik spreek uit ervaring want ik ben in het eerste jaar 3x terug geweest in NL)
De eerste verlenging (de “extension”, weer een andere item) moet dus geschieden vóór de datum van het laatste stempel van binnenkomst.
Er zit echter wel een enorme cobra onder het gras: Het recht van multiple entry is alleen geldig in de periode tot de houdbaarheidsdatum van het visum en wordt dus niet verlengd door een aankomststempel! Ga je dus vóór het verstrijken van de houdbaarheidsdatum van het “eerste” visum Thailand uit en je keert ná de houdbaarheidsdatum terug, dan moet je wel zorgen dat je een “re-entry permit” hebt. Die kan je bij immigratie krijgen of op het vliegveld. Persoonlijk kies ik voor tijdige aanvraag bij immigratie (tegelijk met de 90 dagen controle), want op het vliegveld kan het druk zijn en je zou toch niet je vlucht willen missen. De re-entry permit kan ook naar keuze single of multiple. Even rekenen wat het voordeligst is al naar gelang de geplande reizen.
Heb je géén re-entry permit, dan ben je de klos en krijg je het gebruikelijke 30 dagen visum dat iedere toerist krijgt. En, discussie is uitgesloten. Dan kan je dus alles vanaf het begin (met alle nieuwe formulieren, documenten en legalisaties) opnieuw starten.
Bij iedere terugkeer in Thailand start de 90 dagen controle vanaf de datum van het aankomststempel. Dus, binnen een 90 dagen periode vertrekken en na de periode weer aankomen is geen enkel probleem, de nieuwe 90 dagen beginnen bij de laatste aankomst, zolang het visum of de extension daarvan maar geldig is.. (de reisperiode is immers eenvoudig door immigratie te checken aan de hand van de in- en outstempels)
Ik heb hier wel gelezen dat men zich na terugkeer in Thailand altijd binnen 48 zou moeten melden bij immigratie. Ik heb dat expliciet nagevraagd bij Immigratie Khon Kaen en daar is mij verzekerd dat daar geen sprake van is. Gewoon 90 dagen na laatste binnenkomst. Het enige verschil is dat je bij de 90 dagen controle een briefje meekrijgt met de volgende verschijndatum. Die krijg je op het vliegveld niet, dus dan moet je wel zelf rekenen. Let wel op dat 90 dagen niet hetzelfde is als 3 maanden (een veel gemaakte “vergissing”). Ik heb mijn hele werkzame leven in de rechtspraktijk gewerkt en ik heb een gouden tip: Ga niet zitten rekenen met maandagen etc. Pak de kalender en ga tellen, te beginnen bij de dag ná de aankomststempel en dan gewoon 90 dagen tellen. De 90e dag is je láátste dag voor de melding bij immigratie. In de Nederlandse wetgeving geldt dat, als dat een zaterdag,zondag of feestdag is, de termijn een dag opschuift. Een 90 dagen termijn die afloopt op een zaterdag zou dan verschuiven naar de maandag daarop. In Thailand zou ik het risico niet nemen en de vrijdag ervóór gaan. Als je je aan de regels van het spel houdt en vriendelijk bij immigratie binnenstapt, dan word je heel goed en vriendelijk geholpen. Ga niet de betweter uithangen, want dat verlies je altijd.
Oh ja, nog 2 tips: Bij het aanvragen van het visum in Den Haag moet je 3 aanvraagformulieren met de hand invullen. Gezien het gepriegel op de beperkte ruimte dacht ik slim te zijn en één formulier in te vullen, dat 2x te kopiëren en vervolgens ieder exemplaar apart te tekenen. Nee, daar trappen ze niet in, écht 3x met de hand invullen.
Voorts: de legalisatie van de gezondheidsverklaring door het BIG-kantoor moet daarna ook weer worden gelegaliseerd door Buitenlandse Zaken. Kwestie van plannen, beide adressen zijn op loopafstand van elkaar en vlakbij het station Den Haag Centraal.
Doe er je voordeel mee.
Toch wat opmerkingen
– Een visum heeft een geldigheidsperiode, geen houdbaarheidsdatum….
– Wat Khon Kaen zegt geldt niet voor gans Thailand. Sommige eisen die TM30 melding wel als je terugkeert uit het buitenland. Andere weer niet. Moet je lokaal eens navragen.
Het is trouwens binnen 24 uur ipv 48 uur.
– Wat de Nederlandse wetgeving zegt heeft geen enkele invloed op wat de Thaise immigratie wetgeving voorschrijft, maar het is in dit geval wel vergelijkbaar
Bij immigratie is het zo dat wanneer een einddatum van bijvoorbeeld een verlenging of melding (TM30) op een dag valt dat immigratie gesloten is (vb zondag, feestdag), je dat alsnog kan doen op de eerstvolgende werkdag/openingsdag van immigratie, zonder dat dit gevolgen heeft.
Wat echter de 90 dagen melding betreft, heb je een periode van 14 dagen voor tot 7 dagen na de 90ste dag de tijd om die melding te maken. Tijd genoeg me dunkt.
Voor de rest ben ik het wel met je eens.
Over een jaar hoop ik ook voor langere periodes in Thailand te kunnen verblijven.
Charly bedankt voor je uitgebreide beschrijving. Ik schrok er eerlijk gezegd van.
En bedankt voor de reacties.
Het is me nu allemaal een beetje duidelijker geworden.
ik vraag het al vele jaren aan via visumplus. probleemloos voor een net bedrag. Je krijgt dan een non O visum voor een jaar. Multiple als je wilt. Klein probleem: er staat niet op dat het voor retirement is. Maar heb bij openen van bankrekeningen, vier stuks bij verschillende banken in de afgelopen jaren vrij eenvoudig kunnen uitleggen dat het visum een visum voor retirement verkregen is.Alle banke accepteerden dat .
Uit wat ik hier boven lees herinner ik me weer mijn eigen verwarring toen ik een aantal jaren geleden voor een langere periode naar thailand ging. Ik zag door de bomen het bos niet meer van alle tegenstrijdige berichten en berichten die maar een klein beetje verschilden maar toch voldoende verwarring zaaiden. Daarom even kort het verschil tussen o en o-a.
O- A haal je zoals de topics hrijver uitlegde in nederland, is een hele omslachtige procedure. Voordeel va deze is dat als je nog terug gaat naar nederland dit visum eigenlijk twee jaar gebruikt kan worden de eerste keer. Daarna moet je jaarlijks een verblijfsverlenging aanvragen in thailand.
O visum is drie maanden geldig, simpel te verkrijgen op een ambassade buiten thailand. Eenmaal in thailand kun je dat visum telkens met een jaarextension verlengen in thailand. Mocht je nog naar nederland terug willen in die periode moet je een re entry vragen.
Ik heb destijds voor de laatste route gekozen, veel makkelijker dan een o-a aanvragen.
Niet helemaal juist, Ik heb al 6 jaar een Non imm O (multiple entry) op basis van huwelijk en kan tot bijna 15 maanden in TH verblijven (als ik dat wil). Wel iedere 90 dagen ff naar het buitenland, maar daar hoef in tegenstelling tot een visumrun geen overnachting bij te zijn. Net voor afloop nog ff naar het buitenland en dan mag je nog een keer 90 dagen blijven, dus een totaal van bijna 15 maanden.
Die laatste verblijfsperiode kan je, en als je vrouw in Thailand op een adres geregistreerd is, normaal dan nog eens met 60 dagen verlengd worden. 17 maanden dus, als je wil 😉
Nou wordt het toch weer verwarrend, we praten over verschillende dingen. Met een non o en jaarextensie hoef je niet elke drie maanden naar het buitenland. Wel elke 90 dagen melden mbij immigratie.
Jij hebt een non o multi entry en dan moet je wel elke drie maanden een borderrun doen. Als je de mogelijkheid hebt kun je mi dus beter een jaarextensie nemen.
Is mij veel te druk bij Immigration en omdat ik toch vaak genoeg in Nederland kom vraag ik mijn visum ieder jaar aan in Den Haag. Vind ik persoonlijk veel minder omslachtig en we komen vaak genoeg bij de familie, die op een steenworp afstand woont van de grens. Is een borderrun zo gemaakt.
Han,
Hangt er van af hoe dikwijls en hoe lang hij naar Thailand gaat.
Hou er rekening mee dat Multiple re-entry ook geld kosten. 3800 Baht. Bovendien hoeft hij, vooral financieel, in Thailand niks te bewijzen.
Langs de andere kant kosten borderruns ook geld indien hij die maakt.
Er valt over alles wel wat te zeggen, maar uiteindelijk moet ieder voor zichzelf uitmaken welk visum of verlenging het best bij zijn situatie past.
Zo is dat Ronny, ieder moet het visum nemen wat hem het best uitkomt. Het is alleen vaak verwarrend wat bij wat hoort omdat mennsoms antwoorden geeft op een reaktie vanneen ander soort visum.
Ik heb het hier boven over een non o met jaar extensie en daar komt een reaktie op over een non o multiple entry met norder runs. Verwarrend.
Hoezo is het nodig om met z’n allen re reageren op een persoonlijk verhaal rondom een visumaanvraag. Zoals Ronny zelf al zegt: ieder vraagt slechts die visum aan welke bij hem/ haar past. Mijn voorstel aan de Redactie: omdat al die reacties de duidelijkheid niet ten goede komt, laat alleen Ronny zijn visie geven en hou de reageeroptie gesloten.