(aquatarkus / Shutterstock.com)

U kent ze vast wel, de glanzende folders boordevol prachtige marketing kreten van de machtige verzekeringsmaatschappijen. Volledige dekking voor bijna alle onheil tegen lage premies, de uitkering bij schade is een fluitje van een cent enz… De praktijk is vaak heel wat heel wat lastiger dan de folders beloven, dit is zo’n praktijk verhaal. 

Na 8 jaar een ziektekostenverzekering via April te hebben gehad ben ik overgestapt naar Cigna, dezelfde verzekering tegen een aanzienlijk lage premie, e.e.a. op advies en hulp van AA Insurance. Keurig vragenlijst ingevuld, opgave gedaan van behandelingen uit het verleden, polis ontvangen geen verdere vragen en geen uitsluitingen.

September 2019, na 8 maanden verzekerd te zijn bij Cigna, kreeg ik klachten over mijn plasgedrag en besloot een bezoek te brengen aan de uroloog in het Bangkok Hospitaal in Bangkok. In eerste instantie leek er niets bijzonders aan de hand maar er was wel een stevige waarschuwing want na wat testen en een oppervlakkig onderzoek bleek dat mijn psa waarde was opgelopen naar een verontrustende 9.1 terwijl tussen 4.0 en 6.0 normaal is voor een man van mijn leeftijd. Dus een week later terugkomen voor een MRI-scan, een inwendig onderzoek en verdere testen. Alles op een dag. Met een strakke planning lukte alles keurig op tijd, wel erg lang wachten allemaal maar dat was bij het onderzoek pakket inbegrepen.

Aan het einde van de lange dag de uitslag, naar binnen bij de uroloog en aan zijn sombere gezicht zag ik al dat het mis was en inderdaad niet er omheen draaien maar diagnose: ver gevorderde prostaatkanker met uitzaaiingen. Een ingreep op korte termijn was noodzakelijk om problemen te voorkomen. De uroloog besprak diverse opties,

  • ik kon niets doen in de hoop dat er zich geen verdere uitbreiding zou  ontwikkelen;
  • een chemo kuur ondergaan;
  • een klassieke operatie via de buikwand;
  • of een computer gestuurde operatieve ingreep de zogenaamde DaVInci methode.

Iedere optie had natuurlijk zijn voor- en nadelen. Ik had mij via de website en wat bevriende artsen al op voorhand mij in deze materie verdiept en wist dat een operatieve ingreep via de zogenaamde DaVinci methode vaak succesvol was en mijn voorkeur had.

Wachten of een chemokuur waren voor mijn situatie geen optie. Een klassieke operatie was voor mij ook geen optie gezien de risico’s die hier toch bij horen. Uiteindelijk koos ik voor de DaVinci methode hierbij wordt gebruik gemaakt van zogenaamde robottechnologie, er wordt geen snee in de buik gemaakt maar men gaat via een buis en een camera de buikholte in. Echter deze vrij nieuwe technologie in Thailand was niet beschikbaar in het Bangkok hospitaal maar wel in het bekende Siriraj hospital, u weet wel daar heeft wijlen koning Bhumibol gelegen.

In het Siriraj hospital kwan ik in contact met Prof. Srinualnad een zeer ervaren uroloog en expert op DaVinci, een ingreep was gepland begin november. Alles leek in orde alleen nog even Cigna mijn verzekeringsmaatschappij inlichten. Toen kwam de schok van Cigna, de aanvraag voor operatie vergoeding van 21.000 euro werd afgewezen om reden dat mijn psa meetingen in het verleden die ik had opgestuurd van 4.2 te hoog waren.

Nu moet u weten dat ik een jaar geleden was overgestapt naar Cigna maar in het vragenformulier was er geen enkele vraag over psa waarden of iets dergelijks dus niets aan de hand dacht ik. Het verweer van Cigna was dat de norm die ze hanteren om alle psa’s van 4.0 en hoger te laten vallen onder uitsluiting. Maar was mijn verweer daar heeft u nooit na gevraagd dus waarom nu uitsluiting. Het antwoord was, dit is de wereldwijde norm en wij houden ons daaraan bovendien heeft u essentiële informatie verzwegen bij uw inschrijving. Ook een brief naar de CEO van Cigna kon hen niet van inzicht doen veranderen.

In een korte brief die ik toen van Cigna ontving werd mij meegedeeld dat ik als klant was geroyeerd omdat ik essentiële informatie had verzwegen. De betaalde premie werd teruggestort en dat was einde verhaal.

Morgen deel 2.

Ingezonden door Do

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

41 reacties op “Een uiterst onaangename ervaring met Cigna ziektekostenverzekering (deel 1)”

  1. Jos ter Huurne zegt op

    De eerste vraag die bij op komt na dit verhaal is welke ondersteunende rol heeft AAinsurance voor u gespeeld bij dit negatieve antwoord van de Cigna, hebben ze het voor u opgenomen of anderszins iets voor u gedaan?

  2. Mike zegt op

    Triest verhaal hoop op een goede afloop voor u,vraag me al jaren af, of AA insurances op de hoogte zijn van deze praktijken,Het zou mijn een verschrikkelijk gevoel geven om iemand te adviseren,waar uiteindelijk grote teleurstellingen uit voor uitvloeien.
    Denk niet dat U de enige bent die dit mee mag maken,geef mij in ieder geval wel weer de conclusie verzekeren of geen verzekering,je word er niet goed van,deze praktijken.

  3. Gino zegt op

    Beste,
    Neem even contact met Donaat Vernieuwe van de Vlaamse Club Pattaya.
    We zijn nu bezig met een groepsverzekering bij Pacific Cross(afsluitdatum 15/9)
    [email protected]
    Succes

    • Mike zegt op

      Geven zij dan honderd procent garantie dat het bij Pacific cross allemaal goed geregeld is?

      • Prawo zegt op

        In het algemeen kun je een brandend huis niet verzekeren.

      • l.lagemaat zegt op

        Nee, zie de voorwaarden
        Na 70 jaar geen behandeling prostaat en ogen.

        Op een aantal onderdelen na aanmelding moet er binnen een bepaald tijdsbestek geen problemen te melden zijn,die worden dan alsnog binnen de polis opgenomen, wel problemen? Uitsluiting!
        Eén onderdeel zelfs 3 jaar!

        Vandaag via nvtpattaya een mail ontvangen, daarin werden de voorwaarden getoond! Een zogenaamd goedkopere ziektekostenverzekering voor expats, waar ? Jawel AA Pattaya!
        Voor mij geen Pacific Cross!

    • Janin Ackx zegt op

      Naar waarheid mijn aanvraag bij Pacific cross ingevuld en geweigerd! Ik 68 en gezond konden ze niet verzekeren daar, mijn vader(74) overleed aan een infarct, mijn zus borstkanker heeft gehad en een andere zus longkanker alle twee op jonge leeftijd. Ik heb een ziekenhuis nog nooit vanbinnen gezien, uitgenomen dat ik er 41 jaar heb gewerkt. Wegens leeftijd werd ook nog uitgesloten mijn gewrichten, vrouwelijke organen, knoken, ogen, enz….
      Máár alles kon wel verzekerd worden door een torenhoge premie te betalen. Heb nu een andere die ik al 5 jaar heb en gelukkig nog nooit heb moeten gebruiken!

      • ruudje zegt op

        welke andere heb je dan , kan je mij laten weten aub ?

        • Jeannine Ackx zegt op

          Nu heb ik Healthy Wealthy, een Thaise verzekering en ook goedgekeurd voor mijn visa.

      • john zegt op

        Afgelopen jaar ook een poging gewaagd om naar Pacific Cross te gaan. Ik heb stents in mijn hart dus ik weet wel dat dit uitgesloten is. De volledige keuring ondergaan en de doktoren hadden niet veel op te merken.
        Toen kwam het antwoord van Pacific Cross, ze willen mij accepteren maar mijn ruggenwervel en alles daaromheen is uitgesloten (ik had opgegeven dat ik wel eens een beetje pijn in de onderrug had) Mijn hart was uiteraard uitgesloten maar ook mijn nieren en nog veel meer andere zaken op basis van mijn leeftijd (65 op dat moment) en mogelijke gebreken in de familie. Bovendien hadden ze voor tal van zaken een wachttijd ingevoerd van 3 maanden tot een jaar.
        Het kwam er op neer dat ze mij accepteerde om de premie te betalen maar verder weinig animo hadden om mij ergens voor te verzekeren.
        Dus zijn Pacific Cross en waarschijnlijk daarmee vele Thaise verzekeringen geschrapt.

    • Reginald zegt op

      Goede morgen, zelfde probleem gehad met passific Cris.als ze moeten betalen he.
      Enkel premie betalen maar geen opname vergoeding verwachten.
      TIT.sucses verder.

  4. Prawo zegt op

    Een heel vervelende situatie voor u. Ik voel met u mee.

    Enkele opties als u niet zelf ruim 20K heeft liggen.
    — een rechtsbijstandsverzekering die u hier op zou kunnen zetten;
    — een advocaat in de VS inschakelen die op basis van no cure je vergoeding wil binnenhalen. Met een toevoeging voor moral damages speel je dan wellicht quitte;
    — emigreren naar een EU-lidstaat waar de gewenste behandeling kan plaatsvinden en wordt vergoed door de ziektekostenverzekering die je aldaar kunt nemen.

  5. l.lagemaat zegt op

    Bij het AA insurances kantoor te Pattaya kreeg ik geen deskundige voorlichting over de diverse mogelijkheden bij verzekeringsmaatschappijen.
    Ik had mij grondig voorbereid over deze materie bij verzekeringsmaatschappijen en bij grondig doorvragen
    kreeg ik sterk mijn twijfels over de kundige antwoorden, helaas.

    Bij een Duits verzekeringsbedrijf heb ik nu mijn verzekeringen ondergebracht.
    APG Consulting, Office: +66 33 641 520 e-mail: [email protected]
    Pattaya Beach Condo,
    482 Moo 10 Soi 13 (Herr Rainier )

    Vecht de uitspraak aan wat betreft de niet vermelde PSA waarden en de z.g.verzwegen essentiële informatie!

    • Bob, Jomtien zegt op

      u moet Mattieu in hua hinn eens proberen. In Pattaya is de kantoorhouder ziek.

  6. Jm zegt op

    Vraag me af jullie Nederlanders hebben geen hospitalisatieverzekering in eigen land waarop jullie kunnen terugvallen?

    • piet zegt op

      Niet als als je al jaren uit Nederland bent uitgeschreven en geen premie meer hebt betaald sinds uitschrijving.

    • Maryse zegt op

      Beste JM,
      Als je hier permanent woont, en dus met andere woorden niet vier maanden aaneengesloten in NL verblijft per jaar, heb je in NL geen recht meer op een ziektekosten verzekering. Simpel.

      • Rianne zegt op

        Het is niet simpel, in tegendeel- het is zeer gecompliceerd, hetgeen maar weer blijkt uit het verhaal van inzender die niet met naam en toenaam bekend maakt. Iedereen die langer dan 8 maanden elders woont dan in Nederland, wordt uitgeschreven en daarmee vervalt het in Nederland tegen ziektekosten verzekerd zijn. Dat betekent dat je daarin al een keuze maakt. Als je permanent in Thailand woont, weet je dat je op jezelf bent aangewezen, en dat je als je verzekerd wilt zijn terdege op zoek moet. Omdat alle aanbieders van ziektekostenverzekeringen commerciële bedrijven zijn- dus ondernemen om uiteindelijke winst te maken- doen je alle grote en kleine lettertjes van de polissen uitermate te bestuderen. Hetgeen tevens betekent dat je niets maar dan ook echtscheiding niets zomaar mag aannemen dat het wel goed zit. Vooral niet als je al op leeftijd bent, maar ook vooral als er aanzienlijke lagere premies worden berekend bij eventuele overstap.

        • Marc zegt op

          Rianne, dank voor deze ongelofelijk belangrijke aanvulling. Bent u kleuterjuf geweest?

      • Antonius zegt op

        Beste Maryse,

        Als je langer dan 4 maanden in Nederland bent heb je recht op de ziektekosten verzekering. Dit klopt. Ben je dakloos in Nederland en je staus is RNI dan wordt je door de ziektekosten verzekeraar niet geaccepteerd. En een briefadres is maar een tijdelijke oplossing ( 3 of 6 maanden )vertrekk je naar Turlje dan heb je recht op een gratis ziektekosten verzekering op basis van wat Turken ook vergoed krijgen. Dus wordt je ernstig ziek in Thailand verhuis dan naar Turkije. De bilaterale overeenkomst geeft je hier recht op.En de kosten komen voor rekening van Nederland. Huis huren is 25 % van wat het in Nederland kost.
        Groet Antonius

    • Piet zegt op

      Jm als je uitgeschreven bent uit je gemeente en vertrokken naar een land buiten de EEG (Thailand) Dan Ben je als Nederlander niet meer verzekerd in Nederland en moet je zelf ergens een privé ziektekostenverzekering afsluiten
      Jammer maar helaas waar
      Piet

      • Hans zegt op

        Een oplossing is terugkeren naar NL en je opnieuw laten inschrijven. Je kan dan zonder toetsing direct weer in de verplichte verzekering en zijn je kosten gedekt. Echter dan heb je waarschijnlijk weer te maken met wacht tijden, waar alle Nederlanders mee geconfronteerd worden.

        • l.lagemaat zegt op

          Niet elke ziektekostenverzekering heeft de plicht iemand te accepteren!

          • Ger-Korat zegt op

            Jawel, zodra je een woonadres hebt en in een jaar langer dan 4 maanden in Nederland woont ben je daardoor verplicht je in te schrijven in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA), en val je ook weer onder het zorgstelsel met een verplichte verzekering. Let wel dat de termijn begint te lopen vanaf het moment van inschrijving in de GBA en dat je niet eerst 4 maanden wacht. En bij inschrijving op het gemeentehuis komt de vraag hoe lang je denkt te blijven en meld je dat je langer dan een jaar in Nederland gaat wonen en vooral niet zegt dat je slechts 4 maanden hier verblijft want dat kan de reden zijn om je niet in te schrijven door de ambtenaar. Wat je later doet, met daarbij minimaal 4 maanden Nederland en maximaal 8 maanden in het buitenland, is dan wel toegestaan om ingeschreven te blijven.

            Citaat van de Rijksoverheid:
            “Moet een zorgverzekeraar mij accepteren voor een zorgverzekering?
            Een zorgverzekeraar is wettelijk verplicht u te accepteren voor de basisverzekering, wat uw leeftijd of gezondheidssituatie ook is. De verzekeraar mag u wel weigeren voor een aanvullende verzekering. ”

            .

    • l.lagemaat zegt op

      Wonend in Thailand betaal je de hoofdprijs voor een Nederlandse hospitalisatie verzekering.
      Reken op €500 – € 600 per maand afhankelijk van leeftijd boven de 70 jaar!

  7. Jm zegt op

    Ik begrijp niet waarom de Belgische en Nedertandse ambassades inThailand geen oplossing zoeken voor hun landgenoten die een degelijke verzekering nodig hebben!
    Voor Thaise vertalingen en regelen van visums hebben ze wel adressen die ze wel geven, waarom geen betrouwbare verzekeringen?

    • Rianne zegt op

      Dat is omdat het eigen keus en eigen besluit is om je uit Nederland uit te laten schrijven, en je in Rhailand te vestigen. Was je in de EU gebleven, dat waren er allemaal meerdere opties voorhanden. Hoe dan ook, besluit je Nederland te verlaten dan is dat je eigen verantwoordelijkheid. Ga je in Thailand wonen en kun je geen degelijke ziektekostenverzekering betalen, dan neem je bewust een aantal risico’s. Mijn man en ik hebben ook geen ziektekostenverzekering omdat we in andersoortige financiële omstandigheden verkeren.

  8. Maryse zegt op

    Beste ?

    Heel naar voor je. Wat verbaast mij is het volgende: als Cigna niets gevraagd heeft over de psa waarden, hoe kunnen zij dan nu poneren dat jouw waarde tijdens het aanmaken van het contract 4.2 was.
    Maar misschien vertel je dat morgen.

  9. Ronald T. van Biene zegt op

    Vind jij dat AA je beter had moeten informeren? Of treft hun geen blaam? Ik neem aan dat je contacten met Cigna via AA verlopen, niet direct?

  10. Leo Th. zegt op

    Uiterst frustrerend, achteraf denk je natuurlijk dat je na 8 jaar nooit naar een andere verzekeraar had moeten overstappen. Maar ja, als je denkt dat je aanzienlijk op de premie kan besparen terwijl de voorwaarden hetzelfde lijken te zijn dan is de keuze om over te stappen wel erg verleidelijk. U noemt uw leeftijd niet en evenmin de reden om in een eerder stadium de PSA waarden te laten meten, die toen op 4,2 uitkwam. Volgens de site van Andros, een gespecialiseerde Nederlandse kliniek, zit je meestal goed bij een PSA van lager dan 2,5 wanneer je leeftijd tussen de 55 en 65 jaar valt en lager dan 3,5 – 4 bij een leeftijd van 65-75. Tussen de 4-10 valt men in en ‘grijs’ gebied, de hoogte van de PSA wordt namelijk niet enkel bepaald door de leeftijd van de man maar ook door de grootte van de prostaat op het moment van de meting. Dat zou eventueel ook een verklaring kunnen zijn van de 4,2 bij u gemeten. In het algemeen is volgens de artsen bij Andros een enkel verhoogde waarde geen absolute indicator voor protaatkanker. (En een lage waarde helaas ook geen vrijwaring van prostaatkanker). Daarom vindt ook dokter Maarten van Thailandblog het zonder meer opmeten van de PSA niet aanbevelenswaardig omdat enerzijds de voorspellende waarde ervan niet voldoende is en anderzijds er misschien na verdere screening er misschien wel prostaatkanker wordt aangetroffen maar waarbij behandeling niet noodzakelijk is en er een risico bestaat op onnodige behandeling en in ieder geval op onnodige ongerustheid. Concluderend zegt die eerdere 4,2 bij u dus in feite niets, maar om daar een onwillige verzekeraar van te overtuigen zal niet makkelijk, zoniet onmogelijk zijn. Zij gaan uit van een maximale waarde van 4,0 en hadden u dat natuurlijk direct moeten meedelen toen u bij de aanvraag van de verzekering de testuitslag van 4,2 had toegestuurd. In hun afwijzing van het vergoeden van de operatie stellen zij echter ook dat er destijds bovendien sprake was van het onthouden van essentiële informatie. U wijdt daar verder niet over uit maar betreft dat wellicht de reden waarom u besloot om uw PSA te laten opmeten? U spreekt wel dat er helaas inmiddels uitzaaiingen zijn geconstateerd. Ervan uitgaande dat deze uitzaaiingen ook bestreden en behandeld moeten worden zullen daar ook kosten aan verbonden zijn. In afwachting van deel 2 van uw inzending wens ik u veel sterkte en beterschap toe!

  11. willem zegt op

    Voorheen had ik ook een verzekering bij Cigna premie werd ruim €300 duurder per 3 maanden toen ik 65 werd, ben toen na lang zoeken overgestapt naar FWD ondanks negatieve aanmerkingen door deskundige , ben er tot nu toe tot volle tevredenheid goed over te spreken moest alleen zelf de helft bij betalen na een Aneurysma behandeling operatie en 2 weken nazorg in het ziekenhuis, ik betaal 20.000 bath per 3 maanden10 jaar lang dan premie vrij maar wel verzekerd en als ik kom te overlijden heeft mijn vrouw een uitkering ,het is een soort spaar verzekering vandaar die eigen bijdragen bij grote of dure behandelingen

  12. Rob zegt op

    Ik heb het tegenovergestelde mee gemaakt.
    Nu was ik verzekerd bij stad Rotterdam.
    En ik moest met spoed opgenomen ivm een bacteriële infectie.
    Ik was zo ziek als een hond en werd gelijk opgenomen in de Bangkok hospitaal.
    Dan moest er wel bewijs gestuurd worden van de verzekering dat ze uitbetaald worden.
    Werd gelijk door de verzekering gedaan met behulp van red cross.
    Super geregeld door hun.
    Na 10 dagen in het ziekenhuis gelegen moest er betaald worden.
    Om 9 uur vertelden ze me dat ik weg mocht als er betaald was door de verzekering,ik moest wachten .
    De verzekering stuurde me het bewijs dat er ongeveer driehonderdduizend bath betaald was om 14.00 uur.
    Dus ik was het wachten beu de verpleegster en de administratie laten komen het bewijs laten zien.
    En ze met de verzekeringsmaatschappij laten praten.
    Ik mocht nog steeds niet weg de dame van de verzekering snapte er niks van ze had het drie gemaild zelfs gefaxt.
    Om 17.00 was ik er helemaal klaar mee en ging naar huis ,maar op de parkeerplaats werd ik omsingeld door de beveiliging .
    En ik werd gegijzeld in een aparte ruimte ik vroeg om de politie maar die werd niet gebeld.
    Ik mocht alleen mijn verzekering bellen.
    Dus ik bellen naar red cross en de Stad Rotterdam verzekering, hun alles verteld.
    Hun snapte er niks van, ik de telefoon aan de medewerkster van Bangkok hospitaal gegeven.
    Na een half uur vertelde Stad Rotterdam dat ze het een tweede keer moesten overmaken.
    Anders werd ik niet vrijgelaten, ze hebben dat ook gedaan.
    Lekker verdiend twee keer betaald krijgen voor hetzelfde werk.
    Ik heb de bewijzen gezien.
    Uiteindelijk mocht ik om 20.00 weg.
    Criminelen zijn het bij Bangkok hospitaal .
    Wel netjes geregeld door red cross en Stad Rotterdam.

    Mvg Rob

    • Bob, Jomtien zegt op

      Ik heb een dergelijke ervaring meegemaakt en kan dit verhaal dus beamen. Eerder schreef ik al over een dermatologische behandeling van in totaal 5 jaren en 150.000 baht armer want out patient dus geen verzekering. Het verhaal was dat men mij niet kon helpen en men liet mij vertrekken. (sterf maar aan de infecties beter gezegd.) Ben wat later naar het city hospitaal gegaan. Na onderzoek werd ik direct opgenomen en werd dagelijks meerdere malen behandeld en volgestopt met anti-biotica. Gevolg na 11 dagen genezen het City hospitaal verlaten. Kosten, zelf betaald zo werkt het daar, 58.000 Baht inclusief alles. Kosten later vergoed door April want in-patient.

    • theoS zegt op

      @Rob, klopt helemaal. Mij is ongeveer hetzelfde overkomen bij Bangkok-Pattaya Hospital. Dit hospital heeft zelfs buitenlanders in dienst die niets anders doen dan dagelijks de kamers af te lopen en patienten aan te manen om zo snel mogelijk te betalen…..of anders!! Deze worden “consultant” genoemd. Mij zien ze er niet meer.

  13. Hans van Mourik zegt op

    Waarom geeft men niet de paspoort.even af.
    Het ziekenhuis wil altijd het geld zien dat het binnen is en terecht.
    Heb verschillende keren hier meegemaakt in het Changmai hospitaal dat mijn verzekering bankgarantie heeft op gestuurd.
    Maar dat het bedrag nog niet binnen is,of niet voldoende.
    Krijgt dan het voorstel of wachten,of mijn paspoort afgeven,krijgt dan een bewijs.dat ze mijn paspoort ingenomen hebben.
    Geeft altijd mijn paspoort af.
    Meestal krijgt ik enkele uren later of uiterlijk de volgende dag een telefoon,dat ik mijn paspoort kan ophalen.
    Ben verzekerd bij VGZ universeel compleet,met als woomland Thailand.
    Hans van Mourik

  14. Hans van Mourik zegt op

    Zie P.S.

    https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/hulde-aan-het-changmai-ram-ziekenhuis/
    Hans van Mourik

  15. Roel zegt op

    Beste!!!!!!

    Je bent eerder verzekerd geweest, bij afsluiten polis Cigna (welke ik zelf ook heb) geef je toestemming om als er wat mocht zijn de gegevens kunnen opvragen van vorige verzekeraar.
    Als jij daar bent getest op PSA waarde, dan kan Cigna dat weten van vorige verzekeraar.
    Vind wel dat Cigna of het kantoor jouw had moeten informeren als het niet in de polis voorwaarden staat. Als ze uitgaan van de algemene richtlijn van max 4 zal dat vast ergens verstopt zitten in de polis. Algemene voorwaarden, maar goed wie leest dat vooraf zo grondig.
    In ieder geval had jij kennis van iets verhoogde psa van 4,2, wellicht bij aanvraag niet aan gedacht maar je hebt de mogelijkheid om het als aanvulling bij te schrijven bij de aanvraag.

    Ik heb al jaren Cigna, gelukkig nog nooit hoeven te gebruiken, dus geen kennis van uitbetalingen. Maar uit ervaring weet ik als je nog maar kort bent verzekerd zal er altijd achterdocht zijn en zullen ze gaan informeren wat hun recht is. Bij Cigna is het in ieder geval zo, dat je voor bepaalde soorten kanker de eerste 6 maanden niet bent verzekerd, de zgn wachttijd. Overigens nagenoeg bij alle verzekeraars.

    Dan nog even een opmerking ivm niet verzekerd kunnen zijn als je langer dan 8 maanden uit Nederland bent of bent uitgeschreven.
    Voor mensen die nog niet zijn uitgeschreven maar toch weg willen raad ik aan om in Nederland met verzekeraar te regelen dat je een wereldreis gaat maken, zo kun je nog in ieder geval 2 jaar gebruik maken van Nederlandse ziekte kosten verzekering en bij sommige verzekeraars langer.

    In ieder geval heel veel succes en hopende dat Cigna jou tegemoet wil komen in de kosten.

  16. Roger zegt op

    Ik ben 63 jaar. Heb een hospitalisatieverzekering bij DKV al ongeveer 40 jaar. Geen enkele uitsluiting en ben zeer gerust hierin voor de toekomst. Meeste mensrn sluiten een hospi verzekering af op latere leeftijd als ze denken dat de kans op gebruik ervan kan komen. Als iedereen dit op late leeftijd doet zouden de premies nog x3 moeten en de uitsluitingen x 2.

    • Jeannine Ackx zegt op

      Spijtig u te moeten zeggen dat, als je 2 facturen opstuurde naar DKV ze er maar ééntje betalen wat betreft Thailand. Wij hebben dat exact gevraagd en het blijkt waar te zijn. Dus ..de eerste factuur betalen ze , de tweede niet, omdat je alleen dekking hebt in Europa, OF je betaald een héél hoge premie.

  17. Matthieu Hua Hin zegt op

    Ik heb in eerste instantie niet willen reageren op dit artikel maar ik doe het nu toch even. Enerzijds omdat wij naar aanleiding van dit bericht veel vragen ontvangen, anderzijds omdat het – volkomen onbedoeld door de schrijver, daarvan ben ik zeker – nogal wat reakties heeft opgeroepen waarbij de rol van AA in twijfel wordt getrokken.

    #Cigna

    De kwaliteit van Cigna als maatschappij kan hierdoor natuurlijk in twijfel worden getrokken. Cigna is de grootse expatverzekeraar ter wereld. Dat ze in dit geval een standpunt hebben ingenomen waar we het niet mee eens waren, wil niet zeggen dat ze verder af te raden zijn. De grootste maatschappij impliceert automatisch de grootste kans op missers. Bij iedere maatschappij zijn er wel eens discussies over de vraag of iets wel of niet pre-existing was. Meestal zijn dit soort zaken snel opgelost. In dit specifieke geval heeft een foutief doktersrapport aan de basis van het misverstand gelegen. Cigna is en blijft voor een bepaalde categorie mensen echter gewoon de allerbeste optie.

    #Biedt AA willens en wetens verzekeringen aan waarvan ze weten dat ze slecht zijn?

    Vooropgesteld, de ideale verzekering is er niet. We kunnen de situatie hier niet vergelijken met de veilige en allesdekkende polissen die we in Nederland en België zonder enig probleem af kunnen sluiten. Ieder plan dat we hier aan kunnen bieden, heeft simpelweg tekortkomingen.
    Iedereen bij AA die met ziektekostenverzekeringen bezig is, zal altijd zijn/haar best doen de best mogelijke optie te selecteren. Hierbij wordt gekeken naar het beschikbaar budget, de gezondheidssituatie, reisgedrag, leeftijd etc.
    Vandaag de dag zien we steeds meer internetbrokers opduiken. Wij zijn geen anonieme internetbroker die het credo “sell and forget” kan hanteren. Wij hebben kantoren die bezocht kunnen worden en – nog belangrijker – wij wonen zelf midden tussen onze klanten dus we kunnen ons niet verstoppen als er iets mis gaat. Er wordt dan ook altijd een zorgvuldige afweging gemaakt.
    Dit staat los van het feit dat wij als dienstverlener natuurlijk altijd afhankelijk zijn van het presteren van derden (de maatschappijen). We zijn dan ook constant bezig om rimpeltjes weg te strijken en problemen op te lossen.
    Daarnaast is het in de verzekeringswereld heel gebruikelijk dat personeel een salaris krijgt wat grotendeels is gebaseerd op commissies. Wij hebben bij AA echter bewust voor een vast salaris gekozen. Iemand met een probleem moet namelijk sneller geholpen worden dan iemand aan wie op dat moment iets te verdienen valt.
    Ik las ook dat iemand een slechte ervaring heeft gehad qua voorlichting op het kantoor in Pattaya.
    Mogelijk is dit geweest in de periode (circa 4 jaar geleden) dat we het kantoor in Pattaya nog niet hadden overgenomen en het nog in andere handen was. Het is een bekend feit dat de vorige eigenaar minder bezig was met ziektekostenverzekeringen.
    Mocht het in de laaste 4 jaar zijn gebeurd dan betreur ik dit uiteraard ten zeerste.
    In de huidige situatie moet nieuw personeel 6 maanden meelopen en meekijken voordat ze helemaal zelfstandig aan het werk mogen. Er zijn immers ontzettend grote belangen mee gemoeid. Een gedegen kennis mag dan ook zeker verwacht worden van de 2 Nederlanders die op het kantoor in Pattaya werkzaam zijn. Uiteraard ook van de 2 Nederlanders in Hua Hin en onze Vlaamse college op Phuket.

    #Heeft AA wel wat gedaan ter ondersteuning bij dit probleem?

    Heel het Ombudsman traject is hand in hand en in zeer nauw overleg doorlopen. Deel 2 maakt dit wel duidelijk.

    #Algemeen:

    Dit voorval wijst weer eens op het belang van het lezen van de algemene voorwaarden. Er zijn honderden soorten polissen op de markt. Mensen vragen ons wel eens waarom we niet achter die en die maatschappij staan. Welnu, een maatschappij die gevestigd is op een eilandje in het midden van de stille oceaan, ergens waar men nooit zijn of haar recht kan halen en waar de geschillenregeling bestaat uit “Als u het ergens niet mee eens bent, mag u een brief schrijven aan onze eigen directeur”, is in potentie een levensgroot risico en het voornaamste doel van een ziektekostenverzekering is juist financiële risico’s uitsluiten.
    In dit geval blijkt maar weer eens hoe belangrijk een goede geschillenregeling met een onpartijdige ombudsman kan zijn.

    #Pacific Cross

    Er zijn ook nogal wat reakties binnengekomen over Pacific Cross. Dat heeft verder niets met deze zaak van doen maar in zijn algemeenheid: De Pacific Cross polissen hebben – net als alle andere maatschappijen – tekortkomingen. Daarnaast is Pacific Cross een echte Thaise maatschappij. Dat betekent dat ze keihard zijn als ze erachter komen dat iets niet is gemeld op de medische vragenlijst. Verzwijg bij een Thaise maatschappij nooit iets. Vrijwel alle Thaise maatschappijen zullen een onderzoek instellen naar de medische voorgeschiedenis als zich tijdens de eerste 2 jaar iets voordoet wat mogelijk een reeds bestaande aandoening kan zijn. Ook kent Pacific Cross leeftijdsgerelateerde uitsluitingen en wachttijden. Het is dus niet ideaal maar de ideale maatschappij bestaat nu eenmaal niet. Alles blijft altijd een afweging tussen premies en dekkingen.
    De insteek van het nu op te zetten groepsplan is echter om korting te genereren voor deelnemers.
    Is alles eerlijk vermeld en is men akkoord met het voorstel van Pacific Cross, dan is er niets mis met deze maatschappij. Ze betalen altijd als het moet. Voor vragen hierover wil ik graag verwijzen naar mijn collega Wim ([email protected]) van ons Pattaya kantoor aangezien hij de kartrekker is vanuit AA.

    Voor alle niet Pacific Cross groepsplan gerelateerde vragen ben ik bereikbaar via [email protected] of 08 – 1006 7008.

  18. Jan zegt op

    Pacific Cross , had ik vroeger ook als groepsverzekering bij expatclub ,nu overgeschakelt naar ind. plan. Door vroeger linkerknie kijkoperatie (was bij problemen niet meer verzekert linkerknie) nu komt het van de winter februari testen laten doen Bangkok hospital. Mijn contract vervalde einde juni, overgeschakeld half mei(papieren ingevuld) kreeg pas mijn papieren rond 7 juni en premie betaald( dus als je de kleine lettertjes leesde was ik een week niet verzekert, Heb mijn verzekering langs Neng. Na een maand heb ik bericht gekregen dat er paar dingen niet meer verzekert zijn ,alles na de premie betaald te hebben, dus zijn in je papieren van je testen beginnen snuffelen, een beetje een maffia praktijk van Pacific Cross! Natuurlijk welke is een goede verzekering ? Bestaan die wel?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website