Geachte redactie van Thailandblog,
Hierbij ontvangt u een kopie die ik zojuist heb gestuurd aan de Nederlandse Ambassade in Bangkok en Minister Koenders.
Het was niet mijn bedoeling om een kopie hiervan naar u als krant te gaan sturen, maar tijdens mijn schrijven is een en ander uit de hand gelopen van mijn bedoeling over wat ik wilde gaan schrijven. Daardoor heb ik nu het gevoel gekregen dat wat eruit ontstaan is interessant kan zijn voor uw krant. U mag deze e-mail vrij gebruiken mits u niets aan de tekst veranderd. Wilt dat toch doen leg dat dan eerst aan mij voor, want mijn handtekening staat er onder. Het is mijn schrijven, dus blijf ik daar verantwoordelijk voor. Dit wil ik graag zo houden.
Hartelijke groet en veel plezier met het lezen van de mail,
Chris Visser Sr.
Opa Chris
Geachte medewerkers en medewerksters van de Nederlandse Ambassade, probeer mijn taal gebruik niet te veroordelen maar te begrijpen, want ik ben een dyslexie patiënt?
Namens mijn vriendin Aoy, schrijf ik naar u deze e-mail.
Wij zijn voorlopig van plan om om de 90 dagen samen in Europa of Thailand te gaan vertoeven.
Vorig jaar is zij voor het eerst van 8 oktober t/m 10 december samen met mij naar Europa geweest.
Zij had daar 90 dagen visa toestemming voor, waar zij nu achteraf gezien helaas geen volledig gebruik van heeft gemaakt.
Gisteren 3 februari 2015 werd Aoy er op gewezen dat zij niet in aanmerking komt om 8 maart weer 90 dagen met mij mee te gaan naar Europa. Nu is er een aanvraag gedaan om vanaf 2 april naar Europa te kunnen gaan. Helaas is er daardoor nu een probleem ontstaan. Namelijk, de tickets bij de KLM zijn al aangeschaft.
Mijn ticket loopt van 10 december Amsterdam tot 8 maart Bangkok retour.
De ticket van Aoy is een retour van Bangkok 8 maart tot 3 juni van Amsterdam terug naar Bangkok.
Mijn vraag is nu, is hier een mouw aan te passen?
Is hier binnen redelijkheid en billijkheid, zoals in onze grondwet staat, een oplossing voor te bedenken? Wij hebben in deze problematiek volledig goeder trouw gehandeld.
Als het zo zou zijn dat er in dit geval geen mogelijkheid is om 8 maart naar Europa te gaan, dan denk ik dat wij met ons plan om elke 90 dagen heen een weer te gaan leven tussen Europa en Thailand, wij ook in de problemen komen omdat een jaar geen 360 dagen heeft maar 365. Mijn visa voor verblijf in Thailand loopt ook per 90 dagen.
Mijn mening over dit knelpunt is, dat een wet bedoelt is om in dienst van mensen te kunnen functioneren en voor mensen logische regels te ontwerpen. Echter mijn natuurlijk gevoel kan hier in mijn geval geen enkel nadeel in ontdekken voor Europa of Thailand, maar de wet is hier niet toereikend in.
In de Schengen wetgeving wordt geen rekeningen gehouden met mensen die liefdevol voor zichzelf zijn en niet op misbruik uit zijn van de Europese economie. Terwijl een wetgeving voor natuurlijk levende mensen, zoals wij met elkaar zijn, met dit feit op de eerste plaats tijdens het ontwerpen daar rekening mee behoort te houden. Helaas gebeurd dit hier in de Schengen opgestelde regels niet.
Wetgeving ontwerpers moeten beseffen dat een wet een dood en zodoende dom ding is voor ook goed bedoelende intelligente mensen. Hier wordt in het algemeen ook geen rekening mee gehouden.
Naar mijn mening word het rollenpatroon van de wet met als basis van goede bedoeling daarin nu omgedraaid. Goed bedoelende intelligente mensen moeten zich als een dood ding gedragen om aan de wetgeving te kunnen voldoen.
k’Ben zeer benieuwd wat u met elkaar daar zelf van vind bij de Ambassade? Mijn gevoel verteld mij, hier klopt in mijn geval iets niet. Ondanks dat ik begrijp wat er hier niet helemaal klopt, komt er iets van menselijke agressieve machteloosheid bij mij boven drijven. Want een duidelijk feit is, ik ben een mens…
Mijn hoop is nu gevestigd op een antwoord gebouwd feiten en op wijsheid binnen uw Ambassade?
Met Hartelijke Groet,
Chris Visser Sr.
Johan Christiaan Visser
Goren te Delft 2 februari 1943
Vader van vier zonen en een dochter.
Grootvader van twaalf kleinkinderen.
Voor mij bestaat maar één wet, de wet van de natuur!
Daarom schep ruimte tussen het resultaat van overlevingsdrang en vertrouwen in de toekomst.
Vertrouwen en puur liefdevolle intelligentie zijn de bouwstenen van onze Prachtige planeet Aarde!
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending17 december 2024Te koop van een lezer: twee unieke percelen bouwgrond (Don Sae-Phimai-)
- Golf17 december 2024Golfclub fitting (lezersinzending)
- Visumvraag17 december 2024Thailand Visa vraag Nr 225/24: TM86 formulier bij omzetten van Tourist naar Non-immigrant O
- Visumvraag17 december 2024Thailand Visa vraag Nr 224/24: Kan ik meerdere malen per jaar naar Thailand op Visa exemption?
Opa Chris,
Dat is erg dapper van je wat je gedaan hebt. Omdat je zo hamert op de menselijke gevoelens van de zeer zakelijke ambtenaren verdient dat respect.
Ik ben zeker van dat de “mensen” onder de bureaucraten zeker hun menselijke gevoelens zullen laten tonen.
Diep respect.
Chander
Je bent er zeker van? Je denkt echt dat een warrige brief er voor zorgt dat de duidelijke wetgeving opzij wordt gezet?
Moedig van je Opa Chris. En je hebt helemaal gelijk. Door alle regeltjes wordt de menselijke kant vaak vergeten. Omdat uitzonderingen de regels bevestigen, dient er zeker af en toe een uitzondering te worden gemaakt.
Overigens is het mij niet helemaal duidelijk waarom het visum is afgewezen. Wat is de reden? Je zegt verder dat je de tickets al hebt aangeschaft. Hier op Thailandblog en in het Schengenvisum dossier van Rob V. staat dat het beter is om niet eerst je vliegtickets aan te schaffen. Dat vraagt de ambassade ook niet.
Maar goed, ik hoop voor je dat het alsnog goed komt. Mocht dat niet lukken dan kan je ook nog proberen of KLM coulant wil zijn en jouw tickets kosteloos om wil boeken of restitutie wil geven.
Mooi verhaal, je kunt op gevoelens gaan werken, maar ik raad je aan wel bij de feiten te blijven.
Kernvraag is, lijkt mij, waarom is de visumaanvraag per 8 maart afgewezen?
Tweede vraag: waarom denk je, dat de aanvraag per 2 april wel wordt gehonoreerd?
Tenslotte zeg ik maar even, dat het personeel op de Ambassade best gevoelens heeft, maar gehouden zijn de regels te volgen. Of ze dat billijk vinden of niet, is niet aan de orde.
Beste Opa Chris,
Natuurlijk is dit dit heel vervelend want jullie hebben geen slechte bedoelingen. Voor toeristen gaat men er voor het Schengengebied van uit dat die voor korte duur komen. Weinige kunnen (twee keer) 90 dagen op vakantie. Niet alleen visumplichtige hebben met de regel “maximaal 90 dagen verblijf in elke periode van 180 dagen” te maken maar ook visumvrijgestelde reizigers van buiten de EU, denk aan Amerikanen of Australiers. Wat dat betreft is ironisch genoeg de visumplicht een voordeel, omdat bijvoorbeeld een Amerikaan met de door jullie opgegeven planning ook in overstay zou zijn en dus illigaal zou verblijven in Nederland/Schengen.
Ik heb er de officiële calculatorvan de EU bij gepakt:
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/border-crossing/schengen_calculator_en.html
Bij “controle datum” voer ik de datum in waarop ik voornemens ben in te reizen. De modus laat ik op “planning” staan. In de velden eronder voer ik de visumhistorie (eerdere verblijfsdata) in. Dan krijg ik het volgende:
Controle datum 8-3-15. Eerder verblijf: 8-10-14 t/m 10-12-14. Modus: Planning
– Start of 90 days period: 09/12/14
– Start of 180 days period: 10/09/14
– The stay may be authorised for up to: 26 day(s)
Hier kun je dus inderdaad niet de volle 90 dagen blijven. Zou je wat later reizen dan verschuift het venster van 180 dagen uiteraard ook. Als ik de volgende data invoer dan is 90 dagen verblijf wel mogelijk:
Controle datum 11-3-15. Eerder verblijf: 8-10-14 t/m 10-12-14. Modus: Planning
Start of 90 days period: 12/12/14
Start of 180 days period: 13/09/14
The stay may be authorised for up to: 90 day(s)
Een weekje later en je partner had dus wel weer 90 dagen kunnen komen. Erg zuur natuurlijk, al maakt dat wel het belang van een goede voorbereiding evident (voor zowel visumplichtige als niet visumplichtige personen!!). Check of de voorgenomen reisperiode geacepteerd word en koop nooit een ticket voordat het visum binnen is. Als in de toekomst de visumplicht voor Thai zou vervallen dan hebben ze nog steeds met de regel van 90 dagen per elke 180 dagen te maken.
Ik hoop dat jullie toch nog een fijn verblijf zullen hebben in Nederland/Schengen. 90 dagen op, 90 dagen af is het makkelijkst.
Voor de geintresseerden:
In de nieuwe Schengenvisumregels waaraan de commissie nu werkt komt er een special “rondreis” visum, waarmee je langer dan 90 dagen kan rondreizen. Dat is bedoeld bijvoorbeeld voor niet-EU senioren die met de camper een half jaar door Europa willen touren. Zie:
– https://www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/europa-soepeler-regels-schengenvisum/
– http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/documents/com/com_com%282014%290164_/com_com%282014%290164_nl.pdf
– Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? En waarom niet gewoon een goede voorbereiding alvorens je in een avontuur te storten? Want laten we nou wel wezen: partner kwam op 10 dec jl terug naar TH. Dan blijven er nog 21 dagen over. Januari en februari hebben samen 59 dagen. Dan zit ik pas aan 80 stuks. Als partner dd 8 maart as weer in NL wil zijn, komen er nog 7 bij. Oftewel: de tijd tussen de ene en de andere visumaanvraag betreft een periode korter dan 90 dagen. Dat heeft verder niets te maken met liefdevolle gevoelens, als wel met feitelijkheden en regelgeving. Iedereen die zijn partner uit TH naar NL wil halen heeft er rekening mee te houden, zelfs iemand zonder sentimenten. Heeft er allemaal niets mee van doen.
Opa Chris heeft gewoonweg de dagen van het jaar niet geteld en zou hij de periodes op 4 x 91 dagen houden, ipv 4 periodes van 90 dagen, dan was de slagingskans groter. Want heeft een kalenderjaar niet 365 dagen? En hoe te doen in een schrikkeljaar?
– Daarbij: waarom toch die brief aan de Ambassade? Zij zijn wel de eerst aangewezenen om zich aan de richtlijnen te houden. Ik denk dat Opa Chris moet gaan praten, inderdaad, met de luchtvaartmaatschappij in de hoop te kunnen schuiven met de vliegdata en de schade te kunnen beperken.
-Tot slot: nav het visumdossier van Rob V. werd al aangehaald dat een ticket kopen ten tijde van de aanvraag niet hoeft. Een bewijs van reservering is voldoende. De luchtvaartmij. gaat altijd akkoord als gewacht moet worden op de uitslag van de visumaanvraag. Allemaal een kwestie van communiceren, informeren, en voorbereiden. Kortom: bezint eer u begint!
De kern van de zaak is, dat je een reservering’s ticket moet overleggen bij de Ambassade.
Als je niet weet hoe zoiets werkt, koop je een definitief ticket en zit je er aan vast als de Ambassade “nee” zegt.
De reservering’s ticket, is een totaal overbodige, extra belasting, van de toch al veel te bureaucratische Visum aanvraag. Waarom een reservering’s ticket??? je kan hem ten aller tijden annuleren, heeft geen enkele toegevoegde waarden.
Mag hopen, dat Thailand ooit één van de landen wordt, waar de Schengen visumplicht voor wordt afgeschaft, maar ja dat scheelt inkomsten voor de Ambassade.
Nico
Twee opmerkingen:
1) De vliegticket reservering is het probleem niet want ook zonder vliegticket of visumeis had er in de toekomst een overstay geweest (illegaal verblijf). Die overstay werd nu opgemerkt door de ambassade maar zonder een vliegticket (reservering) of visum plicht had de reiziger hier pas achtergekomen bij het vertrek uit Nederland/Schengen. Lijkt me ook geen leuke verassing om bij vertrek te horen dat je de regel van “90 dagen verblijf per elke 180 periode van dagen” hebt overtreden. Zoals aangestipt, een niet visum plichtige reiziger zou dus bij vertrek in de problemen kunnen komen door niet/verkeerd tellen van legale verblijfsduur. Juist door het overleggen van een vliegticket/reservering is dit van te voren opgemerkt. Scheelt weer een aantekening in je reishistorie en mogelijk een boete (vreemd genoeg hier geen uniform overstay beleid: Duitsland schijnt heel streng te zijn met sancties, andere landen waaronder NL weer minder).
2) De eis van een vluchtreservering zegt op zich vrij weinig, maar een (duurder) ticket is ook tegen geringe of weinig kosten te annuleren of aan te passen. Dus een echte garantie is dat nooit, dat zal pas blijken op het moment dat de vreemdeling in het vliegtuig terug naar huis stapt…
De lijst van bewijsstukken wordt wel geharmoniseerd in de voorgestelde nieuwe visumregels (zie pagina 27 van de PDF die ik een paar reacties eerder plaatste). Per land wordt dan voor alle landen vastgesteld welke bewijsstukken wel/niet vereist zijn. Deze lijst is limitatief, er mogen geen méér eisen worden gesteld. Afwachten of de vluchtticket reservering voor Thailand er op zal blijven staan, al ga ik er van uit van wel al was het maar om verkeerde planning voortijdig te ondervangen.
Uiteraard kun je nog discussiëren over het nut of effectiviteit van regeltjes omtrent maximale verblijfsduur. In een perfect wereld met eerlijke mensen, vrij van mensenhandel, zwart werk etc. zou iedereen naar overal ter wereld moeten kunnen voor een vakantie. Zolang je in eigen legale middelen je vakantie betaald is er toch niets aan de hand, of je nu 1 dag of 1000 dagen blijft? Maar dan schuur je weer aan tegen inwoners die niet zitten te wachten op (semi) permanente gastbezoekers die mogelijk ontwrichtend werken op een samenleving. Dan kom je toch al snel uit bij maximale verblijfsduur regels. Die regels zijn dan wel zwart wit want als je overstay plus 1 dag accepteert, waarom dan niet plus 1 dag daarna, en daarna en daarna? Hoogstens dat de communicatie van per wanneer je weer mag komen en voor hoelang nog laagdrempeliger aangereikt kan worden. Bijvoorbeeld op een blaadje “wilt u bij uw volgende bezoek voor de maximale duur komen van 90 dagen dan bent u weer welkom vanaf…”. Maar dat zal dan weer verwarrend zijn voor mensen die een veel kort vervolgbezoek in gedachte hebben, dan krijg je een waslijst met tientallen scenario’s “wilt u straks X dagen komen dan kan dat vanaf datum Y”. Ook niet echt praktisch. Dan maar extra dik gedrukt schrijven dat de maximale verblijfsduur 90 dagen per elke periode van 180 dagen is en mensen laten tellen of bij de autoriteiten zich de data voor laten rekenen.
Ik vind de NL ambassade al heel coulant en vriendelijk. Wel stipt, maar als je het spelletje juist meespeelt, is er geen probleem. De regels zijn al jaren duidelijk.
Ook hier alleen maar goede ervaringen met de ambassade. De regels zijn er al een paar jaartjes maar niet geheel onveranderd of voor iedereen even duidelijk.
Zo is de meldplicht in diverse Schengen lidstaten afgeschaft (per 1-1-14 voor NL) en sinds 18 oktober 2013 gebruiken ze een nieuwe rekenmethode voor de verblijfsduur, die van 90-dagen-per-elke-180-dagen. Daarvoor was de regel dat je 90 dagen een tikkie anders al weet ik niet meer uit mijn hoofd hoe dat ging. Ook nu zijn er weer wijzigingen in de planning.Maar in hoofdlijnen zijn de regels al een aantal jaartjes hetzelfde, maar je kunt op details vastlopen. Altijd goed checken dus en de actuele regelgeving nagaan.
Persoonlijk vind ik wel dat de regeltjes soepeler en minder mogen, wat eigenlijk ook wel beetje bij beetje gebeurd. Mensen vergissen zich toch nog weleens, er wordt nog teveel bureaucratie ervaren etc. Verdere versimpeling en versoepeling van de regels is dan ook toe te juichen. Zelf zie ik liefst geen visumplicht meer en toewerking naar een simpele vuistregel: een vakantie (tot 90 dagen?) mag, als je zelf maar in je onkosten voorziet en de maatschappij hier niet tot hinder bent. Dat ideaal zou ik beetje bij beetje naar toe willen werken.
Dan kunnen goedwillende mensen als Opa Chris, jij, ik en partner over ter wereld lekker samen op vakantie. Of het ooit zover komt? Goede vraag, maar met de rotte eieren die het verpesten voor de goedwillende burger zie ik dat voorlopig nog niet gebeuren…
Helemaal mee eens. De ambassade kan en mag alleen maar de nederlandse wet volgen.
En alle lof voor de ambassade. Laatst probleem met gestolen paspoort en perfecte mewewerking gekregen van de ambassade. Als je je zaakjes maar voor elkaar hebt.
Een ambassade is slechts een tussenstation om een Schengenvisum te verkrijgen echter alle betrokken partijen dienen zich aan de vigerende Schengen regelgeving te houden. Daarna is het aan de grensautoriteiten/IND of aan een persoon wel of geen toegang wordt verleend ondanks een verstrekt visumsticker. Indien blijkt dat betrokkene niet aan de periode van 90 dagen heeft voldaan of anderzijds kan de toegang alsnog geweigerd worden en dat is nu precies de reden waarom de ambassade de visumaanvraag weigert zodat u niet in de problemen komt. De suggestie om nu eea met uw vliegmij af te stemmen, t.w. wijzigen vluchtschema, is prima en de ambassade heeft in deze op een juiste manier te goeder trouw gehandeld. In de nabije toekomst eerst het schengenvisum in het pp laten plaatsen en daarna het vliegticket confirmeren. Alsnog een fijne periode in Nederland gewenst maar dan een aantal dagen later……
Beste,
Ik betreur ten zeerste wat jullie nu ten dele valt.
Dit omdat het had kunnen worden voorkomen door
een betere voorbereiding van dit mooie project.
Het is een nare ervaring die jullie geen 2 keer zal overkomen.
De reacties op deze blog geven een duidelijk beeld hoe het wel moet.
Succes met het vervolg
Als ik het goed begrijp is dit opa Chris zijn plan:
Op dag 1 willen opa Chris en Aoy van NL naar Thailand.
Op dag 90 terug van Thailand naar NL.
Op dag 180 van NL naar Thailand.
Op dag 270 terug van Thailand naar NL
En op dag 360 weer van NL naar Thailand.
Nou opa Chris, dan lijkt me de oplossing dat jullie af en toe niet samenreizen, maar dat Aoy op de juiste dag uit NL vertrekt en jij bijv. 3 dagen later.
Dan komt het er zo uit te zien:
Op dag 1 willen opa Chris en Aoy samen van NL naar Thailand.
Op dag 90 samen terug van Thailand naar NL.
Op dag 180 gaat Aoy van NL naar Thailand; opa Chris vertrekt op dag 183.
Op dag 273 samen terug van Thailand naar NL.
En op dag 363 gaat Aoy weer van NL naar Thailand. opa Chris vertrekt op dag 366.
Nou, daar moet toch mee te leven zijn? 2x niet samenreizen.
Ik kan deze meneer Cris Visser, heel heel heel goed begrijpen ,
natuurlijk moeten er regels gesteld worden ,om uitwassen te voorkomen ,dat is goed.
Maar als je op oudere leeftijd ECHT een lieve vrouw vindt,waarmee je al jaren gelukkig samen bent,dan kom je in een fase waarin enige flexebiliteit ,inde regels, aangaande in en uitreis dokumenten , op zijn plaats zou zijn.
Ik ben zelf ook de 70+ en mijn echtgenote de 50+ gepasseerd en reeds 10 jaar getrouwd, het is juist rond deze leeftijd van cruciaal belang, dat je wat makkelijker ,zonder die papieren rompslomp , je wederzijdse familie kan bezoeken.
Ik denk dan ook dat JUIST hier ,voor de Nederlandse ambassade een mooie taak ligt, om dit voor deze catagorie wat simpeler kan regelen.
jantje
Later op de dag gisteren bedacht ik me dat Chris zijn punt niet was dat hij net te vroeg was en of dat niet flexibeler kon maar dat de 90 dagen regel te kort schiet. Immers, tenzij je telkens samen 90 dagen hier, 90 dagen daar door brengt én de visa goed planned, kun je niet samen reizen. Een geldigheid van 92-93 dagen zou dan helpen, of bijvoorbeeld 100 dagen voor wat meer speling. Je kunt dan makkelijker samen reizen na ongeveer 3 maanden. Of maak er “6 maanden -te verdelen naar eigen inzicht- per 365 dagen” van. Dan reis je dus wat makkelijker tussen twee landen voor lange vakanties.
Een uitzondering op basis van leeftijd lijkt me absurd. Waarom zou een oudere soepele regels moeten krijgen? Dat is discriminerend en meer regeltjes/uitzonderingen maken het alleen maar lastiger voor de mensen om alles te begrijpen en geen fouten te maken.