Voor mijn emigratie naar Thailand in september 2021, heb ik mijn beide (Pfizer)covid-vaccinaties nog in Nederland gekregen. Twee weken geleden heb ik in Thailand mijn (Moderna)booster gekregen – nou ja. “gekocht” voor 1500 THB, wat ik er trouwens graag voor over had.
Sinds 7 februari 2022 laat Nederland het “groene vinkje” in de Coronacheck app vervallen als je geen booster hebt gehad binnen 270 dagen na de tweede vaccinatie. De geldigheid van de vaccinaties voor bijvoorbeeld het corona-toegangsbewijs vervalt dus ongeveer 9 maanden na de tweede vaccinatie, tenzij je een booster hebt gehad en die booster in de Coronacheck app is geregistreerd.
Voor mijn Thaise booster geldt dat laatste uiteraard niet, en dus heb ik deze mail aan de GGD Hollands Midden gestuurd:
“(…) Ik ben in juni en augustus 2021 in Nederland gevaccineerd en heb de vermelding en stempels in het gele boekje en de QR-code in de Coronacheck app.
Vorige week heb ik in Thailand, waar ik sinds september 2021 permanent woon, mijn Moderna boosterprik gekregen. Deze is ook vermeld en gestempeld in het gele boekje, ik heb een papieren bewijs met QR-code gekregen en hij is geregistreerd in de Thais Morh Prom app (vergelijkbaar met de Nederlandse coronacheck app).
Mijn Nederlandse “groene vinkje” verloopt negen maanden na de tweede vaccinatie, concreet voor mij in mei 2022, begrijp ik. Ook omdat ik juist niet wil dat mijn Nederlandse/EU coronacheck bewijs verloopt, wil ik mijn Thaise booster ook graag geregistreerd hebben in de coronacheck app.
Op internet vind ik dat, als je een buitenlandse prik hebt gehad, de oplossing hiervoor is dat je dan met je papieren bewijs en stempel een afspraak kan maken bij een aantal GGD-kantoren en dat het dan terplekke wordt verwerkt in de app. Dat is heel leuk als je bijvoorbeeld even van Kerkrade, waar je permanent woont, naar Aachen bent gegaan voor een boosterprik, maar als je permanent in Thailand woont, zoals ik, is die oplossing niet echt een optie.
Graag hoor ik van u hoe we dit kunnen oplossen, want een verlengde geldigheid van mijn “groene vinkje” en een registratie van mijn booster in de app vind ik toch wel erg belangrijk.”
Het antwoord van de GGD was duidelijk:
” Op dit moment is het niet mogelijk om een boostervaccinatie uit het buitenland, te laten registreren in Nederland. Wellicht dat dit in de toekomst veranderd, maar daar kunnen we op dit moment helaas niks over zeggen.”
Omdat ongetwijfeld meerdere Thailandblog-lezers in een situatie zoals de mijne zullen zitten, en mogelijk dezelfde vraag hebben, deel ik dit nu met jullie.
Mijn oplossing voor internationaal reizen: zowel de Nederlandse Coronacheck-app als de Thaise Moh Promt app laten zien, als het even kan ook de papieren versie/bewijzen van vaccinatie meenemen en ook het gele vaccinatieboekje….
En mochten we ooit weer eens in Nederland zijn voordat deze hele regeling verdwijnt, dan maken we snel een afspraak voor een persoonlijke registratie in de coronacheck-app van onze booster(s) bij de GGD!
Ingezonden door MarkL
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Leven in Thailand23 november 2024Het Thaise eergevoel (lezersinzending)
- Gezondheid23 november 2024Vraag aan huisarts Maarten:
- Belasting Nederland23 november 2024Thailand belasting vraag: Belastingzaken bij emigratie naar Thailand overzichtelijk uitgelegd?
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
Zelfde probleem hier. Zou natuurlijk prima online opgelost kunnen worden aangezien EU en Thailand elkaars bewijzen erkennen.
Maar nee, in NL gaat dat niet. er moet voor gereisd worden en flink ook.
Net als voor zaken als paspoorten ed die alleen bij ‘grensgemeenten’ geregeld kunnen worden.
Snapt dat het onhandig is, maar is gelukkig geen beletsel om te kunnen reizen. Je papieren bewijs wordt meestal geaccepteerd.
Landen zoals Thailand geven niet eens de mogelijkheid om buiten Thailand verkregen vaccinaties op te nemen in Mor Prom.
Mijn Corona check app toont 2 vaccinaties uit Thailand en 1 booster uit NL. Mijn Mor Prom alleen de 2 Thaise vaccinaties
Erg jammer dat dit niet lukt!
Hier hetzelfde probleem.
Nu gaat straks eerst de Coronacheck app op non actief.
Moeten we in NL aantonen dat we in Thailand geboosterd zijn.
Met de hele papieren en digitale rompslomp naar Utrecht, op afspraak!
Dan mag alles weer herzien worden….bureaucratie ten top!
Terwijl bij onze Oostenrijkse buren alles geüpload kon worden.
Tsjaa…:(
Ook in thailand is het niet mskkelijk om de buitenlandse vaccinaties te registreren. Elkaars QR code accepteren is iets anders dan elkaars data importeren. Er vind geen uitwisseling plaats.
Hier hetzelfde probleem. 6 december vertrokken uit Nederland en met geen mogelijkheid om een booster te krijgen terwijl ik rond 13 december aan de beurt zou zijn. 7 januari zonder problemen een gratis booster Pfizer gekregen in de Isaan. 7 maart ga ik weer terug naar Nederland, krijg ik het niet makkelijk geregistreerd, dan pak ik 7 april weer een booster in Nederland.
Het is inderdaad niet mogelijk om de vaccinaties, die je buiten Thailand gekregen hebt, te laten registreren in de Moh Phrom app.
De berichten dat het Europese vaccinatiebewijs (app of papieren versie) in Thailand aanvaard worden, vallen in de praktijk ook tegen. Werd niet geaccepteerd bijvoorbeeld voor de ferry naar Koh Samui. Ook het (zeldzame) hotel dat een vaccinatiebewijs vroeg, aanvaarde enkel Thaise certificaten.
Voor de Belgen onder ons: je kan wel de Thaise vaccinaties door je huisarts in Belgie laten inbrengen in “Vaccinnet”, zodat ze geregistreerd worden in de Covid Safe app.
Wij zijn noodgedwongen naar Spanje uitgeweken en hebben daar de booster ontvangen. Omdat deze niet in de Corona check app kan worden bijgeschreven, hebben wij de booster in de Duitse Corona Warn app gezet. Deze app toont nu drie vaccinaties met een QR code. Wel moeten de eerste twee vaccinaties ook in deze app worden gezet. Dit ging heel eenvoudig. Hopelijk lukt dit ook met de Thaise booster.
Bedankt voor ’t meedenken. Heb het geprobeerd, maar werkt helaas alleen voor Europese landen.
Hier hetzelfde probleem, alles afgebeld maar niks kan.
Moet je maar even terugkomen om te registreren was het antwoord.
Nederland op z’n smalst en geen enkele medewerking. Alleen maar domme antwoorden en lacherig gedoe