Lezersinzending: Beëindigingsbrief van ABN-AMRO
Beste blog lezers,
Er zijn al meerdere berichten geweest over beëindigingsbrief van ABN-AMRO, ook bij het bericht over Unive kwam dit weer mede ter sprake bij de reacties die werden geplaatst.
Zelf had ik daarop ook gereageerd dat ik geen brief had ontvangen en in april bij de bank was geweest en gevraagd hoe dat zat. De bankmedewerker vertelde mij toen dat dit niet op mij van toepassing was omdat ik een actieve rekening had, was alleen voor rekeningen die haast niet werden gebruikt. Toen al de gemeld dat dit van de medewerker was en dat hoofdkantoor wel eens anders kon denken. Zover is het nu, de brief ontvangen.
De inhoud van de brief wekt mijn verbazing. Enkele maanden geleden hebben wij u laten weten dat we u helaas moeten vragen uw producten bij ons te beëindigen. De brief welke ik nu ontving op 19 juli en gedateerd 29 juni. In de brief geven ze nog 3 maanden om alles te beëindigen en anders wordt rekening geblokkeerd en ook geen automatische betalingen meer uitgevoerd.
Dus ik heb 9 weken van ABN-AMRO om alles te regelen, ik had de brief pas op 19 juli.
Ik heb gelijk gereageerd met een mail naar [email protected]. Ze vermelden, dan nemen wij binnen 5 dagen contact met u op. ABN-AMRO neemt zelf dus ruim de tijd om een antwoord te geven en de klant krijgt geen tijd. Daarnaast ben ik benieuwd of ik wel antwoord krijg.
Er waren meerdere mensen met reacties die tegen ABN-AMRO in verweer wouden gaan, neem aan juridisch, zou gaarne met belangstellenden een advocaat willen inschakelen. Hun argumenten slaan nergens op. Zijn er mensen die al bezig zijn in de juridische sfeer of van plan dat te doen. Mocht dat zo zijn moeten wij in contact komen en er 1 zaak van maken en zodoende ook de kosten te delen.
Inmiddels heb ik wel al bij de Rabobank geïnformeerd, verkreeg gelijk binnen 2 uur antwoord met feitelijk de vraag naar welke Rabobank ik dan zou willen gaan, de vragen beantwoord. De volgende dag al antwoord vanuit Groningen. Ik moet mij vervoegen bij een Rabobank met paspoort en er zou dan worden beslist. In mijn eerste vraag die ook bevestigd is heb ik dus gezegd dat ik buiten EU woon en niet ingeschreven sta in Nederland maar wel nog over eigen huis beschik wat als correspondentie adres kan fungeren.
Het valt dus op dat de Rabo wel snel kan reageren maar Abn-Amro dus niet, terwijl je daar al klant bent.
Mocht er niemand zijn die ook juridisch verweer wil voeren tegen Abn-Amro zal ik dat zelf doen als bericht op mijn mail van ABN-AMRO negatief is.
Hoor het graag.
Groet,
Roel
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending28 december 2024Hoe ik bijna 9000 baht in Bangla road kwijt raakte in één avond (lezersinzending)
- Immigratie infobrief28 december 2024TB Immigration Infobrief Nr 058/24: Immigration Jomtien – Jaarverlenging Retired
- Leven in Thailand27 december 2024De hond (lezersinzending)
- Achtergrond27 december 2024Borderrun Thailand (lezersinzending)
Het is al eerder ter sprake gekomen, in de algemene voorwaarden van de overeenkomst met de bank staat dat beide partijen de relatie kunnen beëindigen.
Iemand noemde meen ik artikel 35.
Het staat u uiteraard vrij een advocaat in de arm te nemen en een juridische procedure aanhangig te maken, maar ik vrees dat het enige resultaat daarvan is dat u straks een lege bankrekening op kunt heffen in plaats van één waar nog wat op, staat.
Ik heb ook deze week zo’n brief ontvangen. Maar ik peins er niet over om er iets tegen te ondernemen om bij die bank te blijven. Moet je toch niet willen! Met wat zoeken zijn er voldoende alternatieven.
Deel die alternatieven dan met ons, want wij zijn nog zoekende.
Beste Klaasje,
Graag informatie over de mogelijke alternatieven (in Nederland).
Ik ben erin geslaagd online een rekening te openen bij SNS bank. Adres van mijn dochter in Nederland gebruikt waarheen de atm card en de digipass zijn gestuurd en overige post indien nodig. Mijin behoefte is alleen internet bankieren. Werkt nu 3 maanden vlekkeloos. Voor creditcard heb ik bij CITI bank in bangkok een rekening geopend. Ook dat werkt naar behoren. Ik ben 75 jaar maar dat was voor SNS en CITI geen probleem.
Een andere reactie vandaag op het blog spreekt over de RABO bank.
Beste klaasje,
Uit je reactie lijkt het er op alsof de SNS wél akkoord gaat met je constructie waarmee je de rekening bij hun bank kunt behouden terwijl je uitgeschreven bent in Nederland.
Dat is niet zo. Ook klanten bij SNS ontvangen deze brief. Dat je wat bedacht hebt om toch je rekening bij de SNS te behouden is een andere zaak. Dat zou bij andere banken ook wel lukken. Er zijn altijd constructies te bedenken waardoor het wél kan maar zijn die legaal? Mocht de SNS er achter komen dan wordt je er ook uitgeknikkerd.
Succes.
Het enige wapen dat je als klant lijkt te hebben, is dat de ABNAMRO de rekening niet zomaar kan sluiten.
Hooguit alle dienstverlening stoppen.
De vraag is dan, dat als ze de rekening niet mogen sluiten, ze wel alle dienstverlening mogen stoppen, zoals ze aangeven.
De conclusie dat ze de rekening niet mogen sluiten, trek ik uit het feit, dat ze willen dat je alles zelf doet.
Ik vermoed dat ze niet zomaar je geld naar een eventueel bekende tegenrekening kunnen sturen.
Maar dat is alleen maar een vermoeden.
Het zou de ABNAMRO gesierd hebben, als ze een afdeling overstap zouden hebben opgetuigd, die de klanten helpt bij het overstappen naar een bank, die de dienstverlening buiten de EU nog wel aanbiedt.
Eventueel zelfs een bank in Luxemburg of zo, als Nederland echt niet meer mogelijk zou zijn.
Indien in het buitenland woonachtig, gewoon een correspondentie adres opgeven in Nederland en dan totaal geen probleem met een eventuele stopzetting van de banlproductwn
Onjuist.
Juridisch gezien stelt een correspondentieadres niets voor. Voor de bank geldt of je resident bent of niet.
Hoewel de verdiensten aan en kosten van een particuliere rekeninghouder gebaseerd zijn op een in Nederland gevestigde rekeninghouder, wil de bank ook juridische zekerheid hebben. Dat ligt in een land buiten de EU moeilijk en te risicovol.
Geef mij één reden voor de bank om een betaalrekening van een particuliere klant aan de andere kant van de wereld aan te houden.
Nederland heeft een europesche richtlijn over betaalrekeningen nog altijd niet omgezet in wetgeving.
Dat moet binnen 2 maanden gebeuren, anders sleept de europesche commissie nederland mogelijk voor het europesche hof van justitie
Volgens de richtlijnen hebben alle EU-burgers recht op een betaalrekening tegen een redlijke vergoeding
waar ze ook wonen.
De kosten voor de rekening moeten er ook duidelijker uit worden .Ook het vergelijken en overstappen moet makkelijker worden door de richtlijn.
De richtlijn had vorig jaar september moeten zijn omgezet in wetgeving.
Cyprus, kroatie,luxemburg,portugal en spanje kregen een soortgelijke waarschuwing uit brussel
Als je, in Thailand woont voldoe je waarschijnlijk niet aan het vereiste ‘EU-burger’.
Met ‘waar ze ook wonen’ wordt vermoedelijk bedoeld ‘waar ook in de EU’.
ben ik dan een thai burger zonder thais paspoort of een EU-burger met een nederlands paspoort
Ik moet mijzelf rectificeren. Ook als je in Thailand woont ben je EU-burger.
De regel is simpel:
“Als u in het bezit bent van de nationaliteit van een EU-lidstaat, bent u tevens burger van de Europese Unie.”
Misschien is er dus nog hoop.
Hoewel in diverse media die melding hebben gemaakt van de waarschuwing inderdaad wordt gesteld dat volgens de richtlijn alle EU-burgers recht zouden hebben op een betaalrekening, haal ik dat niet uit de richtlijn zelf. Daarin staat: “Consumenten die legaal in de Unie verblijven en in een bepaalde lidstaat geen betaalrekening aanhouden, moeten in die lidstaat een basisbetaalrekening kunnen openen en gebruiken.”
.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex:32014L0092
.
(zie met name sub 35 en 36)
.
De hoop is alweer vervlogen.
ja het criterum is : verblijven van iemand in de EU , EU-burger of niet maakt dan niet uit.
“Volgens de richtlijnen hebben alle EU-burgers recht op een betaalrekening (…) waar ze ook wonen.” Ja, EU-burgers, die dus in de EU wonen. Niet in Thailand.
En dan te bedenken dat voor de redding van de bank door de Nederlandse overheid er een prachtig kantoor in Bangkok was gevestigd. Nu worden rekening houders door ABN-AMRO afgeserveerd als oud vuil en wordt hen maar weinig tijd gegeven om hun bankzaken te regelen. Dat ABN-AMRO conform de algemene voorwaarden handelt impliceert niet dat zij hun klanten simpelweg aan hun lot over moeten laten. En over de redenen is beslist niet duidelijk gecommuniceerd. Het enige dat wel helder is is het volledige gemis aan bereidwilligheid om met hun waarschijnlijk al jarenlang trouwe klanten mee te denken aan een oplossing.
Beste Leo, ABN AMRO had voor de crisis weliswaar een kantoor, maar dat was uitsluitend voor internationaal opererende zakelijke klanten.
Ik heb het zelfde probleem met de ABN AMRO, woon al 5 jaar in Thailand en je wordt er gewoon uit hun bank gedonderd, NIET door de medewerkers, die zijn service gericht, maar door de lui aan de TOP, lui die vergeten zijn dat de bank bestaat dankzij de individuele spaarders en dus KLANTEN.
Nu wordt straks mijn AOW evenals mijn PENSIOEN ( dus van twee instanties ontvang) die elk een eigen manier hebben om mijn gegevens te controleren naar een Thaise Bank gestort, weliswaar met een paar dagen vertraging, maar ja daar is ook mee te leven. Mijn probleem is dat ik géén relaties of familie kontakten meer heb in Nederland, maar nog wel vanuit een echtscheiding maandelijks geld over dien te maken naar mijn EX. Dus eerst naar Thaialnd en dan weer retour naar Nederland pfffff. Dat zou dus weer vanuit Thailand dienen te geschieden ( extra dagen én extra kosten )
Ja, service maar niet meer voor mij!
Denk eens aan een rekening bij bijv Ebury.com, eigerfxdirect.com of http://www.nbwm.nl ( in Amsterdam)
Nog goedkoper over te boeken naar TH, en.. je kan geld aanhouden in NL in Euro’s
Hans,
2 die je hebt opgegeven zitten in Engeland, gaat uit EU dus geen keuze. De laatste in Nederland is geen betaal rekening, dus alleen voor transport van gelden.
Nbwm is voor de Mkb ers en doet alleen transfers van 100.000€ per jaar
Ik had hetzelfde. Ik moet mijn ex € 300 per maand betalen. Ik heb een pensioen van ING. In het verleden deed ik het altijd zelf, die € 300 naar haar overmaken. Uiteindelijk heb ik na overleg met ING, de regeling kunnen maken dat zij €300 naar mijn ex overmaken, ook de indexatie, en de rest storten op mijn Thaise bankrekening. Misschien is dit een tip voor u! U kunt mij mailen indien nodig, mijn email mag u vragen aan de redactie.
dit is ook nog een manier, je krijgt een eigen iban nr,dat is nu nog in Litouwen,
straks een Uk nummer, werkt prima,en bij opname atm krijg je de hoogste koer(alleen doordeweeks)
http://news.revolut.com/post/149983518882/join-our-revolut-community
Took in heb nu de brief van ABNAMRO ontvangen. Dagtekening find junior. 6 maand de tijd on rekening op the heffen . Anders diet de be k her. Lees; blokkeren de rekening tot he been gelding bankrekeningnummer hebt doorgegeven.
Maar…. In heb nog been pensioenproduct lopen tot half juli volgend jaar. Opheffen kan in dus niet want Dan moet ik DAT spaarproduct open Bremen. Mijn account manager zegt Dan ook DAT de rekening tot volgend jaar juli blijft bestaan.
Ik heb in get verleden gedacht on stappen te ondernemen maar na wat gesprekken met Abn tot de conclusie gekomen DAT de zo flexibel Zijn als een loden deur. Trouwens he moet je afvragen of he not wel klant wil Zijn bij deze bank.
Ze bieden aan te helpen bij het vinden van een andere bank. Nu laten de maar been vliegtuig huren zodat we met Zijn Allen naar Nederland kunnen want voor her openen van een rekening moet je minimaal persoonlijk naar de bank om je tte legitimeren.
Dat Lao hakt er goed in als ik je schrijven bekijk. Maar goed jij zegt dat ze flexibel zijn, dat merkte ik ook enigszins wel. Ook dat jij jouw account kon behouden tot juli 2018, ze kunnen ook niet anders in jouw geval, als dat afgekocht moet worden door hun toedoen zijn ze verantwoordelijk voor de kosten daarvan.
Nee na goed nadenken wil ik ook absoluut geen klant meer zijn en ook mijn 2 kinderen in Nederland zeggen hun rekening op bij ABN_AMRO, daar zal abnamro niet wakker van liggen, maar zijn wel jonge gezinnen waar ze nog wat aan kunnen verdienen nu of in de toekomst.
Eigenlijk een vervolg vraag, wat gebeurt er als je bij de bank je adres veranderd van Thailand naar een adres van een familie lid in Nederland ?
Tot op heden zou dat geen probleem hebben opgeleverd, maar nu deze problematiek bekend is, gaan ze dat soort gevallen natuurlijk screenen.
Zie het probleem niet, gewoon ABN eruit gooien als je het niet met hun eens bent en overstappen naar een andere bank.
Dat is de oplossing accoord maar een trip naar nederland voor een persoonlijke aanvrage bij een bank is toch wel wat duur.
Open een rekening in Thailand en doe internationale betalingen bijvoorberld naar een Nederlandse rekening. Probleem ? Nee hierbij opgelost. Goede tip.
Doe internationale betalingen naar een Nederlandse rekening begrijp ik even niet.
Het probleem is, dat de ABNAMRO mijn Nederlandse rekening wil opheffen, dus dan heb ik geen Nederlandse rekening meer.
En mijn spaargeld in Thailand onderbrengen lijkt me ook geen goed idee.
Tooske toch, dit kun je niet zomaar van de reageerders verlangen. De meesten lijken handelingsonbekwaam als je hun reacties leest want zijn niet in staat hun financiele zaken van uit hun nieuwe woonland te regelen. Zoals wel eens eerder door anderen vermeld is het de eigen keuze voor degene die naar Thailand zijn verhuisd, een gevolg hiervan is dat je vanuit je nieuwe woonland soms wat moelijkheden ondervindt. Maar bankactivteiten vanuit Thailand regelen, bijvoorbeeld betalingen of automatische overboekingen, kun je ook met je Thaise rekening. Dus mijn advies is: niet lopen klagen maar je tijd gebruiken om het in Thailand regelen. Fluitje van een cent/ baht.
Ger,
Is het niet een beetje kort door de bocht om ons onbekwaam te vinden?
Ben 10 jaar geleden naar Thailand verhuisd en toen was er van deze problemen geen sprake.
De gedupeerden door de sluiting van de ABN service zoeken een oplossing dat is de vraag, niet of het is eigen schuld dikke bult.
Ik heb ook betalingen in Ned zo in dat geval gaat het volgens jou eerst van Ned naar Thaise bank en dan stort ik het weer van Thailand naar Ned hierbij gaan veel extra kosten in een jaar om is het dan gek dat we naar een oplossing zoeken.
Zoals anderen en ik zelf ook vermelden is het je eigen keuze geweest om te verhuizen. Zodra je in Thailand woont bespaar je een reeks vaste kosten die je maandelijks in Nederland verrplicht dient te betalen. Of kosten die een veelvoud zijn als in Thailand woont. Bjvoorbeeld huisvesting, vuilophaal, electriciteit, water, gemeentelijke belastingen, waterschapslasten,wegenbelasting en meer. Daar staat tegenover dat je wat meer kosten heb om betalingen naar Nederland te doen nu je in Thailand woont.
Beste Ger,
Juist daar zit het, maar ik betaal alles nog steeds in Nederland, gemeentelijke belastingen,energie,waterschapslasten,verzekeringen, gaat nagenoeg allemaal automatisch.
Dus wat bespaar ik. Daar wordt totaal geen rekening mee gehouden.
Frans amsterdam,
Goede opmerking; “Als u in het bezit bent van de nationaliteit van een EU-lidstaat, bent u tevens burger van de Europese Unie.” Dus abnamro schend hiermee de rechten van een EU burger.
Ik heb gebeld met de bank, gesproken met de heer Hillebrand. Een ander adres gewoon in Nederland kan niet, ik heb nog een eigen huis dus geen probleem. Toen EN/OF rekening besproken, om mijn rekening over te zetten samen met mijn zoon, kan niet, beiden moeten ingeschreven staan in GBA in Nederland.
Probleem uitgelegd en ook de late brief en ook dat ik voorheen geen brief had ontvangen, geen toezegging nog maar verkreeg de indruk dat de termijn van 3 maanden na datum brief niet het grootste probleem was, als je maar weg ging en daar aan werkte.
Advocaat gebeld, de termijn van 3 maanden kan niet en ze mogen ook zo alle automatische betalingen niet stop zetten als er wel geld op de rekening staat. De Nederlandse staat heeft het voor het zeggen bij ABN-AMRO, groot aandeelhouder en die bepalen de regels. Heb brief en correspondentie opgestuurd naar advocaat en zal mij nader berichten.
In september ga ik naar Nederland en als ik een rekening kan openen bij de Rabo dan doe ik dat, wil ik niet eens meer bij die bank zijn ondanks al het werk wat ik moet verrichten.
Correctie, ABN AMRO is GEEN staatsbank en de staat heeft het bij de bank ook NIET voor het zeggen. Dat de Nederlandse staat nog een belang heeft in het aandelenkapitaal doet daar niets aan af. Bovendien bepalen de aandeelhouders NIET “de regels”. Kosten van advocaat weggegooid geld. Had je beter kunnen besteden aan een goed doel…
Ja mensen hoe je het ook went of keert het blijft een mentaliteitskwestie en we weten zo langzamerhand wel dat die ver te zoek is bij de banken. Alleen maar op geld belust. Over tunnelvisie gesproken. Maar ja je ziet het overal terug komen het eigen gerief en eigen belang is leidend.
Mijn zoon gaat een nieuwe rekening openen die ik dan ga gebruiken als ik zelf geen bankrekening kan verkrijgen in Nederland. Als het niet rechtsom kan dan maar linksom.
Ik wil niets aan het toeval overlaten in dit geval of op de goede wil van ABN-AMRO, die ook met mijn geld weer in het zadel is geholpen.
De EU doet aan protectionisme met haar regelingen en wetten en laten EU burgers stikken die buiten de EU zijn gaan wonen. Engeland heeft denk ik toch goed gekozen voor een Brexit.
Ook ik heb de brief van de ABNAMRO mogen ontvangen , afgelopen Maandag lag hij in mijn postbox op het postkantoor hier in Pasang .
Na meer dan 40 jaar trouwe klant geweest te zijn wordt je op een hondse manier door een simple brief er zeg maar uitgesodemiederd .
Ben hier dan ook zeer boos over dat zullen jullie wel begrijpen .
Ik ga niet procederen tegen deze briefvan de ABN .
Kost je alleen maar meer stress en veel geld aan advocaten .
Ik noem het dan ook vechten tegen de bierkaai , ben 64 jaar en wil nog genieten van het leven hier in Thailand zo lang het nog kan .
Mijn advies is wegwezen hier met je spaargelden uit Nederland .
Want na de ABNAMRO volgt de rest , ga daar maar van uit .
Heb deze week als eerste een mailtje gestuurt naar een andere bank waar ik ook spaargelden heb staan .
De Regio bank .
Deze na mijn mening een fijne bank kwa service bereikbaarheid ed , deze bank werkt veelal met agentschappen van verzekerings adviseurs .
Zij vertelden me dat tot op heden ik mijn rekeningen daar kan behouden .
Maar personen die een nieuwe betaalrekening willen openen moeten in een straal van 40 kilometer van af een agentschap wonen .
Vanuit het buitenlandwonende dus ook niet meer mogelijk om daar een rekening te openen .
Ik heb dus nog een nooduitgangdeur om mijn geld over teboeken naar deze bank daar ik hier al rekeningen heb lopen voor een langeretijd .
Gisteren een andere bank waar ik ook spaar vanuit mijn huis hier in Thailand opgebeld .
De ASN bank bekent van windmolens en miljeu , zegmaar de groene bank .
Bij hun zo werdt mij vertelt kun je geen rekening meer openen als je buiten de EU woont .
Mijn spaar rekeningen kunnen blijven staan tot op heden , echter ik moet wel mijn tegenrekening veranderen van de ABN naar de Regiobank .
Als ik geen andere betaal rekening had gehad , had ik met dank aan de ABN ook deze bank moeten opzeggen .
Maar wat voor mogelijkheden heb je anders .
Al je spaarcentjes op Thaise banken parkeren , een oplossing misschien je woont hier tenslotte ook permanent .
Maar ook hier heb je risicoos , geld naar Thailand binnenbrengen , no problem .
Maar zou je later het geld weer terug willen sturen naar Nederland ik denk dat dit nogal wat problemen op kan leveren .
Bij hier denk ik aan als je door omstandigheden , niet meer in Thailand mag of zou kunnen verblijven .
Al dit gesodemieter hebben we te danken aan onze fantastische Europesche Unie .
Een rekening openen bij de Rabo bank, betekent voor mij althans eerst een vliegticketkopen naar Nederland en de daaraan gekoppelde verblijfskosten en reisverzekeringen .
Om na misschien een jaar later , ook zo ener brief te ontvangen van de Rabobank .
Geachte Hr Beute tot onze spijt moeten we onze bank relatie in verband met Europesche richtlijnen beeindigen , het is niet persoonlijk bedoelt etc etc etc .
En dan hebben ze het altijd over globalisering .
Misschien zijn de Engelsen ( Brexit) de Zwitsers en Denen en Noren slimmer als de Nederlanders .
Een onpersoonlijk zooitje is het langszamerhand geworden bij de banken in Nederland .
Klant zien ze liever niet meer verschijnen op het filiaal , en wat te denken van de rente die je heden nog mag ontvangen .
Zo goed als niks .
Hier in Lamphun kennen ze mij , even een praatje maken als het niet druk is over van alles en nog wat .
Eergisteren mijn eerste 25000 euro als boze reaktie al overgeboekt van de ABN naar de Krungsribank op mijn Euro FCD account .
De rest volgt de komende weken , denk niet de 6 maanden ( ook door de bank opgelegt ) af te wachten .
Voor de britten Brexit voor Janneman is het nu Janxit .
Jan Beute .
Ter informatie, heb een uur geleden contact met de service desk van de Rabo gehad. Het is niet mogelijk als woonachtig in Thailand ( uitgeschreven Ned) een betaalrekening te openen bij de Rabo Nederland.
Heel vervelend allemaal! Vraag me wel af waar de bank precies de grens legt.
Dus inschrijving in het GBA wordt als eis gesteld voor een rekening. Of zijn er misschien nog andere criteria?
Ik zit in de categorie “preferred banking” maar gebruik de rekening nauwelijks. Totnutoe nog geen opzegging van de bank ontvangen. Ben benieuw!
Beste Richard ook ik zit in de categorie preferred banking .
Maakt het alleen maar erger , van hunner zijde ook geen ene melding gehad dat dit er aan zat te komen .
Wat de brief betreft maak je maar geen zorgen hoor , die komt zeker nog bij jou .
Tenzij hij door de Thaise postbode ergens in een afval bak gekiepert is .
Jan Beute .
In Thailand willen wonen is ook daar je eigen zaakjes regelen toch ? Je hebt de hele dag de tijd daarvoor. Verhuist naar Thailand ook geen bankrekening meer in Nederland , simpeler kan het niet zijn.
Vreemd genoeg ging een bankrekening in Thailand probleemloos, toen ik nog in Nederland woonde.
En bij mijn beste weten is het nog steeds mogelijk voor mensen die niet in Thailand wonen, om een rekening te openen bij een Thaise bank.
Lion,
Zaakjes die betrekking hebben in Thailand worden hier geregeld. Maar zaakjes die in Nederland moeten worden geregeld moet ook kunnen via Nederlandse bankrekening. Je kan wel een huis kopen in Nederland maar je kan geen bankrekening hebben, hoe zot is dat.
Ik steun mijn kinderen nog iedere maand met een schenking van 400 euro pp., ze zijn het niet nodig maar daardoor kunnen ze wel de economie nog iets ondersteunen en een iets beter leven hebben.
Al mijn geld, en dat is toch een behoorlijk vermogen, overmaken naar Thailand zie ik absoluut niet zitten en zal ik zeer zeker niet doen. Ik heb een beleggersrekening bij Binck bank en de Giro, dan gaat al het geld daarheen, geen rente vergoeding maar staat wel safe en safer dan in Thailand.
We zullen het zien, ga in september naar Nederland, dat was al de planning dus geen extra kosten en zal proberen daar voor mijzelf een rekening te openen bij een bank, denk Rabo.
Maar banken zitten ook niet op geld te wachten, ze lenen het gratis bij de ECB, dus klanten met geld zijn overbodig momenteel.
Ik heb dit probleem voorgelegd aan een kennis van mij, die een behoorlijke functie heeft bij de Rabo. Zij zei ongeveer het volgende. Wanneer er een inwoner van Nederland een rekening heeft is er niets aan de hand, maar een buitenlandse rekeninghouder geeft erg veel problemen met betrekking tot controle en veiligheid. Er moet nagegaan worden of er sprake zou kunnen zijn van geld doorsluizen naar bijvoorbeeld extremistische groeperingen. Laatste keer dat er op haar kantoor een rekening geopend is, heeft de aanvraag zeker 10 bureau’s gezien en heeft meerdere weken geduurd eer er toestemming was. Dus veel te duur voor de bank. Zij dacht te herinneren dat het een aanvraag uit Laos was. Hier kwam het in het kort op neer. Dus zullen de meeste banken wel spoedig volgen.
Beste Peter ,als je in Nederland woont en werkt kun je dan niet geld van je betaalrekening doorsluizen naar extremistische groeperingen .
Zou je ook niet je creditcard en betaalpas kunnen of mogen gebruiken op vakantie in het buitenland .
Want wie zegt dat je het geld dat je opneemt in Turkye tijdens een vakantie , alleen besteed aan payelja en rodewijn .
Misschien gebruik je dit geld wel voor aanschaf van kalasnikovs .
Valt toch nooit te kontroleren , alweer zo ener bullshit verhaal van de banken .
Jan Beute .
in het geval van EU burger:
Iemand die de nationaliteit van een EU burger heeft is automatisch EU burger oftewel unieburger
Zie verdrag van maastricht en afspraken te amsterdam
Mij is veel erger overkomen : was voor 55 jaar verzekerd ( ben nu 80 ) bij Achmea maar kreeg een brief vorig jaar dat het gehele expat packet verkocht is aan een Engelse group …maar die zullen alle pre condities over nemen ;….ik heb nog geen pre condities !
Krijg een brief van mijn nieuwe verzekeraar en boem mijn jaarlijkse premie gaat omhoog van euros 9000 naar Euros 12500….met een p.s. : ” if you doet like us to take over your insurance needs you can resign by the end of the year ”
Aan me hoela ……heb me geprobeerd ergens anders te verzekeren maar de goedkoopste ( en enige ) aanbieding was een onbekende US insurance die vroeg een premium van US$ 68000 / jaar met max US$ 500.000..
Dus ben mooi geshanghaaid !
Dit is helemaal niet iets nieuws. Er bestaat al vele jaren een wet of richtlijn dat als je je uitschrijft uit Nederland je ook geen bank account meer kan hebben daar. Toen ik jaren geleden mijn eerste AOW kreeg (ik verbleef tijdelijk in Nederland) en mij uit liet schrijven uit Nederland, daar ik weer voor goed naar Thailand vertrok, moest ik mijn nieuwe adres bij de SVB R,dam opgeven en die verlangde dat ik ook mijn NL bank rekening op zei. Hun redenering was dat met een NL rekening ik niet voor 100% uit NL vertrokken was, daar ik in hun ogen ging emigreren. Ik hield gewoon de, toen nog, Postbankrekening aan en hun verklaard om daar mijn AOW op te storten, wat werd gedaan. Officieel moet je bij uitschrijving uit Nederland en gaan wonen in een ander land ook je bank rekening op zeggen. Je vertrek wordt beschouwd als emigreren. Heb een kennis die vertrok naar Equador en moest ook zijn NL rekening opzeggen, was in 2005.
Wet of richtlijn, theoS, heb je die ter inzage, of een weblink?
Ik ben in Thailand sinds 2002, ING-klant. Tijdens de crisis kreeg ik het vriendelijke aanbod een extra rekening te openen om een jaar vast te zetten tegen x procent en in 2017 opende ik een nieuwe spaar- en een betaalrekening.
De ING heeft mij bericht dat er geen plannen bestaan voor een actie als de A/A doet. Dus ik ben benieuwd welke wet of richtlijn jij bedoelt.
Van anderen hoor ik dat een correspondentieadres in NL nemen via een gewone adreswijziging uitstekend werkt, ook voor de A/A. Voor jouw emigratie maakt dat niet uit; waar je woont wordt niet beoordeeld aan de hand van een bankrekening alleen.
Beste TheoS, lees hier hoe de SVB omgaat met het uitbetalen van iemand’s AOW die in het buitenland woont, uitgeschreven is en een buitenlandse bankrekening aanhoudt. Je mag zelf kiezen of je jouw AOW in euro’s of in woonlandvaluta wilt uitbetaald krijgen.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/uitbetalen_aow/buiten_nederland/
Dat klopt. dit zijn instructies van uiteindelijk de overheid! Na verloop van tijd zullen alle Nederlandse banken de zelfde procedure volgen dus het heeft geen zin om van bank te veranderen. Het is juist zoals Peterdongsing het euvel omschrijft.
Aanvullende informatie;
https://www.plusonline.nl/veilig-online/bank-gaat-rekeningnummer-en-naam-controleren
8 maanden geleden heb ik mijn adreswijziging (Thailand)doorgegeven aan de Rabobank. Geen enkel probleem, alleen mochten de filialen geen bankpasjes naar Thailand versturen De medewerker verwachtte dat daarvoor wel een oplossing gevonden zou worden in de nabije toekomst. Ook kreeg ik het advies een Thaise bankrekening te openen en mijn inkomsten 1 x per maand daarop over te maken want dat scheelt enorm aan kosten.
ING stuurt mijn pas en mijn credit card gewoon op. Wel zit er een blokkade op die ik er af moet halen via een methode.
Lachebekje Zalm, toch ook die meneer die bij het failliete DSB werkte, is hier verantwoordelijk voor. Dit is de identieke heer die nu een nieuwe regering voor u in elkaar aan het timmeren is. Geeft vertrouwen nietwaar?
Aan de andere kant, als de ABNAMRO u niet meer wilt, wat let u dan om daar weg te gaan en nooit meer terug te keren. Ze maken het wel trouwens een stuk gemakkelijker voor u, ze zijn nu door heel Nederland hun kantoren aan het sluiten. Hoeft u er ook niet meer naar toe.
Beste lezers,
Uit alle reacties is wel duidelijk vast komen te staan dat ABN-AMRO geen uniforme regels heeft voor beëindiging bankrekening, althans dat alle klanten niet gelijk worden behandeld. Na ontvangst van de brief heb ik dus 9 weken om alles te regelen. Na mijn telefoontje een mail gehad dat ze nog 1 maand willen verlengen, dus tot eind oktober. Dus iets meer tijd. Maar de ene klant nog meer als 1 jaar en anderen 6 maanden. Ook van mijn accountmanager niets gehoord en ook niet in privé mailbox van de bank.
Het had ABN-AMRO gesierd als ze een overstapservice hadden aangeboden, dus een alternatief bankrekening en alles overzetten. Ze brengen hun eigen klanten nu gewoon in de problemen en dat op een wel zeer korte termijn.
De nieuwe wetgeving die nog moet worden aangenomen gaat volgens mij ook over overstapservice, dan kan je je eigen bankrekening meenemen naar een iedere willekeurige bank, dat is een EU verplichting.
Waarom heeft ABN-AMRO daar niet opgewacht.
Bij SNS kan je online rekening openen, maar dat moet je liegen over je adres en dat is nu juist wat ik niet wil en kan problemen geven in de toekomst. Dat kan ik ook zelf doen bij ABN-AMRO en postadres gewoon op Thailand laten staan.
Mijn zoon gaat rekening openen op zijn naam die ik ga gebruiken en ik zal zelf bij de Rabo proberen om een rekening te openen in september met wel de aanvulling dat ik in Thailand woon, ik laat het weten als dat lukt.
Tevens heb ik tegen mijn 2 kinderen gezegd dat ze dan ook maar ABN-AMRO moeten verlaten en dat gaan ze ook doen. En hopende dat velen zelfde gaan doen, ABN-AMRO verdient geen enkele respect meer, ze hadden beter failliet kunnen gaan want uw en mijn betaalde belasting geld zit er ook in bij de redding van de bank.
Bedankt allemaal voor de reacties.
Roel