Bankkosten voor overmaken pensioen naar Thailand (lezersinzending)
In de eerste plaats iedereen hartelijk dank voor de vele reacties op mijn vraag over het overmaken van mijn pensioen met extra kosten van 15 euro per keer. Tegelijkertijd ook mijn excuses voor de (door persoonlijke omstandigheden) wel erg late reactie van mijn kant.
Er zijn een aantal reacties die overeen komen met mijn situatie, zoals die van HenryM die hetzelfde probleem 2 jaar geleden heeft ondervonden. Hij schrijft het geld terug te hebben ontvangen. Wat was het excuus/argument van het pensioenfonds? Ook Hanso schreef over teruggaaf maar ook over “Change routimg on request of receivers’ correspondent Deutsche Bank.
Diverse personen verwijzen naar een Wise rekening maar omdat ik mijn pensioen en AOW van respectievelijk twee andere pensioenfondsen en de SVB ontvang zonder deze extra kosten zie ik daar zelf niet de noodzaak van in.
Ik heb ook contact opgenomen met de hoofdzetel van de Bangkok Bank maar die weten van niks.
Inmiddels ben ik vanaf april tot heden aan het corresponderen met het bewuste pensioenfonds en ook nog eens 75 euro armer. Als het deze maand nog niet opgelost wordt dan ga ik naar de 90 euro verlies. Op basis van een heel jaar raak ik driekwart van 1 maanduitkering aan pensioen kwijt.
Op 18 augustus ontving ik het laatste antwoord van mijn pensioenfonds als volgt:
Van de ING bank ontvangen wij op onze vragen inzake de kosten verschillende antwoorden. Dit heeft geresulteerd in het antwoord wat u van ons heeft ontvangen. Wij hebben aan de ING bank wederom vragen gesteld over de overboekingen naar Thailand met het verzoek hier een duidelijk antwoord op te geven. Zodra wij hierover bericht ontvangen zullen wij dit aan u communiceren.
Ik vind dat wij als gepensioneerden ontzettend arrogant behandeld worden! Iedere medewerker van een pensioendesk heeft instructies van hogerhand om bij klachten zo veel en snel mogelijk ons af te poeieren.
Inmiddels schieten wel de gemiddelde dekkingsgraden flink omhoog maar als je ze wijst om eindelijk na dertien jaar eens over te gaan tot indexatie dan trekken ze hun staart in.
Iedere reactie per e-mail wordt wel netjes afgesloten met de slogan “Wij helpen u graag”
Ingezonden door Henk
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief22 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 056/24: Airport Don Muang – Binnenkomst op Visa exemption
- Belasting Nederland22 november 2024Thailand belasting vraag: Wanneer moet ik een TIN -nummer aanvragen?
- Lezersvraag22 november 2024Developer gezocht voor een mobiele applicatie
- Lezersvraag22 november 2024Wat kost een elektrisch doorvoerapparaat in Thailand?
Beste Henk, ik zou er maar niet op rekenen dat uw problemen dienaangaande worden opgelost. Daar voor spelen bij de bank(en) en het pensioenfonds andere belangen de boventoon. Het is een verwevenheid die soms voor een deel inzichtelijk wordt, maar doorgaans achter gesloten deuren plaatsvindt. De manier van behandeling en afhandeling door dit soort organisaties is bij tijd en wijlen zeer laakbaar. Het programma van de zwarte zwanen van een tijd geleden, waarbij de journalist wordt gekleineerd, terwijl hij toch fatsoenlijke vragen stelt, waar de deelnemer recht op heeft te weten hoe het zit en het inzicht dat ik heb gekregen uit informatie van onder anderen de stichting pensioenbelang, toont mijn vermoedens onomwonden aan. Op rechtstreekse vragen, door mij gesteld aan het ABP pensioenfonds, wordt met standaard voorgekauwde zinnen beantwoord en zijn weinig zeggend. Op een simpele vraag van hoe het pensioenbedrag voor de individuele deelnemer wordt bepaald, heb ik nog geen antwoord gekregen. Al jaren niet. Men moet het maar aannemen dat dit juist is berekend.
De pensioenfondsen zouden veel meer moeten opkomen voor de belangen van haar deelnemers, dat is hun primaire taak. Al meer dan 20 jaar is er door het ABP niet geïndexeerd, om maar eens wat te noemen. Die idiote rekenmodule van de Nederlandse bank die zeer negatief en onnodig doorwerkt op de hoogte van de pensioenen. Kijk eens naar het nieuwe pensioenstelsel in wording, totaal onnodig en veel meer risicovol als het huidige. De onzin ten top. Ik mag hopen dat er voldoende politici zijn die deze dwaling afkeuren en de invloed van de Nederlandse bank op de pensioenfondsen tot een minimum weten te beperken. Gelukkig zijn er al velen die wakker zijn geworden en wel op het juiste pad bezig zijn, dus hoop is er wel en dat doet leven, met hopelijk een positieve uitkomst op termijn.
Henk, ik denk dat de oplossing heel eenvoudig is als bank en pensioenbetalers niet tot overeenstemming kunnen komen. Jij hikt terecht aan tegen die 15 euro kosten in Duitsland per maand maar doe er dan wat aan:
1. Spaar de pensioenen op een NL bankrekening en maak dat per maand, per 3 of 6 maanden zelf over naar jouw Thaise bank. Dat kost dan maar een keer 15 euro en mogelijk minder als je dat met Wise doet. Hou wel rekening met de eisen van Immigration die mogelijk een bedrag per maand willen zien binnen komen.
2. Zet jouw AOW daar ook bij als je ervoor kiest dat als een ‘mix’ naar Thailand over te boeken. Dan kun je uitrekenen of Wise goedkoper is dan ING.
3. Heb je geen bankrekening in NL open er dan een.
Lastig? Ja, maar je bent uit eigen vrije wil naar Thailand verhuisd.
Beste Henk,
Ik heb ook svb en 2x pensioen en dat wordt alle 3 op mijn ING rekening gestort en ik stort daaruit gratis naar mijn wise rekening. Vanuit mijn Wise rekening tegen een hoge koers en lage kosten zend ik het naar mijn Kasikorn account. Ik zou als ik jou was simpel de route veranderen.
Steeds duiken er berichten op zoals:
Eigen keuze
Zelf naar Thailand vertrokken
Eigen wil verhuist
Maar die keuze of eigen wil was er niet bij het afdragen van het pensioen!
Jos K, dat heeft er niets mee te maken. Je weet dat het pensioen en de AOW gaan komen en dan heb je alle tijd een goed systeem te regelen. Daar heeft Henk hulp bij nodig en de tips heeft hij hier gekregen. Het is nu aan hem.
Dat bedoel ik nou.
Het pensioengeld was welkom, de deur stond open.
Maar voor een simpele vraag is de deur opeens gesloten en is men genoodzaakt vragen te gaan stellen op het internet.