Auto’s en onderhoud in Thailand (lezersinzending)

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersinzending
Tags: , ,
22 januari 2023

Zelf ben ik hier nu aan mijn derde nieuwe auto toe in Thailand. Eerst een Nissan en daarna een Mitsubishi. Telkenmale kreeg ik na een drietal jaren problemen met de airco. En als er iets is in Thailand waar je op moet kunnen rekenen is het wel de airco.

Met beide auto’s liep ik van garage naar garage. Ook bij de dealers zelfs nooit geholpen kunnen worden. Het werkte weer voor een tijdje min of meer maar dat was telkenmale van korte duur. Ik heb toch de indruk dat men hier in Thailand op technisch gebied echt niet bij de pinnen is. Er werd telkens allerhande veranderd en vernieuwd zonder blijkbaar echt te weten hoe of wat. Nieuw kopen en vervangen wanneer het kapot is lijkt me in Thailand de meer gangbare manier.

Van het idee dat Japanse auto’s zoveel betrouwbaarder zijn ben ik ondertussen afgestapt. Ik heb in Europa nooit problemen gehad met mijn airco’s in Europese merken.

In verkopen is men als de beste maar met de dienst na verkoop staat men hier naar mijn mening toch nog steeds wat jaren achter. Echte specialisten vindt men niet of nauwelijks. Iedereen moddert maar wat aan.

Dus tweemaal onze auto overgelaten in de garage en nu afwachten wat het gaat geven met onze nieuwe Honda. Hopelijk blijft die het wel doen.

Ingezonden door Fred

Over deze blogger

Ingezonden Bericht

24 reacties op “Auto’s en onderhoud in Thailand (lezersinzending)”

  1. Bert zegt op

    Ik begrijp de frustratie Fred, maar volgens mij heb je gewoon pech. Airco’s zijn een gevoelig en kostbaar onderdeel. Japanse auto’s (naar mijn mening Honda en Toyota voorop) zijn over het algemeen nog steeds erg betrouwbaar. Ik weet niet of je de Nissan en Mitsubishi nieuw of 2ehands hebt aangeschaft. Dat laatste zal ik persoonlijk nooit doen gelet op het onderhoudsmoraal van de gemiddelde Thai. Met de nieuwe Honda ga je dit vast snel vergeten.

    • Lung addie zegt op

      Ik rijd ook met een Toyota, Ik ga steeds naar de hoofdgarage van Toyota in Chumphon voor onderhoud en, indien nodig, voor herstelling. Heb ik tot heden nog niet moeten doen voor een herstelling, daar ik, na 6 jaar, nog geen enkel defect gehad heb.
      Het is werkelijk een LUXE hier naar de garage te gaan: zittend in een gekoelde ruimte. Koffie en water gratis. zeer comfortabele zetels. Er zijn zelfs twee ‘massagezetels gratis ter beschikking. De wachtruimte geeft zicht op de volledige werkplaats, zo je ziet wat er aan je wagen aan het gebeuren is.
      Ze hebben een lijst van alle te controleren punten. Er is steeds een ‘meester mechanieker’ bij de ‘gewone mechaniekers’ en leerling mechaniekers aanwezig die zijn richtlijnen geeft en alles netjes in het oog houdt.
      De prijs is vooraf kenbaar, dus geen verrassingen. Enkel als er iets moet vervangen worden, wat niet in het standaard onderhoud inbegrepen is, betaal je meer. Maar dan komen ze vooraf vragen of ze het mogen doen of niet.
      Ik heb geen klagen en zou eens willen zien waar dit in mijn thuisland er ook zo aan toe gaat.

      • Bart zegt op

        Beste Addie,

        Bij mij hier in de Toyota garage net hetzelfde. Ze hebben zelfs 2 bijkomende ruimtes:
        – een donkere kamer met relax zetels waar men kan slapen (elke plaats heeft zelfs gordijnen om je privacy te garanderen)
        – een 2de ruimte met cinema zetels en een reuze scherm waar je een (denk ik) een filmpje kan meepikken

        Telkens ik naar de garage moet is een carwash beurt inbegrepen in het onderhoud.

        Ik ben er me wel van bewust dat al die LUXE door de klant betaald wordt, maar goed, al die kommetjes rijst voor de werknemers moeten toch ver ergens komen hé Addie 😉

  2. hansman zegt op

    Vervelend om van garage naar garage te rijden! Met mijn nu 6 jaar jonge (95000km) Isuzu MU-X ben ik alleen bij de dealer te vinden voor regulier onderhoud en dat is 1 keer per jaar zo’n beetje.

  3. Dirk zegt op

    Had maar een Toyota gekocht want ik heb totaal geen problemen met de airco en auto en de auto is inmiddels 10 jaar oud. Ook de werkplaats repareerde als er iets was versleten geweldig en goedkoop

  4. RonnyLatYa zegt op

    “Van het idee dat Japanse auto’s zoveel betrouwbaarder zijn ben ik ondertussen afgestapt.”
    ….
    “….en nu afwachten wat het gaat geven met onze nieuwe Honda. ” 🙂

    • Louis zegt op

      Misschien even terzijde:

      Toyota is steevast één van de beste merken op gebied van betrouwbaarheid. En wat lekker meegenomen is, ze zijn nog altijd betaalbaar voor de gewone sterveling.

  5. Geert zegt op

    Zal van garage tot garage vershillend zijn. Ik rijd hier al 10 jaar auto in onderhoud bij de officiele merk garage en heb nog nooit problemen ondervonden.

  6. Roger zegt op

    Dat Thailand een groot gebrek heeft aan geschoold personeel (lees: ‘specialisten’), is inderdaad een oud zeer. Dit geldt niet enkel voor technisch personeel in garages maar voor elk vakgebied.

    Ik kan je heel wat voorbeelden aanhalen waar het quasi onmogelijk is om een bekwame vakman te vinden. Als men de ware oorzaak hiervoor wil aanduiden dan kan ik maar 1 antwoord geven: Het belabberde onderwijs. In mijn onmiddellijke omgeving heb ik enkele jongeren die technisch onderwijs volgen. Eenmaal 18 jaar oud zijn ze rijp voor de arbeidsmarkt. Als ik zie op welk niveau hun lessen gegeven worden dan ben ik helemaal niet verwonderd dat er zeer weinig bekwame vakmensen te vinden zijn op de Thaise arbeidsmarkt.

    Ik ben nu 67 jaar oud en het is zelfs zo ver gekomen dat ik geen enkele vakman meer toelaat in mijn woning. Als klusser probeer ik alles zelf op te lossen, ongeacht mijn leeftijd. In het verleden heb ik een aantal keer een zogenaamde vakman de deur gewezen omdat hun geklungel niet om aan te zien was. De enige oplossing is zelf de problemen aanpakken, dan ben je tenminste zeker dat de werken goed uitgevoerd zijn.

    Dat je voor bepaalde taken toch aangewezen bent op anderen dan ben je inderdaad afhankelijk van hun dienstverlening en kennis. Voor wat betreft garagisten weet ik uit goede bron dat de echte specialisten meestal een eigen zaakje opstarten omdat dit beter betaald wordt. Ik ken (via mijn schoonbroer) een bekwame technieker die zeer goed werk aflevert tegen betaalbare prijzen. Ik ga nooit meer naar een merkgarage want daar zijn ze enkel geïnteresseerd in je geld.

    Maar goed, niet alles is kommer en kwel. De geneeskundige zorg is een mooi voorbeeld waar Thailand toch wel in uitblinkt. Maar vele specialisten worden dan ook opgeleid in het buitenland.

    De enige goede raad die ik hier al eens gelezen heb is: Heb je een goede vakman beet, noteer zijn contactgegevens want die zijn goud waard. Anders ben je afhankelijk van de kennis en kunde van een groot aantal klungelaars.

    • Chris zegt op

      Toen mijn vrouw studeerde (bouwtechniek) en daarnaast ook in de praktijk, in de bouw werkte discussieerde zij met de docente over de sterkte-berekeningen van betonnen palen bij de bouw van een huis met twee verdiepingen. De ruzie liep zo hoog op dat de docente (nooit in de praktijk gewerkt maar docent geworden vanaf de universiteitsbanken) mijn vrouw de klas uitstuurde. Zij ging naar de dean om haar verhaal te doen. De dean hoorde beide aan en deed enig onderzoek. Na een week opnieuw een gesprek waarin de dean meedeelde dat mijn vrouw gelijk had en de docente verzocht haar excuses aan te bieden.

      • Bart2 zegt op

        Jouw verhaal bevestigt dus inderdaad dat er nog veel werk voor de boeg is in het onderwijs.

        Je vrouw is waarschijnlijk één van de uitzonderingen die over een uitmuntende kennis en intelligentie beschikt.

        Mijn schoonbroer, ingenieur van opleiding, is eigenlijk niet meer dan een simpele onderhoudstechnieker van industriële installaties. Ik heb zijn studies destijds van dichtbij meegemaakt en die waren op geen enkel ogenblik vergelijkbaar met het niveau in de Belgische hogescholen en universiteiten, integendeel zelfs. Desondanks heeft hij een zeer hoge dunk van zichzelf.

        Ik zal niet alle Thai over dezelfde kam scheren maar ik heb al heel wat nare ervaringen meegemaakt met Thaise vakmensen. Hun werk is veelal van slechte kwaliteit en dat willen ze absoluut niet gezegd zijn. Het enige voordeel is dat de prijzen die ze hanteren voor ons, de Farang, meestal nog wel meevallen. Maar dat is geen reden om ondermaats werk af te leveren. En ik ben niet de enige die die mening is toegedaan.

        • John zegt op

          De Thaise vakman … de prijs/kwaliteit verhouding valt inderdaad mee maar als je de kwaliteit alleen in ogenschouw neemt dan valt dat meestal dik tegen.

          Ik doe de meeste (simpele) klussen in huis meestal zelf. Soms heb ik wel eens een echte specialist nodig en die zijn verdomd moeilijk te vinden. En dan moet je geluk hebben dat ze geen 2 linker handen hebben hoor.

  7. Lungfons zegt op

    Ik weet natuurlijk niet wat men heeft gedaan aan uw wagen om “een” garage maar ik raad je toch aan om naar een officiële dealer te gaan waar men profesioneel opgeleide mensen heeft die hun werk degelijk doen. Mijn Toyota had onlangs ook problemen met airco, men heeft de luchtfilter en de airco filter vervangen en vloeistof in de airco radiator bijgevuld. Kostprijs nog geen 1000thb. Ik vrees dat je eerst bij een straat garage waar de iolie van de vloer loopt geweest bent en daarna uit noodzaak bij een dealer bent geweest die niet gelukkig was bij het zien van het geknoei van andere die waarschijnlijk niet beschikt over meetapparatuur voor druk en vloeistof van je airco.

    • fred zegt op

      Onze auto’s nieuw gekocht. Altijd eerst bij de merkgarage geweest. Maar of het personeel daar specifiek beter is laat ik ieder zijn mening. Ik heb er anders al even goed klungelaars tegengekomen. En niet alleen in Thailand. En zoals hier ook al aangehaald de betere mensen beginnen niet zelden op zelfstandige basis ipv in loondienst te blijven.
      Zolang het probleem een veel voorkomend probleem is zoals een tekort aan vloeistof wordt je inderdaad wel geholpen. Echter is een airco een gesloten circuit waar in principe nooit vloeistof moet worden bijgevuld. Moet dat wel duid dit toch wel op een verlies. Om dat verlies op te sporen heb je echt specialisten nodig en die vindt je moeilijk. Ook een defecte compressor kan redelijk simpel worden verholpen. Ondertussen las ik al wel op een buitenlands forum dat er hele tijd slechte airco onderdelen zijn geleverd aan merken als Nissan en Mitsubishi (lekkende o ringen of iets dergelijks).

      Maar goed ik had ook zo een probleem met mijn Yamaha scooter die soms wel en al eens niet wou starten. Ook dat heeft heel wat aarde in de voeten gehad eer de Yamaha garage onder garantie een nieuwe startmotor wou plaatsen.

      Een vriend van me wil daarom geen Ducati Motor meer kopen. Thai zijn nu eenmaal geen Italiaanse technici ….Te veel problemen wegens te weinig doorgronde kennis van hetgeen ze verkopen.

      Ga maar eens een dealer garage binnen en vraag eens wat technische info over de auto die je wil kopen….je zal lang wachten eer iemand je zal kunnen weten te vertellen hoeveel koppel NM een bepaalde auto heeft.

  8. John zegt op

    Ik heb een 2e hands Toyota sportrider gekocht alweer 12 jaar geleden. Onderhoud gebeurt door een garage in de buurt, geen officiele dealer van wat dan ook. Het is een Thaise familie die jaren in Amerika hebben gewoond maar daar niet hebben kunnen aarden. De beste man weet allerlij alternatieven om de reparaties niet te duur te laten worden en op veiligheid neemt hij geen risico en gaan originele onderdelen in de auto.
    De meeste garages hier weten echt wel wat ze doen maar je moet ze vertellen wat je precies wil.
    Mijn sportrider is inmiddels 22 jaar oud, 280.000km op de teller en zijn airco werkt nog steeds perfect.
    Het kan natuurlijk dat ik het goed getroffen heb met mijn monteur.

  9. tooske zegt op

    airco’s hebben het zwaar in thailand, zeker bij een farang, continue full power, zorgt voor ijs afzetting op de warmtewisselaar waardoor de prestatie afneemt. Daarom is het verstandig om de airco regelmatig wat rust te gunnen.
    Verder zijn er maar weinig garages cq dealers die zelf een airco repareren. verder dan het filter reinigen of vervangen gaan ze doorgaans niet.
    Voor airco reparaties, meestal lekkages van het systeem of een sensor vervangen is werk voor de specialist die je wel in de meeste steden hebt. Dat is in Nederland niet anders.

  10. Jaap@banphai zegt op

    Ik heb zelf ook 2 maal japanse auto gekocht in thailand.Beide keren Isuzu D max eerst de 2.5 Diesel en nu de 3.0 TD.Nog nooit enige grote problemen mee gehad. Rijden beide prima en kleine zaken werden altijd door de dealer vakkundig verholpen . Echt
    e km vreters zijn het. Maar ja ook een van de meest verko
    chte autos in Thailand met een evident dealernetwerk

    dus enige kennis wel aanwezig

  11. khun moo zegt op

    Veel assemblage onderdelen van een auto zoals airco’s , banden, stoelen, accu’s , worden niet door de fabriek zelf geproduceerd maar bij derden ingekocht.
    Het zou zo maar kunnen dat een japans merk dezelfde airco hebben dan een europees merk.
    De warmtewisselaar van de airco en helaas het duurste onderdeel ,dat vooraan in de motorruimte gemonteerd is, is gevoelig voor steentjes die opspatten vanaf de rijweg.
    Bij mijn mercedes is de airco ook stuk gegaan door opspattende steentjes.
    De toestand van de rijweg is dan ook bepalend en veel minder het merk van de auto.

    • fred zegt op

      Wij rijden inderdaad veel in de bergen in het Noorden waar inderdaad heel veel grint en steentjes liggen. Een mogelijke oorzaak maar dan zou het toch maar normaal zijn dat kan worden opgespoord en hersteld.

  12. Frans zegt op

    Ik rijd nu 14 jaar en 200.000 km rond met mijn Mitsubishi Pajero 3.2 L diesel.
    Buuten normaal onderhoud (olie, riemen, filters, banden….) is mijn auto nog nooit in de garage geweest.
    O toch, ook (éénmaal) de batterij vervangen.
    Zeer tevreden hier en mijn volgende zou ik opnieuw dezelfde kopen.
    En eu….dat cliché de Thai kunnen niks…. Hou op met dat gezeik aub.

    • Jan zegt op

      Och Frans, ieder zijn mening, of mag dat niet?

      Veel Thai denken van zichzelf dat ze hun vak kennen. Maar wees gerust, als het iets te moeilijk of te technisch wordt dan haakt de meerderheid af. En voor wat de kennis in de garages betreft, buiten de standaard handelingen zal je al heel lang moeten zoeken naar een echte vakman om een specifiek probleem op te lossen.

      Misschien nog een vaststelling. Ik heb al enkele malen een Thai in huis moeten halen om een klusje op te knappen. Ik ben van mening dat er inderdaad veel klungelaars rondlopen. Misschien heb ik dan telkens pech gehad …

  13. Louis zegt op

    Dag Frans,

    Dat Thai niets kunnen dat heb ik in dit topic nog niet gelezen hoor. Wat ik wel lees is dat de meeste onder hen enkel een basale kennis hebben. Dit laatste zal ik zeker niet ontkennen.

    Het traditioneel onderhoud van de wagen kennen ze wel, wanneer er een ernstig defect moet verholpen worden dan modderen ze wat aan in de hoop dat het opgelost raakt. Ik heb dit helaas persoonlijk ondervonden, er ben tot 3 maal toe terug mogen gaan en het probleem was nog steeds niet van de baan! Het heeft me trouwens veel geld gekost en ten einde raad ben ik dan maar naar een garage in Bangkok geweest. Twee dagen later mocht ik mijn wagen terug ophalen en was het defect verholpen.

    Ook tijdens de bouw van onze woning ben ik op slag 10 jaar ouder geworden. Ik kan een boek schrijven over wat er allemaal mis gelopen is. En op het einde van de rit doen ze alsof er niets aan de hand is. Nee hoor, dat een Thai per definitie vakbekwaam is, absoluut NIET, wat je er ook van denkt.

  14. Arnolds zegt op

    Voordat je voor een nieuwe auto betaald hoor je eerst te checken of chassisnummer en motorbloknummer overeenkomen met de nummers vermeldt in het blauwe boekje op pagina 4, regel 3 en 4.
    Het is verschillende keren voorgekomen dat een 2e hands auto voor nieuw wordt verkocht omdat dealer een individueel, zelfstandig bedrijf is. Dus er is weinig toezicht op de verkoop.
    Chassisnummer zit onder de mat van de bestuurdersstoel.

    Vorig jaar heb ik een nieuwe MG5 gekocht en gelijk na 5 minuten toen ik de showroom uitreed, viel de aircon uit. Ik reed ermee naar huis en hij heeft thuis nog 5 minuten gewerkt.
    De volgende ochtend werkte de airco weer niet. Ik belde de dealer op en de auto werd gelijk opgehaald.
    Twee dagen zijn 2 jonge monteurs bezig geweest om storing te verhelpen. Vervolgens zijn 2 oudere monteurs uit Bangkok gekomen. Ze kwamen achter dat de aircon geen voeding kreeg omdat de zekeringpennen waren geoxideerd. Na schoonmaak deed de auto het perfect.
    Deze storing wordt veroorzaakt omdat nieuwe auto’s vaak langdurig buiten in wind en regen staan.

    Vooraf vroeg ik aan deze 2 monteurs of de speedcontrole unit van de airco niet stuk was en ze lieten mij zien bij het uitlezen dat het in orde was. Bij airconstoring is meestal de speedcontrole unit vaak stuk. Dit onderdeel/aluminium lammellen blok vindt je onderaan bij de middenconsole en is afhankelijk van de automerk binnen 10 tot 20 minuten te vervangen.
    Fred, je moet je auto laten uitlezen bij de dealer. Die hebben meestal de juiste mensen en apparatuur.

    Nog een paar tips bij aanschaf van een auto:
    -De auto moet koud gelijk starten. Je checkt vooraf met je handen op het motorblok.
    -Het stationair toerental moet tussen de 700-800 toeren per minuut zijn.
    -Motorblok moet droog uitzien, dus zonder olielekkage.
    -Ook op een brug moet de onderkant van de motorblok en achterin cardanas moet olievrij zijn.
    -Uitlaatrook moet lichtgrijs/wit zijn i.p.v. zwart.
    -Bij het remmen mag het rempedaal niet sponzig aanvoelen, dat betekent dat er lucht zit in je remleiding.
    -Zeker een proefrit maken op een vlakke snelweg, de auto moet dan rechtuit rijden, anders moet de auto
    worden uitgelijnd of de auto heeft schade gehad waardoor de auto naar 1 kant trekt, dit kan je ook zien door abnormale slijtage aan 1 kant van de banden.
    -Alle 4 wielschijven moeten glad zijn, ze mogen geen groeven vertonen.

    Door de slechte wegen hebben auto’s het zwaar te verduren o.a. door gaten, drempels, water, modder enz.
    Om kosten te besparen kan je het volgende doen:
    -Netzoals bij Duitse auto’s, afdekplaat plaatsen onder je motorblok, zodat opspattende water, modder, gesteente niet in de motorblok of dynamo terecht komt .
    -Voorkom dat je met hoge snelheid over drempels en gaten rijdt, hierdoor voorkom je schade aan je
    wiellagers en draagarm.
    – op tijd tanken,zo voorkom je dat er geen zaagsel uit je tank in de sproeiers van de motorblok terecht komt.
    – altijd originele onderdelen gebruiken voor je auto.

    Er is nog veel meer te vertellen over auto’s.
    Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn info,

    Groeten,Arnolds

    • ruud zegt op

      Blij dat ik een auto met (taxi)chauffeur heb.
      Dat is een stuk voordeliger dan een auto kopen en je hebt er minder onderhoud aan.
      En mocht de auto stuk zijn, komt er gelijk een vervanging.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website