Woensdag 4 mei 2106 naar Immigration Maptaphut/Rayong voor de 90 dagen adres melding, het is rond 10 uur.
In de hal wordt ik opgevangen door iemand die me een nummer geeft voor het juiste loket, het is druk in de hal, schat 40 à 50 personen, maar iedereen heeft een zitplaats. De automaat die de volgnummers uit geeft is stuk, krijg een kaartje met daarop het nummer 1, zeer verrassend gezien de drukte. Wil plaats nemen op een stoel, maar de dame achter het juiste loket wenkt mij al, we kennen elkaar al weer een aantal jaren. Kom maar wenkt ze, ik geef het juiste formulier TM 47 met mijn paspoort, uit de printer komt het papier met de datum dat de volgende melding gedaan moet worden. Klaar, binnen 2 minuten sta ik weer buiten.
Ga nog even naar binnen, later dit jaar een nieuw paspoort aan te vragen, er staat een dame in uniform in de hal, die van de hoed en de rand weet, haar kun je vragen stellen, ze biedt hulp en geeft advies. Krijg het benodigde formulier, Transfer Stamp To New Passport, ze verhaald nog eens wat dan nodig is en klaar.
Er brandt een vraag op mijn lippen, hoe zit het? … komt hier ook het formulier “Record Of Foreigner Information” waarin veel informatie wordt gevraagd over persoonlijke zaken zoals bankrekeningen, plaatsen van frequent bezoek, auto kenteken, etc., ik laat het rusten, kennelijk is het een proef die thans alleen in Bangkok wordt uitgevoerd.
Ben benieuwd hoe het andere lezers de laatste weken terzake is vergaan?
NicoB
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersinzending1 november 2024Te koop van een lezer: Unieke kans! Hoekhuis in hartje Soi Khao Talo, Pattaya
- Immigratie infobrief1 november 2024TB Immigration Infobrief Nr 053/24: Visa exemption – vragen van de immigratie Bangkok airport
- Visumvraag1 november 2024Thailand Visa vraag Nr 197/24: Afwijkende datumstempel in paspoort
- Lezersvraag1 november 2024Kun je bij aankomst op Don Muang zonder reservering een wagen met chauffeur naar Hua Hin boeken?
Ik woon in Chiang Mai en doe mijn 90 dagen melding online.
Daar wordt niet naar de gevraagd naar de zaken genoemd op het inmiddels beruchte nieuwe formulier.
Vorige week bij de Immigratiedienst in Hua Hin geweest voor 90 dagen melding. Geen nieuw formulier of vragen. Ik stond binnen 10 minuten weer buiten.
Ik was vrijdag 6 mei bij immigration in Nathon (Koh Samui) voor mijn 90 dagen melding.
Ik moest me 8 mei melden, maar dat is een zondag, dus ben ik iets eerder gegaan.
Blijkt het kantoor van donderdag tot dinsdag gesloten te zijn ivm belangrijke feestdagen .
5 dagen dicht lijkt me rijkelijk lang voor een immigration kantoor. Pas dinsdag 10 mei weer open.
Het zal dan wel verschrikkelijk druk zijn en iedereen een ”overstay” 🙂
Loe, Donderdag 5 mei was het Coronation Day, Kroningsdag, is men dicht en vrijdag 6 mei heft Minister-President Prayut extra vrij gegeven. A.S. dinsdag is het 10 mei, dus dan ben je nog ruim op tijd als de jou opgegeven datum 8 mei is. Je kunt de 90 dagen melding doen vanaf 2 weken voor de opgegeven datum t/m 7 dagen na de opgegeven datum, waarbijik er van uit ga, dat dit alle dagen zijn ipv. de werkdagen, dus jij hebt in elke geval geen overstay, dat hoeft niet voor iedereen zo te gelden.
Succes.
NicoB
Een “overstay” kan je alleen hebben met een verlopen verblijfsperiode.
Met een “90 dagen” melding kan je nooit “overstay” hebben. Je kan enkel te laat zijn.
Wat “overstay” betreft.
Wanneer je verblijfsperiode verloopt tijdens een periode waarin immigratie gesloten is, zal je geen “overstay” boete moeten betalen wanneer je die verblijfsperiode gaat verlengen op de eerstvolgende werkdag na die sluitingsperiode. Tweede dag is te laat en zal je “overstay” betalen.
Eenvoudigste is natuurlijk voor die sluitingsperiode te gaan en niet te wachten tot het laatste moment.
Helemaal juist Ronny, ik nam het woord overstay over uit de reactie, maar het gaat hier om de 90 dagen melding en dus om te laat of niet.
In het verleden woonde ik in een dorpje 50 km buiten Nakhon Sawan, waar geen Immigration Office was. Voor mij was het toen makkelijker gebruik te maken van een adres van Immigration in Bangkok. De 90 dagen melding via de post werkte toen perfect.
NicoB
Ronny, mag ik dan vragen wat wél het gevolg is van overtijd zijn met je 90-dagen verplichting ?
Dit liet je hier even open. Of misschien is dit hier niet aan de orde… Sorry dan.
Je mag die melding maken tot 7 dagen na de 90 dagen. Ben je later dan kost je dat 2000 Baht. Verder heeft dat geen gevolgen.
Ben op 4 mei in Hua-hin mijn jaar verlenging voor de visa gaan halen geen formulier gekregen of te zien in de mandjes met alle andere formulieren.
ik ga op 18 mei de verlenging van de 90 dagen doen,eveneens die zelfde dag wil ik het jaarvisa ook verlengen dus alles in een dag,normale ben ik in 5 min weer buiten ik ga naar nong khai inmigratiedienst,alees via internet daar,rustig kantoor kan ik niet zeggen van kanchanaburi,vragen daar het hemd van je lijf af.ik hou julli op de hoogte hoe het afgelopen is te nongkhai.
groetjes van uit Isaan
In Nonthaburi word dit niet gevraagd.
Beste Nico, bedankt voor jou ervaringen, ik heb het doorgestuurd naar mijn vriend in Kleang die helemaal Paranoia was na het zien van de video die op de Bangkokpost site stond. Maar hij had niets te verbergen zei hij ha, ha…
nog nx loos in mijn geval,was rond 20 april in Jomtien
Hans van Mourik Zegt.
Heb het op 29-04-2016 mijn 90 daagse en mijn re entry in Changmai gedaan.
Alleen formulieren invullen en verder geen vragen of iets dergelijks.
Binnen 1 uur alles klaar.
Hans
Heb een maand geleden mijn 90 dagen gedaan en vorige week mijn verlenging. In geen ven beide gevallen werd mij dat formulier voorgelegd of werd erom gevraagd.
Ik heb mijn 90 dagen vorige week weer terug gekregen uit CM , met de eenvoudige en nog steeds tot mijner tevredenheid werkende post optie .
Geen vraag gezien of beantwoord .
Een luchtballon die inmiddels al weer op de aarde geland is , wegens gebrek aan draagkracht .
Jan Beute .
Een uit de hand gelopen 1 april grap. Net mijn retired extension vernieuwd in Jomtien soi 5 en niemand wist er iets vanaf. Niks gezien en niks gehoord.
Vraagje Beste Jan, hoe werkt dat dan precies die post optie, wat stop je zoal in de enveloppe, ik hoop toch niet je paspoort !
Woon in het uiterste punt in Udon Thani, mijn tuin licht als het ware in Nong Khai, maar na de vraag, mag ik die 90 dagen melding in Nong Khai doen, kreeg ik nee als antwoord.
In Bangkok werkt dit alvast goed want ik gebruikte dit zelf.
Voor andere immigratiekantoren, zoals Udon, neem je best eerst contact met dat immigratiekantoor, want niet alle immigratiekantoren aanvaarden dit via post.
In het Dossier Visum staat het als volgt – zie blz 45
https://www.thailandblog.nl/wp-content/uploads/TB-Dossier-Visum-2016-Definitief-18-februari-2016.pdf
Vereiste documenten wanneer u de melding per aangetekende post verricht
1. Volledig ingevuld formulier TM 47, “Form for alien notify of staying longer than 90 days.”
2. Kopie van de paspoortbladzijden met persoonlijke gegevens, visumpagina, pagina met laatste
aankomst stempel, pagina met de laatste verlenging van het visum.
3. Kopie van uw Immigratiekaart (Departure card).
4. Het vorige 90-dagen-meldingsbewijs (indien u al een vorige melding hebt gemaakt).
5. Een aan uzelf geadresseerde enveloppe met postzegel (om het meldingsbewijs aan u te sturen).
6. De bovenstaande documenten opsturen naar het immigratiebureau per aangetekende post. Het
nieuwe bewijs zal afgestempeld worden aansluitend op het oude. Het bewijs van de
aangetekende post bijhouden als bewijs van versturen in geval van betwisting.
7. U kunt de 90-dagen-melding niet maken via de post wanneer de 90 dagen verstreken zijn. In dat
geval dient u dit persoonlijk te doen. U krijgt een boete van 2000 Baht. Wanneer u na 1 maand
uw bewijs nog niet ontvangen hebt, dient u Immigratie te contacteren met het bewijs van
aangetekende post.
Die boete krijgt je natuurlijk enkel als je later dan 7 dagen na de meldingsdatum bent. De meldingstermijn is 14 dagen voor tot 7 dagen na de 90 ste dag.
Geachte Eduardes .
Het werkt als volgt , je koopt twee enveloppen op het postkantoor .
Op een van die enveloppen schrijf je het adres en postcode naar het emigratiekantoor waar je je normaal meld voor de 90 dagen rapport met daarop ook extra vermeld 90 day report .
In de andere retour envelop schrijf je je eigen adres en postcode .
In de envelop naar de immigratie doe je een KOPIE van je paspoort met de hoofd bladzijde , en van de bladzijde waar je visum en verblijfs datum opstaat , en de bladzijde waar de datum opstaat wanneer je Thailand binnen bent gekomen .
Alsmede een kopie van je Departurecard .
Je ORIGINELE huidige bevestiging TM 47 doe je er ook in ( dus hier van geen kopie ) .
Je nieuw ingevulde TM 47 doe je er ook in , heb je die niet dan kun je die downloaden via de website van de Thaise immigtatie en simpel even uitprinten .
Al deze kopieen wel ONDERTEKENEN met je eigen handtekening .
Vervolgens op het postkantoor voorzie je de beide enveloppen met voldoende zegels en verstuurt beide via registratemail .
De bon bewaar je , mocht er iets misgaan .
Ik doe het al een hele tijd en kom alleen maar eenmaal per jaar bij de Chiangmai immigratie voor retirement verlenging .
Meestal ligt daar ik niet ver van CM afwoon de retour envelop met daarin de nieuwe 90 dagen stempel al binnen 5 dagen weer in mijn postbox . En vaak doen ze er ook al een nieuwe TM 47 formulier in voor de volgende ronde
Je paspoort blijft dus thuis .
Mocht er dan toch iets misgaan met de post bezorging dan neem je kontakt op met de immigratie en je bewijs van het postkantoor overleg je aan hun .
En maak , dat doe ik altijd even een kopie voor jezelf van je huidige 90 dagen melding .
Jan Beute .
Het formulier werd, als proef, enkel in Bangkok aangeboden.
Na de proefperiode ging men het evalueren.
Ofwel werd het nadien overal van toepassing, ofwel enkel voor een bepaalde groep, ofwel definitief afgevoerd.
Of die proefperiode nu zelfs in Bangkok nog loopt weet ik niet.
Niemand hoeft dus verbaasd te zijn dat hij niks ontvangen heeft in zijn immigratiekantoor.