Het is weer al een tijdje geleden dat Lung Addie nog eens naar het Walhalla van Thailand is geweest. De laatste keer hij er kwam was bij de 100 dagen overlijden herdenking van de moeder van de Mae Baan van Lung addie. Nu is het opnieuw noodzakelijk om naar ginder te trekken. De place to be is in de provincie Buriram, Lahan Sai, tambon Nong Ki Lek. Een dikke 800 km van de thuishaven Chumphon, dus wel een mooie dagrit.
De rit, met de wagen, verloopt zonder echte noemenswaardige problemen. De nodige vertragingen, met 2 uur tijdsverlies, op de ring rond Bangkok moet je er natuurlijk bijnemen. Eenmaal buiten Bangkok, de weg naar Korat en de weg van voor Korat, richting Buriram is niet druk en bijzonder goed berijdbaar. Een mooie tweevlaksbaan zonder veel putten of bulten, dus eigenlijk wel aangenaam om rijden.
Gewoontegetrouw verblijft Lung addie in het Jan Jin resort, op de weg nr 2121 van Lahan Sai naar Sa Keao. Het resort bestaat uit een 10tal mooie en goed onderhouden bungalows gelegen rond een vijver. Een zeer rustige plek en niet ver van het centrum van Lahan Sai en van Nong Ki, Nong Ki waar ik eigenlijk moet zijn.
De bedoeling van deze uitstap is de elektriciteitsvoorzieningen in het in aanbouw zijnde huisje van mijn Mae Baan. Het is een Thaihuisje: één ruimte dienende als slaap- en woonruimte, een badkamer met toilet en lavabo. De keuken zal later een buitenkeuken worden. Het is reeds een jaar of vijf dat zij met de bouw gestart is en er wordt enkel verder gewerkt als de nodige fondsen er zijn. Het huisje moet dienen voor haar oude dag, tegen de tijd dat ze niet meer kan werken of ze alleen komt te staan.
De Isaan is haar thuis, hier woont haar familie en daar wil ze later heen, zeker niet in het Zuiden blijven. Dus er is geen haast bij om het vlug volledig afgewerkt te hebben. Nu is de bouw van het 8m op 7m huisje zover gevorderd dat er aan de nutsvoorzieningen kan begonnen worden. De buitenmuren staan er en zijn reeds bepleisterd aan de buitenkant, het dak is er en de ramen zijn geplaatst. De planning van de vooruitgang wordt door Lung addie gemaakt. Dus wachten met de deuren tot de vloeren er in liggen. Geen binnenbepleistering of vloeren voor de elektriciteitsbuizen gelegd zijn… ja je kan het als farang maar beter zelf plannen anders doen ze het in de Thaise stijl….. ttz zonder planning maar zoals het uitkomt.
Toen onze Mae Baan bij ons kwam inwonen was ze verbaasd over de elektriciteitsvoorzieningen (door Lung addie zelf uitgevoerd ). Niet zoals in Isaan, en niet enkel daar, maar op vele plaatsen in Thailand, met bedradingen op de muren, losliggende verlengkabels langs alle kanten, gebrek aan stopcontacten, lichten die je kan aansteken, behalve van waar het zou moeten kunnen …. echt primitief en enkel de meest noodzakelijke basisvoorzieningen welke dan meestal nog in een lamentabele toestand zijn. Ja, zo zou zij het ook wel willen hebben, daar zouden ze in haar dorpje nogal van opkijken.
Daar ik heel tevreden ben over de werkzaamheden van mijn Mae Baan beloofde ik haar dat Lung addie het voor zijn rekening zou nemen, letterlijk en figuurlijk. Het enige wat ik nodig heb is een goede werkman met twee handen aan zijn lijf en die wil luisteren naar hoe het moet en hoe Lung addie het wil. Geen probleem, de man van haar zus was, naar hun termen een handige Harrie, zou dat wel doen. Hij had reeds in de bouw gewerkt en wist dus wat werken was. Afwachten en zien wat het worden gaat is natuurlijk de boodschap.
De eerste dag na mijn aankomst gaat Lung addie de situatie eens overkijken en vaststellen wat hij zo allemaal nodig heb aan materiaal. Het nodige gereedschap, een boormachine, haakse slijper, plooiveer, hamer en beitels….heeft Lung addie zelf meegebracht. Hier in Pakham, een nabijgelegen stadje, is een grote shop, te vergelijken met Home Pro, waar zowat alles wat nodig is te koop is. De prijzen zijn er zelfs lager dan bij ons in Chumphon. Het aanbod aan bouwafwerkingsmaterialen is er behoorlijk groot en ik vind alles wat ik nodig heb, zelfs flexibele elektriciteitsbuizen… wel zonder draad erin. Geelgroene aardingsdraad kan ik er niet vinden. Dus heb ik voor de aardingsdraad maar groen genomen.
Hiermee was mijn eerste verblijfsdag reeds, naar mijn mening toch, voldoende gevuld. Morgen gaan we aan de slag voor de installatie. Dat betekent: Lung addie gaat alles op de muren (gelukkig zijn het Ytonblokken ) aftekenen, even tonen hoe een gat voor een inbouwdoos met een klopboor kan gemaakt worden en hoe de buizenbanen in de muren moeten geslepen en uitgekapt worden zonder gans de muur te vernielen…. Zelf mag ik niet werken in Thailand, dus zal ik enkel “kijken” …..
Morgen is een nieuwe dag, een nieuwe dag met mogelijk een nieuw verhaal met het verdere verloop van de werkzaamheden.
Over deze blogger
-
Geboren in 1955. Maakte kennis met Thailand meer dan 20 jaar geleden, toen ik regelmatig in BKK een tussenstop maakte na het beëindigen van werkopdrachten radiometingen op de toen nieuwe luchthaven van Hong Kong. Woon nu meer dan 10 jaar permanent in de provincie Chumphon. Ik ben de auteur van het TB-dossier 'Uitschrijven voor Belgen'.
Mijn beroep was Expert Senior Field Engineer radiometingen. Hobbies:
- het administratief bijstaan van Thaise weduwen van overleden Belgische mannen, met de Belgische overheidsdiensten: pensioenen-erfrechten-belastingen.
- Radio-zendamateurisme telegrafist met licentie in Thailand en Cambodja.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen16 november 2024Je maakt van alles mee in Thailand: een schot in de roos (nieuw)
- Eten en drinken8 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (3 slot)
- Eten en drinken7 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (2): dag 4 tot 12
- Eten en drinken6 november 2024Zelf kaas maken in Thailand (1): dag 1 tot 3
daar is in Olland een liedje van gemaakt, “daar mag je alleen maar naar kijken , maar aankomen niet” maar of je in de Isaan daarop gecontroleerd wordt weet ik niet, veel succes en een veilige reis terug
Ha, weer leuk wat van nonkel addie te horen en deze keer niet vanuit het zuiden. Ne goeien belg, die overal zijne weg vindt.
Rij jij die 800km op een dag? Zelf hou ik het meestal bij 500. Ben eigenlijk benieuwd hoe je de ring rond Bkk rijdt? Ga je linksom of eronderdoor?
Veel succes bij je raadgevingen.
Ja, Nonkelwin,
ik rij die 825km in één dagrit. Ik vertrek vroeg in de ochtend rond 07.00, neem voldoende tussenstops onderweg, zo om de 150km, en heb daar geen enkel probleem mee. Mijn lady Garmin mag ik voor 100% vertrouwen. Ik kom van de highway 4 en net buiten Petchaburi de highway 35 ( Samut Songkhram-richting BKK ) dan Highway 1 ( richting Sara Buri ) naar Highway 2 ( richting Korat ) en dan voor Korat de Highway 24 ( richting Buriram ) op. Dit is een mooie weg zonder veel problemen, weinig verkeer en vooral weinig vrachtverkeer. Aankomst meestal tussen 19 en 20u in Lagan Sai.
Hallo Lung Addie,
Veel succes met de elektra, ik woon 17 km van je werkplek, mocht je enig advies , of iets anders ( behalve geld) nodig hebben, laat maar weten. Ik doe hier in Nondindaeng al bijna 10 jaar niets dan ( ver )bouwen, ken heel wat mensen, en prijzen.
Groet,
Lunghan
Beste Lunghan,
Non Din Daeng weet ik wel zijn. Het is idd kort bij Lagan Sai. Er volgen nog 8 afleveringen van deze uitstap en daar zal je wel veel herkenbaars uit Uw streek in kunnen lezen. Over een drietal maanden komt Lung addie opnieuw Uw richting uit. Dan zullen de binnenmuren bepleisterd zijn en kan ik de inbouwelektra, zekeringenkast … plaatsen en meteen de nodige instructies geven voor de bevloering. Ik zal dan weer in het Jan Jin Resort verblijven en U op één of andere manier wel contacteren zodat we even kunnen kennismaken en bijpraten. Het Jan Jin Resort ligt op de weg van Lagan Sai naar Sa Keao, een 2 tal km buiten Lagan Sai.
Leuke eerste aflevering al zeg ik ’t zelf. Ben benieuwd naar het vervolg.
Ik neem aan dat de werkzaamheden inmiddels afgerond zijn.
Is bovenstaande foto een foto van haar huis in een eerder stadium?
Je huishoudster heeft er volgens mij goed aan gedaan te kiezen voor Ytong-blokken. Kost wel 3 – 3½ keer meer per m² dan de gebruikelijke betonblokken, maar geeft veel meer verkoeling en véél makkelijker voor inbouw van elektra.
Kennelijk heb je nogal wat autoriteit bij haar dat ze jouw planning in acht blijft nemen.
Ik zou toch op een of andere manier gezorgd hebben voor geel-groen, zodat er geen misverstanden (met dodelijke afloop?) kunnen ontstaan in de toekomst. Groen was vroeger de kleur voor fase. Grijs was toen de kleur voor massa. Omdat kleurenblnden het verschil niet zagen tussen groen (fase) en rood (nul) zijn de kleuren gewijzigd.in bruin (fase), blauw (nul) en geel-groen (massa). Schakeldraad bleef zwart.
Ben ik nog wel benieuwd naar een gedetailleerde beschrijving om een mooi gat voor een inbouwdoos.te maken. Jammer dat die inbouwdozen in TH rechthoekig zijn zonder moffen en niet rond met moffen zoals in NL/BE. (Een gatenzaag gaat veel sneller.)
Ik neem aan dat je begint met ietwat ruim aftekenen zodat de inbouwdoos makkelijk met gipsmortel in het gat gemetseld kan worden. Vervolgens binnen de lijntjes de hoekpunten op juiste diepte boren (ietwat dieper dan de doos). Maar dan?
Heb je ‘Handige Harry’ wel (een) stofkapje(s) gegeven tegen het stof tijdens het slijpen van de sleuven? 🙂
Beste TheoB,
Lung addie is heel creatief in het oplossen van problemen. Geel-groen los ik later op door de groene draad een 10tal cm te strippen een er een geel-groen “krimpkousje” over te schuiven( welke ik hier nog heb uit Belgie ). Probleem opgelost !
Een gat voor een inbouwdoos in Ytonblokken maken met een “klokboor” is heel eenvoudig. Zoals jij beschrijft is het met een gewone boor: boren in de hoekjes …. teveel werk en dan kan je beter uitslijpen. Zo een dubbele metalen inbouwdoosje is 5 x 10cm. Je neemt een gewone “klokboor voor hout”, gaat als door boter in Yton, met een doormeter van 5/4″. Een 2″ is groot genoeg maar maakt het inmetselen moeilijker, dus beter een 5/4″. Je trekt een horizontale lijn ter hoogte van het toekomstige gat en boort gewoon twee gaten naast elkaar. Een paar tikjes met beitel en hamer en het binnenste valt er uit en het gat is ruim genoeg. Die ronde inbouwdozen met mof zijn eigenlijk om te werken in gyprocwanden doch heb ik hier nog niet gezien.
Wat betreft autoriteit: niet alle Thais lopen met oogkleppen rond. Er zijn er ook die verstandig genoeg zijn om te begrijpen dat sommige van onze systemen beter zijn dan hun oude voorbijgestreefde methodes.
mijn excuses, foutje in de doormeter van de klokboor…. 5/4″ moet wel 2″1/4 zijn. Een 5/4″ zou veel te klein zijn … ja, die duimmaten …..
Het Jan Jin resort weet ik, is op de weg naar Nondindaeng, laat maar weten als je er bent,[email protected] . Ben wel ik oktober in Nederland voor 2 maanden.
Ik neem aan dat er steeds Lahan Sai word bedoeld?? er komt heel vaak Lagan Sai voorbij