Waarom brandt het achterlicht niet, en de koplamp wel?
Een statistisch probleem. Dat plaagt me al enige tijd in Hua Hin. Als ik ’s avonds rij, kom ik veel scooterrijders tegen met een kapot achterlicht. Opmerkelijk is dan dat de koplamp in dat geval wel werkt.
Ik ga er van uit dat een koplamp vrijwel net zo lang mee gaat als een achterlicht. Dus spoken enkele mogelijkheden door mijn hoofd. Kijkt de bestuurder (m/v) alleen maar vooruit en interesseert het geen snars dat hij of zij in het donker nauwelijks zichtbaar is? Geen geld voor een achterlichtje lijkt mij onzin. Zo’n lampje kost nog geen twintig baht. Luiheid? Mogelijk, evenals onnozelheid om te zien wat de gevolgen zijn van hun daden.
Er is nog een verklaring. Die tekende ik op uit de mond van een Thaise kennis. Met een niet-brandend achterlicht is de bestuurder niet te achtervolgen door boze geesten. Maar de bestuurder kan wel goed zien waar de hij heen gaat. Waarheid of onzin, dat is moeilijk te zeggen.
Spiegels en richtingaanwijzers kunnen het best zo snel mogelijk afgeschaft. Als ik achter een scooterrorist rij, moet ik, als het goed is, zijn gezicht/ogen kunnen zien. Als dat niet het geval is, dient de spiegel voor het bijwerken van de make-up (vrouwen) of het uittrekken van baardharen (mannen).
Richtingaanwijzers dienen in de praktijk alleen ter vergroting van de verwarring onder de overige weggebruikers. Linksaf aangeven en rechtsaf gaan en andersom. Of helemaal niets aangeven. Dan moeten we maar raden welke kant het op gaat.
Nu ik toch bezig ben, vraag is me af of de strepen op de weg in Hua Hin zijn aangebracht met waterverf of in ieder geval inferieur spul. Na een paar maanden vervagen de strepen. Dat maakt niet veel uit voor Thaise bestuurders, want die trekken zich er toch weinig van aan. Vooral in het donker is het dan niet eenvoudig de juiste baan te houden. Het licht in de duisternis is in Thailand niet altijd gemakkelijk te vinden.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda17 december 2024Agenda: Back to the Future weer op toernee in Thailand
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
Als je koplamp kapot is kun je de gaten in de weg niet zien, dat is levensgevaarlijk.
Als je achterlicht kapot is, is er altijd nog een grote kans dat je op tijd wordt gezien door degene die achter je rijdt.
Precies dezelfde gedachte heb ik vrijwel dagelijks.
Of soms aan de voorzijde een rood lampje en achter een wit lampje.
Dat is handig bij tegen de rijrichting in rijden. 🙁
Of alleen van die “leuke” blauwe lampjes.
Achter mij? “Not my problem” daar ben ik geweest.
Totdat je toch een keer geschept word. 🙂
Als je zoals vele tegen het verkeer inrijdt heeft een achterlicht ook niet zoveel zin. ;-(
Ik denk dat het heel eenvoudig is: kapotte voorlamp zie je direct, maar als je niet specifiek nakijkt merk je het niet als je een kapot achterlicht hebt.
Ik denk dat de Thai hun rijbewijs hebben gekregen bij aankoop van een pakje koekjes
Beste Marc, Het hebben van een rijbewijs is nog geen garantie voor acceptabel rijgedrag. Ga maar eens n Thai’s rijbewijs halen, mijn dochter heeft dat pas gedaan met de nodige lessen, er werden best hoge eisen gesteld (Buengkan) Mijn Thaise ex kwam 28 jaar geleden mer een rijbewijs thuis wat haar 30 minuten en 500 Baht had gekost maar die tijden zijn voorbij. Ook jaarlijkse voertuig keuringen zijn best redelijk kritisch.
Het zit hem in de logica, manier van redenering, gemakzucht, en onverantwoordelijk gedrag van vele Thai zelf. Kijk ook eens naar de opslag plaatsen nabij politie stations bij kruisingen, vooral langs snelwegen. Die staan vol met motoren en waarom, omdat men niet kan voorleggen watt er geeist word (of geld of documenten) dus gecontroleerd en beboet word er in bepaalde gebieden heus wel maar in sommige gebieden helemaal niet omdat er waarschijnlijk geen beginnen aan is om dat er aan ieders rijgedrag en voertuig wel iets mis is, waarschijnlijk ook omdat de meeste mensen in die omgeving niet genoeg geld op zak hebben om boetes te betalen (met of zonder print) en de politie beseft dat bij het invorderen van het voertuig, de eigenaar werkloos word en niets te eten zal hebben. In zulke gebieden is er een verhoogd tolerantie beleid en het gaat daar wonderbaarlijk goed. Ik woon bij Ban Phe (Rayong) en heb in de 2 jaar dat ik hier woon welgeteld 3 kleine ongevallen gezien. Bepaalde dingen zijn hier goed, andere weer minder maar vergelijk eens met een land als Nederland waar alles in perfecte staat zou moeten zijn en het gedrag keurig volgens de normen en zoals is bijgebracht. Hoeveel onverklaarbare ongelukken gebeuren daar toch?
Dat een boze geest niet achter een een Thai bestuurder aanzit als diens achterlicht niet brandt is een Thaise waarheid; dat het ophangen van een rood shirt in sommige Isaanse dorpen boze geesten ervan weerhoudt meerdere mensen de dood in te sleuren, is ook zo’n Thai waarheid; evenals dat zelfs jonge mensen die samen een toekomst in willen eerst een fortune teller raadplegen om te horen hoe die toekomst er dan wel niet uit gaat zien.
Maar evenzo is het een Nederlandse waarheid dat het gemak maakt naar eigen norm te oordelen, en om afwijkende fenomenen puristische lat te leggen. Wat voor zin heeft het dan om persoonlijke observaties vervolgens met bewoordingen van neerbuigend teneur neer te pennen? Onvermogen om Thailand te nemen zoals Thailand is? Hans Bos gaat er vaak prat op er al langer te wonen. Maar berijpt hij Thailand? Ik ken Thailand en haar mensen zoals zij handelen en reageren vanuit intuïtie en emotie, veel meer dan vanuit ratio, soms impulsief, dan weer bedachtzaam, eenvoudig zoals Nederland is de jaren 50-60 van vorige eeuw, opportunistisch maar ook pragmatisch, en zeker in rurale gebieden animistisch en bijgelovig. Hans doet er goed aan nieuwe batterijen aan te schaffen om wat meer licht op eigen duisternis te schijnen.
Achterlichten zijn niet verplicht in Thailand volgens de verkeerswet. Er staat namelijk geheel niets over achterlichten in deze wet vermeld.
het is geen geval omdat men te lui is een kapot achterlicht te vervangen. ook bij zo goed als nieuwe brommers is op het platte land het achterlicht uitgeschakeld en met een knopje aan te zetten.
verklaren kan ik het echter niet, ik ben dan ook benieuwd naar de oplossing
Nee, is niet uit te zetten.
De klick van mijn vrouw had heel lange tijd de voorlampen kapot. Dus reed ze maar met groot licht. Gisteren eindelijk zijn de lampjes vervangen.
Vorige week op weg naar Hua Hin vanaf Pranburi, bij de zes koningen… een vrachtwagen zonder achterlichten. Ik kon hem maar net op tijd zien, want hij reed ook nog eens met een slakkegangetje. Eerst dacht ik dat hij vergeten had het licht aan te zetten, maar nee hoor, de voorste lampen deden het ook.
En die avond? Ik reed naar huis met twee lampen kapot: een standlicht en het gewone licht aan de rechterkant. Kon ik wat doen? Nee. Dus maar naar huis gereden en de volgende dag nieuwe lampen erin laten zetten… dus ik pas me al aardig aan hier…
Mijn zoon kwam altijd in het donker van zijn werk thuis. Ik gaf hem dus een sterke zaklamp die hij onder het zadel van zijn motorcycle opborg. In geval de koplamp het niet meer deed kon hij deze dus gebruiken om thuis te komen. Ook leerde ik hem om elke ochtend, voor hij naar school en later zijn werk, ging de lichten, remlichten en banden spanning te controleren.
Ik houd me altijd aan het gezegde wetten zijn er om NIET nageleefd te worden en het verkeer is een GEORGANISEERDE CHAOS en als je daarin meespeeld dan maak je je ook minder druk om wat andere doen het helpt toch niet.
Om de eenvoudige reden dat onderhoud een woord is dat de meeste Thai niet (willen) kennen.
Ik wil u bij deze de casus voorleggen m.b.t., de verplichting om een deugdelijk (werkend) achterlicht te voeren gedurende de nachtelijke (donkere) uren.
Hierbij een aantal Secties aangehaald uit de land Traffic Act.
Land Traffic Act – B.E. 2522 (1979)
Section 6 (500B)
[Vehicles used on roads must be properly maintained according to regulations, so that they don’t cause harm or danger to the public.]
Section 11 (500B)
[If it gets dark and you cannot see clearly more than 150m, you must turn on the headlight.]
Section 36 (500B)
[When a driver is to turn the vehicle, let another vehicle to overtake, change traffic lane, reduce speed or stop the vehicle, he shall display hand signal (Section 37) or light signal (Section 38). When the condition doesn’t permit the visibility of hand signals (like at night), he must use the light signal.
The driver must display the hand signal or light signal not less distance than 60m before turning the vehicle, changing traffic lane, or stopping the vehicle.
The hand signal or light signal must be visible to other drivers at not less distance than 60m.]
Section 38 (500B)
The driver of an automobile or motorcycle shall display light signals as follows:
a. to stop the vehicle, …
b. to turn the vehicle or change traffic lane, …
c. to let another vehicle to overtake, the driver shall display amber light signal for turning or blinking red or amber light signal at the back and to the left of the vehicle.
Section 43 (400-1000B)
No driver shall drive the vehicle:
a. while being incompetent to drive
b. while being intoxicated by liquor or other alcoholic drinks
c. in a manner that obstructs the traffic
d. with carelessness or recklessness which may cause danger to persons or property
e. in a manner not normally practiced in driving a vehicle or while unable to see the way in front or at the back or either/both sides clearly enough for safety
f. beyond or on the line dividing traffic lanes, except upon changing lanes, turning or turning around the vehicle
g. on a footpath without sufficient cause, except a baby-carriage or wheel-chair for sick or disabled persons
h. without thinking about the safety or suffering of other persons.
4. Stopping and Parking Vehicles
Section 54 (500B)
[The driver shall display brake lamp or corresponding hand signal before he stops his vehicle in not less distance than 30m. When stopping a vehicle, he must not obstruct other traffic.
Section 61 (500B)
[If it’s dark and the vehicle parked cannot be seen clearly from a distance of 150m, the driver must turn on parking lights.]
Section 143 (1000B)
[If a motor vehicle doesn’t satisfy Section 6, the traffic officer may issue a written order to service the vehicle.]
Section 144 (1000B)
[After the owner or driver of a vehicle pursuant to Section 143 have repaired the vehicle, he must bring the vehicle for inspection and receive a certificate before putting the vehicle in use.]
Mijn bevindingen:
Ik heb gezocht naar een bepaling die de verplichting inhoudt om een achterlicht te voeren gedurende de daarvoor bestemde tijd. Periode zonsondergang etc.
Ik neem aan dat er wel een soort van voertuigreglement is die de omschrijvingen vermeldt (Inrichtingseisen) waar bijvoorbeeld een motorbike aan moet voldoen, inclusief aangebrachte deugdelijke verlichting . Maar dat houdt nog geen verplichting in om deze ook te gaan voeren.
Ik zag wel de verplichting om een headlight (koplamp- licht) te voeren, zoals hierboven staat vermeld onder section 11. Dit wordt dus exclusief genoemd. Ook las ik onder het eerste punt hierboven dat voertuigen die de op de weg gebruikt worden geen gevaar mogen opleveren voor anderen. De vraag komt dan boven of je hieronder ook een niet werkend achterlicht kan typeren. Deze is immers niet voldoende zichtbaar voor o.a., achteropkomend verkeer, gedurende de nachtelijke (donkere) uren, wanneer deze verlichting mogelijk gevoerd zou moeten worden.
Onder sectie 36 lees ik wel het gebruik van richtingaanwijzers (naast handgebaren) dus daar geldt wel voor dat deze moeten werken als je niet de armen als zodanig aanwendt. Maar dat houdt dan ook weer in dat als je wel handgebaren gebruikt de verplichting richtingaanwijzers te gaan gebruiken weer niet op gaat.
Sectie 38 spreekt over het gebruik van signalen (verlichting) als je wilt stoppen, kennelijk wel remlichten benodigd en om weer tijdens het links of rechts afslaan dan wel keren. Tevens wanneer men laat inhalen. Daar wordt dus ook niet over het voeren van achterlampen gesproken, anders dan de remlichten.
Sectie 43 onder c vermeldt ook nog iets over veiligheid op de weg, maar dat gaat over het niet in staat zijn bij onvoldoende zicht op de weg door middel van verlichting of op ander wijze, het voertuig veilig te kunnen besturen. Het visuele gebeuren. Of je daar je eigen voertuig verlichting onder moet zien waag ik te betwijfelen.
Sectie 54 spreekt weer over remlichten.
Sectie 61 spreekt over parkeerlichten als het donker is.
Sectie 143 en 144 gaan over de bevoegdheden van de politieagent na constatering van voertuig gebreken en verlangde reparatie. Of je daaronder ook de mogelijkheid moet of kan lezen van een zelfstandige bevoegdheid om gegeven de situatie bij gebreken van een voertuig nadere eisen te stellen en deze te laten repareren lijkt mij wel erg ver gaan, dus zal ook wel niet aan de orde zijn.
Ik houd mij aanbevolen om van anderen te vernemen, waar ik wel de verplichting om een deugdelijk achterlicht te voeren gedurende de donkere (nachtelijke) uren op een motorbike (als voorbeeld) kan vinden in de Thaise wetgeving. Tot op heden is dit mij niet gelukt.
e. in a manner not normally practiced in driving a vehicle or while unable to see the way in front or at the back or either/both sides clearly enough for safety
Misschien kan dit je vraag dekken. (sectie 38). Voor mij zegt dit bij een ongeval: “”Eigen schuld, dikke bult voor de bestuurder.”
De 500B en 1000B zijn dat de boeten bij overtreding?
Wat u aangeeft gaat ook over het zicht op de weg voor en achter en beide zijkanten duidelijk genoeg voor veiligheid. Dit zegt niets over de verlichting aan de achterzijde van bijvoorbeeld een motorbike. Misschien is het wel niet strafbaar rijden zonder verlichting aan de achterzijde van je motorbike. Dit zou verklaren waarom en zoveel Thaise mensen geen moeite doen om het lampje te vervangen.
Is er een Thai die onderhoud pleegt? In de meest ruimste zin……
Wij waren in december in Udon Thani en ook daar viel het ons op hoe veel er zonder achterlicht rijden, levensgevaarlijk omdat je ze niet op tijd ziet in het donker.
Ook mijn Thaise vrouw wist hier geen antwoord op, maar vindt het wel opvallend dat nu hier te lezen dat het dus in heel Thailand de trend is………………………
Ben ook benieuwd waarom
Ik weet niet of hier mensen ooit bromfiets of zelf (motor) fiets hebben gereden of rijden. Het volgende:
Er zijn 3 oorzaken dat een achterlamp het eerder begeeft.
1. Is een relatief kleine lamp met relatief veel vermogen. Dus de gloeidraad brand door een kleiner lamphuis vaak eerder door.
2. De loop van de bekabeling is lastig en ver van de stroombron dus eerder problemen met de bekabeling
3. Achter op het spatbord meer trillingen da aand de voorzijde. Dit is ook niet gunstig voor de levensduur van een hete gloeidraad.
Verder kloppen de overige aannames en stellingen ook. Je ziet het lampje niet direct.
Is er ook nog iets goeds te melden over de Thai en hun rijgedrag of misschien hun levensstijl in het algemeen. Zou leuk zijn als dat zo is. Ik ervaar namelijk een hoop leuke positieve dingen in Thailand ook op de weg.
Het zijn gewoon kapotte lampjes. Achterlicht bij een motorfiets zijn Duplo lampjes.
Het is erg simpel. In Thailand is er een woord dat je NIET kan/mag gebruiken en zeker niet als Nederlander en dat woord is: WHY/WAAROM. Het is niet onze cultuur en we begrijpen er ook niks van dus gewoon accepteren. Calvinisme is nou eenmaal iets heel anders dan Thais Boedhisme.
Of is het ook te begrijpen dat je hier zonder stoplicht linksaf mag en dat geen problemen oplevert terwijl als dat in de Faranglanden zou worden ingevoerd je wordt doodgereden?
Relativeren amigo’s
Zo erg als je hier schetst in Thailand (Hua Hin) is het in Nederland nog niet, maar we gaan wel die kant op. Richting aangeven door automobielen wordt ook hier steeds zeldzamer. Fietsers die opeens de weg over zwalken, ervan uitgaand dat je wel kunt raden wanneer en waar ze die beweging willen maken, zijn inmiddels legio. Bellen, appen achter het stuur van de auto, brommer, scooter of fiets is heel gewoon geworden. Make-up aanbrengen achter het stuur, voordat het verkeerslicht op groen springt ook; soms moet het laatste likje nog worden aangebracht wanneer het licht al op groen staat.
Ruim twintig jaar geleden hoorde ik, terugkomend in de auto van vakantie, op een nacht op een Duitstalige zender een gesprek met een verkeerssocioloog. (Ik wist niet eens dat die bestonden). Maar die signaleerde toen ook al het verschijnsel dat er door steeds minder automobilisten richting werd aangegeven. Zijn verklaring was toen dat een toenemend aantal weggebruikers niet meer het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een ‘gemeenschap’, hoe tijdelijk ook van karakter. Ze zijn alleen op de wereld en gedragen zich er ook naar. Het probleem is dat wij als weggebruikers maar moeizaam wennen aan die nieuwe ‘ordening’ van de vervoersmiddelen en het gebruik ervan. Maar ja, alle (nieuw) begin is moeilijk.